Modernizace ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov

-
25. 4. 2018
-
124 komentářů
-
Jan Grohmann
Podle ruského deníku Kommersant ruské ministerstvo obrany podepsalo smlouvu se Spojenou loďařskou korporací ohledně modernizace letadlové lodě (podle ruské klasifikace těžkého letadlového křižníku) Admirál Kuzněcov. Opravy potrvají dva roky a vyžádají si 55 miliard až 62 miliard rublů.
Podle deníku Kommersant vyhrazená částka nebude stačit na hloubkovou modernizaci. Vyměněna nebo modernizována bude především radio-elektronická výzbroj lodě a především všech osm kotlů spalující topný olej, které přes čtyři parní turbíny poskytují výkon 37 MW (50 000 koní).
Tento pohonný systém byl původně určen pro plavidla s podstatně menším výtlakem a pro velkou loď byl pouze nouzově přizpůsoben. Při plavbě větší než 18 uzlů musí proto kotle Admirála Kuzněcova pracovat ve speciálním režimu, kdy je pod zvýšeným tlakem dodáváno více paliva. Tomu však neodpovídá množství dodávaného vzduchu, což vede k nedokonalému spalování a tím i zvýšené kouřivosti.
Oprava lodí proběhne v murmanském 35. Středisku pro opravy lodí (dceřina společnost Zvězdočky). Dle Kommersantu však nebyla zveřejněná přesná částka, rozsah ani doba oprav. Dodejme také, že s opravami se mělo začít již v polovině minulého roku.
„Celkově je na křižníku zaměstnáno zhruba tisíc lidí, především jde o zaměstnance 35. Střediska pro opravu lodí a vedení Zvězdočky. Podle potřeby mohou být rekrutováni specialisté z jiných poboček Střediska pro opravu lodí,“ uvedlo tiskové oddělení společnosti Zvězdočka.
V dubnu letošního roku ruský náměstek ministra obrany Jurij Borisov uvedl, že práce na jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov skončí v roce 2020 a do provozu se loď vrátí v roce 2021. Ruský deník, s odvoláním na nejmenovaný zdroj z loďařského průmyslu, však pochybuje o stanovených termínech.
Také dle názoru Andreje Frolova, šéfredaktora magazínu Vývoz zbraní, nebudou opravy lodě dokončeny v roce 2020. Jako příklad dává vlekoucí se opravu křižníku Admirál Nachimov, která začala v roce 2011 (jaderné palivo ale došlo již v roce 2008) a měla skončit v roce 2012. Po odkladech a změně rozsahu oprav měly být práce dokončeny v letošním roce, ale podle posledních vyjádření ruského námořnictva skončí až v roce 2021.
Motorová sekce je skutečně již značně zastaralá. / Twitter
Dalším příkladem problémů ruských loděnic je podle Frolova oprava protiponorkového torpédoborce Admirál Čabaněnko, který je v opravě od dubna 2014. Loď se měla vrátit do služby v roce 2016, ale nyní se termín posunul minimálně na rok 2019.
V každém případě kotle na topný olej dle deníku Kommersant zůstanou, protože jednak nestačí peníze na hloubkovou modernizaci lodě a jednak Rusko nevyrábí velké plynové turbíny pro lodě. „Rusko nevyrábí plynové turbíny s dostatečně velkou hnací sílou pro tuto loď. Šlo by nakoupit americké turbíny, ale politická situace to neumožňuje. Kromě toho není dost finančních prostředků na modernizaci,“ citoval ruský deník svůj nejmenovaný zdroj z loďařského průmyslu.
Admirál Kuzněcov si také zachová své starší protilodní střely s plochou dráhou letu Granit. Dříve se uvažovalo o instalaci střel Kalibr, avšak za cenu drahého a časově náročného zásahu do konstrukce trupu. Kommersant se také odvolává na „některé experty“, podle kterých je nejlepším řešením zcela odstranit střely Granit z Admirála Kuzněcova a uvolnit tak místo pro další letadla.
Operace na letadlové lodi Admirál Kuzněcov během syrského nasazení v roce 2016/2017.
„Za svou službu Kuzněcov střely Granit nikdy nepoužil. Proč je zachovávat, když letecké křídlo má mnohem větší bojovou hodnotu?“ cituje Kommersant svůj zdroj z průmyslu. Andrej Frolov se však domnívá, že námořnictvo bude bránit přítomnost raketového systému na letadlové lodi Kuzněcov kvůli snížení celkového počtu raketových nosičů ve flotile.
Ruské námořnictvo sice může odpalovat střely s plochou dráhou letu i z raketových člunů a korvet, ale ty se spíše hodí pro pobřežní operace nebo pro operace v uzavřených mořích, jako je Kaspické, Černé nebo Středozemní. Velké lodě, jako jsou letadlové lodě, křižníky, torpédoborce nebo fregaty, které mohou překonávat oceány a zároveň provádět údery pomocí střel s plochou dráhou letu, má ruské námořnictvo pouze 27 kusů, z toho 14 lodí bylo postaveno v 80. letech.
Například francouzské námořnictvo má stejný počet (27), ale nesrovnatelně modernějších letadlových lodí, výsadkových plavidel (Mistral), torpédoborců a fregat.
Zdroj: Komerstant, Topwar, Flotprom
Související články
Ruské jaderné torpédo Status-6 existuje
Nová americká Zpráva o jaderném stavu NPR (Nuclear Posture Review), která ustavuje americkou ...
-
16.01.2018
-
109 komentářů
-
Jan Grohmann
Výroční zpráva o stavu Ozbrojených sil Ruské federace
Ruský prezident Vladimír Putin a ruský ministr obrany Sergej Šojgu na každoroční konferenci ve ...
-
19.01.2018
-
32 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruská hypersonická střela vzduch-země Kinžal
Ruský prezident Vladimír Putin 1. března v tradičním každoročním projevu ke svému národu mimo jiné ...
-
19.03.2018
-
148 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400
Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá nové střely země-vzduch 40N6 s doletem 400 km. ...
-
04.04.2018
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Když koukám, jak vzrůstá význam západního Tichomoří, tak si říkám, co tam vlastně rusové mají, nebo plánují mít za lodě. Přeci jen zatím se mluví pořád jen o severu, Baltu nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Když koukám, jak vzrůstá význam západního Tichomoří, tak si říkám, co tam vlastně rusové mají, nebo plánují mít za lodě. Přeci jen zatím se mluví pořád jen o severu, Baltu nebo Černém moři, ale o této významné oblasti se tak nějak mlčíSkrýt celý příspěvek
cernakus Prečo? Moderné parné kotle na kvapalné palivo sú oproti reaktoru rádovo jednoduchšie, lacnejšie na výrobu aj prevádzku/údržbu a pri dobrej údržbe je ich poruchovosť veľmi ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus
Prečo? Moderné parné kotle na kvapalné palivo sú oproti reaktoru rádovo jednoduchšie, lacnejšie na výrobu aj prevádzku/údržbu a pri dobrej údržbe je ich poruchovosť veľmi nízka. Síce nemajú takú účinnosť ako turbína, ale Kuznecov nikdy nebol a nikdy nebude plnohodnotná LL. On nikdy nemal robiť nič iné ako patrolovať nekonečné ruské pobrežie so svojou malou "carrier battle group" a občas predviezť vlajku kdesi ďalej. Pchať na tak starú loď reaktor na ktorý nikdy nebola projektovaná ani konštrukčne ani úlohami je proste nezmysel.Skrýt celý příspěvek60 miliard rublu? Tedy predsankcnich 2 miliardy dolaru? Za opravu a lehkou modernizaci? Naprosta hloupost. To ho meli radeji prodat cinskejm jako casino a zacit, pokud ll vubec ...Zobrazit celý příspěvek
60 miliard rublu? Tedy predsankcnich 2 miliardy dolaru? Za opravu a lehkou modernizaci?
Naprosta hloupost. To ho meli radeji prodat cinskejm jako casino a zacit, pokud ll vubec potrebuji, delat na nove.
A misto turbin od americanu by meli pouzit co umi nejlepe. Jaderny reaktor. Ostatne stavajici pohon kuznice je parni, tedy ideal pro dva ok-650B.Skrýt celý příspěvekalexa, RiMr to myslel jako vtip – Rusové dostanou od Amíků turbíny do Kuzněcova a Rusové za to vrátí Ukrajině Krym... Osobně si myslím, že bez výměny motorů s tím mohou dělat ...Zobrazit celý příspěvek
alexa, RiMr to myslel jako vtip – Rusové dostanou od Amíků turbíny do Kuzněcova a Rusové za to vrátí Ukrajině Krym...
Osobně si myslím, že bez výměny motorů s tím mohou dělat kde co, ale furt to bude pomalá a nespolehlivá kocábka, škoda :-/Skrýt celý příspěvekTakýto minimalistický variant modernizácie/GO Kuznecova je vcelku racionálny. Nemá zmysel snažiť sa ho hĺbkovo modernizovať, dôležité je aby bol schopný plniť svoju primárnu úlohu ...Zobrazit celý příspěvek
Takýto minimalistický variant modernizácie/GO Kuznecova je vcelku racionálny. Nemá zmysel snažiť sa ho hĺbkovo modernizovať, dôležité je aby bol schopný plniť svoju primárnu úlohu - zachovanie spôsobilosti VMF prevádzkovať lietadlovú loď a to takýto variant spĺňa pri zrejme únosných nákladoch.Skrýt celý příspěvek
V podstate je mi ľúto pilotov palubných stíhačov Kuznecova. Chudáci niekoľko rokov nemôžu robiť to, na čo boli vycvičení t.j. na lietanie z lietadlovej lode t.j. stali sa z nich ...Zobrazit celý příspěvek
V podstate je mi ľúto pilotov palubných stíhačov Kuznecova. Chudáci niekoľko rokov nemôžu robiť to, na čo boli vycvičení t.j. na lietanie z lietadlovej lode t.j. stali sa z nich bežní stíhací piloti z pozemných letísk. Mňa by to teda naozaj "sralo", že som bol na niekoľko rokov "degradovaný" z absolútnej špičky na bežný štandard.Skrýt celý příspěvek
DJW_: Rusové nejsou jediní, kdo něco takového vymyslel. Také britské letadlové lodě třídy Invincible byly oficiálně označované jako "křižník s průběžnou palubou" (through-deck ...Zobrazit celý příspěvek
DJW_: Rusové nejsou jediní, kdo něco takového vymyslel. Také britské letadlové lodě třídy Invincible byly oficiálně označované jako "křižník s průběžnou palubou" (through-deck cruiser). V době diskuze o jejich stavbě parlament nebyl ochoten schválit stavbu letadlové lodě.
Japonsko nesmí mít letadlové lodě, a tak jejich nejnovější letadlová loď Izumo je oficiálně „torpédoborec přepravující vrtulníky“.Skrýt celý příspěvekZáležet taky bude jaká je Kuzněcov pro Rusko priorita-zatím to vypadá že prostředky plynou hlavně na stavbu menších plavidel a stavbu,případně opravy/modernizace ponorek.
Záležet taky bude jaká je Kuzněcov pro Rusko priorita-zatím to vypadá že prostředky plynou hlavně na stavbu menších plavidel a stavbu,případně opravy/modernizace ponorek.
Nechcel by som byť zamestnancom lodeníc v Murmansku - robiť niekoľko mesiacov v treskúcej zime - brrrr. Nezavidím im. Žeby preto okupovali teplý Krym?
Nechcel by som byť zamestnancom lodeníc v Murmansku - robiť niekoľko mesiacov v treskúcej zime - brrrr. Nezavidím im. Žeby preto okupovali teplý Krym?
Tá oprava bude na dlho, lebo po 30 rokoch už je všetko dávno morálne zastaralé a treba to vymeniť, resp. nákladne modernizovať. Reálne to vidím na minimálne 5 rokov a i to som ...Zobrazit celý příspěvek
Tá oprava bude na dlho, lebo po 30 rokoch už je všetko dávno morálne zastaralé a treba to vymeniť, resp. nákladne modernizovať. Reálne to vidím na minimálne 5 rokov a i to som zrejme optimista. Všetky veľké plavidlá RF sa modernizujú "nekonečne" dlho a ťažko čakať, že toto bude výnimka.
DJW_
Rusi sa tvária, že to nie je lietadlová loď a Turci, že tomu veria : ) ... rakety nie sú podstatné.Skrýt celý příspěvekDJW Silně pochybuji, že by někdo chtěl používat letadlovku na takovém rybníku jako je Černé moře. Rusové potřebovali proplouvat Bosporem s letadlovkami jen kvůli loděnicím, LL se ...Zobrazit celý příspěvek
DJW
Silně pochybuji, že by někdo chtěl používat letadlovku na takovém rybníku jako je Černé moře. Rusové potřebovali proplouvat Bosporem s letadlovkami jen kvůli loděnicím, LL se za dob SSSR stavěly na dnešní Ukrajině. Rusové dnes servisují v Murmansku.Skrýt celý příspěvekRusi rakety z Kuznecova odstranit velmi nemozu, podla zmluvy z Montreux cez Bospor a Dardanely lietadlovky nesmu (resp. nie su vyslovene povolene) a tym pad, chcenim vyhnut sa ...Zobrazit celý příspěvek
Rusi rakety z Kuznecova odstranit velmi nemozu, podla zmluvy z Montreux cez Bospor a Dardanely lietadlovky nesmu (resp. nie su vyslovene povolene) a tym pad, chcenim vyhnut sa natahovackam s turkami, vymysleli hyrbid - avianesuci raketny krejser.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...