Munice snů: Naváděná puma JDAM s proudovým pohonem

Munice snů: Naváděná puma JDAM s proudovým pohonem
PJDAM / Boeing (Zvětšit)

Společnost Boeing hodlá naváděnou pumu JDAM (Joint Direct Attack Munition) osadit proudovým motorem. Vzniklá PJDAM (Powered JDAM) má mít dolet 550 kilometrů. Cílem Boeingu je využít volné průmyslové kapacity pro výrobu pum JDAM, resp. leteckých bomb řady Mark 80.

Boeing pomocí PJDAM reaguje na obrovskou celosvětovou poptávku ozbrojených sil po přesné munici dlouhého dosahu. Klíčem k úspěchu PJDAM je využití masově vyráběných, dostupných a levných bomb řady Mark 80. Ty nyní slouží především pro výrobu přesně naváděných pum JDAM a Paveway.

JDAM jsou více perspektivní, protože nové verze používají mimo základního satelitního, také laserové navádění. Americké letectvo (USAF) v rámci programu Quicksink (viz dále) dokonce experimentuje s radarovým a infračerveným naváděním.

Ve Spojených státech existují obrovské průmyslové kapacity pro výrobu JDAM – tedy výrobu bomb řady Mark 80 a naváděcích souprav. Ostatně není divu. Doktrína NATO se spoléhá na leteckou převahu a ničení protivníka ze vzduchu. Tomu odpovídají i obrovské zásoby letecké munice. Tedy alespoň ve Spojených státech. Naproti tomu ruská armáda se téměř výhradně spoléhá na své mohutné dělostřelectvo.

Spojené státy vyrobily během posledních 25 let více než 520 000 pum JDAM. Velká část padla za oběť kampaní v Iráku a Afghánistánu. Nyní se vyrábí 10 500 kusů ročně JDAM, přičemž roční průmyslová kapacita přesahuje 50 000 JDAM! Podle SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) Izrael od roku 2010 získal 12 489 pum. V roce 2015 Washington schválil Izraeli prodej dalších 14 500 JDAM. Po teroristickém útoku Hamásu ze 7. října Spojené státy do Izraele dodaly 1800 pum.


JDAM-ER programu Quicksink

Podle všeho Ukrajina nemá standardní JDAM. Spojené státy však přislíbily Ukrajině dodat neznámý počet pum s prodlouženým doletem JDAM-ER (JDAM Extended Range). Základem JDAM-ER je bojová hlavice Mark 82 (225 kilogramů) a upravená naváděcí sada doplněná o rozkládací křídla. Ty dovolují zvýšit dosah z přibližně 25 na 80 kilometrů – při odhozu z velké výšky. Ukrajinci k doručování pum využívají MiGy-29 a Su-27.

Spotřeba JDAM-ER na Ukrajině je pravděpodobně nízká, protože Kyjev disponuje pouze malou flotilou letounů schopných doručovat západní pumy a současně čelí vyspělé ruské protivzdušné obraně.

Ukrajina má však obrovský hlad po munici jakéhokoliv druhu, především po naváděné. Ve skutečnosti hlavním důvodem zavádění F-16 do ukrajinského letectva je přístup k obrovským zásobám západní letecké munice, a především k pumám JDAM.

Sklady USAF jsou plné pum JDAM a menších GBU-39/B Small Diameter Bomb. Proto v červnu 2021, tedy před ruskou invazi na Ukrajinu, USAF pro fiskální rok 2022 požadovalo nákup pouze 1919 pum JDAM, o 88 % méně oproti fiskálnímu roku 2021 (16 800 kusů). Vrchol produkce byl 30 872 kusů v roce 2019. Sklady jsou tedy plné, a navíc existují volné průmyslové kapacity.


F-16 odhazuje dvě pumy JDAM; větší foto / USAF

Naopak izraelské letectvo má absolutní vzdušnou převahu a může létat blízko cílů. Izrael tak nutně nepotřebuje leteckou munici dlouhého dosahu. Izraeli se JDAM-ER (nebo PJDAM) teoreticky hodí pro případné operace proti Hizballáhu nebo Íránu. Izrael má ale také vlastní rodinu přesných pum Spice.

Každopádně obecně ve světě existuje obrovská poptávka po leteckých zbraních vzduch-země dlouhého doletu. Dodejme – levných, masově nasaditelných a rychle vyrobitelných. Ostatně pokud vezmeme jako etalon válku na Ukrajině, bavíme se o nutnosti ničit desítky tisíc cílů na bojišti.

Pochopitelně existují výkonné střely rodiny AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile), klouzavé pumy AGM-154 JSOW (Joint Standoff Weapon) nebo evropské střely Storm Shadow a Taurus. Jde ale o velmi drahé a nedostatkové zbraně, jejichž zásoby se počítají na stovky, maximálně jednotky tisíc kusů. Nejsou určeny pro dennodenní frontové nasazení, ale pro pečlivě připravované útoky na strategické statické cíle.

Navíc jde o velmi specifické a nedostatkové zbraně, které jsou navíc v drtivé míře ve výzbroji amerických ozbrojených sil. Zásoby přesné letecké munice mezi americkými spojenci jsou velmi omezené. Přesněji řečeno – prakticky neexistují.


Testování ve větrném tunelu PJDAM; větší foto / Boeing

Do těchto potřeb a operačního prostředí přichází Boeing s PJDAM:

Boeing a australská Ferra Engineering nedávno odsouhlasily pokračování společné výroby JDAM-ER a vývoj PJDAM. Australané jsou odpovědní za vývoj a výrobu křídelních sad pum. Pro pohon PJDAM Boeing vybral motor TDI-J85 (890 N) od Technical Directions – ten dovolí dosáhnout požadovaný dolet 550 kilometrů.

V srpnu Boeing oznámil dokončení testování různých konfigurací „proudové pumy“ ve větrném tunelu. Získána data Boeing využije k vytvoření digitálního dvojčete a jeho testování ve virtuálním prostředí.

Základem PJDAM je bojová hlavice Mark 82. Zřejmě ale nic nebrání vyrobit výkonnější verze využívající bomby Mark 83 (450 kilogramů) a Mark 84 (907 kilogramů).


PJDAM; větší foto / Boeing

Podle Boeingu každé letadlo schopné nést JDAM bez problémů pojme proudovou verzi. Lze tedy využít i vnitřní zbraňové šachty F-35 – proudová puma s Mark 82 má stejné rozměry jako klasická GBU-31 JDAM s bojovou hlavici Mark 84. Pumu lze osadit satelitním a laserovým naváděním. V rámci programu Quicksink USAF také testuje upravené JDAM schopné zasahovat pohybující se námořní cíle.

PJDAM má vestavěný 1,2kW alternátor schopný pohánět další výkonné palubní senzory (radar) nebo komunikační systémy. PJDAM lze také využít jako návnadu –hlavici Mark 82 lze nahradit přídavnou palivovou nádrží prodlužující dolet na 1100 kilometrů.

A nyní to klíčové: cena. Sada JDAM stojí 20 000 až 30 000 dolarů, hlavice Mark 82 dalších několik tisíc. Malý proudový motor TDI-J85 může stát pár desítek tisíc dolarů. Další tisíce dolarů bude stát naváděcí a dolet prodlužující sada s rozkládacími křídly.

Suma sumárum, cena PJDAM se bude pohybovat mezi 50 000 až 100 000 dolary. Oproti ceně jeden milion dolarů za jednu JASSM jde o podstatný rozdíl. A co je to nejvíce důležité – PJDAM lze vyrábět a nasadit v obrovských počtech.

Zdroj: FDD, The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Muniční náklaďák F-15E Strike Eagle unese 15 pum JDAM

Americké úderné letouny F-15E Strike Eagle mohou nově nést až 15 satelitem nebo laserem naváděných ...

PREMIUM Chytré pumy GBU-53/B StormBreaker vstupují do služby

391. stíhací letka (391st Fighter Squadron) z letecké základny Mountain Home (Mountain Home Air ...

PREMIUM Satelitem naváděné pumy JDAM pro Ukrajinu

Nový balíček americké vojenské pomoci Ukrajině obsahuje satelitem naváděné pumy JDAM (Joint Direct ...

Střela s plochou dráhou letu Storm Shadow pro Ukrajinu

Spojené království jako první země poskytne Ukrajině zbraně dlouhého dosahu. Uvedl to britský ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • memo
    12:12 30.10.2023

    Právě takové zbraně by měl vyrábět český zbrojní průmysl.
    Třeba v Kunovicích nebo Vodochodech by mohla být výroba dronů a střel SCALP/Shadow Storm nebo Taurus.

    Právě takové zbraně by měl vyrábět český zbrojní průmysl.
    Třeba v Kunovicích nebo Vodochodech by mohla být výroba dronů a střel SCALP/Shadow Storm nebo Taurus.

    • moryk
      16:16 30.10.2023

      Az jich ACR objedna 10k+ tak mozna... ale dopadne to jak pise Poly v prispevku zde v 09:14 28.10.2023

      Az jich ACR objedna 10k+ tak mozna... ale dopadne to jak pise Poly v prispevku zde v 09:14 28.10.2023

    • moryk
      16:19 30.10.2023

      Spise bych si dokazal predstavit koupit licenci na koverzi M26 na Ground Launched Small Diameter Bomb...

      Spise bych si dokazal predstavit koupit licenci na koverzi M26 na Ground Launched Small Diameter Bomb...

      • skelet
        14:48 31.10.2023

        a k čemu by ta licence byla, když nemáme ani rakety M26 a ani na SDB?

        a k čemu by ta licence byla, když nemáme ani rakety M26 a ani na SDB?

    • Jan Grohmann
      10:45 01.11.2023

      Takovou pumu není problém postavit. Opravdu ne, i český průmysl to zvládne. Problémy jsou dva: 1) Kde a jak takovou zbraň otestovat. A na čem. Američané její integraci do F-35A ...Zobrazit celý příspěvek

      Takovou pumu není problém postavit. Opravdu ne, i český průmysl to zvládne.
      Problémy jsou dva:
      1) Kde a jak takovou zbraň otestovat. A na čem. Američané její integraci do F-35A horko těžko povolí. To je vlastně skoro nereálné.
      2) Hromadná výroba a dosáhnutí marže.Skrýt celý příspěvek

  • memo
    12:09 30.10.2023

    Právě takové zbraně by měl vyrábět český zbrojní průmysl.
    Třeba v Kunovicích nebo Vodochodech by mohla být výroba dronů a střel SCALP/Shadow Storm nebo Taurus.

    Právě takové zbraně by měl vyrábět český zbrojní průmysl.
    Třeba v Kunovicích nebo Vodochodech by mohla být výroba dronů a střel SCALP/Shadow Storm nebo Taurus.

  • Poly
    14:32 27.10.2023

    Představte si pár letek nějakých F-16 a k tomu 1 000 takových bomb. Vyrobí to rychle a cena za celý balík bomb pak může být dle výpočtu výše 100 milionů dolarů. Několikadenní ...Zobrazit celý příspěvek

    Představte si pár letek nějakých F-16 a k tomu 1 000 takových bomb. Vyrobí to rychle a cena za celý balík bomb pak může být dle výpočtu výše 100 milionů dolarů. Několikadenní intenzivní kampaň by měla devastující účinek a bylo by to levné.Skrýt celý příspěvek

    • Eiffelos
      14:51 27.10.2023

      problém jsou ty cíle, i když je ta bomba levnější, pořád to je poměrně drahé na to aby s tím bombardovali obyčejné zákopy nebo jednu Buchalku na parkovišti

      problém jsou ty cíle, i když je ta bomba levnější, pořád to je poměrně drahé na to aby s tím bombardovali obyčejné zákopy nebo jednu Buchalku na parkovišti

      • Poly
        15:24 27.10.2023

        Že by v dostřelu 300+ km nemělo dost cílů, na které se oplatí použít 100k bombu? No nevím nevím :-)

        Že by v dostřelu 300+ km nemělo dost cílů, na které se oplatí použít 100k bombu? No nevím nevím :-)

        • SYN_
          13:39 28.10.2023

          Určitě tam jsou ale kolik se jich daří objevit/identifikovat, a kolik klamných?

          Určitě tam jsou ale kolik se jich daří objevit/identifikovat, a kolik klamných?

      • flanker.jirka
        08:56 28.10.2023

        Jedno ze zjištění na Ukrajině je i to, že nemusíte přímo útočit na vojáky v zákopech, když jim dokážete ničit slaběji chráněnou logistiku, tak nebudou bojeschopní také. Poly Nejde ...Zobrazit celý příspěvek

        Jedno ze zjištění na Ukrajině je i to, že nemusíte přímo útočit na vojáky v zákopech, když jim dokážete ničit slaběji chráněnou logistiku, tak nebudou bojeschopní také.

        Poly
        Nejde pouze o nějakých 300+ km, ale operační rádius letadla + dosah nesené zbraně.Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          09:02 28.10.2023

          F-16 v AG 800 km + JDAM ER 500 km. UA těch 1300 km stačí nad hlavu.

          F-16 v AG 800 km + JDAM ER 500 km. UA těch 1300 km stačí nad hlavu.

          • SYN_
            13:41 28.10.2023

            Pokud si v té F-16 troufnete nad/přes frontu... ruská AA se neukazuje jako všemocná, ale na F-16 ještě celkem stačí...

            Pokud si v té F-16 troufnete nad/přes frontu... ruská AA se neukazuje jako všemocná, ale na F-16 ještě celkem stačí...

          • Eiffelos
            09:03 01.11.2023

            nezapomeňte že Rusko díky stíhačkám a PVO sestřeluje UA letadla klidně 100+ km za frontou

            nezapomeňte že Rusko díky stíhačkám a PVO sestřeluje UA letadla klidně 100+ km za frontou

  • Poly
    14:26 27.10.2023

    Podle diskuze se zdá, že uniká to důležitý - fakt, že JDAM je rozšířený a v US jsou toho plný sklady. Vyrobit něco podobného není problém pro různé další výrobce využívající ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle diskuze se zdá, že uniká to důležitý - fakt, že JDAM je rozšířený a v US jsou toho plný sklady. Vyrobit něco podobného není problém pro různé další výrobce využívající americké či jiné gravitační bomby. I tuctový Spice existuje v provedení s mini motorkem a pokud bude zájem a tento typ munice se osvědčí, tak nevidím důvod proč by pak Rafael nebo třeba Tubitak Sage nebo Roketsan nebo,.... neudělali to samé. Jenže ti jsou dražší a hlavně nemají plný sklady a nejsou schopni vychrlit desetitisíce takových kitů v krátkém čase.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      08:57 28.10.2023

      "plný sklady" ??? Po kampani na Ukrajině je co doplňovat.

      "plný sklady" ??? Po kampani na Ukrajině je co doplňovat.

      • Poly
        09:03 28.10.2023

        "Sklady USAF jsou plné pum JDAM'

        "Sklady USAF jsou plné pum JDAM'

  • CerVus
    14:42 26.10.2023

    F-15EX se už těší.

    F-15EX se už těší.

    • J4KU8
      15:35 26.10.2023

      Ne asi, to mě napadlo jako první :)

      Ne asi, to mě napadlo jako první :)

    • flanker.jirka
      20:45 26.10.2023

      Přesně, na takovou vzdálenost za radiovým horizontem Země je už stealth technologie nepotřebná. Zajímalo by mě, co na ČR a PBS Velká Bíteš, takové motory stavět umí a při troše ...Zobrazit celý příspěvek

      Přesně, na takovou vzdálenost za radiovým horizontem Země je už stealth technologie nepotřebná.
      Zajímalo by mě, co na ČR a PBS Velká Bíteš, takové motory stavět umí a při troše snahy podobnou zbraň dokážou vyrobit na 3D tiskárně i letečtí modeláři.Skrýt celý příspěvek

      • yellec
        21:55 26.10.2023

        Tady bude největší oříšek rušení ''odolné'' GPS navádění a miniaturní, lehká, odolná + dostatečně přesná INS záloha.

        Tady bude největší oříšek rušení ''odolné'' GPS navádění a miniaturní, lehká, odolná + dostatečně přesná INS záloha.

      • starej
        23:38 26.10.2023

        Ano PSB umi dobré motory, ale to je tak vše co by průmysl v ČR mohl nabídnout. Elektronika ani smykem, avionika s odrenejma ušima. 3D tiskarna co by zvládla tisknout nějaky vhodny ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano PSB umi dobré motory, ale to je tak vše co by průmysl v ČR mohl nabídnout.
        Elektronika ani smykem, avionika s odrenejma ušima.
        3D tiskarna co by zvládla tisknout nějaky vhodny komponenty ani v ČR není. Tedy mozna na CVUT ten experiment s pryskyrici, ale moc se to nedaři.
        Tohle neni zadny rc model. Lítá to xkrat rychlejc, vejš a s násobkama G. O hmotnostech ani nemluvim.
        Letovy a navadeni kit pro nejakou , jakoukoli pumu/střelu, v ČR jen tak nevyrobite.
        A i kdyby jste uplacali neco relativne funkcniho. tak integrace do systemu JAS39 nebo F35 je nemozna.
        Snad cesta nakupu licence, ale pro x stovek kusu taky blbost. To by se zadnemu vyrobci nemohlo vyplatit.
        Az jim to bude lítat tak koupit zakladni davku pro zavedeni schopnosti s opci na x tisic kusu v pripade potreby. Presne jako strely pro SPYDERy.Skrýt celý příspěvek

        • starej
          23:40 26.10.2023

          Oprava PBS Velká Bíteš :-), to jsou kluci šikovný.

          Oprava PBS Velká Bíteš :-), to jsou kluci šikovný.

        • Tom90
          09:59 27.10.2023

          Nemyslim si, ze je nutne zase az tak podcenovat cesky prumysl. Na CVUT maji tiskarnu pro kovovy 3D tisk metodou FDM a nasledne to sintruji, takze mechaniske vlastnosti jsou ...Zobrazit celý příspěvek

          Nemyslim si, ze je nutne zase az tak podcenovat cesky prumysl. Na CVUT maji tiskarnu pro kovovy 3D tisk metodou FDM a nasledne to sintruji, takze mechaniske vlastnosti jsou otazkou, nicmene takovy 3DWiser nabizi i "beznejsi" tisk z kovovych materialu pomoci laseru (metoda SLS apod.).

          A co se tyce ridicich systemu a elektroniky - viz Unis Brno (https://www.unis-daac.cz/cs/o-... který ma s letectvim a ridicim systemem pro ruzne komponenty zkusenosti a ma k navrhu/vyrobe opravneni od leteckych autorit.

          A osobne si myslim, ze demonstracni kus by sel postavit i na tech modelarskych technologiich (iNAV, PixHawk apod.) - neni to nic vic nez jen "prerostlej velkej model" s velkou vybusnou casti. Navic cim vice pouziju certifikovanych komponent, tim vyssi bude vysledna cena zbrane.

          A co se tyce integrace - pokud je standardizovan nejaky komunikacni protokol a architektura alektroniky/avioniky je otevrena ve styl plug/play - nemusel by to byt tak neresitelny problem z technickeho hlediska.

          Kazdopadne souhlasim s tim, ze pokud bychom vyvinuli funkcni prototyp/demonstrator, ten prenest do serie a pak zajistit integraci z hlediska certifikace na letadlo (v mirovych dobach) bude uplne jinej level nakladu nez samotnej vyvoj.

          Nicmene pokud jako stat nechceme skoncit u montaze aut a pouze jako dodavatel do automobilek, bude nutne si vybrat oblast, kterou oblast chce stat podporit a kam se vydat ve vyzumu, vyvoji a ziskat tam podniky s vyssi pridanou hodnotou a idealne i s nejakym "strategickym" vyznamem.Skrýt celý příspěvek

          • starej
            12:34 27.10.2023

            Jedna vec je sestavit technologicky demonstrator nosice pumy. Pohaneny proudovym motorem a s GPS navigaci. Takovy lepsi kamikaze dron. To by slo. Ale druha vec je sestavit to same ...Zobrazit celý příspěvek

            Jedna vec je sestavit technologicky demonstrator nosice pumy. Pohaneny proudovym motorem a s GPS navigaci. Takovy lepsi kamikaze dron. To by slo.
            Ale druha vec je sestavit to same se schopnosti odhozu z letounu v urcite letove obalce.
            Jenom mechanika dynamickeho namahani pri odhozu a prechodu do letove faze bude zajimavy orisek. Pri potencialni hmotnosti hlavice 250kg a vice, pri rychlostech k jednomu machu? Tohle zadna modelarina neudrzi pohromade.
            Ja si fakt nemyslim ze v CR jsou na takovy vyvoj kapacity. Vyrobu mozna.
            Ale jedine pri tisicikusovych seriich, jinak je to ekonomicky nesmysl.
            Tady je slusna tradice delostreleckych systemu, tam je obrovsky potencial a to jak v hlavnovych systemech tak raketovych. Hi tech verze DANy, DITy . . . s automatickym navedenim palby na cil, strelivo s koncovym navedenim jak do 155mm tak do 122mm rour. V tomhle si myslim ze by mohly firmy v CR byt hodne dobry.
            Ale treba se pletu a jsem zbytecne pesimista.Skrýt celý příspěvek

          • matu
            13:05 27.10.2023

            3D tisk neni zadny vsespasny zpusob vyroby. Hodi se hlavne na prototypovani, pripadne na extremne slozite tvary nebo spatne obrobitelne materialy. V pripadnem navadenem kitu me ...Zobrazit celý příspěvek

            3D tisk neni zadny vsespasny zpusob vyroby. Hodi se hlavne na prototypovani, pripadne na extremne slozite tvary nebo spatne obrobitelne materialy. V pripadnem navadenem kitu me nenapada zadna soucast, ktera by se nedala mnohem rychleji a levneji vyrobit beznym triskovym obrabenim.Skrýt celý příspěvek

          • matu
            13:10 27.10.2023

            starej: vyvinout by se to u nas dalo, vyroba by byla jeste mensi problem. Nerikam nutne vseho, INS by se urcite kupoval, elektronika pravdepodobne taky. Problemem je, ze by to ...Zobrazit celý příspěvek

            starej: vyvinout by se to u nas dalo, vyroba by byla jeste mensi problem. Nerikam nutne vseho, INS by se urcite kupoval, elektronika pravdepodobne taky. Problemem je, ze by to nekdo musel objednat a zaplatit. A to pri nasich potrebach maximalne nizkych stovek kusu nikdo neudela. Navic integrace na moderni stihaci letouny je naproste sci-fi. Proste nemusime vyrabet vsechno na svete, navic kdyz nasi spojenci maji takovou zbran skoro hotovou.Skrýt celý příspěvek

          • Tom90
            14:35 27.10.2023

            Je jasne, ze se tu v tuhle chvili bavime teoreticky, protoze vyvoj vlastni navadene munice (kdy nemame ani vlastni letadlo na kterem by sla provest prvotni integrace a dalo se to ...Zobrazit celý příspěvek

            Je jasne, ze se tu v tuhle chvili bavime teoreticky, protoze vyvoj vlastni navadene munice (kdy nemame ani vlastni letadlo na kterem by sla provest prvotni integrace a dalo se to predvest zajemcum apod.) by stal nemale financni prostredky a takove rozhodnuti by melo mit nejakou sirsi vizi a predstavu o smerovani prumyslu a jeho vyvoje jako celku. Na druhou stranu pokud se nejaka takova strategie nezvoli a nejaky smer vyvoje nepodpori, tak to moc dobre pro nas v budoucnu nebude.

            Kazdopadne co se tyce toho zatizeni pri odhozu apod. - neni to mysleno tak, ze by to mel navrhnout a sbastlit nejakej strejda v garazi. Je jasne, ze by bylo nutne napocitat aerodynamicke zatizeni, to prenest do pevnostnich analyz atd. Nicmene v tomhle smeru se myslim v CR rozhodne nemame ceho bat a myslim, ze jak pevnostni, tak aerodynamicke vypoctare mame na slusne urovni a k dispozici i uchazejici vybaveni. Spis sem to myslel tak, ze by slo pouzit "modelarske" komponenty, pripadne jako zdroj dat pro letovy SW by se dal pouzit EFIS, ktery slouzi jako zaloha ve vetsich letadlech a nektere maji i inercialni navigaci apod. A druhou veci je samotny mechanismus odhozu, kdy se kridla, ocasni plochy atd. mohou rozevirat az nekolik vterin po odhozu, kdy dojde ke stabilizaci polohy uz jen tim, ze teziste bude pod kridlem a ty ansobky budou mnohem nizsi nez v okamziku odhozu a tesne po nem.

            A jinak co se tyce toho zatizeni - tady se prave nabizi to srovnani s hlavnovym i raketovym delostrelectvem. U toho hlavnoveho i raketoveho, pokud pouzijete navadeny projektil, ktery obsahuje elektroniku a opet nejake ridici plochy - to zrychleni pri vystrelu, a tim padem nasobek zatizeni, bude na ty komponenty mnohem vetsi nez u odhozu z letadla.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        14:13 27.10.2023

        Nikdy jsme žádnou precizní munici nevyráběli. Máme nulové zkušenosti ne pouze ve výrobě ale i v zařízení logistiky. A hlavně, proč to vůbec podstupovat, když si to můžeme koupit. ...Zobrazit celý příspěvek

        Nikdy jsme žádnou precizní munici nevyráběli. Máme nulové zkušenosti ne pouze ve výrobě ale i v zařízení logistiky. A hlavně, proč to vůbec podstupovat, když si to můžeme koupit. Nemáme šanci cenově konkurovat molochu, který má nacpané sklady JDAM a jen to překope a zase bude vyrábět další desítky tisíc jak nic. Integraci by nám US stejně zatrhli.Skrýt celý příspěvek

        • juko
          00:48 28.10.2023

          A naco ta malost? Konecne tu citam nejake trochu ambicioznejsie napady+ niesu vobec nerealisticke. Vdaka technologickemu pokroku vobec neni nerealne aby Cesko vyrabalo vlastnu PGM, ...Zobrazit celý příspěvek

          A naco ta malost? Konecne tu citam nejake trochu ambicioznejsie napady+ niesu vobec nerealisticke. Vdaka technologickemu pokroku vobec neni nerealne aby Cesko vyrabalo vlastnu PGM, ostatne ju vyvinulo uz velke kvantum statov. Vyrabate drony o ktorych by ste mozno pred par rokmi tvrdili, ze ich nieje mozne vyrobit v ceskych podmienkach. Dokonca vyrabate vlastne lietadlo omnoho sofistikovanejsie ako nejaka PGM. A ze nas drahy "spojenec" bude branit Cesku integrovat vlastnu municiu? No potom treba pouvazovat o kupe odpalovacej platformy napr dronovej ktorej vyrobca nebude CR hadzat polena pod nohy. Pri nejakej spolupracii s motor-sich by sa dalo uvazovat aj o zo zeme odpalovanej verzii s raketovym boostrom.Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            09:14 28.10.2023

            Takže jednoduché počty místo placání o malosti. Bombu - neumíme JDAM kitů máme 200 Navádění - nevyrábíme, možná s vývojem jsme schopni vyrábět Motor nevyrábíme - s vývojem jsme ...Zobrazit celý příspěvek

            Takže jednoduché počty místo placání o malosti.

            Bombu - neumíme
            JDAM kitů máme 200
            Navádění - nevyrábíme, možná s vývojem jsme schopni vyrábět
            Motor nevyrábíme - s vývojem jsme schopni vyrábět.

            Takže aktuálně nemáme nic z toho. Ale jelikož nechceme být "malí" tak se plácneme přes kapsu vysolíme nesmyslné prachy a sami s vývojem jednu stovku JDAM ER vyrobíme. A zase budeme světoví. Protože to bude nejdražší precizní kit jaký kdy kdo vyrobil.

            A celé to okořeníme tím, že budou pouze na koukání, protože s integrací nás pošle US do háje.Skrýt celý příspěvek

          • J4KU8
            15:27 28.10.2023

            Poly Ale však motory podobné velikosti co je na PJDAM u nás PBS vyrábí. Jasně, navádění a integrace by bylo složité, když nemáme zkušenosti, ale ve zbytku by s vůlí nebyl ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly
            Ale však motory podobné velikosti co je na PJDAM u nás PBS vyrábí.
            Jasně, navádění a integrace by bylo složité, když nemáme zkušenosti, ale ve zbytku by s vůlí nebyl problém.
            Každopádně se Boeingu povedlo něco pěkného a levného. Kdysi jsem se bavil s otcem, že je překvapivé, že nikdo ještě nedal malý proudový motor na pumu :)Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          09:12 28.10.2023

          Poly Co je doma, to se počítá, nebo si myslíte, že vše budeme schopni dovézt i v době války a krize??? Nikdy jsme nevyráběli ani drony, přesto je dokáží dnes stavět studenti ...Zobrazit celý příspěvek

          Poly
          Co je doma, to se počítá, nebo si myslíte, že vše budeme schopni dovézt i v době války a krize???
          Nikdy jsme nevyráběli ani drony, přesto je dokáží dnes stavět studenti středních škol ve svých soutěžích.
          Výroba dronů a přesné munice je dnes otevřenou záležitostí.
          V časopise ATM 11/2023 je k vidění reportáž ze Srbska, ti se toho nebojí.Skrýt celý příspěvek

          • Badysak
            01:46 29.10.2023

            Nebavíme se tu o dronech, ale o využití velké zásoby levných pum jejich levným upgradem na dalekonosné. Vymyslet samostatnou zbraň nepotřebující nosič není problém, ale integrovat ...Zobrazit celý příspěvek

            Nebavíme se tu o dronech, ale o využití velké zásoby levných pum jejich levným upgradem na dalekonosné.
            Vymyslet samostatnou zbraň nepotřebující nosič není problém, ale integrovat vlastní zbraň na cizí nosič v malém množství je zbytečnost to je lepší koupit licenci/spolupracovat s výrobcem při válečné produkci.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...