Na natáčení druhého dílu Top Gunu se podílely české Albatrosy

Na natáčení druhého dílu Top Gunu se podílely české Albatrosy
L-39 aka CineJet / Helinet Aviation Services (Zvětšit)

Běžní filmoví diváci i letečtí fandové už dlouho očekávají pokračování legendárního filmu Top Gun z roku 1986. Nový film Top Gun: Maverick z instruktorské školy pro piloty amerického námořnictva se bude točit okolo stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. Filmování se ale účastnily i další stroje, včetně cvičných L-39 Albatros.

ů

Snímek bude mít premiéru 26. června. O zápletce se toho zatím moc neví. Hlavní hrdina Pete „Maverick“ Mitchell, představovaný Tomem Cruisem, se ve druhém dílu vrátí do školy pro pokračovací výcvik pilotů amerického námořnictva jako instruktor. Mezi studenty Top Gunu bude i syn jeho přítele a důstojníka zbraňových systémů Nicka „Goose“ Bradshawa. Goose v prvním filmu zahynul, když se spolu s Maverickem musel katapultovat ze stíhačky F-14 Tomcat. K novému filmu, nazvanému Top Gun: Maverick, zatím vyšly dva originální trailery a jeden prodloužený, vysílaný před finálovým zápasem ligy v severoamerickém fotbalu.

Prodloužený trailer tvoří až na několik výjimek už známé záběry z prvních dvou. Kromě trailerů se na webu dají shlédnout také dva krátké klipy z natáčení. Na zveřejněných ukázkách je znát, že filmařská technika od roku 1986 značně pokročila. 

Část leteckých scén určitě vznikala s vydatnou pomocí počítače. Ve snímku však hrají skutečné stíhačky. Většina leteckých záběrů, ne-li všechny, bude točených opravdu ve vzduchu. Letadla v nich budou létat blíž u sebe, než je obvyklé ve skutečném vzdušném boji. Realistický manévrový souboj by totiž na plátně působil nudně. Natáčení leteckých záběrů je obtížná filmařská disciplína. Při práci na pokračování Top Gunu ho obstarala americká firma Helinet.


Legendární otevírací scéna původního filmu Top Gun z roku 1986.

Některé komentáře se ptaly, proč nebyla k natáčení použita nejnovější námořní stíhačka F-35C Lightning II. Důvod je možná prozaický. Část záběrů filmu Top Gun:Maverick vznikla přímo v kokpitech dvoumístných letadel F/A-18F Super Hornet ‒ na předním místě seděl profesionální pilot, na zadním herec (viz poslední video v článku). Letouny F-35C jsou ale jen jednomístné a filmaři by tak museli oželet jeden z nosných atributů filmu.

Kamera pod nosem

Provozuje speciálně modifikovaný cvičný letoun L-39 Albatros, původně československé výroby. Říká mu CineJet, česky něco jako KinoTryskáč. Upravené letadlo je i v prodlouženém traileru a klipech z natáčení. Společnost Helinet se zabývá hlavně pronájmem vrtulníků. Na CineJetu spolupracovala s americkou civilní akrobatickou skupinou Patriots Jet Team, která létá právě na Albatrosech. Z webu skupiny ani firmy Helinet není jasné, jakou verzi Albatrosů Patriots používají (někdo ze čtenářů by to ale mohl na fotkách poznat).

Letadla mají na koncích křídel charakteristické palivové nádrže a jsou nastříkaná na černo. Nejdůležitější znak CineJetu, viditelný na první pohled, je šiška s kamerou pod nosem letounu. Podle propagačních videí se může otáčet do stran. Na webu firmy se píše, že dokáže pořizovat záznam v rozlišení 8K.


Trailer k filmu Top Gun: Maverick

I když to není nikde výslovně napsáno, je pravděpodobné, že se jeden člen posádky dvoumístného CineJetu stará o pilotáž a druhý má na starosti ovládání kamery. Podle webu CineJetu je možné použít letadlo k natáčení až do rychlosti 650 kilometrů za hodinu (respektive 350 uzlů) a přetíženích „okolo 3 g.“ 

Hypersonická záhada

Maximální rychlost Albatrosu je přitom o sto kilometrů za hodinu vyšší (cca M 0,8). Technické limity přetížení Albatrosu jsou +8 a -4 g. Kladné přetížení je ve směru od hlavy letce k nohám, záporné opačně. Trénování piloti vydrží kladné přetížení do 9 g. Negativní přetížení je daleko nepříjemnější. Snesitelná hodnota pro lidský organismus se pohybuje okolo - 2 až - 3 g. Zdá se proto, že CineJet je proti standardnímu Albatrosu trochu omezený. Jako vysvětlení se nabízí šiška s kamerovým systémem na špičce letadla.


Z natáčení Top Gun: Maverick. CineJet v čase 2:22

Z aerodynamického hlediska určitě nebude ideální. Během natáčení filmu ovšem asi není nutné provádět nejnáročnější akrobatické prvky. Server The Aviation Geek Club před časem spekuloval, že by se nějaký Albatros mohl objevit i před kamerou. Nebylo by to úplně od věci. Soukromé společnosti, které létají při výcviku amerických pilotů jako agresoři, české tryskáče vskutku používají.

V trailerech však, kromě už zmíněné výjimky, nejsou vidět. Nikde jinde se o nich také nepíše. Fanoušky původního Top Gunu určitě potěšilo, že ve zveřejněných úryvcích filmu je k vidění i F-14 Tomcat. Část komentátorů z toho vyvozuje, že se Maverick ve filmu bude potýkat s Íránem. Teherán totiž Tomcaty dosud v omezeném počtu provozuje. Americké námořnictvo je vyřadilo v roce 2006.

Ještě větší diskuse vyvolalo podivné letadlo, které je vidět v druhém traileru. Tom Cruise v něm sedí ve skafandru, jaký nosili piloti špionážních letounů U-2 Dragon Lady nebo SR-71 Blackbird. Identitu záhadného letadla se zatím nepodařilo odhalit. Spekuluje se třeba o plánovaném nástupci Blackbirdu, hypersonickém letounu SR-72. Ten bude ovšem podle dosavadních informací létat bez lidského pilota.

Zdroje: CzechCrunch, AGC, Cinejet, Patriot

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

Nový český proudový letoun L-39NG absolvoval svůj první let

První před-sériový cvičný letoun a lehký bitevník L-39NG se sériovým číslem 7001 poprvé vzlétnul dne ...

Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.

Po sérii náročných pozemních zkoušek se první letový prototyp L-39NG od 14. září opět připojil k ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Trener
    18:38 17.03.2020

    To jsme možná trochu zaplesali, že filmaři využívají letadla našeho původu a tím to končí. Zrovna jsem si vzpomněl, že v Izraeli jezdí spousta Škodovek a i ve službách taxislužby, ale místní nevědí, že je to náš produkt a diví se, že se vyrábí u nás. Asi nás stále mají za rozvojovou zemi. Chtělo by to větší PR pro větší povědomí o nás s cílem docílit větší marže pro naše výrobky, tak jak si to můžou dovolit země ze západu. Jinak budeme pořád ty socky z východu. Zpět k Top gunu 2, předpokládám, že to bude pěkná blbost.

    • Janko Paliga
      22:00 17.03.2020

      .... keby len v Izraeli .... A len škodoviek .... Aj tatroviek....

      Všetko stretneš aj v takej Sýrii :-D

      "předpokládám, že to bude pěkná blbost...." Možno nie ako toto -28 panfilovcov.... - https://www.csfd.cz/film/47153... :-D

      Stačí, že budú pekné zábery počas letu, kamarát bol niekoľkokrát na Fury, aby sa kochal starými tankami .... :-D Fajnšmekri sa budú kochať letovými zábermi, ako sme svojho času so zatajeným dychom sledovali - https://www.csfd.cz/film/10298... či https://www.csfd.cz/film/10100... :-D

  • Trener
    18:38 17.03.2020

    To jsme možná trochu zaplesali, že filmaři využívají letadla našeho původu a tím to končí. Zrovna jsem si vzpomněl, že v Izraeli jezdí spousta Škodovek a i ve službách taxislužby, ale místní nevědí, že je to náš produkt a diví se, že se vyrábí u nás. Asi nás stále mají za rozvojovou zemi. Chtělo by to větší PR pro větší povědomí o nás s cílem docílit větší marže pro naše výrobky, tak jak si to můžou dovolit země ze západu. Jinak budeme pořád ty socky z východu. Zpět k Top gunu 2, předpokládám, že to bude pěkná blbost.

  • lukus
    13:59 17.03.2020

    Reklamu na letadlo z Aero Vodochod na efektivní, provozně levné, bojově téměř denně využívané, neporuchové letadlo nám dělá Bašár al-Asad, jen to bud nesmíme říkat nahlas nebo se za to zatím stydíme...

    • Jirosi
      14:16 17.03.2020

      Až na ty ztráty.

      • faraonamumu
        16:08 17.03.2020

        Tak Albík ani není primárně bitevník, on je to cvičný letoun, proto jsou ty ztráty pochopitelné

    • Scotty
      07:56 18.03.2020

      Nadáno šel jeden dolů. To je opravdu reklama za všechny prachy. To že musí využívat L-39 v první linii jen ukazuje jak zoufalý je stav sirských vzdušných sil.