Na vývoji a testování obrněnce GERLACH se podílejí vojenští odborníci i závodník z Rallye Dakar

Gerlach 4×4; větší foto /  Zetor Engineering Slovakia

Dva roky zabralo vývojářům ze společnosti Zetor Engineering Slovakia, než přenesli myšlenku obrněného taktického vozidla z papíru do reality. Na projektu GERLACH se za tu dobu podíleli nejen špičkoví strojírenští inženýři, ale také odborníci s reálnými zkušenostmi z bojového nasazení. S testováním vozidla, které se aktuálně uchází o tendr slovenské armády na vozidla 4×4, pomáhá i někdejší závodník Rallye Dakar.

Myšlenka obrněného taktického vozidla 4×4 s názvem GERLACH se zrodila v roce 2016. Jejím autorem byli vývojáři společnosti Zetor Engineering Slovakia, jež je součástí skupiny HTC Investments. Ti ještě v témže roce společně s odborníky ze Zetor Engineering Brno začali s přípravou projektu a dalších aktivit.

 


Během roku 2017 se projekt dostal do fáze, kdy začaly intenzivní práce na přípravě a výrobě demonstrátoru, tedy zcela funkčního vozidla, jež předchází prototypu.

 

Na jeho vývoji se vedle českých a slovenských odborníků, kteří v projektu zúročili i dlouholeté zkušenosti s těžkou zemědělskou technikou, podíleli rovněž odborníci s reálnými zkušenostmi z vojenského průmyslu, včetně těch z bojového nasazení.

Funkční demonstrátor společnost poprvé představila odborné veřejnosti letos v květnu na bratislavském veletrhu IDEB. Od té doby se GERLACH podrobil řadě testů, a to jak na uzavřených polygonech, tak ve volném terénu. Obrněnec česko-slovenské produkce je rovněž mezi osmicí uchazečů o tendr slovenské armády na více než čtyři sta vozidel tohoto typu. Jejich testování probíhá od konce června ve VTSÚ Záhorie.

Další testy GERLACH čekají i v následujících týdnech a měsících, kdy se budou zkoušet nejen jeho jízdní vlastnosti, rychlost při pohybu terénem, ale třeba také brodivost, náklon, stoupavost či schopnost překonávat překážky. Na testování se podílejí jak samotní konstruktéři, tak i odborníci s vojenskými zkušenostmi. Vlastnosti při jízdě terénem pak aktuálně testuje též bývalý závodník Rallye Dakar, který vývojářům pomůže s odladěním podvozku vozidla.

Projekt cílí nejen na slovenský trh, ale i další země, jež budou v nejbližších letech realizovat nákup obdobné bojové techniky. Již v září plánuje firma účast na veletrhu MSPO v Polsku a následně i dalších zahraničních výstavách pro odbornou veřejnost. V hledáčku společnosti ZETOR Engineering Slovakia jsou rovněž i další evropské země a také některé trhy na Středním východě.

 

Nové taktické obranné vozidlo 4×4 s názvem GERLACH z dílny společnosti Zetor Engineering Slovakia.


O VOZIDLE GERLACH
GERLACH je připravený na vysokou volitelnou balistickou a protiminovou ochranu až na STANAG 4569 volume 3 proti improvizovaným výbušným zařízením. Kabina vozidla je dimenzovaná tak, aby se do ní pohodlně vešlo až šest členů posádky o výšce až 190 cm a váze 120 kg včetně osobní výstroje a výzbroje. Prostorná kabina skýtá možnost v případě nouze pojmout až dva další vojáky.Prostor pro náklad pojme až 1 500 kg zátěže.

Potenciální zákazníci mají možnost konfigurovat si dle potřeb jak prostor pro posádku na 2+2, 2+3, ale i 2+4 členy, tak i samotné využití vozidla. Rodina vozidel GERLACH již nyní počítá s variantami pickup, ambulantní vozidlo, RCWS (vozidlo s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí), vozidlo s manuálně ovládanou zbraňovou stanicí a také HWS (heavy weapon station). V případě zájmu lze tento rozsah rozšířit též o variantu RDV, tedy vozidlo rychlého nasazení.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

VOP CZ na výstavě IDEB v Bratislavě

Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDEB v Bratislavě je významnou přehlídkou ...

Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...

Vojenská výstava IDEB 2018 v Bratislavě

V očakávaní rozhodnutia o obstaraní nových nadzvukových lietadiel pre OS SR sa na IDEBe prezentovali ...

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    20:54 08.08.2020

    Trocha pozmenili prednú masku: https://www.youtube.com/watch?...

    Trocha pozmenili prednú masku: https://www.youtube.com/watch?...

    • Sergej7490
      18:17 09.08.2020

      Takze SUV to je....

      Takze SUV to je....

    • mikojan29
      22:19 09.08.2020

      Uhorková sezóna, toto nie je nič nové...

      Uhorková sezóna, toto nie je nič nové...

  • Flader
    17:14 23.08.2018

    Páni z Nka asi chceli aby sme boli z toho zhrození, ale: a, Tuercko je zatiaľ stále krajina NATO b, tie trecké vozidlá vôbec nevyzerajú zle (viď komenty nižšie) c, výroba by ...Zobrazit celý příspěvek

    Páni z Nka asi chceli aby sme boli z toho zhrození, ale:

    a, Tuercko je zatiaľ stále krajina NATO
    b, tie trecké vozidlá vôbec nevyzerajú zle (viď komenty nižšie)
    c, výroba by bola na Slovensku

    Ale aj tak by som bol radšej keby to bol niektorý SK/CZ projektov, alebo Eagle.Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    20:59 22.08.2018

    Hidalgo Ja viem, že najprv to musí odklepnúť vláda, len by ma zajímalo nejaké jednoduché porovnanie jazdných vlastností v teréne štyroch postupujúcich vozidiel z priemyselného ...Zobrazit celý příspěvek

    Hidalgo

    Ja viem, že najprv to musí odklepnúť vláda, len by ma zajímalo nejaké jednoduché porovnanie jazdných vlastností v teréne štyroch postupujúcich vozidiel z priemyselného dňa 2017 a štyroch "nových" vozidiel, ktoré boli vybrané po IDEBe 2018. Nič viac, len také videá ako boli na priemyselnom dni na tej istej dráhe.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:37 19.08.2018

    Flander: No, tak to je teda dosť špecifická Cobra2, tak ako je Patria AMV28 dosť špecifická Patria AMV. ;-) Ale bolo by zaujímavé zistiť, pri akej atómovej elektrárni sa to ...Zobrazit celý příspěvek

    Flander:
    No, tak to je teda dosť špecifická Cobra2, tak ako je Patria AMV28 dosť špecifická Patria AMV. ;-) Ale bolo by zaujímavé zistiť, pri akej atómovej elektrárni sa to natáčalo, lebo že to nebolo v Turecku, to je fix.Skrýt celý příspěvek

  • Hidalgo
    19:50 19.08.2018

    mikojan29 noo....tak tam ti to určite nikto na nos nezavesí.Skôr výdu oficiálne výsledky z vlády, tak ako by to malo byť a zbytočne nešíriť "overené" správy. Myslím si, že kým to ...Zobrazit celý příspěvek

    mikojan29
    noo....tak tam ti to určite nikto na nos nezavesí.Skôr výdu oficiálne výsledky z vlády, tak ako by to malo byť a zbytočne nešíriť "overené" správy. Myslím si, že kým to vláda neodklepne oficiálne, tak sa môže konať X primyselných dní. Pochybujem, že by niekto predbehoval vládu, boli by topodľa mňa kontraproduktívne. Ale to je už o politike a nie technike.Skrýt celý příspěvek

  • Hidalgo
    19:50 19.08.2018

    mikojan29 noo....tak tam ti to určite nikto na nos nezavesí.Skôr výdu oficiálne výsledky z vlády, tak ako by to malo byť a zbytočne nešíriť "overené" správy. Myslím si, že kým to ...Zobrazit celý příspěvek

    mikojan29
    noo....tak tam ti to určite nikto na nos nezavesí.Skôr výdu oficiálne výsledky z vlády, tak ako by to malo byť a zbytočne nešíriť "overené" správy. Myslím si, že kým to vláda neodklepne oficiálne, tak sa môže konať X primyselných dní. Pochybujem, že by niekto predbehoval vládu, boli by topodľa mňa kontraproduktívne. Ale to je už o politike a nie technike.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:25 16.08.2018

    stirling, jj, úplné BRDM-2 :-) Ale plave to hezky, to jo.

    stirling, jj, úplné BRDM-2 :-) Ale plave to hezky, to jo.

  • mikojan29
    08:14 16.08.2018

    Tiež by ma zaujímalo nejaké porovnanie ako to bolo na priemyselnom dni. Asi si budeme musieť počkať na koniec roka, kedy bude ďalší priemyselný deň. :-)

    Tiež by ma zaujímalo nejaké porovnanie ako to bolo na priemyselnom dni. Asi si budeme musieť počkať na koniec roka, kedy bude ďalší priemyselný deň. :-)

  • stirling
    10:14 15.08.2018

    Jo souhlas turka nemuže teď nikdo z nato ani eu myslet vážně. Když vidím tu cobru a kouknu na hmotnost kolem 12 t tak si říkám, že z lehčí platformy 4x4 se stalo zase zpět ...Zobrazit celý příspěvek

    Jo souhlas turka nemuže teď nikdo z nato ani eu myslet vážně.
    Když vidím tu cobru a kouknu na hmotnost kolem 12 t tak si říkám, že z lehčí platformy 4x4 se stalo zase zpět klasické ot 4x4.
    Gerlach na pohled vypadá lépe než patriot to ale bohužel neznamená, že opravdu lépe jezdí nebo je spolehlivější atd.
    Ze současného testování asi žádný veřejný výstup nebude?Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    10:07 15.08.2018

    Hyena: Kupovat v sucastnosti turecke zbrane by bolo velmi kratkozrake. Nech by boli akokolvek dobre a vzhladom na prepad liry aj lacne.

    Hyena: Kupovat v sucastnosti turecke zbrane by bolo velmi kratkozrake. Nech by boli akokolvek dobre a vzhladom na prepad liry aj lacne.

  • Flader
    08:42 15.08.2018

    Ešte doplním, že napríklad Cobra II má jednu "výhodu" oproti ostatným uchádzačom - už existuje aj v plávajúcej variante:

    https://www.youtube.com/watch?...

    Ešte doplním, že napríklad Cobra II má jednu "výhodu" oproti ostatným uchádzačom - už existuje aj v plávajúcej variante:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Hyena
    00:06 15.08.2018

    Pani, celkom ste vynechali dva turecke stroje a na ne obe som niekde cital alebo pocul dobre referencie od nasich vojakov. Pri pocte objednanych strojov by pravdepodobne islo o ...Zobrazit celý příspěvek

    Pani, celkom ste vynechali dva turecke stroje a na ne obe som niekde cital alebo pocul dobre referencie od nasich vojakov. Pri pocte objednanych strojov by pravdepodobne islo o licenciu, cize aj turecky stroj moze byt razom slovensky stroj. Mozno to nakoniec bude o tom, kto vie lepsie chodit v simnom a kontaktoch, ci Cesi alebo Turci.Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    14:27 13.08.2018

    Gibon Ani podvozok Tatra nie je zárukou, že vozidlo prejde všetko, kade si vodič zmyslí že pôjde. Veľmi záleží aj od toho, ako je zdatný vodič a či vie, ako má na konkrétnom ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon

    Ani podvozok Tatra nie je zárukou, že vozidlo prejde všetko, kade si vodič zmyslí že pôjde. Veľmi záleží aj od toho, ako je zdatný vodič a či vie, ako má na konkrétnom vozidle jazdiť.
    Napr. na spomínanom Záhorí, kde je poväčšinou piesokové podložie, poprípade zmiešané so zemou, teda veľmi sypké a mäkké podložie mali Tatry dosť veľké problémy s priechodnosťou oproti Zilom 131 alebo GAZom 66. Sadli na rúru a bolo vystarané. Podvozok Tatra je vynikajúci, ale záleží od typu terénu a akým spôsobom ho chceš použivať. Nehovorím, že tu všade máme pieskové duny, to len na margo toho, že sa ti pozdáva Patriot. Záruka kvality Tatra je dobrá, ale nie je všetko zlato, čo sa blýska.
    Unifikácia s nákladnými autami je dobrá argumentácia, ale vnútorný priestor v Patriote sa mi zdá dosť stiesnený, keď si predstavíš vystrojených vojakov. Ja sám som Tatrovák, ale treba zvážiť všetky možnosti a posledné slovo budú mať aj tak politici.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    12:05 13.08.2018

    Jestli chce někdo 4x4 s vahou kolem 12tun, tak se nabízí otázka jestli pochopil účel použití této kategorie obrněnců, zkrátka US potřebovaly náhradu Humwee ale odolnou vůči ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli chce někdo 4x4 s vahou kolem 12tun, tak se nabízí otázka jestli pochopil účel použití této kategorie obrněnců, zkrátka US potřebovaly náhradu Humwee ale odolnou vůči impeovizovaným nástrahám .... zda se mi že některé armády zavedou obrněné 12 tunové 4x4, které budou kvůli své váze plnit stejné úkoly jako větší 8x8Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    11:41 13.08.2018

    Už to tu niekto spomínal, že OSSR chce zrejme ťažšie vozidlo. Mne sa z ponúkanych možností práve vďaka použitiu podvozku z Tatra 4x4 najviac pozdáva Patriot. Príde mi, že celé ...Zobrazit celý příspěvek

    Už to tu niekto spomínal, že OSSR chce zrejme ťažšie vozidlo.
    Mne sa z ponúkanych možností práve vďaka použitiu podvozku z Tatra 4x4 najviac pozdáva Patriot.
    Príde mi, že celé vozidlo bude odolnelnejsie, s dlhšou životnosť a možnosťami buducich modernizacii /nepredpokladam zastavenie vyvoja v Tatre./
    A tiez na danom povodzku sa budu dať stavať dalsie verzie, mozno aj za pouzitia 6x6. - inspiracia http://www.armadninoviny.cz/in...

    Myslim si, ze vdaka podvozku vozidlo tiez lepsie zvladne kratkodobe pretazenia.

    O tom, ze to Tatra mysli vcelku vazne svedci aj: https://mytrencin.sme.sk/c/207... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    08:14 13.08.2018

    Taky nevidím důvod proč by pancéřovou nástavbu neposadili rovnou na rouru. Ta má určitě u pancéřáku především objemové omezení, než cokoliv jiného. Na slovenských videiích bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Taky nevidím důvod proč by pancéřovou nástavbu neposadili rovnou na rouru. Ta má určitě u pancéřáku především objemové omezení, než cokoliv jiného.
    Na slovenských videiích bylo vidět, že Tatra si na té jejich předváděčce vedla nejsuverenněji, opakem toho byl Aligator II.

    Kolt: nevím, už se to tu probíralo. A při své nosnosti a odolnosti není těžší jak konkurence. Vyjde to plus mínus na stejné brdo napříč výrobci.
    Výjimku dělá JLTV, který je o půlku lehčí. Takže buď používají hypersuper materiály a konstrukci nebo se porovnává neporovnatelné.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:10 12.08.2018

    Kolt To bezpochyby, jen jsem si zapolemizoval nad tím, že jestli u patriota staví nástavbu až na příhradový rám tak si zbytečně přidali na hmotnosti možná tunu, nástavby na Tatře ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    To bezpochyby, jen jsem si zapolemizoval nad tím, že jestli u patriota staví nástavbu až na příhradový rám tak si zbytečně přidali na hmotnosti možná tunu, nástavby na Tatře je technicky možné stavět rovnou na “rouru”Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:05 12.08.2018

    Problém Patriota i Gerlachu je váha, 12 t je strašně moc. Osobně doufám, že AČR bude chtít něco menšího a lehčího. Ještě víc jsem ale zvědaví, co vyberou novému výsadkovému pluku.

    Problém Patriota i Gerlachu je váha, 12 t je strašně moc. Osobně doufám, že AČR bude chtít něco menšího a lehčího. Ještě víc jsem ale zvědaví, co vyberou novému výsadkovému pluku.

  • Hidalgo
    21:17 12.08.2018

    @Janusinko

    Nie....

    @Janusinko

    Nie....

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4