Nad Kalifornií se proháněl špionážní U-2 s volacím znakem vesmírné lodě Enterprise

Nad Kalifornií se proháněl špionážní U-2 s volacím znakem vesmírné lodě Enterprise
U-2S Dragon Lady na letišti Osan v Jižní Koreji (2006) / Public Domain (Zvětšit)

Americké špionážní letadlo U-2 létá s novým typem maskování. Předstírá, že přiletělo z budoucnosti, konkrétně z 23. století. Má totiž volací znak NCC-1701A, stejný jako kosmická loď ze seriálu Star Trek.

Tahle zpráva snad na odborný web ani nepatří. Je však tak bizarní, že se o ni nedá nepodělit. Twitterový účet @AircraftSpots, který píše o zajímavých pohybech vojenských letadel, si nedávno všiml, že z Bealeovy letecké základny v Kalifornii odstartoval letoun s volacím znakem NCC1701A. Pokud vám to nic neříká, tak možná ani nemusíte číst dál. Pokud jste ale někdy v životě aspoň na chvíli měli rádi svět Star Treku, určitě víte, že je to registrační číslo vesmírné lodě Enterprise. V roce 2286 ji postaví kosmické loděnice v San Francisku. Její kapitán se bude jmenovat James T. Kirk.

Dostane ji místo své předchozí lodě, Enterprise NCC-1701 bez písmena na konci. Tu totiž nechá vybuchnout, aby nepadla do rukou Klingonům. Je velice nepravděpodobné, aby takový volací znak vznikl náhodou. Ten, kdo ho vymyslel, musel mít smysl pro humor.

Fanouškovská lahůdka

Informace pochází ze systému ADS-B. Zkratka znamená „automatic dependent surveillance – broadcast.“ (Oficiální český překlad zní „automatický závislý přehledový systém – vysílání.“) Je to technologie, která v pravidelných intervalech vysílá polohu letadla určenou pomocí satelitní navigace. Slovo „závislý“ znamená, že bez satelitní navigace by systém nefungoval. ADS-B je velice užitečný v řízení letového provozu. Využívají ho ale i stránky jako flightradar24.com nebo radarbox24.com, díky nimž mohou nadšenci sledovat pohyby letadel na webu v reálném čase.

Letoun s volacím znakem NCC1701A je skutečná rarita i z jiného pohledu. Je to totiž jedno ze slavných špionážních letadel U-2 Dragon Lady, konkrétně stroj se sériovým číslem 80-1093. Fotky tohoto konkrétního stroje se dají snadno najít na webu.

Server popularmechanics.com dohledal i profil letu. Trval něco přes čtyři hodiny. Letoun se většinu času pohyboval ve výšce asi osmnáct kilometrů. Běžná dopravní letadla létají ve výšce mezi 9,5 a 11,5 kilometru. Odznak astronauta dostanete, pokud překročíte výšku osmdesát kilometrů.


První let U-2 z roku 1955

Fotky SSSR

Letadlo U-2 má tedy ke kosmické lodi přece jen ještě daleko. Jeho dostup 24,4 kilometru je ale i tak úctyhodný. Na začátku studené války si Američané mysleli, že ruské radary nedokážou zachytit letoun ve výšce nad dvacet kilometrů. Letouny U-2 měly létat nepozorovaně nad územím Sovětského svazu a fotografovat strategicky významné objekty. Navrhla je divize speciálních projektů uvnitř společnosti Lockheed, přezdívaná Skunk Works. Šéfoval jí slavný letecký inženýr Kelly Johnson. Pod jeho vedením vznikla ve Skunk Works i další známá letadla.

Patřila mezi ně například první americká stíhačka, která překonala dvojnásobek rychlosti zvuku, F-104, nejrychlejší proudový letoun všech dob SR-71, nebo první stealth letoun na světě F-117. Letadlo U-2 je v podstatě kluzák s proudovým motorem. Americké letectvo ho zpočátku odmítlo. Zato zpravodajské službě CIA se zalíbil.

Přelety letounů U-2 nad územím sovětského bloku osobně povoloval prezident Eisenhower a někdy dokonce zasahoval do letových plánů. Přinesly spoustu důležitých informací. CIA vyvrátila s pomocí U-2 teorii, že Sovětský svaz má nad Spojenými státy převahu v počtu strategických bombardérů a mezikontinentálních střel.


Pohled z výšky 21 000 m

Most špiónů

Americká víra, že Sovětské radary nedokážou supermoderní špionážní letouny zachytit, se však nepotvrdila. Prvního května 1960 se Rusům povedlo jeden sestřelit. Vypukla tím jedna z nejznámějších afér studené války. Pilot Gary Powers stačil vyskočit. Sověti ho zajali a později vyměnili na známém mostě špiónů za svého agenta Rudolfa Abela. Kariéra letounů U-2 tím ale neskončila. Během kubánské krize v roce 1962 fotografovaly rakety středního doletu, které nechal na ostrov svobody dopravit Nikita Chruščov.

Letouny U-2 provozovalo – pod dohledem CIA – také Spojené království a Taiwan. Kromě špionážních misí se letadla U-2 podílela i na vědeckém výzkumu, což bylo původně jejich oficiální krytí. Fyzikové používali upravené letouny U-2 k výzkumu reliktního záření, které zbylo po vesmíru po velkém třesku.

NASA má vlastní modifikovaný exemplář U-2, označovaný jako ER-2. V jednadvacátém století se letouny U-2 účastnily válek v Iráku i Afganistánu. Délkou služby překoná U-2 jen strategický bombardér B-52 Stratofortress (známější jako BUFF, Big Ugly Fat Fucker). Bombardér B-52 poprvé vzlétl v roce 1952. První U-2 letěl pouhé tři roky po něm.


Příprava před startem a pohled z pilotní kabiny U-2

Záhada G.N.D.N.

Špionážní letouny U-2 jsou dokonce starší než seriál, podle kterého dostal jeden z nich svůj kuriózní volací znak. Star Trek totiž vznikl až v roce 1966. Vymyslel ho Gene Roddenberry, bývalý pilot bombardéru Boeing B-17. Model vesmírné lodi Enterprise navrhl a postavil Matt Jefferies, rovněž bývalý pilot B-17. Model měl mít na trupu registrační číslo, aby vypadal „techničtěji.“ Písmena pocházela z imatrikulace amerických letadel NC (jako české OK). Jedno C navíc symbolizovalo ruskou účast na projektu.

Písmenem C totiž začínala registrační čísla sovětských letadel. Roddenberry a Jefferies chtěli naznačit, že studená válka jednou skončí a z Rusů a Američanů budou přátelé, kteří budou společně létat do vesmíru. Výběr samotného čísla 1701 byla typografická záležitost. „Chtěl jsem jednoduché číslo, které se dá snadno rozpoznat,“ prohlásil Jefferies. Proto vyřadil číslice 3, 6, 8, a 9. Nakonec vybral 1701. Výsledek se shodou okolností podobal číslu jeho vlastního sportovního letadla typu Waco YOC, NC17740.

Jefferies ale tvrdil, že to byla opravdu jen náhoda. Když měli Jefferies s Roddenberrym vybrané registrační číslo, dodatečně k němu vymysleli, co má znamenat. Enterprise měla být první vyrobený kus sedmnáctého typu kosmických lodí Spojené federace planet, vesmírného superstátu.

Podobně v seriálu fungovalo víc věcí. Herci například často lezli úzkými tunely, a něco v nich montovali futuristickými nástroji. Uvnitř tunelů visely záhadné cedule s písmeny „G.N.D.N.“ Byl to vtip. Znamenalo to „Goes Nowhere, Does Nothing,“ tedy nikam nevede, nic nedělá.

Zdroje: Forgoten Trek, The Newsrep, Lockheed Martin, METV, Military Factory, Popular Mechanics

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku

Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...

Lockheed Martin hledá nástupce špionážního letadla U-2

Americké letectvo (U.S. Air Force) v roce 2019 vyřadí z výzbroje legendární průzkumná a špionážní ...

TR-X: Lockheed Martin lobuje za nástupce U-2S Dragon Lady

Lockheed Martin za vlastní náklady vyvíjí nové výškové špionážní letadlo TR-X. Lockheed nabízí ...

Tesla Model S pronásleduje špionážní letoun U-2

Elektromobil Tesla Model S dokáže ve své nejvýkonnější verzi P100D zrychlit z 0 na 100 km/h během ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • pavel rampir
    11:48 28.02.2019

    Primitivnost zde byla v nedomyšlené konstrukci extrémně odlehčeného větroně, jehož důsledky byly značná plandavost křídel a tím nepředvídatelnost nejen při sebemenších manévrech, ale i ...
    to je třeba tesat do kamene :-)
    Tento stroj jehož výroba byla obnovena v roce 1967 slouží dodnes.
    Je to nejlepší vizitka jeho nadčasové konstrukci a koncepci

    • cernakus
      16:56 28.02.2019

      Jistě, stejně nadcasovou jako ji má B-52, Tu-95 a Sojuz.

      RAZove hodlají položit rovnitko mezi levný a nadčasový? Nuz proč ne, ale to pak KLDR má nejnadcasovejsi armádu na světě :-)

  • cernakus
    21:20 25.02.2019

    Vtipná informační vložka jest tento článek. Ale zarazila mně několikrát opakovaná informace, že Američané předpokládali, že U-2 bude mimo výškový dosah sovětských radarů. Až do dnešního dne, jsem žil v domnění, že se počítalo s tím, že U-2 bude mimo výškový dosah raket. Nikdo soudný si asi nemohl myslet, že obrovské letadlo nebude vidět na radarech na pouhých 25 km.

    Jinak je stejně zajímavé, že tento v podstatě velmi primitivní a na manipulaci i pilotáž relativně složitý stroj, vydržel sloužit až do dnešních dnů.
    Čekal bych, že už bude dávno nahrazen pokročilejšími konstrukcemi, ideálně nějakou variantou Zephyru.

    • madrabbit
      10:38 26.02.2019

      Tohle by asi vysvětlil někdo od radarů - ale moje laická představa je, že každá anténa má určitý vyzařovací úhel - tedy nesvítí přímo nad sebe. Pak detecke probíhá na větší vzdálenost - otázkou je RCS Dragon Lady a případné ECM.

      • cernakus
        16:37 26.02.2019

        I kdyby to bylo 100km, tak v době vzniku se věděl pendrek o tvarovém a materiálovém stealth. I když materiálový se samozřejmě omezeně může dodatečně doplnit, tak je to obrovské letadlo s obrovským rozpětím křídel.

        Než sestřelili Powerse, bylo několik pokusů o sestřel ze sovětské strany, ale neúspěšných. To tudíž znamená, že o něm věděli, ale neměli jak jej sestřelit.

    • Czertik
      12:15 26.02.2019

      Proc si myslis ze to byl relativne velmi primitivni stroj ? Vzdyt rusove nikdy nedokazaly vyrobit jeho kopii.
      A moc u-2 sestreleno nebylo.

      • cernakus
        16:58 26.02.2019

        1) To, že nikdo nevyráběl kopii U-2 neznamená, že by to neuměl. U-2 je větroň s motorem. Se všemi aerodynamickými důsledky z toho plynoucími.
        2) Sověti přišli s RB verzí migu-25, které na rozdíl od U-2, byly nesestřelitelné při misi i 80tých letech nad Izraelem, který měl IMHO PVO blízkou úrovni USA.
        3) Sověti postavili vysoce pokročilý ekvivalent U-2 v 80tých letech, najdi si ho pod jménem Mjasiščev M-17/55 s ekvivalentními výkony, ale nikoliv jako špionážní letoun, ale jako výškový výzkumný letoun (NASA na ekvivalentní úkoly používala modifikaci U-2)

        Primitivnost zde byla v nedomyšlené konstrukci extrémně odlehčeného větroně, jehož důsledky byly značná plandavost křídel a tím nepředvídatelnost nejen při sebemenších manévrech, ale i nezvyklých nebo obtížných atmosférických podmínkách. Jinými slovy, U-2, na rozdíl třebas od SR-71 nebo Mig-25, nebyl letoun do každého počasí. O věhlasných problémech se vzletem a zejména přistáváním ani nemluvě (které jiné letadlo dnes potřebuje pozemního návodčího, aby říkal přes rádio pilotovi, jestli má správný úhel přiblížení).

        Sestřelenýh U-2 moc sice nebylo, ale od Vietnamu je dokázal sestřelit prakticky každá země, která si koupila exportní verzi SOvětských S-75 a vyšší. Třešničkou na dortu pak bylo, když nějakej anglán při cvičení "interceptnul" U-2 na staré dobré ligthning F3, což bylo lehce modernizovaná verze vrstevníka U-2.

        • Czertik
          19:32 26.02.2019

          1. ano, proto by melo byt relativne jednduche ho sestrojit :)
          2. jenze mig25 rb prisel, o kolik ? 25 let pozdeji ?
          3. mjasicev..ano..opet o cca 25 let pozdeji.

          Jiste ze u-2 nebyl letoun do kazdeho pocasi, ale to v te dobe nebyl zadny strategicky pruzkumny letoun :).
          Jiste ze mel jiste provozni tezkosti, vcetne pristavani, ale to bylo dani za na tehdejsi dobu nevidane vykony (opet te musim upozornit - rusove prisli s letounem co mel o neco vyssi vykony o celych 25 let pozdeji).
          Ano, jiste mohl ho sestrelit kazdy kdo si koupil s-75+, ale realita je takove ze NESETRELIL. Cili ten tvuj argument je takovy...no...teoreticky.

          • cernakus
            20:49 26.02.2019

            1) Nikdo neměl potřebu takové konkrétní letadlo s danými neduhy sestrojit. To, že SSA nikdy nepostavily jaderný ledoborec snad znamená, že by to neuměly nebo to spíše znamená že neměli tu potřebu? Žádný ledoborec (vyjma Sovětských a Ruských) nepřekonal dodnes ve výkonech Lenina. Co z toho plyne?
            2) Mno já ti nevím jak jsi na tom s matematikou, ale 1970 (zavedení Mig-25RB do služby) - 1957 (zavedení U-2 do služby a to ještě hodně improvizované) je spíše 13 let, nežli 25. Co myslíš ;-)
            3) Tady je to už správně, 25 let. Nicméně co nechápeš je, že Mjasičev nebyl průzkumný letoun. Byla to výzkumná výšková platforma pro průzkum atmosféry.

            Ad letoun do každého počasí. Asi jsi to nepochopil. Samozřejmě, že na plnění mise bylo třeba hezkého počasí, ale U-2 nebyl schopen bezpečného letu natož přistání ve zhoršených povětrnostních podmínkách. Tj. pokud na Bajkonurem bylo jasno, ale v Láhuru zrovna chcalo nebo silně foukalo, tak smolík, průzkumný let nebyl možný. S U-2 se mohlo létat jedině když předpověď na 10 hodin říkaly pro místo vzletu a přistání - jasno a prakticky bezvětří. Jinak to prostě nešlo (to se docela projevilo při Kubánské krizi, kdy dlouho nebylo počasí na průzkumné mise).

            Jinak tehdy nevídané výkony? Mno v roce 1957 možná. I když stačilo na English electru plácnout delší křídla a do 22km se vyšplhala taky. A napsat že Mig-25RB měl o něco vyšší výkony - to si jako děláš legraci? 3 krát vyšší rychlost a o 5km vyšší statický dostup jsou o něco vyšší výkony?

            Realita byla taková, že sestřelil. Sestřelili je Sověti, Kubánci, Číňané, Vietnamci. Prostě každý, kdo dostal do pracek Dvinu a chtěl je sestřelit. A znovu připomínám, že si ho "interceptnul" Ligthning F3. Letadlo, které konstrukcí je vrstevníkem U-2.

            Je pro tebe opravdu těžké pochopit, že U-2 byla znouzecnost, kdy stávající technologie neumožňovaly vyrobit takové výškové letadlo jinak, nežli že dali do větroně proudový motor (případně, že z výškového bombardéru udělali kluzák = RB-57)? S příchodem SR-71 (A-12) a Mig-25, jakož i se sestřelením Powerse bylo všem hlavním hráčům jasné, že střední aerodynamická výška s nízkou letovou rychlostí je nepoužitelné i na relativně zaostalé země, jako je KLDR. Tudíž už nikoho nenapadlo takovou krávovinu stavět.
            O to více je prostě překvapující, že nejhorší z těch krávovin přežila dodnes, zatímco pokročilejší letouny průzkumného určení jsou už na pravdě boží.

            Samozřejmě v tom bude hrát roli zřejmě ta extrémně nízká pořizovací cena a jakž takž přijatelné provozní náklady.

          • Czertik
            20:24 27.02.2019

            1. jo jasne, stratgicky pruzkum potrebovaly jenom amici, sssr ne :))). Tak me teda vysvetli proc teda vubec udelali verzi mig-25rb ? A amikum v te dobe lital sr-71 :)).
            A k tomu tvojemu ledoborci - dopln si info, ty nove ruske lenina prekonavaji a to dost vyrazne.
            Jinak skutecne, amici potrebu pro atomove ledoborce nemeli, to max kanada.
            2. Tak jo, verzi rb zavedli driv nez sem myslel..ale to nemeni nic na tom, ze ho stale zavedli 4 roky po sr-71, ktery byl vykony nekde jinde :).
            3. ano, mjasicev nemel urceni stategicky pruzkum, ale to nemeni nic na tom, ze jeho profil letu se u-2 velmi podobal :). Jak rychlosti, tak stoupavosti, tak dostupem. Byt mel myslim o neco vetsi nosnost.

            Ano, jiste ze pocasi u-2 omezovalo, a vzhledem k charakteru letounu skutecne nemohl pristavat na kazdem vojenskem letisti :).
            Ano, na tehdejsi dobu skutecne nevidane vykony - napis me jiny letoun (+-5 let) co mel srovnatelny dostup a dolet ?
            Je sice pekne ze na elektru stacilo dat vetsi kridla...ale v jakem roce to bylo ?
            A pokud ti jde o "porovnavani pindika" s tim jak ma 25 lepsi vykony a o kolik presne...ok, ok, ale nezapomen teda ho porovnat i s o 4 roky starsim sr-71..ale to uz ten tvuj rusky pindik vypada dost maly ze ?

            Ano, u-2 sestrelovaly ruzne narody, ale ty ztraty , vzhledem k poctu letu sou nizke. Jinych spionu padlo vic :).

            A k tomu powersovi - tak amikum bylo jasne jen to, ze uz nejsou v bezpeci pred raketami, zadny tehdejsi rusky stihaci letoun do te vysky nedokazal vystoupat, a jako bonus si rusove sestrelili 1 vlastni stihacku spolu s powersem :).

          • cernakus
            17:40 28.02.2019

            CZertik:

            1) Slučuješ dvě doby dohromady. V 50tých letech opravdu SSSR o strategický průzkum států NATO nestálo jednak z politických důvodů (stále věřili, že to jsou přece protinacističtí spojenci) a jednak z důvodů, že jejich HUMINT byl v té době daleko před možnostmi strategických průzkumných letů.
            V 70tých letech, kdy lítali SR-71 a Mig-25RB to už bylo jinak. Mimochodem, Sověti strategický průzkum dělali vždy satelity. Hlavně proto, že Migy neměly potřebný dolet. Ty dělaly taktický průzkum.
            Tvůj odkaz na překonání Lenina ruskými - a na americké straně přišlo SR-71. O tom to je, tvoje úroveň pochopení textu je velmi malá. Tak 2 stupeň ZŠ. Ještě jednou si to přečti a možná (snad) pochopíš.

            2) SR-71 překonával Mig-25RB jen v parametru doletu. Rychlosti měli stejné (Mig-25 za cenu poškození motoru vyšší) a dostup měl Mig-25RB značně vyšší. Ty vycházíš z parametrů záchytného stíhače Mig-25 s výzbrojí. To je chyba. I když to má stejný název, a Migy RB verze měly paralelní vývoj, ale od počátku to bylo dost jiné letadlo. To, že se později záchytné verze předělávaly na průzkumné (s o něco horšími parametry mimochodem) do toho vneslo další zmatky. Nicméně to není kritika SR-71, to bylo opravdu vymakané letadlo dohnané na hranu tehdejších možností a ne nějaká improvizace jako bylo právě U-2. Celá pointa byla v tom, že vyjma špatných datových znalostí, jsi našel obtížně pochopitelnou drzost dehonestovat parametry Mig-25RB ve srovnání s U-2. Přitom sám moc dobře víš, že tento průzkumný mig se dal srovnávat právě z SR-71, s kterým U-2 srovnání nesneslo ani s vydloubnutýma očima.

            3) Jeho profil letu se podobal? Možná by jsi se měl ještě jednou podívat na prázdné a vzletové hmotnosti. M-17 bylo letadlo, ne motorizovaný větroň, netrpělo plandavostí křídel a umožňovalo poměrně ostré manévry a jeho přebytek tahu (v M-55 o více jak 2,5x) mu zajišťovaly i vyšší stoupavost.
            Jeho stabilita v letu je taková, že se o něm uvažuje jako o platformě pro start nosiče mikrosatelitů. Jsou to dost jiná letadla. Také vznikla v jiné době, za jiných podmínek a k jiným účelům. Jejich společný jmenovatel je tak vlastně jen vysoký dostup při subsonických rychlostech.

            Ten letoun co měl srovnatelný dostup i dolet se jmenoval RB-57, už jsem ti ho uvedl dříve. Byl to vrstevník U-2 a dokonce se v praxi jednalo o bombardér English electric Canberra s přidělanými delšími křídly. Tedy defacto o britský letoun :-)
            Tvoje snaha přičarovat U-2 zázračné schopnosti ti nemůže vyjít ze dvou důvodů
            a) SSA době jeho vzniku nebyli špičkou leteckého oboru, tou byla Británie
            b) Jednalo se o čirou improvizaci kdy pokročilé technologie ještě nebyly k dispozici a přitom bylo nutné provádět špionáž nad SSSR a jinými státy. Právě díky své primitivnosti jej bylo možné zavést do služby tak rychle. Vem si, že vývoj navrhli v roce 1953, vývojové práce začaly v roce 1954 a první testovací let byl v roce 1955. To nevypovídá zrovna o nějaké propracovanosti designu. Pro srovnání SR-71 1957 - 1965 a to už nemuseli řešit podporu života, kterou už vyřešenou měli.

            Na Elektru ty křídla přilepili v roce 1955, první let měla o 3 měsíce později než U-2. Mohl bych tě prosím požádat, aby jsi si nejprve udělal alespoň nějaký průzkum wikiny, než něco napíšeš? Opravdu mně nebaví opravovat tě v základních datech, pokud na nich hodláš bazírovat.

            Opět nešlo o srovnávání pindíků, ale o to, že jsi sám přišel s premisou, že Mig-25RB .. a teď cituji "rusove prisli s letounem co mel o neco vyssi vykony..." což je do očí bijící nonsense.

            Opět pro sichr zopakuji, že výkony a kvality SR-71 uznávám a byl to lepší špionážní letoun nežli Mig-25RB. Ovšem bavíme se o U-2, že ano.

            Ad tvůj poslední odstavec - to už žvaníš, jen aby jsi byl v opozici, že? Všem hráčům bylo jasné, že pomalý let ve středních aerodynamických výškách již není bezpečný. A bylo jim fuk, jestli oponent byl schopen vystoupat s letadlem až k tobě a sejmout tě kulometem, nebo ti tam poslat naproti raketu.

          • Czertik
            21:20 28.02.2019

            cerny rus
            1. tohle si zkousej na nekoho kdo nevi nic o historii :). Jasne, rusove nepotrebovali v 50. strategicky pruzkum...protoze verili zapadu, ze to sou stale jeho (protinacistictvi) spojenci..co na tom, ze to byl prave stalin ktere ono spojenectvi uz efektivne zabil v 48 kdyz vybudoval zeleznou oponu. Ale jo, klidne sem poustej svoji propagandu, at se jeste vic ztrapnis.
            A ne, skutecne humint sssr nikdy nemel tak dobry, aby dokazal nahradit stragicky pruzkum. Alespon z toho co je verejne pristupne.
            A jo jasne, rusove v 70. delali stategicky pruzkum hlavne pomoci satelitu....co na tom, ze takovy pruzkum byl asi 80 000x drazsi nez pruzkum provadeny sr-71..pak se ale nemuzem divit ze sssr zbankrotoval a rozpadl se, kdyz ho vedli takovi "experti".
            A to ze sem nepochopil text...v cem se to moje porovnani od tvojeho porovnavani ?
            K tvemu "neprekonatelnemu" leninovi sem uvedl mladsi konstrukce, genereacne vyspelejsi, stejne jako ty k memu u2 si uvedl 25rb - v cem je rozdil ?
            a sr-71 sem uvedl proto, ze ses rozcival, jak sem se opovazil "ponizit" 25 tim, ze sem uvem uvedl ze byl "jen o neco" vykonejsi, misto toho kolikrat byl lepsi.
            Tak sem ti jen uved priklad, kdy ani ten nejlepsi sovetsky pruzkumak nestacil proti amickemu, takze to tvoje rozcilovani ze byl 3x rychlejsi nez u-2 se stalo zcela bezpredmetne.

            2. A ty blaboly ze ze mig 25 mel vyssi vykony mas z kama ?
            Mig 25rb - bezne 2,8m, se znicenim motoru 3,2 (stihaci s vyzbroji 2,4m max)
            sr-71 - bezne 3,3m.
            dostup mig 25 - 24km
            sr-71 - 25,9km.

            3. to, ze m-55 je plnohodnotne letadlo a ne vetron s motorem ti neberu :)))). A skutecne nemam problem mu pripsat i lepsi letove vlastnosti :).

            4. rb-57 - jenze ta vzletla poprve az po u2 :).
            U2 ti muze pripadat primitivni, ale kdyz vydrzel do dneska, tak ta primitivnost teda musela byt vic nez genialni a velmi funkcni.
            A skutecne mas pravdu ze verze d vzletla v 55, sem prave vedel jen o verzi f z 63 :).

            A v cem je nonsen to, kdyz sem napsal "rusove prisli s letounem co mel o neco vyssi vykony..." ?
            Sem ti slapl na kuri oko nebo na co ?
            Nebo nema snad mig25rb lepsi vykony ?

          • Czertik
            21:23 28.02.2019

            A k tomu mojemu poslednimu odstavci...pokud bylo kazdemu funk jestli spiona setreli letadlop nebo raketa...tak proc rusove proti powersovi posilali i letouny a nesetreliho jen raketami ?
            Nebo naopak ?