Modernizace polské armády: Raději cizí, než domácí

Polský tank Leopard 2A5; větší foto / Public Domain

Podle komentáře Jakuba Palowského z Defence24 došlo v programech modernizace polské armády k výrazné změně akvizičního přístupu. Zatímco minulé vedení usilovalo o maximální zapojení polského průmyslu, současný ministr obrany Mariusz Blaszczak (PiS) dává přednost přímému nákupu zbraňových systémů v zahraničí.

Polské ministerstvo obrany připravuje obří modernizační programy v hodnotě několika desítek miliard dolarů. Nejvýznamnější programy ale mají mnoho let zpoždění. Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že Polsko chce do modernizace armády v maximální možné míře zapojit polský průmysl nebo aspoň zajistit přenos zahraničního know-how do polského průmyslu.

Takový přístup razilo minulé vedení ministerstva obrany v čele s ministrem obrany Antoni Macierewiczem (PiS). Důraz na domácí průmysl má samozřejmě řadu výhod, protože bezpečnost země není dána jen počtem a schopnostmi zbraňových systémů armády, ale možná ještě více robustností ekonomiky a průmyslu, včetně toho zbrojařského. Nicméně nevýhodou jsou komplikovaná jednání a zřejmá neochota zahraničních výrobců podělit se o svá know-how.

Macierewicz od domácího průmyslu (s využitím zahraničního know-how) nakoupil houfnice Krab, minomety Rak, dělostřelecké prostředky velení a řízení palby Regina, systémy protivzdušné obrany Pilica, Poprad a Piorun, karabiny Grot (MSBS) nebo kamikaze drony Warmate. V případě raketometů Homar se ale Macierewicz neúspěšně snažil o transfer know-how.

Naopak současný ministr obrany Blaszczak dává přednost přímému nákupu zahraničních zbraňových systémů a „s rezervou mluví o polském průmyslu.“ Novým přístupem má být přímý nákup amerických raketometů HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) v rámci programu Homar, u kterého nově Polsko nepožaduje transfer technologií. Nákup se tím urychlí, ale Polsko nezíská zřejmě žádné strategické know-how a hlavním koordinátorem dodávek nebude polská PGZ, ale přímo americká firma Lockheed Martin (přes americkou vládu). Stejný přístup zvolilo Rumunsko.

Stejně tak se uvažuje o nákupu starších fregat z Austrálie, což ale ohrožuje financování výstavby vojenských lodí polským loďařským průmyslem. Nicméně 18 let trvající stavba korvety Slezak (viz dále) je pádným argumentem po přímý nákup lodí v zahraničí.

V každém případě se Polsku, s velkou účasti polského průmyslu, podařilo v poslední době dokončit některé obří zbrojní obchody. Jasně nejvýznamnějším je nákup čtyř baterií protivzdušné obrany (PVO) Patriot a systémů velení a řízení IBCS (Integrated Air & Missile Defense Battle Command System) za 4,75 miliardy dolarů. Z této prvotní částky půjde 204 milionů dolarů (mimo offsety) do polského průmyslu. V druhé fázi programu Polsko navíc počítá s nákupem dalších šesti baterií Patriot.


Leopard 2PL; větší foto / Rheinmetall

Ministerstvo obrany v březnu letošního roku uzavřelo smlouvu ohledně dodávek čtyř cvičně-bojových letounů M-346 Master za 487 milionů zlotých. Smlouva obsahuje opci na další čtyři letouny. Vyjednávání o smlouvě trvaly čtyři roky.

V druhé polovině června ministerstvo podepsalo smlouvu na modernizaci dalších 14 tanků Leopard 2A4 na verzi Leopard 2PL za 305 milionů zlotých. Jde o využití opce z původní smlouvy z roku 2015.

Dle Palowskiho však většina nejdůležitějších modernizačních programů má několik let zpoždění a čeká na finalizaci. Ostatně ještě na začátku roku 2017 tehdejší ministr obrany Macierewicz uvedl, že do konce roku 2017 budou podepsány zakázky programů Visla, Homar a Orka. Programy Homar a Orka však ještě na finální podpis čekají.


Korveta Slezak je ve výstavbě od roku 2001, ale kvůli nedostatku financí byla stavba na mnoho let přerušena. Korveta bude dokončena až v příštím roce, čtyři roky poté, co byla spuštěna na vodu. / Marynarka Wojenna

O dodávkách amerických raketometů HIMARS se vedou intenzivní jednání, ale status vyjednávání, i rozsah zapojení polského průmyslu do programu (mimo nákladních vozidel Jeltz), není znám. V případě nákupu diesel-elektrických ponorek Orka nebyl zatím vybrán dodavatel, v úvahu připadá francouzská ponorka Scorpene, německá Type 212CD nebo švédská A26. Varšava chce minimálně tři ponorky se schopností odpalovat střely s plochou dráhou letu.

Dále probíhají jednání o zakoupení výše zmíněných starších australských fregat třídy Adelaide (výtlak 4100 tun). Předběžná dohoda má být uzavřena během srpnové návštěvy polského prezidenta Andrzeje Dudy v Austrálii. K fregatám musí ale Polsko nakoupit i příslušné zbraňové systémy.

Polské námořnictvo rovněž modernizuje tři raketové čluny třídy Orkan (369 tun) a dokončuje víceúčelovou korvetu Slazak (2150 tun). Zařazení korvety Slazak do služby je plánováno na rok 2019, tedy 18 let po začátku stavby.

Letos snad polské námořnictvo podepíše smlouvu na nákup námořních vrtulníků. Naopak nákup vrtulníků pro polské speciální jednotky byl anulován, stejně tak nedojde k nákupu víceúčelových vrtulníků H225M Caracal. Díky odkladu nákupu nových strojů budou modernizovány současné vrtulníky sovětské a polské výroby.


Kamikaze drony Warmate. / WB Electronics 

Nynější prioritou je nákup nových bitevních vrtulníků v rámci programu Kruk, podpis smlouvy se očekává v roce 2019. V pokročilé fázi je modernizace vrtulníků Mi-24, které mají získat nejnovější protitankové řízené střely (PTŘS).

Avšak na modernizaci polské armády se bude pochopitelně podílet přímo i polský průmysl. Za zmínku stojí především akvizice vozidel velení a řízení Rosomak BMS na podvozku kolového obrněného transportéru (KOT) Rosomak a dronů Orlik (obdoba amerického ScanEagle) s výdrží ve vzduchu až 15 hodin a doletem 150 km od řídícího stanoviště. Podpis se očekává do konce roku.

Oba programy jsou klíčové pro polskou armádu ‒ Rosomak BMS poslouží jako centrální velitelský a řídící bod pro polské vojáky 21. století (Tytan) a Orlik výrazně rozšíří situační povědomí polských jednotek. Počítá se také s nákupem malých dronů Wizjer (dosah 30 km) a 1000 kamikaze dronů Warmate.

Polská armáda pokračuje v modernizaci věží Hitfist (včetně integrace PTŘS Spike-LR) na KOT Rosomak. Nově vyráběné Rosomaky od roku 2019 již obdrží polskou věž ZSSW-30. Stejnou věž získá i polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk. V letošním roce budou uzavřeny smlouvy o dodávkách domácích radiolokátorů Bystra a Odra. Bystra je první polský radar s aktivním elektronickým skenováním (AESA).

Současně polské ministerstvo obrany vyjednává o dalších dvou klíčových projektech ‒ taktická vozidla 4×4 a přenosné PTŘS.

Letošní polské výstavy MSPO 2018 v Kielcích se zúčastní i vozidlo Gerlach, které má zájem uspět v polském programu Pegaz; větší foto / Zetor Engineering

Polská armáda hledá vozidla 4×4 v různých hmotnostních kategoriích, bez i s balistickou ochranou. Vozidla 4×4 poslouží jak pro přepravu vojáků, tak jako nosiče zbraní, včetně PTŘS, ale i jako vozidla velení a řízení. Dříve Polsko v rámci programu Mustang požadovalo 882 lehkých vozidel 4×4, ale současná ambicióznost programu není známá. V rámci programu Pegaz se zase počítá s akvizicí 105 těžkých taktických víceúčelových obrněných vozidel 4×4.

V oblasti PTŘS Polsko získá v rámci programu Karabela těžké protitankové komplety a v rámci programu Pustelnik lehké, jedním člověkem přenositelné protitankové komplety s dosahem 1400 m. PTŘS Karabela mají být umístěny na bitevní vrtulníky programu Kruk, modernizované Mi-24 i na vozidla Pegaz.

Jak autor článku na konci svého textu uvádí, jedná se o výčet vojenských programů, které lze uzavřít v dohledné době. Polská armáda ale má i další velmi ambiciózní programy, jako je nákup systémů PVO krátkého dosahu Narew nebo modernizace tanků T-72 a nákup tanků nové generace.

Podle autora by však Polsko mělo více spolupracovat s evropskými partnery, neboť hrozí, že Polsko nakoupí zbraňové systémy bez většího zapojení polského průmyslu. Bez zapojení průmyslu do armádních akvizic ekonomika našeho severního souseda přijde nejen o miliardy zlotých při nákupu, ale také o miliardy zlotých v dalších 30 letech (doba provozu zbraňového systému), kdy bude nutný servis a modernizace v zahraničí nakoupených zbraňových systémů.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko kupuje další cvičně-bojové letouny M-346 Master

Polské ministerstvo obrany plánuje do konce března podepsat s italskou firmou Leonardo smlouvu o ...

Zakázka století: Polsko kupuje systémy Patriot

Po mnoha letech vyjednávání Polsko podepsalo bez nadsázky nejvýznamnější (zejména z politického ...

Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR

Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety ...

Další modernizované tanky Leopard 2PL pro polskou armádu

Polská armáda získá navíc dalších 14 vylepšených tanků Leopard 2PL. Dodatek v hodnotě 300 milionů ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • kisam
    13:48 17.08.2018

    Flader: súhlasím. Pre mňa je najžiadanejšou modernizáciou nákup nových útočných pušiek, výstroje (možno nejaký projekt vojaka budúcnosti?), modernizácia kasární a celkovo infraštruktúry, zvýšenie platov vojakom, nové pásové BVP, PVO a až potom všetko ostatné. A jednoznačne by sa mala na MO vytvoriť nejaká pracovná skupina na komunikáciu s verejnosťou a tá by mala makať, makať a makať. A keď už existuje tak tam poriadne vyvetrať lebo im to moc nejde.

  • Gibon
    13:19 17.08.2018

    Flader: od roku 2010 sa systematicky obmienaju UAZy, V3S a T148. To je asi vsetko.

  • Gibon
    13:17 17.08.2018

    Kisam: nie kritizovat mozes. Kritika je ziaduca, kym je konstruktivna a nie je to hejt. Teda kym to nie je kritika od Galka :-)

    A aj vzhladom na to, co pises, ("súčasné vedenie MO najlepším aké samostatné Slovensko kedy malo") myslim si ze treba pockat.
    Riesi sa momentalne kopec veci, dobiehaju modernizacne programy z minulosti, rozbiehaju sa nove. Neda sa za 2 roky dobehnut 14 rokov stradania.
    A ešte aj tie z minulosti sa snažia vylepsit, vid vyzbrojenie UH-60M. Len dúfam, že vláda nepadne skôr, ako stihnú podpísať tie najdôležitejšie zmluvy na tento rok. :)

  • Flader
    13:04 17.08.2018

    V prvom rade je najväčšou chybou súčasného vedenia MO mediálna komunikácia. Nedokážu svoje zámery "predať" verejnosti. Druhým problémom je pán tajomník služobného úradu Hoľko - svojimi vyjadreniami práve hodne kazí obraz MO. Taktiež mi v plánoch rozvoja chýba prezbrojenie pechotných zbraní, taktiež osobná výstroj by mohla byť na vyššej úrovni (aj keď podľa registra zmluv sa v poslednom čase dosť nakupovala výstroj).

    To, že nekritizujem automaticky každý krok MO neznamená, že súhlasím so všetkým, čo robí / nerobí. Ale reálne keď sa pozriem 10-15 rokov dozadu tak sa konečne aspoň začala modernizácia hýbať. Pretože doteraz o nej len prázdne všetci rozprávali. Skutočné nákupy modernej techniky (keď nepočítam Zuzany) sa začali až za Glvača (Spartan, UH-60M) a teraz.

    Napadá niekoho iného, nejaký iný nákup modernej techniky po roku 2000? Modular beriem ako projekt vydarenej modernizácie.

    PS: Toto je môj názor, ako dlhoročného (momentálne veľmi sklamaného) voliča pravice.

  • kisam
    12:45 17.08.2018

    Flader od teba som ešte nevidel ani jeden jediný kritický príspevok k MO a OSSR. Naozaj tam nevidíš nič zlé?

    Aby si si nemyslel že ich kritizujem len zato že je to SNS a keby tam boli zelení z SAS tak ticho šúcham nohami a pritakávam alebo nejakú podobnú sprostosť, tak podľa mňa je súčasné vedenie MO najlepším aké samostatné Slovensko kedy malo. Ale to neznamená že nerobia chyby a že na ne netreba upozorňovať. Nemám problém pochváliť keď niečo robia dobre. Ale len kritikou sa dá posúvať dopredu.

  • kisam
    12:36 17.08.2018

    Flader: no dobre, tak ho nesplní ani tento. Aj keď má k dispozícií zvyšujúci sa rozpočet a vládu, ktorá je ochotná mu zákazky odklepnúť. Či zato že si predchádzajúci ministri válali šunky tak nemôžem kritizovať toho súčasného? Wtf?

  • Flader
    12:25 17.08.2018

    Kisam, záväzok k NATO mohol splniť ktorýkoľvek minister za posledných 14 rokov Ešte raz 14 rokov!!!!!

  • kisam
    12:20 17.08.2018

    To, že tá správa bola zverejnená nemení nič na tom čo v nej stojí a čo po nás NATO chce. A my si s tým vytierame zadnicu. Je len správne že sa na to upozorňuje.

  • Gibon
    12:11 17.08.2018

    kisam: nie. tie spravy su kriticke uz dost dlho. A maju byt preco. To vidi kazdy, kto sa chce aspon trochu pozriet. Mimo ineho to nepopiera ani MO SR. A som uprimne rad aky postoj zaujali.
    V tej sprave nie je nic nove o com sa nevie.

    Len niekto zabezpecil, aby sa to dostalo do novin. Prave teraz. Preco nesla von minuly rok?

  • kisam
    12:04 17.08.2018

    Gibon: čiže podľa teba SAAB zaplatil NATO aby vydalo správu kde kritizujú nákup stíhačiek? Aha, dobre

  • Gibon
    11:58 17.08.2018

    kisam: Myslim si, ze som to pochopil velmi dobre.
    To, ze unikli informacie novinarom z prostredia velitelstva NATO je uplne to iste ako nakup radarov v ČR.

    "Ty problémy s protivzdušnými radiolokátory Elta EL/M-2084 jsou z větší části fake news a mám podezření, že je to jakási zvláštní politická hra. Izrael standardně dodává své výrobky do zemí NATO a žádné potíže s kompatibilitou nejsou, například Italové užívají izraelské přehledové radiolokátory na svých letadlech a spojení se systémy Aliance funguje perfektně. Mám dojem, že vyjádření onoho výboru NATO je projev snahy určitých evropských zbrojních firem získat politickým tlakem to, co nedokázaly získat ve výběrových řízeních.
    Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/lukas-...


    Je nepopieratelne, ze SAAB sa vsemocne snazi zmenit verejnu mienku na Slovensku (roznymi platenymi tendencnymi clankami a roznymi blogmi) aby sa obchod zastavil. Unik info z NATO je toho sucastou. Som o tom presvedceny.

  • Flader
    11:28 17.08.2018

    Ešte stále môže MO vytiahnuť zo skladov úplne všetky T-72, zmodernizovať ich a postaviť rovno tankovú brigádu :D :D :D

  • kisam
    10:55 17.08.2018

    Arthur: všetko je to o balistickej odolnosti. Naša Patria so Stanag lvl 3 proste ťažkú brigádu tvoriť nemôže. Kdesi som videl tie kritériá čo NATO pokladá za strednú brigádu a čo už za ťažkú ale neviem si spomenúť kde (pardon).

    Gibon: podľa mňa si nepochopil o čom tá správa je. NATO nám nevyčíta že sme vybrali zlé KBVP. Vravia v podstate toto: kašlite zatiaľ na 8x8, kašlite zatiaľ na 4x4, Migy vám ešte 10 rokov vydržia a air policing s nimi dokážete robiť. Priorita je ťažká brigáda, tzn. tie prostriedky čo máte v pláne minúť teraz presunte radšej na nové pásové BVP (z kolesového sa ťažká brigáda postaviť nedá - aj keď možno dá z nejakej najťažšej verzie Boxera alebo VBCI ale to neviem. Z našej Patrie však určite nie) a buď si kúpte nové tanky alebo tie staré zmodernizujte (to im je šumafuk). K tomu by brigáda mala mať pričlenené vlastné delostrelectvo, ženijnú jednotku, PVO atď. To je ťažká brigáda. Keby sme sa do toho vložili tak jej vybudovanie by nám zabralo tak 10 rokov. Potom si môžme kúpiť stíhačky, 8x8smičky a ja neviem čo ešte. Je to o prioritách.

    Je to jednoducho cieľ, ktorý nám NATO zadalo. My ho nemusíme splniť, nikto nám nezakazuje si nakupovať čo chceme. Sú to len odporúčania. Ale čo sme to potom za spojeneckú krajinu? Ja chápem že x rokov dozadu bol náš cieľ postaviť strednú brigádu a nekonečným zdržovaním sme sa dostali do situácie, že ju začíname budovať až teraz. Ale jednoducho bezpečnostná situácia sa zmenila, už sú iné priority, strednú brigádu treba načas odložiť a budovať tú ťažkú. Opakujem, zo strany NATO ide len o odporúčanie, avšak odporúčanie, ktorým by sme sa keď chceme byť dôveryhodný partner mali riadiť. Čiže suma sumárum - MO by teraz nemalo hrať urazeného ale promptnejšie reagovať na vývoj situácie okolo.

  • Jara
    21:55 16.08.2018

    Rase
    Dík za info! Ano půjde o upravenou V46, přesně proč ne, CSG nemám moc v oblibě, ale tohle je dobrý tah, vypadá že trh pro modernizace T72 stále je, tak proč to nevyužít. Zvláště když případní zákazníci na modernizaci T72 nejsou povětšinou moc movití a preferují lehčí upgrade před absultní přestavbou ve stylu naší T72M4CZ.
    Osobně si myslím, že tohle by mohla být smysluplná cesta pro CSG, on trh s výkonými powerpacky není niják zvlášť přesycen a možná by se vyplatil i vývoj nové jednotky, CSG na to prostředky a kapacity určitě má, ikdyz by to samozřejmě chtělo investice.
    Tak a dostáváme se k Tatře, tam produkce motorů běží kontinuálně a CSG tedy motorárnu má, samozřejmě je otázka jak dobře “vybavenou” osobně to nevím, velkoobjemové dieselové motory není zrovna to “moje” takže opravdu nevím na jaké je to tam úrovni.
    Takže teoreticky by kompletní výroba této modifikované V46 možná byla, jde o to že motory Tatra jsou trochu specifické a velice modulární kdy v Kopřivnici běžela produkce motorů V8,V10,V12 kdy součástí všech motorů byly totožné jiný byl akorát blok, montovaná klika, vložené válce a samostatné hlavy každý jednotlivý válec je společně s hlavou dotažen do bloku, tady je patrný velký rozdíl oproti V46 kde je jednodílná klika,kliková skříň, blok a hlava všechno v jednom celku, takže je to otázka jak by si s tímto hodně rozdílným motorem v Kopru poradily.
    On ten nový motor Tatra bude pravděpodobně obnovený V12 nebo V10 s tím že se aplikují finesi z piplaného V8 tedy chlazení pístů tlakovým olejem, přeplňování turbem holset s mezichladičem.

  • palo satko
    17:37 16.08.2018

    Ta uvaha o 30 ročnom servise sa mi vide scestna. Ja mam skor pocit, že Poliaci usiluju o skore použitie.

  • Jirosi
    16:48 16.08.2018

    Slavoslav: Rozhoduje co si zákazník objedná, nebo na co přistoupí.

  • Slavoslav
    16:46 16.08.2018

    Rase

    tak keby velmi chceli vyrobit to urcite dokazu a co nevyrobia (turbo) kupia. Len pochybujem, ze tu schopnost maju teraz a moje dovody su tie iste co sem dal technik.

    Pravdepodobne je lacnejsie repasovat stary motor ako vrabat komplet novy

  • Rase
    15:20 16.08.2018

    Slavoslav:
    nejsem motorář, ale když si chce Tatra vyrábět nový motor pro náklaďáky, tak asi CSG má potřebné schopnosti, případně má nějaké firmy, které jim dodají to co neumí vyrobit sami. Ale jak jsem říkal, nejsem zrovna fanda cpát něco takového do moderního BVP. Uvidíme s čím přijdou. Očividně je to přimárně určené pro modernizaci T-72, tak bych se ani nedivil, kdyby se tenhle motor objevil u modernizace Polských a Ukrajinských T-72 (proč ne že).

  • technik
    15:03 16.08.2018

    Otázkou je kdo by jim dělal bloky a hlavy. Jinak ty motory co se týká spodku jsou nesmrtelný, většinou se generalkovaly hlavy,písty,vložky a ventily.
    Každopádně třeba Indie si je vyrábí sama
    https://www.gkdigest.com/2018/...
    Co vím tak když Strnad kupoval Šternberk tak jim tam zůstalo desítky kousků V46. Celkově odkoupil z armády stovky tanků, desítky z nich šli do šrotu,takže motoru budou mít dost. Jinak motor nebude problém koupit z Ruska,možná vyjde levněji než je vyrobit u nás.

  • Slavoslav
    14:28 16.08.2018

    Technik

    Ak sa nemýlim tak prvý prototyp bol u vás postavený práve s takto upraveným motorom, takže by to mohlo ísť. Druhá vec je či CSG dokáže ten motor vyrobiť (pochybujem) alebo len upraviť pôvodné.

  • technik
    13:52 16.08.2018

    To rase

    Dík za odkaz. Evidentně je to přepracovaná V46. Na první pohled bylo odstraněno mechanické dmychadlo a nahrazeno dvěma turbodmychadly. Pokud by se tam vešel intercooler nárůst výkonu by mohl být cca 25%. Pokud to půjde navrazdit do T72 bez větších úprav myslím že motor bude mít budoucnost.

  • Arthur
    12:43 16.08.2018

    to Gibon Datum: 16.08.2018 Čas: 09:56:

    Súhlas, len Vás troška poopravím modernizácia BVP-1 do podoby BVP-M má naplánovanú životnosť 20 rokov.

    Nič nebráni podobne alebo obdobne modernizovať aj súčasné BVP-2.

    Zároveň mohol by niekto uviesť ako sa líši čo do BVP stredná brigáda od ťažkej brigády?

  • Flader
    12:22 16.08.2018

    Keď už sa tu spomína tá hodnotiaca správa, tak tu je stanovisko MOSR:

    http://www.mosr.sk/42441-sk/st...

  • Rase
    12:18 16.08.2018

    jara:
    Na instagramu CSG se objevila fotka prototypu motoru TE 2T 1050 pro aplikace, kde je zapotřebí přídavné pancéřování. Co jsem se ptal, tak dle lidí z EA se jedna o silnější motor do všech typů vozidel, které se v EA modernizují. když sem se ptal, zda by šel osadit na BVP, tak prý záleží na poptávce. Vlastně vypadá jako vylepšený motor V-46 z T-72, ale to není špatně, pokud jse vyladěný a dokážeme je vyrábět. ps. jo měl sem napsat CSG a né Tatra, ale ti taky kuchtí nový motor pro náklaďáky. Celkově si tak myslím, že v případě potřeby CSG dokáže vytvořit vhodný motor i pro BVP, pokud by bylo potřeba (v případě nouze)

    https://www.instagram.com/p/Bl...

    Gibon:
    možná že jo. Osobně si myslím že nákup F-16V je nejlepší možnost, nějaké to popohnání při plánování mechanizované brigády ale taky není na škodu

  • technik
    12:13 16.08.2018

    Když jsme v nato tak nepredpokladam že by někdy proti nám stal Lynx nebo puma.

  • Jirosi
    12:06 16.08.2018

    Clanek: Ochranit vlastní vzdušný prostor "sám" je taky závazek.

  • Clanek
    12:00 16.08.2018

    @Gibon
    Nema to spis co delat s tim, ze se SR zavazala do nejakeho data vybudovat tezkou brigadu, coz zjevne nestihne, a k cemu nakup F-16 (jedno odkud jsou, ikdyby si je SR ukutila sama) v nicem nepomuze? Na jednu stranu ano, "hori" migy => hasi se migy, ale zavazky vuci alianci jsou zavazky vuci alianci a ty se maj plnit taky, nebo spis predevsim.

  • Gibon
    11:53 16.08.2018

    Rase:
    U komise NATO mi to cele pride, ako nechut z faktu, ze kupujeme stihacky za 1,6mld € z USA a nie pozemnu techniku zo zapadnej Europy.
    Lebo do toho na akom vozidle budeme mat postavene tazke brigady, je ich leda tak....

  • Jirosi
    11:28 16.08.2018

    Technik: Porovnavat to musíš!
    Tvoje omezení není totiž technika, ale lidé. Tedy nepomůže ti koupit si přepočtený počet kusů BPV-1 i super modernizovaných. Když do nich nemáš koho posadit.

    Pokud vozidla slouží ke stejným účelů, ve stejné době, ve stejném regionu. Tak je musíš srovnávat. Protože k jejich střetu může fyzicky dojit.

  • PavolR
    11:24 16.08.2018

    Jara: Uverím keď opäť zvládnete vyrobiť 30,5-ku. ;-p

  • technik
    11:24 16.08.2018

    Sry za přepisy to ty automaticky opravy.

    Motor Tatra v tanku? Zajimavy, pokud z něj sériové vytáhnou 700 kW a víc proč ne. Taky bych rád nějaký info.

  • technik
    11:16 16.08.2018

    To kolt
    Neřekl bych že by servis panduru byl finančně podhodnocen, podhodnocena byla spolehlivost těchto vozidel. Další problém je oprava například zaměřovače rcws 30. Tato věc se opravuje pouze v Izraeli a běžná doba opravy cca rok. Další hodně důležitý prvek je to že dílenské jednotky tabulkové zůstaly bez navýšení, přitom Tu2 na bvp je otázka dvou dnů kdežto na panduru 5 podle počtu mechaniku. To se samozřejmě odráží i v normohodinach na opravy. Když to řeknu jednodušeji máme prostředky na lehké opravy, těžší opravy jsou pokus omyl, protože nevlastnímu patřičná schémata, paraelni diagnostiku a podobně. Takže opravy co jsi zvládl na bvp tady nechávala specializovaným podnikům,které mají ale omezené kapacity a to se vše odráží v počtu nasaditelný z vozidel.

    A popravdě mít na výběr mezi BVP2 s termovizí a hasicím systémem Buhla a pandurem, tak sedám do bvp.

    Jen nechápu že ty tolik vzdělaný člověk neustále porovnává 14 tunový bvp s pumou nebo lynxem. Jsou to vozidla natolik rozdílná že ani super modernizované bvp nedosáhne technologické úrovně těchto vozidel, ale zase má jiné přednosti a záleží jaké preferujes a jaký máš kapitál na to aby si tyhle ultra moderní hračky ufinancoval.

    A v neposlední řadě, nejde o to co jaká technika dokáže ale jde o politickou orientaci státu,proto BVP2,T72 a časem mi17 a 24 nemají bohužel v našich garážích místo.

  • Slavoslav
    11:14 16.08.2018

    Rase

    No veď to je to čo píšem. Ak to vieš využiť tak je to fajn a má to zmysel. Len mám pocit, že sa u nás z transferu technológie a výroby robí zlaté telá bez ohľadu na to či to má ergonomický, alebo praktický zmysel.

    Aby totiž v celkovom hľadisku nebolo lacnejšie ten pancier kúpiť aj na tých pár kusov T ciek

  • Jara
    11:10 16.08.2018

    Rase
    Motor z Tatry v T72?? Mohl by jste nějaké bližší info?

    K té slovenské tradici výroby kanónů.... ona ta výroba se tam přesunula z Plzeňské Škodovky, takže tradici máme my

  • Rase
    11:05 16.08.2018

    Slavoslav:
    tak třeba do Lynxe by měl jít vecpat, v případě potřeby i Tatrovácký motor - ten nový co teď ukuchtili pro T-72 a jde použít i pro jinou techniku jak tvrdí. Transfer technologií se může týkat třeba výroby přídavného pancéřování (nabízí Němci), jde pak využít při modernizaci T-72. Ono zkrátka není licence jako licence. Vylepšení toho co už naše firmy umí mi přijde nejlogičtější (optika, elektronika, pancíř atd.). Technologie na výrobu kanónů a vlastně i munice, moc smysl nemá - tady nemáme tradici (Slováci ano). Schopnosti postavit si sami doma specializovanou verzi jsou ale velice potřeba - koukněme, jaké verze si děláme na Pandurech. Tedy očekávám podobný koncept

    Gibon:
    "pásové BVP musí počkat" - zdá se, že komise NATO si myslí něco jiného :-D

    KOLT:
    přijde mi, že se zase pomalu začíná mluvit o lepším kanónu než jen 30 mm, ale uvidíme s čím přijdou zadavatelé tendru na MO. CT40 je sice nehorázně drahý, ale cena by se v těch desítkách miliard rozpustila :-) bylo by vystaráno na desítky let dopředu, pokud by další státy NATO pomalu navyšovaly ráži na 40 mm (některé již zavádějí) nebo 50 mm (zvažují USA).

  • ALCR
    10:44 16.08.2018

    Polsko projevuje zájem o spolupráci s Ukrajinou na modernizaci T-72.
    https://defence-blog.com/army/...

  • Slavoslav
    09:58 16.08.2018

    Clanek

    No len licencia na výrobu a pochybný prenos technológií ktorý ťa stojí x miliónov je niečo úplne iné ako opravárenské a údržbárske kapacity ktoré samozrejme zahŕňajú aj potrebnú dokumentáciu za y kde y je menej ako x sú dve diametrálne odlišné veci.

    A tu sám teraz píšeš, že výrobná linka je nám v čase vojny v konečnom dôsledku na dve veci.

  • Gibon
    09:56 16.08.2018

    Jura99:
    modernizacia BVP-1 bol jeden s najlogickejsich krokov OS SR v poslednom case. Za cenu 1,5mil€ dostali vojaci schopne BVP, ktore ma tu istu balisticku ochranu ako BVP predpokladaneho protivnika. Je to riesenie na 15 rokov.
    Dufam, ze rovnako sa pristupi aj k modernizacii T72.

    OS SR musia riesit stihacie a cvicne letectvo, rekonstrukciu letisk a zazemia, BOV 8x8 a 4x4, nakup radarov, hufnic, rekonstrukciu kasarni, pokracovanie v nahradzani logistickych vozidiel, ... a mnoho dalsieho. Pasove BVP musi pockat.

  • Clanek
    09:50 16.08.2018

    @Slavoslav
    Nikdo dnes nevyrobi nic do posledniho sroubku, tim spis to nezvladne Slovensko,ale podivejme se treba na Izrael. Ten byl schopen ustat spousty svych valek i diky tomu jak rychle dokazal 1) stahnout vyrazene obrnence z bojiste, 2) opravit jej a 3) opetovne je nasadit v boji. V tech dnovych / tydnovych konfliktech toho taky nestihnul moc vyrobit od nuly, ale uz jen tim ze umel opravovat (nemluvime tady o "faktory looku", ale o valce), mel kapacity na opravu, vedel co a jak, mohl pouzit i ruzne improvizace... ale to vse se dela sakra snadneji kdyz vite co a jak. Ne, kdyby zitra SR vstoupila do vlaky tak si lusknutim prstu nezacne vyrabet stovky dalsich KBVP, ale kdyz nic jineho je s licenci daleko vetsi sance, ze ty co uz vlastni dokaze udrzet bojeschopne dele / lepe, a ze je treba i z poskozeni dokaze vysekat svepomoci / opakovane.

    No a za tuto extra schopnost se zada extra priplatek, z meho pohledu neco co by si stat co to se svou obranyschopnosti mysli vazne mel priplatit.

  • Gibon
    09:38 16.08.2018

    Clanek: "i kdyz uz ted tak nejak tusime ze se to v case miru nikdy nezaplati"
    tuto argumentaciu treba myslim si opustit. Mier je jedna z najvyssich hodnot spolocnosti pre jej dlhodoby rozvoj. Len silna a dobre vycvicena armada dokaze mier zabezpecit, kedze odradi potencionalneho utocnika. Napriek tomu ze zijeme v najbezpecnejsom obdobi ludstva, neznamena to, ze o par rokov nejakemu susedovi nepreskoci a nezfanatizuje svoj narod..

  • Slavoslav
    09:35 16.08.2018

    Clanek

    Tvoja argumentácia znie logicky. Len potom prídeš na to, že kľúčové komponenty aj tak dovážaš a doma si bez zahraničia nevyrobíš ani v prípade tých deklarovaných transferov technológií nič.

    A politici tento transfer robia radi. Za prvé to dobre znie pre voličov. Za druhé sa pri rok spravidla nabalia spriaznené osoby.

    V realite štát zaplatí viac ako keby to nakúpil zo zahraničia (pričom väčšina peňazí tak či tak ide tam) a žiadnu výhodu tam nezíska. A transfer technológií je to na dve veci keď tými získanými technológiami nevyrobíš niečo vlastné čo sa ti reálne podarí predať. Naviac z hľadiska celej ekonomiky ten objem peňazí nehrá až takú rolu, najmä v období ako teraz keď ma problém zohnať zamestnancov aj civilný sektor

  • Clanek
    09:14 16.08.2018

    Nelze na vsechno koukat jen skrze penize. Ze Cesi nebudou vyrabet Pumy polovine evropy? No, nebudou. Je ale licence proto zbytecna? No, neni. Puma (stejne jako vsechno ostatni) se nakupuje aby zabezpecila bezpecnost CR, a puma dodana i s licenci (cti s dokumentaci, vyrobnimi postupy atd.), tedy takova puma, kterou si CR v pripade nouze bude schopna vyrobit/opravovat z velke casti ve vlastni rezii, je proste lepsi (a logicky i drazsi) nez puma dodana bez tohoto. Za me je to cena kterou bychom meli byt ochotni zaplatit, i kdyz uz ted tak nejak tusime ze se to v case miru nikdy nezaplati.

    Stejne se da divat na KBVP na Slovensku => realne to nikdo nikdy nekoupi, nejaky budouci uspech a prodej tomu nebo tamtomu je jen politikuv konstrukt pro domaci publikum, co ma pomoci podobnou akvizici obhajit doma. Nemam s tim problem, protoze to krom te pohadkove casti ma i prakticky prinos popsany vyse. Akvizice s lincenci zvysuje obranyschopnost zeme nad ramec normalniho-bezlicencniho nakupu.

  • Jura99
    08:29 16.08.2018

    KOLT: munici bych do výpočtu bral, zázemí jen po specifikaci co se tím myslí a přesun technologií spíš neberu vůbec. Komu a v čí prospěch, jaké technologie a za jakých podmínek přesun ? (něco ve smyslu, že nějaký státní podnik v ceně pořízení BVP dostane licenci na výrobu čehosi ? Využije tuto licenci, je tam návratnost ceny pořízení ?)

  • KOLT
    08:17 16.08.2018

    50 miliard korun je na nákup strojů, kompletního provozního zázemí, přesun technologií, bude v tom i nějaká munice (PTŘS...), školení, atd. atp. Jako obvykle cena samotných strojů bude zhruba polovina z té částky. Dále je to strop – kandidáti jsou čtyři, takže pravděpodobně budou tlačit ceny dolů, přecijen je to už docela zajímavá zakázka.

    Rase, 40mm CTAS je no-go, vypadá to, že požadavek bude striktně na třicítku :-( Pevně doufám, že bude požadavek alespoň na AO.

    technik, fajn, tak si do těch muzeálních kousků sedněte a jeďte s nimi do boje proti Pumám a Leopardům... To, že nejsme schopní udržet techniku v chodu, je naše chyba. Koneckonců Němci jsou na tom snad ještě hůř. Ono je otázka, kolik BVP-2 či T-72M4CZ máme v provozuschopném stavu. Zvláště u těch druhých je to ještě menší číslo než u Pandurů. Je jasné, že složitější technika bývá náročnější na údržbu (ačkoliv to tak být nemusí, zrovna hi-tech F-35 jde prý udržet ve vysokém tempu nasazení snadněji než F-16 či F/A-18, poté asi bude ale vyžadovat větší zásah, to nevím, Shania by mohl). Jde jen o to, zda je toto vyváženo její bojovou hodnotou. Což v případě BVP-2 vs Lynx/Puma je myslím bez debaty.

  • technik
    07:38 16.08.2018

    to slavoslav
    To se bohužel nedá jistě určit. První t 72 byly ze SSSR a to byly nejkvalitnější mašiny, pak najel výrobu Martin, ten ale nestíhal výrobu a používal jak polské tak ruské motory, používal i ruské generálkované na Slovensku, takže byly v oběhu tři druhy motorů.

    Po přezbrojení na verze M si se mohl nejčastěji setkat s polskými komponenty, právě třeba převodovky z polska byl naprostý horor.

  • Jura99
    07:24 16.08.2018

    Jirosi: nejsem si jistý, jestli těch 53mld Kč je celková cena za životní cyklus. Pokud ano, tak beru zpět pochybnosti, protože cena za životní cyklus je obvykle násobek pořizovací ceny. (a znovu omluva a oprava záměny mil € za mld €)

  • Jirosi
    07:15 16.08.2018

    Jura99: Pokud je základní cena 3-5(7. puma)mld. A ta tvoří jen cca 30% životního cyklu kolik ti asi výjde cena?

  • Slavoslav
    05:02 16.08.2018

    Technik

    Nemali aj všetky v ČSSR vyrábané T72 ky motory z Poľska? Či len posledné vyrábané verzie T72 M1?

  • Maco
    23:10 15.08.2018

    10 miliard € za jeden kus? Tam niekde nastala chyba predpokladam....

  • Jura99
    23:10 15.08.2018

    oprava - mil € nikoliv mld €.

  • Rase
    23:05 15.08.2018

    Jura99:
    jasně, klidně ale můžeme chtít, aby mělo nové BVP integrovanou aktivní ochranu hard-kill i soft-kill, nejmodernější elektroniku a systémy, kanón CT40 (nedávno se zmiňovala i možnost něčeho lepšího než jen 30 mm) + PTŘS. Tohle všechno zvedne hodně cenu, oproti oholené mašině jen s tím nejnutnějším. Jinak i já budu hodně rýpat, pokud se koupí nějaká předražená blbost, nebo se začne snižovat počet

  • Jura99
    22:58 15.08.2018

    Rase: jsem ten posledni, kdo by skudlil na nakupu techniky. Dokud neni vitez a ucet, nerikam nic. Jen me dost zajima, jak vypada stroj za 10mld, kdyz obvykle stoji 3-5mld. Ajax je celkem nakladny na miru sity projekt, takovy snad nechceme.

  • Rase
    22:50 15.08.2018

    Jura99:
    on je to udávaný strop a zhruba odpovídá ceně za kterou kupovali Němci Pumu nebo Britové Ajaxy (tedy Ascod). Pokud si budeme hodně vymýšlet, tak bych se ani nedivil, pokud by byl za stejnou cenu i CV90 nebo Lynx. Všechno se bude odvíjet od požadované výbavy, převodu technologií, vybudování věcí kolem atd. Samotné rozdíly ve výrobní ceně vozidel nebudou moc výrazné. každá miliarda kterou budeme chtít ušetřit, bude ve výsledku znamenat snížení bojeschopnosti. Pokud vojáci řeknou, že jim stačí 210 vozidel za 25 mld. tak ok, pokud se koupí za dvojnásobek a budou tomu odpovídat schopnosti + kvalita, tak proč ne.

    Baví mě, jak tady lidi kritizují, že se roky nekupuje nová technika, ale když už se MO k něčemu rozhoupá, tak hned chce každý škudlit, nebo všechno přehodnocovat. To není jen případ BVP, ale obecně armádních akvizic

  • Jura99
    22:08 15.08.2018

    Arthur: modernizace muzealni techniky je hruba chyba a cesta zpet skokem. SR nejspis kvuli modernizaci BVP uz nove stroje nenakoupi. Co ale pravda je, ze 10mld € za 1ks BVP je velmi vysoka suma a bude zajimave nebo smutne sledovat konecny ucet. Na zapade se stroje CV90 ci ascod nakupovaly i mene nez za pulku.

  • Jirosi
    21:52 15.08.2018

    Otázko není jak to nastartovat, ale jak donutit ty vojáky do toho boje v tom vyjet.

  • technik
    21:45 15.08.2018

    Tak modernizovany LT 38 by byl jistě exportní trhák :)))

  • skelet
    21:41 15.08.2018

    technik: podotkl bych, že některé exponáty jde natočit ručně, i bez baterie.

  • technik
    21:34 15.08.2018

    To jirosi

    Jenže těm kramum v Lešanech stačí dát baterky, nalít naftu a jsou opět bojeschopný a troufnu si říct že 90% exponátů, kdežto ta tvoje supermoderní technika jako 8 let starý pandur dá dnes armáda stěží dohromady 70% a to je hooodne střízlivý odhad a bavíme se o technice s průměrným nájezdem 8 až 13 tisíc km.

    Jinak kontrolní otázka :) máte někdo představu kolik stojí motor do pandura? Raději nechci domyslet na kolik vyjde u nov,jo bvp

    Co se týká Poláků vůbec se jim nedivím,ti nedokázali okopírovat ani licenční T72. Polská verze byla postrach každýho technika tankového praporu
    A dnes to není nijak lepší, poslední projekt s Poláky dopadl tak jak dopadl a můžu vám říct že nikdo z vás si nedokáže představit jak nekvalitní práci dělají

  • Rase
    21:29 15.08.2018

    Arthur:
    nevím jestli má smysl reagovat, tak jen ve zkratce. Šakal se ukázal být jako "šmejd" a spolu s ním padly všechny úvahy nad modernizovatelností BVP-2, modernizovatelnost T-72M4CZ je už prakticky na svém maximu (ono rozhýbání úplně stačí + dílčí vylepšení). Nové raketomety a minometné Pandury jsou záležitost za několik miliard - tedy zhruba to co každoročně MO nevyčerpá... Vojáci zkrátka mají jezdit v těch nejvymazlenějších a nejnadupanějších BVP co jsou k mání - ne nějakých faceliftovaných krabicích co pamatují ještě jejich dědové (!)
    Zmiňovaná váha těžkých BVP je nepodstatná. Pokud AČR dokázala převážet a přesunovat T-72, tak to samé dokážeme s těžkými BVP, které jsou ještě lehčí. Jediný problém co máme je potencionální nákup MBT, ne u nových BVP.
    MO se obecně tvrdí, že v nejbližší době je potřeba vynaložit na modernizaci armády minimálně 100 mld. Kč polovina na nová BVP, zbytek na další techniku atd.

  • Jirosi
    20:27 15.08.2018

    Arthur: Tak pokud se bavíš o modernizaci muzea v Lešanech, tak mi to přijde jako celkem zbytečné počty techniky. Tam stačí jeden až dva kusy od každé.

  • PavolR
    20:07 15.08.2018

    Arthur: Lenže podľa najnovších informácií by sme si ich potom servisovali sami pre seba aj iných: https://domov.sme.sk/c/2089291...

  • Arthur
    19:57 15.08.2018

    53 000 000 000 CZK = 2 061 855 670,1 EUR

    Páči sa mi ako neefektívne sa dajú minúť 53 mld Kč na "len" 210ks moderné BVP.
    Za tieto finančné prostriedky by sa dala zmodernizovať podstatná časť pozemných síl AČR.
    Všetky BVP-2 by sa dali zmodernizovať podoby BVP-M (lebo niečo Šakalovito/Mexovitého alias BVP-M3) prípadne sa treba zamyslieť nad "optional" riešením tj. plaváky / systém prídavného pasívneho pancierovania korby (ochrana proti priebojným projektilom podľa úrovne (level) 4, STANAG 4569) z MGC-1. Zároveň by sa dali nakúpiť NOVÉ samohybné húfnice, dalo by sa zmodernizovať 30ks T-72M4CZ do podoby T-72M6CZ, zmodernizovať raketomety a určite by ešte vyšlo na min. rotu Pandúrov v minometnej modifikácii.

    Takto nakúpite "len" 210ks moderných BVP, pri ktorých netreba zabúdať na skutočnosť, ktorú bude musieť vyriešiť aj AČR, že ak sa rozhodne akvizovať BVP, ktoré má vyše 38t tak s tým ruka v ruke idú aj ďalšie položky a to na aké nákladné automobily / vlaky (vlečky) ich vôbec dokážete naložiť a v neposlednom rade ako sú prispôsobené MOSTNÉ telesá (cestné, želežničné).

    To sú ďalšie finančné prostriedky, ktoré bude treba vynaložiť v desiatkách až stovkách miliónov EUR.

    Na druhej strane ako sme videli my pri F-16V Block 70/72 ONI nemajú problém vytiahnúť od Nás daňových poplatníkov 1,6 mld EUR so servisom len na 2 roky... na úkor ďalších spôsobilostí.

  • Clanek
    15:38 15.08.2018

    Zase nesmyslna debata o nepostradatelnosti prumyslu... Pak se clovek podiva na cisla, kde jsou ty nejprumyslovejsi zeme ala Slovensko, CR a dalsi, a kde ty "mene prumyslove", Belgie, Holandsko, Sever evropy... a nemusi dal podobne nesmysly resit. Prumysl neni samospasny, neni to ukazatel pokroku, spis rozvojovosti... Kdo veri v opak zustal myslenim zaseknut nekde mezi prumyslovou revolicu / parnim strojem a casem kdy USA odvazalo dolar od zlata.

    A ted k veci:
    Polaci si diky nekonecne snaze podporit svuj a jen svuj prumysl privodili nemalo problemu, dali vzniknout molochu, ktery je stoji nemalo penez a kvalitu, tu nikdo neohlida. Pokud nic jineho, tak takoveto bububu o nakupech naprimo ma smysl vuci vlastnimu publiku, ze kdyz si onen monopol bude vyskakovat az moc, nebude mit nic. Takze tomu kroku tleskam. Je to taky rozumny krok z pohledu penez (ne, ani Polsko nemuze mit ambice byt samostatne ve vsem, je to hloupost a cesta zpet se o neco takove pokouset). Nejaka prumyslova zakladna, nebo neschopnost Polaku neco vyrobit (zvlastni, nikde jinde se clovek nedocte tolik pohrdavych / podcenujicich hlasek na adresu polaku jako prave v CR, i Nemci o Polacich smysli lepe) v tom hraje tu posledni, jestli vubec nejakou roli.
    A zvlast v dnesni dobe, v case minimalni nezamestnanosti, je nasilna snaha o presun vseho spis na skodu (stejne budou mit firmy problem najit lidi). Na to si muzou v Polsku hrat az prijde dalsi financni krize, az vsechny staty kolem budou v recesy a Polsko zase udrzi minimalne kladnou nulu.

  • Rase
    15:04 15.08.2018

    Pla-men:
    záleží co byste tím chtěl dokázat. Kolový podvozek je rychlejší a obratnější na silnici, pásový zase v terénu. Kolové vozidlo unese jen slabší pancéřování, je taky lehčí - těžký izraelský Eitan (až 35 tun), německý Boxer (až 38 tun), obě by to měly být bojové hmotnosti, ale je potřeba přičíst i bojovou věž, abysme byli k pásákům spravedliví. Obě platformy si ale nekonkurují, ale doplňují se. Když si vezmeme, tak Australané teď sice koupili pořádně vymazlený Boxer s bojovou věží, ale zároveň brzy vypíšou tendr na nové pásové BVP. Pásová BVP potřeba jsou, jediný kdo na to rezignoval jsou Francouzi, ale ti jsou řekněne velice specifičtí (armáda hlavně expediční). Pokud tedy AČR má v plánu provozovat Pandur a souběžně s ním pásové BVP, tak je to plán určitě rozumný

  • PavolR
    14:37 15.08.2018

    Premýšľať nad monopolom na výrobnú linku Linxu je pri predpokladanej rýchlosti výroby asi tak 40ks/ročne nezmysel. Výhodnejší by bolo zapojenie sa do systému subdodávok pre viacero súbežne fungujúcich liniek.

  • juhelak
    14:29 15.08.2018

    Tak snad u nich zůstane stabilní politická situace. Tohle by jsme nemohli vyrovnat ani náhodou. I kdyby šlo do techniky stejně tak tolik živé síly nikdy k dispozici v ačr nebude.
    Přeju jim to. Myslí na obranu takřka nejvíce v Evropě. A kdyby začali trochu blbnout tak bych v Kyjevě nakoupil pár hromů.

    CR ze svého průmyslu svépomocí vše nevyrobí ač je takřka nejprůmyslovější zemí v EU. Prstě náš průmysl je zaměřen jiným směrem a není tu Know how pro vojenské výrobky. Vyjma dopravních..ČR je hodně orientovaná na dopravní prostředky. Auta, autobusy tramvaje, lokomotivy i letadla..s tim se zas tolik států v Evropě také nepochlubí.

  • Jirosi
    14:26 15.08.2018

    Jara: USA v 30. letech postavily ekonomiku na tom, že půjčily lidem peníze na domy(New deal). Nikoliv na tanky.
    Na vojenskou techniku půjčily ostatním (státům), ale reálně až ve 40. letech.

  • Jara
    14:19 15.08.2018

    Jirosi
    Ano s Vaším úzkým pohledem, kdy jako příjem státu vidíte asi pouze daň z příjmu fyzických osob se nedivím, že nechápete výhody přenosu technologií a výroby, oni Poláci to v zásadě dělali správně, jen plány byly moc ambiciózní.....takže neobviňujte mne z nechápání ekonomiky a více si studujte například ekonomická krize v 30tých letech a způsob jským USA znovu postavili na nohy ekonomiku, by pro Vás mohlo být inspirující
    ..........
    To že priorita příštích let by mělo být zvišování mezd, v tom jsme za jedno

  • Pla-men
    14:15 15.08.2018

    Rase: Nemáte po ruce nějaké srovnání typu boxer vs puma. Prostě moderní kolovou vers. pásovou platformu?

  • Rase
    13:33 15.08.2018

    lukus:
    už v podstatě odpověděl Jirosi. Jen dodám, že základem moderní armády je kvalitní pěchota, ta je ale velice cenná a každý se snaží ji co nejlépe chránit - tedy co nejvyšší balistická ochrana je prioritou všude. Na to ale potřebuješ vozidlo s dostatečnou nosností a pevností podvozku. Tohle Pandur nenabízí a ani třeba Šakal (modernizované BVP-1). Tohle je odpověď i na druhou otázku, ohledně vozidla palebné podpory (jako Centauro 2). Centauro má speciálně uzpůsobený podvozek k této zátěži. Pro Indonésii sme sice postavili Pandur osazený věží s kanónem ráže 105 mm, ale působí hodně přetíženě. Rozhodně to není vhodná cesta pro AČR. Pandur by měl zůstat lehkým KBVP schopným plavby a obchvatů pozic nepřítele. Nic víc bych na něj nerouboval.
    Těžké BVP je zkrátka potřeba a mělo by být prioritou (což je), pak má smysl řešit nové tanky a raketomety (atd.)

  • liberal shark
    13:19 15.08.2018

    Jo jo, tak dlouho se podporuje domácí průmysl a technology transfer, až se ucho utrhne a raději se zbraně nakoupí v cizině :-(.

  • Jirosi
    13:03 15.08.2018

    Lukus: Raději bych viděl spíše omezení právě těch Pandůrů, za větší počet děl, raketometu, BVP, Tank.

  • Pla-men
    12:58 15.08.2018

    Líbí se mi ta naše hrdost... Poláci? To je zemědělský stát, hm tak ne, ale je to montovna, no tak ne. Ale stejně šišlají a jsou to kšeftaři :-) Ale k věci, polský příklad nám ukazuje, že vyzbrojení AČR vlastnim průmyslem je utopie. Můžeme nabídnou nebo vinout tak akorát, dílčí celky, ruční zbraně a nějaké střelivo, podvozky atd. Prostě to co už tu je a má tradici. Na víc nemáme kapacity ani finanční ani lidské. Neboli není kde, s kým a za co...

  • Tecka
    12:57 15.08.2018

    Mamy całkiem odmienne perspektywy ..ale i tak Was lubię ;)
    Pozdrawiam i zmykam

  • Tecka
    12:56 15.08.2018

    Jara
    Przepraszam ale nie rozumiem Twojego wpisu.
    Może chodzi o to ,ze tak zdawany know-how to efekt niezachwianego postępu technologicznego danego kraju,który powstaje w stabilnych warunkach naturalnej ewolucji przemysłowej..?
    OK. To który kraj w naszym regionie miał najlepsze warunki?..zagadka
    Niech zgadnę ... Czesi ?
    A który mial całkowicie przerwany cykl rozwoju przemysłowego .. polska ?
    A który kraj musiał wykonać większy wysiłek żeby być w tym miejscu gdzie jest w 2018 roku? Czesi...? ;)

  • lukus
    12:54 15.08.2018

    Je až neskutečné, jak utrácí za armádu. Ty patrioty jsou nejen drahé, ale jakékoliv školení, updaty... Polsko chce masivní armádu souš, vzduch, tak nějak voda, ale nejsem si jist, zdali na to bude i v budoucnu mít... Konjunktura nebude napořád.

    Může mi tu někdo (ideálně s praxí pozemních sil) napsat, proč není např. možné ušetřit a zjednodušit armádu v případě ČR na:
    -zvýšit počet Pandůrů současných verzí + s modifikacemi minomet, věž palebné podpory (jako Centauro 2)
    -kvalitně vyzbrojit tankové jednotky (L2, Merkava, nebo co se povede - mimo modernizace T72)
    - a úplně vypustit BVP? Jinak mám strach, že přijdeme o tankové vojsko (30 v době míru stačí na výcvik, ale v případě potřeby státu nám je stejně nikdo za pár měsíců nevyrobí ani neprodá).
    Pro kritiky, kdo by chtěl sedět v CV90, když na něj pojede L2.....

  • Jirosi
    12:38 15.08.2018

    Jara: Pokud bude jen linka u nás, tak
    -zaplatíme za licenci
    -ti co budou chtít BVP a vlastní linku si ho pořídí jinde
    -Méně kusů = dražší údržba, modernizace, náhradní díly, stojící linka, atd.

    Nevím, ale bonus linky jen v CR nikde nevidím. Ano, můžeme vyrábět vozidla pro ostatní. Ale kdo jsou ty ostatní, když si ze svým rozpočtem i CR mohla dovolit linku a oni ji nebudou chtít?

    A k ekonomice. Pokud nechápeš, z pohledu státu je jedno v jakém odvětví tvoji obyvatelé pracují, důležité je kolik to nese. A když se tu někdo sice zaklíná průmyslem, ale v něm celých 1,2 milionu lidí svojí prací vydělává 350Kc/h je to dost vážný problém! Ale je to vždy lepší než nezaměstnaní.

  • Jara
    12:21 15.08.2018

    Tecka
    O schopnostech/možnostech polského průmysl svědčí i rozhodnutí nakupovat přímo....Polsko prostě není průmyslová země v tom smyslu, že vlastně nikdy polský průmysl nenesl žádné know how, ano pár montoven u vás zahraniční investoři postavily...,

  • Gibon
    12:18 15.08.2018

    Nesher: "pokud by se Rheimentall smluvně zavázal, že jediná linka v Evropě bude v ČR (což údajně slíbil), tak to prostě udělat nemůže"
    UDAJNE..
    Inak trochu naivna predstava, ze by boli taki hlupaci a zatvorili si dvere vo zvysku europy. Kazdy stat ziada zapojenie vlastneho priemyslu.


    "inak, největší podíl průmyslu na HDP má v EU, jaké překvapení ČR."
    Este donedavna to bolo Slovensko. Tento udaj vsak o sile ekonomiky a jej schopnosti hovori ho.no. Dokonca taketo jednostranne zameranie ekonomiky nie je dobre. Netreba zabudat, ze Polsko je jedina krajina EU, ktora nepresla pocas krizi receciou. To hovori vela.

    Bratislava 27. októbra (TASR) – Každé tretie euro, ktoré vyprodukuje slovenská ekonomika, pochádza z odvetvia priemyslu. Na hrubom domácom produkte (HDP) krajiny sa podieľa priemysel 31,5 %, čo je najvyššia hodnota v rámci všetkých krajín Európskej únie (EÚ). "Na každých desiatich eurách vyprodukovaných vo svojej ekonomike sa necelými tromi eurami podieľali aj českí a rumunskí priemyselníci, ktorí obsadili striebornú a bronzovú priečku," informovala na základe údajov Eurostatu Poštová banka.

  • Jara
    12:16 15.08.2018

    Jirosi
    Mohl by jste nám objasnit vaše myšlenkové pochody to co píšete nedává smysl....

  • Tecka
    12:16 15.08.2018

    Nesher ,tu masz dane za rok 2016 https://www.obserwatorfinansow...
    I trochę sarkazmu ...mamy rok 2018 ,przynajmniej w Polsce ;))
    Pozdrawiam

  • Jirosi
    12:14 15.08.2018

    K tomu průmyslu... jen je problém v tom, že nejsilnější průmyslové odvětví vydělává na hodinu 350kc! A není to výroba Aut, tam se vyděláva skoro 2x tolik.

  • Jirosi
    12:10 15.08.2018

    Nesher: Proč by to proboha dělal? Vlastníkem a tedy plátcem za provoz bude CR... Rheinmentall bude kasírovat jen licenční poplatky. A ty nebudou závislé na počtu linek kdekoliv.

    I kdyby to byla pravda, doufám že by na to nepřistoupilo. Strašně by to snížilo šance na rozšíření vozidla a extrémně prodražilo náklady na pořízení, provoz.

  • Nesher
    12:07 15.08.2018

    Tecka
    Já se nebavím o podílu HDP, ale exportu. Třeba export do ČR tvoří na 1 místě potravina a zemědělské produkty.Naopak, číslo je českého exportu do Polska jsou dopravní prostředky, číslo dvě stroje a číslo tři služby.
    Jinak, největší podíl průmyslu na HDP má v EU, jaké překvapení ČR.

  • Nesher
    12:03 15.08.2018

    Obávám se, že si nerozumíme, pokud by se Rheimentall smluvně zavázal, že jediná linka v Evropě bude v ČR (což údajně slíbil), tak to prostě udělat nemůže. To je celé.
    Navíc si myslím, že je to zbytečná diskuse, pokud Poláci chtějí, aby část plavala, tak si nevyberou Lynx, ale nejspíše dokončí Borsuk ve dvou variantách, byť to ve srovnání s Lynxem, Pumou či jiným moderním BVP bude stoj přinejlepším lehce podprůměrný. Prostě znovu opakuji, že si relativně chudé Polsko dvě platformy dovolit nemůže.

  • Tecka
    12:03 15.08.2018

    Nesher,masz złe dane .. struktura polskiego PKB (tak z pamięci o ile się nie mylę) to około 3 procent rolnictwo,ponad 40 procent przemysł a usługi to ponad 50 procent . Powierzchnia upraw to 3 miejsce w Europie ,Francja jest najbardziej rolniczym krajem w UE ,i co to niby oznacza...? ;) Procentowo mamy po Niemcach najwyższy wskaźnik uprzemysłowienia ale to tez nic nie znaczy bo jest to przemysł o relatywnie niskim poziomie wysokich technologii ..tu jest miejsce do nadrobienia zaległości

  • Rase
    12:02 15.08.2018

    Tecka:
    zajímavé informace, díky za bližší pohled. Jestli jsi myslel letošní MSPO, tak to bude už hodně brzo 4. až 7. září. Bylo by moc super, pokud by už byl představen pojízdný Borsuk, s nejnovější verzí ZSSW-30.

    Nesher:
    pořád si myslím, že Rheinmetall není jediný, kdo nabízí vybudování výrobní linky v ČR. Lynxu ale držím palce. Výhoda by to rozhodně byla, nu uvidíme, snad MO brzo vypíše tendr a vybere vítěze, tak jak slibují. ať už to nemusíme pořád řešit :-)

  • Jirosi
    11:55 15.08.2018

    Nesher: Pokud si Polsko zaplatí vlastní linku, Rheimetall bude ten poslední komu by ty peníze smrděli.

  • Nesher
    11:28 15.08.2018

    O tom, že by to mohl udělat nepochybuji. Já jen reaguji na to, že se Rheinmetall nechal slyšet, že pokud si AČR vybere Lynx, tak je připraven přenést celou linku (což není kompletní výroba) do ČR, která bude určena nikoliv jen pro montáž stojů pro AČR, ale i pro ostatní potencionální klienty v Evropě a blízkém okolí, což (pokud je to pravda), by se dalo ošetřit smluvně. Potom by to byl pro Poláky problém.
    Navíc, Polsko prostě není ropný emirát, aby si mohl dovolit nakupovat a provozovat dvě rozdílné platformy. Je to relativně chudý stát, jehož největší exportní artikl jsou zemědělské produkty.

  • Tecka
    11:22 15.08.2018

    Borsuk to temat otwarty ale ma tez silna presję polityczna...jak projekt się uda i HSW pokaże coś bliskiego finału na MSPO. To może trafić do produkcji

  • Tecka
    11:19 15.08.2018

    Rase
    Pakiet 2PL to trochę więcej niż 2A5...prawdę powiedziawszy to L5 powinien trafić do modernizacji po A4
    Rheimetall położył na stole propozycje produkcji w Bumarze L3 ,temat jest otwarty ..
    PGZ może nie przetrwać w takiej formie jak teraz...nawet ludziom z PiS ,otworzyły się oczy na rzeczywistość ...kolesiami z partii nie da się zarządzać zbrojeniówką.
    Na przykład w HSW i FB brakuje rąk do pracy ,RADMOR i PCO podobnie ,BUMAR tez werbuje. Kto by tam myślał o eksporcie jak z państwowego można dobrze żyć ;)

  • Rase
    11:18 15.08.2018

    Nesher:
    Rheinmetall by jim v pohodě postavil výrobní linku v Polsku, to samé v případě jakéhokoliv jiného státu (Austrálie atd.). Nedělejme si iluze, klíčové komponenty se budou v našem (i jejich) případě dovážet ze zahraničí, tak je tomu ale u všech nabízených vozidel.
    Jak už zmínil Flader, všechny polská BVP nemusí plavat, ale je otázkou, zda připadají v úvahu dvě samostatné platformy vozidel, nebo jen ztěžkne ta plavbyschopná a ztratí schopnost plavby. Z plavbyschopných mě napadá jen korejské K-21, ostatní vozidla (i CV90) jsou moc těžká. Rozhodně toho na výběr moc nemají.

  • Nesher
    11:13 15.08.2018

    Flader
    To ano, ale pokud vím, tak moderní BVP co umí plavat v Evropě prostě není.

  • Flader
    11:10 15.08.2018

    Ale už nemusia plávať všetky stroje.

  • Nesher
    11:00 15.08.2018

    No pokud by u nás vyhrál Lynx a linka pro Evropu by byla u nás, tak nevím co by dělali. Puma je na ně drahá, takže CV 90 nebo ASCOD. Navíc oni stále chtějí, aby nové BVP plavalo.

  • Rase
    10:38 15.08.2018

    Samotná modernizace tanků Leopard 2A4 na 2PL je taková všelijaká. Sice získali zajímavé technologie, ale bojeschopností moc nepřekračuje 2A5. Dodejme, že modernizace se netýká polských 2A5 ale právě jen nejstarších 2A4. Přitom v evropě je spíš trend vylepšit stávající Leopardy na typ 2A7V (2EU), které jsou mnohem dál a hlavně je s 2PL nekompatibilní (!) což je hlavní problém i do budoucna.

    Osobně si myslím, že pokud nový ministr holdá dávat přednost nákupu již existující techniky, tak v ohrožení je i polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk. Nejpravděpodobnější tak je, že Polsko se vydá "českou cestou" a bude vybírat z existujících BVP. Hodně šancí by tak mohl mít i Lynx od Rheinmetallu který má v polsku docela pevnou pozici (dodává modernizační balíček pro jejich leopardy). Ono polské otočení postojů je dost logické, a bude hodně zajímavé, jakým směrem se budou nákupy ubírat. Přeci jen teď budou muset sáhnout ještě hloub do kapsy... (ony i ty domácí projekty byly hrozně podfinancované).

  • Jirosi
    10:23 15.08.2018

    Věčná otázka, když peněženka má omezenou velikost.
    Buď výroba nebo zbraně.

  • Nesher
    10:05 15.08.2018

    kisam
    Přesně tak, bohužel megalománie a nekritičnost k sobě je jeden z rysů polské národní povahy, to a ještě martyrismus mají společné s Rusy.
    Jinak se zdá, že polské MNO (potažmo vládu) přestalo bavit čekat až polský obranný průmysl představí něco opravdu konkurenceschopného a za rozumnou cenu, co půjde prodat i do zahraničí a umořit tak trochu náklady na vývoj a nákup pro WP.
    Osobně se domnívám, že polský obranný průmysl má tři základní problémy, jeden je problém s know-how, Polsko nikdy ve větší míře nevyvíjelo zbraně ( s výjimkou letadel ve 30. letech) , ale vždy vyrábělo cizí systémy v licenci, které max. upravovalo. Po roce 45. se to jen zhoršilo (licenční výroba sovětských systémů, či spoluvýroba systémů vyvinutých v tehdejší ČSSR). V tomhle měla ČSSR výhodu, protože se nějaký vývoj udržet podařilo, např. v leteckém průmyslu. Po rozpadu sovětského bloku pak přišel další propad (prostě nebyly peníze a stát měl jiné starosti). Po roce 2000 se pak muselo začínat úplně od nuly, což znamená drahý a dlouhý vývoj, často doplněný o nákup licencí v zahraničí, výsledkem je většinou průměrný a drahý produkt, který nemá exportní potenciál, viz např. Krab jehož vývoj trval více než 15 let (a to přesto, že se jedná o skládačku zahraničního know-how) a výsledkem je průměrná a přitom drahá houfnice jež stojí WP 10 mil. USD za kus.
    Druhý problém se jmenuje PGZ, což je ohromný státem vlastněný koncern, se silným vlivem odborů. Vzhledem k tomu, že se jedná fakticky o "monopol", není zde tlak na efektivitu, rychlost či dokonce profit. Prostě pohoda, stát to vždy doplatí.
    Třetí problém je obecně nedostatek peněz vzhledem k polským velmocenským ambicím, aby si 35 mil. stát, bez větší moderní průmyslové základny a odpovídajícího know-how a politického vlivu udržoval např. největší tankové vojsko z evropských členů NATO a zároveň budoval sociální stát evropského typu je dlouhodobě neudržitelné. Speciálně u státu u jehož HDP na hlavu je o cca 20% nižší než HDP ČR a o 15% nižší než HDP Slovenska.

    Jinak k program Mustang (náhrada Honkeru). V článku je chyba, tento týden polské MNO spustilo již třetí výběrové řízení, poptává 859 neopancéřovaných a 41 pancéřovaných vozidel, oproti předchozímu tendru snížilo požadovanou kapacitu posádky na 6 lidí s řidičem, předtím to bylo 8 s řidičem.
    https://www.defence24.pl/trzec...

  • PavolR
    09:16 15.08.2018

    A čo nového v programe LOTR/Kleszcz? O ten sa tiež uchádzajú vozidlá kategórie Patriot, či Cobra II ... alebo sa už program premenoval?

  • kisam
    09:09 15.08.2018

    Tak to je mazec. Pripadá mi, že si toho na plecia naložili viac než vládzu odniesť. Čo stíhačky? Prestalo sa o nich hovoriť?