Na výstavě Future Forces Forum se představilo nové české bojové vozidlo LRPV Gepard

LRPV Gepard na Future Forces Forum; větší foto / DPO

Tento týden se na letňanském výstavišti v Praze konalo tradiční Future Forces Forum spojené s výstavou vojenské a speciální techniky. Pražskou premiéru si na této akci odbylo nejnovější provedení českého bojového vozidla LRPV Gepard pro speciální jednotky.

Na společném stánku v rámci výstavy Future Forces Forum představily české společnosti DAJBYCH, TATRA DEFENCE VEHICLE a OPTOKON nejnovější vylepšené provedení lehkého bojového vozidla LRPV Gepard postaveného na osvědčeném podvozku terénního automobilu Toyota Land Cruiser řady 70.

Čeští specialisté vytvořili vozidlo určené pro speciální a výsadkové jednotky, které má potenciál nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender 130 Kajman, jež jsou ve výzbroji Armády České republiky. Novou podobu LRPV Gepard (s novou výzbrojí a vybavením oproti modelu vystavenému na Dnech NATO) si se zájmem prohlédla nejen odborná veřejnost, ale i zástupci české armády a také odborníci zahraničních ozbrojených sil.

Automobil Toyota Land Cruiser řady 70 dnes představuje ověřenou a univerzální platformu, možnosti jeho variant nejen že pokrývají vše, na co dnes česká armáda využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje navíc v dalších verzích spadajících do kategorií N1G i N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy. Proto české firmy v projektu LRPV Gepard, ale i lehčího RDV Gepard, vsadily právě na tento podvozek.

Hlavním koordinátorem a dodavatelem vozidlové platformy projektu Gepard je plzeňská firma DAJBYCH, která se specializuje na terénní a speciální vozidla, včetně jejich přestaveb, už více než 20 let. Na projektu vozidel Gepard se dále podílejí kopřivnická TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV), specialista na výrobu a modernizace bojových vozidel včetně typu Pandur II 8x8, šternberská EXCALIBUR ARMY (EA) zaměřující se na speciální pozemní bojovou techniku včetně tanků, obrněných vozidel, raketometů či samohybných houfnic, a jihlavská společnost OPTOKON, která se specializuje na spojovací i komunikační vybavení a datové sítě.

Vývoj vozidla LRPV Gepard probíhal na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil. Při vzniku vozidla LRPV Gepard byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility a zároveň velkou užitečnou hmotnost v dané kategorii, dostatečný vnitřní prostor pro převoz až šesti vojáků včetně potřebné výstroje, výzbroje a palubního vybavení i nejmodernějších komunikačních systémů.

Instalaci silné výzbroje umožňuje soustava lafet umístěných na střeše vozidla, u všech čtyř dveří a na zádi, do kterých je možné umístit těžký kulomet M2 ráže 12,7 mm, lehké kulomety Minimi ráží 7,62 nebo 5,56 mm či osobní výzbroj osádky. Kapacita vezené munice činí 14 schránek nábojů ráže 7,62 mm po sto kusech, 7 schránek munice ráže 12,7 mm rovněž po sto kusech a 15 min. Do výzbroje patří i přenosné protitankové zbraně, jakými jsou dva kusy RPG-75 a dva kusy Carl Gustav M3 a lehký minomet Antos Commando 60 mm.

Konstrukce LRPV Gepard dává možnost instalaci přídavného pancéřování, vozidlo tak může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level II a tomu odpovídající protiminovou ochranou podlahy vozidla. I v konfiguraci s nejvyšší možnou mírou odolnosti je vozidlo schopno bojového nasazení bez omezení s kompletní šestičlennou osádkou, plnou výstrojí, výzbrojí a vybavením, přičemž je zachována i rezerva do vyčerpání maximální nosnosti. Celková maximální hmotnost vozidla LRPV Gepard činí 5,5 t a užitečná nosnost 1,4 t.

Detail palubní desky LRPV Gepard; větší foto / DPO

Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a je schopen táhnout bržděný přívěs až do váhy 3,5 t. LRPV Gepard lze vybavit manuální nebo automatickou převodovkou. Navíc je možno zvolit i bezstupňovou převodovku VDS. Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l je zajištěn maximální dojezd vozidla. Všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu Runflat.

Společnost DAJBYCH do projektu bojových vozidel Gepard dodává militarizované platformy i prvky pancéřové ochrany, TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj a EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému Blackout, výrobu a montáž ochranných prvků a struktur nebo montáž pancéřového kitu. OPTOKON zajišťuje dodávky a implementaci sytému komunikace a systému jednotlivých stupňů velení.

Pro další verze vojenských vozidel na bázi podvozku Toyota Land Cruiser řady 70 v provedení 4×4 a 6×6 se počítá i se spoluprací firem MedTec (výroba a dodávky nástaveb ambulance a jiných specializovaných verzí) a Karbox (výroba a dodávky sendvičových skříňových nástaveb).

O společnosti Dajbych
Firma Dajbych se specializuje na úpravy terénních vozů. Jako prodejce značek Land Rover, Jaguar, Toyota a Isuzu a výhradní dovozce nejlepších značek off-road příslušenství má servisní i technický tým největší zkušenosti s vývojem terénních speciálů v ČR. Mezi zákazníky patří ozbrojené složky a policie, složky IZS i civilní odvětví jako například energetika. Společnost Dajbych má pobočky v Plzni a Praze, působí v prodeji, servisu a vývoji terénních a luxusních vozů od roku 1995.

O společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE
TATRA DEFENCE VEHICLE je podnik, který se zabývá vývojem, výrobou a servisem nových moderních speciálních pozemních vozidel na kolových i pásových podvozcích. Oficiálně byl podnik otevřen v květnu 2016 a z hlediska českého obranného průmyslu je významný nejen svým zaměřením, ale i faktem, že jde od roku 1989 o první zcela nový podnik obranného průmyslu, který v České republice vznikl.

Podnik se na základě exkluzivního partnerství mezi skupinou CZECHOSLOVAK GROUP a koncernem General Dynamics European Land Systems (GDELS) zabývá jako jediný na světě výrobou kolových obrněných vozidel Pandur II 8×8, dále realizuje generální opravy tanků T-55 a T-7272 v úzké spolupráci se společností Excalibur Army a funguje jako servisní středisko pro údržbu a generální opravy lehkých terénních vozidel. Pro automobilku TATRA TRUCKS dále realizuje speciální úpravy kabin pro vojenské verze vozidel. Začátkem roku 2017 získala TATRA DEFENCE VEHICLE zakázku české armády na výrobu dvaceti obrněných kolových transportérů Pandur II CZ ve velitelské a spojovací verzi.

 

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bude mít nové obrněné pásové vozidlo AČR české jméno?

ARMÁDNÍ NOVINY a ARMYWEB, dva nejčtenější české webové portály zabývající se vojenskou technikou, se ...

Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota

Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu ...

Na vývoji a testování obrněnce GERLACH se podílejí vojenští odborníci i závodník z Rallye Dakar

Dva roky zabralo vývojářům ze společnosti Zetor Engineering Slovakia, než přenesli myšlenku ...

THeMIS: Evropský bojový robot z Estonska?

V rámci stálé spolupráce v obranné oblasti PESCO (Permanent Structured Cooperation) evropské státy ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • semtam
    12:21 26.10.2018

    KOLT

    Má reakce byla hlavně založená na tom, že oba dva jste psali mimo mísu. Pokud GAVL vyrukoval s tím, že je to kopírka ruského přístupu, tak zrovna v tomto případě to moc nesedí, protože takováto vozidla budou tvořit jen část nově budovaných sil a také se očividně počítá i z těžší platformou (GAZ TIGER). Smyslem je nemít onu brigádu pouze na bázi SUV s kulometem, ale aby tato SUV nesla těžší zbraně přímé i nepřímé palebné podpory. Ty jsi tradičně heroicky psal,že takováto vozidla (SUV s kulometem) jsou na západě dávno a de-facto Rusko kopíruje západ. Což je debata tradičně o ničem, protože nově vznikající brigáda má naprosto jiná specifika a složení výzbroje o kterých jsem již psal.

    Pro zajímavost min. na AN a Militaryboxu se v minulosti objevili články a posuzování zda nově budovaná brigáda (ruská) by nenašla uplatnění i ve struktuře AČR. Nově budovaný pluk do jisté míry bude odnoží této myšlenky.
    Ale abych vás uklidnil, tento druh zbraní je poměrně starý, jak jsem již zmiňoval a jejich znovuobjevení mají na svědomí bojůvky v Africe a Asii (také již zmíněno). Proto hádky typu zda se tím kopíruje ruský přístup (v rámci nově zaváděných celků) je tak vhodný pro politruky, nikoliv pro praktiky.

    A ohledně nedostatků techniky, myslím, že opravdu není na místě pochybovat o tom, že Rusko má dostatek BTR, 2S1, 2S3, apod. To už jsou docela vtipné konspirace.

    A ohledně průjezdnosti terénem se také nově tvořená brigáda stala terčem kritiky ohledně průjezdnosti terénem, proto také nejspíš nebude čistě tvořena (SUV) Patriot, ale také GAZ Tiger či dokonce Kamaz Vystrel. Jak přesně bude vypadat si ovšem musíme ještě počkat. Prozatím lze jen odhadovat skrz nově představené verze zmíněných vozidel.

    Na západě sice lehké brigády (hlavně v režii USA) existují, ale existují na základě HMMVW, které jsou jen minimálně osazeny prostředky palebné podpory vyšší ráže. Není lehká pěchota, jako lehká pěchota. V USA existuje hlavně z přepravních důvodů. Její palebnou podporu poskytují lehké tažené houfnice. A ve struktuře jejich armády plní úkoly jiné, než již zmíněné Tactikali a proto Tacticali jsou známy tím, že mají jinou výzbroj, než HMMVW v rámci lehké brigády USA.

    A ohledně letecké přepravy a překvapivého úderu nemáš pravdu. Teda tak na půl, protože lze takto použít jen pár vozidel. Pokud chceš přepravit více vozidel, tak těch Chinooků potřebuješ poměrně dost a udělá to poměrně i bordel, který si každý všimne. Pro zajímavost, do MI-171Š vleze UAZ. De-facto se již jedná o aeromobilní výsadek. A za další, letecké údery proti nepříteli jsou snadnější, pokud nepřítel disponuje těžší technikou, protože ta se dá lépe zjistit a většinou není až tolik mobilní. Pro menší cíle a také k okamžité reakci existují bitevní vrtulníky. Ty mohou být ale ohroženy kanony větších ráží a také MANPADy. Paradoxně lehká brigáda je pro letecké údery těžším cílem, než těžká či střední brigáda. Navíc ani jsem nevzal v potaz možného krytí PVO.

    Lehká brigáda v rámci pravidelné armády má nejčastěji za úkol krýt boky a také napadat boky nepřítele. V rámci ruské armády předpokládám, že to bude její primární úloha. Aby jsi to pochopil, tak za úkol bude mít obtěžování palbou a menší útoky na pozice nepřítele což může vést k tříštění sil nepřítele, větší náročnost k zabezpečení linie a také to má velký psychologický efekt, protože nebezpečí je permanentní. Není to proto jen o zbrani, ale také taktice, kterou tato zbraň přináší a to je tím hlavním důvodem. V rámci aeromobilních operací existují v RF vojska VDV a ta zase mají jinou techniku. Je ovšem možné, že v budoucnu k nim najde cestu i některá technika z lehké brigády.

  • Charfi
    01:36 26.10.2018

    Jako náhradu za LR a UAZ bych si přál Amaroky. Už je nebudou mít jenom Holanďani, ale nově i Norové objednali prvních 360 kusů, kterýma budou nahrazovat svoje letitý Gčka. Když je Amarok dobrej pro norskou armádu a do norských podmínek, tak pro nás rozhodně taky. U norský armády obecně platí, že cena zakázky je až druhořadá záležitost a veškerou novou techniku důkladně testujou (a když to nevyhovuje, tak to prostě nezavedou). Tohle je moc dobrá reference.

  • Charfi
    01:36 26.10.2018

    Jako náhradu za LR a UAZ bych si přál Amaroky. Už je nebudou mít jenom Holanďani, ale nově i Norové objednali prvních 360 kusů, kterýma budou nahrazovat svoje letitý Gčka. Když je Amarok dobrej pro norskou armádu a do norských podmínek, tak pro nás rozhodně taky. U norský armády obecně platí, že cena zakázky je až druhořadá záležitost a veškerou novou techniku důkladně testujou (a když to nevyhovuje, tak to prostě nezavedou). Tohle je moc dobrá reference.

  • KOLT
    18:48 25.10.2018

    Zajímavé, takže požadují v podstatě něco jako Iveco LMV :-) S těmi zbraněmi je to dobrá zpráva. Zajímavý je také 40mm granátomet, znamená to tedy přechod z AGS na západní ráži. Jsem hodně zvědavý, co si vyberou – Mk.19, Mk.47, GMG...???

  • Scotty
    18:28 25.10.2018

    V posledním ATM jsou uvedeny konkrétnější specifikace pro vozidla výsadkového pluku.
    Kapacita 6 vojáku, balistická ochrana stupně 2 podle STANAG4569 pro boky a podlahu a přepravitelnost C-130.
    Co je ale zajímavé tak mají vzniknout kromě základní verze tři další modifikace.
    Nosič 81mm minometu, automatického granátometu ráže 40mm a nosič PTRK. Všechny zbraně mají být použitelné jak na vozidle tak po jejich sejmutí na zemi.

  • meec
    13:11 22.10.2018

    KOLT: Ne, s logikou bych si nedovolil vyrukovat :)

    K tomu přesunu - byť je to trochu OT - zajímalo by mě, jestli se přesun pod GŠ projevil na jejich operačním nasazení (četnost, ale i povaha operací, kam jsou nasazováni) a jestli nějak šestka jako "nástroj" nějak chybí na VZ...

  • KOLT
    12:08 22.10.2018

    meec, nechcete hledat logiku ve všech nákupech AČR, že ne? ;-) Myslím, že Šestka je z toho přesunutí pod AČR hrooooozně nadšená...

  • KOLT
    12:07 22.10.2018

    skelet, tak já může tak jako tak leda křičet tady do zdi ;-) Mně jde spíš o to, že považuju za nesmysl nahrazovat teréňáky 1:1, chce se to zamyslet nad jejich dalším využitím. Tedy kdy místo nich pořídit Flyer, kdy LOT, kdy Octavii a kdy opravdu má smysl klasický teréňák. Nichts mehr :-)

  • meec
    11:21 22.10.2018

    Rase: ten souboj NIMR RIV a Perun je takový zvláštní - alespoň "na první pohled" mi přijde, že jde o trochu jinou kategorii vozidel...

  • skelet
    10:46 22.10.2018

    Rase 601 neměla ve výzbroji Tatra 815 SOT. Ty si nechala udělat zrušená SOG.

  • skelet
    10:45 22.10.2018

    Kolt: pak byl tvůj příspěvek víceméně výkřikem do zdi, protože AČR chce zavést podobný přístup. Akorát místo JLTV to bude (Ajban, Zetor, Tatra) a místo Humvee to bude LC70, Amarok, Renault.

  • Rase
    10:40 22.10.2018

    meec:
    pokud si dobře vzpomínám, tak u VOP CZ nabízeli NIMR RIV. Jackaly se měly pořídit už dváno, ostudu by rozhodně neudělaly a vojáci je chtěli (jak píšeš) - vzhledem k tomu, že teď stejně rozhodly nízké pořizovací náklady, tak se vojáci budou muset učit na Perunech... 601. má výhodu v tom, že když je po pár letech vyřadí, nikomu to nebude vadit (podobně jako jejich pancéřové Tatrovky bez střech). Ta lehká jednotka by ale měla mít něco lepšího, co nebude jen levné... a bude sloužit desítky let. Jackal 2 bych jim moc přál, ale tak nějak už v jejich pořízení nevěřím.

  • KOLT
    09:21 22.10.2018

    semtam, tak byly tu narážky na to, že kopírujeme ruský přístup. Což je prostě kravina, protože oni k zavedení lehkých brigád mají nějaké svoje důvody, které pro nás nejsou relevantní. Možná mají techniky hodně, to netuším, skladové zásoby RA neznám ;-) Že mají hodně vhodných typů neznamená, že mají dostatek kusů techniky!

    Každopádně nevím, co konkrétně by vozidla typu LMV či JLTV nezvládla a tacticaly zvládnou. Rozdíl v průjezdnosti terénem není až tak veliký. Mmchd, jestli jste někdy v jejich stepích byl, tak ona spousta z nich není průjezdná jinak než po cestách ani běžným teréňákem, ale to je jen detail.

    Já jsem především rozporoval to, že by se armády NATO nějak "opičily" po lehkých brigádách, které mají vzniknout u RA. Nesmysl je to podle mě ze dvou důvodu, které jsem už psal, ale ve stručnosti:
    1) Armády NATO (pochopitelně hlavě USA) mají velkou zkušenost s nasazením lehké pěchoty, která vozidla obdobná tacticalům běžně a dávno používá. Po zkušenostech z posledních let ovšem ve velkém přechází z ozbrojených teréňáků na LOT – naše LMV je asi nejlehčí varianta, většina je spíš těžších.
    2) Ruská armáda lehkou pěchotu po 2. sv. válce ani zdaleka takto pěstovanou neměla (vcelku pochopitelně). A teď zjistila, že by se jí hodila při prosazování svých zájmů i obraně vlastního teritoria. Což je logické a zcela v pořádku. Jenže je to právě RA, která je v tomto segmentu "pozadu". Těžko se po ní bude opičit armáda, která má doktrínu lehké pěchoty zmáknutou a v praxi ozkoušenou (a proto momentálně měněnou) už desítky let...

    Mimochodem, ty rychlé a překvapivé útoky v případě armád NATO jsou často dělány pomocí vrtulníkových výsadků. Což je věc o poznání flexibilnější a účinnější než lehké jednotky na tacticalech. Jenže je to také mnohonásobně nákladnější, čímž se opět dostáváme k penězům, o kterých to totiž do značné míry je. Kupř. syrské a irácké mechanizované jednotky měly s tacticaly potíže, zcela logicky. Armády NATO by proti oněm lehkým jednotkám jednak dokázaly nasadit mnohem silnější letectvo, jednak by do boje s nimi poslaly právě jednotky lehké pěchoty a typu commando s podporou vrtulníků, čímž by značně eliminovaly jakékoliv výhody na straně tacticalů...

  • KOLT
    09:04 22.10.2018

    skelet, však já vím, JLTV nahradí jednak MRAPy, jednak pancéřované HMMWV, jednak část nepancéřovaných HMMWV a lehkých náklaďáků. Prostě všechno, u čeho je větší šance setkat se s nepřítelem (včetně IED) a není to SF, by mělo přejít postupně na JLTV. I pro US Army to není zrovna levný proces, takže to nebude hned a nebude to všude. Přesně to samé by mělo platit pro AČR. Zrovna v tomhle bych se nebál se inspirovat, protože oni moc dobře vědí, proč to dělají. Zkušenosti, pomocí nichž k tomu došly, je stály hodně životů a peněz...

    PavolR, jenže ty Titusy jsou drahé právě kvůli tomu vybavení ;-) A plán na 300 ks je jen JPP. Tedy, ne že by se nedaly využít, ale to je na jinou debatu. Každopádně AČR momentálně má přezbrojit kde co, čili není reálné, že bychom vyměnili všechny UAZ, LR a LMV za JLTV/Gerlach či něco podobného.

    Bože chraň nás od Peruna! ;-) Velká a nesmyslně těžká kráva... Mně by přišlo logické, kdyby vpl koupil dva typy – lehké "průzkumné" typu Flyer, těžké obrněné typu JLTV. A vlastně by mi to přišlo logické i pro celou AČR ;-) A k tomu pár teréňáků (HMMWV, Amarok, L70...) pro logistiku ap.

  • meec
    08:44 22.10.2018

    Rase: Co byla konkurence Perunu od VOP? Ajban? Pamatuju, že 601. dlouho zmiňovala Jackal, tak jsem myslel, že když se potom mluvilo o Perunu, který je levnější než konkurence, tak jsem měl za to, že šlo právě o Jackal.

  • Rase
    08:30 22.10.2018

    cejkis:
    máte recht, Amarok je v pohodě, militarizovanou verzi vyrábí i Rheinmetall. Navíc když už je Škoda součástí skupiny Volkswagenu, tak by nebyl problém na něj dát logo Škodovky a pojmenovat třeba Žižka nebo Zeman :-D

    Padousek:
    zatím mi ten Perun nepřijde jako nějak úchvatné vozidlo. Obří vůz s otevřenou korbou je dobrý tak akorát pro mise v zámoří. Navíc není zrovna malý a lehký, tak pár kusů úplně stačí - když už se pořídily. Doufám že pro výsadkový pluk bude něco pokročilejšího. Co vím, tak Perun byl jen mnohem levnější než nabídnutá konkurence od VOP CZ

  • Padousek
    07:42 22.10.2018

    To jsem zvědavý kdo v roce 2020 vyhraje výběrové řízení na pořízení více než stovky lehkých bojových vozidel pro výsadkový pluk. No tipuji firmu SVOS... Mimochodem, do konce listopadu by podle smlouvy AČR měla převzít Peruny, škoda že voj. přehlídka je o měsíc dřív a s největší pravděpodobností se jí nezůčastní.

  • cejkis
    22:24 21.10.2018

    Na normální ježdění Amarok. Ostatní odolné vozidlo do 10tun. Je to moc jednoduchá poučka :-)

  • PavolR
    21:20 21.10.2018

    Scotty:
    Použil som to iba ako také cenovo/kvantové porovnanie v kontexte KOLTových pochýb ohľadom solventnosti. Nakoniec, je otázne, či by AČR mala pre také kvantum Gerlachov využitie ...

  • Scotty
    20:45 21.10.2018

    PavolR
    Jenže do Gerlach se určitě nevejde vybavení pro spojaře nebo velitelské stanoviště. Pokud by se to vybavení do Gerlachu nějak zázračně vešlo potom by jeho cena také pochopitelně výrazně vzrostla.

  • Rase
    20:07 21.10.2018

    PavolR:
    tak ty Titusy myslím nahrazují specializovaná vozidla co byla na podvozku V3S :-) Dingo2 je spíš takové šlápnutí vedle a těch 21 kousků už tak nějak doslouží u "protiletadlovců". Když se nad tím zamyslím, tak samotné vozidlo je docela oblíbené a nedávno další kupovali Rakušané. Velikostí není o moc větší než Gerlach a čerstvě byla představena verze 6x6. V podstatě by tak dokázalo zastat úlohu plánovanou pro Titus, ale tak nějak má to vozidlo smůlu - tedy v Čechách, jinde je tomu naopak. Na stránce KMW jsem našel moc pěkný facelift - DINGO 2 HD:

    https://www.kmweg.com/uploads/...

  • semtam
    20:03 21.10.2018

    KOLT

    Nikdo tu o geniálním tahu nemluví, to jste si vsugeroval. Rusko navíc ještě ani tyto brigády nepředstavilo a že by zrovna ono mělo nouzi o techniku se říci nedá. BTR-82, BM-21, Hosta jsou zbraně, které svoji silou i pancířem jsou nadřazeny Tacticalum a GAZ Tiger de-facto také. Tohle vše má ruská armáda hojně k dispozici a za poměrně levný peníz.

    Smysl této brigády není jen v levnosti, to je druhořadý efekt, ale v tom, že tato brigáda dokáže zasazovat rychlé a překvapivé údery. Armády, které museli s Tacticali svádět boje často museli zavést také Tacticali, aby mohli držet s nimi tempo, protože klasické mechanizované jednotky na ně nestačili a vlastně se jen mohli bránit, nemohli dost dobře převzít iniciativu. Rusko má navíc od Rostova po Altaj step a Střední Asie je také krajina pro Tactikali jak dělaná.

    Mnohé země, hlavně ty, co mají s Tacticali co do činění zavádějí své Tacticali a není to jen z nouze cnost, ale také bojový prostředek se zajímavými a účinnými výkony. NATO tyto vozidla nezavádí, protože nemá nijak markantní potřebu, protože nyní působí hlavně Afghánistánu, kde se tato technika prakticky ve větším počtu nevyskytuje a místo zde mají MRAPy, které jsou zase specifikem Afghánistánu. V ostatních konfliktech, kde země NATO působí a objevují se Tacticali , tak jsou používány tamějšími armádami. NATO zde působí hlavně jako support pro bojovou činnost, neúčastní se rozsáhle bojů. To nechává místním. Viz třeba Libye, NATO dělalo vzdušnou podporu a pozemní část konali (nebudu radši jmenovat) síly vybavené Tacticali, Mechanizované prapory (brigády jako takové snad ani Libye neměla) neměli šanci efektivně zasahovat proti Tacticalum v terénu, v jakým působily.

    Hlavně nebrat Tactikali jako všespásné, to je chyba. Jejich určení je pro krátké a překvapivé údery.

  • PavolR
    19:59 21.10.2018

    Scotty:
    Tak to preformulujem - do ceny tých 62 obstarávaných Titusov (6,7 mld) sa pohodlne vmestí 500 vyzbrojených Gerlachov. ;-)

  • Scotty
    19:10 21.10.2018

    PavolR
    Pokud koupíme o 100 Titusů méně tak jsme na -38 kusů. Zatím se totiž plánuje nákup jen 62 Titusů v úpravě velitelské a spojovací. Jestli se budou nakupovat další není vůbec jisté.
    Dingo2 dožije ve Strakonicích a nákup dalších je vysoce nepravděpodobný.

  • kocour
    19:10 21.10.2018

    možná je F35 tak dokonale neviditelná, že i ty útoky jsou neviditelný? Co myslíte??

  • kocour
    19:08 21.10.2018

    jedna OT: tak co? už 5 týdnů Izraelci a jejich slavné letectvo nevzlétli.
    Čím to asi bude? :-))

  • PavolR
    18:55 21.10.2018

    Rase:
    Stačilo by kúpiť o 80-100 Titusov menej (vraj plánovaných 300 ks za 20 mld Kč) a je z toho tých 500 Gerlachov. ;-p Akurát už v tejto kategórii 4x4 už máte zavedené Dingo2.

  • Rase
    17:55 21.10.2018

    PavolR:
    taky mi to přijde jako bezkonkurenční poměr cena / kvalita. Sice bych byl radši pro JLTV, ale v tomto konkrétním případě bych se asi ani nebál podpořit tuzemský průmysl. Pro takové to běžné ježdění (po silnicích v zázemí) se ale stejně bude muset pořídit nějaké "normální auto" - přesněji řečeno, nějaké vozidlo s menšími rozměry aby se s ním dalo do běžného provozu i na polňačku, bez pancéřování. Do bojových podmínek to už ale fakt chce převzít americký model a zavést něco jako JLTV - tedy Gerlach je úplně v pohodě - pokud tedy nepůjde cena moc nahoru, nebo nenastane jiný problém.

  • skelet
    17:50 21.10.2018

    Kolt: ani Amíci nehodlají vše hodit z Humvee na JLTV, ale nechají si, respektive budou kupovat i nové Humvee

  • PavolR
    17:23 21.10.2018

    KOLT:
    500 ks Gerlachov v základnom prevedení by stálo cca 5 miliard korún + lafetácia nejakej výzbroje a vybavenie špeciálov. To zasa nie je až taká páka, v porovnaní s tým, koľko sa dalo na Pandúry...

  • technik
    16:33 21.10.2018

    Pak nechápu jak člověk který není technolog může normovat technologické procesy a vyjadřovat se že něco není z technologického hlediska možné.
    A hrozne rád bych uvítal příklad tvé projektové činnosti na které já utahuju šroubky. :))
    Nejsem tady abych si s někým měřil pindíka, ale moje tvrzení jsou podložené fyzickou zkušenosti, může se ti to líbit či nikoliv ale ohledně procesu údržby vozidel v zahraničních operací bych mohl popsat stohy papíru, ale to není vzhledem k tématu vozidla gepard relevantní

  • Jara
    13:33 21.10.2018

    Technik
    Ano odhadl jsem Vás přesně, nejsem technolog, ale uznávám že hrubý popis toho čím se zabývám pro Vás může být těžko srozumitelný.
    Jak píšete držte se výměn kol, to je pro Vás to pravé na to stačíte.....

  • technik
    12:11 21.10.2018

    to Jara

    Tak na to že jsi vystudovaný technolog a tvrdíš že nelze opravit díru ve dveřích za 24 hodin jsi studoval asi blbě. Nebudu ti nic vyvracet, blinkej si dál svoje nesmysly, zkušenosti s armádou máš nulový stejně tak se zahraničními operacemi.
    Chytil jsi se jednoho příkladu jako blbeček a meleš to pořád dokola, tohle byl příklad o tom jak lidé, kteří žijí ve 13 století dokáží svým umem překonat studované fachmany.
    Napiš mi tel. číslo až budu někdy povolovat kolo a nebudu vědět na kterou stranu jistě se ti ozvu, konstruktér s velkým K jako ty mi jistě poradí, teda jestli si to nebudeš muset prvně spočítat :-)

  • KOLT
    12:05 21.10.2018

    semtam, je to sice drobet OT, ale u armád NATO tacticaly právě moc renesanci nezažívají, spíše naopak. Po zkušenostech z Iráku a Astánu bylo vyvinuto JLTV, které při zachování jízdních schopností většiny tacticalů poskytuje nesrovnatelnou balistickou odolnost. Většina západních armád si prostě nemůže dovolit takové ztráty způsobené IED, jaké nutně nastávají v případě masového nasazení lehkých vozidel (zvláště v prostředí jakým je Afghánistán, třeba v Mali už je to drobet jinak).

    Rusko chápe, že potřebuje lehkou pěchotu, která nikdy nebyla jeho doménou. A protože nemá peníze, musí to řešit takto. Na mě to spíš působí jako znouzectnost než jak nějaký geniální doktrinální tah.

  • KOLT
    12:00 21.10.2018

    Někdy si připadám jak kafemlejnek :-) Ale v jednom má Jara pravdu – kolik vozidel této kategorie bude v budoucnu potřebovat?

    Výsadkový pluk + 601. + 102.: Na svoje operace potřebují ideálně vozidla schopná snadné přepravy v letadlech (včetně CH-47), tedy něco jako Flyer. Případně těžší, IED odolné vehikly jako Jackal nebo rovnou MRAPy či JLTV. Pouze v případě potřeby splynout s davem se hodí něco jako zmíněná Toyota, pokud možno v co nejcivilnější versi, jen s nějakým pancéřováním.

    Lehká pěchota: Potřebuje minimálně LMV, raději odolnější auto (JLTV, Eagel, Gerlach).

    Logistika, velení ap.: Poblíž fronty potřebuje to samé co pěchota, nebo dokonce MRAP/OT.

    Na ježdění do výcvikového prostoru a mezi posádkami stačí téměř cokoliv civilního ;-)

    Na ježdění po výcvikovém prostoru v rámci jeho "obsluhy" jsou LR, L70 ap. ta správná volba!


    Chápu, že AČR asi není tak bohatá, aby si mohla dovolit teď nakoupit stovky JLTV/Gerlachů ap. Ale spoléhat se nějak více na klasické civilní teréňáky je podle mě prostě přežitek. To fakt radši nakoupit z přebytků HMMWV, jakkoliv je moc nemusím. Ale projedou hodně, díly na ně jsou všude a v případě nutnosti je lze opancéřovat přecijen lépe než civily.

  • lemkin
    11:20 21.10.2018

    Ono proč ne, je to dostatečně robustní a jednoduché do military prostředí. Nebude to patrně ani nijak předražené. Na ježdění na cvičák a mezi útvary to úkol splní.

    Verze pro speciály nechám stranou, těm se stejně pořídí vždy něco exotického podle toho co si vyberou.

    Nevíte někdo jak 601. hodnotí toho našeho PERUNa?

  • tomas.kotnour
    10:58 21.10.2018

    @Rase

    BAIC BJ80 nabízel SVOS.

  • Rase
    03:21 21.10.2018

    osobně jsem hodně rád že VOP CZ už nenabízí, nebo alespoň neprezentuje, tu čínskou kopii Mercedesu géčka, ale něco smysluplnějšího. S80 mi přišlo jako šlápnutí hodně vedle. Co si myslíte o těch militarizovaných francouzských Fordech (nabízí ARQUUS), je to konkurenceschopné, nebo je zde nějaká vada ? Nemíním rejpat, jen mě to zajímá z technického pohledu

  • semtam
    21:29 20.10.2018

    PavolR

    Jo, můžeme se bavit o tom co bylo dříve, zda slepice či vejce. A ano, takto vyzbrojená vozidla patří k okrajovým prvkům mnoha armád. Nyní se zase ukázalo, že mají své opodstatnění a prožívají svoji renesanci.

    Ale když už si načnul tu historii, tak Čingischán s tímto dobyl svět :)

  • skelet
    21:26 20.10.2018

    PavolIR: nabídnuté je ledasco. Frantíci, Němčouři, Čína, Japonci.

  • skelet
    21:23 20.10.2018

    Jara: ty se hádáš sám se sebou. Vykonstruoval sis v hlavě nesmysl, proti kterému se snažíš v rámci své svaté války bojovat. :)

  • PavolR
    21:23 20.10.2018

    Na margo sporu Toyota vs. Mercedes - nejaká tretia či štvrtá možnosť do úvahy nepripadá, čo všetko je vlastne "ponúkané"?

  • PavolR
    21:19 20.10.2018

    semtam:
    To by ale znamenalo, že kopírujeme ukrajinských anarchistov ;-p , od ktorých to potom prebrali boľševici aj Poliaci. Avšak, keď už sme prešli k ľahkým vozom s kolesami lúčovej konštrukcie a veľkou palebnou silou, tak musíme vychádzať až z Egypťanov, i keď tam bol spôsob nasadenia trocha odlišný.
    Nech už to však berieme akokoľvek, platí, že takáto koncepcia v moderných dejinách nikdy nevznikla v štandardnej armáde, ale vždy v nejakých štandardom sa vymykajúcich improvizujúcich bojových skupinách, nech už sú to anarchisti, SAS, alebo posledne ISIS (hoci oni najskôr iba takticky doladili nápad niekoho iného).

  • Jara
    21:17 20.10.2018

    V první řadě píšu, že tato kategorie vozidel je pro budoucí moderní armádu “mimo”
    Za druhé píšu, že argumentovat rozšířeností Toyoty já další nesmysl.....a to má další podbody:1,nikdo nepošle jednotku do mise tak aby byla odkázána na domorodý servis, příběh s opravářem co udělá z hovna bič byl ale zábavný......
    2, na americké základně zastoupení Toyoty, ano proč ne,to je logistika pod záštitou působení NATO..... no a na anglickém kempu budou mít zase plno dílů na Lendyho stejně jako Němci se podělí o díly na géčko.... co jako?
    Rozšířenost Toyoty je jen blbý marketingový nástroj zastoupení Toyoty .....

  • semtam
    21:11 20.10.2018

    Jara

    Hele chlape, nemáš náhodou zbytnělé ego? Tvá reakce je jak od člověka, co si nevidí na pičku nosu.

    Ohledně odstínu barvy auta jí nemusí chytnout úplně přesně ani servis z nejlepším vybavením. Dokonce i z výroby lze někdy poznat, že várka A není totožná várkou B. Tudíž to nechytí ani výrobce úplně přesně v rámci výroby. Lze to poznat i pouhým okem.

    Celá pointa tohoto "sporu" tkví v tom, že Toyota má zastoupení po celém světě oproti ostatním konkurentům a proto servisování těchto vozidel v místě vyjde daleko levněji, než kdyby byli závislé na dílech dovážených přes půlku světa. My nemusíme s vozy Toyota působit jen a pouze pod křídly NATO, ale také třeba pod OSN. Proto to není jedno jak píšeš.

  • skelet
    21:06 20.10.2018

    O spolehání se na to píšeš jen a pouze ty.

  • Jara
    21:02 20.10.2018

    Skelet
    Ale já říkám jen, že logistická podpora se na to přeci nemůže spoléhat, že někde v poušti najde jednotka AČR Toyotu k vybrakování nebo místního kutila, to že v Afghánistánu nebo Mali narazím spíše na Toyotu pick-up než BMW,Lexus nebo cokoliv jiného jsem nikdy nepopíral ......Proboha!
    Ego pochroumané nemám nebojte, jen nemám rád, když nějaký trouba hned v první řádce uráží do neználku, většinou to dělají lidé ne moc na výši

  • skelet
    20:54 20.10.2018

    Jara možná, že jsme ti šlápli na ego, ale celosvětová rozšířenost platformy prostě výhoda je. Takže ten argument "všichni bačkoráři mají Toyoty” není hloupý, ale oprávěný. Neb je větší pravděpodobnost, že narazím na nouzový zdroj náhradních dílů od Toyoty (ať od spojenců nebo zrekvírováním), než od G-klasse nebo od Ford Ranger, které jsou prostě jen lokálním výrobkem.

    Takže to chce klid a nohy v teple.

  • Jara
    20:35 20.10.2018

    TECHNIK!
    Tak za prvé napíšete, že nevím o čem píši a pak píšete to samé, nebo si myslíte že dealer Toyoty na “emerické” základně jsou místní zdroje?! Takže se uklidněte, ano třeba je možné občas využít místní infrastrukturu, ale z hlediska nasazení se na to určitě nemůžete spolehnout to by jste jako vojáci spolu s TF-HU měli vědět, ne aby Vám to říkal blbý civil že?
    Takže ještě jednou argument “všichni bačkoráři mají Toyoty” je z tohoto hlediska opravdu hloupý.

    K tomu vašemu příběhu: Ano opravdu jsem se pobavil, ten si nechte někam k pivu, takový nesmysl, víte ačkoliv ničemu nerozumím pracoval jsem při studiu VŠ v diagnostickém centru pro oficiálního importéra, pochybuji že máte nějákou alespoň z poloviny relevantní zkušenost, znám tedy velice dobře veškeré procesy co se týče fungování a normování veškerých technologických procesů celorepublikově o tom se Vám ve vaši opravárenské četě ani nezdá, stručně řečeno to co jste napsal není ani technologicky možné pominu li že ten afgánec měl špičkovou lakovnu vybavenou od autoklávu přes spektrometr až po širokou paletu extrémně drahých bází a laků.......vy trefil odstín, jediné co je možné je že Vám namontoval dveře z vybrakované toyoty co měl náhodou za chýší, specialisto!

    A teď k mým neznalostech a znalostem, víte po ukončení studia se věnuji výhradně konstrukterským a projektaským činnostem, ve stručnosti ty věci na kterých vy utahujete šroubky já projektuji a tak mne takový koment od někoho jehož vrcholem bylo naučit se utahovat na správnou stranu opravdu pobavil.....

  • semtam
    20:28 20.10.2018

    GAVL, KOLT, skelet

    Možný prapůvod těchto vozů najdeme již před sto lety a jmenovalo se to Tačanka, jen v té době nebyl tolik rozvinutý automobilový průmysl a místo motoru se používalo koňské spřežení.

    GAVL tuším narážel na to, že v ruské armádě nově vzniká/jí lehké brigády, které budou vyzbrojeny SUV (GAZ Patriot). Není ovšem doposud jasné zda výlučně na této platformě či zda se u nich neobjeví i GAZ Tiger, apod.

    Speciálové využívají podobná vozidla jako je Gepard od dob Tačanky do současné doby. Tato vozidla zažila opětovně svůj boom hlavně v dobách začínající libyjské války a vlastně tento trend lze sledovat i v předcházejících či současných konfliktech převážně v Africe. Tam také dostali pojmenování Tacticali. Jsou to vozidla jako LC70 apod., které jsou vyzbrojeny od pěchotních kulometů, přes kanony, až po raketomety.

    Během válek se zjistilo, že proti Tacticalum není běžné mechanizované vojsko schopno proti nim efektivně zasahovat. Nevýhodu zde mají převážně pásová vozidla. Kolová již dokáží +/- stíhat, ale stále tahají za kratší konec provazu.

    Největší rozdíl oproti běžně využívaným SUV speciálních sil je to, že v ruské armádě budou tato vozidla vybavena obdobně, jako již zmíněné Takticali. Inspirace proto není nějaký LR osazený kulometem, ale právě ony Takticali.

    V prostředí jako jsou pouště, polopouště, step se tato vozidla osvědčila. V lesnatém prostředí již tolik ostrých zkušeností není, ale i v těchto oblastech najdeme jejich zastoupení. Shrnuto, jedná se o útočné prostředky s velkou operační schopností.

  • skelet
    18:37 20.10.2018

    Olaf stačí ti jako odpověď tento link?
    https://www.autoblog.com/2016/...

  • Scotty
    18:21 20.10.2018

    Olaf
    Minimálně v AČR je jeden prapor za kterého bude brzy pluk kde si myslí něco jiného. Předpokládám že výběr vozidla právě pro výsadkový pluk dost napoví jaké vozidlo nakoupí AČR v budoucnu. Pokud tedy nedostanou Peruny.

  • Olaf
    18:01 20.10.2018

    Má tento typ vozidla, "džíp s kulomety", vůbec ještě reálné použití? Průnik do týla nepřítele a rozstřílení jeho techniky ala SAS vs Rommel v S Africe je spíš prání otcem myšlenky a dnes každá modernější armáda použije letectvo, ne?

  • Rase
    13:13 20.10.2018

    Statni podnik VOP CZ nabizi automobily ALTV od společnosti ARQUUS. V podstate militarizovane fordy co pouziva i francouzska armada. Pro me nejlepsi volba

  • Josef
    11:11 20.10.2018

    Zajímalo by mně, co konkrétně znamená tvrzení: "a tomu odpovídající protiminovou ochranou podlahy vozidla."

    Jinak osobně si myslím, že nahrazovat LR stejnou či obdobnou třídou vozidla již nemá smysl. Dnes je v podstatě FoM velmi omezená už v prvotní fázi jakéhokoliv konfliktu a ani speciálové již takto lehká vozidla v reálu nepoužívají (připouštím ojedinělé výjimky). Všechno směřuje o třídu výš s protiminovou ochranou Level 2 či se této úrovni blížící.

    Romantika volného nahánění SCUDů po irácké poušti je už pryč. Dnes jsou IED producenti přítomni na bojišti v podstatě od začátku konfliktu.

  • TF_HU
    08:40 20.10.2018

    to technik

    Přesně, má slova. Ten komentář směrem k Jara.

    On Jara asi vůbec neví, jak je organizována logistická podpora jednotek AČR. Tedy alespoň tu teoretickou znalost. Stejně tak je organizována logistická podpora i v NATO. když se bavíme o naší armádě, taková podpora má tři úrovně...HNS je součástí logistické podpory v místě operace.

    To znamená i Toyota :-)

  • technik
    08:16 20.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    to Jara
    to je právě problém, který tohle forum degraduje, většina pisálků píše o tom, o čem nic pořádně neví, hlavně že se ke každýmu článku vyblinkají.

    Ty vůbec nevíš o čem píšeš, v Afg si nikdy nebyl a zarytě tvrdíš že neopraví to a to. Řeknu ti jednu věc, díra do dveří na Toyotě PRADO, 30 cm prorvaná zkrze dveře. Odpoledne se to dalo afg civil mechanikovi a druhý den to bylo opraveno, a když říkám opraveno tak se vším všudy. Na autě použita metalíza perleťové bílá s modrým nádechem, prostě noční můra lakýrníka a on to opravil za necelý den s přesně chyceným odstínem. Kdyby si viděl v čem a kde to opravoval, v životě by si neřekl takovou blbost.Na toyotu tam seženeš všechno, nejen u nich ale i u amíků, protože jejich specky právě toyoty používají. A je běžná praxe že na velkých amerických základnách najdeš civilní zastupitele TOYOTA.

    Jestli civilní platformu, jedině toyotu, nic lepšího neexistuje.

    To CerVus

    Listová má kvůli zatížení a spolehlivosti. Když ti praskne listový, kolikrát to ani nepoznáš, praskne pružina a máš problém. S unavenýma pružinama nic neuděláš, listový péra se dají vyhonovat a opět předpružit.
    Co se týká motoru, 4.2 je prostě pro tohle auto nejlepší.

  • CerVus
    05:45 20.10.2018

    V Iráku jsem sice viděl víc Land Cruiseru v novější verzi, ale na těch se celkem dost projevovalo opotřebení. U 70 mi jen vadí listová pera vzadu a malo prostoru v kabině. Hlavně pro ty vzadu. Buďme realisti. Ta auta budou v drtivé většině stejně jezdit po silnicích. Víc mě teda zaujal Ford F-150. Dělají ho i v pancéřované verzi, ma to novou naftovou 3l V6 a kupu místa jak v kabině, tak na korbě.

  • faraonamumu
    22:39 19.10.2018

    Škoda, že jste raději nenapsali o bezpilotním vrtulníku od firmy LIAZ , který se na veletrhu taky objevil.

  • skelet
    22:05 19.10.2018

    Promiň, ale není. LC70 je prostě všude, je prověřená, splyne z davem. Je to prostě racionální volba. G-klasse je taky dobrá, ale je rozšířená tak leda.. v ČEZu.
    A argument o tom, že by AČR měla být závislý na místních zdrojích mi nepodsouvej.
    Takže buď Humvee, protože kde jsou naši, tak jsou i Amíci nebo LC70, protože když bude nejhůř, tak se nemusí čekat jak se vyspí dealer v Mercedesu v Říši.
    Co dál chceš řešit netuším.

  • Jara
    21:43 19.10.2018

    Skelet nikdy jsem nebyl v Afghánistánu nebo Mali, ale myslím že jen tak nepůjde u místního dealera obědnat například tu převodovku na Toyotu .....
    Každá jednotka v zahraničí musí být logisticky zabezpečena, zpravidla pod záštitou NATO, od konzervy přes ponožky až po ND pro vozový park.
    Žádná jednotka v NATO nemůže být závislá na nějákých místních zdrojích, zpravidla ani žádné místní zdroje neexistují domorodé obyvatelstvo na takových místech chcípá hladem a na nedostatek léků, téžko by jste hledal oficiálního importéra Toyoty nebo Benzu, Landyho......
    Argument rozšířenosti v případě Toyoty je proto naprosto nesmyslný

  • skelet
    21:31 19.10.2018

    Jara: Výhoda je v tom, že nemusím pro každý díl posílat C295 do ČR. LC70 je prostě celosvětově rozšířená. Všude ji prostě znají a mají. A když to řeknu blbě, tak pravděpodobnost, že s plyne s davem je podstatně větší, než u G-klasse.
    Prostě zase špekulujeme o vynálezu kolo. U lehce pancéřovaných nebo nepancéřovaných lehkých vozů nakoupit Humvee nebo LC70. Na zbytek kašlat.

  • Jara
    20:12 19.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Vážená redakce AN
    Proběhl u nás veletrh Future Forces, zúčastnilo so ho mnoho vystavovatelů i domácích, probíhali přednášky, myslím že mnoho ze zdejších diskutérů včetně mě by rádo nějáké komplexnější schrnutí o nových trendech nebo dopadu výstavy na další vývoj v AČR.
    Já osobně už začínám být unavený z těchto prostých reklamních článků.

    S pozdravem,
    Jara

  • Jara
    19:59 19.10.2018

    Skelet
    Tak AČR půjde někde v Mali poprosit bačkoráře, aby jim ze svého pickupu vyrabovali převodovku?
    V čem má být tedy ta výhoda?

  • skelet
    19:55 19.10.2018

    Jara o tom zadna. Jen ta Toyota LC70 jezdi v kde jakem svetovem zapadakove, coz se o G-klasse rici neda. Takze pokud si z toho neudelame tezky cesky tuning, tak sorry :)

  • Jara
    19:51 19.10.2018

    Skelet
    Opravitelnost nezáleží na tom jaké je to vozidlo, ale na druhu závady. Když se Vám “vysipe” převodovka, tak to někde v nějakém zapadákově neopravíte ani na Toyotě .... to jsou takové fámy “jakože” TDIčková oktávka jezdí všude 200km/h za 5 na sto.....Sorry

  • Jara
    19:40 19.10.2018

    Stejně jako je standardem pro logistická vozidla přepravitelnost letounem C130, měla by být pro lehké výsadkové vozidlo standardem přepravitelnost vrtulníkem CH47, k čemu vyměnit pancéřovou ochranu, když z toho pro lehké výsadkové jednotky nepline neplyne výhoda opravdové logistické nenáročnosti, toto vozidlo dostat do místa určení.
    Taková vozidla jsou už dávno překonaná když JLTV váží kolem sedmi tun a poskytuje lepší ochranu než BVP2 a přepravit v herculesu dvě Toyoty kabriolet nebo dvě plnohodnotná bojová vozidla JLTV? Já bych v bojové zóně seděl raději pod pancířem a pro speciály kteří potřebují opravdovou mobilitu nakoupit něco co se vejde do chinook.

  • KOLT
    19:29 19.10.2018

    Jo tak. Tak to je vtipné nám je dávat za vzor, když Šestka byla s UAZama v Astánu už v roce 2004, s LR Defender pak v roce 2006 a dále... :-)

  • skelet
    19:26 19.10.2018

    ale Rusko objevilo ameriku a zavádějí lehké brigády vyzbrojené UAZy.. víceméně objevili to co Britové před 70lety.

  • KOLT
    19:24 19.10.2018

    Abych se přiznal, tak jsem nějak tu narážku na Rusko vůbec nepochopil, ale nechtěl jsem dělat vlny. Na co GAVL naráží(te)?

  • skelet
    19:00 19.10.2018

    GAVL: tento typ vozu byl vynalezen Brity za druhé světové, a AČR je má zavedené od roku 2009. Takže možná i dříve, než Rusko :)
    PavolIR: Toyota má oproti mercedesu jednu výhodu. Dá se opravit všude.. všude.. všude..

  • KOLT
    18:57 19.10.2018

    PavolR, LR Defender se a) odkládá; b) to bude hliník s běžným nezávislým zavěšením zadních kol, čili nic pro vojáky.

  • PavolR
    18:30 19.10.2018

    mu7705:
    Ak mi len niečo neuniklo, tak by mala byť výroba nástupcov Defenderov spustená budúci rok v Nitre.

    Rase:
    No zetorácky Mercedes má podľa mňa tú výhodu oproti Toyote, že ak sa naň nahádže pancier (ako je spomenuté v prípade Geparda), dostaneme LAPV Enok, zavedený v BW.
    -------------------------

    No teda veľa obrázkov o gepardovi v článku nie je. Ale z toho, čo vidím, sa mi zdá, že tam nemajú sekač drôtov. :-)

  • mu7705
    16:58 19.10.2018

    Toto má být pro výsadkáře a SF, kteří apriori MRAP nepotřebují. MRAPy se také nehodí na všechny činnosti armády, takže nakoupit jen MRAPy není řešení.
    Ohledně té Toyoty, tak pravda, základní konstrukce je staršího data, ale to je i ten Mercedes. Lanďáky opětovně naše armáda koupit nemůže protože už se nevyrábí. HMMWV mají poměrně drahý provoz protože mají spotřebu podobnou jako náklaďák a také to není konstrukčně nejmladší. Ano US ARMY hledá moderní vozidla a v principu je to pořád na jedno brdo, jen to vypadá futuristicky. U vojenského vozidla jde hlavně o funkci.
    Mimochodem nejde ani tak o speciály pro výsadkáře, průzkumníky a SF, ale jde hlavně o ty běžné LR a UAZy tj. standardní armádní osobní terénní vozidla. V 90. letech se měly všechny UAZy nahradit jen LR, ale ani to se nepovedlo. Takže si myslím, že v případě Toyoty je tento speciál jen odrazovým můstkem na standardní armádní vozidlo.
    Co i budeme bublat, na nejnovější výkřiky techniky naše armáda myslet ani nemůže, protože jí to politici nekoupí. Budou rádi, když nedostanou zelené Dustery.

  • GAVL
    16:08 19.10.2018

    Zdá se , že Rusko je mocnější než jsme si dosud mysleli.
    Nejen , že dovede dosadit na post prezidenta USA svého člověka.
    Dokonce stačí aby zavedli cokoli do své armády a hned se roztrhne pytel s plagiáty.

    Je trošku schizofrení na jednu stranu nakupovat desítky až skoro stovky MRAPů a hned vedle toho nakupovat tydle "trabanty".

    Například jeden z důvodů vývoje a výroby HMMWV , bylo právě zjištění, že militarizovat automobily určené původně pro civilní trh není vhodné vzhledem k potřebám armády.

  • Rase
    15:19 19.10.2018

    tak tedy Tatra nabízí LRPV Gepard což je další z mnoha militarizovaných Toyot, vedle Zetor nabízí podobně militarizovaný Mercedes-Benz G 300 CDI jako vozidlo Fox. Jsem zvědavý kdo další s něčím přijde. Osobně se mi nelíbí ani jedno z obou vozidel. Před 10ti lety jo, dnes ne.