MSPO 2019: Ve znamení nového bojového vozidla pěchoty Borsuk

MSPO 2019: Ve znamení nového bojového vozidla pěchoty Borsuk
BVP Borsuk s bojovým modulem ZSSW-30 / Autor (Zvětšit)

V těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO 2019 (Miedzynarodowy Salon Przemyslu Obronnego 2019) v polském městě Kielce. Hlavní hvězdou výstavy bylo bezpochyby nové polské bojové vozidlo pěchoty (BVP) Borsuk.

BVP Borsuk

MSPO patří mezi největší vojenské výstavy v Evropě. Minulého ročníku 2018 se zúčastnilo 625 vystavovatelů ze 31 zemí světa a 34 106 návštěvníků. Na MSPO 2018 zavítalo 53 delegací ze 46 zemí světa. Na výstavě v minulých letech ani letos nechyběly české firmy Czechoslovak Group (CSG), Tatra Trucks, Excalibur Army nebo LOM Praha. Ze Slovenska to byly mimo jiné MSM Group nebo Zetor Engineering.

Po vstupu hlavní branou jsou tradičně na pravé straně umístěny vrtulníky a na levé straně obrněná technika od polského koncernu PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). Právě na levé straně jsme mohli vidět zmíněné BVP Borsuk a tři technologické demonstrátory pásových stíhačů tanků od PGZ. Stíhače tanků jsou určeny pro aktuální program polské armády Ottokar Brzoza.

BVP Borsuk je jednoznačně nejvýznamnějším současným projektem polských obrněných sil. Před několika lety dokonce panovala snaha nakoupit společná BVP pro českou i polskou armádu, ale z projektu nakonec sešlo. Armáda ČR se rozhodla pro zavedené BVP, Polsko naopak přistoupilo k vývoji vlastního BVP podle požadavků polské armády.

Hlavním rysem BVP Borsuk je obojživelnost, protože Polsko křižuje spousta vodních toků. Borsuk není pouze BVP, ale nová pásová platforma, která dá vzniknout mnoha verzím. Vývoj vozidla řídí firma HSW (Huta Stalowa Wola) patřící pod PGZ.


BVP Borsuk; větší foto / HSW


BVP Borsuk; větší foto / HSW

Na MSPO 2019 byl představen prototyp, který nyní podstupuje tovární zkoušky ‒ prototyp již urazil 7000 testovacích kilometrů. Vývoj vozidla začal v roce 2014 a má skončit v květnu 2021, poté odstartuje zhruba dvouleté testování v armádě.

Podle zástupců PGZ ale zavedení BVP Borsuk do polské armády nebude nic bránit (z takticko-technických hledisek), protože představitelé polské armády údajně byli z vozidla nadšeni. Se zavedením do armády se ale nedá počítat dříve než v roce 2022.

BVP Borsuk má bojovou hmotnost 26 tun (při dodržení plavbyschopnosti) a prázdnou cca 24 tun (cca tuna paliva + tuna na posádku, munici, vybavení, atd.). Unikátností konstrukce je, že Borsuk nemá klasické torzní tyče ale hydropneumatické odpružení. Podvozek tak „nepenetruje“ korbu (neoslabuje její pevnost) ale všechny komponenty podvozku jsou vně korby.


Ministr obrany Mariusz Blaszczak představuje BVP Borsuk na MSPO 2019

Otázkou je balistická a protiminová ochrana (při dodržení plavbyschopnosti), kterou zástupci PGZ odmítli sdělit. Nicméně balistickou odolnost lze zvedat nebo snižovat pomocí modulárních balistických plátů.

Posádka je tříčlenná, výsadek šestičlenný. Velikost výsadku je dána zřejmě snahou udržet nižší hmotnost z důvodu klíčové plavbyschopnosti. Borsuk je polské konstrukce, ale pochopitelně klíčové součástky jsou (prozatím) zahraniční výroby. Motor dodává německá firma MTU (536 kW) a převodovku firma Allison. Výměnu motoru v polních podmínkách lze provést do dvou hodin.


ZSSW-30 na BVP Borsuk; větší foto / autor

Ve verzi BVP získá Borsuk polský bezosádkový modul ZSSW-30 určeny pro kanóny ráže 30 mm nebo 40 mm. Vystavený prototyp byl vyzbrojen 30mm kanónem Mk44S, spřaženým kulometem UKM-2000C a dvojicí protitankových střel (PTŘS) Spike. Náměr kanonu je -9° až +60°. Rychlost palby je 200 ran za minutu nebo 120 ran za minutu při palbě programovatelnou municí.

Velitel má k dispozici panoramatický senzor. Moderní systém řízení palby má funkce lovec-zabiják (hunter-killer) a zabiják-zabiják (killer-killer). V prvním případě cíle vyhledává velitel a souřadnice předává střelci (velitel mezitím vyhledává jiný cíl), v druhém případě velitel rovnou ničí nepřítele (pokud je hrozba bezprostřední).

Polská armáda údajně poptává několik stovek BVP, zástupci PGZ mluvili o 500 vozidel. Z dlouhodobého hlediska je ale poptávka polské armády mnohem větší (údajně až 1000 vozidel jen ve verzi BVP). Podle zástupců firmy PGZ firma dokáže vyrábět 50 vozidel ročně, ale při vyšším zájmu polské armády nebo ze zahraničí klidně i 100 vozidel ročně.


Ottokar Brzoza na podvozku BVP-1 s otočným modulem s PTŘS; větší foto / autor


Bojový modul ZSMU s kulometem ráže 12,7mm. Senzory modulu mohou sloužit k navedení vezených PTŘS na cíl; větší foto / autor

Stíhač tanků Ottokar Brzoza

Koncern PGZ rovněž pro polskou armádu připravil tři demonstrátory stíhačů tanků Ottokar Brzoza. Cílem programu je u nově zformovaného 14. protitankového pluku (14. Suwalski Pulk Przeciwpancerny) nahradit protitankové verze sovětských kolových vozidel BRDM-2 (9P133 Maljutka).

Polská armáda poptává „několik desítek“ vozidel a termín dodání má být „velmi rychlý“. PGZ (resp. její dceřiné firmy) pro polskou armádu nabízí tři možnosti, buď postavit stíhače tanků Ottokar Brzoza na podvozku BVP-1 (nabízí dceřiná společnost WZM), nebo na pásové platformě UMPG (Uniwersalna Modulowa Platforma Gasienicowa; Obrum) nebo na mnohem větší pásové platformě K9P (HSW), což je „polonizovaná verze“ jihokorejského pásového podvozku z houfnice Krab (zavedená v polské armádě).


Ottokar Brzoza na podvozku UMPG; větší foto / autor

Jakou cestu si polská armáda zvolí, není jasné. Zřejmě úspěšně můžeme vyřadit platformu UMPG, protože její vývoj není dokončen a osud celého programu je nejasný (přitom dodávka stíhačů tanků má proběhnout brzy).

V případě použití BVP-1 budou všechny PTŘS umístěny ve vnějším otočném nebo pevném modulu se zdvojeným odvalovacím kontejnerem pro 2×6 PTŘS .

Mnohem rozměrnější podvozek K9P umožňuje použití až tři kontejnerů (3×6 PTŘS) a dokonce také mechanismus pro ukrytí střel dovnitř korby. V případě ukrývání střel není nutné použít kontejnery chránící střely před počasím a jinými vlivy okolí (prach, bláto, atd.).


Ottokar Brzoza na podvozku K9P; větší foto / autor


Detail zdvojeného odpalovacího zařízení na podvozku K9P; větší foto / autor

Pro program Ottokar Brzoza se počítá s nákupem buď střel Brimestone, Hellfire nebo Spike ER. Všechny tři střely by měly být schopné ničit cíle na vzdálenost až 12 km a (údajně) také obrněnce s aktivními systémy ochrany. Osádka stíhače tanků bude mít také přenosné odpalovací systémy pro vezené střely.

Podvozek lze osadit zbraňovým modulem s kulometem a také různým typem elektro-optických senzorových hlavic. Stejně tak ke stíhači tanků může být přiřazeno vozidlo s předsunutým návodčím palby.

Jak uvedl zástupci PGZ, zatím ale není úplně jasné, jaký koncept (BVP-1 vs. K9P) nebo výzbroj, senzory a vybavení vozidel si polská armáda zvolí. Verze na podvozku BVP-1 byla osazená dálkově ovládaným zbraňovým modulem ZSMU s kulometem ráže 12,7 mm. Stejný modul lze umístit i na podvozek K9P (případně zvolit jiný zbraňový modul). V případě zvolení podvozku BVP výrobce nabízí i remotorizaci a kompletně modernizované vnitřní prostory posádky.

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko-český projekt končí? Poláci chtějí vlastní BVP Borsuk

Polské ministerstvo obrany podle informací Defence24 uvolnilo další finance na vývoj domácího ...

Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk

Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...

Gepard, Vlk, modernizace T-72: Čím polská armáda nahradí tanky T-72?

Vzpomeňte si na demonstrační projekt polského vozidla přímé palebné podpory Gepard, resp. Anders? O ...

Polský vojenský rozpočet v roce 2020 dosáhne 2,1 % HDP

V roce 2020 polské ministerstvo obrany získá 49,8 miliardy zlotých (294 miliard Kč), tedy 2,1 % z ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tecka
    12:47 11.09.2019
  • Ales486
    15:33 08.09.2019

    Myslím si, že stíhač tanků na podvozku BVP 1 nebo 2 by byl dobrou posilou pro tankové vojsko AČR, které bojuje s nedostatkem kvalitních strojů. Na vyřazovaných BVP by se mohla provét modernizace jako např. ŠAKAL a na něj umístit PTŘS.

    • PavolR
      16:24 08.09.2019

      Prakticky každé moderné BVP má už na veži minimálne dvojicu odpaľovačom PTRS a disponuje teda takouto schopnosťou stíhača tankov + PTRS, ktoré môže odpaľovať výsadok. Poliaci sa pripravujú na minulú vojnu s nasadením takej masy obrnenej techniky, akú dne nedokáže na bojisku zhromaždiť snáď ani len Rusko. Prebytočné podvozky BVP1/2 by AČR určite dokázala využiť ako platformu pre niečo chytrejšie a hlavne pružnejšie ...

      • Ales486
        19:35 08.09.2019

        Protitanková výzbroj AČR je ve špatném stavu. Pěchota má pancéřovky RPG 7 a Carl Gustav, z nichž ani jedna není naváděná. Pouze 601. skss má řízené střely Javelin, ale to jen v malém množství. Takže jedinou naváděnou protitankovou střelou u pravidelných jednotek je Spike, který je namontovaný na kolových transportérech Pandur, které ale nemají jako primární cíl ničit obrněnce, ale vozit a podporovat pěchotu. Takže přestavit alespoň část vyřazovaných BVP na nosiče PTŘS by protitank. výzbroj AČR výrazně zlepšilo.
        A myšlenka, že v dnešní době není nasazení většího množství obrněné techniky možné je krátkozraká. Stejně se vyjadřovali o dělostřelectvu před válkou na Ukrajině. A zatím se zde ukazuje, že pořád je na bojišti důležitou zbraní.

        • Flader
          20:35 08.09.2019

          Vaše BVP-2 nemajú Konkurzy?

          • Ales486
            20:49 08.09.2019

            Nejsem si jistý. Ale budou se brzy všechny nahrazovat. A všechny nabízené varianty nemají PTŘS

          • Flader
            21:20 08.09.2019

            Ja som bo stále v tom, že integrované PTRS sú jedným s požiadavkov AČR na nové BVP.

          • Scotty
            21:40 08.09.2019

            Ales486
            Naopak, všechny nabízené BVP mají integrované PTŘS. Je to podmínka účasti v tendru.
            Jinak naše BVP2 střely Konkurs samozřejmě používají.

          • Ales486
            21:49 08.09.2019

            Scotty
            Dobře. Omlouvám se moje chyba. Myslel jsem, že CV 90 tuto možnost nenabízí. A s PTŘS na našich BVP 2 sem si nebyl jistý, protože někdy na fotkách AČR je mají a jindy zase ne, a navíc víte jak je to s Ruskem a dodávání náhradních dílů.
            Ale děkuji za opravu mého omylu.

          • PavolR
            07:13 09.09.2019

            Ales486: Konkursy sa licenčne vyrábajú v Dubnici nad Váhom, čiže na Rusko v súvislosti s nimi skutočne odkázaní nie ste.

  • cejkis
    13:15 08.09.2019

    V4 v oblasti vojenských akvizic nefunguje.

    Rozpor zda má modernizovaný Mi24 nést kánon či nikoliv vedl k ukončení myšlenky společné modernizace. Polsko si nekoupilo ani L159. Ukažte mi jednu jedinou akvizici, kde oba státy postupovaly společně.

    • Lukas
      18:03 08.09.2019

      Cięzko było kupić L159 - ani kokpit ani komputer "nie symuluje" F-16 bl. 52+

      Natomiast WP nadal używa 111 AHS wz.77 Dana, setek ciężarówek Tatra (nośniki radarów), oraz BWP-1
      Jak myślisz gdzie kupuje części?

  • Tecka
    19:36 06.09.2019

    ..akurat ciekawe ,więc wklejam http://www.konflikty.pl/techni...

  • stirling
    15:56 06.09.2019

    Podle mě na to jdou dobře s tím, že vlastně vytvořili vozidlo, které moc na trhu není. U klasického středně těžkého bvp současnosti by asi moc šancí na export neměli. U dobrého plavajícího BVP si to určitě zákazníky najde.
    Balistika asi nebude největší a to užitečné zatížení... Chápu, že podvozek unese asi daleko více, ale pak to dopadne jak u nás s pandury udělají jinou verzi a hned to nebude plavat 2 tuny je omezující i provoz bvp. Snad se jim vývojem ještě podaří něco ušetřit.

  • Miroslav
    10:50 06.09.2019

    Asi to nebude svetová špička ale aj bude za dobrú cenu tak si ho viem predstaviť aj u nás. Tie stovky BVP 1 a 2 čo sú v skladoch už aj tak nenahradíme lebo by to stálo miliardy ale 2 stovky Borsukov by sa kúpiť mohlo. S poliakmi máme tradične dobré vzťahy takže náhradné diely a servis by nemal byť problém

    • Tecka
      11:16 06.09.2019

      To ja doleje „oliwy do ognia” ;) @Rase żal po naszym UMPG ,mnie rownież.. na przykład, kupujecie dokumentacje techniczną dla podwozia , do tego dorzucamy zawieszenie hydro pneumatyczne ,pancerz stanag 5 a silnik i przekładnia od Niemców . Resztę poskładacie sobie sami i po powiedzmy 4 latach przy dobrym finansowaniu , produkujecie własny BVP .

      • Miroslav
        11:28 06.09.2019

        Samozrejme, základ je vždy podvozok. Ak máš podvozok tak urobiť zvyšok už je relatívne ľahké. Ak je to teda aj finančne efektívne. Na jednej platforme môže byť tiež mínomet, raketomet, húfnica, uvoľňovacie vozidlo. Držím palce poliakom aby to dotiahli do úspešného konca

    • HEKTOR
      16:46 06.09.2019

      Miroslav - a čo tak si opäť niečo vyvinúť,nejaké to bvp-hydra...veže už máme,tak už len nejaký šikovný podvozok...to predsa nemôže byť problém,veď aj vydru sme si tuším na cca 80% zostrojili svojpomocne-ako povedal pán minister...zvyšných 20% bol "len" podvozok...

      • Miroslav
        17:38 06.09.2019

        Ak pominiem tvoj (oprávnený) sarkastický podtón, tak myslím, že reálne by na to aj potenciál bol. Otázne je nakoľko by to bolo finančne efektívne. To jest, koľko kusov by bola schopná armáda odobrať. Papierovo máme viac ako 700 ks BVP-1 rôznych verzií a nejakých 90 ks BVP-2. Teda spolu tak 800 ks. Ak by sa mala urobiť kompletná náhrada kus za kus tak by sa to iste oplatilo. Avšak reálne ak OS SR odoberie tak 200 kusov, tak to bude malý zázrak, podľa mňa to bude menej. Či sa to oplatí pri takých množstvách, to už je asi viac ako otázne. V každom prípade by to bolo zaujímavé mať opäť schopnosť vyrábať v domácich podmienkach KBVP aj pásové BVP. Avšak netreba zabudnúť na to, že žijeme na Slovensku.

        • HEKTOR
          19:53 06.09.2019

          Miroslav - no potenciál je vždy,je to otázka financií...a finančne efektívne to je vždy pre niekoho,len škoda že málokedy je to ossr...
          ako píšete,máme cca 700ks bvp-1,tie ale majú nahrádzať kolové ot ak sa nemýlim....
          takže možno aj tých cca 200ks to ani nebude...tým pádom by mal nejaký vlastný vývoj byť neperspektívny...takže za mňa,nech to je aj kľudne borsuk...veď keď už nič iné,tak plávať vie a tým pádom je vo finále...a keď ešte poliaci dovolia namontovať tú bombu značky turra,tak slovensko má nové bvp....

        • PavolR
          19:56 06.09.2019

          Vytvoriť joint venture s Japoncami, ktorí by dodali hydropneumatický podvozok z Type10 (výmenou za čo by sme nakúpili aj ich tanky) a my by sme na ňom vytvorili BVP a rôzne špeciály, pričom prvých aspoň cca 150 vyrobených kusov by odobrali OSSR a zvyšok by sme spolu s Japoncami ponúkali v balíku ako jednotnú pásovú platformu.
          V nasledujúcich desaťročiach bude v Európe potrebných množstvo tankov, pričom bdelá kóma programu Armata bude mať zrejme vplyv na oddialenie vzniku L3, takže by o nejaké stroje ako doplnok k tankovej platforme bola šanca predať.

          • kisam
            21:35 06.09.2019

            PavolR nič v zlom, podľa mňa si inteligentný človek, ale niekedy napíšeš také sci-fi že sa skvele pobavím :-D

          • Rase
            11:13 07.09.2019

            Mě by asi stačilo, kdybysme rovnou pořídili Type 10, případně nějakým způsobem kompletovali i pro další zákazníky v Evropě, ale tohle hodně záleží na samotných Japoncích. Těch 30 tanků nebo kolik chceme, bych bral rovnou tak jak jsou. Nějaký systém licenční výroby má smysl řešit až u stovek kusů, ale pochybuju, že by se nějaký jiný stát připojil - závazně.

  • hvizdy
    09:42 06.09.2019

    Zaujimalo by ma ake ine verzie planuju vytvorit na tomto podvozku. Pojde aj o delostrelecku ci minometnu verziu?

  • Rase
    06:50 06.09.2019

    On ten Borsuk nevypadá špatně, ale čím víc na něj koukám, tím víc se mi líbí Anders. Neumí sice plavat, ale stejně...
    Navíc když si vezmeme, jak starý už je Anders projekt (vylepšená verze v roce 2011), tak už mohla být polská armáda třeba z poloviny přezbrojená.

  • SofF
    02:27 06.09.2019

    což o to polský průmysl stejně jako sousední ukrajinský mívá dobré nápady, jenže zbrojní trh není nafukovací a vydrží na něm jen ti největší, takže pro trojce USA, Rusko, Čína už moc prostoru nezbývá. Ta jejich výstava je dost navštěvovaná ale přetavit to v tučné kontrakty se pochopitelně nedaří. Toto BVP by teoreticky mohlo mít šanci u zemí s bažinatým a tropickým klimatem, jenže tam už jsou zaháčkováni jiní.
    Jediné hypotetické řešení by bylo ustanovení v nějaké formě unie mezi Odrou a Dněprem kde by místní průmysl byl plně schopen zabezpečit požadavky států v teritoriu. Hraní na vlastním písečku mezi supervelmocemi je kontraproduktivní.

  • Karlos73
    00:27 06.09.2019

    Tá veža ZSSW-30 s kanónom Oto Melara Hitfist-30 sa mi páči. Príde mi viac kompaknejšia, bitelnejšia a modernejšia ako Turra 30 ...

  • bredy
    19:53 05.09.2019

    Nepřijde vám u toho borsuka hrozně velkej mrtvej úhel do předu pro řidiče ? Nebo to dělají ty fotky?

    • technik
      20:20 05.09.2019

      Aby tyhle necky plavaly museli ten čumák takhle sprasit. Jízda musí být pro řidiče utrpení, to nemluvím o riziku poškození dna korby a konečných převodu. Ale zase je fajn hydropneumatika schovaná vne korby.

  • Lukas
    19:49 05.09.2019
  • Lukas
    19:35 05.09.2019

    Spokojnie - myślę ze te wszystkie niszczyciele czołgów skończą jak np. moduł AMUR czy

    Co do Borsuka - spokojnie przy tych 24-26 tonach to on ma około 20% zapasu pływalności (takie są standardowe wymagania wojska)

    6 foteli - bo drużyna zmechanizowana u nas taka (mała) jest i racze się nie powiększy...

    Najbardziej unikalną cechą ma być cena - tak około 1/2 kosztów zachodniej konstrukcji...

    A pancerz - cóż, nikt nie chce się chwalić ale podobno nie ma się czego wstydzić

    Na pewno nikt na wschód od Bugu nie ma lepiej opancerzonego BWPa

  • PavolR
    19:01 05.09.2019

    Zaujímavý, ten Ottokar Brzoza, no na môj vkus trocha jednostranne zameraný. So stále pokročilejšími systémami aktívnej obrany môže v určitom okamihu prakticky zo dňa na deň beznádejne zastarať. Chcelo by to väčšiu paletu striel, použiteľných aj proti vzdušným cieľom a pechote, prípadne k odpaľovaniu útočných dronov...

    • Tecka
      19:35 05.09.2019

      To wygląda jak ,zimno-wojenna wizja naszych generałów

  • Tecka
    18:23 05.09.2019

    Na tym etapie ,trudno oczekiwać dokładnych danych taktyczno-technicznych.. Cc 1 tona paliwa? Tylko przypomnę ,ze Leopard 2 tankuje max 1200 litrów oleju napędowego a litr oleju napędowego to 830 gramów, proszę sobie policzyć..gdzie ma się zmieścić 1 tona paliwa w Borsuku w wersji pływającej ?
    Ps. Po zmianie ustawienia fotela operatora wieży, można zmienić układ na 3+8 , tylko nasz MON, nie jest tym zainteresowany.

  • kisam
    18:09 05.09.2019
    Oblíbený příspěvek

    Poliakom fandím aby Borsuka úspešne dotiahli do konca. Odolnosť pri hmotnosti 26t a veľkých rozmeroch nebude oslňujúca (odhadujem all-round lvl 4) ale pokiaľ sa naň bude dať ľahko a rýchlo nahodiť prídavný pancier tak to nemusí vadiť. Len na to musí byť dimenzovaný podvozok. Exportný úspech neočakávam, veľké krajiny si vyvinú vlastné vozidlo a malé radšej nakúpia u veľkých krajín. Ale to nevadí, pri počte 1000 kusov nedáva zmysel nakupovať v zahraničí keď si môžu vyvinúť vlastnú konštrukciu.

  • MeV6
    16:37 05.09.2019

    Ta tuna na osádku, výsadek, munici a vybavení... mi připadá strašně málo.
    Osádka a výsadek 3+6, každý člen cca 100kg v nějaké základní výstroji a je to v podstatě pryč. To mi přijde divné.