Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Modernizovaná TATRA
Foto: Modernizovaná TATRA T-815 8x8 LT / EXACILBUR ARMY

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA T-810 slouží v naší armádě ale i tisíce starších vozidel TATRA T-815. Bohužel vozidla již v současné době nesplňují nároky na moderní armádní nákladní automobil. Možné řešení představila firma EXACILBUR ARMY, která na letošním IDETu představila modernizovaný stroj TATRY T-815 8×8 LT.

V současné době slouží v Armádě ČR 5700 vozidel TATRA řady T-815, a to ve verzích 4×4, 6×6 a 8×8. Modernizace (6×6 a 8×8) má za cíl prodloužit jak životnost vozidel, tak vylepšit užitné vlastnosti vozidel.

Modernizací prošel původní třicet roků starý tatrovácký motor T3-930-50 (265 kW). Největší změnou je montáž jediného nového turbodmychadla s mezichladičem plnícího vzduchu, čímž se dosáhlo snížení spotřeby paliva, zlepšení chlazení a snížení kouřivosti. Vylepšil se také průběh kroutícího momentu a výkonu motoru v nízkých otáčkách

O přenos síly z motoru na kola se stará tatrovácká desetistupňová převodovka TATRA 10TS130 s novým systémem elektronického řazení TATRA-NORGREN. Řidič pomocí joysticku pouze předvolí rychlostní stupeň a po sešlápnutí spojky dojde k zařazení požadovaného rychlostního stupně. Vylepšuje se tak uživatelský komfort a bezpečnost provozu.

TATRY T-815 8×8 LT Foto: Modernizovaný prototyp TATRY T-815 8×8 LT na letošním IDETu / autor

Modernizovaná TATRA využívá také přídavné převodovky TATRA 230TRK, čímž se zamezuje vyskakování rychlostních stupňů. Podle firemních materiálů, je přenos krouticího momentu nově realizován v jiných převodových poměrech a v nižších provozních otáčkách motoru, čímž dochází ke snížení hlučnosti.

Podvozek kombinuje listová péra a vzduchové pérování, což zlepšuje stabilitu a šetří pneumatiky. Kola s obutím Michellin 14R20 jsou pak vybaveny systémem podhušťování Téléflow. Systém kontroluje a reguluje tlak v pneumatikách v závislosti na zatížení terénu. Výsledkem je menší opotřebení pneumatik, lepší ekonomičnost provozu, jízdní vlastnosti i bezpečnost. Brzdy kol jsou pak doplněny o ABS.

TATRY T-815 8×8 LT Foto: Modernizovaný prototyp TATRY T-815 8×8 LT na letošním IDETu / autor

Výrazných změn došla také kabina. Osádka má k dispozici nově seřiditelné sedadla, samonavíjecí bezpečnostní pásy a novou přístrojovou desku. Kabina je vybavena závislým i nezávislým topením (bez zapojení motoru) a klimatizací.

Klasické žárovky jsou již mrtvé. Modernizovaná TATRA má vnější i vnitřní osvětlení osazené LED technologií. Vešker osvětlení je pak vybaveno systémem BLACKOUT (okamžité vypnutí všech světel).

Korba TATRY T-815 8×8 LT je koncipována jako logistický valník s hliníkovými bočnicemi. Korbu lze vybavit lavičkami a krycí plachtou pro převoz osob. Po odstranění bočnic je možné na valníku přepravovat standardizované ISO kontejnery.

Nahlásit chybu v článku


Související články

CZ 805 BREN: Otázky a odpovědi

Armáda České republiky již "nějaký ten pátek" používá nové útočné pušky CZ 805 BREN. A jak to u ...

Výstava vojenské techniky IDET 2013

Na brněnském výstavišti BVV proběhla ve dnech 22. - 24. 5 tradiční vojenská výstava IDET 2013. ...

Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ

Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...

Samopaly Scorpion EVO 3A1 pro Egypt

Před časem proběhla médií zpráva o obří dodávce 50 000 kusů pistolí CZ 75 P-07 Duty do Egypta. Česká ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Standa
    20:23 21.06.2013

    Nevíte někdo tip turba co tam dávají? Díky

    Nevíte někdo tip turba co tam dávají? Díky

  • stroup
    07:49 01.06.2013

    To Left: původně bylo na Wikipedii skutečně uvedeno 5700 Tater 815, editace tohoto údaje proběhla v posledních dnech (ono zjistit kolik má armáda techniky která nepodléhá smlouvě o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To Left: původně bylo na Wikipedii skutečně uvedeno 5700 Tater 815, editace tohoto údaje proběhla v posledních dnech (ono zjistit kolik má armáda techniky která nepodléhá smlouvě o KOS není zdaleka tak jednoduché). Teprve článek z webu AČR uvedl relevantní čísla. Tedy "téměř 2700" T - 815..
    Otázkou zůstává zda se náhodou nejedná jen o používaná vozidla a při započítání nedotknutelných zásob se nedostaneme na mnohem vyšší číslo (jestli vůbec ještě NZ existují.. netuším)
    Skrýt celý příspěvek

  • Jirka
    20:40 31.05.2013

    Skvělá modernizace! Zase půjde o snahu udělat z toho co nejsložitější systém a uzavřít smlouvy tak, že si na tatře řidič nebude smět sám ani vyměnit žárovku a to nemluvím o výměně ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Skvělá modernizace! Zase půjde o snahu udělat z toho co nejsložitější systém a uzavřít smlouvy tak, že si na tatře řidič nebude smět sám ani vyměnit žárovku a to nemluvím o výměně náplní motoru, převodovek a rozvodovek. Armádní vozidlo by mělo být co nejjednodušší a "vojáku odolné" Při srovnání "ekonomiky" provozu by se mělo uvážit všechny aspekty, nové Renaulty (vozidla kdysi pod označením Viza ROSS, dnes Tatra 810) mají nižší spotřebu paliva, nižší emise a stejně při porovnání provozu jsou dražší, protože servis provádí "specializovaná firma" To co kdysi zvládnul voják základní služby při polním cvičení dnes provádí autorizovaný servis. Bude z toho jen další trafika pro Excalibur.
    S modernizací to dopadne, tak že se takto modernizovaná tatra po zasažení elektormagnetickým impulsem ani nerozjede.
    Skrýt celý příspěvek

  • Left
    20:16 31.05.2013

    To Jan Grohmann: Jako zdroj uvádíte odkaz na Wikipedii, kde se ale píše 2700 Tater T-815. Vy píšete, že je jich 5700. To mi teda nějak nesedí, vzhledem k tomu, že ve vašem zdroji ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To Jan Grohmann: Jako zdroj uvádíte odkaz na Wikipedii, kde se ale píše 2700 Tater T-815. Vy píšete, že je jich 5700. To mi teda nějak nesedí, vzhledem k tomu, že ve vašem zdroji je jiné číslo.
    Každopádně i 2700 mi připadá jako opravdu hodně.

    To liberal shark: 26 000 lidí armáda už nemá. Dnes je to někde okolo 21 000 a stále to číslo klesá...
    Skrýt celý příspěvek

  • stroup
    20:23 30.05.2013

    Tater je v AČR celkem 3 573. Nejčastěji jsou zastoupeny Tatry T 815, kterých je téměř 2 700, druhá nejpoužívanější Tatra v armádě je typ T 810 – celkem 586 kusů.
    zdroj: AČR

    Tater je v AČR celkem 3 573. Nejčastěji jsou zastoupeny Tatry T 815, kterých je téměř 2 700, druhá nejpoužívanější Tatra v armádě je typ T 810 – celkem 586 kusů.
    zdroj: AČR

  • MUX
    19:22 30.05.2013

    Na wikipedii se nedá na 100 % spoléhat, 5700 se mně zdá jako hodně vysoké číslo. To spíš někomu ujela ruka a je tam o nulu navíc :) Už jenom, kde by bylo 5700 tater ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Na wikipedii se nedá na 100 % spoléhat, 5700 se mně zdá jako hodně vysoké číslo. To spíš někomu ujela ruka a je tam o nulu navíc :) Už jenom, kde by bylo 5700 tater zaparkováno/uskladněno.
    Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    17:46 30.05.2013

    Nedá mi to, abych se nepřidal k Ondrovi. 5700 tatrovek v armádě, která má 26 tisíc vojáků a spoustu dalších vozidel ???? To má každý voják vlastní vozidlo ???

    Nedá mi to, abych se nepřidal k Ondrovi. 5700 tatrovek v armádě, která má 26 tisíc vojáků a spoustu dalších vozidel ???? To má každý voják vlastní vozidlo ???

  • Jan Grohmann
    16:41 30.05.2013

    Pro Ondra, údaj jsme našli tady http://cs.wikipedia.org/wiki/A...
    Otázka kolik T-815 je v provozu nebo kolik jich je ve skladech.

    Pro Ondra, údaj jsme našli tady http://cs.wikipedia.org/wiki/A...
    Otázka kolik T-815 je v provozu nebo kolik jich je ve skladech.

  • nesher
    16:40 30.05.2013

    To Ondra
    Má, ale část je jich uložená a část jsou různá specializovaná vozidla, která armáda mít musí, ale použije je jen několikrát za rok, tedy není nutné mít pro každé vozidlo ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To Ondra
    Má, ale část je jich uložená a část jsou různá specializovaná vozidla, která armáda mít musí, ale použije je jen několikrát za rok, tedy není nutné mít pro každé vozidlo posádku.
    Skrýt celý příspěvek

  • Ondra
    16:36 30.05.2013

    Vážně má AČR tolik tater T-815? Vždyť je to jedna tatrovka na čtyři vojáky z povolaní.

    Vážně má AČR tolik tater T-815? Vždyť je to jedna tatrovka na čtyři vojáky z povolaní.

  • Blake
    16:29 30.05.2013

    Jakub Mareš prehliada fakt, že ak je konštrukcia dobrá a nieje zásadne prekonaná, tak nieje dôvod ju meniť za niečo, čo je drahšie a stávajúcu techniku prekonáva iba modernejšou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jakub Mareš prehliada fakt, že ak je konštrukcia dobrá a nieje zásadne prekonaná, tak nieje dôvod ju meniť za niečo, čo je drahšie a stávajúcu techniku prekonáva iba modernejšou elektronikou, na ktorú sa zameriava práve modernizácia.
    Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    15:51 30.05.2013

    Lze na tatrovky namontovat alespoň lehce pancéřované kabiny (proti ručním palným zbraním) a nebo by se to vůbec nevyplatilo?

    Lze na tatrovky namontovat alespoň lehce pancéřované kabiny (proti ručním palným zbraním) a nebo by se to vůbec nevyplatilo?

  • JiriTintera
    14:58 30.05.2013

    Pokud si pamatuji, tak firma Excalibur se živí úpravami techniky podle zadání zákaznika a je-li to jeho přáním, tak vozidlo vybaví "i modrým z nebe".

    Pokud si pamatuji, tak firma Excalibur se živí úpravami techniky podle zadání zákaznika a je-li to jeho přáním, tak vozidlo vybaví "i modrým z nebe".

  • Petr Synek
    14:12 30.05.2013

    Jakub Mareš: Modernizovat tisíce 30 let starých náklaďáků je o hodně levnější, než koupit tisíce nových.
    A upřímně, snížená spotřeba, hlučnost, emise, opotřebení pneumatik, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jakub Mareš: Modernizovat tisíce 30 let starých náklaďáků je o hodně levnější, než koupit tisíce nových.
    A upřímně, snížená spotřeba, hlučnost, emise, opotřebení pneumatik, zvýšené pohodlí posádky a bezpečnosti provozu. Schopnost vozit standardní kontejnery. Co víc potřebuješ?
    Skrýt celý příspěvek

  • Standa
    10:45 30.05.2013

    Jakub Mareš: Nejsi náhodou z Jablonce?

    Jakub Mareš: Nejsi náhodou z Jablonce?

  • Jakub Mareš
    10:43 30.05.2013

    Modernizovat 30 let starý náklaďáky mi přijde zbytečný..

    Modernizovat 30 let starý náklaďáky mi přijde zbytečný..

  • Jakub
    08:49 30.05.2013

    Oprava : DEL-KA

    Oprava : DEL-KA

  • Jakub
    08:49 30.05.2013

    Mohli tam dat pancierovane korby DELTA

    Mohli tam dat pancierovane korby DELTA