Modernizace srbského bojového vozidla pěchoty M-80A

Modernizace srbského bojového vozidla pěchoty M-80A
Modernizované BVP M-80A s novou bezosádkovou věží / mod.gov.rs (Zvětšit)

Srbské ministerstvo obrany na testovacím polygonu Nikinci představilo prototyp modernizovaného bojového vozidla pěchoty (BVP) M-80A. Modernizaci provedl Vojenský technický ústav v Bělehradě v souladu se zadáním ministerstva obrany z roku 2017.

Srbsko je významným výrobcem vojenských obrněných vozidel. Nejviditelnějším současným produktem je kolový obrněný transportér Lazar III. Vozidlo je jakýmsi mixem (i z hlediska použití) mezi klasickým osmikolovým obrněným transportérem a vozidlem kategorie MRAP (Mine Resistant Ambush Protected).

Opravdovou zajímavostí je modernizace ikonického československého protiletadlového dvojkanónu Praga PLDvK 53/59, resp. pancéřového podvozku Praga V3S. Ve výzbroji srbské armády je stále několik desítek těchto vozidel. Modernizace je ale spíše z nouze ctnost, protože srbská armáda jednoduše nemá peníze na novou techniku.

Zásadním projektem (pro srbskou armádu) je zmíněná modernizace BVP M-80A, resp. poslední verze M-80AB1 z roku 2017.

Vozidlo M-80 vzniklo v 70. letech minulého století a ač připomíná sovětské BMP-1 či BMP-2, jde o unikátní konstrukci. Stroj vychází ze staršího srbského obrněného transportéru M-60P. Na vývoji M-80 se podíleli francouzští odborníci ze společnosti Hispano-Suiza (dnes součást koncernu Safran). Ostatně M-80 používalo původně francouzské motory a podle některých má spojitost s francouzským BVP AMX-10P.

Obojživelný M-80 o hmotnosti 14 tun měl vynikající mobilitu a kvalitní výzbroj, ale ochrana posádky byla velmi slabá. Takový stroj se hodí pro průzkumné nebo strážní účely, ale nikoliv pro útoky nebo frontový boj. Jugoslavští vojáci tak během občanské války v 90. letech ve městech nebo horách raději chodili pěšky a M-80 sloužilo spíše jako vozidlo palebné podpory pěchoty.


Původní M-80A; větší foto / Public Domain

M-80 má klasické uspořádání, vpředu vpravo leží pohonná jednotka a nalevo od motoru sedí řidič. Za řidičem je místo pro velitele s vlastním průlezem a pozorovacími prostředky den / noc (za využití infrareflektoru). Ve středu je umístěn jednomístný bojový modul (v modulu se ale nachází prakticky jen hlava střelce) s 20mm automatickým kanonem M-55 (licenčně vyráběný švýcarský HS 804), se spřaženým kulometem ráže 7,62 mm a s dvojicí protitankových řízených střel (PTŘS) 9M14 Maljutka. V zadní části je místo pro sedmičlenný výsadek.

Vozidlo M-80 poháněl motor HS-115-2 od společnosti Hispano-Suiza o výkonu 191 kW (260 koní). Stejné motory využívá zmíněné francouzské pásové BVP AMX-10P nebo kolové AMX-10RC.

Maximální rychlost M-80 byla 58 km/h a dojezd 500 km. Během výroby M-80 získal výkonnější motor FAMOS-10B-003 (235 kW; licenčně vyráběný německý Daimler Benz OM-403), který zvýšil rychlost na 65 km/h. Tato modifikace získala označení M-80A a celkově bylo v letech 1981 až 1991 ve společnosti FAMOS v Hrasnici (nyní Bosna a Hercegovina) vyrobeno 900 obrněnců této verze.


M-80A/M-98A Vidra; větší foto / mod.gov.rs

O dalším vývoji M-80A se v Srbsku, resp. tehdejší Jugoslávii, se uvažovalo již v 80. letech 20. století. Hlavní myšlenkou byla zejména instalace výkonnějšího 30mm kanónu. Jednalo se o projekty M-80A1, M-80/M98A Vidra (česky Vydra) a také poslední verze M-80AB1 představená v roce 2017 společností Yugoimport SDPR. Stejna firma vyvíjí a vyrábí obrněnce Lazar.

U verze M-80AB1 byla pomocí pancéřových plátů zesílená pancéřová ochrana trupu, ale vozidlo díky větší hmotnosti ztratilo plavbyschopnost. Ale i tento projekt, jako všechny ostatní, (prozatím) skončil ve fázi prototypů.

V roce 2016 měla srbská armáda ve výzbroji papírově 323 BVP M-80A a od roku 2020 počítá s modernizací 220 vozidel.


M-80AB1 s balistickými pláty; větší foto / mod.gov.rs

O nejnovější verzi není příliš informací, ale podle ruského blogu BMPD zřejmě využívá trup M-80AB1, zcela nový bezosádkový modul a moderní systém řízení palby. Věž je vybavená moderními opto-elektrickými senzory včetně termovize.

V každém případě se zdá, že srbská armáda se do modernizace M80A v letošním roce skutečně pustí. Vyplývá to ze slov Něnada Miloradoviče, máměstka ministra obrany pro materiální zdroje, který se zúčastnil předvedení vozidla na polygonu Nikinci. Pdole Miloradoviče je BVP M-80A jednou z nejdůležitějších, ne-li nejdůležitější bojovou platformou srbské armády a modernizace M-80A je jednou z priorit.

Modernizační projekt M-80A se dle Miloradoviče zaměřil především na zvýšení úrovně balistické ochrany a palebné síly. Došlo také k přestavbě vnitřního prostoru.


Poslední verze M-80A, resp. M-80AB1


Bezosádkový modul nejnovější verze BVP M-80A; větší foto / mod.gov.rs

Vozidlo obdrželo výkonnější motor a zejména nový bojový modul s automatickým kanonem ráže 30 mm. S kanonem je spřažen kulomet ráže 7,62 mm (zřejmě M86, licenční sovětský PKT) a na věži je dokonce další nezávisle ovládaný bojový modul se senzory a druhým 7,62mm kulometem.

Posádka má k dispozici dvojici PTŘS Maljutka-2T5 nebo Maljutka-2F/2T. Obě PTŘS v licenci vyrábí Srbsko, přičemž novější Maljutka-2T5 má rádiové navádění a dostřel 5000 metrů a její kumulativní hlavice překoná údajně 1000 mm válcovaného pancíře (RHAe).

Starší PTŘS Maljutka-2F/2T jsou naváděné po drátě. Maljutka 2F má dostřel 3000 metrů a je vybavená kumulativní hlavicí, Maljutka-2T má stejný dostřel ale termobarickou hlavici.

Zdroj: BMPD, IHS Janes, 2, mod.gov.rs

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Srbské transportéry Larar II pro Pákistán

Podle informací zpravodajského portálu defence-blog.com prodalo Srbsko 12 transportérů Lazar II ...

MSM Group z holdingu CZECHOSLOVAK GROUP zachraňuje srbskou firmu IMK 14. Oktobar

Holding CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) plánuje rozšíření svých aktivit mimo území bývalého Československa. ...

CZECHOSLOVAK GROUP vstupuje do srbského podniku IMK 14. Oktobar

Skupina MSM GROUP, slovenská část holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), uspěla ve výběrovém řízení a ...

Srbsko získá ruské tanky T-72B3 a transportéry BRDM-2MS. Rumunsko dodávky blokuje

29. července 2019 na základně srbské armády „Mija Stanimirović“ se konala prezentace deseti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tecka
    11:41 10.01.2020

    ..a za wielką wodą.. https://defence-blog.com/army/...

  • Miroslav
    11:47 09.01.2020

    V celej Európe, až na pár výnimiek sa len modernizuje už existujúca obrnená technika. Som zvedavý ako to bude vyzerať až sa modernizačný potenciál týchto mašín (neraz 40 a viacročných) úplne naplní. Či budú vlády v Európe ochotné a schopné nakupovať novú generáciu techniky v aspoň zlomkových počtoch.

    • Jura99
      12:36 09.01.2020

      spíš se všude když už kupují nové BVP a těch pár výjimek modernizuje: ČR nové, Německo nové, Polsko nové, VB nové, Maďarsko nejspíš nové atp. Modernizace BVP Slovensko.

      • Miroslav
        12:40 09.01.2020

        Nehovorím len o BVP ale o obrnencoch celkovo, hlavne tankov sa to týka

        • skelet
          15:43 09.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          Miroslav: u tanků je to pochopitelně. Všichni vyrábějí jen studenoválečné veterány. Takže je otázkou, jestli se přezbrojení oplatí. Spíše ne.

      • Arthur
        14:19 09.01.2020
        Oblíbený příspěvek

        Za 109 mil EUR (2,8 mld Kč) bude modernizovaných 71ks BVP Marder A5 a A5A1, aby mohli slúžiť m i n i m á l n e do roku 2030, než budú nahradené BVP Puma.

        zdroj: https://www.janes.com/article/...


        Polská armáda převzala první průzkumná vozidla BWR-1D a BWR-1S
        zdroJ: https://www.armadninoviny.cz/p...

        • Jura99
          16:29 09.01.2020

          polské BWR nejsou modernizací, ale spíš updatem kvůli zdržení zavedení nového stroje, sami Poláci to nazývají modifikací. Ty mardery jsou nákup náhradních dílů kvůli udržení ve službě, to je trochu něco jiného než modernizace.

          • Arthur
            17:00 09.01.2020

            Kľudne sa dá slovíčkáriť medzi modernizáciou / modifíkáciou s hĺbkovou generálnou opravou je to v poriadku stačí sa pozrieť ako tie průzkumná vozidla BWR-1D a BWR-1S boli takpovediac ohlodané na korbu a takpovediac znova vyrobené s novou spojovacou, pozorovacou a optoelektronikou atď.
            zdroj: https://www.youtube.com/watch?...

            Apropo ešte sme zabudli na všetkých 94ks používaných fínskych BMP-2M modernizovaných na štandard za 35 mil EUR (1ks = 372 340 EUR) do konca roka 2019. Naviac Fíni objednali 100ks 30mm (30 x 165) kanónov GTS-30 za 8 mil EUR, pričom vymeniť by ich mali do 2021.
            zdroj: https://www.youtube.com/watch?...
            GTS-30 by mal využívať aj podkaliberné prierazné projektily od MECAR M929 APFSDS-T 30x165 mm (NEXTER).

          • Jura99
            17:15 09.01.2020

            Artur: v celé Evropě se především modernizují BVP a jen zcela výjimečně kupují nové...už je to takto správně a bez rýpání do Slováků ? :-)

      • HEKTOR
        15:41 09.01.2020

        Jura99 -no modernizácia bvp pre slovensko,ako sa to vezme... tých pár bvp-m bolo zmodernizovaných,asi len pre prieskumné jednotky...a "projekt" šakal bol zrejme len taký výstrelok,aby si par "vyvolených" mohlo zarobiť,podobne ako vydra...

        ale chápem že ste zase neodolali si jemne rypnúť ... :)

        • Jura99
          16:31 09.01.2020

          nerýpnul jsem si, reagoval jsem na tvrzení, že trendem je modernizovat místo nakupovat nové. Přitom nových nákupů je řada, jen prostě realizace trvají roky. Ze států NATO provedlo Slovensko asi největší modernizaci ruských BVP, takže jako příklad se mi hodilo.

          • Lukas
            17:20 09.01.2020

            Nie - największą modernizacje BMP-1 zrobiła Rumunia -MLI-84M

          • skelet
            11:18 10.01.2020

            Lukas: movšem v roce 2005, tedy před 15lety. V současné době Rumuni chtějí nakoupit nové BVP

          • Lukas
            23:39 10.01.2020

            PRO skelet
            No i co z tego?
            Chcą też kupić nowe kołowe wozy piechoty oraz czołgi...
            Wszystkiego nie kupią

            Te MLI-84M jeszcze długo będą w servisie.

          • Rase
            23:43 10.01.2020

            Lukas:
            no je fakt že by bylo asi smysluplnější, pokud by Srbové pokračovali spíš v nákupu vozidel Lazar 3 (8x8), minimálně do nějakého smysluplného počtu. Zatím jich nemají ani dvacet (naposled snad kolem patnácti).

  • PavolR
    11:40 09.01.2020

    S balistickými plátmi pripomína Tulpar-S. Ešte aj počet pojazdných kolies má rovnaký. Veža je brutálne ošúchaná - ako to mohli nechať vyfotiť v takom stave? :-) Aký presne použili kanón? Lebo tá hlaveň vyzerá ako nejaká atrapa pre prototyp.

    • Miroslav
      11:49 09.01.2020

      Možno sa nechali inšpirovať Nemeckom kde BVP vybehli na cvičenie s načierno natretými rúčkami od metly miesto guľometov

      • vakoplch
        12:39 09.01.2020

        Načerno natřené násady od košťat místo kulometů měli i B 25 které Jimmy Doolittle vedl na legendární nálet na japonsko... V odpověď za útok na Pearl Harbor! Takže nepodceňujte kreativní asymetrické nasazení košťat. Zvláště my Češi a Slováci bychom to neměli dělat! Vzhledem k tomu jak s námi v historii mnozí zametali!... :)

        http://extrastory.cz/jimmy-doo...

        • Luky
          12:41 09.01.2020

          My natíráme "Senegalce" :)

          • Jura99
            16:33 09.01.2020

            Jako ti Šnejdárkovi černoši tenkrát v Lučenci (nebokde) ? :-)

          • PavolR
            17:53 09.01.2020

            V Žiline a Košiciach. ;-)

          • vakoplch
            23:07 09.01.2020

            PS Jen dotaz abych byl v obraze. Tak mě to když tak moc nenatřete... Jde o Šnejdárka kterého čekali v Levici když táhl z Kremnice přes Zvolen?

            https://books.google.cz/books?...

          • Jura99
            09:21 10.01.2020

            vakoplch: Šnejdárkovi vojáci si začernili obličeje a Maďaři chytli menší paniku, že si přivezl koloniální vojsko. Jinak ovšem až do příchodu Šnejdárka se moc nedařilo, maďarští bolševici vytlačili české vojáky o pěkný kus na sever.

      • PavolR
        12:44 09.01.2020

        Už som si vyhľadal, čo by to malo byť za kanón ( http://www.srpskioklop.paluba.... ), akurát ten na obrázku vyzerá, ako by na ňom niekto zapracoval pílou na železo. :-)

    • Arthur
      13:59 09.01.2020

      To je, ale zaujímavé, že tá atrapa 30mm kanónu (viď. video v článku) strieľa 30x173mm v ráži NATO.
      link: https://www.youtube.com/watch?...