Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Leopard 2PL
Fotografie z tiskových materiálů firmy Bumar ukazuje pravděpodobnou podobu Leopard 2PL. Vzhled tanku je umírněnější oproti předchozím představám. Lepší snímky ani další oficiální fotografie tanku Leopard 2PL nejsou k dispozici. / Bumar

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků Leopard 2A4. Modernizované tanky, označované jako Leopard 2PL, získají především novou balistickou ochranu a moderní systém řízení palby. Díky projektu polský průmysl rovněž získá přístup k moderním německým zbrojním technologiím.

Modernizace armády i průmyslu

V roce 2002 Polsko objednalo ze zásob německé armády 128 starších tanků Leopard 2A4. V roce 2013 dalších 14 tanků Leopard 2A4 a 105 novějších tanků Leopard 2A5.

Polská armáda plánuje do roku 2020 modernizovat tanky Leopard 2A4 původní dodávky (128 ks) na standard Leopard 2 PL. Cena německo-polského modernizačního programu dosahuje 130 milionů euro (3,5 miliardy Kč). Po skončení první fáze projde modernizací na standard Leopard 2PL i zbývajících 14 tanků Leopard 2A4.

V rámci smlouvy Rheinmetall vypracuje projekt modernizace a v roce 2017 vyrobí dva prototypy. Po ověření technické vyspělosti prototypů německá strana ve svém závodě v roce 2018 vyrobí prvních šest vozidel Leopard 2 PL.

Dalších 12 vozidel vznikne pod dohledem německé strany v polských závodech Bumar. Následně, po získání technické dokumentace a know-how, modernizace dalších vozů proběhne čistě v režii polské strany. Tímto způsobem chce polská strana získat vlastní schopnosti v servisu, opravách i modernizacích tanků Leopard.

Klíčové prvky modernizace

Ochrana posádky

Vylepšení polských tanků Leopard 2A4 se týká především balistické ochrany, systémů řízení palby a výzbroje.

Věž získá nové přídavné pancéřování německé firmy IBD Deisenroth Engineering. Pancéřová ochrana korby (balistická i ochrana proti minám) však zůstane na stejné úrovni. Důvodem je především nutnost zachovat hmotnost tanku maximálně 60 tun.

Foto: Polský Leopard 2A4. / Public Domain

Polský Leopard 2A4. / Public Domain

Hmotnost tanku Leopard 2PL se tak zvýší pouze o čtyři tuny - tři tuny pro pancéřování věže a jednu tunu na další modernizační prvky. Při překročení povolené hmotnosti by muselo dojít k úpravám podvozku a zavěšení kol.

Stejná firma dodá i balistické polstrování vnitřního prostoru tanku. Polstrování ochrání posádku před úlomky pancíře při zásahu podkaliberní střelou. Připomeňme, že při zásahu podkaliberní střelou penetrátor nemusí proniknout pancířem - prudký náraz dokáže vytvořit mrak střepin z pancíře, který zabíjí a zraňuje posádku tanku.

Modernizace pancéřování proběhne ve spolupráci s polskou firmou Rosmak. Polská strana získá následně povolení k licenční výrobě pancíře. Odolnost věže má být větší než u tanků Leopard 2A5. Bezpečí posádky také zvýší protipožární a protivybušný hasící systém firmy Deugra.

Systém dokáže uhasit jak oheň v prostoru pohonné jednotky, tak uvnitř prostoru posádky - například při zásahu munice nebo miny. Díky optickém senzorům je hasicí systém schopen uhasit oheň v prostoru posádky doslova za zlomek sekundy.

Elektrické ovládání a senzory

Dalším klíčovým prvkem modernizace je výměna hydraulického ovládání věže a hlavně za elektrické. Elektrické ovládání je jednodušší a také bezpečnější - nehrozí požár hydraulické kapaliny. Z důvodu instalace elektrického ovládání a náročnějších elektronických přístrojů Leopard 2PL získá novou pomocnou pohonnou jednotku o elektrickém výkonu 17 kW.

Řidič tanku dostane nový denní a noční pozorovací přístroj pro jízdu vpřed i vzad. Zaměřovací přístroj střelce EMES-15 a pozorovací přístroj velitele PERI R17 získají polskou termovizní kameru 3. generace KLV-1 Asteria.

Otočný termovizní přístroj R17 bude modernizován na nejnovější standard R17A3 (na úrovni tanků Leopard 2A7) s laserovým dálkoměrem. Práci velitele tanku usnadní nový víceúčelový barevný monitor s výstupem z EMES-15 i vylepšeného R17A3.

Dokument polské televize o účasti polského průmyslu na modernizaci tanků Leopard 2A4. Reportáž mimo jiné názorně ukazuje komplexnost a náročnost výcvikového a školícího zázemí.

Na druhou stranu nejsou informace o modernizaci komunikačního vybavení nebo o instalaci systému pro distribuci informací na bojiště BMS (Battlefield Management System), který umožňuje veliteli tanku získat přehled o pozicích svého tanku, ostatních strojů jednotky a pozicích nepřítele a jeho jednotek. S BMS se však počítá v budoucnu, kdy polská armáda plánuje širší zavedení BMS pro své pozemní jednotky.

Výzbroj a munice

Další klíčovou oblastí modernizace je výzbroj. Leopard 2PL získá modernizovaný kanón ráže 120 mm a upravený nabíjecí mechanismus. Úpravy umožní používat výkonnější podkaliberní tankovou munici DM63A1 a programovatelnou tříštivotrhavou munici DM11. Ovládání spouště se stane elektrické.

Aby bylo možné použit munici DM11, do nabíjecího ústroji bude přidán elektronický programovací systém. Bojovou hlavici DM11 lze nastavit pro explozi při dopadu, se zpožděním (pro ničení cílů za překážkou) nebo v přesně dané vzdálenosti (pro ničení zakopaných cílů).

Výcvik

Projekt Leopard 2PL však není jen o nové munici nebo moderních senzorech. V rámci samostatné smlouvy je řešena modernizace školicího a výcvikového zázemí, mimo jiné tankových simulátorů AGPT (Ausbildungsgerät Gefechtssimulator Panzertruppe) a ASPT (Ausbildungs-Schießsimulator der Panzertruppe).

AGPT je virtuální počítačový simulátor určený k výcviku taktiky velitelů tanků. AGPT obsahuje tři konzole s monitory pro velitele tanků a jednu konzoli pro velitele tankové roty.

Naopak simulátor střelby ASPT je věrnou replikou prostoru tanku Leopard s funkčním nabíjecím mechanismem. V kombinaci s virtuální technologií ASPT slouží k výcviku souhry velitelů a střelců.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Německé Leopardy nedokáží probít pancíř ruských tanků

Pode německého deníku Die Welt, pro německé tanky Leopard nemusí střetnutí s ruskou tankovou ...

Tank Leopard 3: Německo a Francie společně?

Německo oznámilo oficiální zahájení koncepčních prací na novém hlavním bojovém tanku Leopard 3. Dle ...

MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4

Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    09:59 24.02.2016

    Lukas:
    Taky jsem si všiml, že Polsko koupilo nějaké licence od Ukrajinců (nějaké obrněné auto). Je docela škoda, že si tam naše firmy taky něco nenašly, přeci jen v oblastí tankových střel, různých pancéřů, možná i nějaká elektronika atd. Daly by se najít zajímavé věci, které by šly upravit a vylepšit.
    Záleží ale na vedení jednotlivých firem - přeci jen to nejsou státní podniky.

  • Lukas
    23:03 23.02.2016

    Być może kupimy K-21
    Ale po 2019 - gdy będzie wiadomo czy polski przemysł opracował BWP
    Czy nie...

    Na dziś nawet jakbyśmy chcieli to pieniądze są zaplanowane na inne wydatki..

    W Polsce nazywamy to "krótka kołdra"

    Mamy inne pytanie - czy czeski / słowacki przemysł nie interesuje się kupnem know-how od Ukrainy? Na przykład dokumentacji przeciwpancernych pocisków kierowanych?

  • Rase
    22:05 23.02.2016

    Lukas:
    Uznávám, že SKOTy jsem vytahovat neusel (náš průmysl měl taky vady)
    Já mám právě strach z toho, co by vzešlo z těch rozdílných potřeb
    Zajímavá by byla licence na Korejský K-21 - umí plavat, váha necelých 25,6 t, posádka 3+9, cena zhruba jako CV90, konstrukce klasická s použitím moderních materiálů. Navíc by se dal upravit podle potřeby:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    tady jsem to rozebral detailněj:
    http://palba.cz/viewtopic.php?...

    Navíc poláci nakoupili korejské podvozky pro své houfnice.

  • Lukas
    21:54 23.02.2016

    Rase, Rase - znowu wracasz do historii sprzed 50 lat?
    Od 10 lat produkujemy dużo bardziej skomplikowane transportery i nie ma problemu. Ba nawet na eksport (i w imieniu głównego producenta)

    Ja też nie widzę szans na wspólny BWP.

    Nas interesuje pojazd który zastąpi - BWP-1, MTLB, M113. potrzebujemy naprawdę dużo tych pojazdów stąd takie wymagania. (25 ton, pływanie itd.)
    Dodatkowo terminy - dziś kończymy program Rosomak, finalizujemy program Krab, modernizujemy Leopardy, wybieramy śmigłowce i systemy przeciwlotnicze - nie ma pieniędzy by dziś kupować gąsienicowe BWP. Dlatego to jest temat na ok. 2018 roku. (Dziś mamy czas na sprawdzenie możliwości przemysłu - jeśli przemysł nie poradzi sobie z tematem to kupimy licencje)

    Inaczej jest w Czechach czy Słowacji - Wam potrzeba 150-200 wozów.
    Nie macie takich wydatków (bo nie kupujecie jednocześnie systemów przeciwlotniczych, ani nie modernizujecie czołgów )
    Możecie wybrać i kupić nowe BWP dziś...

  • Rase
    20:52 23.02.2016

    Dřív jsem byl velkým zastáncem společného řešení "BVP" v rámci V4 (přeci jen množstevní sleva je citelná), ale čím dál tím víc se kloním k tomu, mít stroj vyrobený u nás, s licencí na další prodej, servisem, velkým počtem českých dílů - byť drahým oproti velkoprodukci. Velkým plusem je i to, že bychom je měli vyrobené dřív - než se všechno vyřeší, domluví, upraví se několikrát smlouva a ve výsledku by se mohlo stát že zůstaneme jen my a Poláci odeberou jen pár kusů aby se neřeklo :D
    Navíc po zkušenostech se SKOTy, kdy praskaly sváry atd. tak radši "soukromé a drahé" řešení.

  • juhelak
    17:39 23.02.2016

    ono pokud vyhraje zakazku na pasove transportery ascod, tak se bude licencne vyrabet v cr..nevidim tam moc prostor pro Polaky. Vubec bych se s nimi nespojoval..prijde mi jako by meli v Polsku predimenzovane vyrobní kapacity a ted porad shaneji zakazky aby tam nemuseli propoustet. Ac maji kapacity vetsi tak myslim ze ceská strojírenska skola je kvalitnejsi a není potreba si neco nechávat vyrobit v Polsku.
    Co se týce tanku, tak bych byl nejradeji kdyby stropnicky dojednal nejaky vyhodny odkup Abramsu, jako kdyz je USA prodavali do Maroka nebo tam nekam. Pancerováni by jsme si na nej dali svoje + svoji domací aktivní obranu.

  • Jura99
    17:31 23.02.2016

    Aha. To bychom jim skočili na špek, podobně jako SK se Scipiem. Pod rouškou "spolupráce" bychom se stali zákazníkem, což naznačuje věta "Transportéry by měl vyrobit polský průmysl ve spolupráci s Českem. V projednávaném plánu se s Polskem počítá jako vedoucím aktérem celého projektu, který by měl být jednou z priorit polského zbrojního programu."

    Jen to ne. Trasportér ať vyrobí třeba VOP N.Jičín nebo Excalibur, jako licenci ASCOD popř. CV90 v plnohodnotném provedení, žádný polský derivát nepotřebujeme.

  • Nesher
    16:49 23.02.2016

    Jura99
    Ten článek na E15 je trochu zmatený, nicméně se nejedná o kolová OT, ale o pásová BVP/OT.
    Anichž by se chtěl někoho dotknout, tak s Vámi musím souhlasit. Poláci stále nemají jasno co vlastně chtějí (lehké BVP ala sovětská škola) nebo těžší stroj (západní filozofie)? U AČR předpokládám zájem o těžší stroje ( už kvůli větší ochraně omezeného počtu personálu)
    Navíc budou mít tendenci minimalizovat podíl CZ průmyslu na výrobě, lépe řečeno hledají zákazníka a nikoliv partnera, přičemž některá jejich řešení rozhodně žádný zázrak nebudou.

  • Jura99
    16:24 23.02.2016

    Moc bych se neplašil, Poláci tu dohodu o modernizaci ještě vypoví, jak je jejich dobrým zvykem. V Polsku je příslib objednávky podobně hodnotný, jako na blízkém východě (viz. "objednávka" L-159, která by se nakonec neuskutečnila, nebýt války s ISIL). Ovšem nemodernizovaný L2A5 je zastaralý stroj z 80tých let a modernizaci pro bojové použití potřebuje. Pokud jde o AČR, určitě nemá smysl šetřit, ale koupit tanky nové.

    Na E15 píšou o zájmu Polska na společné výrobě transportérů s ČR. Na titulce je Titus, ačkoliv podrobnější info v článku není, že se jedná právě o Titus. Přesto doufám, že Tatra na nějakou společnou výrobu nepřistoupí (proč taky?) a transportéry jim v případě zájmu jen prodá.

  • 3RMO
    16:07 23.02.2016

    Zdravim všechny. Vím že to je mimo tento článek ale nevíte někdo něco o tomto?
    http://zpravy.e15.cz/byznys/pr...

  • Rase
    13:04 23.02.2016

    Klasický Leopard 2 vyrábí snad jen Sistemas (ve Španělsku) - za 11 mil.€
    Od Němců Leopard 2 A7+ jsem našel za 8,5 mil.€ (asi jen úprava ojetého tanku).
    Novovýroba vylepšeného Leopardu, s novými materiály, odlehčenou konstrukcí, novým kanonem, nabíjecím automatem a moderníma vychytávkama (třeba i municí mimo korbu), by vyšla tak draho, že to už rovnou můžou posvatit nový tank.
    Konstrukce Leopardu 2 má svoje limity a omezení. přeci jen je to stará konstrukce a dneska jsou nároky jiné.

  • Lukas
    12:27 23.02.2016

    Rase - Niemcy (podobnie jak Francuzi) są w stanie wyprodukować nowe Leopardy.
    To nie jest problem...

    "nowy" Leopard 2A... i tak będzie tańszy od Leoparda 3 - bo oparty o linie montażowe i technologie, które już są...

    Tu chodzi o to to by przemysł miał dwa produkty:
    - leopard 3 - "dla wymagających"
    - leopard 2A... - dla biedniejszych. (Nie każdy potrzebuje najlepszego czołgu na świecie - ale wielu będzie szukało następców leopardów 1, M60 czy T-72 )

    Obie konstrukcje mogą posiadać pewne wspólne komponenty np. armata, APS
    To jest korzystne dla przemysłu (amortyzuje koszty)

    Taka może być "taktyka biznesowa" koncernów, które są świadome że obecny rynek jest mniejszy niż 30 lat temu

  • Rase
    12:10 23.02.2016

    Navíc, KMW dokáže Leopard 3 postavit sama. Nexter přibrali kvůli některým technologiím a taky možnosti prodeje přes Paříž, která prodá komukoliv cokoliv. Německá vláda může dělat problémy a některé prodeje blokovat (viz Leopardy 2 pro Saudy, kdy KMW přišla o nemálo peněz).
    Německé tanky mají ve světě dobré jméno a jak zmínil Nesher, nic jiného k dispozici není a Leopardu 2 nejde prodlužovat životnost do nekonečna

  • Nesher
    11:59 23.02.2016

    Lukas
    V dlouhodobé perspektivě každý kdo dnes provozuje Leopardy + další státy, které dnes provozují třeba téčka, tedy půlka Evropy, Kanada, Chile atd. Ono totiž v buducnou, pokud nebudete chtít ruskou či čínskou produkci moc možností nebude. Pak už vám zbývají jen USA, Turecko, Jižní Korea. S Japonkem a Izraelem se v tomto ohledu moc počítat nedá.

  • Lukas
    11:42 23.02.2016

    Tak, pamiętam projekty niemiecko-francuskie.

    Ale teraz jest inna sytuacja...
    Ile czołgów potrzebuje Heer - 300? 400?
    Ile AdT ?

    To mało - bardzo mało dla takiego projektu. Potencjalnych klientów nie ma..
    Bo kto? UK? Włochy? Polska?

    Globalnie ciężko znaleźć klientów na 2000 pojazdów...

  • Nesher
    11:20 23.02.2016

    Lukas, Rase
    On to zase takový vtípek není a vypadá to, že se na tom (sice pomalu) potichu pracuje: http://www.militarybox.cz/news...

  • Rase
    11:13 23.02.2016

    Eurotank - to byl takový můj vtípek (a narážka na předchozí Leopard 1 a 2), které taky začínaly jako společný projekt s Francouzi.
    Francouzi nový tank spíš nepotřebují, stačí jim modernizovat Leclerc. Německé Leopardy 2 mají ale problém v tom, že se jim dá prodloužit životnost (což mají v plánu), jsou už dost staré a hlavně jich mají poměrně málo a novovýroba nemá smysl - je to drahé. Za cca 15 let stejně budou potřebovat něco nového.
    Leopard 3 má smysl, už kvůli možnosti osazení novými zbraněmi, lepší konstrukcí (moderní materiály) atd. navíc má jít i na export. Neříkám že mají vývoj uspěchat, ale celý projekt by měl pokračovat. Já tam potenciál vidím

  • Lukas
    10:42 23.02.2016

    EuroTank? - ale który?

    Niemcy jak i Francuzi prócz projektu MBT IV mają także plan "B"

    Leclerc ma duży potencjał modernizacyjny, Niemcy też przeprowadzili poważne prace nad przebudową Leoparda 2 (KWS III)

    Francuzi mogą przebudować Leclerca - uzbroić w nową armatę, zainstalować APS, zmienić opancerzenie.
    Podobnie Niemcy

    Prawdopodobnie w przyszłości obok MBT IV generacji pojawi się głęboko przebudowany Leopard i Leclerc - jako propozycja dla mniej zamożnych państw.

  • Rase
    18:44 22.02.2016

    Kusa:
    Taky v to doufám. Než bude nový stroj, můžeme dojezdit T-72M4CZ a v případě potřeby modernizovat i některé ty uloženky. Navíc nový tank ("Eurotank") nemusí být tak vzdálená budoucnost jak by se dalo čekat:

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • juhelak
    18:38 22.02.2016

    Nevíte jak je to v porovnání schopnosti vůči našim modernizovanym tankum co se týce elektroniky a senzoroveho vybaveni ? zaostáva uz oproti 2A4 nebo až proti sem novejším verzim?

  • Kusa
    18:16 22.02.2016

    Co myslíte nabylo by od věci se nějak nakýblovat k vývoji Leo3 a pak je postupně zavést? Vím že to bude darda, ale cokoliv jiného mi přijde jako pouhé snižování deficitu v dané oblasti.

  • Lukas
    18:14 22.02.2016

    Bez przesady...
    Przy braku pieniędzy modernizacja T-72M1 ma sens...
    Oczywiście nie samodzielna - lecz oparta o komponenty które są

    np. nowa stabilizacja EPS-72 Albatros (błąd 0.4 mRAD na 2000 m) kosztuje 200 tyś Euro (i jest to jeden z najdroższych komponentów)

    - nie wiem ile kosztują systemy kierowania ogniem
    Ale jest duży wybór, TURMS-T , Savan-15, DRAWA-TGA - ważne aby system posiadał panoramicznym przyrządem obserwacyjnym dla dowódcy

    - modyfikacja autoloadera AZ (dostosowanie do dłuższej amunicji)

    - nowy power-pack (opcjonalnie) to wydatek ok 500 tyś. USD za RENK ESM375 + silnik SCANIA DI16 - 1200 hp (sam ESM375 kosztuje 375 tyś USD)

    Za 1.5-2 mln USD można przebudować T-72M1 do poziomu T-72B3...
    Jeśli zrezygnować z poprawy opancerzenia ( i wzrostu masy) to nawet w 1 mln USD (stabilizacja, system kierowania ogniem + mniejsze modyfikacje)

  • Rase
    17:54 22.02.2016

    Ona ta modernizace je sice skvělá co se týče cena / výkon, unifikace výzbroje, celková generálka ojetých tanků, trenažery, nová elektronika, vylepšení kanónů atd.
    ale výsledek (u samotných tanků) není tak zdrcující, jak někteří čekali. Ochrana posádky posune verzi A4 lehce nad A5 (leopardů 2A5 se modernizace netýká).
    Hlavní plus vidím v tom, že se konečně rozhoupali s těmi tanky něco udělat, že získají pro tanky zázemí, technologie atd.
    Nemáte tušení, jestli proběhne i repase podvozků ?
    Z našeho pohledu je škoda, že už nejsou žádné ojeté Leopardy (i německá vláda jich zhruba 100 odkupuje od KMW) a novovýroba je drahá

  • Slavoslav
    17:34 22.02.2016

    dusan

    nastastie to bolo zrusene. Upravovat tie nase monkey modely nemalo z hladiska bojovej hodnoty zmysel bez ohladu na vynalozene prostriedky.

  • dusan
    17:05 22.02.2016

    Slovensko začalo modernizáciu tankov cez projekt T-72M2 Moderna a po zrušení projektu nič.Slovenské tanky T-72M1 sä v pôvodenej podobe s elektronkovou elektronikou na úrovni 60-tich rokov ..... skrátka sú vhodné do múzea.
    Dúfam, že sa nová vláda trochu zobudí a začne riešiť našu muzeálnu zbierku . Tanky nech definitívne zruší, alebo nakúpi pár desiatok nových napr. i za cenu zrušenia nadzvukového letectva - české letectvo by to myslím zvládlo i z jednej základne pre oba štáty.Neustále sa hovorí o společných projektoch ... ale okrem problematického Brenu a pištolí CZ toho veľa naše armády nenaprojektovali.

  • liberal shark
    16:40 22.02.2016

    Po ukončení programu bude mít polská armáda 250 moderních tanku. To už je znatelná síla.

  • SeaWolf
    15:57 22.02.2016

    Nemůžeme Polákům nic než tiše závidět.

  • Charlie
    07:53 22.02.2016

    K tomu hydraulickýmu systému: první verze Leo2 měly v převisu věže ukrutný čerpadlo, 2A5 už to tam zdá se nemá nebo to není tak velký (nejsem si jist, jestli A5 taky nepřešla na elektriku).

    Tím že se Poláci zbaví komplet hydrauliky ve věži docela boostnou bezpečnost osádky, teď ještě jestli se nechá něco dělat s tím zásobníkem munice za/vedle řidiče. Možná by nebylo od věci zkusit vymyslet, jestli by nešla přehodit elektronika z věže do trupu a obráceně alespoň část patron šupnout do převisu, protože munice v trupu je )oproti Abramsu a Challengeru 2) asi největší slabina Leo2.