Mwari: Bitevní letoun pro Afriku

Mwari
Piloti mají z letadla Mwari unikátní výhled; větší foto / Paramount Group 

Jihoafrická společnost Paramount nabízí zákazníkům v Africe i jinde zcela nový bitevní a průzkumný turbovrtulový letoun Mwari. Podle Jihoafričanů jde o první vojenský letoun kompletně navržený a postavený v Africe.

Mwari: V jednoduchosti je síla

Ve válkách v Iráku, Sýrii a Libyi letecké útoky na pozemní cíle zajišťovaly především výkonné víceúčelové stíhačky. Jejich nákupní cena a provozní náklady jsou však astronomické. Řada zemí si proto pochopitelně podobné stroje nemůže dovolit.

V posledních letech proto roste popularita vrtulových bitevních a útočných strojů. Vrtulové stroje stojí na pomezí bitevních vrtulníků a proudových bitevních letadel.

Jejích výhodou je nízká pořizovací cena, řádově nižší provozní náklady (oproti proudovým strojům i bitevním vrtulníkům), jednoduché pozemní zabezpečení a nízké nároky na obslužný personál.

Africká společnost Paramount Group nyní na trh s vrtulovými vojenskými letadly přichází s lehkým útočným strojem Mwari (jméno podle afrického boha stvoření).

Mwari vznikl na základě lehkého průzkumného letounu AHRLAC (Advanced High Performance Reconnaissance Light Attack Aircraf). První let letadla AHRLAC se uskutečnil teprve v roce 2014.

Paramount Group na vývoji letadla Mwari spolupracuje s americkou firmou Boeing. Američané pro africký letoun dodají speciální elektronické a senzorové systémy pro bitevní/útočné úkoly a pro průzkumné, sledovací a zpravodajské mise.

“Jde o klíčový krok,” komentoval podepsání dohody s firmou Boeing v březnu tohoto roku Ivor Ichikowitz, výkonný ředitel Paramount Group. “Tento víceúčelový letoun bude významný hráč v globálním leteckém průmyslu. Věříme v komerční úspěch letadla a jeho dopad na africký letecký průmysl, díky rozvoji pokročilých technologií, vytvoření pracovních míst a rozvoji dovedností.”

Letoun Mwari podle slov jihoafrické společnosti nabízí zemím možnosti bitevních vrtulníků za cenu vrtulových letadel. “Platforma (Mwari - pozn. red.) dokáže většinu toho, co vrtulník, ale za cenu jednomotorového letadla,” uvedl médiím v těchto dnech z Kazachstánu Ichikowitz. Právě Kazachstán a další Středoasijské země mohou být dalšími uživateli letadel Mwari.


První let AHRLAC. Všimněte si negativní šípovosti křídel.

Konstrukční popis

Mwari je dvoumístný hornoplošník se zadní tlačnou vrtulí. Na rozdíl od jiných podobných letadel vyniká maximálně jednoduchou konstrukcí, velmi nízkými nároky na údržbu a nízkými provozními náklady. Například podvozek obsahuje jen minimum částí a všechny důležité systémy, jako motor, jsou velmi snadno a rychle vyměnitelné v polních podmínkách.

“Historicky jsme pracovali se zákazníky v odlehlých prostředích,” zdůrazňuje “pozitivní jednoduchost” letounu Mawri Ichikowitz. “Naučili jsme se, že pokud (letoun - pozn. red.) nemůže být udržován v polních podmínkách, nemá žádnou hodnotu.”

Díky přesunutí vrtule do zadní části mají piloti díky rozměrnému kokpitu excelentní výhled. Bezpečnost pilotů zajišťují vystřelovací sedačky Martin Baker Mk16/Mk17.

Podobně řešenou kabinu, a vlastně i celkovou konstrukci, má americký letoun OV-10 Bronco. Americký stroj však pohání dvojice motorů na křídlech klasického uspořádaní.

Prázdná hmotnost letadla Mwari je 2000 kg a maximální startovací 3800 kg. Motor Pratt &Whitney PT6A-66B dokáže poskytnout trvalý výkon 698 kW (950 koní) a maximální 1193 kW (1600 koní). Cestovní rychlost letadla je 500 km/h.

Zbraňové systémy dodá Boeing. Hlavním senzorem bude FLIR čidlo a laserový značkovač pod nosem letadla; větší foto / Paramount Group 

Podle tiskových materiálů je maximální bojový dolet 1850 km a přeletová vzdálenost 3220 km. Dostup letadla je 9500 m. S plnou nádrží paliva a plnou výzbroji je startovací dráha letounu 550 m dlouhá.

Na křídlech najdeme šest závěsných bodů pro nejrůznější výzbroj až do hmotnosti 800 kg. Na trup letadla lze umístit 20mm rychlopalný kanón.  K dispozici jsou i speciální průzkumné kontejnery, průzkumné radary nebo prostředky elektronického boje.

Mwari je díky své univerzálnosti ideální pro ostrahu hranic, protipovstalecké operace, pro navádění leteckých a dělostřeleckých útoků, pro předsunuté zásobování a shoz zásob, pro elektronické a hlasové zpravodajství, atd. Letoun také dobře poslouží v rámci národní bezpečnosti, při monitorování přírodních katastrof a pro námořní hlídkování.

Základní cena letadla bez speciálního vybavení pro mise (senzory, avionika, software) je 10 milionů dolarů. Cena plně vybaveného a připraveného letadla, schopného okamžitě nasazení do útočných nebo průzkumných akcí, je méně než 20 milionů dolarů.

Sériová výroba Mwari začne v roce 2017. Již nyní má jihoafrická firma podle vlastních slov zajištěný odběr u prvních zákazníků. 

Zdroj: AIN Online

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

Český ohnivý JAS-39 Gripen na NATO Tiger Meet 2016

Tři desítky cvičících a 4 letouny Gripen vyslala čáslavská základna na prestižní mezinárodní cvičení ...

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    11:41 21.06.2016

    ...anébrž není nezpevněná plocha jko nezpevněná plocha... :)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • niko
    11:24 19.06.2016

    skelet: Myslim, ze sa bavime o dvoch neporovnatelných veciach. Je rozdiel pristat a hlavne vzlietnut z nejakej lepsej aeroklubackej plochy a využívat aekoklubacku infrastrukturu a je rozdiel operovat na nizkych rychlostiach s vlastonstami STOL a v podstate pristat a vzlietnut kdekolvek.

  • skelet
    09:13 19.06.2016

    niko: L-159 umí rovněž operovat z nezpevněných ploch

  • niko
    22:14 18.06.2016

    gaunt: Pristavacia rychlost Jak 130 je 191 km.h. Pristavaciu rychlost Mwariho nepoznáme, no kdeže je to lietadlo s moznostou pristavania STOL, tak bude urcite nizsia. S Jak 130 to skoda porovnávat. Okrem ceny tie lietadla nemaju nic spolocne.

    Charlie: Hornoplosnik som pouzil jako argument nie kvoli vyhladu, ale prave kvoli nizkym rychostiam a moznosti STOL.

  • gaunt
    18:11 18.06.2016

    niko: jak-130 má přistávací rychlost 165 km/h a může startovat z travnatých letišť. Mnohá vrtulová letadla jsou na tom s přistávací rychlostí podobně. Jinak souhlasím, že tohle letadlo bude asi ještě méně náročné na kvalitu letišť.

  • Charlie
    18:00 18.06.2016

    Jen k tomu SuperTucanu - to je dolnoplošník a tohe je hornoplošník, čili osádka, zejména ale její zadní člen, má neporovnatelný výhled - schválně se podívejte na fotky, pilot už nevidí do boku od úhlu nějakých 80° a druhý pilot už tak 70° nebo ještě méně.

    U tohohle éra, stejně jako třeba u Bronca, má posádka naprosto nerušený výhled v sektoru nějakých 300°? Bronco navíc, a to tomuhle stroječku chybí, mělo překryt kabiny "vypouklý" i do stran, takže pilot se mohl koukat i hodně "pod sebe".

    Ono se to nezdá, ale to éro, pokud má plnit úlohu vzdušného návodčího (což byla jedna z primárních rolí právě Bronca), lítá většinou po kružnici kolem dopadové plochy, čili výhled do boku je extrémně důležitý - ony ty FLIR hlavice nejsou všemocné (nemáte v nich periferní vidění a mnohem užší zorné pole).

  • niko
    15:32 18.06.2016

    Gaunt suhlasim, ze z nasho europskeho pohladu je to lietadlo nepouzitelne. No na Afriku nemusi byt zle. Operuje na nižších rychlostiach a je to hornoplosnik. Teda vzletova a pristavacia rychlost bude nizsia oproti Supertucanu a aj Jak 130 a L 159. Teda moze operovat z nespevnenych VPD. Napoveda tomu aj masivnejsi podvozok. To tieto 3 lietadla mozu urcite v obmedzenejsej miere. Ak vobec. O pancierovani nevieme nic. Možno ho ma (nejaky lahsi kevlar), možno nie. Motor je bezne dostupny v podstate vsade (ten isty ma aj Air Tractor). Cize na prevadzku je to urcite velmi priatelske lietadlo.

  • gaunt
    14:47 18.06.2016

    niko: supertucano je těžší. Asi toho unese víc a má ochranu pilota. Jinak skoro za tyhle peníze můžete mít třeba jak-130 nebo vrtulník s větší nosností než tohle letadlo. L-159 se smí prodávat jen americkým loutkám.

  • niko
    14:20 18.06.2016

    Podla mna porovnáváme neporovnatelne. Vobec nevieme co v tej cene je. Ako je lietadlo vybavene, atd. atd. Civilne turbopropy s tymto podla mna porovnávat vobec nejde. Cena 10 mil. je sice vyssia, ale vobec nemusi byt az tak brutalne prestrelena. Je porovnatelna so Super Tucanom (11 mil.), L 159 (14 mil.). No davam vam chlapi za pravdu, ze formulacia - lacne lietadlo pre Afriku, je dost nestastna. Cena je uplne standard, porovnatelna s ostatními konkurentami.

  • Tom90
    09:59 18.06.2016

    Ta cena je .... no zajimava. Vzdyt tolik nestoji ani L410. Chapu, ze urceni je rozdilne, nicmene kdyz vezmu to srovnani s primhourenyma ocima.Mwari vezme dva lidi plus 800 kg, bez pancerovani apod., troufam si rict, ze nic revolucniho na tom letadle neni nebo nepozoruji...Tak za co takova cena? Neupsal se nekdo v poctu nul?

    A osobne se mi to letadlo moc nelibi, myslim, ze vrtule bude velice brzo dost omlacena od bordelu odletavajiciho od kol, co sani k motoru...jestli bude nasavat i odletavajici bordel od pridaku, to je otazka, vyskovka v uplavu od vrtule....no pokud je ta cena skutecne tak vysoka, tak nevidim moc duvodu si to letado koupit.

  • Karlos73
    23:55 17.06.2016

    Niko, je určený pre afrických zákaznikov...to už radšej Super Tucano ktoré je o niečo lacnejšie a má ho vo výzbroji viacero afrických štátov... a to sa bavíme o nových strojoch. Velká časť Afriky využíva repasované stroje za oveľa nižšie ceny... Toto je prestrelené. Neviem, ale moc ma toto lietadlo neoslovilo...to už rovno ľahké prúdové cvičné, ako L-39NG...alebo ak to má byť vrtula, tak niečo osvedčené ako Tucano, Pilatus,atď...

  • Kozlus
    22:20 17.06.2016

    Koukam na to a premejslim, v ktere hre jsem tenhle tvar trupu a kridel videl. V te hre to teda bylo podstatne masivnejsi hovadko :)

  • niko
    21:37 17.06.2016

    Mne ta cena nepride tak uzasne strasne prehnana. Taka TBM 900 stoji skoro 4 miliony a to je lietadlo podobnej vahovej kategorie vybavene len klasicky v IFR. Mwari predsa musí mat jednak lepsie elektronicke vybavenie a spevnene nosne plochy atd. atd. Možno by ta cena mohla byt nizsia, ale urcite nie nejako o vela.

  • Nadšenec
    19:46 17.06.2016

    Charle:

    FLIR v umiestnení na trupe v strede:

    http://www.fierasdelaingenieri...

  • Charlie
    19:28 17.06.2016

    Na to že je to vyrobený v JAR je ta cena fakt velká, navíc když to je jednomotorák.

    Fakt se mi nelíbí to umístění FLIRu, úplně to zabilo krásnej čumáček toho éra. To nemohli vymyslet něco obdobně funkčního, ale trochu estetičtějšího?

    K těm raketám: zavěšení je klasický, akorát to má navíc odklápěcí krytku optickýho senzoru.

  • Mrakoplaš
    18:22 17.06.2016

    Nevím ta cena při připadá děsně přestřelená taky. To už mám ze cenu 3 těhle letadel skoro 2 f 16.(v případě něčeho olítaného asi i víc).
    Kdyby tu cenu schodili třeba na 5mil usd asi by to schopnostem odpovído víc.

    Na druhou strqanu dle téhle stránky stojí stejný peníz i OV-10 bronco. http://www.aircraftcompare.com...

    Což je podovná kategorie letadla, i když to bych bral raději být členem nějaké komise pro vyzbrojování která určuje který typ na mlácení povstalců se vybere.
    Než tohle už jen kůli prověřenosti bojem ,A tím že ty nové verze jsou opravdu zajímavé.(třeba otočná věž z 30mm kanonem z apache, aneb povstalci/teroristi/bojovníci za svobodu podle politického náoru pozorovatele se můžou štěstím potrhat :D )

    Na druhou stranu tohle prodají ti afričani asi kde komu (různé obskurtní země Asie a afriky.
    I když ohledně tohohle se dost s divím že spolupracovali na tomhle z Boingem. Když pak asi můžou pravděpodobně američani stopnout prodej potencionálním kupcům.
    Třeba takovým rusům, číňanům nebo i francouzům jsou tyhle věci docela buřt.

  • alexa123
    16:26 17.06.2016

    Karlos73
    Cena mi príde na dané lietadlo aj vzhľadom na to pre koho je určené, značne vysoká...

    Karlos, predbehol si ma. Tá suma nie je vysoká, tá suma je šialená. Dať za lietadlo ktoré by mohli používať v aerokluboch (samozrejme som to úmyselne prehnal) 10 miliónov tak to môže urobiť iba blázon.

  • Karlos73
    13:39 17.06.2016

    Cena mi príde na dané lietadlo aj vzhľadom na to pre koho je určené, značne vysoká...

  • Nadšenec
    12:54 17.06.2016

    Po dlhšom hľadaní som zistil, že sú to tie ATGM rakety. Ale majú dosť atypické zavesenie.

    http://itweb.co.za/mobilesite/...

    Rase: Pracuje vôbec Aero na intergovaní ATGM rakiet do ALCA/Albatrosa NG?

  • Nadšenec
    12:20 17.06.2016

    Na poslednej fotografii má podvesené okrem raketometov aj nejaké sivé ,,trubice". Neviete čo to presne je?

  • Rase
    12:04 17.06.2016

    Hned jsem si vzpomněl na Albík. Je docela škoda, že Aero nevidí potenciál v dnes moderních letounech jako je Mwari. Přeci jen dospělý Albík s bytelnou konstrukcí (aby unesl dost zbraní) a pořádným motorem se zadní tlačnou vrtulí (ne ventilátorem pro plachtění) s co nejvíc díly z L-39NG. V podstatě takový Albatros s tlačnou vrtulí by byl zajímavou součástí portfólia.

  • Nadšenec
    11:09 17.06.2016

    Našiel som info, že toto lietadlo dokáže niesť ATGM Mokopa s dostrelom dostrelom až 10km a priebojnosťou až 1350mm RHA.

  • Safi
    09:50 17.06.2016

    Konstrukce určitě dobrá, ale myslím, že potřebuje schopnost útoku z odstupu. Integraci střel jako Hellfire nebo spíše Dagr. S malou rychlostí, bez pancíře a jen s jedním motorem, by pro něj mohly být nebezpečné i ty všudypřítomné půlpalce...