Víceúčelový bezpilotní konvertoplán V-247 pro USMC

-
4. 10. 2018
-
1 komentářů
-
Tomáš Zwiefelhofer
Námořní pěchota Spojených států (USMC) zkoumá možnosti nasazení bezpilotních konvertoplánů pro podporu obojživelných operací expedičních skupin. Svůj koncept programu MUX představila společnost Bell v podobě makety dronu V-247 na nedávné výstavě Modern Day Marine Expo.
S rozšířením konvertoplánů V-22 Osprey do výzbroje USMC získala námořní pěchota schopnost přepravovat aeromobilní výsadek na mnohem větší vzdálenosti, a rychleji než za pomoci klasických vrtulníků.
Aeromobilní zasazení pomocí V-22 však nelze dostatečně krýt ze vzduchu ozbrojeným doprovodem v podobě bitevních vrtulníků AH-1 či víceúčelových UH-1, aniž by V-22 nemusely snížit rychlost na úroveň konvenčních vrtulníků. Uvedený problém vyvolal několik zatím bezúspěšných snah o umístění zbraňových systémů na V-22 (otočný automatický kanón, neřízené 70mm rakety).
Program bezpilotních konvertoplánů Marine Air Ground Task Force Unmanned Aircraft System Expeditionary (MUX) si klade za cíl vývoj víceúčelového dronu, který USMC pomůže zaplnit hned několik mezer ve schopnostech. S drony MUX se počítá pro sedm hlavních úkolů, které jsou rozděleny do třech úrovní podle priorit.
V první úrovni jde o verzi pro vzdušné řízení a varování AEW&C (Airborne Early Warning and Control), synonymně jednoduše „awacs“. Není divu, že verze včasného varování je největší prioritou USMC. Expediční sbory na výsadkových lodích amerického námořnictva (US Navy) sice disponují bojovými letouny F-35B, nicméně vlastní schopnosti AEW&C postrádají a musí se spoléhat na „awacsy“ Grumman E-2 Hawkeye námořnictva.
Drony V-247 by tak měly být schopny kroužit ve vzdálenosti 160 km po dobu 12 hodin od svazů MEU/ARG (Marine Expeditionary Unit /Amphibious Ready Group), tedy od úkolového uskupení lodí US Navy s výsadkovými plavidly a s obojživelnou technikou a jednotkami USMC.
Rozlišovací schopnosti radaru V-247 AEW&C by měly být na úrovni rozpoznání malých dronů, jakými jsou např. RQ-7 Shadow či RQ-21 Blackjack. Vývoj bezpilotní platformy AEW&C je logický, protože díky značnému vyzařování radiolokátoru jsou „awacsy“ snadno odhalitelné a zaměřitelné, a v rozsáhlém konfliktu se dají předpokládat vysoké ztráty tohoto druhu výzbroje.
Další úkoly, které USMC zařadila do první úrovně, jsou vzdušný průzkum, sledování a zpravodajství (ISR), radioelektronický boj (REB) a zajištění komunikace. Z těchto verzí je důležitá hlavně varianta zaměřená na elektronický boj, neboť USMC nedisponuje vlastním strojem REB. V případě REB se musí mariňáci opět spoléhat na letoun EA-18G Growler od námořnictva.
Při dobývání pláže a pobřeží zahlceném prostředky protivzdušné obrany (PVO) a REB nepřítele mají drony V-247 s letouny F-35B působit společně. Pokud V-247 převezmou úkoly vzdušného řízení a varování, včetně REB, uvolní tak část F-35B pro důležitější úkoly, jako je ničení PVO nepřítele.
The @BellFlight V-247 Vertical-takeoff-landing unmanned aerial system. It’s about the same size folded as a UH-1, a @USMC requirement for its MUX program. pic.twitter.com/63RgFoQvzb
— Dan Parsons (@SharkParsons) 25. září 2018
Tweet: Model konvertoplánu V-247 na Modern Day Marine Expo / Twitter
Útočné operace a přímá pozemní podpora se nachází ve druhé úrovni schopností. V-247 určené pro REB a AEW&C mohou nést i výzbroj, ale USMC plánuje i vývoj čistě bitevního dronu. Společnost Bell představila na výstavě Modern Day Marine Expo právě tuto verzi vybavenou střelami vzduch-země AGM-114 Hellfire a „mikro“ pumami Fury od firmy Textron. Fury měří na dálku 68 cm a váží 6 kg.
Třetí úroveň schopností programu MUX se vyznačuje nejnižší prioritou. USMC na základě V-247 (resp. dronů programu MUX) zvažuje vývoj nákladní verze (např. pro dopravu munice v podvěsu) nebo vzdušného tankeru.
Ačkoliv USMC vkládá do programu MUX velké naděje, Kongres její nadšení nesdílí. Místo plánovaných 25 milionů dolarů pro příští rok byl rozpočet programu MUX ponížen na 14 milionů dolarů. USMC chce přesto začít se sériovou výrobou dronů programu MUX již v roce 2023.
Programu MUX nelze upřít exportní potenciál. V této otázce se jako první nabízí Japonsko, které má již zkušenosti s provozem konvertoplánů V-22 Osprey. Japonsko případným nákupem V-247 výrazně rozšíří své schopnosti aeromobilních a obojživelných operací, což je klíčová schopnost v mocenském souboji s Čínou o „životní prostor“ v Jihočínském moři.
Podobně je na tom Jižní Korea či Velká Británie. Právě v případě Velké Británie se dříve spekulovalo o možném nákupu strojů Osprey ve verzi AEW&C pro britské letadlové lodě, ze kterého sešlo z důvodu velkých finančních nákladů.
Bell chce navíc nabídnout V-247 i jiným složkám Ozbrojených sil Spojených států. Například pro US Navy Bell nabízí protiponorkovou verzi V-247, která může operovat z vrtulníkové paluby torpédoborců třídy Arleigh Burke nebo Zumwalt.
Zdroj: The Drive
Související články
HH-60W Pave Hawk II: Vrtulník pro nejnáročnější mise
V příštím roce poprvé vzlétne nový americký vrtulník HH-60W Pave Hawk II určený především k bojovému ...
-
10.08.2018
-
69 komentářů
-
Jan Grohmann
Rusové testují český letoun L-410UVP-E20 s plováky
Moskevský Aviatický Institut (OSKBES MAI) začal s leteckými testy speciálně upraveného dopravního ...
-
07.09.2018
-
37 komentářů
-
Jan Grohmann
KC-Z: Stealth tankery pro americké letectvo
Americké letectvo (USAF) rozvíjí v rámci programu KC-Z koncept „neviditelných“ vzdušných tankerů. ...
-
26.09.2018
-
6 komentářů
-
Tomáš Zwiefelhofer
Boeing T-X: Nová cvičná letadla pro americké letectvo
Společný tým americké firmy Boeing a švédské SAAB dodá americkému letectvu (USAF) nové cvičné ...
-
28.09.2018
-
81 komentářů
-
Jan Grohmann
Načítám diskuzi...