Na světové nebe míří česká liška. Nejmodernější cvičný letoun z Aero ponese název L-39 Skyfox
- 16. 10. 2024
- 27 komentářů
- Tisková zpráva
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název čerpá inspiraci z dlouholeté tradice úspěšných československých letounů, jako jsou L-29 Delfín a L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje.
Český výrobce letadel Aero Vodochody letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu dobu vyletěly z jeho dílen desítky strojů, které zabezpečovaly pestrou škálu úkolů a činností od cvičných přes průzkumné až po bojové. Zejména legendární cvičné letouny z Vodochod L-29 Delfín a L-39 Albatros se zapsaly do leteckých dějin nejen jako jedny z nejvyužívanějších cvičných letounů na světě, ale ikonami se staly také jejich samotné názvy Delfín a Albatros Nyní je tak příhodná doba, aby se dostal na řadu také nejmodernější cvičný letoun a získal své jméno L-39 Skyfox.
„Název L-39 Skyfox dokonale odráží podstatu cvičného letounu z Aero. ,Česká liška' vyniká účinností, špičkovou víceúčelovostí a schopností přizpůsobit se rozličným letovým podmínkám. Samotní piloti oceňují při výcviku na letounu L-39 Skyfox jeho vynikající letové vlastnosti, intuitivní ovládání, výborný výhled z kabiny a vysokou úroveň jejich ochrany," popisuje volbu nového názvu Viktor Sotona, předseda představenstva a CEO Aero, a dodává: „Důležitým aspektem Skyfoxu je péče o piloty. Stejně jako liška, která je obratná, chytrá a dokáže se vyhnout nebezpečí, i náš letoun se vyznačuje vynikajícími bezpečnostními prvky. Díky sedadlu nula-nula a možnosti nosit zbraňové systémy mohou piloti i v náročných situacích důvěřovat tomu, že je letoun podrží a ochrání."
Letoun L-39 Skyfox je zcela nová multifunkční moderní platforma, která je schopná pokrýt více funkcí, od výcviku pilotů až po lehké bojové a průzkumné mise. Ze svého předchůdce L-39 Albatros bere úspěšný aerodynamický koncept. Skyfox představuje nejefektivnější stroj ve své třídě, dostupný v západní i východní konfiguraci a certifikovaný podle předpisů EU a NATO. Tato všestranná technologická platforma propojuje moderní simulační technologie a pozemní výcvikové systémy. Český cvičný letoun L-39 Skyfox nabízí inovativní spojení moderní avioniky, výkonného proudového motoru a vynikajících letových vlastností, což z něj dělá vhodnou volbu pro všechny fáze výcviku pilotů letounů 4. a 5. generace, průzkum i lehké bojové mise.
L-39 Skyfox
Letouny L-39 Skyfox bude v České republice využívat LOM PRAHA a jeho Centrum leteckého výcviku v Pardubicích pro výcvik pilotů Armády ČR. Praktický výcvik pilotů již probíhá v prostorách společnosti Aero.„Dva stroje L-39 Skyfox dodáme do konce tohoto roku a zbývající dva jsme připraveni dodat do poloviny příštího roku. LOM PRAHA má dle kontraktu možnost využít opci na nákup dalších čtyř letounů, které by zajistily dostatečnou kapacitu pro výcvik pilotů nejen Vzdušných sil Armády České republiky, ale též pro program NATO Flight Training Europe," doplňuje Viktor Sotona.
Sériová výroba cvičného letounu L-39 Skyfox byla zahájena v květnu 2023. Aktuálně se na výrobním procesu podílí zhruba 600 subdodavatelů, přičemž 400 z nich pochází z České republiky. Na začátku letošního roku Aero dosáhlo požadovaného výrobního tempa jednoho letounu za měsíc.
Prvním zákazníkem L-39 Skyfox se stal Vietnam. Šest strojů z Aero prošlo letos finálním převzetím vietnamskými vzdušnými silami, zahrnujícím kompletní montáž, ověření funkcí a zálet provedený továrním pilotem. V roce 2024 získalo Aero oficiální oprávnění k vývoji, výrobě, údržbě a opravám maďarských letadel včetně L-39 Skyfox, které dodá maďarským vzdušným silám. Dále došlo k podpisu memoranda mezi Aero a švédskou společností Saab, jehož cílem je prozkoumat možnosti adaptace letounů L-39 Skyfox pro potřeby maďarského letectva.
Po Špačkovi, Delfínu a Albatrosu přichází Liška
Dokud bylo L-39NG prototypem, vystačil si výrobce Aero Vodochody s technicky znějícím dovětkem New Generation. Poté, co se rozběhla sériová výroba, přišel čas vybrat letounu stejně jako jeho předchůdcům z vodochodské továrny jméno.
Najít pro své letadlo ten správný název je pro firmu důležité hlavně z marketingového hlediska. To, že výrobci, piloti nebo komunita fanoušků letadlo nějak pojmenují, navíc znamená, že ho neberou pouze jako stroj, ale vytvářejí si k němu citový vztah. V případě bojových letadel pak vstupuje do hry i psychologický prvek. Vymýšlení jmen k novým letounům se v Aeru traduje už od roku 1923, kdy firma představila první sériově vyráběnou stíhačku Aero A-18 zvanou špaček. Tahle přezdívka přitom nepocházela od hojně rozšířeného ptáka špačka obecného, jak by se asi nabízelo. Piloti tak začali letadlu říkat proto, že jim jeho tvar připomínal ořezaný špalík dřeva z tehdy populární hry tlučení špačka.
„Během vývoje prototypu a následného zahájení výroby jsme si všichni zvykli říkat našemu novému letadlu engéčko. V letectví je však běžné dávat letounům jména, například zvířat, která se snaží vystihnout a zdůraznit jejich vlastnosti či některé výrazné charakteristiky. A náš nový letoun si určitě jméno zaslouží také. Letoun L-39 Skyfox si bere z Albatrosu aerodynamický koncept a s ním spojené skvělé letové vlastnosti, ale jinak je to technologicky úplně nové moderní letadlo. Pojmenování nám tak pomůže též zdůraznit, že se prostě nejedná jen o vylepšený Albatros, ale o zcela nový letoun," vysvětluje šéf marketingu Jan Chvojka.
A proč dostal letoun jméno právě liška? Tato šelma se totiž díky své povaze a chování k letadlu výborně hodí. Není to sice nejsilnější zvíře v lese, ale je nesmírně adaptabilní, vytrvalá, vynalézavá, pečující o svá mláďata podobně jako letoun o své piloty, a když na to přijde, umí i pořádně kousnout.
Kde vzaly letouny Aero svá jména?
- Aero L-159 ALCA: Tento letoun nedostal jméno podle vyhynulého ptáka, ale jmenuje se podle anglické zkratky ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) vyjadřující „Pokročilé lehké bojové letadlo". Letoun L-159 dokáže podporovat pozemní vojska, ničit nejrůznější pozemní i námořní cíle nebo zajišťovat protivzdušnou obranu proti pomalým cílům.
- Aero A-18 (přezdívka „Špaček"): Letoun Aero A-18 byl malý a vysoký. Pilotům jeho vzhled připomínal dřevěného špačka z dětské hry, která byla v té době populární. Tlučení špačků je starodávná zábava (oblíbená již v 19. století), při které se dřevěnou tyčí udeří do dřevěného polínka (špačka) a ten se tím vymrští do vzduchu.
- Aero L-39 Albatros: Letoun L-39 dostal své jméno po ptáku albatrosovi. Tento tvor se pyšní největším rozpětím křídel mezi všemi ptáky – dosahuje průměrně 3,1 metru. Díky tomu dokáže strávit hodiny v letu a během jednoho dne uletět až 1 000 kilometrů. To je jen o něco méně než dolet letounu L-39 Albatros.
- Aero L-29 Delfín: Někdy v roce 1963 získal letoun L-29 jméno Delfín, které se stalo i ochrannou známkou pro tento typ. Svými tvary delfína do určité míry připomínal – štíhlé tělo, poměrně úzká a zaoblená přední část.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Související články
Nejlepší poměr ceny a výkonu ve své třídě. Výcviková platforma L-39NG se představila na letecké show Airpower v Rakousku
Na letecké show Airpower v rakouském Zeltwegu se představil letoun L-39NG z produkce Aera ...
- 06.09.2022
- 16 komentářů
- Tisková zpráva
Aero L-39NG v číslech: 300 dodavatelů, 14 000 součástek, 31 000 hodin práce
Na výrobu letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody je potřeba zhruba 14 000 součástek. Více ...
- 20.10.2022
- 21 komentářů
- Tisková zpráva
Aero zahájilo výrobu letounů L-39NG pro LOM PRAHA
Desátý květnový den se zapíše do novodobé historie státního podniku LOM PRAHA. V hale číslo 120 ...
- 11.05.2023
- 10 komentářů
- Tisková zpráva
Český letoun L-39NG vyvolává v Paříži zájem
Na pařížském letišti Le Bourget začal 54. ročník prestižního aerosalónu Paris Air ...
- 23.06.2023
- 1 komentářů
- Tisková zpráva
To je tak blbý jméno že ho musel vymyslet nějakej kurevsky draze placenej marketingovej manažer. A bude k tomu vydaná dvoustránková zpráva, která bude vysvětlovat jak je to vlastně ...Zobrazit celý příspěvek
To je tak blbý jméno že ho musel vymyslet nějakej kurevsky draze placenej marketingovej manažer. A bude k tomu vydaná dvoustránková zpráva, která bude vysvětlovat jak je to vlastně strašně skvělý a moderní a hlubokomyslný, podtrhující vlastnosti letounu blablabla...Skrýt celý příspěvek
Část toho vysvětlování už je v článku. Hele ty jsi proruský dezolát touto kritikou jim akorát nahráváš . Anebo třeba nejsi, ale pak to vůbec politicky nechápeš. Tak ti to ...Zobrazit celý příspěvek
Část toho vysvětlování už je v článku.
Hele ty jsi proruský dezolát touto kritikou jim akorát nahráváš . Anebo třeba nejsi, ale pak to vůbec politicky nechápeš. Tak ti to vysvětlím. Úkol zní jasně: dosáhnout 2 procenta. To snad nezpochybňuješ.A celý ten program hledání jména - do jaké kapitoly patří? No asi ne stavba dálnic ani podpora utlačované menšiny ani ochrana medvěda ani vlka ani zdravotnictví ani školství. Kapišto? Tak buď rád a nezabývej se takovými nepodstatnými detaily, jakože či je to jméno hezké, výstižné, marketingově dobré, nebo naopak úplně pitomé. O to vůbec nejde.Skrýt celý příspěvek
Na západním trhu nemají se samostatným projektem šanci. Tam už je propletenec vztahů a zájmů daný, karty rozdány. Nemyslím si, že by vlastník Aera měl dostatečnou lobbystickou sílu ...Zobrazit celý příspěvek
Na západním trhu nemají se samostatným projektem šanci. Tam už je propletenec vztahů a zájmů daný, karty rozdány. Nemyslím si, že by vlastník Aera měl dostatečnou lobbystickou sílu na tom něco změnit. Není to o TTD a ceně, ale hlavně o politice.
Ale ve třetích zemích, jako je právě Vietnam by se zadařit mohlo, doufejme. Určitě si dělali analýzu, než do NGčka šli. Snad dobrou...Skrýt celý příspěvekA proč tedy nezměnili i číslo, třeba na 49?
A proč tedy nezměnili i číslo, třeba na 49?
to je to co by mně zajímalo také, sice usuzuji že se snaží využít zavedeného jména Areo 39 ale v tom případě proč z albatrosa udělali Skyfox mi je z hlediska reklamy naprostou ...Zobrazit celý příspěvek
to je to co by mně zajímalo také, sice usuzuji že se snaží využít zavedeného jména Areo 39 ale v tom případě proč z albatrosa udělali Skyfox mi je z hlediska reklamy naprostou záhadou
cílená skupina zná označení 39 albatros a pro tuto skupinu 39 skyfox bude ......
chápal bych A 39 Albatros NG ale A 39 Skyfox , za možného kupce bych řekl co to je , to neznám, a už bych se koukal přes prsty a spíš na zavedené nazvy ???Skrýt celý příspěvekUž měli rovnou použít název Super Albatros.
Už měli rovnou použít název Super Albatros.
Co se týč hlasování v anketě - jméno "Skyfox" líbí / nelíbí - tak mně se tedy rovněž nelíbí . Pak ještě k článku - Alca přeci není vyhynulý pták, je to pokud se nepletu ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týč hlasování v anketě - jméno "Skyfox" líbí / nelíbí - tak mně se tedy rovněž nelíbí .
Pak ještě k článku - Alca přeci není vyhynulý pták, je to pokud se nepletu španělský výraz pro pelikána. Od toho např. "Alcatraz" .Skrýt celý příspěvekAlka je pták žijící na pobřeží severozápadní Evropy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/...Alka je pták žijící na pobřeží severozápadní Evropy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/...
To jméno je hrozné. Podbízivě levné, dokonce neoriginální. A nijak nenavazující na tradice Aera.
To jméno je hrozné. Podbízivě levné, dokonce neoriginální. A nijak nenavazující na tradice Aera.
Také se mi to zdá. Pokud chci pojmenování "bojového" letounu, sáhnul bych raději po slovech jako Thunder apod. Češi k tomu ale nikdy neměli vztah, neumíme vhodně používat úderné a ...Zobrazit celý příspěvek
Také se mi to zdá. Pokud chci pojmenování "bojového" letounu, sáhnul bych raději po slovech jako Thunder apod. Češi k tomu ale nikdy neměli vztah, neumíme vhodně používat úderné a respektované názvy.Skrýt celý příspěvek
Tohle boj nepozná. Nemá odolnost, nosnost, situační přehled, rychlost. Kdejaký bojový dron to letadlo v boji provozně překoná. V dnešní době by muselo sloužit jako kontrolní ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle boj nepozná. Nemá odolnost, nosnost, situační přehled, rychlost. Kdejaký bojový dron to letadlo v boji provozně překoná. V dnešní době by muselo sloužit jako kontrolní stanice dronu a i tak...Skrýt celý příspěvek
No ono sice nic moc není, ale to letadlo je primárně určeno na export a k tomu se jména jako racek chechtavý moc nehodí. Reagujete jako moje matka, když jsem se jí snažil vyvrátit ...Zobrazit celý příspěvek
No ono sice nic moc není, ale to letadlo je primárně určeno na export a k tomu se jména jako racek chechtavý moc nehodí. Reagujete jako moje matka, když jsem se jí snažil vyvrátit klasickou myšlenku "nicnámtuužnepatří" a vysvětloval, že ta firma má sice anglický název, ale majitelé jsou Češi. Tak jsem si vyslechl, že to jsou zaprodanci anglosasů, jenom jim poklonkují místo, aby si dali pěkný Český název.Skrýt celý příspěvek
IMO meli radsi postavit nejake velke UAV - loyal wingman.
IMO meli radsi postavit nejake velke UAV - loyal wingman.
jo bezpilotni UAV je idealni stroj pro výcvik pilotu bojovych letadel, že ano ......
jo bezpilotni UAV je idealni stroj pro výcvik pilotu bojovych letadel, že ano ......
Tak uvidime kolik toho prodaji na trhu, kde je nespocet moznosti a konkurence velika.
Tak uvidime kolik toho prodaji na trhu, kde je nespocet moznosti a konkurence velika.
Add1 - velké UAV - loyal wigmann - na vývoj potřebujete spoustu peněz (v jednom článku byl odhad cca100x vyšší částka než na NG). Add2 - ono levných, blbuvzdorných proudových ...Zobrazit celý příspěvek
Add1 - velké UAV - loyal wigmann - na vývoj potřebujete spoustu peněz (v jednom článku byl odhad cca100x vyšší částka než na NG).
Add2 - ono levných, blbuvzdorných proudových cvičných letounů moc není. Je hodně vrtulových a pak pár větších a nadzvukových (tudíž dražších) strojů.
Add3 - prodávají to jak ve východní, tak v západní konfiguraci. Navíc Omnipol, který vlastní 50% projektu nejsou hlupáci, ale zkušení obchodníci. Ti se o svůj výrobek budou starat docela slušně.Skrýt celý příspěvek
Ach bože... A neměli se radši na vývoj něčeho vůbec vykašlat a peníze dát radši důchodcům? Protože to je asi stejně hodnotná myšlenka jako ta vaše...
Ach bože... A neměli se radši na vývoj něčeho vůbec vykašlat a peníze dát radši důchodcům? Protože to je asi stejně hodnotná myšlenka jako ta vaše...
Mínusování nezmění nic na tom že dalším výcvikovým letounem postaveným na té samé aerodynamické koncepci do světa Aero díru neudělá. Mohli postavit něco po čem bude do budoucna ...Zobrazit celý příspěvek
Mínusování nezmění nic na tom že dalším výcvikovým letounem postaveným na té samé aerodynamické koncepci do světa Aero díru neudělá.
Mohli postavit něco po čem bude do budoucna velká poptávka a bude to do jisté míry spotřebák.Skrýt celý příspěvekPostavit loyal wingman je mnohem náročnější úkol než postavit cvičný letoun i když je pravda že vychází z aerodynamiky staré L-39. Musíme si hořce přiznat, že Aero na víc asi nyní ...Zobrazit celý příspěvek
Postavit loyal wingman je mnohem náročnější úkol než postavit cvičný letoun i když je pravda že vychází z aerodynamiky staré L-39. Musíme si hořce přiznat, že Aero na víc asi nyní nemá.
Navíc jsme u integrace což se tady omílá u každé akvizice. Šance, že si integrujeme loyal wingman s F-35 je líbivá myšlenka ale podle mě neodpovídá možnostem AERA a politické a finanční podpoře vlády k takovému řešení.
Možná má jednoduchý cvičný prodový letounek větší šance na trhu než super výkonný Jak-130/M-346 protože náklady na provoz dosahují téměř výše jednomotorové F-16/Jas-39.
Když uspěje pak se můžeme posunout dálSkrýt celý příspěvek@loyal wingman k 35: LM by nám nic takového nedovolil. Po světě pořád létají stovky L-39, které budou chtít uživatelé nahradit. Nejlépe něčím podobným a levný. Třeba ten kalkul ...Zobrazit celý příspěvek
@loyal wingman k 35:
LM by nám nic takového nedovolil.
Po světě pořád létají stovky L-39, které budou chtít uživatelé nahradit. Nejlépe něčím podobným a levný. Třeba ten kalkul vyjde, proč to nezkusit?Skrýt celý příspěvek
Neni to tak dlouho kdy Aero temer vyselo nad propasti a nemuselo to prezit prave i diky velkym investicim do NG. Co takhle udelat moderni verzi neceho, co beze sporu funguvalo a ...Zobrazit celý příspěvek
Neni to tak dlouho kdy Aero temer vyselo nad propasti a nemuselo to prezit prave i diky velkym investicim do NG. Co takhle udelat moderni verzi neceho, co beze sporu funguvalo a pokud z toho bude zisk, pak se teprve mozna a jen mozna vrhnout na neco v cem nemaji zkusenosti a tedy miliardy potecou proudem s nejistym vysledkem… a to mozna i kdyby do toho neco nalilo MO.
Jinak by se z nich staly temer vyhradne jen sub-dodavatele casti pro jine fabriky / letouny.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...