Modernizace maďarské armády v roce 2020

Modernizace maďarské armády v roce 2020
Maďarský voják s CZ BREN 2 / maďarská armáda (Zvětšit)

Maďarská armáda i v roce 2020 udrží rychlé modernizační tempo. Souhrn nejdůležitějších modernizačních projektů iniciativy Zrínyi 2026 pro rok 2020 přinesl maďarský web Portfolio.

Plány, rozpočet a vojáci

Pro letošní rok maďarské ministerstvo obrany získá 616 miliard forintů (o 103 miliard forintů více než v roce 2019), tj. 46,27 miliardy Kč. To odpovídá 1,26 % maďarského HDP, s dosažením 2 % HDP se počítá v roce 2024.

Maďarské ministerstvo obrany vynaloží na modernizační projekty 30 % svého rozpočtu, tj. 216 miliard forintů (16,23 miliardy Kč).

Důraz maďarské vlády na obranu potvrdil v prosinci 2019 Szilárd Németh, tajemník ministerstva obrany:„Obrana Maďarska, nezávislost a bezpečnost Maďarska budou v příštím roce nejdůležitějším úkolem vlády.“

Maďarská armáda rovněž hodlá v rámci zastřešující iniciativy Zrínyi 2026 zvýšit počet vojáků z 26 000 na 37 500 aktivních vojáků. Počet rezervistů během deseti let vzroste z 8000 na 20 000 osob.

Následující výpis modernizačních projektů souvisí se splněním maďarského závazku vůči Alianci ‒ do roku 2023 postavit jednu střední brigádu a do roku 2028 jednu těžkou brigádu.


Tanky Leopard 2 a BVP Marder a Puma německé armády; ilustrační video

BVP

Největším modernizačním projektem maďarské armády pro rok 2020 je nákup nových bojových vozidel pěchoty (BVP) pro budovanou těžkou brigádu. V současné době nemá maďarská armáda pásová BVP ‒ poslední BVP-1 (dodané z České republiky v roce 1995) byly vyřazeny z provozu v roce 2007. Od té doby maďarská armáda používá pouze sovětské obrněné transportéry BTR-80 a kolová BVP BTR-80A s automatickým kanonem ráže 30 mm.

Počet nakupovaných BVP není znám. Ostatně tajnosti doprovází většinu modernizačních projektů maďarské armády ‒ větší podrobnosti (ale velmi omezeně) se obvykle veřejnost dozví až po podpisu smlouvy. Tajnosti jsou vysvětlovány bezpečnostními zájmy Maďarska.

Hodně se spekuluje o německém BVP Puma, mimo jiné proto, že maďarská armáda nakupuje 44 nejnovějších německých tanků Leopard 2A7+ a 24 samohybných houfnic PzH 2000. Mimo to maďarská armáda úzce spolupracuje s německým Bundeswehrem. Také Angela Merkelová na společné konferenci s maďarským premiérem Viktorem Orbanem v srpnu uvedla (v maďarském Sopronu), že německé vojenské technologie hrají důležitou roli v rozvoji maďarského vojenského průmyslu. Maďarsko bylo také v roce 2019 největším dovozcem německých zbraní.

Pokud mluvíme o tajnostech, ani po podpisu smlouvy o dodávce německých tanků a houfnic, není známa výše kontraktu.

Podle maďarského webu Portfolio mají ale nečekaně velké šance také turecká BVP Otokar Tulpar nebo Kaplan-20. Ostatně se zdá, že maďarská armáda (informace jsou opět tajné) již podepsala smlouvu na dodávku tureckých obrněných vozidel 4×4 Ejder Yalcin a Yörük Hakkında od společnosti Nurol Makina.


Boxer 8×8 (Vilkas) ve verzi BVP v litevské armádě

Kolové obrněné transportéry

Maďarsko počítá i s náhradou sovětských BTR-80 a BTR-80A. Není ale jasné, zda nakoupí pouze obrněné transportéry nebo také kolová BVP s automatickým kanonem a další specializované verze (pravděpodobně ano).

Je zajímavé, že i v tomto případě Portfolio zmiňuje souboj německých a tureckých vozidel. Německo Maďarsku nabízí kolová obrněná vozidla Boxer 8×8, Turecko zase vozidla FNSS Pars. Portfolio dále zmiňuje brazilský transporter Guarani, rakouský Pandur II a finskou Patrii AMV.

Některá média favorizují německé vozidlo Boxer. Jako vždy, počet nakupovaných vozidel, časový harmonogram nebo rozpočet není znám.

Protivzdušná obrana 

Maďarská armáda s největší pravděpodobností nakoupí americko-norské systémy raketové protivzdušné obrany (PVO) NASAMS II a příslušné střely AMRAAM. K podpisum smlouvy zřejmě ještě nedošlo, ale americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) v srpnu minulého roku povolila vývoz až 180 střel AIM-120C-7 AMRAAM do Maďarska, a to za 500 milionů dolarů.

Nejsou známy počty odpalovacích zařízení ani to, zda půjde o statické nebo mobilní systémy ‒ odpalovací zařízení NASAMS II s čtveřicí střel AMRAAM lze umíst dokonce na terénní vozidlo Humvee.


Yörük Hakkında

Turecká terénní vozidla

Jak jsme uvedli dříve v článku, maďarská armáda získá turecká obrněná vozidla 4×4 Ejder Yalcin a Yörük Hakkında od společnosti Nurol Makina. Ostatně obě vozidla maďarská armáda ukázala během Dne národní obrany v květnu minulého roku.

Krátce poté turecký tisk oznámil podepsání smlouvy, ale oficiální vyjádření od maďarského ministerstva obrany zatím nepřišlo, takže není znám počet nakupovaných vozidel ani nic ostatního. Letos se ale zřejmě dozvíme o nákupu větší podrobnosti a pravděpodobné jsou první dodávky do maďarské armády.

Minomety

Jak jsme již informovali v minulém roce, maďarský státní podnik HDT Defense Industry získal rakouskou vojenskou společnost Hirtenberger Defense Systems (HDS; jedna z divizí koncernu Hirtenberger), známého výrobce minometů. Rakouský podnik bude vyrábět minomety a munici pro maďarskou armádu. Ač nedošlo k oficiálnímu oznámení, letos (nebo možná příští rok) začne maďarská armáda nakupovat minomety ráže 60, 81 a 120 mm, včetně příslušné munice.

Portfolio zmiňuje také možný nákup automatického minometu SRAMS (Super Rapid Advanced Mortar System) ráže 120 mm, což je společný produkt singapurské ST Engineering a rakouské HDS.


KC-390

Dopravní letadla KC-390

V srpnu brazilská média přinesla zprávu o tom, že Maďarsko jedná s brazilskou vládou o nákupu středních vojenských transportních letadel KC-390. V Maďarsku tyto stroje nahradí sovětské An-26. Portfolio ale upozorňuje, že o nákupu nejsou žádné oficiální informace z maďarské strany a je možné, že Maďarsko si vybere jiného obchodního partnera.

Na projektu KC-390 pracuje také české Aero Vodochody a česká strana deklarovala zájem pořídit dva tyto stroje. Zdá se ale, že nákup KC-390 pro Armádu ČR není zatím na pořadu dne. 

Podle portalu mfor.hu maďarská armáda zvažuje nákup trojice nových dopravních letadel. Stejný portál zmiňuje i možný nákup amerických dopravních strojů C-130J  Super Hercules. Řešením je rovněž nákup menších transportních letadel CASA C-295 nebo Alenia C-27J Spartan.


Maďarští vojáci s CZ BREN 2; větší foto / hadkiegeszites.honvedseg.hu

Nové ruční palné zbraně

Standardní osobní zbraní maďarských vojáků je česká CZ BREN 2. Kromě toho maďarští vojáci již používají české pistole P-07 / P-09 a samopaly CZ SCORPION EVO 3. Všechny tyto zbraně jsou v licenci vyráběny v maďarské továrně HM Arsenal v Kiskunfélegyháze. Letos se očekává začátek velkosériové výroby a masivní dodávky do maďarské armády.

Podle webu mfor.hu v maďarské továrně HM Arsenal najde práci 200 až 250 lidí a česká licence se vztahuje na 200 000 zbraní vyrobených do deseti let. Náklady na oživení výroby ručních zbraní v Maďarsku přijdou na 24,5 miliardy forintů (1,84 miliardy Kč) ‒ stavba továrny spolkne 6,2 miliardy forintů, nákup zařízení 11 miliardy forintů a česká licence údajně stála 4,6 miliardy forintů. Mimo to první tisíce prvních zbraní pro maďarskou armádu jsou sestaveny z dílů vyrobených v ČR. 

Dalším krokem bude náhrada sovětských kulometů PKM a pušek pro přesnou střelbu SVD Dragunov. Podle webu Portfolio ale neexistují zprávy o nákupu moderních zbraní této kategorie ze zahraničí, nebo dokonce nákup licence. V případě kulometů se nabízí kulomet M249 a v případě pušek pro přesnou střelbu česká CZ BREN 2 BR v ráži 7,62×51 NATO. Portfolio ale také zmiňuje odstřelovací pušky M24 nebo pušky pro přesnou střelbu M110.

Zdroj: Portfolio. Nepszava, Webradio, mfor.hu, Komany

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Maďarsko kupuje vrtulníky H145M

Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká ...

Bren, Scorpion: Maďarská armáda přechází na české zbraně

Podle maďarských médií v úterý první jednotka maďarské armády převzala české pistole P-07 a P-09, ...

Maďarská armáda dále posiluje: Modernizace vrtulníků Mi-24 a obří nákup pancéřovek Carl Gustav

Maďarské ozbrojené síly pokračují v masivní modernizaci své bojové techniky a výzbroje. Maďarské ...

Stealth F-35A Lightning II pro Polsko, Rumunsko a Maďarsko

Viceadmirál Matthias Winter, šéf kanceláře Pentagonu pro program F-35, v písemné výpovědi směřované ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    22:08 05.05.2020

    Pred asi štyrmi rokmi vyvolalo v Maďarsku menší poprask, že mnoho nezamestnaných, odkázaných na verejnoprospešné práce, bolo bezhlavo poslaných do náborových stredísk vlastibrany, bez ohľadu na spôsobilosť: http://nol.hu/belfold/terhes-k...

    Zdá sa, že sa v súvislosti s koronakrízou pokúsia využiť situáciu na niečo podobné: https://magyarnemzet.hu/belfol... ... potrebujú totiž ešte minimálne asi 7k vojakov, optimálne až 15k.

    ----
    Mimochodom, vydali smernicu regulujúcu aktivity jednotlivých organizačných jednotiek i jednotlivcov na sociálnych médiách: https://jogalappal.hu/intezked...

    • Hajo
      15:55 06.05.2020

      Bolo by dobré doplniť aj naše útvary na tabuľkové počty a navyšovať tiež počty AZ nielen v súvislosti s koronakrízou.

      • PavolR
        16:48 06.05.2020

        To je pravda, akurát na zneužití aktuálnej ľudskej núdze bojaschopnú armádu postaviť nemožno, bola by to iba taká excelová armáda. Treba vypracovať postupy a stratégie zabezpečujúce doplňovanie stavov aj za bežných okolností.

    • PavolR
      07:58 09.05.2020

      Vo včerajšom rádiovom monológu hovoril Orbán o ďalšom navyšovaní tabuľkových počtov armády, aby v nej bolo možné umiestniť viac nezamestnaných. Som zvedavý, s akým číslom sa vytasia a aký to bude mať vplyv na organizačnú štruktúru, ktorá nie je na také počty dimenzovaná.

  • PavolR
    19:51 23.04.2020

    Bola publikovaná nová Národno-bezpečnostná stratégia Maďarska: https://jogalappal.hu/megjelen...

    • Ableton
      20:21 23.04.2020

      Allies by priority :)

      1. V4
      2. Germany
      3. Poland
      4. US
      5. Italy
      6. France
      7. Turkey

      • PavolR
        20:50 23.04.2020

        Chorváti a Slovinci, s ktorými by chceli vytvoriť spoločnú NATO divíziu, sa do zoznamu vôbec nedostali ... :-) Mali by plné právo uraziť sa. Ale hlavné, že je tam Turecko ...
        -
        Croats and Slovenes, with whom they would like to form a joint NATO division, did not get on the list at all ... :-) They would have every right to take offense. But the main thing is that there is Turkey ...

      • PavolR
        21:03 23.04.2020

        ... a Poľsko je tam vlastne dvakrát ... / ... and Poland is actually there twice ... :-)

  • PavolR
    09:03 15.04.2020

    Komplexné informácie o akciovej spoločnosti, cez ktorú po novom prebiehajú obstarávania pre maďarskú vlastibranu, organizačná štruktúra a mechanizmus fungovania obstarávania: https://jogalappal.hu/megjelen...

  • PavolR
    18:53 06.03.2020

    Niečo málo o budovaní síl Teritoriálnej obrany: https://honvedelem.hu/fooldal-...

  • PavolR
    07:49 29.02.2020

    Pokračujú špekulácie o tom, že by prinajmenšom jeden z Maďarskom zakúpených Falconov 7x mohol byť prestavaný na prieskumné lietadlo so schopnosťami SIGINT: https://jogalappal.hu/ujabb-in...

  • PavolR
    10:39 17.02.2020

    Minulý týždeň navštívila Turecko maďarská delegácia, zaujímajúca sa o určité zbraňové systémy. Tajomník zodpovedný za koordináciu modernizácie, Gáspár Maróth, sa o. i. stretol s vedúcim SSB (Undersecretariat for Defence Industries) İsmailom Demirom: https://jogalappal.hu/az-ssb-v...

  • PavolR
    14:33 03.02.2020

    Maďarsko sa ako pozorovateľ pripojilo k európskemu programu protivzdušnej obrany Twister: https://magyarnemzet.hu/kulfol...
    - https://www.airforce-technolog...

  • PavolR
    08:23 31.01.2020

    Gyula Kovács: Na ceste k armáde 21. storočia? (názorový článok bývalého príslušníka maďarských ozbrojených síl - v maďarčine)
    https://nepszava.hu/3062780_ut...

  • Warnost
    20:06 28.01.2020

    Tak nevím, jestli bude Puma vyhra ->

    https://www.idnes.cz/zpravy/za...

    • PavolR
      11:00 29.01.2020

      Pri aktuálnom vývoji nemecko-maďarských vzťahov (v rámci EPP) by ma nemej prekvapila hrozba zrušenia nákupu Leopardov, než ohlásenie nákupu ďalšej nemeckej techniky. :-)

  • Jura99
    14:55 23.01.2020
    Oblíbený příspěvek

    Pokud ještě nahradí Gripen nákupem F-35A, bude se jevit jejich modernizace jako velice efektivní. Nevymýšlí třetí cesty a vlastní vývoje, ale koupí ověřené zbraně špičkové úrovně (L2A7+, Pz2000, H-145M, Bren 2). Pro ČR je příjemné maďarské zavedení ručních zbraní CZUB.

  • Carl
    13:00 23.01.2020
    Oblíbený příspěvek

    Mno, tak kde jen začít...

    Snad takhle: Nejsme na tom s ČR o hodně lépe a měli bychom si zamést před vlastním prahem než se budem někomu smát. Ale to nadšení z Maďarska bych krotil. Jestli jsem něco z kontaktu s Maďary pochytil, je to hlavně nejistota. Maďarská státní správa díky nájezdu vládnoucí strany funguje úplně jiným způsobem. Např. velká většina akvizic MO je financována přímo vládou, tudíž je na premiérovi "jestli jim na to dá peníze." To sice zní dobře, protože pak může následovat to, co se stalo s vrtáky a Leo2: Orbán chytře spojil příjemné s užitečným a aby se zalíbil, nakoupil zbraně u Němců a Francouzů. Potud fajn. Ale protože mu nikdo do hlavy nevidíme, nevíme kdy mu přeskočí, stát se dostane do finančních potíží atd. a další tendry "prostě" zruší. MO se tak stává závislé na Orbánově vůli, odřízlé od vlastního obranného plánování. Hodně ze zakázek vyjmenovaných v článku se plánuje financovat mimoresortními prostředky. V tuhle chvíli už dokonce rozjíždí tendry nově ustanovená maďarská vyzbrojovací agentura a nikoliv MO. Ostatně MO nedokáže garantovat, že skutečně dosáhne na 2 % HDP v roce 2024 (dle požadavků NATO). V roce 2022 dosáhnou (výdaje MO) teprve 1,5 %. Není to nereálné, dostat se na 2 % v 24, ale plně závislé na Orbánovi (který přidá 0,5 % HDP na obranu za dva roky!).

    Důležitým detailem je, že priority požadované NATO jsou dvě: těžké BÚU (od 2028) a zmíněný medium GBAD ("MSAM"). Oba projekty budou s nejvyšší pravděpodobností ale zpožděné a nestihnou se v požadované roky. Těžké BÚU má vzniknout přestavbou středního BÚU v roce 2028 (mimochodem samotná střední brigáda má taky velké problémy aby to stihla v roce 2023).

    Celkově má mít maďarská armáda 3 brigády: jednu bojovou (střední -> těžká), jednu SOF (reálně spíš pluk) a jednu domobraneckou. Těžkou BÚU tvoří dle pravidel jeden tankový prapor a tři prapory pásových BVP, střední pak obvykle jeden prapor pásových BVP a tři prapory KBVP. Ale reálně je možné vyhandlovat s NATO cokoliv (viz naše brnka).

    Další z velmi důležitých projektů je vytvoření divizního velitelství Střed (MND-C-HQ) které se rozhodli vystavět pro potřeby SHAPE. Nemohu zde napsat detaily, ale pocity jsou při pohledu na jejich plán výstavby dost ambivalentní.

    Dále, KC-390 určitě Maďaři nakoupit neplánují. Chtějí taktický transportní letoun s nákladem +- 10 tun (tj. Spartan nebo CASA), nahradit tím svoje andule.

    Moc mě taky zajímá, kde hodlají sehnat 20k rezervistů + 30k vojáků. (v případě rezervistů dokonce do šesti let). Těchto 20k rezervistů mají být totiž tzv. "dobrovolné zálohy" (obdoba naší AZ) a nikoliv celková záloha (tj. bývalí vojáci, pozůstatky z minula atd.). Slušný nájezd společně s nárůstem profesionální armády na 30k. Ambice jim určitě nechybí.

    Suma sumárum...nechci do nich zbytečně rýt. Je to hodně ambiciózní a na papíře to vypadá lákavě, ale co bojová podpora a zabezpečení pro jednotky? Kde se sebere tolik lidí a jak je udrží? Jak se můžou ochránit plány proti případné změně politické libovůle? Být ve všem závislý na jednom konkrétním aktérovi (premiér) může dost pomoci, jasně. Např. původně měli Maďaři pro těžkou BÚU nakoupit jen BVP s kanonem, takže se domnívám, že to byl jeho zásah ("šplhněme si u Němců"), který to velmi úspěšně zvrátil. Ale stejně zásahy můžou mít i dost negativní dopad. Zkrátka to není příliš transparentní systém, který by oplýval respektováním obranného plánování. Obezličky typu "utajení z důvodu bezpečnostních zájmů" mají jen maskovat skutečný stav věci a ztížit kritický dohled opozice (což zní samozřejmě směšně, od někoho v ČR :))

    No, ale i tak jim budu držet palce, rozhodně mi přijdou rozumnější, než jiní sousedi.

  • Rase
    21:21 22.01.2020
    Oblíbený příspěvek

    Když koukám na ty nové maďarské maskáče (i rakouské atd.) tak je zajímavé, že jak dlouho se u nás mluví o nových maskáčích a zatím pořád nic (krom šuškandy). Přeci jen MO je v tomhle neskutečně opožděné - střih, potisk atd. je poplatné době vzniku a 90. léta jsou už opravdu hodně za námi...
    Nemá někdo něco bližšího k tuzemskému projektu nové uniformy? Teda než že se něco kutí (to se kuchtí už hodně let a nic).

    • Danik
      21:33 22.01.2020

      Vždy se o tom na chvíli někde vynoří zpráva a poté zase ticho. Poslední co jsem četl bylo rovnou spojeno i s novým maskovacím potiskem, který by měl být univerzální. Psalo se o mimiku a dozvěděl jsem se, že se ten projekt blíží k závěru. Mimochodem co se kamufláží týče tak mimik mi nepřipadá špatný a příjemně překvapilo nové německé concamo.

      • Rase
        21:58 22.01.2020

        Naposled jsem zaregistroval, jak loni podplukovník Vladimír Pleskač, manažer Agentury logistiky v rozhovoru pro ČT zmínil, že v roce 2020 bude zahájen projekt nového polního stejnokroje. Primárně se hovořilo o novém univerzálním potisku ale i střihu a nejspíš i nové materiály. Nový maskovací vzor uniforem by měl být funkčnější jak v exotickém prostředí (Mali atd.) tak i v tuzemském prostoru. Aktuální vz.95 není dle jeho slov ideální ani pro podmínky AČR, což se často zmiňuje již nějaký ten čas, o použití v zámoří se nemusíme ani zmiňovat. Pokud si dobře vzpomínám, tak projektem je pověřen Vojenský výzkumný ústav.

        ps. osobně se dost bojím toho, s čím VVÚ přijde, přeci jen by bylo asi lepší, pokud by maskovací vzor řešila nějaká profesionální firma s referencemi a zkušenostmi, střih zase zvládá kdejaký výrobce/armyshop. Celé to s novou uniformou smrdí předraženým šmejdem, ostatně jako vždycky...

        • Danik
          22:49 22.01.2020

          Tuto zprávu jsem také zachytil a teď právě nedávno na fb borci ze soldato teamu reagovali na dotaz tímto směrem pokud mě paměť nešálí. V té reakci byli pozitivně naladěni což mě popravdě překvapilo. Možná se nakonec vytasí s něčím co překvapí hodně z nás. Snad je důvod být pozitivní. Chtělo by to aby to furt nemuseli zachraňovat 4M systems a combatsystems. Nicméně zachytil jsem zprávy, které odkazovali na něco ve stylu mimiku, ovšem nic není potvrzeno ani vyvráceno :D.

          Co se "pětaděvek" týče. Jako maskovací vzor má dle mého skromného názoru své kvality. V tmavším lese funguje velmi dobře a pokud máte tu novější (světlejší) verzi ideálně ještě lehce sepranou tak i ve světlejším prostředí maskuje skvěle zvláště pokud na vás svítí slunce nebo je po dešti a krajina je o něco tmavší. Jeden z problémů multicamu je ve chvíli kdy stojíte po dešti proti tmavému pozadí (nedejbože v seprané uniformě) a pere do vás slunce, to jste pak pěst na oko. V blátivém prostředí poté také vede 95.

        • Danik
          22:58 22.01.2020

          Když už jsme u toho zdá se mi to nebo na těch fotkách mají na sobě Maďaři britské MTP?

          • Danik
            22:58 22.01.2020

            Jo je to MTP

          • Rase
            21:17 23.01.2020

            Maďaři nosí vlastní maskáč označovaný jako 2015M:
            https://combatgear.blog.hu/201...

          • Danik
            23:42 23.01.2020

            To vím že mají vlastní maskáč ovšem na fotce ho má jen pár vojáků a většina je v mtp

        • Migi
          07:12 23.01.2020

          Už jsem to tu někde minulý rok psal :)
          Problém je že uniformy nejsou klasické výběrové řízení, ale armáda si je dělá sama, aby na to měla "patent" (on to teda není patent, ale aby prostě byla majitelem vzoru a střihu). Proto ty tajnosti aby se najednou nestalo že měsíc před dokončením si to nenechala zaregistrovat nějaká vyčůraná firma.
          V podstatě platí to, co říkal ten pplk. - už to pokračuje k cíli, jen si to sebere dost času (už jen testování návrhů střihu a materiálu ve všech ročních obdobích je z podstaty věci minimálně rok, že jo). Spousta bojařů se na tom vyvoji podílí (no vlastně třeba střih si navrhli v podstatě sami pro sebe). Vzor pak dělá VVÚ a tam se uvidí. Není asi úplně těžké dopředu uhodnout jak to bude +- vypadat vzhledem k požadavkům (univerzální maskování do všech prostředí).

          • Rase
            21:32 23.01.2020

            Práva na vzor a střih se dají koupit, nebo napodobit stávající (udělali Američané s MultiCamem) s obejitím patentovaných prvků. osobně si myslím, že u VVÚ zase jen vezmou vzor 95, uberou černou a zelenou, přidají béžovou a vznikne zase něco jako "vz 95 Horský", což už tady bylo a stálo to za kulový:
            http://www.palba.cz/album/albu...

  • kazd
    19:51 22.01.2020

    takže opět uvedeme na pravou míru některé diskutující
    1. tohle je ta GO za 31 mln ? http://czechairforce.com/news/... Go opravdu znamená něco jiného...
    2. VŘ kontext např. zde https://www.irozhlas.cz/zpravy...
    postup slovenska s vývojem tury atd. stačí nastudovat, Bavíme se o sytémech, které ta země nemá.
    3. JE od dob temelína v EU nikdo nepostavil s rozumným zpožděním a rozumným navýšením nákladů. Otázka je zda je to vůbec s dnešními předpisy možné. U Maďarska nejde o to co, koho vybrali a jaká je realizace. Jde o to jak vybrali ve srovnání s GB, která to přes EU tlačila několik let a za mnoha ústupků.
    4. Dany skončily až na vládě, takže silné řeči jak nikdo neuvažuje.. samozřejmě, že uvažoval a uvažuje, ale nevyšlo to...

    • Scotty
      20:49 22.01.2020

      1. Přidělání kamery za přijatelné náklady je opravdu věc hodná diskuze.... Jelikož u nás budou ještě pár let létat jako SAR i civilní LZS lze takovou úpravu pochopit. Není na tom nic nepochopitelného, zkrátka hodně muziky za málo peněz.
      2. Jednalo se prodej přes českého prostředníka konkrétně OMNIPOL a v tomto případě došlo opravdu k porušení pravidel EU. Nikdo ovšem nezakazuje přímo oslovit výrobce nebo vládu konkrétní země a nakoupit od nich bez VŘ. Navíc nikdo u nás netvrdí že to bez VŘ nejde, viz. například nedávný nákup lokátoru Věra NG.
      Na co si Slováci použijí Turu je mi naprosto jedno, ať si jí klidně osadí na podvozek Leopardu pokud jim to udělá radost.
      3. A co my s tím. Že si máme vzít příklad z maďarské JE jste sem vytáhl vy. Přičemž stavby elektráren v GB i HU se prodražují a zpožďují. Chápu ovšem že oceňujete že si Maďaři vybrali jako zhotovitele tu ideově správnou zemi tedy Rusko. Ovšem jako příklad toho jak to Maďaři dělají dobře je to dosti idiotské. Je to spíš poučení jak to u nás nedělat. Navíc Británie se řídí stejnými pravidly EU jako Maďarsko, tak kde je ten rozdíl?
      4. Modernizace Dan byla odmítnutá, tečka.

      • kazd
        22:05 22.01.2020

        Takže si to shrňme
        - vaše informace o GO sokolu nesprávná, nevíte o tom nic, ale musíte se vyjádřit
        - věra NG se kupuje jako doplnění existujícího systému . Takže oproti maďarsku zcela jiná situace
        "„Je jediným výrobcem (mimo Rusko a Čínu) s vlastnictvím patentů pro vývoj a výrobu systémů na bázi v Armádě ČR již zavedeného systému,“ vysvětlil loni na jaře Jakub Fajnor z ministerstva obrany, proč radary nakupují bez výběrového řízení přímo od Omnipolu. "
        - nechápete podstatu problému JE v madarsku, ale opět se vyjadřujete - nastudujte si. Nejde o zhotovitele a termíny, ale způsob výběru a státní podporu v případě Ma´darska a GB
        4. Dana byla zastavena až po schválení na vládě, chápete aspoň, že všichni ti vaši odborníci co se jich zastáváte se pod to podepsali a doporučili vládě ač to byla na první pocit blbost? A te´ď ti stejní experti rozpočtuji na dělostřelectvo 5 miliard?
        Každý váš příspěvek je založen na obhajování MO a AČR a to na základě recyklovaných a nesprávných údajů. Měl byste se nad tím zamyslet.

        • Scotty
          22:29 22.01.2020

          -Jaké informace v případě Sokolu jsou nesprávné?
          -Věra NG se nakupuje jako nástupce Věry první generace. Rozhodně se to nedá považovat za dopěnění. Navíc to není jediný věc takto nakoupená, na výjimku se nakupuje např. Bren2 a pistole P10C. Na výjimku jsou nakoupené vrtulníky.
          -Opět a co jako? Zakázka se jim prodražuje a zpožďuje. Zjevně státní podpora ani jejich způsob výběru nepomohl k bezproblémové dostavbě.
          Každý váš příspěvek je založen na pomlouvání MO a AČR na základě úmyslně zkreslených a překroucených informací. Měl byste se nad tím zamyslet.

          • kazd
            11:29 23.01.2020

            Já"refrešujeme polské 30 let staré sokoly "
            Scotty " Sokoly prošly běžnou generální opravou"
            já" tohle je ta GO za 31 mln ? http://czechairforce.com/news/...
            Scotty "Přidělání kamery za přijatelné náklady.." takže abyste chápal ostatní (soukromí) co používají moderní vrtulníky používají x let NVG včetně policie. AČR nakoupí alternativu k NVG, jehož integrace na Sokoly by byla poměrně nákladná (dle MO) a na tuto alternativu si navíc musí nejdřív získat a zaplatit certifikaci - bravo, potlesk
            --------
            Scotty: Věra NG se nakupuje jako nástupce Věry první generace. Rozhodně se to nedá považovat za doplnění.
            Mluvčí MO: „Je jediným výrobcem (mimo Rusko a Čínu) s vlastnictvím patentů pro vývoj a výrobu systémů na bázi v Armádě ČR již zavedeného systému,“ vysvětlil loni na jaře Jakub Fajnor z ministerstva obrany, proč radary nakupují bez výběrového řízení přímo od Omnipolu. "

            klidně se ztrapňujte dál

          • Scotty
            12:47 23.01.2020

            -Ano, Sokoly před pár lety prošly běžnou GO u výrobce. Bohužel za poněkun nadstandardní ceny. Že se na ně pořizuje kamera jako alternativa NV je vzhledem k jejich úkolům pochopitelné. Předělat kokpit kvůli NV brýlím by vyšlo mnohem dráž. Nechci se ovšem GO Sokolů zastávat. Za ty peníze co stála GO by vyšlo lépe nakoupit nové menší vrtulníky.
            -Obávám se že jste to co řekl ten mluvčí nepochopil. Věra NG se pořizuje jako náhrada Věr první generace. Ovšem to že je jediný možný dodavatel je právě jedna z podmínek použití výjimky na nákup vojenského materiálu.
            Mohl by jste také doplnit kteří odborníci u nás tvrdí že je nutné všechny zakázky zadávat přes výběrová řízení.

    • liberal shark
      08:22 23.01.2020

      Ad 3) - Rumunsko postavilo v roce 2007 druhý blok JE Cernavoda (CANDU-6). No problem :-).

      • kazd
        11:18 23.01.2020

        těžko se diskutuje s lidmi, kteří nechápou psaný text.
        elektrárna plánovaná a rozestavená od 80 let, kde z 5 bloků jsou dokončeny 2 za zcela jiných požadavků asi není relevantní odpovědí na můj post.
        První blok byl spuštěn v roce 1996, v roce 1991 ale byly práce na dalších čtyřech blocích pozastaveny. Druhý blok byl následně dokončen a je v provozu od roku 2007.

  • Rase
    18:53 22.01.2020
    Oblíbený příspěvek

    Jako zajímavost přidám, že korby a věže 44 tanků Leopard pro maďarskou armádu budou vyrobeny v Řecku, konkrétně u společnosti METKA. Právě u ní se vyráběly tyto hlavní části i pro katarské Leopardy (62 ks). Nutno zmínit, že tanky budou dokončeny v Německu, odkud pochází prakticky všechny klíčové komponenty (výzbroj, pohon a elektronika).

  • PavolR
    18:12 22.01.2020

    Na margo nemecko-maďarskej obrannej spolupráce - čo bolo, bolo a teraz Nemci, navzdory predošlým nákupom, nepodržali Orbána ani pri jeho snahe zotrvať v EPP, ani pri poslednom hlasovaní o demokracii stave právneho štátu v Maďarsku. Pričom sa z maďarskej strany neustále ozýva, že od toho, kto ich kritizuje, nakupovať nebudú.
    Na druhej strane v novembri velebil Orbán počas návštevy Erdogana turecko-maďarskú spoluprácu na poli obranného priemyslu. Z tureckej strany prenikla napr. na verejnosť jedna zmluva (ach tí "gullenovci" :-) ) medzi Maďarskom a Tureckom o utajovaní informácií o ich spoločných projektoch: https://www.nordicmonitor.com/... - v to článku je zaujímavé aj to, že načrtáva proces priebehu rokovaní, ako aj to, že bola reč o obstaraní viac ako 200 obrnených vozidiel.

  • alexa123
    16:31 22.01.2020
    Oblíbený příspěvek

    Jeden zásadný príspevok do diskusie. Lepšie som sa pozrel a ten maďarský vojak na titulnej fotke je vlastne blonďatá maďarská vojačka :):):) Kto vie, možno má 90-50-90

    • Englbert
      18:04 22.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Toho jsem si na to clanku vsimnul nejdrive. Blondate modrooke madarky.;-)

      • liberal shark
        18:43 22.01.2020
        Oblíbený příspěvek

        Vsak spousta dnešních Maďarů má slovanský původ.

  • kazd
    14:56 22.01.2020

    na Maďarsku je zajímavé
    1. nelámou si hlavu s výběrovým řízením u techniky, kterou ještě nemají ani nenakupují společně s jiným státem. Přitom u nás "odborníci" neustále tvrdí, že to nejde kvůli EU. Stejný případ je jejich jaderná elektrárna, Polská rychlost stavění dálnic bez ekoteroristů a přitom s ohledem na ŽP atd.

    2. Bez výběrového řízení a s malým rozpočtem to nekončí nesmyslnýma akvizicemi/modernizacemi a´ť už typem nebo počtem -jako u nás. Vše co koupili je standard, nebo od výrobce s nějakým jménem.
    My během jejich vyjednávání s podpisování diskutujeme modernizaci DANY, T72, refrešujeme polské 30 let staré sokoly a kupujeme 4 bitevní vrtulníky...a k tomu máme specifické požadavky, protože ...bla bla bla všichni známe.

    • satai
      15:05 22.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Zrovna s tou JE se dost střelili do nohy...

      • liberal shark
        18:45 22.01.2020

        Dalo by se říci, že si nassrali do bot. Stejně jako Finové v Hanhikivi.

    • Scotty
      15:19 22.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      1. Nic takového u nás nikdo netvrdí.
      Stavba jejich JE je v několikaletém skluzu a patrně se značně prodraží.
      2. Rozhodně se nedá říct že každá modernizace byla neúspěšná, ačkoli také nejsem jejich zastánce. Navíc v poslední době se od nic začíná výrazně ustupovat ve prospěch nákupů nové techniky. Každý zákazník má své požadavky záleží na výrobci jestli jim vyhoví. O modernizaci Dany už nikdo neuvažuje a Sokoly prošli běžnou generální opravou. Jestli se za ty peníze vyplatila je věc druhá.
      Navíc Maďarsko se svou "diktaturou jedné stany" bych si za vzor rozhodně nebral.

    • Migi
      18:44 22.01.2020

      Jediný, kdo u nás tvrdí, že nákup bez výběrového řízení je proti pravidlům EU je Leonardo, protože ostrouhal v nákupu vrtulníků, které FYI taky byli bez výběrového řízení a od výrobce s "nějakým jménem" ;)

      • kazd
        19:52 22.01.2020

        takže opět uvedeme na pravou míru některé diskutující
        1. tohle je ta GO za 31 mln ? http://czechairforce.com/news/... Go opravdu znamená něco jiného...
        2. VŘ kontext např. zde https://www.irozhlas.cz/zpravy...
        postup slovenska s vývojem tury atd. stačí nastudovat, Bavíme se o sytémech, které ta země nemá.
        3. JE od dob temelína v EU nikdo nepostavil s rozumným zpožděním a rozumným navýšením nákladů. Otázka je zda je to vůbec s dnešními předpisy možné. U Maďarska nejde o to co, koho vybrali a jaká je realizace. Jde o to jak vybrali ve srovnání s GB, která to přes EU tlačila několik let a za mnoha ústupků.
        4. Dany skončily až na vládě, takže silné řeči jak nikdo neuvažuje.. samozřejmě, že uvažoval a uvažuje, ale nevyšlo to...

  • PavolR
    13:53 22.01.2020
    Oblíbený příspěvek

    Informácia o navýšení stavov, uvedená v článku, je neaktuálna - rozhodnutie bolo pozastavené lebo "nejsou lidi": https://jogalappal.hu/a-kovetk...
    Aktuálne platný tabuľkový stav je 29.850, z čoho ale ešte tiež chýba ešte aspoň 7-8 tisíc vojakov (podľa slov ministra vlastibrany).

    • Scotty
      15:29 22.01.2020

      Pro porovnání bych uvedl že u nás je aktuálně 25 899 VzP a 3 236 vojáků AZ. Přičemž je plánovaný počet 30 000 VzP a 10 000 AZ do roku 2030.

  • otecko
    13:48 22.01.2020

    Myslím, že spolu s navýšením počtu vojáků o 11,5 tisíc na 37500 je to nerealizovatená darda-44 Leopard+ 24 PzH 2000, 2xKC 390, BVP Puma, KOBVP.... řekl bych, že v maďarském případě platí, že papír snese všechno... ale je to jejich volba.

  • stirling
    13:26 22.01.2020

    16 mld je pěkná částka, ale v kontextu třeba těch bvp je to první možná i druhá splátka a pak ještě vše co podepsali loni...
    No ještě by jsme jim mohli prodat pár L39NG a další věci, když je náš premiér s tím maďarským takový kamarád.
    Tak jako tak tohle je opravdu špatné, aby vláda takhle nekomunikovala.
    Jsem pro nákup KC-390 i pro AČR, ale priorita to rozhodně není a klidně bych počkal ještě pár let na ověření provozem a možná nějaký "facelift " a pak vzal klidně 4 ks. U nás bych byl vděčen za dotažení/výrazný pokrok u BVP a hlavně by to chtělo se posunout docela hodně v budování PVO - vedle radarů/lokátorů musíme mít i čím střílet tam je dluh jako prase a k tomu začít s výběrem houfnic. Ale jsem rád aspoň za to co se posunulo/podepsalo loni a vypadá to, že to pojede dále.

    • Miroslav
      13:52 22.01.2020

      Aero Vodochody je súkromná firma ktorú plne ovláda slovenská Penta so sídlom na Cypre, tak čo im chcete vy predávať?

      • stirling
        14:02 22.01.2020

        Je to česká firma, její vlastník je penta (která je určitě z velké části v rukou slováků), ale třeba konkrétně na tomto projektu se výrazně podílí i omnipol, ale to je vše nepodstatné. Jde o to kde ta firma tvoří přidanou hodnotu, kde zaměstnává lidi a platí daně a to vše se děje v ČR. U takových výrobků se bez podpory státu neobejdete proto vidím v maďarsku další šanci pro naši ekonomiku.

        • stirling
          14:12 22.01.2020

          Penta nyní působí na více než deseti trzích napříč Evropou a má zastoupení v Praze, Bratislavě a Varšavě. Vlastní majetek v hodnotě 10,4 miliardy eur (přes 265 miliard korun). Dospiva má dle časopisu Forbes ve skupině Penta Investments zhruba poloviční slovo.

        • Miroslav
          14:15 22.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          Aby bolo jasné, ja som nenarážal na to, že Penta je slovenská. Je to firma ktorá má sídlo v daňovom raji a AV je proste súkromná firma ktorá jej patrí

          • stirling
            14:18 22.01.2020

            Ok, já si přeji úspěch všech českých firem ať je vlastní kdo chce.

          • Miroslav
            14:23 22.01.2020
            Oblíbený příspěvek

            To je v poriadku ale podstata tej mojej reakcie je, že je to súkromná firma na ktorú štát nejak zvlášť veľký dosah nemá.

    • Nesher
      14:05 22.01.2020

      Možná to bude překvapení, ale Maďarsko je jedním z několika potencionálních zákazníků s nimiž se právě o prodeji L 39 NG intenzivně jedná.

      Miroslav
      L 39NG je společný projekt Aera Vodochody a Omnipolu, který je v zahraničí podporován českou vládou (konkrétně MO a MPO), viz. finišující jednání se Senegalem. Tož tak.

  • Warnost
    11:45 22.01.2020

    Jaky je rozdil ve vyzbroji mezi lehkou a stredni brigadou podle tabulek nato? Prijde mi zvlastni, ze se 4. brigada oznacuje jako lehka.

    • Scotty
      11:51 22.01.2020

      Nejspíš to souvisí s tím že bude mít jen tři prapory.

    • PavolR
      14:01 22.01.2020

      Ako ľahká sa zrejme označuje brigáda, ktorá nemá žiadne BVP (pásové ani kolesové). Fakticky taká motorizovaná brigáda. Prípadne výsadková, alebo horská (tie určite).

    • Migi
      20:06 22.01.2020

      Tady bude zakopaný pes v terminologii. Bohužel teďka nemůžu najít ten NATO předpis, kde se to stanovuje. Nicméně co jsem tak pochopil, tak i lehká brigáda může být více typu (něco jako lehká brigáda těžkého typu a lehká brigáda lehkého typu) aby se rozlišila třeba brigáda na pandurech a na tatrách...

      • Scotty
        20:54 22.01.2020

        Pokud by jste to našel byl bych vděčný. Zajímaly by mě přesné definice typů brigád v NATO a jakou techniku případně strukturu musí takové brigády mít.

        • Flader
          21:08 22.01.2020

          Toto by aj mňa dosť zaujímalo.

  • Pepin Nešpor
    11:30 22.01.2020

    Ve všem jim závidím! Puma, boxer, leopard, kc-390 toto je úplně bomba, a jiné.
    Jde vidět, že nekecaji a konají ne jak unas ti zkorumpovany lidi na vyšších postech. Místo toho aby poslouchaly vojáky potažmo odborníky tak otom rozhodují smejdi co si soupnou něco do kapsy.
    Ty Kc-390 by jsme měli koupit i my aspoň 2-4kusy. Chybí nám taková přepravní kapacita.

    • Scotty
      11:57 22.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Pumu, Boxer ani KC-30 ještě nekoupili. Takže bych se krotil, u nás je rozběhnuto také několik modernizačních projektů.

      • HEKTOR
        19:03 22.01.2020

        Scotty - no zrovna u maďarov by som veľmi nepochyboval že to aj budú mať...po všetkých nákupoch z 2019 je u nich všetko možné...sr a čr majú modernizačné projekty a maďari majú reálne nákupy...

        • Scotty
          19:19 22.01.2020

          Zrovna u té Pumy a Boxera rozhodně není nic jisté. Jejich nové BVP a KBVP jsou také stále jen projekty.

        • PavolR
          21:23 22.01.2020

          Všetko ani zďaleka nie, iba to, z čoho očakáva Orbán nejaký prospech. A ten mu nakoniec nákup nemeckej techniky nepriniesol. Z podobného dôvodu dlhodobo viazne nákup aj systému NASAMS. Naproti tomu nákup tureckej techniky sa realizuje cez maď.-tur. sprostredkovateľskú firmu, ktorej profit tečie po oboch vlastníckych líniách do Orbánovho okolia (z tureckej strany to istí oligarcha Adnan Polat - https://444.hu/2019/10/22/mesz... ). Na dôvažok má istotu, že ani z Tureckej strany nepreniknú žiadne podrobnosti o obchode skrze medzištátnu zmluvu veľkorysým nastavením rozsahu utajovaných skutočností o maď.-tur. obrannej spolupráci.

    • beepee
      13:21 22.01.2020

      @Pepin Nešpor:
      A dovedete si představit ten poprask, kdyby MO ČŘ najednou oznámilo "Nakupujeme X kusů zbrojního systému Y, nic dalšího k tomu nezveřejníme, protože je to tajné"?

    • PavolR
      13:43 22.01.2020

      No tak práve v Maďarsku sú vojaci z rozhodovania úplne vylúčení a rozhodujú o tom šmejdi. Došlo totiž k transformácii, po ktorej u vojaci, ba ani len vojenskí odborníci nemajú žiaden dosah na obstarávanie. Tajnosti sa robia práve pre to, by nikto nevidel, koľko peňazí sa uleje.

  • Miroslav
    11:15 22.01.2020

    Rozpočet maďarskej armády je 1,8 mld eúr. Rozpočet MO SR je 1,6 mld eúr. Teda minimálny rozdiel v rozpočte ale značné v modernizácii.

    Sú teda len 2 možnosti:

    1/ Na Slovensku sa kradne tak, že to popiera všetky zákony možného
    2/ Maďarské ministerstvo obrany má rozpočet nad deklarovaný rámec v súbehu s efektívne využívanymi zdrojmi.

    Ešte je tu aj tretia možnosť, že body 1 a 2 sú v súbehu.

    • kisam
      11:33 22.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Lenže u nás išlo z tej sumy cez 500 miliónov na splátku F-16, niečo išlo na Blackhawky, Zuzany 2, výstroj... A zvyšok - možno tak miliarda eur - sa “prežerie“.

      • Miroslav
        13:58 22.01.2020

        BH sú dávno zaplatené a už aj všetky dodané. Čaká sa či sa uplatní opcia na ďalšie (všetkých 9 alebo len časť ?) prípadne by sme 2 ks nových BH mali dostať darom z amerických fondov. Čo sa týka F-16, prvá splátka už odišla ale pokiaľ viem, tak to šlo z rozpočtu ministerstva financií, ale nehádam sa ak je to inak.

      • Jura99
        14:20 22.01.2020

        Jenže Maďaři živí asi o 10tis. vojáků více, stíhačky platí také (sice splátky pronájmu rozložené na ?10let) a například vrtulníky si koupilo a platilo také. Je skutečně pozoruhodné, že celkem vysoký rozpočet MO SR se příliž neprojevuje ve výzbroji a výstroji.

        • Janko Paliga
          14:46 22.01.2020

          .... a údržbe budov.... tie sa rozpadávajú, stačí pozrieť na Street wiew....

          • faraonamumu
            16:51 22.01.2020

            Omlouvám se Slovákům, ale vaše ozbrojené složky připomínají spíš armádu rozvojové země, než člena NATO. Sice si tady dělají všichni srandu z Maďarska, ale podle mě rozhodně investuje líp, než Slovensko.

          • HEKTOR
            18:21 22.01.2020

            faraonamumu - ako slovák sa neurážam,lebo máte pravdu...ale ako tu stále prízvukujem o tom jednookom a slepom,tak porovnajte ačr a ossr...tanky máme rovnaké,bvp tiež...delostrelectvo možno trošku lepšie,vrtulníky +/- rovnaké...v ačr máte gripeny a pandúry... pvo ani u jedneho žiadna sláva,máme síce s300,ale stav nepoznám... takže nie je moc nad čím jasať....

          • Jura99
            18:25 22.01.2020

            faraonamumu: kdyby jen armáda. Na Slovensku bohužel co vede veřejný sektor, stojí za nic.

          • faraonamumu
            19:57 22.01.2020

            HEKTOR - obav se, že srovnávat AČR a Ossr asi moc nejde, protože AČR je rozhodně na vyšší úrovni, co se týče modernizace. Máme kompletně přezbrojení na BREN 5,56 vy ještě máte kosy 7,62. My máme Minimi, vy ještě UK 59. My máme T-72M4 CZ která i přes všechny problémy je rozhodně lepší, než vaše téčka. Koupili jsme sice Pandury, ale aspoň nemáme Ot-64. Porovnávat Gripen a Mig raději ani nebudu protože je jasné, kdo by zvítězil atd.. ale souhlas, že dělostřelectvo máte lepší. To asi tak vše. Celkově se ale podfinancovanost projevila u vás mnohem víc. A Ossr vážně působí jako sovětský skanzen...

          • HEKTOR
            21:07 22.01.2020

            faraonamumu - ale ja som netvrdil že ossr a ačr su na jednej úrovni čo sa týka modernizácie...ale...
            prečítajte si môj príspevok bez emócii a s nadhľadom...
            ak to rozoberiem tak : vaše T-72M4 CZ sú určite lepšie ako naše T-72,to je bez debaty,naše T-72 sú vhodné už len na rozohnanie civilných demonštrácii...ale koľko T-72M4 CZ ačr momentálne má a v akom sú stave keď vaši tankisti už zase používajú nezmodernizované T-72...
            lietadla máte v lepšom stave,to je tiež bez debaty...otázka je koľko majú gripeny výzbroje skladom...osobne sa obávam že ak príde naše f-16,tak s výzbrojou to bude poslabšie...budú nové stíhačky,ale nikto zodpovedný nebude riešiť,či ich máme aj čím podvesiť...
            tento stav v ossr nie je vinou podfinancovania,ale niečim iným...
            a uznajte že si porovnávať - my máme a vy máte 30r po prevrate dve armády ktoré používajú bvp,t-72 atď je dosť smutné...
            ale opakujem,ačr je na tom určite lepšie...ale porovnávať sa momentálne s ossr nie je žiadna sláva...vidíte kde je poľsko a pomaly aj tu spomínané maďarsko...

          • Scotty
            21:32 22.01.2020

            T-72M4CZ je provozuschopných cca. 10 kusů. Nicméně by mělo být uvedeno do provozu všech 30 tanků.
            Výzbroj Maďarska vyjma Leopardů a houfnic není nic extra. Plány mají velké, uvidíme jaká bude realita.

          • Danik
            21:37 22.01.2020

            V posledních letech šla AČR docela dopředu v rámci pěchotní výstroje a výzbroje. V OSSR bohužel takový vývoj nevidím kromě zavedení digitální kamufláže.

          • HEKTOR
            21:52 22.01.2020

            Danik - čo myslíte že ačr išla dopredu vrámci pechotnej výstroji .??

            tomuto fóru by pomohlo ak by sa tu ľudia dokázali odosobniť a neprenášali by súkromné problémy do diskusie (nemyslím vás faraonamumu)...lebo skoro vždy sa to tu zvrhne do porovnávania čo máme/máte aj pri článkoch ktoré nemajú nič spoločné s ossr/ačr...

          • Janko Paliga
            22:27 22.01.2020

            @ Faraonamumu

            Lenže na Slovensku sa neinestuje, tu sa tuneluje.... Nekoncepčnosť, nakupovanie nezmyslov či rovno dlhoročné kašľanie .... napríklad radary sú toho najlepším príkladom, ale vlastne aj MiG-29....

            @ Hektor

            PVO žiaľ majú lepšiu, S-300vka stojí za fajku tabaku.... 30 ročná kopa šrotu...

            Tanky majú aspoň nejaké modernizované, Pandury sú omnoho lepšie ako naše BVP-1/2

            Pechotná výzbroj - jednoznačne vedie AČR, UK - odpad, 58-ky chýba optika, granátomety,....

            @ Danik

            Tá digitálna kamufláž - možno to síce dobre vyzerá, ale je to asi tak všetko. Čo z toho, ke´ď samotné strihy a vybavenie odevov sa nehodí do poľa.... Dokonca v hrubom celoročnom prevedení....

          • Danik
            22:28 22.01.2020

            HEKTOR

            Jako přilby airframy (43vp, 601 skss, cpss, jtac, ale viděl jsem je i u 74 mopr, 44 lmopr nebo hradní stráže), nové vesty u 43 vp a 4 brn (viděl jsem i u některých útvarů 7 mb). Bren 2 a Bren 805, minimi, nové pistole, čím dál víc vojáků taktické kalhoty s integrovanými chrániči a bojová trika, Mum 14, teď jsem zahlédl nějaké nové nokťáky u 43 vp. Ops core fast a dd mk18 pro speciály. Komunikační zařízení, prostředky ir označení. Multicamy, upnutí nv a nové chestrigy pro průzkumáky jak v rámci 102 pzpr tak jednotlivých jednotek. Dokoupení m4a3 a nákup odstřelovacích pušek desert tech. V rámci průzkumu i jtac (pod 22 zvrl) komunikační zařizení, všichni Breny 2 atd. U 74 mopr jsem dokonce na cvičení viděl Bren 2 BR místo svdčka. A dalo by se najít i více případů, nehledě na to, že díky vlastním nákupům našich vojáků to poté také vypadá o něco lépe. Samozřejmě je i tak co dohánět a zvláště jednotky bojové podpory a bojového zabezpečení na tom stále nejsou růžově i když teď si vzpomínám, že i u těch jsem na cvičení v Norsku viděl nějak podezřele moc ops corů a jpc. Takže asi tak tohle tím myslím.

            To psané níže předpokládám, že je myšleno také na mě. Takže si dovolím reakci. Nic proti Slovákům nemám právě naprostý opak. Slováky neberu ani jako cizince, část mé rodiny je ze Slovenska (východniari), sousedé jsou Slováci a několik mých přátel odtamtud také pochází. Do Tater jezdím rád a za tatranský čaj, halušky s brinzou a korbáčiky bych zabíjel.

            Moje reakce byla jen poznámka k tomu co bylo napsáno vámi a faraonamumu. V žádném případě nejde o vysmívání se OSSR nebo Slovákům. Velkočeské panské komplexy u mě budete hledat těžko, ovšem nepřijde mi od věci umět popsat stav věcí tak jak je nehledě na státní příslušnost. OSSR přeji jen zdařené zbrojní a modernizační programy a zvyšující se obrané financování ;-).

          • HEKTOR
            23:05 22.01.2020

            Janko Paliga - prepáčte,ale myslel som že problém pochopiť slovenský písaný text budú mať možno skôr česi...
            napr. -kde som písal že máme lepšie pvo.?zamýšľal som sa akurát nad stavom našich s-300...a tu sa porovnáva ako by jeden mal 5ks t-72 a druhý 350ks leopardov...situácia je taká aká je fakt by už obe armády mali podstúpiť kompletné prezbrojenie...
            A PÍŠEM TO ZNOVA-AČR JE NA TOM LEPŠIE AKO OSSR !!! to je fakt....
            čo sa týka "digitálov"...potlač je ťažké komentovať,sú lepšie,ale aj horšie...neviem čo myslíte pod pojmom -samotný strihy a vybavenie sa nehodí do pola...prevedenie je letné a aj zimné...

            Danik - pýtal som sa skôr na samotnú výstroj...o výzbroji mám aké také info...no u ossr čo sa týka vystrojenia jednotlivca to vďaka gen.bulíka nie je až také zlé...vesty/nosiče plátov do vás (ALP),prilby rabintex + ops...čo sa týka tých nohavíc s integ. chráničmi,myslím že možno ide o súkromné investície samotných vojakov,tak to je u ossr a aj napr. investície do súkromných nosičov plátov...druhá vec je ale asi zásobenie výstrojných skladov-asi problém aj u vás...

            nie,to písanie nižšie nebolo myslené konkrétne na vás... :)

          • Danik
            23:29 22.01.2020

            HEKTOR

            V OSSR určitě není situaci katastrofální jak občas někteří naznačují. Ty nosiče a helmy o tom vím. Co se týče těch akvizic samotnými vojáky, u nás už se ta karta začíná pomalu obracet. CP Airframe jsou fasované, moderní nosiče plátů a chestrigy také (43vp má americké, zbytek fasuje nové od ARGUNu, průzkumáci fasované od combatsystems, speciálové a jtacs fasované démony a jiné). I těch bojových trik a kalhot s chráničí je poslední dobou všude tolik, že u některých útvarů už se fasují také. Taky se razantně, zvláště na misích zlepšuje osazenost zbraní. Meopty jsou střídány eotechy a comp m4, svítilny, laserové ukazovače (třeba 43vp má k brenům dokonce i tlumiče). Takže ano nikdo nepopírá, že jsou u nás stále jednotky, které mají vybavení, třeba právě od ALP army (ty nosiče) a poté vojáci dokupují za své (oni dokupují často za své i v lépe vybavených jednotkách), tudíž poté někdo tahá team wendy, ops core, mich 00 01 02 a všemožné druhy nosičů plátů. Podobné je i v OSSR, už jsem viděl právě ty bojové kalhoty ve vašem potisku nebo vojáky s ops cory a vymazlenou 58čkou. To co říkám je, že u nás se za posledních několik let ta situace konečně začíná obracet a podíl toho co si voják musí za svoje dokoupit aby byl jakžtakž na úrovni vybaven klesá. I ten stav okolo výstrojních skladů s v některých útvarech zlepšil a uvidíme jak bude vypadat ten nový eshop.

            V pořádku, já jen pro jistotu aby bylo jasno :-).

          • Jura99
            08:08 23.01.2020

            Hektor: do srovnávání bych se vůbec nepouštěl, rozdíly jsou o řád jinde, kromě toho zrovna tanky nejsou nejlepší příklad, jsou zastaralé u obou armád, ale když už, tak AČR = 30ks T-72M4CZ a 90ks T-72M1, OSSR = asi 20ks T-72M1, zčásti nepojízdné (všichni víme o snaze rozchodit 3ks kusy na přehlídku v BB, vč. půjčení pásů od AČR).
            Rovněž celá řada speciální a týlové techniky a vybavení se v AČR nakoupila či objednala, zatímco v OSSR nevím že by něco z toho koupeno bylo. Mám na mysli různé verze Iveco LMV (protichemické, zdravotní atd.), radary, dílny, vyprošťováky, velitelská vozidla na Panduru nebo Titusu, nákladní auta atd. Velký rozdíl je též v kvalitě a certifikaci jednotek, velení a zapojení do struktur a akcí NATO atd.

          • Arthur
            16:21 23.01.2020

            Jura99: len faktická resp. kontrolní otázka: Jestli pak víte kolik tankú T-72M4CZ se záčastnilo vojesnké priehliadky 2018 v Prahe bez ohľadu na skutočnosť, že by som komentoval resp. akokoľvek naznačoval ich počtovú reálne nasaditeľnú pojízdnosť a bojaschopnosť ?

            Odpoveď: 14:40 - 15:03 v zdroji

            zdroj: https://www.youtube.com/watch?...

            Pekný deň prajem zo Slovenska

          • Scotty
            16:35 23.01.2020

            Arthur
            Provozuschopných T-72M4CZ je opravdu minimálně 10.
            https://www.facebook.com/Armad...
            Možná i víc.
            https://www.facebook.com/7mech...

          • Arthur
            16:56 23.01.2020

            Scotty: Tak to diametrálne mení situaci (sarkazmus), ste borci môžte sa utvrdzovať v predvsavzatí, že ste na tom diamelepšie ako 5.4 mil Slovensko resp. OSSR pod vedením MOSR Holka/Gajdoša/Danka :-)

            P.S. držím Vám a držím Nám palce aby to proporcionálne skrz GO a modernizáciu rástlo...

          • Janko Paliga
            17:17 23.01.2020

            "pvo ani u jedneho žiadna sláva,máme síce s300,ale stav nepoznám"

            Rozlietané myšlienkové pochody ... :-D

            Odpichol som sa z posledných slov za čiarkou. teda "stav nepoznám" - ku tomu som napísal odpoveď.

            "čo sa týka "digitálov"...potlač je ťažké komentovať,sú lepšie,ale aj horšie...neviem čo myslíte pod pojmom -samotný strihy a vybavenie sa nehodí do pola...prevedenie je letné a aj zimné..."

            Letný strih je pre mňa novinka. Takže ku tomu sa vyjadriť neviem. V armyšopoch som sa stretol v čase zavedenia s tou celoročnou variantou. Tam mi veľmi chýba zvýšený pás, ako som mal na "plecháčoch" vz. 85 v čase VZS. pobehovať po roli v jeseni či zime s holými krížami isto nebude dobré.... Rovnako neviem, či ku tým vyššie spomínaným vestám od ALP sú tričká s rukávmi v digitálnej potlači, pretože vojak v lete v tých horúčavách ak by mal mať aj blúzu aj vestu, musí ho to poriadne prevariť....

            A najčastejšia "porucha" na poľných odevoch počas poľných výcvikov za mojich čias VZS - už zabránili vzniku "diery na vetranie mieška"? :-D Ke´ď sú nohavice prilepené potom k telu, rady sa trhali v rozkroku.....

            Vrecko na UTON - majú ho?

          • Scotty
            17:32 23.01.2020

            Arthur
            Je mi úplně jedno co máte nebo nemáte na Slovensku. Jen jsem poukázal na to že určovat počet provozuschopných T72M4CZ podle toho kolik se jich zúčastnilo přehlídky nejde.

          • Arthur
            18:32 23.01.2020

            Scotty: Ja som len obdobne aplikoval na vojenskú prehliadku medicínu od Jura99...

          • Scotty
            19:41 23.01.2020

            Arthur
            V tom co psal Jura99 bych nesouhlasil s tím že je AČR napřed v ženijní í a logistické technice. Naopak to je velká bolest armády a většina této techniky je beznadějně zastaralá. Některé nákupy sice probíhají je to ovšem nedostatečné.
            Co se tanků týče tak počet T-72M4CZ doplňují nemodernizované T-72M1.

          • HEKTOR
            22:26 23.01.2020

            Janko Paliga - takže ...
            "pvo ani u jedneho žiadna sláva,máme síce s300,ale stav nepoznám" - no znamená to asi to,že som sa zamyslel,že ossr má síce s-300vku,ale osobne nepoznám jej stav...

            odev vz.07 "digi les" - osobne som sa stretol s variantou letnou,zimnou,celoročnou...netvrdím že sú ich plné sklady...
            zvýšený pás - podľa mňa archaizmus,ktorý sa už asi nepoužíva..."holé kríže" nehrozia-buď máte combat shirt zapravený v nohaviciach,prípadne máte bojový opasok,atď...
            ak ste ako tričko mysleli combat shirt,tak áno sú v potlači digi les/púšť...
            "porucha diery na vetranie mieška" - bohužial asi pretrváva a časom tam steh povolí...
            vrecko na uton nepotrebuje,nakoľko sa už tuším utony v praxi ani nepoužívajú...a aj umiestnenie toho vrecka bolo nešťastne riešené...
            skôr by bolo už fajn keby boli fasované maskáče s integrovanými chráničmi kolien/lakťov...aj to už vraj malo byť,ale riešila sa možnosť nového maskovacieho vzoru...

            osobne mi kritika na slovensko/ossr ako taká nevadí,sám som kritik a skôr pesimista...čo mi ale už prekáža sú vyslovene hlúpe názory a argumenty lebo sa jedná o slovensko...AN som si celkom obľúbil za kvalitné články,ale poniektorí jedinci v diskusnom fóre by si už asi zaslúžili fyzický trestať...a je jedno či sa jedná o čecha,alebo slováka...
            a fakt ma nebaví strácať čas čítaním "prázdnych" príspevkov - máme lepšie/máte horšie...
            naše armády sú na tom tak zle,že za 30r sa obmenilo len málo a aj preto sa asi tešíme z mála keď sa už konečne niečo obmení/kúpi...
            ale ČR je na tom lepšie,to je fakt...
            ono to je ale ako v hokeji...slovákom už "vlak ušiel" za svetovou špičkou a čehom už uteká...ale hlavné je sa ďalej utešovať že to všetko nie je až také zlé a inde to je ešte horšie...

    • Karlos73
      11:55 22.01.2020

      Presne ako píše kisam. OSSR v najbližších 3 rokoch riešila stíhacie letectvo , to odkrajuje značné sumy z rozpočtu armády. Nová vláda po roku 2022, bude mať preto volnejšie ruky pri nákupe ostatnej vojenskej techniky...

    • Kikirík
      13:17 22.01.2020

      Aj tak dúfam, že i cez posledné veľké výdavky pre OS SR, sa nová vláda stále bude čo najviac snažiť držať bojaschopné OS SR. Maďarská armáda výrazne modernizuje a nebol by som nadšený, ak by OS SR “zaspali” a výrazne oslabili voči Maďarskej armády.
      Preto aj dúfam, že v novej vláde nebude Kotleba.

      • otecko
        13:50 22.01.2020

        Tak pokud bude Kotleba ministr obrany, tak to možná jeho první cesta povede do Německa pro Leopardy :)

        • PavolR
          14:08 22.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          Pfuj, pfuj, Leopardy predsa spočiatku boli vyvíjané spolu s Američanmi a za účelom podlého útoku na hrdinský ruský národ ... a každý správny fašista obdivuje putinovské Rusko, ako hrádzu "západného imperializmu", takže pokiaľ by nemohol kúpiť priamo ruskú techniku, obstaral by iránsky Karrar, ako prejav solidarity s mučeníckou smrťou ich hrdinského generála. :-)

        • Miroslav
          14:21 22.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          Kotleba je v prvom rade blbec. Prišiel s myšlienkou, že miesto letectva by nam stačil S300/400 pričom ho nezaujíma, že nikde na svete nestojí PVO na raketách zem-vzduch. Okrem toho, s ním nikto do vlády nepôjde a keby aj, nikto mu nezverí MO. Možno tak poľnohospodárov alebo ŽP by dostal a ešte by mohol byť rád.

          • Jofo
            14:34 22.01.2020

            Miro podla mna sa mylis. SMER by isisel s Kotlebom do vlady len aby sa udrzal pri moci. ASpon polovicka smeru by isla.

          • Janko Paliga
            14:45 22.01.2020

            ... Miro, blbec nie je... on práveže využíva ľudskú hlúposť, aby sa na jej základe dostal k príspevku za voľby.... ešte aj vlastný dom má ofiko jeho strana ... :-D

          • Kikirík
            14:57 22.01.2020

            Miro ma predbehol, ja som o tom písal tiež. :D
            Ale i tak, keď som to pozeral a počúval, čo za drísty tam kydal, tak som ken krútil hlavou. O čo horšie však bolo, že nikto z tých, čo tam ešte okrem Kotlebu boli, tak ani jeden z nich Kotlebove argumenty nevyvrátil. Ani len nič nepovedali.

        • Kikirík
          14:46 22.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          No zrovna Kotleba pôjde pre Leopardy... Už len ten. :D
          Kotleba furt rozpráva ako trba vystupiť z NATO a treba znížiť výdavky na armádu a dať ich napr. do zdravotníctva. Pričom do spomínaného zdravotníctva dávame viac ako niektoré západné krajiny a výsledok v kvalite je pritom výrazne odlišný. Takže je jasné, že peniazie sa niekde “záhadne” strácajú. Ale to je zase iný problém, no i cez to by Kotleba zobral armáde peniaze a dal ich radšej inde.
          Má aj pravdu, že vojaci nemajú źakladnú výstroj a pritom kupujeme stíhačky za miliardy. No na druhú stranu rozpráva abosolútne kraviny, že letectvo je pre SR v podstate zbytočné a že vzdušný priestor sa dá ochrániť kvalitnou PVO. Dokonca aj hovorí konkrétne o systémoch S-300/400.
          Aspoň vidieť aký je Kotleba populista a zároveň idiot a ako by aj ohrozil suverenitu SR. Kto si už len pre pána jána myslí, že na ochranu vzdušného priestoru, stačí len PVO? Každý človek, čo má aspoň nejaký taký prehľad o vojenskej technike vie, že PVO má zmysel len ak je kombinovaná s letectvom. Samostatná PVO nemá význam. No voličom Kotlebu a ani Kotlebovi samému to asi nevysvetlí nik. Im stačia, že to bude S-400 a jeho papierové hodnoty a je to vybavené.
          A toto nám chce vládnuť a žiaľ to vyzerá tak, že to môže aj tak byť vzhľadom na preferencie.

          • Arthur
            22:45 24.01.2020

            Tipujem nakúpil ručné strelné zbrane slovenského výrobcu (však vieme koho) pre ozbrojené zložky.
            Predĺžil by abonent MIG-29, prípadne po vzore Srbska by mu ďáďa Putin poslal nejaké kusy MIG-29 a BRDM2 ako dar.
            Modernizoval by 3D-rady P-37MSK
            Modernizoval BVP-čka a T-72M1
            UAZy by vymenil za nové UAZy prípadne Lady
            atď.

            A BOLI BY SME TAM KDE ZA MEČIARA V TOM "LEPŠOM" PRÍPADE ERDOGANA.

    • SKmartinTO
      14:34 22.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Miroslav
      Rád čítam tvoje príspevky a pevne verím, že to zamračene počasie ovplyvnilo tvoje konštatovanie.)

      Mame len jednu možnosť 1.

      Generačná výmena už začala a je tu množstvo mladých šikovných ľudí, ktorým záleží na rozvoji OSSR množstvo projektov je pozastavených kontrolnými mechanizmami a množstvo nových čaká na odbornú diskusiu a realizáciu.

      Je len na Nás kAm TO cele 29.02.2020 posunieme.

      http://www.minv.sk/?volby-nrsr...

      https://www.mod.gov.sk/rozpoce...

      • Miroslav
        14:50 22.01.2020

        Ďakujem. Veď to, že množstvo projektov sa rozbilo na kontrole lebo sa bezbreho kradne.

    • Danik
      19:51 22.01.2020

      Dotaz trochu mimo. Máte na Slovensku nějaké jednotky elitní lehké pěchoty kromě 5 PŠU? (kteří jsou SF). Myslím tím nějaké výsadkáře, protějšky rangers, jageru, commando, nebo horskou pěchotu (něco jako Němci gebirgsjagery). Ptám se ze zvědavosti.

      • Flader
        20:14 22.01.2020

        Jediná ľahká jednotka je iba 23. motorizovaný prápor. Je to jeden z najmladších útvarov (stále vo fáze budovania). Po novom je podriadený Veliteľstvu síl pre špeciálne operácie. Podľa oficiálnych vyjadrení má byť podporou práve pre 5.PŠU.
        https://23mopr.mil.sk...
        https://vesso.mil.sk...

        • Danik
          21:50 22.01.2020

          Díky za odpověď. Popravdě se trochu divím, že u vás s Tatrami nějaký prapor horské pěchoty nemáte, zvlášť když v našem prostoru dříve byli hraničáři, nebo horští myslivci. Ještě se poptám, bude mít 23 schopnosti padákového výsadku? Z toho co jsem se dočetl mi vaše jednotka připadá jako naše 74 mopr nebo 44 lmopr. (Teď jsem zjistil, že 74 lmopr byla přejmenována :D)

        • Jura99
          08:33 23.01.2020

          Podpora 5.pšu ale sídlí (23mpr) ve 300km vzdáleném Trebišově ? Neuvažuje se kvůli výcviku součinnosti nějaká redislokace ?

          • Janko Paliga
            17:03 23.01.2020

            ... ak ku tomu dôjde, resp. bude mať dôjsť, určite to bude spomenuté na mil.sk, či rezortnom časopise Obrana.... Treba iba čakať...