Modernizace polské armády: Raději cizí, než domácí

Polský tank Leopard 2A5; větší foto / Public Domain

Podle komentáře Jakuba Palowského z Defence24 došlo v programech modernizace polské armády k výrazné změně akvizičního přístupu. Zatímco minulé vedení usilovalo o maximální zapojení polského průmyslu, současný ministr obrany Mariusz Blaszczak (PiS) dává přednost přímému nákupu zbraňových systémů v zahraničí.

Polské ministerstvo obrany připravuje obří modernizační programy v hodnotě několika desítek miliard dolarů. Nejvýznamnější programy ale mají mnoho let zpoždění. Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že Polsko chce do modernizace armády v maximální možné míře zapojit polský průmysl nebo aspoň zajistit přenos zahraničního know-how do polského průmyslu.

Takový přístup razilo minulé vedení ministerstva obrany v čele s ministrem obrany Antoni Macierewiczem (PiS). Důraz na domácí průmysl má samozřejmě řadu výhod, protože bezpečnost země není dána jen počtem a schopnostmi zbraňových systémů armády, ale možná ještě více robustností ekonomiky a průmyslu, včetně toho zbrojařského. Nicméně nevýhodou jsou komplikovaná jednání a zřejmá neochota zahraničních výrobců podělit se o svá know-how.

Macierewicz od domácího průmyslu (s využitím zahraničního know-how) nakoupil houfnice Krab, minomety Rak, dělostřelecké prostředky velení a řízení palby Regina, systémy protivzdušné obrany Pilica, Poprad a Piorun, karabiny Grot (MSBS) nebo kamikaze drony Warmate. V případě raketometů Homar se ale Macierewicz neúspěšně snažil o transfer know-how.

Naopak současný ministr obrany Blaszczak dává přednost přímému nákupu zahraničních zbraňových systémů a „s rezervou mluví o polském průmyslu.“ Novým přístupem má být přímý nákup amerických raketometů HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) v rámci programu Homar, u kterého nově Polsko nepožaduje transfer technologií. Nákup se tím urychlí, ale Polsko nezíská zřejmě žádné strategické know-how a hlavním koordinátorem dodávek nebude polská PGZ, ale přímo americká firma Lockheed Martin (přes americkou vládu). Stejný přístup zvolilo Rumunsko.

Stejně tak se uvažuje o nákupu starších fregat z Austrálie, což ale ohrožuje financování výstavby vojenských lodí polským loďařským průmyslem. Nicméně 18 let trvající stavba korvety Slezak (viz dále) je pádným argumentem po přímý nákup lodí v zahraničí.

V každém případě se Polsku, s velkou účasti polského průmyslu, podařilo v poslední době dokončit některé obří zbrojní obchody. Jasně nejvýznamnějším je nákup čtyř baterií protivzdušné obrany (PVO) Patriot a systémů velení a řízení IBCS (Integrated Air & Missile Defense Battle Command System) za 4,75 miliardy dolarů. Z této prvotní částky půjde 204 milionů dolarů (mimo offsety) do polského průmyslu. V druhé fázi programu Polsko navíc počítá s nákupem dalších šesti baterií Patriot.


Leopard 2PL; větší foto / Rheinmetall

Ministerstvo obrany v březnu letošního roku uzavřelo smlouvu ohledně dodávek čtyř cvičně-bojových letounů M-346 Master za 487 milionů zlotých. Smlouva obsahuje opci na další čtyři letouny. Vyjednávání o smlouvě trvaly čtyři roky.

V druhé polovině června ministerstvo podepsalo smlouvu na modernizaci dalších 14 tanků Leopard 2A4 na verzi Leopard 2PL za 305 milionů zlotých. Jde o využití opce z původní smlouvy z roku 2015.

Dle Palowskiho však většina nejdůležitějších modernizačních programů má několik let zpoždění a čeká na finalizaci. Ostatně ještě na začátku roku 2017 tehdejší ministr obrany Macierewicz uvedl, že do konce roku 2017 budou podepsány zakázky programů Visla, Homar a Orka. Programy Homar a Orka však ještě na finální podpis čekají.


Korveta Slezak je ve výstavbě od roku 2001, ale kvůli nedostatku financí byla stavba na mnoho let přerušena. Korveta bude dokončena až v příštím roce, čtyři roky poté, co byla spuštěna na vodu. / Marynarka Wojenna

O dodávkách amerických raketometů HIMARS se vedou intenzivní jednání, ale status vyjednávání, i rozsah zapojení polského průmyslu do programu (mimo nákladních vozidel Jeltz), není znám. V případě nákupu diesel-elektrických ponorek Orka nebyl zatím vybrán dodavatel, v úvahu připadá francouzská ponorka Scorpene, německá Type 212CD nebo švédská A26. Varšava chce minimálně tři ponorky se schopností odpalovat střely s plochou dráhou letu.

Dále probíhají jednání o zakoupení výše zmíněných starších australských fregat třídy Adelaide (výtlak 4100 tun). Předběžná dohoda má být uzavřena během srpnové návštěvy polského prezidenta Andrzeje Dudy v Austrálii. K fregatám musí ale Polsko nakoupit i příslušné zbraňové systémy.

Polské námořnictvo rovněž modernizuje tři raketové čluny třídy Orkan (369 tun) a dokončuje víceúčelovou korvetu Slazak (2150 tun). Zařazení korvety Slazak do služby je plánováno na rok 2019, tedy 18 let po začátku stavby.

Letos snad polské námořnictvo podepíše smlouvu na nákup námořních vrtulníků. Naopak nákup vrtulníků pro polské speciální jednotky byl anulován, stejně tak nedojde k nákupu víceúčelových vrtulníků H225M Caracal. Díky odkladu nákupu nových strojů budou modernizovány současné vrtulníky sovětské a polské výroby.


Kamikaze drony Warmate. / WB Electronics 

Nynější prioritou je nákup nových bitevních vrtulníků v rámci programu Kruk, podpis smlouvy se očekává v roce 2019. V pokročilé fázi je modernizace vrtulníků Mi-24, které mají získat nejnovější protitankové řízené střely (PTŘS).

Avšak na modernizaci polské armády se bude pochopitelně podílet přímo i polský průmysl. Za zmínku stojí především akvizice vozidel velení a řízení Rosomak BMS na podvozku kolového obrněného transportéru (KOT) Rosomak a dronů Orlik (obdoba amerického ScanEagle) s výdrží ve vzduchu až 15 hodin a doletem 150 km od řídícího stanoviště. Podpis se očekává do konce roku.

Oba programy jsou klíčové pro polskou armádu ‒ Rosomak BMS poslouží jako centrální velitelský a řídící bod pro polské vojáky 21. století (Tytan) a Orlik výrazně rozšíří situační povědomí polských jednotek. Počítá se také s nákupem malých dronů Wizjer (dosah 30 km) a 1000 kamikaze dronů Warmate.

Polská armáda pokračuje v modernizaci věží Hitfist (včetně integrace PTŘS Spike-LR) na KOT Rosomak. Nově vyráběné Rosomaky od roku 2019 již obdrží polskou věž ZSSW-30. Stejnou věž získá i polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk. V letošním roce budou uzavřeny smlouvy o dodávkách domácích radiolokátorů Bystra a Odra. Bystra je první polský radar s aktivním elektronickým skenováním (AESA).

Současně polské ministerstvo obrany vyjednává o dalších dvou klíčových projektech ‒ taktická vozidla 4×4 a přenosné PTŘS.

Letošní polské výstavy MSPO 2018 v Kielcích se zúčastní i vozidlo Gerlach, které má zájem uspět v polském programu Pegaz; větší foto / Zetor Engineering

Polská armáda hledá vozidla 4×4 v různých hmotnostních kategoriích, bez i s balistickou ochranou. Vozidla 4×4 poslouží jak pro přepravu vojáků, tak jako nosiče zbraní, včetně PTŘS, ale i jako vozidla velení a řízení. Dříve Polsko v rámci programu Mustang požadovalo 882 lehkých vozidel 4×4, ale současná ambicióznost programu není známá. V rámci programu Pegaz se zase počítá s akvizicí 105 těžkých taktických víceúčelových obrněných vozidel 4×4.

V oblasti PTŘS Polsko získá v rámci programu Karabela těžké protitankové komplety a v rámci programu Pustelnik lehké, jedním člověkem přenositelné protitankové komplety s dosahem 1400 m. PTŘS Karabela mají být umístěny na bitevní vrtulníky programu Kruk, modernizované Mi-24 i na vozidla Pegaz.

Jak autor článku na konci svého textu uvádí, jedná se o výčet vojenských programů, které lze uzavřít v dohledné době. Polská armáda ale má i další velmi ambiciózní programy, jako je nákup systémů PVO krátkého dosahu Narew nebo modernizace tanků T-72 a nákup tanků nové generace.

Podle autora by však Polsko mělo více spolupracovat s evropskými partnery, neboť hrozí, že Polsko nakoupí zbraňové systémy bez většího zapojení polského průmyslu. Bez zapojení průmyslu do armádních akvizic ekonomika našeho severního souseda přijde nejen o miliardy zlotých při nákupu, ale také o miliardy zlotých v dalších 30 letech (doba provozu zbraňového systému), kdy bude nutný servis a modernizace v zahraničí nakoupených zbraňových systémů.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko kupuje další cvičně-bojové letouny M-346 Master

Polské ministerstvo obrany plánuje do konce března podepsat s italskou firmou Leonardo smlouvu o ...

Zakázka století: Polsko kupuje systémy Patriot

Po mnoha letech vyjednávání Polsko podepsalo bez nadsázky nejvýznamnější (zejména z politického ...

Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR

Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety ...

Další modernizované tanky Leopard 2PL pro polskou armádu

Polská armáda získá navíc dalších 14 vylepšených tanků Leopard 2PL. Dodatek v hodnotě 300 milionů ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • kisam
    13:48 17.08.2018

    Flader: súhlasím. Pre mňa je najžiadanejšou modernizáciou nákup nových útočných pušiek, výstroje (možno nejaký projekt vojaka budúcnosti?), modernizácia kasární a celkovo infraštruktúry, zvýšenie platov vojakom, nové pásové BVP, PVO a až potom všetko ostatné. A jednoznačne by sa mala na MO vytvoriť nejaká pracovná skupina na komunikáciu s verejnosťou a tá by mala makať, makať a makať. A keď už existuje tak tam poriadne vyvetrať lebo im to moc nejde.

  • Gibon
    13:19 17.08.2018

    Flader: od roku 2010 sa systematicky obmienaju UAZy, V3S a T148. To je asi vsetko.

  • Gibon
    13:17 17.08.2018

    Kisam: nie kritizovat mozes. Kritika je ziaduca, kym je konstruktivna a nie je to hejt. Teda kym to nie je kritika od Galka :-)

    A aj vzhladom na to, co pises, ("súčasné vedenie MO najlepším aké samostatné Slovensko kedy malo") myslim si ze treba pockat.
    Riesi sa momentalne kopec veci, dobiehaju modernizacne programy z minulosti, rozbiehaju sa nove. Neda sa za 2 roky dobehnut 14 rokov stradania.
    A ešte aj tie z minulosti sa snažia vylepsit, vid vyzbrojenie UH-60M. Len dúfam, že vláda nepadne skôr, ako stihnú podpísať tie najdôležitejšie zmluvy na tento rok. :)

  • Flader
    13:04 17.08.2018

    V prvom rade je najväčšou chybou súčasného vedenia MO mediálna komunikácia. Nedokážu svoje zámery "predať" verejnosti. Druhým problémom je pán tajomník služobného úradu Hoľko - svojimi vyjadreniami práve hodne kazí obraz MO. Taktiež mi v plánoch rozvoja chýba prezbrojenie pechotných zbraní, taktiež osobná výstroj by mohla byť na vyššej úrovni (aj keď podľa registra zmluv sa v poslednom čase dosť nakupovala výstroj).

    To, že nekritizujem automaticky každý krok MO neznamená, že súhlasím so všetkým, čo robí / nerobí. Ale reálne keď sa pozriem 10-15 rokov dozadu tak sa konečne aspoň začala modernizácia hýbať. Pretože doteraz o nej len prázdne všetci rozprávali. Skutočné nákupy modernej techniky (keď nepočítam Zuzany) sa začali až za Glvača (Spartan, UH-60M) a teraz.

    Napadá niekoho iného, nejaký iný nákup modernej techniky po roku 2000? Modular beriem ako projekt vydarenej modernizácie.

    PS: Toto je môj názor, ako dlhoročného (momentálne veľmi sklamaného) voliča pravice.

  • kisam
    12:45 17.08.2018

    Flader od teba som ešte nevidel ani jeden jediný kritický príspevok k MO a OSSR. Naozaj tam nevidíš nič zlé?

    Aby si si nemyslel že ich kritizujem len zato že je to SNS a keby tam boli zelení z SAS tak ticho šúcham nohami a pritakávam alebo nejakú podobnú sprostosť, tak podľa mňa je súčasné vedenie MO najlepším aké samostatné Slovensko kedy malo. Ale to neznamená že nerobia chyby a že na ne netreba upozorňovať. Nemám problém pochváliť keď niečo robia dobre. Ale len kritikou sa dá posúvať dopredu.

  • kisam
    12:36 17.08.2018

    Flader: no dobre, tak ho nesplní ani tento. Aj keď má k dispozícií zvyšujúci sa rozpočet a vládu, ktorá je ochotná mu zákazky odklepnúť. Či zato že si predchádzajúci ministri válali šunky tak nemôžem kritizovať toho súčasného? Wtf?

  • Flader
    12:25 17.08.2018

    Kisam, záväzok k NATO mohol splniť ktorýkoľvek minister za posledných 14 rokov Ešte raz 14 rokov!!!!!

  • kisam
    12:20 17.08.2018

    To, že tá správa bola zverejnená nemení nič na tom čo v nej stojí a čo po nás NATO chce. A my si s tým vytierame zadnicu. Je len správne že sa na to upozorňuje.

  • Gibon
    12:11 17.08.2018

    kisam: nie. tie spravy su kriticke uz dost dlho. A maju byt preco. To vidi kazdy, kto sa chce aspon trochu pozriet. Mimo ineho to nepopiera ani MO SR. A som uprimne rad aky postoj zaujali.
    V tej sprave nie je nic nove o com sa nevie.

    Len niekto zabezpecil, aby sa to dostalo do novin. Prave teraz. Preco nesla von minuly rok?

  • kisam
    12:04 17.08.2018

    Gibon: čiže podľa teba SAAB zaplatil NATO aby vydalo správu kde kritizujú nákup stíhačiek? Aha, dobre

  • Gibon
    11:58 17.08.2018

    kisam: Myslim si, ze som to pochopil velmi dobre.
    To, ze unikli informacie novinarom z prostredia velitelstva NATO je uplne to iste ako nakup radarov v ČR.

    "Ty problémy s protivzdušnými radiolokátory Elta EL/M-2084 jsou z větší části fake news a mám podezření, že je to jakási zvláštní politická hra. Izrael standardně dodává své výrobky do zemí NATO a žádné potíže s kompatibilitou nejsou, například Italové užívají izraelské přehledové radiolokátory na svých letadlech a spojení se systémy Aliance funguje perfektně. Mám dojem, že vyjádření onoho výboru NATO je projev snahy určitých evropských zbrojních firem získat politickým tlakem to, co nedokázaly získat ve výběrových řízeních.
    Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/lukas-...


    Je nepopieratelne, ze SAAB sa vsemocne snazi zmenit verejnu mienku na Slovensku (roznymi platenymi tendencnymi clankami a roznymi blogmi) aby sa obchod zastavil. Unik info z NATO je toho sucastou. Som o tom presvedceny.

  • Flader
    11:28 17.08.2018

    Ešte stále môže MO vytiahnuť zo skladov úplne všetky T-72, zmodernizovať ich a postaviť rovno tankovú brigádu :D :D :D

  • kisam
    10:55 17.08.2018

    Arthur: všetko je to o balistickej odolnosti. Naša Patria so Stanag lvl 3 proste ťažkú brigádu tvoriť nemôže. Kdesi som videl tie kritériá čo NATO pokladá za strednú brigádu a čo už za ťažkú ale neviem si spomenúť kde (pardon).

    Gibon: podľa mňa si nepochopil o čom tá správa je. NATO nám nevyčíta že sme vybrali zlé KBVP. Vravia v podstate toto: kašlite zatiaľ na 8x8, kašlite zatiaľ na 4x4, Migy vám ešte 10 rokov vydržia a air policing s nimi dokážete robiť. Priorita je ťažká brigáda, tzn. tie prostriedky čo máte v pláne minúť teraz presunte radšej na nové pásové BVP (z kolesového sa ťažká brigáda postaviť nedá - aj keď možno dá z nejakej najťažšej verzie Boxera alebo VBCI ale to neviem. Z našej Patrie však určite nie) a buď si kúpte nové tanky alebo tie staré zmodernizujte (to im je šumafuk). K tomu by brigáda mala mať pričlenené vlastné delostrelectvo, ženijnú jednotku, PVO atď. To je ťažká brigáda. Keby sme sa do toho vložili tak jej vybudovanie by nám zabralo tak 10 rokov. Potom si môžme kúpiť stíhačky, 8x8smičky a ja neviem čo ešte. Je to o prioritách.

    Je to jednoducho cieľ, ktorý nám NATO zadalo. My ho nemusíme splniť, nikto nám nezakazuje si nakupovať čo chceme. Sú to len odporúčania. Ale čo sme to potom za spojeneckú krajinu? Ja chápem že x rokov dozadu bol náš cieľ postaviť strednú brigádu a nekonečným zdržovaním sme sa dostali do situácie, že ju začíname budovať až teraz. Ale jednoducho bezpečnostná situácia sa zmenila, už sú iné priority, strednú brigádu treba načas odložiť a budovať tú ťažkú. Opakujem, zo strany NATO ide len o odporúčanie, avšak odporúčanie, ktorým by sme sa keď chceme byť dôveryhodný partner mali riadiť. Čiže suma sumárum - MO by teraz nemalo hrať urazeného ale promptnejšie reagovať na vývoj situácie okolo.

  • Jara
    21:55 16.08.2018

    Rase
    Dík za info! Ano půjde o upravenou V46, přesně proč ne, CSG nemám moc v oblibě, ale tohle je dobrý tah, vypadá že trh pro modernizace T72 stále je, tak proč to nevyužít. Zvláště když případní zákazníci na modernizaci T72 nejsou povětšinou moc movití a preferují lehčí upgrade před absultní přestavbou ve stylu naší T72M4CZ.
    Osobně si myslím, že tohle by mohla být smysluplná cesta pro CSG, on trh s výkonými powerpacky není niják zvlášť přesycen a možná by se vyplatil i vývoj nové jednotky, CSG na to prostředky a kapacity určitě má, ikdyz by to samozřejmě chtělo investice.
    Tak a dostáváme se k Tatře, tam produkce motorů běží kontinuálně a CSG tedy motorárnu má, samozřejmě je otázka jak dobře “vybavenou” osobně to nevím, velkoobjemové dieselové motory není zrovna to “moje” takže opravdu nevím na jaké je to tam úrovni.
    Takže teoreticky by kompletní výroba této modifikované V46 možná byla, jde o to že motory Tatra jsou trochu specifické a velice modulární kdy v Kopřivnici běžela produkce motorů V8,V10,V12 kdy součástí všech motorů byly totožné jiný byl akorát blok, montovaná klika, vložené válce a samostatné hlavy každý jednotlivý válec je společně s hlavou dotažen do bloku, tady je patrný velký rozdíl oproti V46 kde je jednodílná klika,kliková skříň, blok a hlava všechno v jednom celku, takže je to otázka jak by si s tímto hodně rozdílným motorem v Kopru poradily.
    On ten nový motor Tatra bude pravděpodobně obnovený V12 nebo V10 s tím že se aplikují finesi z piplaného V8 tedy chlazení pístů tlakovým olejem, přeplňování turbem holset s mezichladičem.

  • palo satko
    17:37 16.08.2018

    Ta uvaha o 30 ročnom servise sa mi vide scestna. Ja mam skor pocit, že Poliaci usiluju o skore použitie.

  • Jirosi
    16:48 16.08.2018

    Slavoslav: Rozhoduje co si zákazník objedná, nebo na co přistoupí.

  • Slavoslav
    16:46 16.08.2018

    Rase

    tak keby velmi chceli vyrobit to urcite dokazu a co nevyrobia (turbo) kupia. Len pochybujem, ze tu schopnost maju teraz a moje dovody su tie iste co sem dal technik.

    Pravdepodobne je lacnejsie repasovat stary motor ako vrabat komplet novy

  • Rase
    15:20 16.08.2018

    Slavoslav:
    nejsem motorář, ale když si chce Tatra vyrábět nový motor pro náklaďáky, tak asi CSG má potřebné schopnosti, případně má nějaké firmy, které jim dodají to co neumí vyrobit sami. Ale jak jsem říkal, nejsem zrovna fanda cpát něco takového do moderního BVP. Uvidíme s čím přijdou. Očividně je to přimárně určené pro modernizaci T-72, tak bych se ani nedivil, kdyby se tenhle motor objevil u modernizace Polských a Ukrajinských T-72 (proč ne že).

  • technik
    15:03 16.08.2018

    Otázkou je kdo by jim dělal bloky a hlavy. Jinak ty motory co se týká spodku jsou nesmrtelný, většinou se generalkovaly hlavy,písty,vložky a ventily.
    Každopádně třeba Indie si je vyrábí sama
    https://www.gkdigest.com/2018/...
    Co vím tak když Strnad kupoval Šternberk tak jim tam zůstalo desítky kousků V46. Celkově odkoupil z armády stovky tanků, desítky z nich šli do šrotu,takže motoru budou mít dost. Jinak motor nebude problém koupit z Ruska,možná vyjde levněji než je vyrobit u nás.

  • Slavoslav
    14:28 16.08.2018

    Technik

    Ak sa nemýlim tak prvý prototyp bol u vás postavený práve s takto upraveným motorom, takže by to mohlo ísť. Druhá vec je či CSG dokáže ten motor vyrobiť (pochybujem) alebo len upraviť pôvodné.

  • technik
    13:52 16.08.2018

    To rase

    Dík za odkaz. Evidentně je to přepracovaná V46. Na první pohled bylo odstraněno mechanické dmychadlo a nahrazeno dvěma turbodmychadly. Pokud by se tam vešel intercooler nárůst výkonu by mohl být cca 25%. Pokud to půjde navrazdit do T72 bez větších úprav myslím že motor bude mít budoucnost.

  • Arthur
    12:43 16.08.2018

    to Gibon Datum: 16.08.2018 Čas: 09:56:

    Súhlas, len Vás troška poopravím modernizácia BVP-1 do podoby BVP-M má naplánovanú životnosť 20 rokov.

    Nič nebráni podobne alebo obdobne modernizovať aj súčasné BVP-2.

    Zároveň mohol by niekto uviesť ako sa líši čo do BVP stredná brigáda od ťažkej brigády?

  • Flader
    12:22 16.08.2018

    Keď už sa tu spomína tá hodnotiaca správa, tak tu je stanovisko MOSR:

    http://www.mosr.sk/42441-sk/st...

  • Rase
    12:18 16.08.2018

    jara:
    Na instagramu CSG se objevila fotka prototypu motoru TE 2T 1050 pro aplikace, kde je zapotřebí přídavné pancéřování. Co jsem se ptal, tak dle lidí z EA se jedna o silnější motor do všech typů vozidel, které se v EA modernizují. když sem se ptal, zda by šel osadit na BVP, tak prý záleží na poptávce. Vlastně vypadá jako vylepšený motor V-46 z T-72, ale to není špatně, pokud jse vyladěný a dokážeme je vyrábět. ps. jo měl sem napsat CSG a né Tatra, ale ti taky kuchtí nový motor pro náklaďáky. Celkově si tak myslím, že v případě potřeby CSG dokáže vytvořit vhodný motor i pro BVP, pokud by bylo potřeba (v případě nouze)

    https://www.instagram.com/p/Bl...

    Gibon:
    možná že jo. Osobně si myslím že nákup F-16V je nejlepší možnost, nějaké to popohnání při plánování mechanizované brigády ale taky není na škodu

  • technik
    12:13 16.08.2018

    Když jsme v nato tak nepredpokladam že by někdy proti nám stal Lynx nebo puma.

  • Jirosi
    12:06 16.08.2018

    Clanek: Ochranit vlastní vzdušný prostor "sám" je taky závazek.

  • Clanek
    12:00 16.08.2018

    @Gibon
    Nema to spis co delat s tim, ze se SR zavazala do nejakeho data vybudovat tezkou brigadu, coz zjevne nestihne, a k cemu nakup F-16 (jedno odkud jsou, ikdyby si je SR ukutila sama) v nicem nepomuze? Na jednu stranu ano, "hori" migy => hasi se migy, ale zavazky vuci alianci jsou zavazky vuci alianci a ty se maj plnit taky, nebo spis predevsim.

  • Gibon
    11:53 16.08.2018

    Rase:
    U komise NATO mi to cele pride, ako nechut z faktu, ze kupujeme stihacky za 1,6mld € z USA a nie pozemnu techniku zo zapadnej Europy.
    Lebo do toho na akom vozidle budeme mat postavene tazke brigady, je ich leda tak....

  • Jirosi
    11:28 16.08.2018

    Technik: Porovnavat to musíš!
    Tvoje omezení není totiž technika, ale lidé. Tedy nepomůže ti koupit si přepočtený počet kusů BPV-1 i super modernizovaných. Když do nich nemáš koho posadit.

    Pokud vozidla slouží ke stejným účelů, ve stejné době, ve stejném regionu. Tak je musíš srovnávat. Protože k jejich střetu může fyzicky dojit.

  • PavolR
    11:24 16.08.2018

    Jara: Uverím keď opäť zvládnete vyrobiť 30,5-ku. ;-p

  • technik
    11:24 16.08.2018

    Sry za přepisy to ty automaticky opravy.

    Motor Tatra v tanku? Zajimavy, pokud z něj sériové vytáhnou 700 kW a víc proč ne. Taky bych rád nějaký info.

  • technik
    11:16 16.08.2018

    To kolt
    Neřekl bych že by servis panduru byl finančně podhodnocen, podhodnocena byla spolehlivost těchto vozidel. Další problém je oprava například zaměřovače rcws 30. Tato věc se opravuje pouze v Izraeli a běžná doba opravy cca rok. Další hodně důležitý prvek je to že dílenské jednotky tabulkové zůstaly bez navýšení, přitom Tu2 na bvp je otázka dvou dnů kdežto na panduru 5 podle počtu mechaniku. To se samozřejmě odráží i v normohodinach na opravy. Když to řeknu jednodušeji máme prostředky na lehké opravy, těžší opravy jsou pokus omyl, protože nevlastnímu patřičná schémata, paraelni diagnostiku a podobně. Takže opravy co jsi zvládl na bvp tady nechávala specializovaným podnikům,které mají ale omezené kapacity a to se vše odráží v počtu nasaditelný z vozidel.

    A popravdě mít na výběr mezi BVP2 s termovizí a hasicím systémem Buhla a pandurem, tak sedám do bvp.

    Jen nechápu že ty tolik vzdělaný člověk neustále porovnává 14 tunový bvp s pumou nebo lynxem. Jsou to vozidla natolik rozdílná že ani super modernizované bvp nedosáhne technologické úrovně těchto vozidel, ale zase má jiné přednosti a záleží jaké preferujes a jaký máš kapitál na to aby si tyhle ultra moderní hračky ufinancoval.

    A v neposlední řadě, nejde o to co jaká technika dokáže ale jde o politickou orientaci státu,proto BVP2,T72 a časem mi17 a 24 nemají bohužel v našich garážích místo.

  • Slavoslav
    11:14 16.08.2018

    Rase

    No veď to je to čo píšem. Ak to vieš využiť tak je to fajn a má to zmysel. Len mám pocit, že sa u nás z transferu technológie a výroby robí zlaté telá bez ohľadu na to či to má ergonomický, alebo praktický zmysel.

    Aby totiž v celkovom hľadisku nebolo lacnejšie ten pancier kúpiť aj na tých pár kusov T ciek

  • Jara
    11:10 16.08.2018

    Rase
    Motor z Tatry v T72?? Mohl by jste nějaké bližší info?

    K té slovenské tradici výroby kanónů.... ona ta výroba se tam přesunula z Plzeňské Škodovky, takže tradici máme my

  • Rase
    11:05 16.08.2018

    Slavoslav:
    tak třeba do Lynxe by měl jít vecpat, v případě potřeby i Tatrovácký motor - ten nový co teď ukuchtili pro T-72 a jde použít i pro jinou techniku jak tvrdí. Transfer technologií se může týkat třeba výroby přídavného pancéřování (nabízí Němci), jde pak využít při modernizaci T-72. Ono zkrátka není licence jako licence. Vylepšení toho co už naše firmy umí mi přijde nejlogičtější (optika, elektronika, pancíř atd.). Technologie na výrobu kanónů a vlastně i munice, moc smysl nemá - tady nemáme tradici (Slováci ano). Schopnosti postavit si sami doma specializovanou verzi jsou ale velice potřeba - koukněme, jaké verze si děláme na Pandurech. Tedy očekávám podobný koncept

    Gibon:
    "pásové BVP musí počkat" - zdá se, že komise NATO si myslí něco jiného :-D

    KOLT:
    přijde mi, že se zase pomalu začíná mluvit o lepším kanónu než jen 30 mm, ale uvidíme s čím přijdou zadavatelé tendru na MO. CT40 je sice nehorázně drahý, ale cena by se v těch desítkách miliard rozpustila :-) bylo by vystaráno na desítky let dopředu, pokud by další státy NATO pomalu navyšovaly ráži na 40 mm (některé již zavádějí) nebo 50 mm (zvažují USA).

  • ALCR
    10:44 16.08.2018

    Polsko projevuje zájem o spolupráci s Ukrajinou na modernizaci T-72.
    https://defence-blog.com/army/...

  • Slavoslav
    09:58 16.08.2018

    Clanek

    No len licencia na výrobu a pochybný prenos technológií ktorý ťa stojí x miliónov je niečo úplne iné ako opravárenské a údržbárske kapacity ktoré samozrejme zahŕňajú aj potrebnú dokumentáciu za y kde y je menej ako x sú dve diametrálne odlišné veci.

    A tu sám teraz píšeš, že výrobná linka je nám v čase vojny v konečnom dôsledku na dve veci.

  • Gibon
    09:56 16.08.2018

    Jura99:
    modernizacia BVP-1 bol jeden s najlogickejsich krokov OS SR v poslednom case. Za cenu 1,5mil€ dostali vojaci schopne BVP, ktore ma tu istu balisticku ochranu ako BVP predpokladaneho protivnika. Je to riesenie na 15 rokov.
    Dufam, ze rovnako sa pristupi aj k modernizacii T72.

    OS SR musia riesit stihacie a cvicne letectvo, rekonstrukciu letisk a zazemia, BOV 8x8 a 4x4, nakup radarov, hufnic, rekonstrukciu kasarni, pokracovanie v nahradzani logistickych vozidiel, ... a mnoho dalsieho. Pasove BVP musi pockat.

  • Clanek
    09:50 16.08.2018

    @Slavoslav
    Nikdo dnes nevyrobi nic do posledniho sroubku, tim spis to nezvladne Slovensko,ale podivejme se treba na Izrael. Ten byl schopen ustat spousty svych valek i diky tomu jak rychle dokazal 1) stahnout vyrazene obrnence z bojiste, 2) opravit jej a 3) opetovne je nasadit v boji. V tech dnovych / tydnovych konfliktech toho taky nestihnul moc vyrobit od nuly, ale uz jen tim ze umel opravovat (nemluvime tady o "faktory looku", ale o valce), mel kapacity na opravu, vedel co a jak, mohl pouzit i ruzne improvizace... ale to vse se dela sakra snadneji kdyz vite co a jak. Ne, kdyby zitra SR vstoupila do vlaky tak si lusknutim prstu nezacne vyrabet stovky dalsich KBVP, ale kdyz nic jineho je s licenci daleko vetsi sance, ze ty co uz vlastni dokaze udrzet bojeschopne dele / lepe, a ze je treba i z poskozeni dokaze vysekat svepomoci / opakovane.

    No a za tuto extra schopnost se zada extra priplatek, z meho pohledu neco co by si stat co to se svou obranyschopnosti mysli vazne mel priplatit.

  • Gibon
    09:38 16.08.2018

    Clanek: "i kdyz uz ted tak nejak tusime ze se to v case miru nikdy nezaplati"
    tuto argumentaciu treba myslim si opustit. Mier je jedna z najvyssich hodnot spolocnosti pre jej dlhodoby rozvoj. Len silna a dobre vycvicena armada dokaze mier zabezpecit, kedze odradi potencionalneho utocnika. Napriek tomu ze zijeme v najbezpecnejsom obdobi ludstva, neznamena to, ze o par rokov nejakemu susedovi nepreskoci a nezfanatizuje svoj narod..

  • Slavoslav
    09:35 16.08.2018

    Clanek

    Tvoja argumentácia znie logicky. Len potom prídeš na to, že kľúčové komponenty aj tak dovážaš a doma si bez zahraničia nevyrobíš ani v prípade tých deklarovaných transferov technológií nič.

    A politici tento transfer robia radi. Za prvé to dobre znie pre voličov. Za druhé sa pri rok spravidla nabalia spriaznené osoby.

    V realite štát zaplatí viac ako keby to nakúpil zo zahraničia (pričom väčšina peňazí tak či tak ide tam) a žiadnu výhodu tam nezíska. A transfer technológií je to na dve veci keď tými získanými technológiami nevyrobíš niečo vlastné čo sa ti reálne podarí predať. Naviac z hľadiska celej ekonomiky ten objem peňazí nehrá až takú rolu, najmä v období ako teraz keď ma problém zohnať zamestnancov aj civilný sektor

  • Clanek
    09:14 16.08.2018

    Nelze na vsechno koukat jen skrze penize. Ze Cesi nebudou vyrabet Pumy polovine evropy? No, nebudou. Je ale licence proto zbytecna? No, neni. Puma (stejne jako vsechno ostatni) se nakupuje aby zabezpecila bezpecnost CR, a puma dodana i s licenci (cti s dokumentaci, vyrobnimi postupy atd.), tedy takova puma, kterou si CR v pripade nouze bude schopna vyrobit/opravovat z velke casti ve vlastni rezii, je proste lepsi (a logicky i drazsi) nez puma dodana bez tohoto. Za me je to cena kterou bychom meli byt ochotni zaplatit, i kdyz uz ted tak nejak tusime ze se to v case miru nikdy nezaplati.

    Stejne se da divat na KBVP na Slovensku => realne to nikdo nikdy nekoupi, nejaky budouci uspech a prodej tomu nebo tamtomu je jen politikuv konstrukt pro domaci publikum, co ma pomoci podobnou akvizici obhajit doma. Nemam s tim problem, protoze to krom te pohadkove casti ma i prakticky prinos popsany vyse. Akvizice s lincenci zvysuje obranyschopnost zeme nad ramec normalniho-bezlicencniho nakupu.

  • Jura99
    08:29 16.08.2018

    KOLT: munici bych do výpočtu bral, zázemí jen po specifikaci co se tím myslí a přesun technologií spíš neberu vůbec. Komu a v čí prospěch, jaké technologie a za jakých podmínek přesun ? (něco ve smyslu, že nějaký státní podnik v ceně pořízení BVP dostane licenci na výrobu čehosi ? Využije tuto licenci, je tam návratnost ceny pořízení ?)

  • KOLT
    08:17 16.08.2018

    50 miliard korun je na nákup strojů, kompletního provozního zázemí, přesun technologií, bude v tom i nějaká munice (PTŘS...), školení, atd. atp. Jako obvykle cena samotných strojů bude zhruba polovina z té částky. Dále je to strop – kandidáti jsou čtyři, takže pravděpodobně budou tlačit ceny dolů, přecijen je to už docela zajímavá zakázka.

    Rase, 40mm CTAS je no-go, vypadá to, že požadavek bude striktně na třicítku :-( Pevně doufám, že bude požadavek alespoň na AO.

    technik, fajn, tak si do těch muzeálních kousků sedněte a jeďte s nimi do boje proti Pumám a Leopardům... To, že nejsme schopní udržet techniku v chodu, je naše chyba. Koneckonců Němci jsou na tom snad ještě hůř. Ono je otázka, kolik BVP-2 či T-72M4CZ máme v provozuschopném stavu. Zvláště u těch druhých je to ještě menší číslo než u Pandurů. Je jasné, že složitější technika bývá náročnější na údržbu (ačkoliv to tak být nemusí, zrovna hi-tech F-35 jde prý udržet ve vysokém tempu nasazení snadněji než F-16 či F/A-18, poté asi bude ale vyžadovat větší zásah, to nevím, Shania by mohl). Jde jen o to, zda je toto vyváženo její bojovou hodnotou. Což v případě BVP-2 vs Lynx/Puma je myslím bez debaty.

  • technik
    07:38 16.08.2018

    to slavoslav
    To se bohužel nedá jistě určit. První t 72 byly ze SSSR a to byly nejkvalitnější mašiny, pak najel výrobu Martin, ten ale nestíhal výrobu a používal jak polské tak ruské motory, používal i ruské generálkované na Slovensku, takže byly v oběhu tři druhy motorů.

    Po přezbrojení na verze M si se mohl nejčastěji setkat s polskými komponenty, právě třeba převodovky z polska byl naprostý horor.

  • Jura99
    07:24 16.08.2018

    Jirosi: nejsem si jistý, jestli těch 53mld Kč je celková cena za životní cyklus. Pokud ano, tak beru zpět pochybnosti, protože cena za životní cyklus je obvykle násobek pořizovací ceny. (a znovu omluva a oprava záměny mil € za mld €)

  • Jirosi
    07:15 16.08.2018

    Jura99: Pokud je základní cena 3-5(7. puma)mld. A ta tvoří jen cca 30% životního cyklu kolik ti asi výjde cena?

  • Slavoslav
    05:02 16.08.2018

    Technik

    Nemali aj všetky v ČSSR vyrábané T72 ky motory z Poľska? Či len posledné vyrábané verzie T72 M1?

  • Maco
    23:10 15.08.2018

    10 miliard € za jeden kus? Tam niekde nastala chyba predpokladam....

  • Jura99
    23:10 15.08.2018

    oprava - mil € nikoliv mld €.

Stránka 1 z 2