Německá modernizace britského tanku Challenger 2

Německá modernizace britského tanku Challenger 2
Německá modernizace Challenger 2 LEP / Twitter, DTR Magazine (Zvětšit)

Německá firma Rheinmetall na londýnské konferenci IAV 2019 (International Armoured Vehicles) představila svůj návrh modernizace britských tanků Challenger 2. Hlavním rysem německé nabídky je nová věž a německý kanon L55A1 ráže 120 mm s hladkým vývrtem.

Současná modernizace britských tanků Challenger 2 probíhá v rámci programu LEP (Life Extension Programme). O úspěch v LEP soutěží od listopadu 2016 firmy BAE Systems a Rheinmetall. Každá z firem získala od britského ministerstva obrany 23 milionů liber (655 milionů Kč) na vývoj vlastního prototypu vylepšeného tanku Challenger 2.

V letošním roce Londýn otestuje oba prototypy a vybere vítězné řešení. Celkové modernizační náklady se odhadují na 650 milionů liber (19,2 miliardy Kč), i když není jasné, zda bude na nový standard vylepšeno všech 227 aktivních tanků Challenger 2. Program LEP prodlouží životnost flotily britských Challengerů až do roku 2035.

I když oficiálně Rheinmetall a BAE Systems bojují proti sobě, na programu vydělají obě firmy. Před týdnem totiž BAE Systems prodala Rheinmetallu 55 % akcií ve své divizi pozemních bojových vozidel Land UK. Divize Land UK provádí mimo jiné generální opravy a modernizace vozidel CVR(T) (Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked)), bojových vozidel pěchoty Warrior a uchází se o modernizaci tanků Challenger 2.

Rheinmetall je navíc většinovým podílníkem v německo-nizozemském konsorciu Artec, které britské armádě dodá 800 kolových obrněných vozidel Boxer. Oficiálně firma Rheinmetall koupila Land UK z důvodu přesunu výroby Boxerů do Velké Británie, ale je jasné, že si německá firma tímto krokem pojistila podíl na programu LEP.

BAE Systems představila své modernizační řešení tanku Challenger 2 v minulém roce. BAE Systems ale „pouze“ provedla výměnu elektronického, senzorového, počítačového a softwarového vybavení (včetně nových pracovních míst posádky).

Naopak Rheinmetall představil hloubkovou modernizaci tanku Challenger 2 s novou věží a novým kanonem L55A1 ráže 120 mm s hladkým vývrtem. Stojí za zmínku, že jde o novou tankovou věž vyvinutou v Evropě po 20 letech.

Kanon L55A1 může používat nejrůznější munici NATO, včetně německé průbojné DM63 s wolframovým penetrátorem nebo tříštivo-trhavé s časovačem DM11.


Britské tanky Challenger 2 na cvičení v Ománu.

Originální tank Challenger 2 přitom používá hlaveň L30 s drážkovaným vývrtem a tanková munice pro tento typ hlavně se ve Velké Británii již nevyrábí. Stejně tak je problém s udržením výroby drážkovaných hlavní v britské továrně ve městě Barrow-in-Furness. Tankovou munici pro tento typ hlavně ale vyrábí belgická firma Mecar.

Drážkovanou hlaveň navíc používají pouze tanky Challenger 2 (ve výzbroji Velké Británie a Ománu) a indické tanky Arjun, které jsou ale vyvíjeny již 45 let. To omezuje jak dostupnost příslušné munice, tak náhradních hlavní.

Naopak moderní munice pro hlavně s hladkým vývrtem je široce dostupná a „levná“ (díky větší seriovosti). Hlavně s hladkým vývrtem mají navíc lepší výkony při střelbě podkaliberní protitankovou municí (APFSDS).

O samotné věži se toho příliš neví. Podle různých zdrojů má být lehčí a přitom mít stejnou nebo vyšší odolnost. Munice (odhady jsou 40 až 50 nábojů) je umístěná v pancéřové schránce v zadní části věže. Věž využívá senzorovou sadu Thales ORION pro velitele i střelce, kterou najdeme v nových britských průzkumně-bojových vozidlech Ajax.

Pohyb věže a kanonu zajišťují digitálně řízené servopohony. Posádka oproti původní věži Challenger 2 má samozřejmě zcela nové pracovní stanice. Britská armáda nepožaduje u nových Challengerů 2 aktivní systém ochrany (APS), ale podle Rheinmetallu není problém APS na věž umístit.

Co se týče mobility, německá firma nabízí také EuroPowerPack, který kombinuje dieselový motor MTU MT883 o výkonu 1100 kW (1500 koní) a desetistupňovou převodovku (pět rychlostí vpřed, pět vzad) Renk HSWL 295TM. Současný motor Perkins CV12-6A Challengerů má výkon jen 890 kW (1200 koní).

Program LEP je jedním z dalších ambiciozních programů britské armády. Kromě 227 modernizovaných tanků Challenger 2 britská armáda získá také 589 bojových vozidel Ajax (z toho 338 bojově-průzkumných) a 800 obrněných transportérů Boxer. Vozidla Ajax a Boxer pak mají tvořit jádro nově budovaných útočných brigád (Strike Brigade).

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace britských tanků Challenger 2

Ministerstvo obrany Velké Británie připravuje modernizaci hlavních bojových tanků Challenger 2. ...

Německý obrněný transportér Boxer pro Velkou Británii

Ministerstvo obrany Velké Británie (MOD) plánuje v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) ...

Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu

Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...

Tank Challenger 2 Black Knight pro britskou armádu?

Britský koncern BAE Systems na výstavě vojenských pozemních vozidel DVD 2018 (Defence Vehicle ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • sanityangel1
    21:01 29.01.2019

    Ty voe, Skopcaci budou upgradovat anglicky Challenger :)
    Winston se musi v hrobe obracet, kam to Anglani dotahli.

    • Rase
      22:23 29.01.2019

      Tak pusky jim modernizuji uz dost dlouho. Nějaka narodni hrdost muze byt akorat tak u lodi a ponorek. Mozna stihacek.

  • Tecka
    19:50 29.01.2019
  • Jirosi
    14:55 29.01.2019

    Mně spíše zaráží, že i u takto poměrně hodně vyráběného tanku došlo na problém u použití specifických dílů. A to byli díly vyráběné doma!

    "nově budovaných útočných brigád (Strike Brigade)."

    Co to ti UK pekelníci vytváří za super těžkou jednotku.

    • skelet
      19:41 29.01.2019

      když ty díly nikdo neobjedná ..

  • lemkin
    14:13 29.01.2019

    Ta věž by mě opravdu zajímala. Z obrázku mi přijde, že je opravdu jiná, dle mého klidně základní leopardí věž, kde se tvar té původní dohnal pouze instalací vhodných bloků přídavného pancéřování. Je tedy s otázkou nakolik bude také neprůstřelná - původní challenger je přeci jen oříšek.

    Rheinmetall ale ukazuje, čeho všeho je schopen, ať si zákazník vybere. Vše tedy bude o financích. Osobně tipuji levnější variantu s tím, že tank poté prostě dojezdí.

    Otázka poté pro Brity bude, co dál. Tanky v Evropě budou vyrábět pouze Němci a Francouzi - historicky nepřítel.

    • Rase
      16:22 29.01.2019

      Puvodne mely Challengery oslouzit tak jak jsou, s tim ze je nahradi Ajax s tankovym kanonem. Bohuzel i tato varianta byla zrusena v ramci uspor a tak to flikuji takhle. V budoucnu se ale asi vrati k tomu tanku na Ajaxu. Teda dle meho odhadu. On ten Ajax je v podtate takovy tank s 40 mm kanonem, vysadek neveze, tak to neni ani BVP

  • jj284b
    14:06 29.01.2019

    co sa tyka drazkovaneho L30 120mm, ten ma dlzku hlavne L55 (6.6m)...

  • palo satko
    13:53 29.01.2019

    Pred tyždnom premietali v telke film, ako by vyzerala Britania, keby ju Hitler dobil. Ukazovali kto by bol kralom, kde by sidlil "protektor", ktory zamok by patril komandature SS, v ktorom mestečku by mal Hitler svoju anglicku dovolenkovu rezidenciu, ....
    Ale ani Adolfa nenapadlo, že Nemcom bude patrit Rolls&Royce, Bentley, že budu s Angličanmi vyrabat stihačky a nakoniec aj tanky. Ten Brexit ma niečo do seba

    • Jirosi
      14:51 29.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      Jak změní "breexit" vlastnickou strukturu firem ....

      • markus223
        17:47 29.01.2019

        To by mě teda taky zajímalo.

        • palo satko
          10:15 30.01.2019

          Podnikanie v Anglicku bude zložitejšie a upadok kralovstva podnieti Anglanov robiť prieky. Nemci svoje podiely predaju nejakym naivnym investorom (Indom?). Nakoniec predali by ich neskôr aj bez brexitu, lebo kto by si kupil elektricky Rolls&Royce?

  • Rase
    13:21 29.01.2019

    Pakliže bude munice ve věži, tak to už rovnou mohli přidat nabíjecí automat, přesněji nabíjecí robotické rameno, které má být i pro modernizovaný Leopard nebo Abrams. Osobně moc nevěřím tomu, že by starou věž vyhodili a nahradili novým svařencem. Spíš jen odřízli zadní část a nahradili novou a přeřezali vnitřní úchyty, přepážky atd. Nový kanón L/55A1 by byl super, EuroPowerPack taky, ale to už by z původního tanku fakt moc nezůstalo. Docela by mě zajímalo, na kolik tahle úprava vyjde, v porovnání s dříve nabízeným prodejem ojetých Leopardů a jejich modernizací na verzi 2A7V.
    ps. Modernizace od Rheinmetallu je ale moc pěkná.

    • The88
      15:57 30.01.2019

      Challenger ma standsrdne munici v korbe?

      Jinak k tomu nabijecimu robotu - me tohle reseni prijde takovy nachylnejsi na "rozhaseni" nez treba karuselovej automat...

      • Rase
        12:00 31.01.2019

        zdá se že má munici uloženou taky jen ve věži:
        http://u0v052dm9wl3gxo0y3lx0u4...
        Ono rameno je takové zvláštní, ušetří spoustu práce, ale je drahé a člověk je pořád rychlejší. Dávno k tomu došli v USA, Bundeswehr taky nemá zájem, ale nyní se zdá, že jej Američané přeci jen zavedou na Abrams, jelikož potřebují dát nabíječovi jinou funkci (operátor dronů)