Modernizace vrtulníků Apache ve znamení námořního boje

Vrtulník Apache přistává na výsadkové lodi USS Ponce (AFSB(I)-15), větší foto / US Army 

Americká armáda (US ARMY) zveřejnila detaily poslední modernizace bitevních vrtulníků AH-64E Apache. V rámci programu Capability Version 6 dojde v letech 2018–2026 k rozšíření schopností bitevníků zejména o boj na moři či o lepší spolupráci s bezpilotními platformami.

První bitevníky AH-64E Apache obdržela US ARMY v roce 2011. S jejich provozem počítá až do roku 2048 i přes to, že v roce 2034 by měl dosáhnout počáteční operační způsobilosti (IOC) bitevník vzešlý z programu Future Vertical Lift.

Od zavedení prošly stroje AH-64E již dvěma modernizačními programy, které se týkaly vylepšení senzorů, motorů, schopnosti spolupráce s drony, ale také třeba integraci datalinku Link-16. Třetí program s názvem Capability Version 6 proběhne v letech 2018-2026.

Nejvíce významnou změnou programu Version 6 je důraz na boj na moři. US ARMY tak reflektuje situaci ve světě, a připravuje se na možné nasazení v Pobaltí, Hormuzské úžině či v Tichomoří. Dojde tak na modernizaci radaru AN/APG-78, který je umístěný nad rotorem bitevníku. Nově by se měl zdvojnásobit jeho dosah, který dnes činí pět mil. Dále se počítá s vylepšením jeho schopnosti rozlišit hladinové cíle a malé drony.

Version 6 počítá s rozšířením škály dronů, které bude moci posádka bitevníku ovládat. Nové rozhraní navíc umožní data z průzkumných dronů zpracovat a poslat dále např. pozemním silám. Spolupráce tohoto typu byla otestována v letošním roce, kdy bitevníky AH-64E ve spolupráci s drony MQ-1C Grey Eagle sloužily jako průzkum pro zaměření palby pozemního dělostřelectva a lodí na cvičení RIMPAC 2018. Samozřejmostí je vylepšení spojovacích prostředků pro komunikaci s hladinovými plavidly, stejně jako integrace systémů pro elektronický boj.

Uvedená modernizace počítá s integrací poslední verze střel AGM-114R Hellfire pro údery na pozemní cíle. V budoucnu se plánuje také integrace střel Joint Air-to-Ground Missile (JAGM), které nahradí střely Hellfire. Bitevníky budou schopny používat i nejnovější varianty raket FIM-92 Stinger. Vylepšené střely Stinger by měly lépe působit proti malým bezpilotním prostředkům. Proti těmto malým dronům byl testován laser, a je možná jeho integrace v pozdějším stádiu programu Version 6.

US ARMY paralelně pracuje na programu Improved Turbine Engine Program (ITEP) z něhož by měl vzejít společný motor pro bitevníky AH-64 a transportní UH-60. Výroba těchto motorů je naplánována na rok 2023, tudíž jejich integrace v rámci programu Version 6 není jistá.

Motory ITEP mají vykazovat až o 50 % nižší spotřebu paliva a mají nahradit současné motory vrtulníků UH-60 Black Hawk a AH-64 Apache.

Celkově lze však program interpretovat jako snahu udržet stroje AH-64 schopné nasazení v rámci všech možných potenciálních bojištích. Velení armády tak reaguje na odklon obranné politiky USA od čistě protiteroristických operací k možnému nasazení proti silnějšímu, státnímu aktérovi. Poněkud s podivem absentují zmínky o spolupráci s Velkou Británií. Ta stroje AH-64 již několik let provozuje v námořní verzi.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Laserové zbraně na bitevních vrtulnících AH-64 Apache

V letošním roce americké velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) ...

Bitevní vrtulníky AH-64E Apache pro USA a Saudskou Arábii

Americká armáda (US Army) podepsala s Boeingem dohodu o přestavbě a nákupu bitevních vrtulníků ...

Bitevní vrtulník Apache poprvé otestoval bojový laser

V pondělí bitevní vrtulník AH-64 pomocí podvěšeného kontejneru s laserovým dělem zasáhl na ...

Bitevní Apache a dopravní Chinooky pro indické letectvo

Premiérový let indického bitevního vrtulníku AH-64E Apache proběhl ve výrobních závodech firmy ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jirosi
    15:29 07.09.2018

    Bandurka: Motory budou mít vyšší výkon, nižší hmotnost. A proto budou moci pracovat v úspornějších režimech provozu.

    Bandurka: Motory budou mít vyšší výkon, nižší hmotnost. A proto budou moci pracovat v úspornějších režimech provozu.

  • bandurka
    12:51 07.09.2018

    "Motory ITEP mají vykazovat až o 50 % nižší spotřebu paliva" - toto je ako možné dosiahnúť?

    "Motory ITEP mají vykazovat až o 50 % nižší spotřebu paliva" - toto je ako možné dosiahnúť?

  • Luky
    10:36 07.09.2018

    V osumdesátkách měli radikálnější představy o mořském Apačí. V té hezké porevoluční knížce o AH-64 z nakladatelství naše vojsko je vizualizace prvního, konzervativního návrhu se ...Zobrazit celý příspěvek

    V osumdesátkách měli radikálnější představy o mořském Apačí.

    V té hezké porevoluční knížce o AH-64 z nakladatelství naše vojsko je vizualizace prvního, konzervativního návrhu se Sidewindery a Harpoony:
    https://ic.pics.livejournal.co...

    Pak se to vyvíjelo do radikálnější přeměny s velkým radarem v čumáku:
    https://www.the-blueprints.com...
    Mělo to taky nosit Harpoon/Pingu, vedle Sidewinderu i Sidearm...

    Dnes je to jinde - elektronika, radar, možná nějaká ta antikorozeSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...