Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr

Puma - v zadní části věže můžete vidět granátomety WS-40 / Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. Celková cena zakázky dosahuje přibližně 370 milionů euro.

Modernizace celé flotily vozidel Puma německého Bundeswehru proběhne v letech 2020 až 2023. Vozidla získají mimo jiné nové elektrooptické pozorovací/zaměřovací přístroje a nové barevné displeje s vysokým rozlišením. Díky novým senzorům a monitorům se výrazně zlepší situační povědomí posádky o okolí vozidla.  

Projekt vylepšení vozidel Puma počítá i s instalací infračervených světlometů na zádi, což umožní rychlejší jízdu vzad i v úplné tmě.

V zadní části vozidla najdeme nově, na hlavní věži nezávislou, dálkově ovládanou zbraňovou věžičku TSWA (Turret-independent Secondary Weapon System), která zvýší obranné schopnosti vozidla i v stísněném městském bojišti. TSWA je malá robotická věžička s několika jednorannými granátomety ráže 40 mm. TSWA dokáže odpalovat nesmrtící (kouřové, flash-bangy, atd.) i smrtící granáty s maximálním dosahem 400 m.

Bližší informace o podobě TSWA nejsou k dispozici. Dodejme však, že již nyní má Puma na bocích věže 18 ks 40mm multifunkčních granátometů Wegmann WS-40, umístěných v otočné lafetě, schopných vystřelovat širokou škálu munice, včetně protipěchotní.

V rámci současné objednávky dojde k výrobě tří prototypů a jejich otestování na vozidlech Puma. Pokud půjde vše podle plánu, vozidla Puma získají věžičky TSWA od roku 2023.

Kromě toho německá armáda objedná u výrobce také několik samostatných věží, které patří mezi nejsofistikovanější, ale i nejkomplikovanější části vozidla. Výrobce z věží a horního trupu postaví plnohodnotný “3D simulátor”, který poslouží pro výcvik velitelů a střelců, aniž by bylo třeba nasadit skutečné vozidlo.


Prostor střelce a velitele uvnitř vozidla Puma. Černobíle monitory postupně nahradí barevné s velkým rozlišením. / Bundeswehr 

Objednávka zahrnuje integraci všech zmíněných systémů do tří vozidel Puma, s tím, že krom modernizace původních vozidel, budou nové systémy integrovány i do druhé série vozidel Puma, jejíž výroba začne od roku 2020. Tato vylepšená verze vozidel Puma je nabízena i pro AČR v tendru na nové BVP a byla by vyráběna v ČR, souběžně s výrobou v Německu.

Vzhledem k informacím o vozidle Puma druhé série, je velice pravděpodobné, že vozidla získají i kontejner pro protitankové střely EuroSpike a absolvují výměnu původního spřaženého kulometu za kulomet větší ráže 7,62×51 mm.

Zde není jisté, zda se bude jednat o konvenční kulomet MG5 (MG5 A1) od společnosti Heckler & Koch nebo trojhlavňový kulomet RMG 7,62 od společnosti Rheinmetall. Ten je postavený na základě kulometu MG3 a je určený k osazení na obrněná vozidla. Jeho nezvyklá konstrukce má snížit přehřívání hlavně - kadence je snížena na 800 ran/min a po přehřátí jedné hlavně, dojde automaticky k otočení na novou.

 
Puma je nejpokročilejší bojové vozidlo pěchoty současnosti, ale je také patřičně drahé.

Pokud jde o samotnou modernizaci vozidel Puma, tak v podstatě se bude jednat o modernizaci vozidel první série na standard druhé série, kterou Bundeswehr nakoupí po dokončení výroby současné verze. Výroba první série začala v roce 2009 a vozidla Puma byla oficiálně zařazena do výzbroje Bundeswehru v roce 2015. Celkem Bundeswehr odebere 350 vozidel a do roku 2020 nahradí poslední stroje Marder.

Puma jedinečným způsobem kombinuje taktickou a strategickou mobilitu, palebnou sílu, modulární pancéřovou ochranu, pokročilé elektronické vybavení i výcvikové schopnosti.

Avšak vše má svou cenu - jednotková cena za “holé” vozidlo Puma je 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního a výcvikového zázemí.

Zdroj: Army Guide

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

Zetor Engineering představil svůj vývoj v oblasti military a prototyp bojového vozidla

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering představila na veletrhu IDET svůj ...

Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35

V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň ...

IdZ-ES: Bundeswehr kupuje komplety vojáka budoucnosti

Německá firma Rheinmetall dodá německé armádě za 370 milionů euro další komplety vojáka budoucnosti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • lalalik
    10:53 08.06.2018

    Až na to, že v Německu musí kvůli problémům Pumy prodlužovat životnost Maderů: https://www.defensenews.com/la...

  • Rase
    14:59 20.07.2017

    Vzhledem k tomu, že i Pandury máme dost našlapané, tak si myslím, že MO se bude snažit mít nová BVP napěchovaná co možná nejmodernějšími systémy. Je v podstatě jedno, zda to bude Puma, CV90, ASCOD nebo Lynx. Navíc stejně je zakryje maskovací síť :D

  • juhelak
    13:50 20.07.2017

    Rase: nejen vojáku..s rychlostí vyroby a mozných rezerv by v pripade krize kazde odvracene nebezpečí bylo zlate..nehlede na to ze to je systém za 200 milionu, tak nejaka AO třeba za 5% ceny není tolik.

  • Rase
    13:41 20.07.2017

    Pokud jde o aktivní ochranu, tak to je dobrá otázka. Ono by bylo fajn, mít na vozidle tuzemský systém Aktivní Ochrana II + na věží Izraelský systém IronFist (nabízí BAE a nakupují ho Holanďané) + nějaká rušička (jako německý MUSS) a třeba i pořádný soft-kill systém (automatické granátomety). Výsledek by byl hodně drahý, ale pro bojová vozidla (jen cca polovina z počtu 210), by to byla asi dobrá investice pro ochranu cenných vojáků.

  • MALI
    13:35 20.07.2017

    K transferu technologií na Pumu do ČR
    - PSM i Rheinmetall už spolupracují s našimi výrobci kabeláže (Qittner-Schimek a RAY Service), ale to jsou jen "ohrabky" (i když vojenská kabeláž není úplně nejlevnější) - to je reálně vše.
    Teoreticky by mohlo být:
    - optoelektronika - něco Meopta, ale tak maximálně přístroj řidiče a pozorovací periskopy, k tomu možná VOP mechaniku. Optický přístroj velitele (PERI) je hodně složitá věc se spoustou speciálních dílů, mohla by se však částečně vyrábět u nás (díly a montáž);
    - z hlediska balistické ochrany - VVU nic nevyrábí - to je výzkumný ústav, podléhající MO -dělají hlavně výzkum a jen okrajově i vývoj, vyrábí jiné podniky - např. VOP CZ; ti by byli schopni výroby celé korby Pumy;
    - pak je ještě otázka vnitřního vybavení vozidel (jako např. interkom, sedačky osádky, již vzpomínaná kabeláž vozidla - datová i silová + speciální subsystémy - rušičky, SDIO, ale i takové "blbůstky" jako jsou ochranné rohože, maskovací potah, filtroventilace, baterky atd, atd.);
    - mimochodem, i český průmysl disponuje výrobky, které by možná PSM na Pumě velmi rádo vidělo, ale nemá je... ;
    - důležitou stránkou pro zabezpečení životního cyklu techniky je však montáž a oživení (BVP) a to by se dělalo u nás (předpokládám, že ve VOP CZ).

    Závěrem:
    Já bych z hlediska možného BVP pro AČR na tu Pumu (přesto že je jedním z nejlepších BVP současnosti) zase tak jednoznačně nesázel. Ale hledisko transferu technologií je univerzální i pro další BVP a obecněji i pro ostatní vojenskou techniku.

  • Rase
    13:34 20.07.2017

    Ony ty pancíře od VVÚ jsou asi na dobré úrovni, když pracují i na nadnárodních projektech. Celkově vzato neprůstřelné sklo je asi skvělé, modulární pancíř taky, ale rozdíl oproti IBD a velkým firmám je ve financích. Ono zkrátka za málo financí nejde udělat top produkt. To samé Aktivní Ochrana II. Ta je sice super, ale Izraelcům nebo Rheinmetallu se nejspíš nemůže úplně rovnat (pokud ano, tak jen dobře). Zatím se VVÚ zaměřovalo na lehký modulární pancíř pro Pandury, na BVP už může jít něco těžkého, což zatím nemají. Nemám problém třeba s tím, aby VVÚ upravilo nebo dál zdokonalilo nějakou verzi AMAP, získanou v licenci od IBD Deisenroth. Na výrobě se může částečně podílet třeba opět Explosia.
    To samé s optoelektronikou a dalšími komponenty. Zkrátka co je šance vyrábět licenčně nebo jinak v ČR, tak proč to nepoužít (viz třeba protiminové sedačky).

  • KOLT
    12:37 20.07.2017

    juhelak, už jenom přesun technologií na práci s velkými pancéřovými díly by nebyl od věci. A aniž bych chtěl VVÚ podceňovat, dost pochybuju, že by dokázal vyrábět pancéřování na úrovni toho, co je na Pumě od IBD či DND. I Meopta by mohla něco získat právě z oblasti optoelektroniky. Dále tu máme SW, munice... Určitě by se našly další oblasti, kde bychom se mohli přiučit. Neznamená to, samozřejmě, že ve všech těchto oblastech se posuneme dál. Minimálně v některých bychom se o to měli velmi snažit (třeba právě to pancéřování a optoelektronika).

    Docela by mě zajímalo, jestli se na nová BVP počítá s aktivním obranným systémem. Pokud ano, tak zda s vyvíjeným u nás nebo dodaným výrobcem. Ale to možná ještě nevědí ani na MO.

  • juhelak
    11:46 20.07.2017

    s tím transferem technologii sem zvedav o co pujde..kanon nebo motor mají překoupeny, takze to není..optoelektronika bude asi od meopty..zbývá mi tam reálně schopnost výroby pancéřování..tezko rict jest VVU neumi ve stejné kvalitě už ted...VOP by to mohl následne pouzit k vyrobě pancerovanych kabin ajbanu atd.

  • MALI
    19:38 19.07.2017

    Celkové výšky vozidel:
    CV-90CZr: 3,000 m (po strop věže)
    CV-90CZ: 2,745 m (po strop věže), s velitelským přístrojem: 3,060 m
    ASCOD 3+6: 3,260 m (po strop věže)
    LYNX: 3,330 m (včetně věžičky velitelského přístroje)
    PUMA: 3,575 m (včetně rušičky PTŘS "MUSS" = ten válec nad velit. přístr.)

    Palné výšky (výška kanónu v nulové elevaci nad zemí):
    CV-90CZr: 2,530 m
    CV-90CZ: 2,053 m
    ASCOD 3+6: 2,700 m
    LYNX: 2,550 m
    PUMA: 2,440 m

  • Rase
    19:07 19.07.2017

    Ještě dodám, že ač Pumu hodně vychvaluju, tak rozhodně nemám problém ani s CV90CZ (s osádkovou věží) a i kdyby se vybral ASCOD nebo LYNX, nebudu s tím mít problém. U každého vozidla je něco zajímavého a žádné není špatné.
    O Pumě rád píšu, jelikož PSM je snad jediná firma v tendru, která neumí svůj produkt prodat a vychválit (prezentovat), přitom je to nejvyspělejší vozidlo. Stačí porovnat s aktivitou BAE, která nabízí kde co a skvěle zvládá sebeprezentaci .)))

  • Rase
    18:59 19.07.2017

    Jirosi:
    akorát to s popiskem "Puma" není SPz Puma, pokud je to vůbec něco Německého, tak to bude nějaký Marder (možná Marder II když to má věž). Vedle CV90, ASCODa a Pumy jsem stál a tohle Puma není. I ta fotka nevypadá zrovna čerstvě, přitom Pumu je venku teprve krátce, natož aby se s ní Bundeswehr účastnil mezinárodních cvičení (osádky se v podstatě teprve cvičí).
    Pěkně je vidět výška na fotce od Deutschmanna (níže), nebo tady na téhle fotce z ČR, kde je Puma hodně blízko CV90CZ (velikostí jsou si opravdu podobné):

    http://www.palba.cz/album/disp...

  • KOLT
    18:13 19.07.2017

    BVP mají být do značné míry montované u nás, s českými subdodávkami a s transferem technologií. Toliko teoretické požadavky, jak se to podaří vládě vyjednat je jiná věc. Ale pravděpodobnost, že se Puma bude alespoň montovat u nás, je podstatně vyšší, než že Zetor vyvine vlastní BVP, které nebude jen skládačka z dostupných komponent.

  • Jirosi
    18:07 19.07.2017

    Tady je obrázek kde to srovnání výšky je celkem pěkně vidět.
    http://www.ointres.se/cv90_hei...

  • HibbsCZ
    17:56 19.07.2017

    Sice to sem nepatří, ale jen pro zajímavost na 24.7. jde do vlády zakázka na lehká obrněná vozidla a na TITUS.
    803/17 Veřejná zakázka „Lehké obrněné vozidlo S-LOV-CBRN a LOV-CBRN II“
    804/17 Veřejná zakázka „Pořízení kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních a spojovacích a kolových obrněných vozidel MKPP na podvozkové platformě TITUS 6x6“
    Je vidět, že armáda se chce co nejrychleji zbavit V3S. Po dodání 41 Tater 815 pro minomety.

  • tektzby
    17:42 19.07.2017

    @Kozlus:

    To, že se v artiklu píše o výstavbě je stejně výhledové, jako mojí maličkostí oblíbený projekt Zetoru.
    To, že jste fanouškem druhé možnosti i proto neznamená, že vaše možnost je reálnější než ta moje.
    A na tom nezmění nic ani ten sáhodlouhý rozpis z vaší strany ergo se radši vytrácím s pozdravem krásného dne.

  • Kozlus
    16:18 19.07.2017

    tektzby:
    dej uz pokoj s tim neexistujicim Zetorem!

    Líbí se mi montáž v čr (i z toho plynoucí možný servis).
    V CR se nejspis budou montovat vsechny, Puma by se montovala urcite a ta ma podstatne lepsi vyhledy na budouci prodeje. Navic montovat a vyrabet je poradnej rozdil.

    Ke všemu se mi stále více zamlouvá "domácí" projekt.
    Na tom "projektu" neni domaciho nic. Ale vubec nic. Zetor od nekoho dostal kompletni vykresy, maximalne nakoupil licence na podskupiny a ted to placa do jednoho celku. Vyvojove centrum ma fungovat 2 roky, ale maji nulove zkusenosti, nejspis stejne rozsahle testovaci prostory a rozpocet asi taky nebude ve stovkach milionu, ze?
    Naslednou vyrobu pak nekomu proda. Jenze at uz vyhraje kdokoliv, tak zadna specializovana vyroba tady stejne nebude. Na Pumu by se tady postavila kopletni montazni linka, ale linku na powerpacky, veze, zbrane nebo elektroniku tady nikdo delat nebude, protoze se to nevyplati a v EU jsme proto, aby se tady levne neco relativne zakladniho udelalo, poslalo se to do nemecka, spojilo do celku a nasledne s poradnou prirazkou prodalo.

    I když by to byl luxus, tak souhlasím s tím co říkával Machiavelli a to, že armáda má disponovat svojí (rozumí se domácí) zbraní.
    Chtelo by to trosku realismu. Moderni zbrane jsou velmi slozite a drahe na vyvoj. Hlavne, kdyz je realna sance na prodej jen ACR. Vzpomen si, jak dopadla cena modernizace Tecek. Soucasna CR muze byt rada za Breny a to se stejne do zbrojovky muselo nalit par stovek milionu, aby se to odladilo a druha verze byla pouzitelna.

  • Pepos
    12:52 19.07.2017

    Nie je to k téme ,ale ...
    ,,aniž by šlo o pravdu absolutní"
    je veľmi zaujímavé ako sa dávajú prídavné mená a prívlastky k podstatným menám a v súčastnosti to je fakt už mimo reality.
    Ozajstná,absolútna ,moja ,jediná ....atď..........pravda. - bohužiaľ tie prívlastky ,prídavné mená sa používajú vtedy ,keď tu pravdu nemajú - hlavne sa používa na zakrytie skutočnosti a reality - viď politici.
    Pravda je len pravda - nič viac nič menej. Buď ju mám ,alebo nie(bez ostatných slov..) - neexistujú iné možnosti.

  • Tesil
    11:44 19.07.2017

    Rase
    Toto je krásná ukázka toho jak přistupovat k informacím na netu.
    Každý může svou pravdu doložit odkazem aniž by šlo o pravdu absolutní.V tomto případě nemám důvod ti nevěřit.

  • Rase
    11:07 19.07.2017

    Tesil:
    ten text na Palbě jsem psal já a vycházel jsem z německé a anglické wikipedie, kde je tento údaj (3,6 m). Na české a polské je údaj 3,1 m. Teď jsem našel (u španělů) výšku 2,48 m, což myslím sedí. Bude to nejspíš po strop věže, bez věžiček a dalšího zařízení.

  • Tesil
    10:27 19.07.2017

    Omlouvám se PavloviR,ale i tak žádnou Armatu kupovat nebudeme,no ale Pumu zřejmě také ne.
    A další chybička nebylo na palbě,ale valka.cz.

  • Vrata
    10:09 19.07.2017

    Ja jsem k vysce Pumy nasel hodnotu 3.05m - otevrete WIKI.en, na strance Puma (IFV) kliknete pod clankem na citace "Technical data sheets and pictures".

    Pro Tesil: jsou 2 Armaty - T14 (tank) a T15 (tezke BVP), oba na podobnem podvozku. Zde je rec o T15.

  • Tesil
    09:56 19.07.2017

    PavolR
    Proč sem taháš Armatu to snad neni BVP.
    KOLT
    Asi to překlep nebude jak na str.Natoaktual tak na Palbě je 3,60m.
    Rase
    Při vší úctě, počítat do celkové výšky anténu bude hloupost.

  • KOLT
    09:23 19.07.2017

    Já na IDETu naneštěstí nebyl, ale tak nějak mám tendenci věřit fotkám, ale hlavně Radomírovi ;-) Z čehož vyplývá, že co do velikosti je na tom Puma z hlavní čtveřice kandidátů nejlépe. Těch 3.6 metru je buď překlep (má být 3.06) nebo je to až po špičku věžičky na věži. Každopádně samotná korba Pumy je o poznání nižší než u ASCODu nebo Lynxu. CV90 je na tom podobně, spíš o něco hůře.

  • PavolR
    08:27 19.07.2017

    V preklade do tesilštiny: V porovnaní s T-15 je Puma hotový drobček. :-)
    https://cdncz1.img.sputniknews...

  • Deutschmann
    08:06 19.07.2017

    Tento obrázek je ještě lepší.
    http://2.bp.blogspot.com/-_kjp...

  • Deutschmann
    08:05 19.07.2017

    Tesil zde je hezká fotka pumy a dvou lidí.
    https://i1.wp.com/fighting-veh...

    takže pokud ti lidé mají cca 1,9 m tak je PUMA vysoká asi tak 2,1 m korba + 0,8 m věž

  • Rase
    07:57 19.07.2017

    Hrobař:
    Jedná se o kombinaci AMAP-B (proti kinetický střelám) a AMAP-SC (proti kumulativním střelám). Vyrábí a dodává je německá společnost IBD Deisenroth.

    Tesil:
    pokud si byl na IDETu, tak Puma byla z představených vozidel jednoznačně nejnižší. Ona zmíněná výška je očividně i s anténou.Reálně má tak do 2,5 metru, zkrátka méně než zméněné CV90. Přesnou míru jsem ale nenašel.

    tektzby:
    jak už bylo zmíněno,tak nám je nabízena vylepšená Puma "mk2", stejná jako bude kupovat Bundeswehr.

  • Hrobař
    05:59 19.07.2017

    Dotaz. Jaký má Puma reaktivní pancíř?

  • Tesil
    23:18 18.07.2017

    KOLT
    CV 90 2,70m,zhruba tak i ASCOD.
    Rozdíl 100 cm to už je znát.

  • tektzby
    23:10 18.07.2017

    @Kolt: četl četl, jenom pochybuju že nákup i následný servis by byl rentabilní.
    Líbí se mi montáž v čr (i z toho plynoucí možný servis).
    Ale i tak se obávám, že klasický tank tenhle hbitec nenahradí.
    Ke všemu se mi stále více zamlouvá "domácí" projekt.
    I když by to byl luxus, tak souhlasím s tím co říkával Machiavelli a to, že armáda má disponovat svojí (rozumí se domácí) zbraní.

  • Sgt Murphy
    22:57 18.07.2017

    Hold s 1% HDP na obranu sa toho moc nedá... Oni vedeli prečo to majú byť minimálne 2% pre ktoré sme sa zaviazali - potom by sme sa bavili aj o nových Pumách, aj o nových MBT, či už SVK alebo Čr. To je už ale politika.

    Typujem že na Slovensku pôjdu ako 8x8 obrnence Tatry s pancierovými kabínami a 4x4 sa nakúpia Aligatory... A na pásové podvozky sa peniaze nenájdu, keďže naša armáda sa potýka aj s inými problémami (napr. nadzvukové letectvo). A kapitáni sa budú povyšovať na majorov alebo rovnou plukovníkov za zásluhy pre štát...

  • Clanek
    22:48 18.07.2017

    @Charlie
    Tak ciste teoreticky ten kdo prvni trefi, vyhrava. Kdyz se T-72M4 povede zasah tak to samozrejme Puma nerozchodi ani pokud to pujde na predek a z peti kilometru, ale to same se da rict i v opacnem poradi bavime-li se o Pume trefici T-72M4 Spikem LR, nebo jeste lepe ER. Nakonec to bude o tom videt, nebyt viden a palit prvni a tu bych si vsadil na o 20 let mladsi zakopanou Pumu. To same plati i o kanonu na Pume, ikdyby nesvedl probit celni pancir T-72M4 ani po opakovanem zasahu, tak by ji kdyz uz nic jineho minimalne ocesal "az na kost" ze by T-72M4 stejne jen tezko pokracoval v boji.
    Kazdopadne toto porovnani T-72M4 proti Pume prece nedava smysl, leda by chtel jeden utvar ACR utocit na jiny utvar ACR. Bavme se o tom jak si jeden nebo druhy bude stat proti okolnim statum, nebo Rusku. Takze zakopane jak T-72M4 tak Puma v pro sebe vyhodnych postavenich, anebo manevrovy boj, prepad a ustup... proti Leo2, nebo T72/80/90... Myslim ze bude platit to co jsem napsal nahore, prvni kdo uvidi a trefi nejspis vyhraje a minimalne videt driv davam sanci spis Pume. Takze souhrne bych furt chtel mit na sve strane spis 250 pum mk2 v plne specifikaci, taktiku a vycvik prispusobeny jen jim, nez tristit sily a finance mezi mensi pocet pum (nebo hure vyzbrojenych pum) a 27, a ted ruku na srdce, puvodni konstrukci a dnes uz i casem modernizace sice MBT, ale(!) pomalu a jiste zastaralych.

  • KOLT
    22:37 18.07.2017

    3.6m je až po vršek věže, ne? Jednak průzkumná věž může vypadat jinak, jednak ostatní kandidáti jsou na tom co do velikosti spíš hůře....

  • KOLT
    22:36 18.07.2017

    Charlie, souhlas. Má to jediný háček, my nemáme moderní tanky :-/ Máme zoufale malý počet starých, byť slušně zmodernizovaných tanků, které jsou už ale hodně oježděné a chybí na ně náhradní díly (a to především na tu modernizaci). A peníze na nové tanky jsou v nedohlednu...

    tektzby, četl jste ten článek? Pro nás by, v případě zájmu, byla právě ta modernizovaná verse! Respektive, bylo by pro nás to, co dokážeme zaplatit. Když si tam naordinujeme 130mm vysokotlaký kanón a zaplatíme to, KMW s Rheinmetallem to pro nás s radostí vyvinou. Jen holt jeden kousek bude za 20 M$... Na Zetor si samozřejmě počkat můžete. Pokud vám tedy nevadí, že budete mít neodladěný koncept z kanceláře, která nic podobného doposud nevyvíjela, který bude muset někdo jiný vyrobit (Zetor nic takového nedělá), tzn. postavil linku, která poslouží pouze pro výrobu vašich vozů, protože nikdo jiný je na 99 % nekoupí... Vaše volba, ale já hlasuju proti.

  • Tesil
    22:24 18.07.2017

    Nemůže na bojišti působit problémy výška-3,60m?
    Například pro průzkumné jednotky.

  • tektzby
    22:11 18.07.2017

    Nechci být škarohlídem, ale trochu mi přijde napováženou jediná věc.
    My máme vybírat z jejich nabídky, ale pro "bundu" půjde modernizovaná verze.
    A ČR bude kupovat "zastaralý" model.
    Tak jako tak bych počkal na zetor.

  • Charlie
    21:45 18.07.2017

    Troufám si tvrdit, že v boji než se Puma dostala našim T-72M4 na kobylku, tak by jich zvládl pár odstřelit (vyjma situací jako léčka, kdy je tank k Bevkům zády a neví o nich).

    Ten rozdíl palebný síly a pancířů je prostě příliš velkej, to optikou nenahoníte (navíc moderní MBT mají ty systémy kvalitně stejný jako Puma). Bevko je dobrý, ale zkoušet s ním suplovat roli tanků je sebevražda...

  • Clanek
    14:44 18.07.2017

    @Pavol
    Eurodotace na nakup vojenske techniky mi jsou proti srsti. Ano, na jednu stranu by se nam, vychodoevropskym statum, otevreli dvirka k nejmodernejsi technice, ale eurodotace dava EU a ikdyz EU povazuju za pozitivni projekt a neco ceho musime byt soucasti, tak v aktualni dobe a vzhledem k tomu jake tendence vedeni EU ma (vyhrozovat, vmesovat se, vnucovat...) bych se jakemukoliv davani paky na vmesovani se do vlastni armady elitam jako Schultz atd. razne vyvaroval. Na to treba jednou nastane doba, ale to se EU bude muset zmenit a ta se zmeni jen kdyz se zmeni nas pristup k ni (a k volbam do europarlamentu nebude chodit 16% volicu treba).

    @Arthur
    Kde je vule je i cesta. Slovensko na to samozrejme ma, CR na to ma, cela evropa na to ma...
    ...finance, ale ne vuli. Timhle se volic tezko koupi, ten se lip koupi soc. davkama. Takze na Slovensku budujeme istoty, kde jedina istota je ta, ze ti u kormidla si nahrabou ve jmenu obycejneho cloveka jeste vic. Pokud by byla vule tak by se cesta urcite nasla (samotna produkce bude trvat roky, minimalne 5, nastavit si splatkovy kalendar na 10 let by urcite nebylo nevyjednatelne a kdyz se bavime o Slovensku a tech 120k co jsem nastrelil, tak 12ks/rok ze by neslo?

  • Rase
    14:44 18.07.2017

    PavolR:
    s oním prodloužením výběrového řízení vyloženě počítají u Zetoru Engineering a dle jejich slov, není kam pospíchat. Tak nějak doufám že se pletou a s BVP to nedopadne jako s vrtulníky, které se vybírají už několik let a ještě dlouho budou.
    Ten koncept podpory a koordinace "evropských" projektů je hodně zajímavý a mohl by významný i pro urychlení nákupu techniky u chudších států (Bulharsko, Rumunsko, my atd.) a snížit závislost na USA, kteří spoustu nákupů vlastní techniky dotují. V případě pásové techniky (BVP a MBT) je něco takového vyloženě žádoucí, jelikož se jedná o velice drahé hračky.

  • Pepin Nešpor
    14:38 18.07.2017

    Puma je puma!!! Ano budiz CV90 ci Ascod, ale prosim vas Sakala uz sem netahejte. Hledme do predu a ne dozadu má to slouzit AČR nekolik desitek let!

  • PavolR
    14:21 18.07.2017

    Clanek:
    Ešte by sa to mohlo natiahnuť, ak by niekto výsledok výberového konania napadol. A zaujímavé by bolo aj, keby Nemci urýchlili spustenie Eurodotácií do spoločného zbrojenia a vojenského výskumu. Švédom by tým mohli pekne zavariť.

  • Arthur
    14:19 18.07.2017

    Rase:

    Jednalo sa len o prirovnanie za cenu 1ks by bolo 8ks.


    Pavka

    Samozrejme, že nepotrebujeme 1000ks BVP a osádok do nich.

    Veď nedávno sa rozhodlo o nákupe kolesových 81ks bojových obrnených vozidiel na podvozku 8x8 a 404ks bojových obrnených vozidiel na podvozku 4x4.

    Domnievam sa, že tých plánovaných 404ks 4x4 bude skresaných o 1/3 až 1/2 v prospech pásových BVP.

    Takže OS SR pokiaľ chcú mať aj kolesá aj pásy potrebujú ešte vymeniť alebo modernizovať súčasné BVP-2.

    Prešovský prápor ISTAR dostal glváčovinu v podobe "mačko-psa", ktorý plave v podobe 18ks modernizovaných BPsV Svatava "BPsVI".

    Zostávajú ešte vymeniť (ASCOD / CV90 / Šakal - Mexa ...)
    • 11. mechanizovaný prápor (Martin)
    • 12. mechanizovaný prápor (Nitra)
    • 13. mechanizovaný prápor (Levice)

    Na 7 milionovú holú Pumu resp. prostým dělením 12,3 milionovú vyzbrojenú Pumu OS SR (MO SR) jednoducho nemá a ani nebude mať..

  • kazd
    13:59 18.07.2017

    Clanek:
    to je pořád dokola .. zda budeme pokračovat v blábolech o vševojskové armádě (= udržení teplých místeček pro důstojníky), čehož důsledek je nákup pár kusů moderní techniky a různé modernizace starých křápů např. kvůli munici (DANA hodnota munice přes 3 miliardy - víc jsem se už dlouho nezasmál)

    Nebo někdo bouchne do stolu a řekne, že tanky mít nebudem a proto koupíme Pumu. Jenže to by někdo na MO musel mít mozek, odvahu a chuť něco dělat...

  • Clanek
    13:40 18.07.2017

    Pumu bych ACR hodne pral.
    Ano, bude nakladna na porizeni a na udrzbu (zde jen jako kazda jina stejne vykona a technologicky nabita konkurence) , ale tady se bavime o nakupu na pristich kolik, 40 let? Musi jit o moderni konstrukci schopnou za dve dekady projit "faceliftem" a pro malou profesionalni armadu fakticky bez tanku bych na BVP skutecne nesetril, spis naopak. Sameho me napadlo to co uz zminil Rase, jestli v soucasne situaci neochoty dat na obranu spojencum slibene 2% nebude lepsi rezignovat na MBT uplne (nechat jen jako ulozenky) v prospech co 1) nejvetsiho poctu a 2) kvality BVP. Pokud budou vybaveny Spike atd. tak rozhodujici ve stretu bude tak jako tak taktika. CR muze prijit o T72 v boji s Rosomakem stejne jako Polsko muze prijit o Leo2 v boji s ceskou Pumou.

    Skoda ze do toho jde ted CR z regionu jako jedina, tohle si vylozene rikalo o 250ks pro CR a 120ks pro SVK, vse vyrabeno v CR, nemci jiz odladeno a s krasnou cenou (vyjednavaci pozice by byla silnejsi nez jakou ma Bundeswehr). Ikdyz, ono by zas nejakou chytrou hlavu urcite napadlo, ze na SVK jedine s TURRA 30... ach.

  • Nesher
    12:37 18.07.2017

    Rase a požaduje ty samé co my?
    Ano, nikdo neví za kolik to Němci nabídnou, ale celkem se dá čekat, že budou nejdražší. Tedy budou mít problém se do těch 50 mld (znovu opakuji jsou to náklady na celý životní cyklus, nikoliv jen na akvizici) vejít. Že je Puma špičkový stroj nikdo nerozporuje, jen pokládám otázku zda si ho můžeme dovolit.

  • Rase
    12:26 18.07.2017

    Nesher: specializované verze požaduje i Bundeswehr, tak se o náklady podělíme. Všechno je to o tom, jak se podaří uhrát smlouvu. Navíc nikdo netuší, za kolik bude vozidlo Puma nabízeno a v jaké bude konfuguraci. Zatím je zkrátka moc brzo řešit, zda na ni máme, nebo ne. Klidně se může stát, že budeme chtít ASCOD, nebo jiné levné vozidlo, ale budeme na něm chtít nejmodernější elektroniku, rychlopalný kanón na teleskopickou munici (CT 40) a třeba APS. Ve výsledku tak může být o dost draží než Puma pro Bundeswehr. Jako příklad, Britský Ajax, což je upravený ASCOD, je dokonce dražší než Puma pro Bundeswehr. Na druhou stranu se může stát, že Němci budou chtít podpořit export Pumy a cenu trochu zadotují, aby se s celým balíčkem přiblížili k oněm 50 mld.Kč za všechna vozidla a vše kolem. To už je ale spíš o politice a o tom, zda to Němci myslí s cílem sjednocovat výzbroj vážně nebo ne. Z našeho pohledu, by pak byla škoda toho nevyužít.

    alexa123: věž je bezosádková a pochybuju, že by se někdo dostal tak blízko k vozidlu aby se trefil puškou do tak malého prostoru. To už rovnou můžeš střílet do výfuku :D Uznávám ale, že pokud by byla Puma nasazená jako tanky u Turků nebo Saudů, tak je dost dobře možné i tohle.

  • alexa123
    12:09 18.07.2017

    Na videu vidno ako sú prázdne nábojnice vyhadzované relatívne veľkým otvorom na pravej strane . Neviem či je to rozumné riešenie - stačí presná dávka zo sapiku resp. guľometu z pravej strany a v interiéri to narobí pekný bordel.

  • Nesher
    12:04 18.07.2017

    K těm částkám zde uváděným bych chtěl podotknout jednu věc, 50 mld. není částka alokovaná pouze na nákup BVP, ale na celý životní cyklus. Obávám se, že do toho se Puma, zvlášť v situaci kdybychom museli (alespoň částečně) platit vývoj dalších verzí, které AČR požaduje nevejde ani náhodou.

  • Rase
    11:22 18.07.2017

    U ceny za Pumu jsem zapomněl dodat, že yyšší cena je i způsobena snížením počtu objednaných vozidel, kdy původní počet 405 kusů byl v roce 2012 snížen na 350 strojů a vývojové náklady se tak musely rozpočítat na menší množství vozidel.

    Jinak co se týče odladění systému, tak pro AČR by bylo již odladěné vozidlo (druhé série). Souhlasím ale s tím, že odborná náročnost na údržbu a provoz je velmi vysoká, to je ale problém každé nové techniky a všech nabízených BVP. Tady zkrátka nic neušetříme, ani v případě levnějšího stroje. O osekané verzi jsem nemluvil, maximálně o pár podsystémů méně než kolik požaduje Bundeswehr .))
    Dle mého, pokud by se pořídila Puma, nebo jiné pořádné BVP třeba s kanónem ráže 40 mm, tak pak by mělo smysl rezignovat na tankové vojsko a nové MBT. Přeci jen ta náročnost na zázemí je až moc vysoká a pokud jde o palebnou sílu, tak si troufám tvrdit, že pořádné BVP na bojišti zastane víc funkcí, než sebelepší MBT.

    ps. nemíním skálopevně trvat na Pumě, ale pokud budeme chtít od ostatních vozidel stejné schopnosti jako má Puma, bude i cena hodně podobná a rozhodně né poloviční, jak se často tvrdí.

  • Pavka
    11:15 18.07.2017

    Arthur: Já jen podtrhnu to co psal Rase, on už bude problém ekonomicky dlouhodobě udržet vycvičené posádky i pro těch 210 špičkových vozidel a zcela pochybuji že by se vůbec někdo hrnul do AČR jezdit v tom starém střepu natož jich obsadit 1000? Prostě za současné politické situace není a do budoucna nebude moc kde brát jako to šlo v minulém století.

Stránka 1 z 2