Modernizace stíhaček F-22A Raptor

-
19. 1. 2022
-
108 komentářů
-
Jan Feryna
Americké ministerstvo obrany na konci minulého roku podepsalo se společností Lockheed Martin dlouhodobý kontrakt týkající se modernizace a údržby letounů páté generace F-22A Raptor. Nejnovější program nese název Advanced Raptor Enhancement and Sustainment (ARES) a americké letectvo bude díky němu moci provozovat letouny Raptor minimálně do třicátých let.
Prozatím známe pouze hodnotu a délku kontraktu – 11 miliard dolarů a dest let. Z hlediska objemu finančních prostředků bezprecedentní kontrakt se týká blíže nespecifikované modernizace, vylepšení a logistických služeb a podle plánu skončí 31. října 2031. ARES navazuje na dva významné paralelní modernizační programy Incerment 3.2B a Update 6.
V rámci modernizačního balíčku Incerment 3.2B se jednalo zejména o integraci střel kategorie vzduch-vzduch AIM-120D AMRAAM a AIM-9X Sidewinder. Dále došlo v rámci balíčku Incerment 3.2B k vylepšení elektronické ochrany stroje a dalším menším úpravám. Naproti tomu Update 6 je čistě softwarové vylepšení Link 16 a komunikačních přístrojů využívajících velmi vysoké frekvence. Update 6 také řeší nedostatky balíčku Increment 3.2B objevené při jeho testování.
Modernizační balíček ARES je zřejmě vyvrcholením snah amerického ministerstva obrany udržovat letouny Raptor v provozu minimálně do roku 2030. V souvislosti s tímto krokem však vyvstává otázka, v jaké fázi se nachází projekt letounu šesté generace Next Generation Air Dominance (NGAD).
V roce 2017 představitelé amerického letectva generálporučíci Arnold Bunch, přidělenec v kanceláři tajemníka amerického letectva, a Jerry Harris, zástupce náčelníka štábu amerického letectva při slyšení Výboru pro ozbrojené síly americké Sněmovny reprezentantů uvedli, že letectvo počítá s provozem F-22A do roku 2060. V minulém roce však náčelník štábu amerického letectva generál Charles Brown a jeho zástupce pro strategii generálporučík Clinton Hinote tato prohlášení korigovali, když zmínili plány na vyřazení F-22A a nazvali ho mostem k NGAD, k jehož zavedení by mělo dojít v příštím desetiletí.
F-22A na cvičení Pacific Iron 2021
V tuto chvíli není přesně jasné, co má program ARES přesně představovat a co vše obsahuje zmíněná částka. V obecné rovině se zřejmě jedná zejména o kombinaci softwarové a hardwarové modernizace, což svědčí o snaze o sjednocení modernizačních programů letounů F-22A. Podle vyjádření programového ředitele projektu F-22 společnosti Lockheed Martin Kevina Smithe v následujících měsících dojde k podepsání podrobnějších kontraktů. První z menších kontraktů hodnotě dvou milionů dolarů se podle něj týká spíše nastavení procesu spolupráce mezi americkým letectvem a výrobcem než modernizace samotného letounu.
V tuto chvíli také není jasné, jakým způsobem bude probíhat financování, nicméně podle Marka Gunzingera, ředitele sekce konceptů budoucnosti a hodnocení schopností na Mitchellově institutu je financování programu ARES rozloženo do dalších let a závisí na budoucích rozpočtových možnostech a prioritách.
Balíček ARES by některé, blíže nespecifikované prvky mohl sdílet s nejnovějším modernizačním balíčkem Block 4 pro letouny F-35. Nabízí se tak otázka, zda v případě programu ARES nejde o testování určitých schopností a systémů pro další modernizaci letounu F-35. Na to zřejmě částečně odpověděl generálporučík Hinote, podle kterého bude F-35 v budoucnosti „velmi odlišná od toho, co nakupujeme dnes“. Hinote také naznačil, že součástí modernizačního programu ARES bude integrace blíže nespecifikovaných střel vzduch-vzduch (možná AIM-260), protilodní střely (AGM-158C LRASM) a systému využívajícího směrovanou energii k obraně před střelami země-vzduch.
V posledních dnech došlo ke zveřejnění dokumentů, jenž na první pohled nemají s programem ARES nic společného, nicméně se může jednat o zmíněné menší kontrakty a detaily celého programu. Hlavní zprávou je informace o plánované integraci Infrared Search and Track (IRST) senzoru do letounu Raptor. Dále chce amerického letectvo zabezpečit letoun Raptor proti kybernetickým útokům, modernizovat radar, integrovat schopnost spolupráce s bezpilotními prostředky, přilbový zaměřovač Scorpion nebo vylepšit navigační prostředky.
Zavedení IRST do letounu F-22 se v minulých letech stalo obětí zmenšování rozpočtu a muselo ustoupit jiným prioritám. Návrat myšlenky integrace IRST zřejmě souvisí s se schopnostmi Číny a Ruska v elektromagnetickém spektru, jelikož právě IRST by pilotům F-22 umožňoval zaměřovat cíle bez použití radaru a bez jakéhokoliv vyzařování, díky čemuž se sníží pravděpodobnost odhalení letounu protivníkem.
F-22A již před 30 lety měl získat infračevený senzor AIRST (Advanced InfraRed Search & Track)
V případě IRST však není jasné, jak bude výsledná integrace vypadat. S největší pravděpodobností nedojde podle představitelů společnosti Lockheed Martin k integraci IRST v podobném duchu jako je to u letounu F-35 v případě systému EOTS (viz. tweet výše). Na stole jsou proto další tři možnosti.
První z nich je integrování schopností IRST do stávajícího infračerveného výstražného systému AN/AAR-56 letounu F-22A, který slouží k odhalení a zaměření střel země – vzduch a vzduch – vzduch v rozsahu 360°. Ten lze využít i jako IRST senzor. Značná výhoda tohoto řešení spočívá v absenci nutnosti instalace jakýchkoliv dalších zařízení.
Druhou možností je využití v současnosti zaváděného multifunkčního kontejneru Legion určeného k zaměřování cílů pomocí infračerveného senzoru. Je však otázkou, jak by takové nasazení kontejneru Legion probíhalo. Pravděpodobně se musí změnit operační postupy při nasazování Raptorů, protože kontejner naruší stealth letounu.
Pokud však letectvo vyhodnotí nasazení kontejneru Legion na vnější pylony jako nevyhovující, nabízí se třetí možnost – umístění kontejneru Legion nebo jiného IRST zařízení do vnitřní pumovnice na kolejnici určenou pro nesení střely AIM-9X Sidewinder.
Související články
F-35A Lightning II a F-22A Raptor společně
Americké letectvo (U.S. Air Force) započalo se společným výcvikem pilotů svých nejmodernějších ...
-
20.11.2014
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor
Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k ...
-
21.04.2016
-
51 komentářů
-
Jan Grohmann
Japonská stíhačka F-3 jako hybrid F-22A Raptor a F-35 Lightning II?
Podle agentury Reuters americká firma Lockheed Martin pro japonský program stíhačky F-3 nabízí stroj ...
-
23.04.2018
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
XQ-58A Valkyrie jako datový maják pro F-22 a F-35
Americké letectvo (USAF) vyzkoušelo utajený přenos dat mezi letouny páté generace F-22A, F-35A/B a ...
-
17.12.2020
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
F-22 je mrtvý projekt. Poslední čísla vypovídají vše: úroveň nasaditelnosti (MC - mission-capable): 2014: 72,7% 2021: 50,8% pro srovnání : druhý nejnižší F-15E ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 je mrtvý projekt. Poslední čísla vypovídají vše:
úroveň nasaditelnosti (MC - mission-capable):
2014: 72,7%
2021: 50,8%
pro srovnání : druhý nejnižší F-15E 66,2%
letové hodiny za celou flotilu (hluboce pod USAF průměrem):
2014: 30.000
2020: 27.500
tzn zhruba 150 h/rok v roce 2014
140 h/r 2020
Bez AIRST není sice F-22 vidět ale pilot rovněž nic nevidí aniž by zapnul radar čímž se ztrácí Stealth.
Obecně se toužebně očekává NGADSkrýt celý příspěvekNo oni tam jsou asi úplně hloupí, že provozují " nezmyselné lietadlá " které jsou už vlastně "mrtvé"... Pal to čert, že takové letadlo z " mrtvého projektu " jako je Raptor ještě ...Zobrazit celý příspěvek
No oni tam jsou asi úplně hloupí, že provozují " nezmyselné lietadlá " které jsou už vlastně "mrtvé"... Pal to čert, že takové letadlo z " mrtvého projektu " jako je Raptor ještě nikdo nesvedl vyrobit... A taky že tohle " mrtvé letadlo " je stále asi nejlepší stíhačka jaká existuje a to už lítá jak dlouho?
No a co se týče radaru... No víš, časem to příjde i na východ... Říká se tomu datalink... Pilot vidí v letadle situaci ve vzduchu na MFD i s vypnutým radarem... Protože přijímá to co vidí jiné radarové stanice, ať už pohyblivé, nebo stacionární... A vlastně ne jen co vidí radarové stanice... Holt... Zase se to nepovedlo... Zase jste nikoho nepřesvědčili, že je Raptor zbytečný...Skrýt celý příspěvekTvoje sentimentální plačky zkus u USAF to oni rozhodli, že v nové koncepci 4+1 (tzn F-15EX, F-16, F-35, NGAD + A-10 s novými křídly pro konflikty nízké intenzity) není pro F-22 ...Zobrazit celý příspěvek
Tvoje sentimentální plačky zkus u USAF to oni rozhodli, že v nové koncepci 4+1 (tzn F-15EX, F-16, F-35, NGAD + A-10 s novými křídly pro konflikty nízké intenzity) není pro F-22 místo. Podle plánu začne být F-22 vyřazován po roce 2030 tzn 30 let před předpokládanou životností (plánováno do 2060).
Důvod? Malý počet kusů/nízká flotila (v měřítku USAF samozřejmě), velké náklady na údržbu, rostoucí počet selhání/mimořádek, neschopnost čelit čínským typům s PL-15 a PL-20.
To poslední ber jako komplexní bod nikoliv že by snad F-22 byl horší ve STEALTH, letové obálce, REB nebo schopnosti boje BVR. Prostě je to komplex logistických faktorů a nemožnosti doplnit ztráty atd - prostě je to mrtvý projekt.
To nemá nic společného s tím že se jedná o kultovní letadlo. Pamatuji se dobře když jsem na začátku 90 let viděl první foto z porovnávacích zkoušek v L+K. Najednou všechny ostatní letadla té doby vypadala jak dvojplošníky z I. světové v porovnání se Spitfire. A to včetně Su-27, který v devadesátkách vypadal supercool a výkony měl ještě sakra dobré.
Smiř se s tím Storme. F-22 zničila Bushova a Obamova administrativa v jednom ze svých nejzkurvenějších rozhodnutí posledních dvaceti let.....Skrýt celý příspěvekF-22 je drahý stroj, ktorý ale dával USAF výhodu nad akýmkoľvek letectvom na svete. To, že nebol vo veľkom konflikte využitý je len dobre, každopádne to neboli vyhodené peniaze. ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 je drahý stroj, ktorý ale dával USAF výhodu nad akýmkoľvek letectvom na svete. To, že nebol vo veľkom konflikte využitý je len dobre, každopádne to neboli vyhodené peniaze. Vďaka nemu (a peniazom, ktoré do projektu tiekli) bolo možné neskôr vyvinúť F-35. Dnes, keď je vyrobených cez 750 ks F-35 a NGAD je vo vývoji už bude F-22 pomaly strácať význam. Čím ďaľej to bude menší "gamechanger" a za tie peniaze už sa od určitej doby nevyplatí. Preto ju vyradia. Neznamená to však, že je zbytočná, alebo že bola zbytočne vyvinutá.Skrýt celý příspěvek
F-22 by chtělo každé letectvo, defacto se mu nic nevyrovná - a mrtvý projekt je jen v kontextu USA. Nemá budoucnost - je to čistá věc a)ekonomiky b)technologií. a) Není jich ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 by chtělo každé letectvo, defacto se mu nic nevyrovná - a mrtvý projekt je jen v kontextu USA. Nemá budoucnost - je to čistá věc a)ekonomiky b)technologií.
a) Není jich hodně, takže celý vyrobně-dodavetelský řetězec bude cenou růst, každý rok a současně každý upgrade hardware/software bude také drahší a častější.
b) Paradoxně se technologicky vyčerpává - něco se použilo na F-35, něco se použije na NGAD.
Celé to znamená, že postupem času se gap mezi konkurencí a F-22 bude snižovat, ale současně se bude snižovat počet F-22, a už teď je defacto celkový počet nedostačující. A proto dává smysl utumit tento projekt a mít zcela nové letadlo - nové generace, které zaručí dominaci a eliminuje defacto všechny ekonomicko-technologické neduhy F-22.
Takže než RF vycizeluje SU-57, Čina J-20, tak USA bude mít nové letadlo v smysluplných počtech a za smysluplnou cenu (samožřejmě přestřelenou v odhadech viz diskuze waterfall projekty).Skrýt celý příspěvek
Clibanarius... Sentimentální plačky? Došly argumenty začínáš s urážkami? Mimochodem, víš že je pravděpodobně asi i více subverzí F22? Že pokud to tak je, že můžou být vyřazované ...Zobrazit celý příspěvek
Clibanarius...
Sentimentální plačky?
Došly argumenty začínáš s urážkami?
Mimochodem, víš že je pravděpodobně asi i více subverzí F22? Že pokud to tak je, že můžou být vyřazované ty z prvních sérií, které třeba nejdou už modernizovat?
Smiř se Clibanariusi, že jsi tu nepopulární ;)Skrýt celý příspěvekNalháváš si do kapsy.....žadný subvarianty nejsou. F-22 byl vyroben v jednom bloku ale to je naprosto nepodstatné pro rozhodnutí , které padlo o vyřazení F-22 30 let před ...Zobrazit celý příspěvek
Nalháváš si do kapsy.....žadný subvarianty nejsou. F-22 byl vyroben v jednom bloku ale to je naprosto nepodstatné pro rozhodnutí , které padlo o vyřazení F-22 30 let před plánovaným koncem životnosti.Skrýt celý příspěvek
Clibarius Akurát projekt A-10 je skvelou ukážkou toho, že hovoriť o nejakom zrušení projektu je dnes hovoriť ešte predčasné.. A-10 mala byť dnes nenávratne zrušená a opak je ...Zobrazit celý příspěvek
Clibarius
Akurát projekt A-10 je skvelou ukážkou toho, že hovoriť o nejakom zrušení projektu je dnes hovoriť ešte predčasné..
A-10 mala byť dnes nenávratne zrušená a opak je pravdou..
Nájdeme rovnako Vážených generálov či senátorov ktorý to okolo roku 2005 tvrdili - tak ako dnes o F-22..
2030 nebude F-22 zrušené ani náhodou..
Armáda nezruší F-22 dokým nebude mať náhradených aspoň 500ks stíhačiek na vybojované vzdušnej dominancie.. teda cca 50-75% dnešných počtov - záleží či počítate F-15E do nich..
To sa určite nestane v roku 2030 ani náhodou..
Nestihnú ich dovtedy vyrobiť aj keby bola výroba tempom F-35 čo nebude..
Čo sa týka nasaditeľnosti - treba sa pozerať čo sa za tými číslami skrýva - generálky či inštalovanie upgradov?
Je normálne, že Vám klesne nasaditeľnosti leitadla..
Možno sa pripravuje veľký upgrade alá Ares, tak dočasne znížite nasaditeľnosť keď vramci upgradov spravíte 2v1 aj generálku..
Tých možností je fakt veľa..
Určite plánovači USAF vedia čo robia nebojte sa..Skrýt celý příspěvekdarkstyle ne, nevytvářej si žádnou alternativní virtuální realitu odlišnou od skutečnosti. Za snížení nasaditelnosti jsou dlouhodobé problémy s údržbou a logistikou, žádný upgrade. ...Zobrazit celý příspěvek
darkstyle
ne, nevytvářej si žádnou alternativní virtuální realitu odlišnou od skutečnosti. Za snížení nasaditelnosti jsou dlouhodobé problémy s údržbou a logistikou, žádný upgrade. To je komentář USAF ne můj. Uź jsem odkazoval na článek v posledním Aviation Week, který se tomu problému věnoval na 6ti stranách a dal tam i grafy a přesná čísla. Nakonec co si pamatuji tak tady byl článek i od Grohmanna který avizoval schéma 4 plus jedna před několika měsící. Rozhodnutí o vyřazení F-22 je rozhodnutí USAF a je ve světle argumentů naprosto správné. Špatné bylo rozhodnutí o předčasném ukončení výroby F-22 ale to je pryč a nejde změnit. USAF teď pouze zachraňuje co se dá.
A-10 nikdy nebyl, není a nebude stěžejní typ USAF. Jeho význam byl a je nesrovnatelný s F-22. Klidně může být schéma 4+1 nebo jenom 4 a nic dramatického se nestane.Skrýt celý příspěvek
Ano,ale toto tu proamerickym fanatikom nevysvetlite...F 22 tvrdo kritizuju,aj USA odbornici,dokonca sa realne uvazuje o skorom vyradeni F 22,kedze su nepotrebne a stoja velke ...Zobrazit celý příspěvek
Ano,ale toto tu proamerickym fanatikom nevysvetlite...F 22 tvrdo kritizuju,aj USA odbornici,dokonca sa realne uvazuje o skorom vyradeni F 22,kedze su nepotrebne a stoja velke peniaze.Skrýt celý příspěvek
Ty jo. F-22 je k ničemu protože je kritizována. Tak to je jiná. To zásadně mění situaci a naprosto to zničilo dění na světě. Magnetické póly světa se díky tomu obrátili, motýle ...Zobrazit celý příspěvek
Ty jo. F-22 je k ničemu protože je kritizována. Tak to je jiná. To zásadně mění situaci a naprosto to zničilo dění na světě. Magnetické póly světa se díky tomu obrátili, motýle začali kuňkat a žáby lítat. Nastal konec světa.
Protože kritika v západním světě je něco tak vzácného, že každá kritika se musí brát jako 100% fakt. :D :D :DSkrýt celý příspěvekDocela by ma zaujímalo, ze ktorí to su tí odborníci čo kritizujú F22. Dajte mi sem prosím ich mená, alebo link na články.
Docela by ma zaujímalo, ze ktorí to su tí odborníci čo kritizujú F22. Dajte mi sem prosím ich mená, alebo link na články.
Však níže jeden odkaz dával.
Sice se tam víc psalo o tom jak je SU-35 super než o F-22, ta tam byla jen na obrázku, ale kdo by se pídil po detailech.Však níže jeden odkaz dával.
Sice se tam víc psalo o tom jak je SU-35 super než o F-22, ta tam byla jen na obrázku, ale kdo by se pídil po detailech.
F-22 byla použita v Sýrii jako neviditelný předvoj před útočnou letkou, pro případ, že by bylo nutné zasáhnout proti PVO. Ale ta se neaktivovala. Ale nikdo neví, jestli byl F-22 ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 byla použita v Sýrii jako neviditelný předvoj před útočnou letkou, pro případ, že by bylo nutné zasáhnout proti PVO. Ale ta se neaktivovala.
Ale nikdo neví, jestli byl F-22 detekován a proto radši Asadova PVO nic nedělala, nebo jí útok na ISIL nevadil a nechtěla tedy Američany obtěžovat.
F-22 byl vinut pro dosažení absolutní vzdušné dominance. Je možné, že USAF yhodnotilo, že v méně rozvinutých zemích jí dosáhnou i za pomoci F-18 a spol a v těch hodně rozvinutých nestačí ani F-22, ale i tak je mi Raptora líto. Působivé a i hezké letadlo.
O moc hezčí, než F-35.Skrýt celý příspěvekCelkem zvláštní příběh, když uvážíme, že použití F22 pro potírání protiletadlové obrany je dost neoptimální. To měla JDAM na statické postavení nebo SDB ? - ale to by musela letět ...Zobrazit celý příspěvek
Celkem zvláštní příběh, když uvážíme, že použití F22 pro potírání protiletadlové obrany je dost neoptimální.
To měla JDAM na statické postavení nebo SDB ? - ale to by musela letět hodně vpředu a znát izolované protiletadlové postavení, u kterého by v podstatě vyčkávala. Riskantní a podivné. Senzory pro vyhledávání pohybujících se nebo nečekaných pozemních hrozeb v podstatě taky nemá...Skrýt celý příspěvekGlobeElement Z jakého zdroje čerpáte takovou informaci? F22 snad ani nemá integrované zbraně pro SEAD/DEAD mise. A testovat PVO tím, že tam pošlou F 22 mi přijde divné, je ...Zobrazit celý příspěvek
GlobeElement
Z jakého zdroje čerpáte takovou informaci? F22 snad ani nemá integrované zbraně pro SEAD/DEAD mise.
A testovat PVO tím, že tam pošlou F 22 mi přijde divné, je logické, že pokud průzkum nezachytí stealth mašinu, tak nemá jakou informaci předat PVO prostředkům.Skrýt celý příspěvekAch jaj.. Začiatkom kampane v Sýrii nebola ešte F-35 operačné použitá.. Niekedy v polovici kampane ak má pamäť nemýli ju prvý krát použil Izrael.. Pomerne krátko na to ...Zobrazit celý příspěvek
Ach jaj..
Začiatkom kampane v Sýrii nebola ešte F-35 operačné použitá..
Niekedy v polovici kampane ak má pamäť nemýli ju prvý krát použil Izrael..
Pomerne krátko na to USA..
Keďže tam malo Rusko SU-35, viac ako zdatného protivníka pre F-18 či F-15 tak tam USA posielali F-22 pre istotu - jasný znak, nám sa tu nikto nebude navážať do našich lietadiel..
Jasná ukážka vzdušnej dominancie..
Nikdy sa vlastne ruské stroje o nič nepokúsili, ani vtedy keď si sami sebe zostrelili prieskumné lietadlo, ani keď im Turek zostrelil su-25..
Len tíško šuchali nozkami a maximálne sa 2-3 krát priblížili k F-22 či inému lietadlu spojencov, ktoré ich nechalo si spraviť propagandistickú fotečku..
Cvak cvak..Skrýt celý příspěvek
Pionýre, F-22 je tak špatné letadlo, že o zlomku jeho schopností se tvým chlebodárcům ani nesnilo.
To ti opravdu není jasné, že tu zesměšňuješ sebe i celý Petrohrad?Pionýre, F-22 je tak špatné letadlo, že o zlomku jeho schopností se tvým chlebodárcům ani nesnilo.
To ti opravdu není jasné, že tu zesměšňuješ sebe i celý Petrohrad?
Zorko38 Ak by ste sledovali dlhodobo USA zbrojne programy,pochopili by ste o com som pisal. No... Jenže podle toho co píšeš to vypadá že nejspíš sleduješ vývoj zbrojního ...Zobrazit celý příspěvek
Zorko38
Ak by ste sledovali dlhodobo USA zbrojne programy,pochopili by ste o com som pisal.
No... Jenže podle toho co píšeš to vypadá že nejspíš sleduješ vývoj zbrojního programu USA na sputniku... Potom se nediv, že si tu z tebe dělají ostatní prdel a to co píšeš vypadá jak to vypadá...
Zorko38
USA mali 20 rocny naskok este zaciatkom tisicrocia,ktory stratili,kedze namiesto povodneho planu,davali peniaze na nezmyselnu f 22...
No dyť jó... Vždyť ten náskok pořád přece mají... Americké drony vzlétají a přistávají z letadlové lodi, provádějí průzkum a to né jen u složek jako Armáda a Námořnictvo, ale i u Customs and Border Protection... Americké drony likvidují jejich nepřátele chytrou municí, provádějí EB, nově budou hledat ponorky, tankují z nich letadla?
A kde že je ten dron co ho ještě nedávno prezentovali na fotkách když ho smyčil traktor po letišti? Ochotnik, nebo jak se jmenuje? Co ten dokázal? Udržet se v luftě? No to je úspěch...
A v neposlední řadě můžeš klidně ještě párkrát napsat, že F22Raptor je nesmyslný nebo zbytečný, ale furt to bude blbost...Skrýt celý příspěvekTeraz ťa / nás Zorko obviní, že nič nevieme lebo čítame len zapredané médiá, že chceme vojnu lebo nenávidíme Rusko atď. A následne urazene odkráča do prepadliska diskusných dejín
Teraz ťa / nás Zorko obviní, že nič nevieme lebo čítame len zapredané médiá, že chceme vojnu lebo nenávidíme Rusko atď. A následne urazene odkráča do prepadliska diskusných dejín
Americke drony mali uz podla povodneho planu,plne nahradzovat F 18 a F 16 a ta isto uz davno mala byt vo vzduchu bezpilotna verzia F 35...Namiesto toho staty ako Rusko,Cina,Izrael ...Zobrazit celý příspěvek
Americke drony mali uz podla povodneho planu,plne nahradzovat F 18 a F 16 a ta isto uz davno mala byt vo vzduchu bezpilotna verzia F 35...Namiesto toho staty ako Rusko,Cina,Izrael a dokonca i Turecko hravo dobehli USA vo vyvoji dronov a zrazu je 20 rocny naskok USA uplne prec!A to len pre nezmyselnu F 22!Navyse ,ked USA nasadli F 22 v Syrii,tak Rusi ju videli na radaroch na stovky km!To len dokazuje,ze cela udajna stealth stihacka,je uplny prepadak...Skrýt celý příspěvek
Zorko38. Ta vaše argumentace proti F-22 totiž zraje jako rybí maso. A to nesmí být zapomenuto. Prosím o fotku.
Zorko38. Ta vaše argumentace proti F-22 totiž zraje jako rybí maso. A to nesmí být zapomenuto. Prosím o fotku.
Ak viete po rusky,ja na rozdiel od sucasnych americkych trolov,viem i po rusky a i anglicky,takze citam i ruske weby,nie len tie ...Zobrazit celý příspěvek
Ak viete po rusky,ja na rozdiel od sucasnych americkych trolov,viem i po rusky a i anglicky,takze citam i ruske weby,nie len tie americke...https://vpk.name/news/470124_n... Skrýt celý příspěvek
No na Ruských webech, ale i jinde se člověk dočte ledasco. Jako třeba přes 2500 Armat do roku 2020. T-72 je nejlepší tank na světě, civilní letoun nad Ukrajinou sestřelila SU-25 a ...Zobrazit celý příspěvek
No na Ruských webech, ale i jinde se člověk dočte ledasco. Jako třeba přes 2500 Armat do roku 2020. T-72 je nejlepší tank na světě, civilní letoun nad Ukrajinou sestřelila SU-25 a podobné šmakulády :D :D :D
A váš odkaz. :D :D :D no o tom, že vy něco čtete se dá úspěšně pochybovat.
V samotném článku se totiž píše jen o tom, že stealth technologie je závislá na tom v jakém pásmu dotyčný radar vysílá. Hmmm ale to už je asi tak 50. let známá informace že.
Samozřejmě tam ale nechybí dodatek o tom jak je SU-35 naprosto boží a je to zabiják jiných letadel, i když na kontě nemá doslova jeden jediný vzdušný sestřel. :D :D
Takže dáte mi zde ještě nějaký odkaz, který je naprosto bez zdrojů, bez jakýchkoli technických tabulek a informací a je založen na tom, že radar fungující v jinačím pásmu má vyšší šanci detekce stealth letounu než radar fungující v jinačím pásmu a frekvencích. Konkrétní údaje ovšem zcela chybí že. :D :D :DSkrýt celý příspěvek
Zorko38 Namiesto toho staty ako Rusko,Cina,Izrael a dokonca i Turecko hravo dobehli USA vo vyvoji dronov HaHaHa... co dokaze ochotnik??? Zorko38 Navyse ,ked USA nasadli F 22 v ...Zobrazit celý příspěvek
Zorko38
Namiesto toho staty ako Rusko,Cina,Izrael a dokonca i Turecko hravo dobehli USA vo vyvoji dronov
HaHaHa... co dokaze ochotnik???
Zorko38
Navyse ,ked USA nasadli F 22 v Syrii,tak Rusi ju videli na radaroch na stovky km!
Jestli to psali na Sputniku, tak to bude urcite pravda ;)
Nooo a když jsme u toho... Touto dobou už měl Kuzněcov brázdit oceány, tankové vojsko přezbrojené na Armaty a Su-57 měly být vyráběny sériově, zavedené do výzbroje a prodané mnoha zahraničním zákazníkům...
Chápu, zmínit to, to by byla rána do prázdné vlastní branky...
Zorko38
Ak viete po rusky,ja na rozdiel od sucasnych americkych trolov,viem i po rusky a i anglicky,takze citam i ruske weby,nie len tie americke...
Díky za odkopání se...
Abych nezapoměl... I když jsi opět zmínil " nezmyselnu F 22 " tak je to pořád jen blbost ;)Skrýt celý příspěvek
Zorko zaujímalo by ma ako akých bojových drónoch, ktoré USAF vyvíjalo namiesto stíhačiek F-22 v 80.-90. rokoch to pre pána Boha vlastne vravíš? Daj mi presne názvy tých drónov a ...Zobrazit celý příspěvek
Zorko zaujímalo by ma ako akých bojových drónoch, ktoré USAF vyvíjalo namiesto stíhačiek F-22 v 80.-90. rokoch to pre pána Boha vlastne vravíš? Daj mi presne názvy tých drónov a vývojových programov lebo fakt mi zatiaľ príde že tliachaš dve na tri.
Alebo to napíšem za teba. Vývoj prvého bojového drónu sa začal 80. rokoch. V 1984 dostala DARPA 40 mil. USD na vývoj drónu s vrtuľovým pohonom pod názvom "Amber", ktorý mohol slúžiť na prieskum alebo ako strela s plochou dráhou letu. Vzlietol v 1989. V ozbrojených silách sa neujal, ale položil základy vývoja MQ-1 Predator. Ten vzlietol 1994 a vstúpil do služby o rok neskôr a bol nasadený vo vojne na Balkáne.
V 90. rokoch prebehol celkom zaujímavý prísne tajný vývoj "stealth" drónu RQ-3 Dark Star. Ten vedel lietať a používať svoje senzory úplne autonómne. Prvý krát vzlietol v 1996. Projekt bol zrušený a namiesto neho kúpené RQ-4 Global Hawk. RQ-3 ale položil základy vývoja "stealth" UAV X-44A, ktorý prvý krát vzietol v 2001 a prvý krát bol nasadený pri invázii do Iraku v 2003. Z neho bol vyvinutý už dnes známy RQ-170 Sentinel, ktorý vzlietol 2007.
Ďalší zaujímavý projekt bol X-44 Manta, čo bol výskum stealth stíhačky vychádzajúcej z F-22A Raptor s delta krídlom a bez zvislých riadiacich plôch. Program skončil v roku 2000, ale položil spolu s neskoršími projektmi stealth UAV RQ-170 základy na stíhacie lietadlo 6. generácie, ktorej vývoj sa začal v 2008.
Takže žiaden vývoj stealth drónov nebol v 90. rokoch stopnutý a čo je podstatné, stíhačky 6. gen priamo vychádzajú z vývoja F-22, YF-23, F-35 o ktorých ty píšeš, že vývoju stíhačiek 6. gen zabránili?
Pána Boha Zorko, vieš že drogy škodia... tak ich neberSkrýt celý příspěvekF-22 je legenda a technologicky ju nikto dodnes neprekonal. Rusy by podla môjho názoru zvládli postaviť prototyp niečoho obdobného pretože nie sú blbí a fyzikálne zákony na základe ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 je legenda a technologicky ju nikto dodnes neprekonal. Rusy by podla môjho názoru zvládli postaviť prototyp niečoho obdobného pretože nie sú blbí a fyzikálne zákony na základe ktorých bola F-22 postavená sú dobre známe ako aj väčšina technológii. Rusy si to podla mňa, ale nemôžu vôbec dovoliť. Veď napríklad taký povrch F-22 je vlastne superdrahý spotrebný materiál, ktorý treba neustále obnovovať a potom všetky jej systémy, senzory a software. Proste logistika spojená s údržbou tohto lietadla je niečo nezlučiteľné s možnosťami, ale aj kultúrou Rusov, ako aj ich tradičným vnímaním vojenských strojov, ktoré musia prežiť aj obdobia takmer bez údržby a drsné zaobchádzanie.
Iná otázka je či sú stále také nezamerateľné target acquisition radarmi ako boli pred 30 rokmi. Veď medzi tým sa Ruské radary a F-22 stretli už mnoho krát napríklad aj v Sýrii. Toto je dnes asi najväčšie tajomstvo - ako ďaleko reálne sú Rusy a Číňania s vývojom antistealth radarov a iných senzorov ktoré sú schopné presne navádzať rakety na stealth cieľ typu F-22. Lebo tie sprosté propagandistické Ruské žvásty o ich wunderwaffe zbraniach ignorujem a reálny insider zdroj info asi len tak volne nieje niekde na nete.Skrýt celý příspěvekOd prvopočátku se psalo, že letadlo 6. generace bude bezpilotní (termín dron se ještě nepoužíval). Původně to bylo z důvodu ochrany pilota, technologie STEALTH měla být prolomena ...Zobrazit celý příspěvek
Od prvopočátku se psalo, že letadlo 6. generace bude bezpilotní (termín dron se ještě nepoužíval). Původně to bylo z důvodu ochrany pilota, technologie STEALTH měla být prolomena řádově do 30 let (plus mínus dneska).
Ale vývoj se ubíral trochu jiným směrem a namísto stíhačky bez pilota se začaly objevovat svazy dronů. Samotná stíhačka je stále s pilotem, ale ten se nemusí nutně zapojit do boje, může fungovat jako centrální velení.
On sebevražedný dron je nejspíš ekonomičtější řešení. K tomu samému dospěli Japonci na konci války - uvědomili si, že při každém leteckém útoku nějací piloti zahynou. Pokud se s jejich ztrátou smíří rovnou, zvýší šanci na zásah cíle a mohou použít levnější prostředky.
Dneska to vypadá, že se děje to samé, jenom namísto živého pilota řídí sebevražedný stroj mobilní telefon, nebo co to tam montují.Skrýt celý příspěvek
F-22,najdrahsia nezmyselna stihacka v historii letectva.USA ju po roku 1991,absolutne nepotrebovalo,zbytocne na nu minuli 100 miliard dolarov,ktore potom chybali pri rozvoji ...Zobrazit celý příspěvek
F-22,najdrahsia nezmyselna stihacka v historii letectva.USA ju po roku 1991,absolutne nepotrebovalo,zbytocne na nu minuli 100 miliard dolarov,ktore potom chybali pri rozvoji bezpilotnych strojov.Inak,okolo roku 2020 USA mali mat podla planu z prelomu tisicroci ,viac bezpilotnych prudovych,nadzvukovych a podzvukovych strojov,ako pilotovanych,neviem uz ako sa presne volal ten program,ale skutocne to USA planovali.Realita bola taka,ze F 22 im zozral takmer cely rozpocet na drony a vyledok vidime dnes....Skrýt celý příspěvek
Proč nesmyslná? Vývoj F-22 začal už někdy v roce 1981, takže nikdo nemohl tušit, co se v r. 91 stane. Ty peníze se do vývoje vrazily tak jako tak, takže bych o nějakém zbytečném ...Zobrazit celý příspěvek
Proč nesmyslná? Vývoj F-22 začal už někdy v roce 1981, takže nikdo nemohl tušit, co se v r. 91 stane. Ty peníze se do vývoje vrazily tak jako tak, takže bych o nějakém zbytečném utrácení pomlčel.
A tím rozpočtem na drony myslíte co? To že má USAF a US Army pomalu víc dronů než všichni ostatní dohromady?Skrýt celý příspěvekNezmyslena preto,ze po skonceni studenej vojny,USA uplne zbytocne vynakladali miliardy na F 22,ktore ani nikde nepredali,cim si potopili rozvoj dronov,ktore uz v roku 2020 podla ...Zobrazit celý příspěvek
Nezmyslena preto,ze po skonceni studenej vojny,USA uplne zbytocne vynakladali miliardy na F 22,ktore ani nikde nepredali,cim si potopili rozvoj dronov,ktore uz v roku 2020 podla povodneho planu,mali plne nahradzovat F18,F16 a tiez mali byt zavedene bezpilotne F 35!Takto USA stratili asi 20 rocny naskok v oblasti rozvoja dronov,ktory mali.Uplne zbytocne.Skrýt celý příspěvek
Hochu, hochu, tobě uniklo, že USA tuhle stíhačku prodávat do zahraničí zakázaly?
A pokud je tak zbytečná, proč se Rusko a Čína snaží o vývoj stroje stejných parametrů?Hochu, hochu, tobě uniklo, že USA tuhle stíhačku prodávat do zahraničí zakázaly?
A pokud je tak zbytečná, proč se Rusko a Čína snaží o vývoj stroje stejných parametrů?
Dost zvláštní příspěvek. Kritizovat zemi, která má asi největší množství vyvinutých, vyráběných a operačně nasaditelných dronů, která s nimi má asi nejvíce zkušeností jak po ...Zobrazit celý příspěvek
Dost zvláštní příspěvek.
Kritizovat zemi, která má asi největší množství vyvinutých, vyráběných a operačně nasaditelných dronů, která s nimi má asi nejvíce zkušeností jak po technické tak operační stránce, za to že díky projektu F-22 nemá ta země největší zkušenosti s vývojem, výrobou a nasazením dronů.
Tuhle myšlenku mi budete muset nakreslit jinak jí nepochopím.Skrýt celý příspěvekAk by ste sledovali dlhodobo USA zbrojne programy,pochopili by ste o com som pisal.USA mali taky obrovsky naskok ohladom dronov,ze cely svet bol za nimi 20 rokov!To vsak uz ...Zobrazit celý příspěvek
Ak by ste sledovali dlhodobo USA zbrojne programy,pochopili by ste o com som pisal.USA mali taky obrovsky naskok ohladom dronov,ze cely svet bol za nimi 20 rokov!To vsak uz neplati,kedze nezmyselne programy ako F 22, ich stali stovky miliard dolarov.Skrýt celý příspěvek
Chtěl to nakreslit, jinak to nepochopí. A bude nás takových víc.
Chtěl to nakreslit, jinak to nepochopí. A bude nás takových víc.
Samozřejmě, že je zbytečný, vždyť Rusko není schopné postavit odpověď ani po 30ti letech. Proto prostě musí být zbytečný. Takhle vy trolíci označujete všechno co Rusko nedokáže ...Zobrazit celý příspěvek
Samozřejmě, že je zbytečný, vždyť Rusko není schopné postavit odpověď ani po 30ti letech. Proto prostě musí být zbytečný. Takhle vy trolíci označujete všechno co Rusko nedokáže vyrobit. Ono totiž Rusko by takové letadlo dokázalo vyrobit levou zadní, ale nepotřebuje to, že?Skrýt celý příspěvek
Výsledek je, že USA mají superdrahou stíhačku i drony a Rusko nemá ani jedno...
Výsledek je, že USA mají superdrahou stíhačku i drony a Rusko nemá ani jedno...
Máš pocit, že USA sú v dronoch pozadu? Keby si podobným spôsobom kritizoval napríkladu Zumwalt, tak by som ti možno dal aj za pravdu. Ale čím ďalej tým viac mám pocit, že nie si ...Zobrazit celý příspěvek
Máš pocit, že USA sú v dronoch pozadu? Keby si podobným spôsobom kritizoval napríkladu Zumwalt, tak by som ti možno dal aj za pravdu. Ale čím ďalej tým viac mám pocit, že nie si ani platený za tie príspevky. Že si len obyč. trol, čo sa baví písaním hlúpostí a teší sa, keď sa niekto chytí a začne sa rozčulovať.Skrýt celý příspěvek
USA mali 20 rocny naskok este zaciatkom tisicrocia,ktory stratili,kedze namiesto povodneho planu,davali peniaze na nezmyselnu f 22...Ja tu vidim desiatky proamerickych trolov,ktori ...Zobrazit celý příspěvek
USA mali 20 rocny naskok este zaciatkom tisicrocia,ktory stratili,kedze namiesto povodneho planu,davali peniaze na nezmyselnu f 22...Ja tu vidim desiatky proamerickych trolov,ktori nedokazu ani prijat opravnenu kritiku,ich zamestnavatelov -USA!Alebo sa tak tesia,ze sluzia USA zaujmom,ze to robia zadarmo...Skrýt celý příspěvek
Rok 2013.
https://www.idnes.cz/zpravy/na...
Co přesně ztratili?Rok 2013.
https://www.idnes.cz/zpravy/na...
Co přesně ztratili?Zorko38 USA si ekonomicky mohou dovolit takto drahé projekty, protože na to mají. A technologický náskok je evidentní. Z oblasti stealth letounů to začalo F117 v operačním provozu ...Zobrazit celý příspěvek
Zorko38
USA si ekonomicky mohou dovolit takto drahé projekty, protože na to mají. A technologický náskok je evidentní.
Z oblasti stealth letounů to začalo F117 v operačním provozu od roku 1983, pokračovalo to B2 Spirit v operačním nasazení od roku 1997, pokračovalo to dále zařazení F 22 a F 35. V současnosti se vyrábí prototyp bombardéru B21 a rozpracovávají nástupce F 22.
To je 40 let zkušeností s používáním stealth technologií a jejich postupný vývoj.
Zkuste se objektivně podívat na to co mají jinde ve světě.Skrýt celý příspěvekHlavně B-2 bylo naprosto neuvěřitelné zjevení ze sci-fi.
Vypadá to divně, má to neuvěřitelné vlastnosti.
Jenom ta cena, paní Millerová, ta cena.Hlavně B-2 bylo naprosto neuvěřitelné zjevení ze sci-fi.
Vypadá to divně, má to neuvěřitelné vlastnosti.
Jenom ta cena, paní Millerová, ta cena.
Zorko, ak niekto kritizuje Severú Áziu, to ešte neznamená, že je proamerický.... Kde to, prosím ťa, žiješ? Svet je pestrofarebný....
Zorko, ak niekto kritizuje Severú Áziu, to ešte neznamená, že je proamerický.... Kde to, prosím ťa, žiješ? Svet je pestrofarebný....
Zorko ty v tom máš pekný bordel. Od 80. rokov boli vo vývoji nové technológie a stíhačky pod programami Advanced Tactical Fighter ako náhrada F-15, z ktorého vzišiel F-22. Tento ...Zobrazit celý příspěvek
Zorko ty v tom máš pekný bordel.
Od 80. rokov boli vo vývoji nové technológie a stíhačky pod programami Advanced Tactical Fighter ako náhrada F-15, z ktorého vzišiel F-22. Tento program mal za cieľom udržania vzdušnej nadvlády nad Európskym bojiskom proti novým stíhačkám Su-27 a Mig-29.
Potom tu bolo od 80. rokov niekoľko ďalších programov (Multi Role Fighter, Common Affordable Lighweight Fighter, Advanced Fighter/Attack, Joint Advanced Strike Technology) za náhradu Harrier, F-16, F-18, A-10, F-111, F-15E, F-117 u USMC, USAF a Royal Navy. Tie boli postupne zlúčené do jedného programu Joint Strike Fighter, z ktorého vzišli F-35A, B, C.
F-22 mal ten problém, že prestalo byť po konci studenej vojny potrebné a cena prioritnejšieho programu JSF raketovo rástla.Skrýt celý příspěvekJestli platis v US dane, napis svemu kongesmanovi. Pokud jsi platcem dani na Slovensku, mas na to stejne poslance. Prestoze si myslim, ze tvuj voleny (?) zastupce latinku moc ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli platis v US dane, napis svemu kongesmanovi.
Pokud jsi platcem dani na Slovensku, mas na to stejne poslance.
Prestoze si myslim, ze tvuj voleny (?) zastupce latinku moc nepouziva, i tomu muzes napsat, ale efekt bude zrejme nizsi.
Mimochodem, napsat poslanci a senatorovi cas od casu, ze 2% HDP na obranu je nutnost a mela by to byt priorita, neni spatny napad.
https://www.psp.cz/sqw/organy2...
https://www.senat.cz/senatori/... Skrýt celý příspěvek
je to v současnosti nejlepší stihač pro boj nad nepřátelským územím - musí mít propracovaný soubor velmi drahých vlastností nad kterými není radno ztrácet kontrolu a to ani v ...Zobrazit celý příspěvek
je to v současnosti nejlepší stihač pro boj nad nepřátelským územím - musí mít propracovaný soubor velmi drahých vlastností nad kterými není radno ztrácet kontrolu a to ani v případě spojenců -sorry,vylepšení budou zřejmě v oblasti elektroniky (jako F35) a v prodloužení životnosti a snížení nákladů na údržbuSkrýt celý příspěvek
Problém nie sú technológie. Problém je, že niekoho by v kongrese mohlo napadnúť, že namiesto vývoja super drahej NGAD by USAF stačili nové F-22. USAF si je ale vedomé, že F-22 nie ...Zobrazit celý příspěvek
Problém nie sú technológie. Problém je, že niekoho by v kongrese mohlo napadnúť, že namiesto vývoja super drahej NGAD by USAF stačili nové F-22. USAF si je ale vedomé, že F-22 nie je stíhačka pre boj v Tichomorí. Lockheed Martin si je zas vedomý, že nové F-22 by bol dobrý vývozný artikel, ktorými by vytrel oči konkurencii s F-15 a F-18.Skrýt celý příspěvek
To je oprávněná obava, ukazuje se, že s F22 a F 35 hodně předběhli dobu a konkurence jim v oblasti stealth nestíhá.
To je oprávněná obava, ukazuje se, že s F22 a F 35 hodně předběhli dobu a konkurence jim v oblasti stealth nestíhá.
A čo YF-23 ? Myslím, že Lockheed aj moc protežovaný, Northrop podľa mňa vytvoril pokrečilejší dizajn. A stále vie robiť stealth lietadlá.
A čo YF-23 ? Myslím, že Lockheed aj moc protežovaný, Northrop podľa mňa vytvoril pokrečilejší dizajn. A stále vie robiť stealth lietadlá.
YF-23 bol prototyp, ktorý mal ešte veľmi ďaleko od bojovo použiteľného lietadla s integrovanými všetkými palubnými, zbraňovými systémami a zvládnutou sériovou výrobou, ktorá je u ...Zobrazit celý příspěvek
YF-23 bol prototyp, ktorý mal ešte veľmi ďaleko od bojovo použiteľného lietadla s integrovanými všetkými palubnými, zbraňovými systémami a zvládnutou sériovou výrobou, ktorá je u stealth veľmi náročná. Takže z tohto ohľadu je Lockheed Martin omnoho ďalej, keďže vyrába aj F-35 a nikto iný dnes nedokáže vyrábať stíhačky na ich úrovni. Dizajn bol pokrokovejší, ale to tiež u X-44 Manta vychádzajúcej z F-22, ktorý sa síce nedostal ani do štádia lietajúceho prototypu (možno áno možno nie, keďže tieto projekty boli v USA veľmi dobre utajované na tzv. "black liste") ale určite bude tiež zahrnutý do vývoja NGAD.Skrýt celý příspěvek
Pokročilejší byl kvůli tomu, že měl víc sexy tvary? Tím to ale fakt není. Problém YF-23 byl fakt, že všechny super parametry byly pouze na papíře. Mohlo by se pak lehce stát, že ...Zobrazit celý příspěvek
Pokročilejší byl kvůli tomu, že měl víc sexy tvary? Tím to ale fakt není. Problém YF-23 byl fakt, že všechny super parametry byly pouze na papíře. Mohlo by se pak lehce stát, že YF-23 nebude schopný dodržet nabízené parametry letouny a hlavně hrozilo prodražení. Během testů nenabídl XF-23 slibované výkony s tím, že je prostě dodělá. A to bylo docela pozdě. Byl to tak náročný projekt, že během dlouhých let nikde na světě nevznikl podobný letoun. Něco jako F-22 tu už lítá.
Northrop navíc nenabídl vektorování tahu. LM zároveň údajně nabídl (nedohledal jsem), že by poměrně jednoduchou úpravou bylo možné F-22 navalizovat a to byl další bod pro F-22. Sice k tomu nikdy nedošlo, ale je lepší plánovat i to, co se může stát.Skrýt celý příspěvekYF 23 měl na rozdíl od YF 22 lepší vlastnosti stealth, ale rozhodli se jak se rozhodli. U ledu to letadlo není, stále se YF 23 používá pro testování. Ani bych se nedivil, pokud ...Zobrazit celý příspěvek
YF 23 měl na rozdíl od YF 22 lepší vlastnosti stealth, ale rozhodli se jak se rozhodli. U ledu to letadlo není, stále se YF 23 používá pro testování.
Ani bych se nedivil, pokud by byl NGAD více podobný právě YF 23 black widow než F 22.Skrýt celý příspěvekPrototyp byl přece v té době i F-22, tedy YF-22. Kdyby tehdy vybrali YF-23 (který dodnes vypadá líp :), možná by dnes mnohem dál byl Northrop.
Prototyp byl přece v té době i F-22, tedy YF-22. Kdyby tehdy vybrali YF-23 (který dodnes vypadá líp :), možná by dnes mnohem dál byl Northrop.
flanker.jirka To sice měl, ale stálo ho to hodně. Díky tomu se nemohl rovnat s manévrovatelností YF-22. Ten měl vektorování tahu a k tomu přizpůsobené křídla. A USAF obratnost ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
To sice měl, ale stálo ho to hodně. Díky tomu se nemohl rovnat s manévrovatelností YF-22. Ten měl vektorování tahu a k tomu přizpůsobené křídla. A USAF obratnost chtěla, protože program ATF měl nahradit F-15. YF-23 by byl úplně jiný letoun. Sice by měl lepší steahl a větší rychlost, ale chyběla by mu obratnost F-15. Asi by to nebyl špatný letoun, ale USAF pro něj neměla využití. Oni zase v USAF jsou chytřejší než my všichni tady dohromady a vědí líp co potřebují. YF-23 by byl zcela jistě dražší než YF-22. Vývoj byl moc velké sousto a nikdo z oslovených do toho nakonec nešel sám.
Z jiného pohledu, mám podezření, že vláda měla i tucha, že tohle prostě McDonnell Douglas a Northrop nedají. Ostatně, ty firmy už dnes neexistují a skončili poměrně dost brzy poté, kdy LM vyhrál se svým YF-22. Poslední velká zakázka pro Northrop byla F-5, pak se jednalo pomalu spíše o kusovky. To není právě nejlepší předpoklad pro spolupráci...Skrýt celý příspěvekArccos áno v tej dobe bol prototyp aj YF-22, lenže dnes už to prototyp nie je. Ak by spojenci teda chceli hotové lietadlo 5. gen, prečo by mali znovu začínať u nedokončeného ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos áno v tej dobe bol prototyp aj YF-22, lenže dnes už to prototyp nie je. Ak by spojenci teda chceli hotové lietadlo 5. gen, prečo by mali znovu začínať u nedokončeného prototypu YF-23 a nie siahnuť po F-22.
Poly Northrop Grumman neskončil, dnes vedie vývoj bombardéru B-21 a mnoho vesmírnych projektov, v minulosti B-2. Patrí im aj Orbital ATK, čo je tiež významná zbrojárska firma.Skrýt celý příspěvekSgt Murphy Ale skončil. Northrop Corporation už přes 20 let neexistuje. Spojil se s Grumman Corporation a vznikl Northrop Grumman. Obě dvě společnosti měly dost zásadní problém = ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy
Ale skončil. Northrop Corporation už přes 20 let neexistuje. Spojil se s Grumman Corporation a vznikl Northrop Grumman. Obě dvě společnosti měly dost zásadní problém = nevyráběly nic ve velkém. Poslední velkosériovka byla Northrop F-5 resp F-14 Tomcat a to je dost blbý, protože to se bavíme o konci 50. let a začátku 70. let. Naopak takový LM vyráběl mraky a mraky letounů a kde čeho. Northropu ujížděl vlak. McDonnell naopak neustál v konkurenci, kdy neměl už nemohl konkurovat Boeing a Airbusu.Skrýt celý příspěvek
Zaujímalo by ma či niekoho v kongrese USA konečne napadlo využiť možnosť uvoľniť F-22 pre spojencov. Myslím že ako náhrada Japonských, Kórejských F-15 a ako náhrada Austrálskych ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímalo by ma či niekoho v kongrese USA konečne napadlo využiť možnosť uvoľniť F-22 pre spojencov. Myslím že ako náhrada Japonských, Kórejských F-15 a ako náhrada Austrálskych F-18 a F-18 SH by sa uplatnil veľmi dobre. Predpokladám že NGAD bude tak isto zakázané ovocie ako F-22, ale treba vziať do úvahy že stíhačky F-35 nie sú určené na vybudovanie vzdušnej nadvlády. F-15 si proti J-20 už neškrtne. Oproti 214 ks Japonských a Kórejských F-15 stojí sila 419 ks Čínskych SU-27/30/35. A flotila 150 ks J-20 sa každý rok ako protiváha 227 ks F-35 stále zväčšuje. Myslím si že USA nevytvorí Číne v Pacifiku protiváhu ak spojencom neuvoľní modernizované F-22.Skrýt celý příspěvek
To nepůjde i kdyby chtěli. Výrobní linka na F-22 byla rozebrána a zničena.
To nepůjde i kdyby chtěli. Výrobní linka na F-22 byla rozebrána a zničena.
Otvorenie výroby nových F-22 by stálo 7-10 miliárd USD. Ale čo ak by si to boli spojenci ochotný zaplatiť ako náhradu F-15 a F-18 H/SH?
Otvorenie výroby nových F-22 by stálo 7-10 miliárd USD. Ale čo ak by si to boli spojenci ochotný zaplatiť ako náhradu F-15 a F-18 H/SH?
A mělo by to význam teď obnovovat linku pro výrobu letadel podle "starého" standartu? Myslím po výrobní a materiálové stránce. Protože při snaze o použití nových materiálů, ...Zobrazit celý příspěvek
A mělo by to význam teď obnovovat linku pro výrobu letadel podle "starého" standartu? Myslím po výrobní a materiálové stránce.
Protože při snaze o použití nových materiálů, motorů apod. by to znamelo v podstatě vývoj nového letadla.Skrýt celý příspěvekTo je otvorenie linky po tom, čo si kongres nechal vypočítať cenu novej F-22B s použitím technológií z F-35. Vlastne technológie a skúsenosti so sériovou výrobou F-35 by vedeli ...Zobrazit celý příspěvek
To je otvorenie linky po tom, čo si kongres nechal vypočítať cenu novej F-22B s použitím technológií z F-35. Vlastne technológie a skúsenosti so sériovou výrobou F-35 by vedeli výrobu nových F-22 výrazne uľahčiť.Skrýt celý příspěvek
F-22 je obmedzený počet tak cca 200 ks. Aký význam by to malo? A myslím, že ani záujem by nebol. Kto by si kúpil tak drahý a náročný stroj ktorý je v pokročilom štádiu životnosti?
F-22 je obmedzený počet tak cca 200 ks. Aký význam by to malo? A myslím, že ani záujem by nebol. Kto by si kúpil tak drahý a náročný stroj ktorý je v pokročilom štádiu životnosti?
Myslím si že priestor na výrobu 200 ks tu je. Japonsko, J. Kórea, Austrália, Izrael minimálne budú v blízkej budúcnosti hľadať náhradu za F-15 a F-18... ak si dobre pamätám, v ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím si že priestor na výrobu 200 ks tu je. Japonsko, J. Kórea, Austrália, Izrael minimálne budú v blízkej budúcnosti hľadať náhradu za F-15 a F-18... ak si dobre pamätám, v minulosti o F-22 prejavilo záujem aj Spojené Kráľovstvo. F-22 by sa mohlo stať "novou" F-15 ako vývozný artikel pre spojencov až za horizont 2060, pričom USA by malo zachované výrobné kapacity a spojenci by mali výrazne posilnenú bezpečnosť.Skrýt celý příspěvek
Myslim, ze to sa nestane skor, ako budu mat USA sami nieco lepsie ako F-22. Momentalne by to boli mozno ochotni predat tak Australii. A ak by Rusom zacalo sibat este o level-dva ...Zobrazit celý příspěvek
Myslim, ze to sa nestane skor, ako budu mat USA sami nieco lepsie ako F-22. Momentalne by to boli mozno ochotni predat tak Australii. A ak by Rusom zacalo sibat este o level-dva viac, tak mozno Poliakom a Finom. Inak nemaju dovod davat z ruky tromfove eso.Skrýt celý příspěvek
A proč, když už mají demonstrátor nové generace, v podstatě přímo určený pro Pacifik?
A proč, když už mají demonstrátor nové generace, v podstatě přímo určený pro Pacifik?
NGAD stíhač jednoznačne nebude určený na export. Južná Kórea má vo vývoji vlastný stíhač KF-21, čo je však stíhač 4+ gen. Japonsko je dosť ďaleko vo vývoji svojej vlastnej 5. gen ...Zobrazit celý příspěvek
NGAD stíhač jednoznačne nebude určený na export.
Južná Kórea má vo vývoji vlastný stíhač KF-21, čo je však stíhač 4+ gen. Japonsko je dosť ďaleko vo vývoji svojej vlastnej 5. gen alebo dokonca 6. gen stíhačky. Dokonca sú tu indície o možnú spoluprácu Japonska a UK. Môže sa stať, že do vývoja 6. gen sa pridá nakoniec aj Južná Kórea a Austrália a máš pravdu, že ak tento program bude úspešný, "vyfúkne" akékoľvek snahy Lockheedu s F-22 a potom šanca exportu akéhokoľvek 4. gen stíhacieho lietadla sa stane prakticky nulová a spôsobí vážne ťažkosti aj 5. gen F-35.Skrýt celý příspěvek
Už se to tu psalo. F-22 je koncepčně letoun vycházející z 80. let minulého století. Tedy ještě za dob studené války, kdy byl koncept armád prostě jiný a do armád se narvalo ...Zobrazit celý příspěvek
Už se to tu psalo. F-22 je koncepčně letoun vycházející z 80. let minulého století. Tedy ještě za dob studené války, kdy byl koncept armád prostě jiný a do armád se narvalo hoooodně zdrojů.
Jenže studená válka skončila, přišla éra odzbrojování a USA pořídila jen takové množství aby jí to stále stačilo. Dále jak ukazují data provoz F-22 není nic jednoduchého a levného. A to pro USA. Ostatní státy by s tím měli daleko větší problémy.
Proto se rozhodlo, že F-22 prostě půjde k ledu a veškeré síly se napnou k projektu NGAD, který má být budován pro 21. století, má být kombinací technologií F-22 a F-35 s využitím technologie pro snadnější a levnější provoz s otevřenou architekturou pro lepší modernizaci na letoun 6. generace. No uvidí se jak se USA zadaří, každopádně F-22 je prostě pasé. I když třeba Japonsko se několikrát vyjádřilo, že by měli zájem, tak je otázka jestli by provoz dokázali ufinancovat.Skrýt celý příspěvekAkékoľvek snahy Lockheed Martin o export F-22 boli dodnes stopnuté kongresom USA. Prevádzka F-22A je veľmi náročná z dôvodu, že jej technológie pochádzajú z 90. rokov a okrem ...Zobrazit celý příspěvek
Akékoľvek snahy Lockheed Martin o export F-22 boli dodnes stopnuté kongresom USA. Prevádzka F-22A je veľmi náročná z dôvodu, že jej technológie pochádzajú z 90. rokov a okrem uzatvorenej linky v Lockheed Martin už ani subdodávatelia dnes už prakticky neexistujú. Práve modernizácia F-22 technológiami z F-35 by zjednodušila výrobu, servis aj mohla otvoriť dvere pre export.Skrýt celý příspěvek
Ale však to se momentálně děje v rámci programu NGAD. USA má bohaté zkušenosti s vývojem, provoze a nasazením letounů 5. generace jako F-22, "F-117", B2 a teď už i F-35. Z těchto ...Zobrazit celý příspěvek
Ale však to se momentálně děje v rámci programu NGAD. USA má bohaté zkušenosti s vývojem, provoze a nasazením letounů 5. generace jako F-22, "F-117", B2 a teď už i F-35.
Z těchto poznatků se nyní vychází a vyvíjí se nový letoun.
Modernizace F-22 na základě technologií z F-35 nebude zrovna jednoduchá záležitost, protože se koncepčně jedná o odlišné stroje. F-22 je určena k vybojování vzdušné nadvlády a F-35 k všeobecným bojovým úkolům. Podle toho se pak určuje potřebná výkonnost stroje a podle toho pak technologická řešení atd. atd. Navíc provoz F-35 není zrovna jednoduchý, protože se jedná o poměrně sofistikovaný stroj.
Znovu obnovit výrobu F-22 by v tuto chvíli bylo plýtvání zdroji.Skrýt celý příspěvekLenže keďže NGAD nie je určený pre export a ešte nejakú chvíľu tu nebude. Spojencom ostáva im buď teda vývoj vlastnej stíhačky alebo ostať u strojov 4./4.+ gen, alebo bude USA ...Zobrazit celý příspěvek
Lenže keďže NGAD nie je určený pre export a ešte nejakú chvíľu tu nebude. Spojencom ostáva im buď teda vývoj vlastnej stíhačky alebo ostať u strojov 4./4.+ gen, alebo bude USA ochotné spustiť výrobu modernizovanej verzie F-22 a povoliť export. Áno, F-22 je iná stíhačka, ale nemyslím si že by bol problém upraviť softvér F-35, použiť tie isté alebo upravené palubné systémy, senzory, "stealth" náter, technológiu sériovej výroby... Prečo by obnovenie výroby malo byť plytvaním zdrojmi, pokiaľ by o tie stíhačky bol dostatočný záujem na export? To je celkom mimo. Plytvaním zdrojmi je naopak vlastniť multimiliardový projekt a nevyužiť situáciu na jeho export. Ak bude dostatočný záujem, samozrejme. S prevádzkou F-35 už majú všetci spojenci v Tichomorí skúsenosti.Skrýt celý příspěvek
Sgt Murphy Chápu co píšete a v podstatě to co píšete dává smysl. Problém ale je, že vše je založeno na předpokladu, že by o F-22 musel být enormní zájem a to není jisté. USA by ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy
Chápu co píšete a v podstatě to co píšete dává smysl. Problém ale je, že vše je založeno na předpokladu, že by o F-22 musel být enormní zájem a to není jisté. USA by musela zaplatit znovuobnovení linky, modernizaci a další věci, ale kam by to prodala nakonec a v kolika kusech? Japonsko a Austrálie ty se vyjádřili, že by měli zájem, ale to je tak všechno. Indie a podobné země určitě ne i kdyby měli zájem, a Evropani se chystají na vlastní stíhačky.
Prostě vsadilo se na F-35 do doby než bude NGAD. A pak se uvidí co dál.Skrýt celý příspěvekAustrália, J. Kórea, Izrael by mali záujem takmer istý si myslím. V týchto krajinách lieta spolu 23 ks F-18 E/F a 136 ks F-15. Otázka je Japonsko a V. Británia, ktorý v minulosti o ...Zobrazit celý příspěvek
Austrália, J. Kórea, Izrael by mali záujem takmer istý si myslím. V týchto krajinách lieta spolu 23 ks F-18 E/F a 136 ks F-15. Otázka je Japonsko a V. Británia, ktorý v minulosti o F-22 záujem prejavili ale predaj nepovolil kongres USA, začali s vývojom vlastných strojov 5./6. gen (Tempest, F-3) ... Otázne je, či naozaj sú tieto krajiny schopné vôbec vyrobiť plnohodnotnú stíhačku 5. nie to ešte 6. generácie. Vidíme aké problémy mali s 5. generáciou USA, ktoré dnes je technologicky na špici... A F-22 by mohli mať skôr a možno aj ešte lacnejšie. Tu lieta 155 ks F-15 a 101 ks Typhoon. Takže ak počítam, že F-22 by nahradila kvôli cene čo by len polovicu stávajúcej flotily lietadiel, stále je tu priestor pre 207. Ale môžem sa mýliť, že naozaj už tu žiaden priestor pre F-22 dnes nie je a ten vlak už stihol nenávratne ujsť...Skrýt celý příspěvek
Sgt Murphy Prakticky jste to shrnul správně. Problém F-22 je ten, že prostě těsně po výrobě těch cca 200 ks byla ta výroba ukončena a zakázán vývoz. Teď už ho prostě není potřeba ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy
Prakticky jste to shrnul správně.
Problém F-22 je ten, že prostě těsně po výrobě těch cca 200 ks byla ta výroba ukončena a zakázán vývoz.
Teď už ho prostě není potřeba znovu rozjíždět. Mnohé státy si řeší svůj vývoj.
F-22 doplatila na dobu kdy vznikla.Skrýt celý příspěvek
Tak Izraelci se údajně třesou na pár kusů letounů první série, pokud by je letectvo vyřazovalo. Za pár let to bude výhodné i pro Amíky. Každopádně Japonsko prý dostalo nabídku na ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Izraelci se údajně třesou na pár kusů letounů první série, pokud by je letectvo vyřazovalo. Za pár let to bude výhodné i pro Amíky.
Každopádně Japonsko prý dostalo nabídku na F-22 s technologií z F-35, ale cena za kus byla taková, že si raději vyvíjejí stíhačku vlastní.Skrýt celý příspěvekLockheed Martin dal Japonsku ponuku na vývoj F-22 s technológiami F-35, ale LM dostal stopku od Kongresu USA. Inak by dnes Japonsko lietalo na F-22B.
Lockheed Martin dal Japonsku ponuku na vývoj F-22 s technológiami F-35, ale LM dostal stopku od Kongresu USA. Inak by dnes Japonsko lietalo na F-22B.
F-22 stojí trochu jiné peníze. To je asi jediný důvod proč to US ani v roce 2020 nikomu pustit nechce. Fakt, že tam mají moc pokročilé technologie už po těch letech zase až tak moc ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 stojí trochu jiné peníze. To je asi jediný důvod proč to US ani v roce 2020 nikomu pustit nechce. Fakt, že tam mají moc pokročilé technologie už po těch letech zase až tak moc není na pořadu dne. F-35 v některých schopnostech F-22 předčí a nabízí se kdekomu. Článek, který si nechala vláda vypracoval, odhaduje kolik by stál restart výroby v roce 2010:
https://www.rand.org/content/d...
Je to moc nepěkné číslo - 227 milionů dolarů za kus. A to se bavíme o roce 2010, dnes by to stálo zase jiné dolary. Kolik kousků by za to bylo F-35? Minimálně 3 s tím, že inflaci pomíjím.Skrýt celý příspěvekVeľa stojí tak ho nedáme na export? To je dobrá blbosť. A koľko myslíš že stojí Japonsko alebo iné štáty celý vývoj a výroba vlastnej stíhačky úrovne F-22? Myslíš že ich to víde ...Zobrazit celý příspěvek
Veľa stojí tak ho nedáme na export? To je dobrá blbosť. A koľko myslíš že stojí Japonsko alebo iné štáty celý vývoj a výroba vlastnej stíhačky úrovne F-22? Myslíš že ich to víde lacnejšie? Takto by mohli kúpiť hotový produkt.Skrýt celý příspěvek
... Rád by som tohto "kráľa" videl vo väčších počtoch pravidelne nad krajinami NATO v EU, kľudne aj na Sliači a na cvičeniach na Ukrajine. To by Putina hneď prešli chute ...Zobrazit celý příspěvek
... Rád by som tohto "kráľa" videl vo väčších počtoch pravidelne nad krajinami NATO v EU, kľudne aj na Sliači a na cvičeniach na Ukrajine. To by Putina hneď prešli chute "odhryznúť" si čo by len kúsok akejkoľvek susediacej krajiny. Prečo by Rusko mohlo robiť veľké vojenské cvičenia s Bieloruskom na hranici s Poľskom a Pobaltských štátov, vojensky Bielorusko podporovať a my nemôžme robiť to isté na Ukrajine? Lebo Putin povie bububu? Nech sa ide vypchať.Skrýt celý příspěvek
A další věc, snad to není offtopic. Jedná se o možná jaký taký konkurent pro F-22. Čina by už měla mít 2 jednotky s letouny J-20 s motory WS-10C. To znamená, že už nejsou závislí ...Zobrazit celý příspěvek
A další věc, snad to není offtopic. Jedná se o možná jaký taký konkurent pro F-22. Čina by už měla mít 2 jednotky s letouny J-20 s motory WS-10C. To znamená, že už nejsou závislí na dodávkach z Ruska. Dokonce by měli testovat verze WS-15, která bude mnohem lepší než AL31F.
Stejně mi přijde neuvěřitelné, že ani po tolika letech se žádný letoun neblíži F-22.Skrýt celý příspěvekAle to asi ani cenou a tam niekde bude ten rozdiel
Ale to asi ani cenou a tam niekde bude ten rozdiel
Skor bude problem v technologiach. Metalurgia, chemia a software sa neda tak lahko obslahnut ako strojarina. Europa by dokazala postavit konkurenta. Cina s Ruskom ani nahodou. ...Zobrazit celý příspěvek
Skor bude problem v technologiach. Metalurgia, chemia a software sa neda tak lahko obslahnut ako strojarina. Europa by dokazala postavit konkurenta. Cina s Ruskom ani nahodou. Aspon podla mna.
Staci si spomenut na nasadenie Su-57 v Syrii a ako potom Kremel zacal zrazu tvrdit, ze derivaty Su-27 su pre nich uplne postacujuce. A Cina mozno nie je ani tak daleko ako Rusi.Skrýt celý příspěvek
Nevíte o jaký systém se jedná u "systému využívajícího směrovanou energii k obraně před střelami země-vzduch"? Pokud tomu rozumím, půjde o podobný princip jako u aktivní ochrany u ...Zobrazit celý příspěvek
Nevíte o jaký systém se jedná u "systému využívajícího směrovanou energii k obraně před střelami země-vzduch"? Pokud tomu rozumím, půjde o podobný princip jako u aktivní ochrany u tanků?Skrýt celý příspěvek
Pravděpodobně laser - buď k rušení senzorů infračervených střel nebo přímo k ničení všech střel.
Pravděpodobně laser - buď k rušení senzorů infračervených střel nebo přímo k ničení všech střel.
Možná toto:
https://theaviationist.com/202...Možná toto:
https://theaviationist.com/202...US aktuálně poptává 2 varianty. Jedna je v podvěsu a asi není pohyblivá, takže letoun musí směřovat čelně k cíli. Pak má variantu "ABC turret" a to je, pokud jsem to dobře ...Zobrazit celý příspěvek
US aktuálně poptává 2 varianty. Jedna je v podvěsu a asi není pohyblivá, takže letoun musí směřovat čelně k cíli. Pak má variantu "ABC turret" a to je, pokud jsem to dobře pochopil, spíše pro větší stroje.
Obojí poptává ale pro F-15 a pro AC-130J. Cokoliv v podvěsu pro F-22 asi moc vhodné nebude. A to výkonnější otočné řešení je pravděpodobně moc velké.
Test probíhal na F-15. Nicméně USAF poptává silnější zdroj a ten má být k dispozici až v roce 2024 jako prototyp.Skrýt celý příspěvekBude zajímavé sledovat jaký výkon laseru se jim podaří do podvěsu dostat. Přece jen, bude tomu muset odpovídat zdroj elektrické energie.
Bude zajímavé sledovat jaký výkon laseru se jim podaří do podvěsu dostat. Přece jen, bude tomu muset odpovídat zdroj elektrické energie.
Řekl bych, že baterie superkondenzátoru nabitých na zemi s průbežným doplňováním z palubního generátoru vystačí na běžný vzdušný boj. Dost pochybuji, že si v blízké budoucnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Řekl bych, že baterie superkondenzátoru nabitých na zemi s průbežným doplňováním z palubního generátoru vystačí na běžný vzdušný boj. Dost pochybuji, že si v blízké budoucnosti budou stíhači vozit generátor schopný opakované palby z chodu.Skrýt celý příspěvek
Badysak Slibnou cestou je výroba generátoru z malého turbínového motoru, který používá vrtulník Kiowa. Allison Model 250 T 703. Britové to testují s připojeným generátorem. Oni to ...Zobrazit celý příspěvek
Badysak
Slibnou cestou je výroba generátoru z malého turbínového motoru, který používá vrtulník Kiowa. Allison Model 250 T 703. Britové to testují s připojeným generátorem. Oni to chtějí pro pozemní lasery, protože turbína má lepší poměr hmotnosti a rozměrů oproti diesel motorům o stejném výkonu, ale o to snadnější by to bylo pro úpravu na letadlo.
Samotná turbína má suchou hmotnost 60 kg, s generátorem to bude mít ani 500 kg. Když to dáte pod jedno křídlo a pod druhé přídavnou nádrž, máte vše potřebené na palubě a můžete použít palivo letounu. Dalo by se to instalovat i jinam, například podobně jako konformní nádrže. Nebo vybavit motor stíhačky generátorem, podobně poháněným od motoru jako ventilátor zdvihu od hřídele, jak to má F 35B.
Ve výsledku to může být použitelnější než baterie pro pár výstřelů a pak čekat na dobití. Dokážu si to pak představit i pro boj proti dronům kolem kterých by stíhač pomalu kroužil a jeden po druhém je usmažil.Skrýt celý příspěvekhttps://www.armadninoviny.cz/m... Ve všech případech jde ale, ve smyslu vojenského použití, o málo výkonné ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.armadninoviny.cz/m...
Ve všech případech jde ale, ve smyslu vojenského použití, o málo výkonné lasery (typicky 50 až 150 kW) ‒ cíle je proto nutné ozařovat sekundy (u jednoduchých kvadrokoptér) až po desítky sekund (například útočné vrtulníky). K tomu, aby i ty nejodolnější cíle byly zničeny během několika sekund jsou nutné mnohem výkonnější lasery. Velký výkon zajistí nejen zničení rychlých a odolných cílů, ale zajistí také větší dostřel (vlivem atmosféry laserový paprsek ztrácí energii).
Ten motor má kolem 500 kw děleno 2 viz. článek to dokáže napájet jen slabý laser na rakety bude třeba silný pulz, aby je vyřadil ihned na nějaké malé drony mimo akutní ohrožení asi ano, ale na stíhačce to vidím bledě.Skrýt celý příspěvek
Tak sorry, spletl jsem s tímto.... IRST
https://www.thedrive.com/the-w...Tak sorry, spletl jsem s tímto.... IRST
https://www.thedrive.com/the-w...
Načítám diskuzi...