Na palubě létající nemocnice

-
22. 4. 2012
-
0 komentářů
-
Pavel Boháček
Na přistávací ploše vojenské letecké základny USAF v německém Rammsteinu dosedá mohutný nákladní letoun C-17 Globemaster III. Pomalu pojíždí po dráze, a když zastavuje, začnou se kolem letadla sjíždět sanitní vozy a autobusy zřetelně označené červeným křížem. Létající nemocnice právě přistála…
Cílem právě skončené mise bylo transportovat těžce zraněné, nebo nemocné vojáky z Afghánistánu k dalšímu odbornému ošetření. Na palubě transportního letounu bývá přepravováno 25 pacientů. Paluba je však modulovatelná, takže počet přepravovaných pacientů může být i vyšší. To však závisí na jejich zdravotním stavu a také typu letadla (C-17, C-135).
V minulosti byli takto transportováni pouze plně stabilizovaní pacienti, a to spíše na doléčení. Avšak v 90-tých letech minulého století, konkrétně během operace "Pouštní bouře", vznikl koncept MEDEVAC, zvaný CCATT, neboli Critical Care Air Transport Team, v rámci kterého je možné hromadně přepravovat pacienty, vyžadující intenzivní péči, napojené například na umělou plicní ventilaci. To je možné především díky personálnímu obsazení a technickému vybavení na palubě letadla.
Video: Dokument “Na palubě létající nemocnice” / YouTube
Kromě posádky, která technicky zajišťuje průběh samotného osmi až dvanácti hodinového letu (podle cílové destinace), je na palubě "létající nemocnice" zdravotnický personál, kterému velí tzv. MCD, neboli Medical Crew Director. Zdravotnická posádka je rozdělena do několika malých, většinou tříčlenných týmů.
Každý z těchto týmů se stará o tři pacienty, napojené na umělou plicní ventilaci, nebo o šest pacientů, dýchajících samostatně. Vedoucím týmu bývá lékař, většinou se specializací v oblasti anesteziologie, nebo intenzivní medicíny. V týmu je dále anesteziologická sestra a tzv. respirační terapeut, který se stará o průchodnost dýchacích cest.
Foto: Přeprava těžce zraněných vojáků není jedinou náplní práce “létající nemocnice”. Podílí se také na humanitárních misích, či na asistenci při záchraně životů při živelných katasttofách / USAF
Existují i CCATT týmy, které se specializují na určité typy poranění, či onemocnění. Je-li na palubě letadla tzv. Burn SMART tým, tak, jak již sám název napovídá, půjde o přepravu popáleného pacienta. Tzv. VICKERS Transport Tým má na starosti přepravu pacientů s infekčními onemocněními. VICKERS transporty tedy podléhají zvláštním hygienicko-bezpečnostním předpisům.
Každý člen CCATT musí kromě svého medicínského, či zdravotnického výcviku, projít také speciálním výcvikem, který začíná 12 denním kurzem v USAF School of Aerospace Medicine, na základně Brooks v Texasu. Tímto výcvikem procházejí především příslušníci letectva Národní Gardy. Jde zejména o lékaře, sestry a další zdravotnické specialisty - vojáky v záloze. V tomto kurzu se vyučuje zejména problematika operačního zajištění leteckých zdravotnických transportů.
Video: Reklama USAF ukazující CCATT v “akci / YouTube
Frekventanti kurzu zde získají také informace, týkající se letecké fyziologie a přednemocniční neodkladné péče. Pak následuje výcvik, zvaný C-STARS (Center for Sustainment of Trauma and Readiness Skills), který probíhá na jednotkách intenzivní péče v University Hospital v Cincinnati.
Paluba přepravního letounu je napěchovaná tou nejmodernější lékařskou technikou. Každé lůžko je modulovatelné a to podle stavu pacienta. Jde o monitory pro sledování fyziologických funkcí, infuzní pumpy, injektomaty atd. V letadle je ultrazvuk, malý zákrokový sál pro případ potřeby a na palubě je samozřejmě zásoba léčiv.
Ve válce bojují obyčejní lidé, plní si se ctí svou povinnost k vlasti. Proto, aby měli šanci vrátit se živí ke svým rodinám, jsou tady zdravotníci z CCATT, tzv. “létající kočky”, sloužící na palubě létající nemocnice.
Související články
Válka v Iráku způsobila revoluci ve válečné medicíně
Jako každý válečný konflikt i ten v Iráku přinesl velký pokrok ve válečné medicíně. Irácká válka ...
-
12.12.2011
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Menší ztráty v Afghánistánu
S koncem roku přišla z Afghánistánu pozitivní zpráva - pokud to tak lze říct. V roce 2011 došlo k ...
-
10.01.2012
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Speciální škrtidlo břicha zachrání lidské životy na bojišti
Jedním z hlavních důvodů smrti na bojišti je masivní ztráta krve při střelném zranění či výbuchu. ...
-
17.01.2012
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Letecká medicína pomáhá zachraňovat životy nejen na bojišti
Byla to běžná patrola. Čtveřice Humvee nedaleko afghánského města Lógar přibrzdila, aby se vyhnula ...
-
29.02.2012
-
0 komentářů
-
Pavel Boháček