Modernizovaný americký strategický bombardér B-52H Stratofortress

-
26. 10. 2022
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
V amerických médiích se objevily první vizualizace vnější podoby a kokpitu modernizovaného amerického strategického bombardéru B-52H Stratofortress. Klíčovými prvky modernizace je instalace nových motorů Rollls-Royce F-130 a nového radaru AN/APG-79.
Americké letectvo (USAF) má tří bombardovací křídla s 76 strategickými bombardéry B-52H Stratofortress. Dvě křídla s pěti letkami jsou součástí regulérních jednotek USAF, jedno křídlo s dvěma letkami patří do rezervy USAF – úkolem rezervního křídla je provádět zejména výcvik posádek B-52. V „bojových“ regulérních letkách je 55 B-52, což nám dává 11 strojů na letku.
V roce 2021 USAF vybralo firmu Rolls-Royce North America jako dodavatele 608 nových motorů F130 pro všech 76 bombardérů B-52H. Nové motory mají řadu výhod. Zejména prodlouží bojový dolet B-52 o 40 % (nyní 14 000 kilometrů). A to mluvíme pouze o doletu bez tankování ve vzduchu. Díky tankování ve vzduchu je dolet B-52 omezen pouze výdrží posádky.
Zveřejněná počítačová vizualizace ukazuje řadu odlišností vylepšeného B-52 (pracovně označovaného jako B-52J nebo B-52K). Nově tvarované gondoly jsou posazené výše a více dopředu než původní gondoly s motory TF33-PW-10. Podle portálu Air & Space Forces Magazine (ASFM), který jako první přišel s vizualizací vylepšeného B-52, důvodem výše posazených motorů je zvětšení světlé výšky – tím se mimo jiné omezí nasátí cizích předmětů při vzletu nebo přistání B-52.
Počítačová vizualizace vylepšeného B-52; větší foto / Boeing
Došlo také k přepracování přídě související s instalací nového radiolokátoru AN/APG-79 převzatého ze stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. Nový radar je výrazně lehčí a menší než původní mechanický radar AN/APQ-166. Podle ASFM to umožní instalaci výkonnějších systémů elektronického boje do přídě bombardéru. Program instalace nových radarů je nezávislý na výměně motorů a proběhne dříve.
Vylepšený B-52 přišel o výraznou spodní „bradu“, což byly výkonné denní / termovizní optoelektronické senzory průzkumně-navigačního komplexu AN/ASQ-151 Electro-Optical Viewing System (EVS). Informace z komplexu EVS se zobrazovaly na dvou černobílých obrazovkách v kokpitu (ty byly také odstraněny v rámci modernizace kokpitu, viz. dále).
Komplex EVS sloužil především pro lety v nízké výšce (v noci) nebo omezeně pro průzkumné a pozorovací úkoly, případně pro použití zbraňových systémů letadla. Úkoly komplexu převezme nový radar a kontejnery Litening nebo Sniper. Nový radar a zaměřovací kontejnery budou moci spolupracovat a slučovat své informace a zobrazovat je na nových LCD panelech v kokpitu. Navíc se již nepočítá s pronikáním B-52 v nízké letové hladině hluboko nad území protivníka – B-52 ponese především zbraně velmi dlouhého dosahu.
B-52H s dvojicí střel ARRW; větší foto / U.S. Air Force, Matt Williams
Perspektivní jsou hypersonické střely AGM-183A ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon) s doletem 1600 kilometrů nebo připravovaná jaderná střela LRSO (Long-Range Stand-Off) s očekáváným doletem více než 2500 kilometrů. V posledních měsících proběhlo několik úspěšných testů ARRW. Díky tomu má být B-52 schopen operačního nasazení s ARRW již v příštím roce.
Mezi perspektivní munici paří také střely rodiny JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile), včetně protilodní verze LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). Výše uvedené typy munice umožní B-52 útočit na protivníka s vyspělou protivzdušnou obranou.
Nahoře původní kokpit B-52H. Dole modernizovaný kokpit B-52. Místa dvou starých černobílých obrazovek zabraly nové LCD panely; větší foto 1, větší foto 2 / Boeing
Kromě motorů a radaru dostane B-52 přepracovaný kokpit, „hybridní“ analogově-digitální systém řízení motorů a lepší navigačně-komunikační prostředky. Vylepšení umožní odstranit jednoho člena posádky. Letoun také projde nepochybně celkovou kontrolou, výměnou opotřebených částí a řadou dílčích modernizací a vylepšení.
Na trupu u kořenů křídel jsou viditelné dva velké půlkruhové překryty. Podle tiskového oddělení firmy Boeing překryty nejsou součástí aktuálního modernizačního programu, ale blíže jejich funkci odmítlo komentovat. Podle AFM jde zřejmě o výkonnější, a proti rušení odolnou, satelitní navigaci a/nebo komunikaci.
První dva modernizované B-52 s novými motory USAF získá k letovým testům do konce roku 2025. Dodávky první várky letounů (zřejmě jedné letky) pro operační použití skončí v roce 2028 a výměna motorů ve všech zbývajících B-52 proběhnou do roku 2035. Výměna motorů tedy proběhne tempem jedné letky B-52 ročně.
Související články
Během íránské krize bombardéry B-52 odletěly na odlehlý ostrov v Indickém oceánu
Na přelomu roku, po zabití Kásima Sulejmáního, se vztahy mezi USA a Íránem dostaly na nejhorší ...
-
17.04.2020
-
21 komentářů
-
Radek John
Nové motory pro legendu: Bombardéry B-52 zůstanou v provozu do roku 2097
Americké ministerstvo obrany vybírá dodavatele nových motorů pro legendární letouny B-52 ...
-
11.07.2020
-
89 komentářů
-
Radek John
ARRW: Strategický bombardér B-52 testuje hypersonické střely
Spojené státy pokračují v testování nové generace hypersonických zbraní. V posledním testu americký ...
-
10.08.2020
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Strategické bombardéry B-52 získají motory Rolls-Royce
Ostře sledovaný program CERP (Commercial Engine Replacement Program), tedy re-motorizace ...
-
30.09.2021
-
17 komentářů
-
Jan Grohmann
Vyhledávání platí pro hlavní příspěvky, ale zobrazeny jsou vždy celá vlákna. Hodnoty vyhledání jsou: Klíčové slovo, autor a časové období. Hodnoty lze kombinovat.
Trochu mě mrzí, že v článku není zmíněn dopad výměny motorů na snížení emisí skleníkových plynů. B-52 nyní bude schopna doručovat náklad výrazně šetrněji k životnímu ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu mě mrzí, že v článku není zmíněn dopad výměny motorů na snížení emisí skleníkových plynů. B-52 nyní bude schopna doručovat náklad výrazně šetrněji k životnímu prostředí.
Představa, že tenhle mastodont bude létat sto let, mě hrozně baví. Neuvěřitelný! Neexistuje lepší důkaz skvělé práce konstruktérů a poctivého přístupu ve výrobě. Jen mě mrzí, že kokpit přijde o ty krásný budíky. Pohled na ně mě vždycky fascinoval. Aspoň že z venčí ubyde ta brada, hned vypadá elegantněji.Skrýt celý příspěvekTrochu mi to připomíná dobu u nás před cca 10 lety a více, kdy se každý vojenský nákup zdůvodňoval možností jeho nasazení při povodních. :) Myslím, že to bylo dokonce i u Pandurů. ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu mi to připomíná dobu u nás před cca 10 lety a více, kdy se každý vojenský nákup zdůvodňoval možností jeho nasazení při povodních. :) Myslím, že to bylo dokonce i u Pandurů.
Princip je teď stejný - napíšete, že to šetří přírodu, a máte klid, nebo dokonce plusové body. A média nebudou mít blbé kecy.Skrýt celý příspěvekJo, na to si pamatuju. Výborné to bylo. Je krásný, jak se ty módní trendy projevují i v informování o vojenské technice. Při vývoji musí být použita AI, v interiéru komponenty z ...Zobrazit celý příspěvek
Jo, na to si pamatuju. Výborné to bylo. Je krásný, jak se ty módní trendy projevují i v informování o vojenské technice. Při vývoji musí být použita AI, v interiéru komponenty z recyklovaných materiálů... Bohužel, s globálním oteplováním ubyl povodňový důvod pro nákup salvových raketometů. Ten hromadící se led už není tak častým jevem:-)Skrýt celý příspěvek
,,,jedním ze smutných efektů války na UA je, že dřív bychom si tu v dikuzi přečetli příspěvky, jak je to všechno na prd, protože je Su-57 smete z oblohy, co zbude dodělají ...Zobrazit celý příspěvek
,,,jedním ze smutných efektů války na UA je, že dřív bychom si tu v dikuzi přečetli příspěvky, jak je to všechno na prd, protože je Su-57 smete z oblohy, co zbude dodělají nepřekonatelné a nětvmireanalooga S400 atd atd...
...a teď? Sedí v koutku a louskají manuály na T-62 a v polici už mají nachystané manuály na T-55...Skrýt celý příspěveknáhodou, 57 už někomu působí orgasmy: https://cs.topwar.ru/203980-mo...
náhodou, 57 už někomu působí orgasmy: https://cs.topwar.ru/203980-mo...
Vy jste se rozhodl provokovat :D :D :D Ale tak já vám udělám radost. Proti S8000 si to ani neškrtne, SU-bambilion to sestřelí dřív než to vzlétne z dráhy a vesmírné zbraně to ...Zobrazit celý příspěvek
Vy jste se rozhodl provokovat :D :D :D
Ale tak já vám udělám radost.
Proti S8000 si to ani neškrtne, SU-bambilion to sestřelí dřív než to vzlétne z dráhy a vesmírné zbraně to zničí už v továrně :-)Skrýt celý příspěvekB52 ještě Ruská PVO sestřelit dokáže. Proto tam taky američani dávaj ty rakety. To že Ruská armáda není tak dobrá jak se myslelo, ještě neznamená, že je úplně neschopná. Taky se dá ...Zobrazit celý příspěvek
B52 ještě Ruská PVO sestřelit dokáže. Proto tam taky američani dávaj ty rakety. To že Ruská armáda není tak dobrá jak se myslelo, ještě neznamená, že je úplně neschopná. Taky se dá čekat, že alespoň nějaký efekt na Ruské armádě tahle válka zanechá. A po pravdě tady asi ani tak moc nepújde o armádu Ruskou, ale spíš tu Čínskou.Skrýt celý příspěvek
Jeden ze základní přírodních zákonů přece zní, že ať prohnilý Západ postaví cokoliv, ruský ekvivalent bude již v tu chvíli nejméně o deset let napřed....:D
Jeden ze základní přírodních zákonů přece zní, že ať prohnilý Západ postaví cokoliv, ruský ekvivalent bude již v tu chvíli nejméně o deset let napřed....:D
Hezky si tu lžete do kapsy. Bombardér má nosit střely s doletem v řádu tisíců kilometrů a RiMr tu postuje smyšlené závěry. Su-35, MiG-31 i rodina S3/400 jsou stále tak dobré jako ...Zobrazit celý příspěvek
Hezky si tu lžete do kapsy. Bombardér má nosit střely s doletem v řádu tisíců kilometrů a RiMr tu postuje smyšlené závěry.
Su-35, MiG-31 i rodina S3/400 jsou stále tak dobré jako před rokem a Amíci nejsou pitomci, aby ty 52 poslali osamoceně kobercově bombardovat nad území s aktivní A2/AD.
Je to jako kdybych americké nesnáze ve Fallúdži svaloval na F-22 nebo chaotický úprk z Afgánu sváděl na "přeceňované" ponorky třídy Los Angeles a SeaWolf....Skrýt celý příspěvekVe Vietnamu je posílali bombardovat nad S.Vietnam.
Ve Vietnamu je posílali bombardovat nad S.Vietnam.
"...výměna motorů ve všech zbývajících B-52 proběhnou do roku 2035"
Čili je skutečně reálné, že model B-52 bude zavedený víc jak 100 let."...výměna motorů ve všech zbývajících B-52 proběhnou do roku 2035"
Čili je skutečně reálné, že model B-52 bude zavedený víc jak 100 let.jenom technická přestože kdekoli na netu vidíme, že B-52 je ve vzduchu limitována výdží posádky, někde jsem viděl (rozhovor/video, nepamatuju si), že limitace B52 - stejně jako ...Zobrazit celý příspěvek
jenom technická
přestože kdekoli na netu vidíme, že B-52 je ve vzduchu limitována výdží posádky, někde jsem viděl (rozhovor/video, nepamatuju si), že limitace B52 - stejně jako u jiných letadel, včetně AirForce One - je v zásobě oleje pro motory
reálně to asi nebude lítat 7 dní, i kdyby se posádka rozkrájela, protože olej jim dojde dřív
mám pocit, že třeba Airforce One by nevydržela nonstop ve vzduchu víc, než 2-3dny
zdroj bohužel nemůžu najítSkrýt celý příspěvekPopravdě, navýšit zásobu oleje mimo motory by určitě nebyl neřešitelný problém.
Otázkou je spíše přínos takového řešení.Popravdě, navýšit zásobu oleje mimo motory by určitě nebyl neřešitelný problém.
Otázkou je spíše přínos takového řešení.popravdě, to by taky mohlo znamenat snížit zásobu paliva
popravdě, to by taky mohlo znamenat snížit zásobu paliva
...tak informace o vybavení a TTD AirForce One nelze brát jinak, než s visačkou "údajně"...
...tak informace o vybavení a TTD AirForce One nelze brát jinak, než s visačkou "údajně"...
jistě
nicméně například jeden motor GEnx z AirForce One má průměrnou (nikoli maximální) spotřebu cca 0,3 -0,5l oleje za hodinujistě
nicméně například jeden motor GEnx z AirForce One má průměrnou (nikoli maximální) spotřebu cca 0,3 -0,5l oleje za hodinutakže nějakých 200l oleje na 100h letu (4 dny) což je jen úbytek, nikoliv celkový objem... ale ten může být řekněme 300l (á 75l na motor) to se nejeví nijak nepřekonatelným ...Zobrazit celý příspěvek
takže nějakých 200l oleje na 100h letu (4 dny) což je jen úbytek, nikoliv celkový objem... ale ten může být řekněme 300l (á 75l na motor) to se nejeví nijak nepřekonatelným problémem.Skrýt celý příspěvek
Spotřeba oleje u moderních proudových motorů je minimální, na o něco menším motoru třeba 0,5l na 50FH. Ale můžu se zeptat vedle kde mají Global 5000 což je defacto identický motor ...Zobrazit celý příspěvek
Spotřeba oleje u moderních proudových motorů je minimální, na o něco menším motoru třeba 0,5l na 50FH. Ale můžu se zeptat vedle kde mají Global 5000 což je defacto identický motor jako v te B52 kolik do toho dolévají.Skrýt celý příspěvek
Na CFM 56 B z Boeingu 737 Ng dolievame za den letove hodiny 8 az 9 okolo litra az litra a pol do kazdeho motora
Na CFM leap 1B z 737 MAX tak pol litra za den do kazdeho motoraNa CFM 56 B z Boeingu 737 Ng dolievame za den letove hodiny 8 az 9 okolo litra az litra a pol do kazdeho motora
Na CFM leap 1B z 737 MAX tak pol litra za den do kazdeho motora
Načítám diskuzi...