REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Foto: Modernizovaný Mi-171š v hangáru Kbelského letiště. / Autor článku
Modernizovaný Mi-171š v hangáru Kbelského letiště. / Autor článku

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF II (Special Operation Forces II). V rámci programu SOF II Armáda ČR získala 7 modernizovaných vrtulníků Mi-171š. Během ukončovacího ceremoniálu se přítomní dozvěděli i něco málo o modernizačních plánech českého vrtulníkového letectva.

Česká modernizace vrtulníků Mi-171š

Armáda ČR modernizovala vrtulníky Mi-171š díky finanční a technické pomoci Spojených států. Finanční pomoc dosáhla výšky 27 milionů dolarů (688 milionů Kč). Při vylepšování vrtulníků se uplatnily zkušenosti z nasazení českých Mi-171š v Afghánistánu.

Modernizované vrtulníky jsou určené především pro operace speciálních sil, čemuž odpovídá i rozsáhlé elektronické a senzorické vybavení, včetně mohutné výzbroje v podobě rotačních kulometů M-134D-H Minigun.

Podle ředitele Ředitelství speciálních sil MO, plukovníka Karla Řehky, se podle prvních plánů počítalo s nasazením vylepšených vrtulníků Mi-171š společně s operátory 601. skss v Afghánistánu. V současné době se však, vzhledem k jinému mandátu zahraničních sil, s nasazením českých vrtulníků v Afghánistánu nepočítá.

Modernizované Mi-171š jsou i nadále určeny především pro potřeby českých speciálních sil. Vrtulníky nyní procházejí certifikací dle standardů NATO. Vrtulníky i členové 601.skss tak mohou být posléze nasazovány do společných akcí aliančních jednotek.

M-134D-H Minigun ve dveřích českého Mi-171š. / palubnistrelci.cz

„Tyto vrtulníky jsou nejmodernější, nejvíce schopné vrtulníky Mi-17 na celém světě,“ uvedl plukovník Patrick Sullivan, vojenský přidělenec Spojených států v České republice. „Máme tady kombinace nejlepších technologií z východu a západu, zabalené dohromady v jednom vrtulníku pro speciální operace.“

Plukovník Sullivan nezapomněl dodat, že tím nejdůležitějším jsou však české posádky vrtulníků. Díky modernizovaným vrtulníkům mohou nyní české a americké posádky vrtulníků společné cvičit a být nasazovány v ostrých akcích.

Američtí a čeští vojáci bojují bok po po boku již deset let, a nyní mohou také společně létat. Tento výjmečný a schopný vrtulník posune Českou republiku mezi velmi elitní klub čtyř nebo pěti zemích v Evropě, které mají stejné schopnosti, jako české speciální síly,„ uvedl plukovník Sullivan.

České vrtulníky Mi-171š podle Sullivana dokáží létat za velmi špatných meteorologických, světelných ale i terénních podmínkách. Jak nám řekl také Karel Řehka, modernizované české vrtulníky Mi-17 mohou vysadit jednotky speciálních sil také v prostředí, kde se čeká silná nepřátelská aktivita.

Na dvou hlavních displejích se promítají údaje z FLIR pouzdra nebo pohyblivá digitální mapa. Na dvou menších pak údaje z meteorologického radaru. / LOM Praha

Budoucnost vrtulníkového letectva

Zajímavé, i když v náznacích řečené, informace přinesl ministr obrany Martin Stropnický. Z jeho slov bylo jasné, že se stále ladí počet i typ poptávaných nových vrtulníků. Ministr však potvrdil již dříve řečenou informaci. Armáda ČR získá víceúčelové, nikoliv čistě bitevní vrtulníky. Minimální počet objednávaných vrtulníků je dvanáct, optimální zřejmě kolem 18 strojů.

K zahájení výběrového řízení dojde určitě v letošním roce. Podle ministra obrany nejde jen o samotné stroje ale především o rozsah vybavení, včetně případných zbraňových systémů. Cena za stroj se tak může bez problémů vyšplhat na dvojnásobek.

Dále došlo k potvrzení západní orientace českého vrtulníkového letectva, potažmo celé české armády. Armáda ČR se postupně zbaví veškeré sovětské vrtulníkové techniky, tedy nejen bitevních Mi-24/35, ale ve středním období i vrtulníků Mi-8/17/171š.

Ministr se také vyjádřil k potenciální výměně bitevních Mi-24/35 za víceúčelový typy. V současné době některé stroje ve výzbroji Armády ČR mají daleko před koncem své technické životnosti. Je tedy možné, že si Armáda ČR bitevní kapacity v podobě vrtulníků Mi-24/35 ještě pár let ponechá.

Dlužno dodat, že předmětem diskuzí není ani tak typ vrtulníku, ale především to, jaké schopnosti si chce armáda ponechat, získat, případně si může dovolit ztratit. 

flirHlavním senzorem modernizovaných vrtulníků je kulové pouzdro Star Safire III od firmy  FLIR Systems FLIR. / LOM Praha

Zatím ruská technika svou roli plní. Problémem dnes i do budoucnu je především nedostatek náhradních dílů z Ruska, resp. problémy s jeho dodávkami vzhledem ke špatným vztahům mezi NATO a Ruskem. „S vedením armády hledáme optimální řešení ke snížení závislosti na ruských dílech. Znamená to samozřejmě plánování rozsáhlé investice nebo akvizice,“ uvedl Stropnický.

Přechod ruské na západní techniku proběhne tak rychle, jak to rozpočet dovolí. Zároveň však ministr obrany dodal, že současná ruská technika bude ještě v řadách Armády ČR řadu let sloužit. Podle Stropnického, jak uvedl na dotaz České televize, je časový rámec pro výměnu Mi-17 kolem deseti let.

V současné době se však řeší nákup lehčích víceúčelových vrtulníků. Jaké vrtulníky Armáda ČR pořídí není jasné. Největší šanci bude mít ten výrobce vrtulníků, který do programu zapojí v nejširší možné míře české firmy. Ceněná je nejen montáž, ale především transfer technologií, nejen výroby, ale i pozdějšího servisu, údržby nebo modernizace.

Ministr nechtěl spekulovat o typu poptávaného stroje. Pokud má být ale stroj víceúčelový, výběr se rychle zužuje. Podle kuloárních informací se nejčastěji skloňují vrtulníky ze Spojených států. V tomto případě připadají v úvahu nejnovější vrtulníky UH-1Y Venom, nebo jejich starší a samozřejmě levnější verze.

Protiprachové zařízení Centrisep EAPS před vstupy do motorů. / LOM Praha

Základní rysy modernizovaných Mi-171š

Kompatibilita s brýlemi pro noční vidění
+ Interní a externí LED diody kompatibilní s brýlemi pro noční vidění
+ Vnitřní osvětlení plně kompatibilní s brýlemi pro noční vidění, včetně kokpitu a nákladového prostoru

Protiopatření a rušení
+ Výbava pro provádění protiopatření vůči protivzdušným zbraním protivníka
+ Automatické vypouštění flér a dipólových odrážečů
+ Potlačování infračerveného podpisu; infračervené rušení
+ Chlazení výfukových plynů motorů EVU

Ochrana a schopnost přežití
+ Kokpit a nákladový prostor je vybaven lehkým modulovým pancéřováním s odolností STANAG 4569 Level I nebo II.
+ Palivové nádrže jsou vyplněný polyuretanovou pěnou pro prevenci exploze při nouzovém přistání. Speciální vnější materiál nádrže zabraňuje úniku paliva.
+ Kabina je chráněná kompozitním pancíře
+ Ochrana proti zamotání vrtulníků do drátu elektrického vedení WSPS
+ Bezpečnostní sedadla a pásy
+ Ochrana motorů pomocí EAPS nebo PZU filtrů

Speciální vybavení

+ Optoelektronické pouzdro FLIR
+ Meteorologický radar
+ Pátrací světla
+ Tlampač
+ Řešení pro nouzové přistání na vodě
+ Řešení pro rychlé slaňování
+ Nádrže „Bambi Buckets“ pro hašení požárů
+ Klimatizace
+ Lafety pro dveřní kulomety
+ Možnost přepravy pacientů v nákladovém prostoru

Modernizace Avioniky

+ Navigační systémy: GPS, VOR II, ILS, DME, BlueForce, FMS, INS
+ Identifikační systém IFF
+ Záznamový datový systém CVFDR
+ Komunikační systém: VHF, UHF, SatCom (satelitní komunikace)
+ Standardy ICAO, EUROCONTROL a NATO

Nástroje a kokpit

 + LCD displeje se širokým pozorovacím úhlem, nové budíky, indikátory, výstup pro digitální mapu, nový kontrolní panel, rádio rozhraní
+ Optimalizováno pro NVG/NVIS
+ Veškeré systémy a rozhraní jsou modulární, lze je přizpůsobit zákazníkovi

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské vojenské vrtulníky k dispozici i pro vnitro

Rakouské ministerstvo obrany nabídlo tamnímu ministerstvu vnitra vojenské vrtulníky pro použití při ...

Slovenské tápanie vo vrtuľníkovej hmle

Od vyhlásenia ministra Martina Glváča o možnosti nákupu nových vrtuľníkov pre slovenské letectvo na ...

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper

Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper a řízené střely AGM-114 Hellfire II. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    17:08 22.04.2015

    Obávám se, že za tyto peníze něsú.

    Obávám se, že za tyto peníze něsú.

  • kubo4747
    16:37 22.04.2015

    Má to však aj jeden mínus, celá táto pekná modernizácia je na základe už zastaralej helikoptéry. To, že to je stará konzerva, tak o tom niet pochýb, to je presne to isté, ako ...Zobrazit celý příspěvek

    Má to však aj jeden mínus, celá táto pekná modernizácia je na základe už zastaralej helikoptéry. To, že to je stará konzerva, tak o tom niet pochýb, to je presne to isté, ako modernizácia tankov T-72, za tie peniaze sú aj iné alternatívy.Skrýt celý příspěvek

  • Echo
    13:02 22.04.2015

    Elektricke vedenia su pre vrtulniky asi najvacsie riziko. Aj v mierovych casoch na ne doplatilo uz niekolko zachranarskych vrtulnikov. Niekde som cital, ze aj pre bojovy Apache so ...Zobrazit celý příspěvek

    Elektricke vedenia su pre vrtulniky asi najvacsie riziko. Aj v mierovych casoch na ne doplatilo uz niekolko zachranarskych vrtulnikov. Niekde som cital, ze aj pre bojovy Apache so strihacmi sa v kdesi v Europe stali osudnymi. Vraj tie strihace neboli dimenzovane na kable pouzivane v Europe.Skrýt celý příspěvek

  • Lelda
    12:45 22.04.2015

    Ty 171s to je slusna vec.....ale co se tyce tech novych tak mi prijde nejlepsi to udelat jako Slovaci + 2az9 a k tomu doukoupit BatlleHawk kity....ja vim, je to drazsi reseni a do ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty 171s to je slusna vec.....ale co se tyce tech novych tak mi prijde nejlepsi to udelat jako Slovaci + 2az9 a k tomu doukoupit BatlleHawk kity....ja vim, je to drazsi reseni a do 5mld. se to evidentne nevejde ale je to odzkouseny stroj. Da s nim delat cokoli....vysadky na dlouhou vzdalenost nebo to muze byt skvely gunship...tohle umi jen opravdu malo stroju na svete....a ani ta Mi-35 to neumi tak dobre oboje.

    Jen nazor tak me nesezerte..Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    10:11 22.04.2015

    Jedná se o řezáky zajišťující přeříznutí drátů elektrického vedení - http://en.wikipedia.org/wiki/W...   Na obrázcích řezáky nejdou vidět, každopádně je ...Zobrazit celý příspěvek

    Jedná se o řezáky zajišťující přeříznutí drátů elektrického vedení - http://en.wikipedia.org/wiki/W...
     
    Na obrázcích řezáky nejdou vidět, každopádně je to uváděno v prospektech firmy LOM Praha.Skrýt celý příspěvek

  • jenikdavid
    10:04 22.04.2015

    Zdravím, ví někdo jak funguje toto: "Ochrana proti zamotání vrtulníků do drátu elektrického vedení " ?

    Díky předem

    Zdravím, ví někdo jak funguje toto: "Ochrana proti zamotání vrtulníků do drátu elektrického vedení " ?

    Díky předem

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4