MRAP: Život po Iráku a Afghánistánu

Foto: Vozidlo MRAP Caiman od firmy BAE Systems; větší foto / Public Domain
Vozidlo MRAP Caiman od firmy BAE Systems; větší foto / Public Domain

Vozidla odolná proti minám a chránící před palebnými přepady MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) vznikla pro prostředí asymetrických konfliktů v Iráku a Afghánistánu. Především Spojené státy nyní řeší budoucí využití několika tisíc těchto vysoce specializovaných vozidel. O dalším osudu vozidel MRAP se zamyslel Shaun Connors v článku Retasking MRAP: Life after Afghanistan.

Zrození MRAPů

Poptávka po vozidlech kategorie MRAP vznikla prakticky okamžitě po začátku invaze spojenců do Iráku a Afghánistánu. Povstalci se nemohli se spojenci měřit v přímém střetu, uchylovali se proto k pokládání improvizovaných výbušných systémů IED (Improvised Explosive Devices).

Spojenecké jednotky pohybující se v lehkých terénních autech začaly mít v důsledku výbuchů IED těžké ztráty na životech. Na popud americké námořní pěchoty proto vznikl požadavek vývoje nového vysoce odolného vozidla schopného ochránit posádku před výbuchy IED.

Důvěru získala firma Force Protection s vozidlem Cougar. Firma při konstrukci využila zkušenosti jihoafrické armády. Ta již od 70. let minulého století zavedla do výzbroje vysoce odolná vozidla Hippo a Cassspir s podlahou tvarovanou do písmene „V".

Nasazení vozidel Cougar námořní pěchotou bylo úspěšné. Od roku 2004 do roku 2007 při 300 útocích IED na vozidla Cougar nezemřel jediný mariňák. Pentagon následně v roce 2007 pro jednotky nasazené v Iráku a Afghánistánu objednat několik tisíc vozidel MRAP. Ty měla nahradit při operacích zranitelná vozidla Humvee.

MaxxPro v Afghánistánu

Vozidla MRAP se však také stala terčem kritiky. Díky vysoké výšce (vysoce položenému těžišti) a hmotnosti až 18 tun vozidla vykazovala špatné jízdní vlastnosti a velkou spotřebu. Kromě převážení vojáků z místa „A" na místo „B" po silnici nebo lehkém terénu příliš uplatnění neměla.

Na základě zkušeností s používáním MRAPů vypsal Pentagon výběrové řízení na lehčí a mobilnější vozidlo kategorie MRAP. Vítězem se nakonec stala firma Oshkosh s vozidlem M-ATV. Pro potřeby armády, námořní pěchoty a letectva vzniklo 8722 vozidel M-ATV.

Ozbrojené síly Spojených států pořídily do dnešních dní přibližně 29 000 vozidel kategorie MRAP za téměř 50 miliard dolarů.

Označení „MRAP" se vžilo pro širokou škálu vozidel. Pro potřeby článku jsou vozidly MRAP označovány typy Caiman, Cougar, MaxxPro, RG-31 a RG-33. Dále jde o zmiňované vozidlo Oshkosh M-ATV (MRAP - All Terrain Vehicle).

M-ATV Humvee vs. M-ATV; větší foto / U.S. Army

Vozidla MRAP v současném světě

Podle nynějších plánů si americká armáda ponechá 7546 vozidel MRAP, a to typy MaxxPro a Oshkosh M-ATV. Zbývajících 8585 vozidel bude odprodáno nebo sešrotováno.

Budoucím potřebám armády vyhovuje nejvíc lehčí a mobilnější M-ATV. Pentagon si ponechá 7000 vozidel M-ATV, z toho 5651 získá americká armáda, včetně 250 vozidel určených pro velitelství pro speciální operace SOCOM, zbývající počet vozidel M-ATV získá námořní pěchota.

Vozidla RG-33L 6×6 a RG-31 Mk5E 4×4 americká armáda přemění na střední vozidla odolná proti minám MMPV (Medium Mine Protected Vehicle). Vozidla MMPV jsou určená pro bojové inženýry americké armády (US Army Engineers) a pyrotechnické týmy EOD (Explosive Ordnance Disposal).

V současné době se plánuje přestavba 712 vozidel RG-33L a 894 vozidel RG-31. Hlavní odlišností mezi MRAP a MMPV je především jiný způsob nasazení a odlišné vnitřní vybavení.

Výcvik řidičů vozidel MRAP

Ve výzbroji americké námořní pěchoty se nachází 3800 vozidel MRAP. Podle současných plánů námořní pěchota si ponechá 2510 vozidel MRAP. Ve výzbroji pěchoty se nacházejí všechny výše zmíněná vozidla. Ve výzbroji zůstanou pouze typy M-ATV, Cougar a také menší počet vozidel Bufallo určených pro vyhledávání a zneškodňování min

Stojí za přípomínku půvdní plány pěchoty, která si plánovala ponechat pouze okolo 1200 MRAPů. Následně však počty zdvojnásobila. Vzhledem k expediční úloze námořní pěchoty někteří komentátoři soudí, že k navýšení počtu došlo díky vnějším tlakům, než kvůli skutečné potřebě.

Kde se ale berou rozdíl v počtu vyrobených kusů (29 000) a počtem vozidel ve výzbroji americká armády a námořní pěchoty? Řada vozidel MRAP byla zničená (resp. nevyplatilo se je finančně opravovat) v Afghánistnu a Iráku. I když přesné číslo nelze dohledat, podle magazínu National Defense, odvolávajícho se na armádní zdroje, vozidla MRAP zachránila v obou zemích údajně 4000 spojeneckých vojáků.

Foto: Policejní MRAP Caiman. / Raymond Wambsgans; cc-by-sa-2.0. Policejní MRAP Caiman; větší foto / Raymond Wambsgans; cc-by-sa-2.0

Část amerických MRAPů našla také nový domov ve spojeneckých zemích. Obrovským odběratelem vozidel MRAP jsou policejní složky (např. SWAT týmy) ve Spojených státech. Armáda policii přislíbila bezplatně až 13 000 vozidel MRAP.

Americká armáda každopdáně vynaloží značné částky na návrat, generální opravu a modernizaci vozidel MRAP – do roku 2016 1,6 miliardy dolarů. "Znovuzrození" jednoho vozidla MRAP příjde na 250 až 300 000 dolarů. Pro zajímavost uveďme, že cena za sešrotovaní vozidla MRAP je okolo 10 000 dolarů.

Po Spojených státech je největším uživatelem vozidel MRAP Velká Británie. Mezi roky 2006 až 2011 získali 750 vozidel Cougar tří britských verzí - Ridgback 4×4, Mastiff 6×6 a Wolfhound 6×6. Britská armáda si většinu vozidel MRAP ponechá.

Zdroj: Retasking MRAP: Life after Afghanistan

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Potřebuje někdo vozidla MRAP?

Americké ozbrojený síly řeší závažný problém. V Afghánistánu mají 4000 obrněných vozidel, z toho ...

Ruský MRAP KAMAZ-53949 Tajfun-K

Ruská armáda začala testovat nové ruské obrněné vozidlo KAMAZ-53949 Tajfun-K. Vozidlo je součástí ...

TATRA TRUCKS expeduje první vozy do Mexika

V těchto dnech společnost TATRA TRUCKS a.s. realizuje dodávku 16 vozidel do Mexika, kde uspěla ve ...

AMPV: Americká armáda nahrazuje transportéry M113

Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) vybrala nástupce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Odpadlik07
    13:29 15.05.2015

    MRAP vozidla jsou super. Sám jsem měl možnost jezdit šest měsíců s kmw dingo 2 před děma lety v Avgánistánu. Carpe diem salut.. Zdar

  • Charlie
    07:46 27.04.2015

    Článek o MRAPech zaváděných do vozových parků amerických policejních složek (zůzné SWATy, šerifové...) byl nedavno v ATM.

    Ve zkratce:
    vozidla jsou extrémně nákladná na provoz a údržbu, a to i v podmínkách Ameriky, kde jsou výrobci takříkajíc "za rohem". Případná oprava několika málo vozidel u nás by znamenala drahý dovoz ND z USA, přitom se bavíme o vozidlech, která končí službu v US ARMY/Maríně a tedy ND na ně se v delším horizontu přestanou vyrábět (respektive budou razantně zdražovat, jak se budou tenčit jejich zásoby). Přitom zejména podvozkové partie jsou u těchto vozidel výrazně namáhány (díky jejich vysoké hmotnosti).

    Nároky na provoz jsou rovněž enormní - výkonné motory (vysoká spotřeba PHM a maziv), vysoká hmotnost (rychlé opotřebení "spotřebních" položek jako jsou pneumatiky).

    Co je ale nejproblematičtější je zařazení těchto vozidel do civilního provozu - MRAPy byly konstruovány jako vysoce odolné a tomu bylo podřízeno vše. Je z nich velmi špatný výhled, mají mnohdy problematickou manévrovatelnost a vysoké nároky na řidičský výcvik (obdobné jako u těžkých nákladních vozidel), zejména kvůli vysokému těžišti (hrozí převrácení vozu při rychlých manévrech).

    I v USA zaznívají hlasy, jestli takováhle vozidla mají u policie smysl (v souvislosti s rostoucí militarizací US policejních složek), natožpak u nás.

    CerVus: policie je primárně nástroj represivní, mající za úkol udržet prostý lid "v lati" a ramenatá je zejména když buzeruje za bukem s radarem nebo někde u přechodů, případně když mlátí prosté občany obuchem schovaná za kuklou a protiúderovkou, kteréžto zákroky jí následně GIBS posvětí jako přiměřené.

    Na převoz výbušnin má policie speciální vozidla vybavená kontejnerem, který výbuch zachytí a usměrní tak, aby nedošlo k vážnějším škodám na zdraví a majetku.

  • Adanedhel
    20:57 26.04.2015

    Milý Cervusi, co udělala naše slavná opicije když proti dvěma těžce vyzbrojeným opicajtům stál dědek s pistolí ? Zdrhli jako spráskaní psi. A ani neměli tu odvahu (za kterou jsou placeni) si na toho idiota alespoň bouchnout. Takhle bych tady mohl vykládat donekonečna. Pyrotechnici převážejí (pokud se nic stále nezměnilo) výbušniny k likvidaci v označených, ale jinak nijak nepancéřovaných vozidlech. Protože jak vím od praktika, že pokud má něco bouchnout při převozu, pak je tak nějak jedno, jestli je to auto pancéřované, anebo ne.

  • CerVus
    10:55 26.04.2015

    Adanedhel: jo? A co potom pyrotechnici nebo když se nějaký šílenec někde zabarikáduje vyzbrojený útočnou puškou? Policie potřebuje také adekvátní vozidla. Ne vše se dá řešit pomocí klasických aut. Chce to trochu uvažovat než napíšeš takový blábol.

  • Adanedhel
    10:10 26.04.2015

    Policie VŮBEC nemá mít žádná obrněná vozidla. Taková policie se pak stává nástrojem státního teroru. Ale až to lidi pochopí, bude už pozdě, pak se už bude muset bojovat.

  • SpiritWar
    10:04 26.04.2015

    podla mna vadcina tych vozov by mala ostat tam kde su, boli navrhnute na take podmienky a realne vyuzitie je len tam.
    ak chcu afganistan udrzat nebudu mat na vyber, pozrime sa v akych srackach je irak^^

  • Sgt Murphy
    22:53 25.04.2015

    Kozlus, Left: Polícia potrebuje aj používa obrnené vozy ťažšej kategórie. Len nie sú to triedy mrap ale staré brdm-2 resp. okv-p vyradené z armádnych skladov ktoré by sa mohli nahradiť napríklad spomínanými mrap-mi takmer zadarmo. Využitie? Pyrotechnici, zásahové jednotky, poriadková polícia, prevoz vip atď. využitie je rôzne.

  • KOLT
    22:41 25.04.2015

    Jen tak mě napadlo – jaká auta používá vězeňská eskorta při skutečně rizikových transportech? Jak moc daleko mají k MRAPům? A co auta společností převážejících peníze a cenné věci?

    Jinak souhlas s Leftem ohledně potřeby pro PČR. Spíš by mne zajímalo, jak je to s projektem, který uvažoval nákup několika podobných vozidel pro AČR pro potřeby velitelské, spojovací ap. Pokud ten úplně nezapadl, nebyla by možnost využít některá z vozidel z Iráku či Astánu pro tento účel? Nebo byl celý projekt vymyšlen pouze jako podpora pro nejmenovaného výrobce nejmenovaného obrněného vozidla, jak tomu v naší kotlině bývá zvykem?

  • Left
    21:51 25.04.2015

    Dle mého názoru je nákup nějakých MRAPů pro PČR absolutní nesmysl. Vozidlo této kategorie je pro policii naprosto nevhodné. Myslím tedy v našich podmínkách - někde MRAPy díky prostředí mohou najít upltnění, jinde je to zase trochu "tradice" jako v USA (myslím mít policii jako trochu těžší váhovou kategorii).

    Pro naši policii by to přidělalo více problémů než užitku. Provozovat takovou 20 tunovou krávu by bylo obrovsky nákladné. A primární účel, okolo něhož je celé vozidlo postavené, tedy ochrana proti IED (plus proti ambushům), je samozřejmě úplně zbytečné pro policii (jak jsem již řekl, v našich podmínkách).

    Asi by nebylo úplně od věci, kdyby některé jednotky české policie měli pro opravdu rizikové zásahy k dispozici něco jiného než VW Transporter, ale MRAP je opravdu kanon na vrabce. Tedy pokud nechcete vést uprostřed Prahy válku za použití RPGček a .50 calů...

  • flash666
    21:24 25.04.2015

    ono jde o to ze velka cast policejnich jednotek v USA je dostava zadarmo primo ze zakladen v USA takze neplati skoro nic za ne... jeden MRAP je vyjde na par tisic dolaru... coz pri cenne treba 700k za Caimana je uplne nic... jde jim o to ze lze s MRAPama provadet takticke manevry jako treba prujezd nekam atd. a jsou chraneny i proti 12.7mm.

  • petr99
    21:13 25.04.2015

    Kozlus: Rozumím, a nesměly by to být žádný vraky, ale vozidla v dobrém technickém stavu a za předpokladu, že by byly cenově opravdu výhodné. Je pravda, že netuším, kolik by dovoz stál... Bylo by možné nějakých 10000USD ?

  • Kozlus
    16:48 25.04.2015

    Tady jde prave o to, ze se je z Afganistanu nevyplati odvazet. Takze USa si neco vzala a to co zustalo, jsou nejspis pekny sroty. Doprava do CR, servisni zazemi, vyskoleni techniku, nakup nahradnich dilu... Nevim, nevim. Navic, po PCR se dneska pozaduje tak maximalne merit nekde za bukem v neoznacenym aute. PCR musi penize vydelavat a ne utracet za neco takovyhodle.

  • petr99
    10:37 25.04.2015

    Kozlus:To máte pravdu, to jsem si neuvědomil. Ale k čemu by byly pilicii ? Je to dobře pancéřované vozidlo, takže je to dobře ochrání. Pravda, velkou ochranu proti IED asi nebude potřeba, ale za ty prachy ? Mohlo by to výrazně posílit výbavu PČR a to za hubičku.

  • Kozlus
    21:36 24.04.2015

    petr99: proc kupovat, kdyz jich je kupa jen za odvoz? Jestli teda jeste plati info, ze se to USA nevyplati odvazet a co si nikdo neodtahne, to se tam necha. A taky nechapu, k cemu jsou policejnim slozkam podobny vozidla. Tohle je staveny hlavne na ochranu proti IED a s tim se policie ted potka snad jen v Mexiku a jednom, dvou statech Jizni Ameriky. Pokud uz zasahovka potrebuje neco pancerovanyho, tak pochybuju, ze to bude neco s takhle vysokym podvozkem, kterej dost limituje nastupovani a vystupovani

  • petr99
    17:16 24.04.2015

    Pár by jich mohla koupit PČR, pokudˇ by je nedostali od AČR, která by je případně nepotřebovala.

  • Vrata
    10:16 24.04.2015

    otazka autorovi: neznamena termin "bojovi inzenyri americke armady" cesky "zenisti americke armady"?