MSPO-2019: Polská modernizace bojových vrtulníků Mi-24

MSPO-2019: Polská modernizace bojových vrtulníků Mi-24
Modernizovaný Mi-24 na MSPO-2019 / WZL Nr 1 (Zvětšit)

V souvislosti s nákupem vrtulníků Venom / Viper pro Armádu ČR neutichly hlasy volající po modernizaci vrtulníků Mi-24/35. Armáda ČR modernizovat Mi-24 nebude, ale Polsko zvažuje jak nákup nových vrtulníků, tak modernizaci Mi-24.

Polská armáda papírově provozuje 15 vrtulníků Mi-24D a 12 Mi-24V (modernizovaný Mi-24D vyráběný od roku 1978). Polská armáda zároveň v rámci programu Kruk hledá nový útočný vrtulník (hlavními adepty jsou AH-1Z Viper a AH-64E Guardian).

V plánu je nákup dvou letek (2×16 vrtulníků) s tím, že první vrtulníky armáda získá v roce 2026. Potrvá ale další roky, než nové bojové vrtulníky zcela nahradí Mi-24, dosáhnou plných operačních schopností a piloti si osvojí všechny možnosti nových strojů.

Varšava proto jako dočasné řešení vážně zvažuje modernizaci Mi-24. Důvodem není jen udržení bojových schopností, ale také udržení výcviku pilotů bojových vrtulníků v používání protitankových řízených střel (PTŘS). Ostatně polské armádě sovětské / ruské PTŘS pro Mi-24 došly již před lety.

Současný upgrade polských Mi-24 nabízí společnost WZL Nr 1 (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1; součást PGZ) a Technický institut letectva ITWL (Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych), za přispění dalších polských firem. Hlavním zahraničním partnerem je izraelská společnost Rafael.

Modernizace se točí zejména kolem integrace moderní výzbroje, zejména PTŘS Spike (Rafael). Nejnovější verze Spike-ER II má dosah až 16 km při použití z vrtulníku, těžší a větší (dražší) verze Spike NLOS dokonce až 40 km.

Polská Mesko nabízí infračervené střely vzduch-vzduch krátkého dosahu Piorun či neřízené rakety NLPR-70 ráže 70 mm (plus raketnice WW-15). Střela Piorun má při použití z vrtulníku dosah minimálně 8 km (záleží na vzájemné výšce vrtulníku a cíle, vzájemné rychlosti atd.)

Kulomet JakB-12,7 ráže 12,7 mm v přední střelecké věži lze vyměnit za čtyřhlavňový rotační kulomet WLKM 12,7 komorovaný na alianční náboj 12,7×99 mm. WLKM 12,7 má dosah až 2000 metrů a rychlosti palby 3600 ran za minutu.


Modernizovaný Mi-24 unese celou paletu výzbroje, včetně PTŘS Spike; větší foto / autor

Vylepšený Mi-24 získal izraelskou elektro-optickou hlavici TopLite MHD (Rafael), která nahradila 250 kg těžký sovětský střelecký systém Raduga. TopLite MHD umožňuje navádět přesné zbraně vzduch-země a vzduch-vzduch, ale pomocí výkonných senzorů provádět také průzkum a sledování pozemních i vzdušných cílů.

TopLite HMD obsahuje termovizní kameru, denní kameru až s 27 násobným optickým zoomem a podle tiskových materiálů také „multispektrální senzor“, který se dostane ke slovu při nízké viditelnosti (mlha, déšť, prach, kouř, opar atd.). Samozřejmostí je laserový značkovač a dálkoměr. TopLite HMD najdeme i na izraelských vrtulnících Black Hawk, které mohou používat PTŘS.

Institut ITWL pro vrtulník Mi-24 návrhl novou modulární avioniku, kterou lze využít i ve vrtulnících W-3A Sokol nebo Mi-8/17.


WZL Nr 1 nabízí modulární modernizační sadu pro vrtulníky W-3, Mi-8/17 a Mi-24; větší foto / autor

Základním zdrojem informací pilota je multifunkční displej, kde se zobrazuje plán mise, pohyblivá mapa ale také obrazové výstupy z elektro-optické hlavice. V každém režimu displej ukazuje i klíčové letové údaje.

Vpravo nahoře je menší jednoúčelová obrazovka systému elektronického boje (např. varuje před ozářením radarem). Nad centrálním displejem je „zelený“ zobrazovací modul pro komunikaci nebo identifikaci (vlastní/cizí). Klíčové letové údaje ukazuje průhledový HUD displeji.

Jediný centrální displej střelce slouží především k používání zbraňových systémů ‒ do displeje lze vyvést také obraz z elektro-optické hlavice PTŘS Spike, což mimo jiné umožňuje vést palbu na cíle, které leží mimo přímou viditelnost. Volitelně může pilot k navedení zbraní použít přilbu se zaměřovacím HUD displejem.


Kokpit střelce obsahuje prakticky jen jediný víceúčelový displej; větší foto / WZL Nr 1


Mi-24 polské armády; větší foto / WZL Nr 1

V případě zájmu lze kokpity pilota a střelce vybavit i větším počtem multifunkčních displejů ‒ palubní avionika dokáže podporovat až pět multifunkčních displejů (v celém vrtulníku).

Vylepšený Mi-24 obsahuje také moderní detekční, výstražné a obranné systémy, nové komunikační a navigační prostředky, moderní počítač řízení mise, systém řízení palby atd. Samozřejmostí je osvětlení kabiny kompatibilní s brýlemi pro noční vidění. Mi-24 lze vybavit moderními flérami nebo dokonce aktivním laserovým obranným systémem (DIRCM), který pomocí laserového paprsku aktivně rušit naváděcí senzory i těch nejmodernějších protiletadlových řízených střel s infračerveným navedením.

Práci střelci a pilotovi výrazně usnadní systém HOCAS (Hands On Collective And Stick; obdoba HOTAS ze stíhaček), u kterého jsou všechny klíčové prvky ovládání vrtulníku, avioniky a zbraní umístěny na pákách cyklického a kolektivního řízení.


Představení možností a schopností českých Mi-24

Na MSPO-2019 polský průmysl armádě ukázal potenciál modernizace Mi-24 a téměř jistě nejde o finální konfiguraci, která by vstoupila do polské armády. Navíc zda polská armáda přistoupí k modernizaci Mi-24, v jakém rozsahu a počtech, není jasné.

Jak ale uvádí polský web Konflikty.pl, je nutno mít na paměti, že polská armáda pořizuje akvizičně a provozně velmi nákladné F-35 Lightning II. Z dočasné modernizace Mi-24 se tak může stát řešení trvalé, protože jednoduše nebudou peníze na nákup nových bojových vrtulníků.

Vždyť nákup až 32 AH-64E Guardian může polské daňové poplatníky stát několik miliard dolarů. Například americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) nedávno schválila prodej 24 AH-64E Guardian do Kataru, avšak včetně munice a až 2500 střel AGM-114R Hellfire, za částku až tři miliardy dolarů.

Zdroje: Altair, MilMag

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Jak se cítil Ikarus? Také letěl v Mi-24 Hind?

Už odpradávna lidé vzhlížejí k nebesům se závistí v srdcích. Proč? Létání, to je ten důvod. Něco co ...

Maďarská armáda dále posiluje: Modernizace vrtulníků Mi-24 a obří nákup pancéřovek Carl Gustav

Maďarské ozbrojené síly pokračují v masivní modernizaci své bojové techniky a výzbroje. Maďarské ...

Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom

Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...

Jak si poradí vrtulníky Venom a Viper s námrazou?

Jeden z hlavních argumentů kritiky nákupu AH-1Z Viper a UH-1Y Venom je údajně slabá protinámrazová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • krllo
    20:25 18.09.2019

    Je chyba ty vrtulníky nemodernizovat. Nakonec to budou dělat i Maďaři. Naše armáda nehospodaří.

    • Torong
      13:59 19.09.2019

      Naše armáda nakoupila nové vrtulníky s nesrovnatelně vyšší bojovou hodnotou. Jak "hospodárné" takové modernizace staré Ruské techniky bývají lze vidět na T72M4CZ.

      • skelet
        16:09 19.09.2019

        T-72M4Cz byla drahá kvůli politickému rozhodnutí. Úvodní kalkulace byla na 300 kusů, ale udělalo jich jen 30. Cena za kus je tedy dost zavádějící.

        • logik
          16:25 19.09.2019

          Ovšem v naší armádě by byla většina modernizací "kusovky". Snad s výjimkou těch BVPček, který zas moc nemaj modernizační potenciál.

          • skelet
            16:44 19.09.2019

            Kusovky z toho udelali leda politici, kteri se rozhodli parazitovat na NATO. Socialni davky prinaseji vice volicu.

        • Jirosi
          09:40 20.09.2019

          Skelet: Pokud by jsme koupil 300(10x vic) ks T-72M4CZ, tak by cena byla pro armádu ok?
          30 ks používat, 270 ks uloženky...

          • Jura99
            09:59 20.09.2019

            Je možné, že ano. Hlavně bychom měli vyřešené tanky tak do roku 2035, protože potenciální protivník nemá lepší stroje než T-72M4CZ, tím spíš, kdyby se modernizace dotáhla i s novou stabilizací hlavně nebo novou věží. A 300ks by byl počet tak akorát :)

          • skelet
            11:16 20.09.2019

            Jura99: tak nějak. Akorát by byl i počet po prvních škrtech. Tam to bylo nějakých 100+ kusů.

      • Jura99
        09:56 20.09.2019

        T-72M4CZ splnil svůj účel, poslouží 20-25let a ve své době to vůbec nebyla špatná modernizace, která původní stroj posunula na soudobou úroveň. U Mi-24 si také nejsem jistý, jestli není škoda je nemodernizovat. Naše stroje jsou celkem nové a určitě by se daly vybavit moderní výzbrojí. Obecně jsem proti modernizacím starých křápů, ale vrtulník je něco jiného než třeba BVP, kde nový stroj lépe chrání osádku, u vrtulníků se nezměnila ani ochrana osádky ani např. stealth vlastnosti, takže i starý dizajn s novými střevy by měl fungovat dobře.

        • skelet
          11:19 20.09.2019

          já to tu píšu furt. Mi-24 modernizovat a lá Mi-171šm. Do výzbroje mu dát Spike, DAGR/APKW. A do prostoru výsadku umístit konzolu pro ovládání dronů. Jediný problém je LOM.

          • logik
            14:23 20.09.2019
            Oblíbený příspěvek

            Rozhodně ne jediný. Dalším podstatným problémem jsou dodávky ND z Ruska. Jednak jsme tím závislí na státu, který nás deklaruje jako nepřítele, jednak Rusko je jako dodavatel poměrně nespolehlivý.

  • Lukas
    10:01 17.09.2019

    Nikt nie żądał pytania o części... Silniki, śmigła, przekładnie... Awionika OK to zrobią bo to zostało przy programie Głuszca (W3Pl) ale by dugotermino eksploatować trzeba mieć części niedostępne w PL. Dla mnie może sens ma kilka maszyn jako CSAR. Ale generalnie wolę nowe myśliwce i systemy SHORAD niż nowe śmigłowce.

  • Lukas
    10:01 17.09.2019

    Nikt nie żądał pytania o części... Silniki, śmigła, przekładnie... Awionika OK to zrobią bo to zostało przy programie Głuszca (W3Pl) ale by dugotermino eksploatować trzeba mieć części niedostępne w PL. Dla mnie może sens ma kilka maszyn jako CSAR. Ale generalnie wolę nowe myśliwce i systemy SHORAD niż nowe śmigłowce.

  • bredy
    08:35 17.09.2019

    Nebo je vyměňte za propisky. Alespoň bude armáda čím psát.

  • bredy
    08:34 17.09.2019

    Nevím o tom že rok 2003 jsou osmdesáté léta. U nás je přece moderní nemodernyzovat a nebo vyřazovat bez náhrady. Tak co se tak divíte.

  • Rase
    22:30 16.09.2019

    pro nás podobné řešení už asi smysl nemá (pokud se teda opravdu pořídí vrtulníky H-1), ale bylo by fajn naše Mi-24/35 Polákům prodat, nebo spíš vyměnit, za něco co by se hodilo zase nám. Namátkově třeba dělostřelecký řídící systém, minomet RAK (věž) a podobně.

  • Matesaax
    22:12 16.09.2019

    Myslím,že pomalu v roce 2020 modernizovat stroje vyrobené v polovině 80 let už opravdu nemá smysl,to už by větší smysl dávalo pořídit Sokoly v bitevní verzi..

    • krllo
      20:28 18.09.2019

      Američané průběžně desítky let modernizují třeba B-52.

      • Torong
        14:01 19.09.2019

        Protože u nich to má smysl. Stejně jako mělo smysl modernizovat H1. Ale tohohle kočkopsa moc smysl modernizovat nemá.

  • technik
    21:11 16.09.2019

    noblesní a nádherný stroj s moderní avionikou

  • Flader
    17:56 16.09.2019

    Takže Poliaci doteraz hoblujú rovkano stáre, či dokonca ešte staršie Mi-24 o ktorých u nás pred pár rokmi MO rozhodlo, že sú negenerálkovateľné. Pritom si ešte stále lietajú v Afrike... (mimochodom predané samozrejme za cenu šrotu)

    • Miroslav
      18:39 16.09.2019

      Veď skoro všetky sú v Piešťanoch :-) predané boli do Kamerunu a Senegalu v počte 2+3 ks. Ale či tam aj lietajú alebo šli na náhradné diely, to je otázne. V každom prípade to boli staré mašiny s rokom výroby od 1980 do 1985 cca.

      https://sk.m.wikipedia.org/wik...

      • Flader
        20:24 16.09.2019

        Ved práve, podľa článku boli mladšie ako tie poľské. Lietajú, GO robili v Poľsku.

      • Janko Paliga
        04:38 02.10.2019

        " Ale či tam aj lietajú alebo šli na náhradné diely, to je otázne." - Boli zgenerálkované, namaľované, je predpoklad, že tam budú lietať pokým sa o ne budú afrikánci starať.

  • Miroslav
    16:45 16.09.2019
    Oblíbený příspěvek

    Je to stále krásny stroj ale hodnotu má viac sentimentálnu ako bojovú. V prvom rade bol konštruovaný do úplného diametrálne odlišného boja. Dnes už nikto nevyrába vyslovene útočné stroje so schopnosťou niesť výsadok. Aj Rusi už od toho pustili keď zaviedli Mi-28 ktorý má len akúsi kapsulu pre prípad nutnej evakuácie dvoch ľudí z bojiska. Takéto modernizácie (a ani žiadné iné) už tento "výstrelok" nedokážu kompenzovať. Ale v každom prípade poliakom držím palce aby sme tento krásny stroj mohli ešte dlho vidieť aspoň na leteckých dňoch.

    • Jura99
      17:04 16.09.2019
      Oblíbený příspěvek

      Náležitě vyzbrojený, viz. tato modernizace, která zahrnuje PTŘS Spike a výkonné senzory, z toho může být ještě užitečný stroj. Polákům se musí nechat, že techniku zbrkle nevyřazují, ale doslouží do konce životnosti.

      • Miroslav
        17:12 16.09.2019
        Oblíbený příspěvek

        Súhlasím. 100% to už nebude ale ako si povedal, pri dobrom senzorovom a zbraňovom vybavení to ešte stále má čo ponúknuť. Minimálne však kvalitný tréning pre posádky kým sa dostanú k novým strojom.

        • HEKTOR
          18:15 16.09.2019

          neviem (nie som na toto odborník) či to udržovanie spôsobilosti - ako sa tu často píše nie je preceňované...
          napr. slovenský piloti,ktorí budu lietať na f-16,sú vyberaní z nových adeptov a nie z pilotov mig-29...
          aj piloti blackhawkov dostali v us taký výcvik,o akom doma môžu len snívať,dokonale sa tam vylietali a domov sa vrátili ako "hotoví" piloti...
          a preto sa domnievam že keby sme aj zrušili napr. tanky a o 10r sa rozhodli že kúpime abramsy +kvalitný výcvik,tak o žiadnu schopnosť neprídeme...

          • Miroslav
            18:31 16.09.2019

            Tí piloti na F-16 budú noví kvôli tomu, že piloti z MiGov by si do novej mašiny mohli priniesť návyky čo nie je žiadúce. Je to úplne iný typ stroja. To nie je ako keď autobusár čo roky jazdil na Karose zrazu dostane SOR-ku. Zvykne si. Stíhač si asi tak ľahko nezvyká. V podstate to chápem. Problém je skôr s tým, že okrem pilotov by museli do dôchodku aj ďalší personál a to by už asi problém bol. Veď tanky tiež mali byť vyradené bez náhrady ale nakoniec ich zachovali lebo keby sa pretrhla kontinuita tak znovuzavedenie tankového vojska by bol problém. Naše Mi-24 boli tiež vyradené bez náhrady. Prišli sme o túto spôsobilosť a je otázne či ešte v dohľadnom čase uvidíme na Slovensku čistokrvný bojový vrtuľník. Síce sa o tom píše v bielej knihe ale som skeptický. Budem prekvapený keď sa dokúpi ďalších 9 BH a k tomu nejaké transporty

          • HEKTOR
            19:10 16.09.2019

            Miroslav - tak potom aj v poľsku budú musieť poslať "panicov" na f-35,keď nahrádzajú mig-29 a su-22...a ten personál opäť v us vycvičia,tam predsa nie je podmienka že dotyčný musí mať prax napr. s migom...
            prípadne aj obmena jas-39 a f-35...
            a prečo by bol podľa vás problém,keby sa pretrhla kontinuita na znovuzavedenie tankového vojska.?? a teraz nemyslím financie a ani typické slovenské špekulovanie...
            to že sme prišli o čistokrvné boj. vrtuľníky nie je problém vyradenia mi-24,ale ako píšete je to problém bielej knihy a tej slov. prešpekulovanosti,keď chceme jeden typ stroja na všetko...

          • Miroslav
            20:08 16.09.2019

            Hektor: Ja len prezentujem slová ministra obrany, že pre F-16 budú úplne noví piloti a piloti z MiGov už s F-16 lietať nebudú kvôli tým návykom. Netvrdím, že je to dobré alebo zlé, neviem to objektívne posúdiť. V každom prípade si nemyslím, že by to bolo nemožné preškoliť pilotov. Skôr ide o cestu menšieho odporu. Zoberú mladých chalanov ktorí nemajú s čím porovnávať a ktorí sa rýchlejšie učia. Starí piloti pôjdu buď do dôchodku alebo dostanú nejaké kancelárske funkcie na dožitie. To hromadné školenie asi nie je lacný špás a podľa mňa nechcú školiť 10-15 pilotov ktorí pôjdu do výslužbe o 5 či 10 rokov. Oni chcú 22 mladých chalanov ktorí budú lietať 20 rokov a viac. Ale takto to asi nikto nepovie.

          • logik
            20:15 16.09.2019

            Nejde vůbec o piloty/řidiče atd... Jde o celej logistickej a takticko-strategickej cirkus okolo, kterej když ty zbraně přestanem používat, tak se to pak budem draze učit znova. Piloty nám vycvičej, velitele, logistiku atd. atd. těžko.

          • alexa123
            06:46 17.09.2019

            Ak by poslali na výcvik F-16 pilotov Migov, kto by potom cca rok-dva lietal na Migoch? Nikto, nemal by kto.

          • HEKTOR
            13:17 17.09.2019

            logik - myslím že sa dá vycvičiť aj ta logistika a aj veliteľstvo...jasné,nebude to trvať krátko,ale bude to...
            myslím že minimálne slovenská logistika by potrebovala zrušiť,urobiť hrubú čiaru a s novými ľudmi vycvičiť znova...aspoň nebudú mať zlé návyky...
            ak je niečo neefektívne a používa to "staré" myslenie,tak je jedno či to dostane nové hračky...stále to bude neefektívne fungovať,či skôr nefungovať...
            viď . slovenské tankové vojsko- ak by bolo zrušené a o pár rokov obnovené,tak o čo prídeme.??o veliteľský zbor.??tých cca 10 tankov..? velitelia u tankistov na jednotlivých stupňoch velenia,nemajú žiadne skúsenosti- nie je to ale ich chyba...

            alexa123 - tak pri tých náletoch čo sú,by to aj dvaja zvládli...a ešte by aj pn a dovolenku stihli čerpať...

          • Sergej7490
            15:58 17.09.2019

            Piloti na F16 budu novy hlavne preto, ze by nemal kto lietat na Migoch, resp nevieme vyprodukovat v kratkom case take mnozstvo pilotov. Ponuka plneho vycviku bola jednou z rozhodujucich pri vybere stroja. Svedi ponukali iba preskolovaci vycvik pre pilotov 1. triedy, ktorych proste nemame dost. Kdezto v USA nam tych 24? pilotov + obsluzny personal vycvicia od piky bez problemov. Prijemny bonus bude (snad) prenesenie zapadnych zvyklosti do nasho bananistanu.

          • HEKTOR
            16:33 17.09.2019

            Sergej7490 - niečo takéto som myslel,ako píšete- Prijemny bonus bude (snad) prenesenie zapadnych zvyklosti do nasho bananistanu.
            lebo je pekné že si udržiavame nejakú spôsobilosť,ale čo z toho keď to je stará škola,ktorá už v praxi ani nefunguje...
            a len dúfam že nových pilotov po návrate domov nebudú "brzdiť" staré kádre na veliteľstve ...

    • flanker.jirka
      21:02 16.09.2019

      Troufám si říct, že Mi 24 předělaná od Rafaelu se zmiňovanou výzbrojí bude mít větší hodnotu než Mi 28, ty systémy průzkumu a rakety jsou spíše srovnatelné s AH 64 a AH 1Z. Ovšem, cena diametrálně odlišná.