Ruské strategické bombardéry Tu-160M v problémech

Ruské strategické bombardéry Tu-160M v problémech
Tu-160 / Mil.ru; ruské ministerstvo obrany; CC BY 4.0 (Zvětšit)

V lednu 2018 ruské ministerstvo obrany objednalo u společnosti Tupolev deset nových nadzvukových strategických bombardérů Tu-160M. Modernizační program se ale opožďuje – ruské ministerstvo obrany dokonce podalo na Tupolev žalobu za neplnění smlouvy. Problémem je především „sovětská“ kultura výroby v Kazaňském leteckém závodu Gorbunova (KAZ).

Tu-160M a nové střely

První let prototypu Tu-160M s původními motory se uskutečnil v únoru minulého roku. Tu-160M s jedním modernizovaným motorem NK-32-02 poprvé vzlétl na začátku listopadu. Instalace spořivějších motorů NK-32-02 zvýší dosah Tu-160M údajně o 1000 km.

Testovaný Tu-160M je modernizovaný Tu-160 (sériové číslo 2-02) vlastního jména „Valentin Bliznjuk“. Šlo o čtvrtý sériově vyrobený Tu-160, který se v roce 2006 podrobil modernizaci „první fáze“ (Tu-160M1). První let zcela nového Tu-160M se očekává v letošním roce, jeho předávka ruskému letectvu na konci roku 2022.

Současně společnost NPO Mašinostrojenija, patřící pod korporaci Taktické raketové zbraně (KTRV), vyvíjí pro Tu-160M novou střelu vzduch-země s plochou dráhou letu „Produkt 506“. Nyní strategické raketové nosiče Tu-160 a Tu-95MS nesou zejména střely Ch-101 (Produkt 504) a Ch-102 (s termonukleární hlavicí). Utajovaná střela Produkt 506 má výrazně překonávat dolet Ch-101/102.

Dodávka deseti nových Tu-160M proběhne do roku 2027 při jednotkové ceně více než 15 miliard rublů (4,33 miliardy Kč; 170 milionů euro). Současně na standard „M“ KAZ vylepší všech 15 sloužících bombardérů Tu-160 (minimálně čtyři jsou verze Tu-160M1). 

Vývoj a výroba Tu-160M neprobíhá snadno, problém je především v samotné kazaňské továrně KAZ patřící pod Tupolev. Před týdnem ruská média přinesla informace o pokutě ve výši 5,5 miliardy rublů (1,59 miliardy Kč; 60 milionů euro) pro Tupolev. Důvodem jsou zpoždění v programu Tu-160M. Žádost byla předložena k posouzení Moskevskému rozhodčímu soudu. Navíc ruské ministerstvo obrany vymáhá soudně peníze po firmě Tupolev minimálně ve dvou dalších případech.

Tisková služba společnosti Tupolev odmítla průběh soudu komentovat. Podle zpravodajské agentury Interfax je problémem zejména začlenění nově vyvinuté střely Produkt 506 do Tu-160M. Zdá má problémy i samotná výroba Tu-160M, není známo.


Výroba Tu-160M v KAZ

Sovětský odkaz ruského průmyslu

Kompetence továrny KAZ dokončit vývoj a výrobu nových Tu-160M, stejně jako firmy Kuzněcov sériově vyrábět motory NK-32-02, je ale diskutabilní. O situaci v továrně pravidelně přináší investigativní články tatarstánský zpravodajský portál Bizněs Online. V říjnu portál informoval o „příkazu z Moskvy“ snížit počet zaměstnanců KAZ o 10 %.

Ostatně letos KAZ přejde pod státní koncern Rostec. Již na začátku minulého roku Anatolij Serďjukov, průmyslový ředitel Rostec, hrozil vyhazovem nadbytečných lidí z KAZ. Podle Bizněs Online KAZ zaměstnává 4500 kmenových a 1500 externích dělníků, 1700 technických pracovníků a 500 manažérů. Celkově jde o 8000 lidí, takže propouštění se týká 800 lidí.

Důvod vyhazovu je prostý. KAZ je obří podnik postavený pro megalomanskou zbrojní výrobu Sovětského svazu. Problémy s naddimenzovanou výrobou a počty zaměstnanců nebyly nikdy řešeny, především z důvodů udržení sociálního smíru. To platí nejen pro společnost KAZ.   

„Kolem závodu se šíří nejrůznější zvěsti, každý se bojí o svou práci, boj o místo trvá,“ cituje Bizněs Online svůj nejmenovaný zdroj přímo z továrny KAZ. „Celková nervozita a psychóza. Obyčejným dělníkům ve skutečnosti nic neříkají, pouze shromáždí vedoucí šéfy a něco jim vysvětlí. Poté oznámí svým podřízeným, že asi 10 procent lidí musí být vyhozeno. Například v dílně, která opravuje a modernizuje Tu-22M3 jde o 50 lidí. Kdo podá žádost hned, dostane odstupné 2,5 násobek platu. Odchod se sice týká pomocných pracovníků a osob nad 65 let, ale nikdo si není jistý. To vše je oznámeno ústně – jako v novinách.“

Tisková služba KAZ tyto zvěsti dementovala: „KAZ pojmenovaný podle Gorbunova – pobočka PJSC Tupolev – je jeden z největší montážních podniků v Rusku. Podnik je nabitý objednávkami. Staví se zde letadla Tu-214, opravují a modernizují se raketové nosiče Tu-22M3 a Tu-160. Mezi nejdůležitější strategické úkoly patří obnovení výroby letadel Tu-160 a organizace výroby slibných modelů letecké techniky. Pro včasné splnění zadaných úkolů potřebuje závod vysoce kvalifikovaný výrobní personál.“

Bizněs Online svým dlouholetým zdrojům věří a píše, že podobný příběh proběhl v roce 2019 ve Voroněžském výrobním závodě (VASO, výrobce Il-112V). Poté, co do ruského tisku pronikly zprávy o propouštění z VASO, šéfové závodu vše popřeli. Mezitím výrobní dělníci i technici začali informovat o probíhajícím propouštění. Tisková služba opět vše popřela.

Nicméně pokud má KAZ přežít a přejít na kusovou výrobu a modernizaci bojových letadel Tu-22M3 a Tu-160, restrukturalizace, odprodej nepotřebného majetku a propouštění jsou nevyhnutelné kroky.


Kazaňský letecký závod Gorbunova

Podle Bizněs Online závod nyní zvládá ročně opravovat pouze tři až čtyři Tu-22M3, Tu-160 nebo Tu-214. Dále ročně staví jedno speciální Tu-214 a vyrábí ocasní aerodynamické plochy pro Il-214. Samozřejmě platí vyhlídky na modernizaci 15 Tu-160 a stavbu deseti nových Tu-160M. Pro podobnou kusovou výrobu ale není nutné zaměstnávat 8000 lidí.

Navíc zatím nejsou žádné zprávy o modernizaci 30 Tu-22M3 na standard Tu-22M3M. Oproti plánům na konci minulého roku nezačaly státní testy Tu-22M3M a KAZ nemá žádné výrobní smlouvy. Další plány jsou nejisté, jako je například vývoj a výroba protiponorkové verze Tu-214 – to si vyžádá vývoj prakticky nového letadla.

Rostec hodlá propouštět lidí nejen z KAZ a VASO, ale také z uljanovské Aviastar-SP (An-124, Il-76, Tu-204). Naopak Komsomolský letecký závod (KnAAZ), výrobce Su-35S, Su-57 nebo Superjet 100, je v dobré kondici.

Rozdíl mezi KnAAZ a dalšími podniky je v jiné výrobní kultuře. Portál Bizněs Online na základě informací od Romana Gusarova, šéfredaktora ruského leteckého portálu Avia.ru, napsal: „Expert uvedl jako příklad závod Aviakor v Samaře. Jeden z tamních mladých šéfů začal chápat důvody vysokých výrobních nákladů a příliš dlouhého výrobního cyklu (například jedny dveře se vyráběly rok a půl). Ukázalo se, že jde o špatnou organizaci práce: lidé většinou chodí do skladů hledat materiály a nástroje.“

„Na rozdíl od stejného závodu v Komsomolsku,“ uvedl Gusarov. „Tamní speciální služba připravuje každého pracovníka na úkol směny, zajišťuje materiály a nástroje. To vše je uloženo v zásuvkách průmyslových skříních. Proto se v relativně malé dílně vyrábí 40 Superjetů ročně. Kazaň, Uljanovsk, Voroněž o něčem podobném nikdy nesnily.“

„Pravděpodobně pokud koupíte minitraktor pro údržbáře místo lopaty, dokončí práci za hodinu místo celého dne a nahradí deset lidí. Něco podobného platí i zde [v KAZ]. Vždyť v Boeingu neumývají podlahy [letadla] hadrem! Podlahy musí být perfektní ‒ rovnoměrné, čisté, bez oleje. Tady je optimalizace. Ale to už je o kultuře výroby,“ uvádí Gusarov.


Šojgu na návštěvě KAZ (srpen 2020). Záběry ministerské televize Zvězda.

PAK DA

Proč tak široký vhled do ruského průmyslu? Je třeba si stále uvědomovat, že mediální adorace technologických demonstrátorů ruských zbraní (letadla, obrněná vozidla…) pramálo reflektují výrobní realitu.

Demonstrátor a sériový produkt jsou dvě rozdílné dimenze. Ve skutečnosti je mnohem jednoduší a rychlejší začít vývoj a postavit demonstrátor, než od demonstrátoru přejít k sériové výrobě technologicky vyzrálého a komplexně otestovaného produktu.

Pokud se podíváme na celkovou kondici firmy Tupolev a továrny KAZ, existují také „důvodné pochyby“ o schopnostech konstrukční kanceláře Tupolev vyvinout a továrny KAZ postavit nový strategický bombardér PAK DA. Nemluvě o tom, že první demonstrátor nebo prototyp PAK DA má vzlétnout již v roce 2023.

Andrej Frolov, expert Ruské rady pro mezinárodní záležitosti, k tomu říká: „Mám pocit, že PAK DA nebude. Nejprve jsou velké pochybnosti ohledně kapacit konstrukční kanceláře Tupolev. Zadruhé, je to velmi drahé. Náklady na organizaci výroby (nejen draku letadla, ale také motorů, elektroniky, podvozků atd.). Výstavba dílen přijde na desítky miliard. Podívejte se, jak moc trpí Su-57, ale přitom nejde o nejkomplikovanější letadlo a existuje kontinuita a byla navázána spolupráce. A PAK DA musí být postaven od nuly. A už nejsou peníze, snižují se obranné zakázky státu. Zatřetí, materiály: je nepravděpodobné, že bude stejně jako Tu-160 vyroben z hliníku, a s plasty vyztuženými uhlíkovými vlákny to nebude tak snadné. Začtvrté, kontroverzní otázka, kolik PAK DA je vůbec zapotřebí: mít současně tři ‚stratégy‘ je příliš mnoho.“

Portál Bizněs Online ale také ocitoval svůj zdroj z ruského ministerstva obrany, který s takovými závěry nesouhlasí. Podle zdroje se již vyrábí drak demonstrátoru PAK DA, Kuzněcov začne letos testovat nové motory a avionika dorazí na konci roku 2021. PAK DA má být také dvakrát levnější než Tu-160M. Dvoumotorový letoun bude podzvukový a bude využívat zbraně velmi dlouhého dosahu. PAK DA nahradí všechny tři bombardéry Tu-22M3, Tu-95, Tu-160, jejichž životnost prostě nelze prodlužovat donekonečna.

Zdroj: Bizněs Online, 2

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických ...

První prototyp ruského bombardéru PAK DA v roce 2025

V roce 2025 vzlétne první prototyp nového ruského strategického bombardéru PAK DA. V budoucnu PAK DA ...

Roll-out ruského strategického bombardéru Tu-160M2

Ruská společnost Sjednocená letecká korporace 16. listopadu provedla v leteckém závodě v Kazani ...

První let ruského bombardéru Tu-160M a realita Kazaňského závodu

2. února 2020 poprvé vzlétl první prototyp ruského strategického bombardéru Tu-160M (ocasní číslo ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • demografie
    15:59 25.02.2021

    Myslim, ze TU-160 ceka podobny osud jako IL-76. Vyroba rocne 0.5 ks pri silene vysokych nakladech. Problem vidim v tom, ze Rusko neumi organizaci vyroby. Pro IL-76 postavili ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Myslim, ze TU-160 ceka podobny osud jako IL-76. Vyroba rocne 0.5 ks pri silene vysokych nakladech. Problem vidim v tom, ze Rusko neumi organizaci vyroby. Pro IL-76 postavili vlastni linku, ktere mela zvysit vyrobu na 12 letadel rocne. Aktualni situace je 3 letadla za rok 2020. To nestaci ani na obnovu leteckeho parku. Vyroba Su-27 a jeho derivatu slape relativne dobre, protoze Rusove koupili vyrobni linku od Nemecka. Podobne je tomu i u SSJ-100. Rusko se k temto technologiim uz nedostane. Proto zustanou nove ruske letecke projekty - SU-57, civilni letadlo MS-21, IL-112 nebo IL-114 spise socialni sluzbou s rocni vyrobou par ks.
    Projekty jako PAK DA navzdy zustanou jenom projekty o kterych se nema smysl ani bavit.
    Pro predstavu cina dokaze vyrobit za 3 roky 20+ dopravnich letadel Xian Y-20. Duvod je prosty, Cinani umi moderni vyrobu.
    Skrýt celý příspěvek

  • xstandis
    08:40 24.02.2021

    Spíše lepší by bylo investovat do vývoje ŘS dalekého dosahu, které by bylo možno podvěsit pod Su-34 a nakoupit více tankerů. Tohle je docela drahý přežitek studené války.

    Spíše lepší by bylo investovat do vývoje ŘS dalekého dosahu, které by bylo možno podvěsit pod Su-34 a nakoupit více tankerů. Tohle je docela drahý přežitek studené války.

    • Ján Paliga
      13:02 24.02.2021

      V RF by mali skôr investovať do detí - napríklad aby mali konečne normálne záchody namiesto latrín.... Veď nenadarmo to už interpelovala ruská poslankyňa v Dume...

      V RF by mali skôr investovať do detí - napríklad aby mali konečne normálne záchody namiesto latrín.... Veď nenadarmo to už interpelovala ruská poslankyňa v Dume...

  • Josef Kavan
    23:03 23.02.2021

    Dostává mě zdroj odkud autor čerpá ''Biznes Online''. Kromě toho že článek je plný slovíček zřejmě a údajně.
    Tak na samotném konspiračním ehm důveryhodném serveru jsou články se ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dostává mě zdroj odkud autor čerpá ''Biznes Online''. Kromě toho že článek je plný slovíček zřejmě a údajně.
    Tak na samotném konspiračním ehm důveryhodném serveru jsou články se senzacechtivými nadpisy typu. Rusko se rozpadá. Navalný je budoucnost. Hokejistovi se mstí vláda...:DD
    http://www.business-gazeta.ru/...
    Skrýt celý příspěvek

    • logik
      00:39 24.02.2021

      Ten zdroj neznam, takže k celkové věrohodnosti se vyjadřovat nebudu, ale přinejmenším články z letecké tématiky tam jsou zajímavé a přínosné, viz ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ten zdroj neznam, takže k celkové věrohodnosti se vyjadřovat nebudu, ale přinejmenším články z letecké tématiky tam jsou zajímavé a přínosné, viz např.:
      http://www.business-gazeta.ru/...
      Takže nevím, proč by se z něj nemělo čerpat.

      A co je špatného na článku: Navalný je budoucnost? To jako podle Tebe každej zdroj, kterej nevelebí Putina, je konspirační??? To máš hodně zajímavý kritéria. Kolik platěj?
      Skrýt celý příspěvek

    • Pavel1
      10:37 24.02.2021

      Jasně, kam se hrabe sputnik s takovým zcela důvěryhodnými zprávami o tom jak je Jourová agentkou Sorose nebo o zločinném utajování problémů západních vakcín. Ve srovnán s tímhle je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jasně, kam se hrabe sputnik s takovým zcela důvěryhodnými zprávami o tom jak je Jourová agentkou Sorose nebo o zločinném utajování problémů západních vakcín. Ve srovnán s tímhle je zpráva o volbách do vedení místní politické strany, která byla zveřejněna na odkazovaném webu úplná konspirační bomba.
      Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      07:55 25.02.2021

      Myslíte, že byl problém slovíčka "zřejmě" a "údajně" do článku nenapsat a udělat z těch informací hotovou věc?

      Myslíte, že byl problém slovíčka "zřejmě" a "údajně" do článku nenapsat a udělat z těch informací hotovou věc?

  • dusan
    14:32 23.02.2021

    To je pre dnešný režim v Rusku charakteristické ...

    Ak sa zdroje nerozdeľujú v rámci súťaže tak to takto dopadne. Ak má niekto garantované zákazky, tak načo by sa snažil ..... ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To je pre dnešný režim v Rusku charakteristické ...

    Ak sa zdroje nerozdeľujú v rámci súťaže tak to takto dopadne. Ak má niekto garantované zákazky, tak načo by sa snažil .....

    Tak to funguje všede, kde nefunguje trh. Samozrejme ten je vždy deformovaný zásahmi cez politiku a korupciu, čo nie je špecialita len Ruska, to máme i u nás, ale v Rusko to dosahuje obludné rozmery a reálne by Rusko bolo bez masívneho dotovania petrodolárov niekde na úrovni Ukrajiny ...

    Niektoré ruské firmy majú osvietených majiteľov a vedia podnikať i samé, zas nežijú tam blbci, ale tam kde sa točia veľké penieze, tam tam si to oligarchia stráži a tam to funguje ináč a bez politiky to nemôže byť.

    Niekde si tú úroveň vedia ako tak udržať, hlavne ak spolupracujú so západnými firmami, ale vo všeobecnosti je to stále "socík" ...

    Stačí si pozrieť len pár dokumentov napr. o repasii ruských tankov na youtube https://www.youtube.com/watch?... a je človeku jasné, že kultúra výroby, hlavne bezpečnostná má od tej na západe dosť ďaleko ....
    Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    13:21 23.02.2021

    Jak jsem pochopil z článku, TU 160M, ani TU 16M1, není v problémech ale v problémech je firma Tupolev, která časově nezvládá další výrobu 10 ks v provedení TU 160 M2, ne?

    Jak jsem pochopil z článku, TU 160M, ani TU 16M1, není v problémech ale v problémech je firma Tupolev, která časově nezvládá další výrobu 10 ks v provedení TU 160 M2, ne?

    • Miroslav
      13:29 23.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      A to napriek tomu, že má katastrofálnu prezamestnanosť. Čiže problém nie je ani na tak na strane samotného Tupolevu ako na strane vedenia ktoré nedokáže zfektívniť výrobný proces a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      A to napriek tomu, že má katastrofálnu prezamestnanosť. Čiže problém nie je ani na tak na strane samotného Tupolevu ako na strane vedenia ktoré nedokáže zfektívniť výrobný proces a manažovať ľudské a technologické zdroje
      Skrýt celý příspěvek

      • otecko
        11:29 24.02.2021

        Na ten počet pracovníků asi mají málo "managerů" :).... ostatně je to občas vidět i u našich polostátních firem! Takový VOP Nový Jičín je toho dokonalou ukázkou, abychom ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Na ten počet pracovníků asi mají málo "managerů" :).... ostatně je to občas vidět i u našich polostátních firem! Takový VOP Nový Jičín je toho dokonalou ukázkou, abychom nechodili daleko...
        Skrýt celý příspěvek

      • balm
        18:25 25.02.2021

        Západní výrobci brzy doženou Rusko v přezaměstnanosti a protekčních metodách. Místo stranického odznaku a knížky, se vybírá podle barvy pleti. Neumíte si ani představit, jak ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Západní výrobci brzy doženou Rusko v přezaměstnanosti a protekčních metodách. Místo stranického odznaku a knížky, se vybírá podle barvy pleti. Neumíte si ani představit, jak pokrokový socialismus (HR oddělení) dokáže rozložit cokoliv.

        Např. : na T-X přišlo 5 nových "privilegovaných", kteří o aerodynamice nevědí nic. Chybějící vzdělání, absence znalostí vyšší matematiky, neschopnost pracovat v CAD systémech a o obřím aerodynamickém tunelu mluví jako o klimatizaci. Praxe ... na úrovni mateřské školky v soutěži vyrob nejlepší papírovou vlaštovku.

        Proč tam jsou? Inu prostě musí se naplnit kvóty. Došlo to tak daleko, že kritériem výběru není praxe ze špičkových projektů, povinný doktorát, ... hlavní je barva.
        Skrýt celý příspěvek

        • moryk
          09:14 26.02.2021

          To je hodne smutny... :-/ Tohle bude ve velkych korporatech cim dal rozsirenejsi. Treba nedavno Avast vytvoril "Director of Diversity, Inclusion and Communities". Ikdyz ta slecna, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To je hodne smutny... :-/ Tohle bude ve velkych korporatech cim dal rozsirenejsi. Treba nedavno Avast vytvoril "Director of Diversity, Inclusion and Communities". Ikdyz ta slecna, co nastoupila na tu pozici, je hodne schopna a kompetentni, tak nazev pozice ve me vzbuzuje jen negativni konotace.

          Muze se jen optat zda tech 5 novych je stejne i financne ohodnoceno jako ostatni (kvalifikovani) na obdobne pozici? To asi oficialne nebude receny nahlas, ale treba... :-)
          Skrýt celý příspěvek

          • balm
            16:18 26.02.2021

            Asi už došli pozice manažerů štěstí, zábavy, volného času, zahradníků ...

            Počkejte, až se k moci dostanou takový jako Čuntala Harrisova ... a bude povinně přispívat:
            Boeing ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Asi už došli pozice manažerů štěstí, zábavy, volného času, zahradníků ...

            Počkejte, až se k moci dostanou takový jako Čuntala Harrisova ... a bude povinně přispívat:
            Boeing Black Employees Association
            Boeing Employee Pride Alliance

            a hned jste o $4.000,00 ročně chudší. Věřte, že donutí.
            Skrýt celý příspěvek

    • logik
      16:54 23.02.2021

      Těžko někoho přesvědčíš, že firma v podstatě nefunguje, ale výroba nového bombardéru tam běží bez problémů.

      Těžko někoho přesvědčíš, že firma v podstatě nefunguje, ale výroba nového bombardéru tam běží bez problémů.

      • otecko
        17:35 23.02.2021

        A to tvrdí kdo?

        A to tvrdí kdo?

        • logik
          21:11 23.02.2021

          Co, že firma nefgunguje (nebo jestli chceš tahat za slovíčko, že nefunguje dobře)? Tendle článek.

          Co, že firma nefgunguje (nebo jestli chceš tahat za slovíčko, že nefunguje dobře)? Tendle článek.

        • Masterton
          03:52 24.02.2021

          To tvrdi logikuv filtr reality :) Ja (a verim ze i vetsina ostatnich) jsem vyznam vaseho prispevku pochopil, nicmene logik si jej vylozil mylne, aby vas mohl oznacit za proruskeho ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To tvrdi logikuv filtr reality :) Ja (a verim ze i vetsina ostatnich) jsem vyznam vaseho prispevku pochopil, nicmene logik si jej vylozil mylne, aby vas mohl oznacit za proruskeho trola a pustit se do vas :)
          Skrýt celý příspěvek

          • logik
            10:49 24.02.2021

            Klasika - argument 0%, navážení 100%.

            Klasika - argument 0%, navážení 100%.

          • otecko
            11:27 24.02.2021

            Logik: a nebylo by lepší si nejdříve DÚKLADNĚ přečíst, nadpis článku: "Ruské strategické bombardéry Tu-160M v problémech" ,,, poté můj příspěvěk v diskuzi, zamyslet se pak ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Logik: a nebylo by lepší si nejdříve DÚKLADNĚ přečíst, nadpis článku: "Ruské strategické bombardéry Tu-160M v problémech" ,,, poté můj příspěvěk v diskuzi, zamyslet se pak začít trollit? Vám by to tuze pomohlo! Ale polopaticky - problém nemají- jak vyplývá z článku TU 160M a M1 ale firma Tupolvev s výrobou nových 10 ks. Zkuste se tedy zamyslet zda můj příspěvek na rozdíl od toto vašeho není realitě popisovanému blíže, ano?!
            Skrýt celý příspěvek

          • Masterton
            13:38 24.02.2021

            Mym argumentem je to, ze vkladate lidem do ust neco, co nikdy nerekli, viz napr. nase soubezna debata o BVR. Nevim, jestli to delate schvalne nebo ne, ale fakt je, ze to delate. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Mym argumentem je to, ze vkladate lidem do ust neco, co nikdy nerekli, viz napr. nase soubezna debata o BVR. Nevim, jestli to delate schvalne nebo ne, ale fakt je, ze to delate. Pokud to delate schvalne, tak s tim prestante, pokud ne, tak se snazte cist dukladneji.
            Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            14:42 24.02.2021

            Otecko:
            Tak pokud je v problémech firma Tupolev, pak jsou v problémech i letadla Tu 160M, které má vyrobit...

            Otecko:
            Tak pokud je v problémech firma Tupolev, pak jsou v problémech i letadla Tu 160M, které má vyrobit...

          • otecko
            19:59 24.02.2021

            Torong- další, kdo neumí pochopit psaný text! Já snad píšu něco jiného? Sakra, to snad není ani možné!

            Torong- další, kdo neumí pochopit psaný text! Já snad píšu něco jiného? Sakra, to snad není ani možné!

          • logik
            14:08 25.02.2021

            otecko:
            Přinejmenším dle rusletu jsou současné provozované modernizované T160 označované nikoli jako T160M, ale jako T160M1.
            Vzheldem k tomu, že co se týče Rusletu je v českém ...
            Zobrazit celý příspěvek

            otecko:
            Přinejmenším dle rusletu jsou současné provozované modernizované T160 označované nikoli jako T160M, ale jako T160M1.
            Vzheldem k tomu, že co se týče Rusletu je v českém prostředí etalon "informací", co se týče ruských letadel, tak pokud autor přejal značení z Rusletu, nelze mu nic vyčítat.

            Ale to jen na okraj. Především, z 15 T160M1 bylo dodáno zatím jen 6, ač termín dodání byl v roce 2015. Tedy evidentně problém má nejen program T160M2, ale i starší program T160M1. A dá se z toho odvodit, že i ta dodaná letadla budou mít problémy, protože se dá čekat, že blbě fungující firma bude mít jak problémy se zajištěním servisu, tak i problémy s dosahovanou kvalitou výroby.

            Čili Tvoje snaha to redukovat jen na problém s výrobou T160M2 není správná. Problém je hlubší a zasahuje i starší modernizaci. A i když máš pravdu v tom, že ty už zmodernizované ten problém zasáhne jen nepřímo, tak vzhledem k tomu, že to je jen v nadpisu, mi na té formulaci nepřijde nic špatného.
            Skrýt celý příspěvek

    • hondar
      23:01 24.02.2021

      Tak když se budeme držet této kované logiky, tak TU 160 všech verzí jsou ve velkých problémech. Pokud je jediná firma, která to umí, schopna servisovat 3-4 letadla ročně, tak tohle ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak když se budeme držet této kované logiky, tak TU 160 všech verzí jsou ve velkých problémech. Pokud je jediná firma, která to umí, schopna servisovat 3-4 letadla ročně, tak tohle éro nelze reálně provozovat. A už vůbec ne v nějakém konfliktu. Navíc stačí jediná raketa do továrny a z letadla se stane hračka na jedno použití.
      Ano, vy jste chtěl slyšet, že jsou to letadla super, jako takové problémy nemají. Ale jde jen o otázku výkladu.
      Skrýt celý příspěvek

  • moryk
    12:48 23.02.2021
    Oblíbený příspěvek

    Ohlede tehle "problematiky" se doporucuji podivat na "Švéd v žigulíku" https://dafilms.cz/film/10623-...

    Ohlede tehle "problematiky" se doporucuji podivat na "Švéd v žigulíku" https://dafilms.cz/film/10623-...

    • Jan Grohmann
      17:32 23.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      V Rusku má kapitalismus 300 let zpoždění za západní Evropou. Je to jiná civilizace.

      V Rusku má kapitalismus 300 let zpoždění za západní Evropou. Je to jiná civilizace.

      • Nesher
        18:38 23.02.2021

        A přesto v něm spousta absolventů Vysoké školy života vidí spásu.

        A přesto v něm spousta absolventů Vysoké školy života vidí spásu.

    • Hetzer
      18:53 23.02.2021

      To bylo první co mně po přečtení článku napadlo. :-)

      To bylo první co mně po přečtení článku napadlo. :-)

    • Takeda
      19:27 23.02.2021

      Díky za link na supr dokument.

      Díky za link na supr dokument.

  • Miroslav
    12:22 23.02.2021

    Tu-160 je krásny a impozantný stroj, to bez debaty, ale je otázne či to dnes nie je len plytvanie zdrojmi. Američania od nadzvukových bombardérov celkom upúšťajú a Lancer asi ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tu-160 je krásny a impozantný stroj, to bez debaty, ale je otázne či to dnes nie je len plytvanie zdrojmi. Američania od nadzvukových bombardérov celkom upúšťajú a Lancer asi nečaká pekná budúcnosť (ibaže by sa dostal do opätovnej milosti ako F-16 a F-15). Ťažko povedať, či novovýroba Tu-160 je z dôvodu reálnej potreby alebo len proste nie sú peniaze na vývoj nástupcu. Alebo je to kombinácia v súbehu s propagandou.
    Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      12:34 23.02.2021

      B-1 byl určen k průniku do nepřátelského vzdušného prostoru, kde měl použít zbraně s relativně krátkým dosahem, včetně bomb. Tak byl nakonec také použit, v Jugoslávii nebo na ...
      Zobrazit celý příspěvek

      B-1 byl určen k průniku do nepřátelského vzdušného prostoru, kde měl použít zbraně s relativně krátkým dosahem, včetně bomb. Tak byl nakonec také použit, v Jugoslávii nebo na středním východě. Nebyl a není určen k nesení střel s dalekým dosahem, od toho jsou podzvukové B-2 a vyvíjený B-21. Nasazení proti vyspělému protivníkovi by patrně nepřežil.
      Tu-160 má mít ve výzbroji novou generaci střel s dalekým dosahem, naskýtá se otázka, proč k jejich nesení zvolit drahý nadzvukový letoun? Když bude stejně střílet z velké dálky mimo dosah nepřátelské PVO?
      Možná proto, že jiný není k dispozici?
      Skrýt celý příspěvek

      • dusan
        12:44 23.02.2021

        B-1 je už oficiálne pre leteckú podporu, hlavne paradoxne sa osvedčil v asymetrických konfliktoch, lebo sa vie presúvať rýchlo, veľký náklad a má veľkú výdrž.

        Čiže skončil ako ...
        Zobrazit celý příspěvek

        B-1 je už oficiálne pre leteckú podporu, hlavne paradoxne sa osvedčil v asymetrických konfliktoch, lebo sa vie presúvať rýchlo, veľký náklad a má veľkú výdrž.

        Čiže skončil ako "nosič vody" : ) ... na strategické úlohy už nie je určený a jeho stavy sa redukujú a vypadne z trojky bývalých strategických bombardérov ako prvý.
        Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        12:49 23.02.2021

        Takže sa prikláňaš skôr k verzii, že proste na nový vývoj nie sú peniaze?

        Takže sa prikláňaš skôr k verzii, že proste na nový vývoj nie sú peniaze?

        • GlobeElement
          13:29 23.02.2021

          Tak co má Rusko k dispozici. TU-95, zastaralý ještě než se začal vyrábět. TU-22, ale ten nemá velký dolet. A TU-160.

          USA vyvíjely B-2 koncem 70. let, tedy před 50 lety (nezdá se ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak co má Rusko k dispozici. TU-95, zastaralý ještě než se začal vyrábět. TU-22, ale ten nemá velký dolet. A TU-160.

          USA vyvíjely B-2 koncem 70. let, tedy před 50 lety (nezdá se to, že?) Rusko (SSSR) podobný letoun nevyvinulo nikdy a dnes by mělo jít cestou jako je B-21, bezpilotní STEALTH. Ale od TU-95 je k B-21 obrovský skok a reálně bude trvat desetiletí, než se něco takového podaří přivést na svět.

          Rusko vždy upřednostňovalo rakety před strategickými bombardéry a je pravděpodobné, že nejsou žádnou prioritou ani dnes. Zejména když jediným potenciálním protivníkem, proti kterému by se daly použít jsou USA. Takže ano, na vývoj nejsou peníze, ale nejspíš by to byla stejně zbytečná investice.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:10 23.02.2021

            ... vedle toho všeho USA bude dále používat i B 52. Informace o B2 jsou troch zkreslené, konec 70. let je 40 let, ne 50 a první let uskutečnil B 2 v roce 1989, to co píšete sedí na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            ... vedle toho všeho USA bude dále používat i B 52. Informace o B2 jsou troch zkreslené, konec 70. let je 40 let, ne 50 a první let uskutečnil B 2 v roce 1989, to co píšete sedí na F 117.
            Skrýt celý příspěvek