Nadzvukový letoun od NASA

Nadzvukové letadlo
Foto: Výsledky NASA mohou využít přední výrobci letecké techniky. Na obrázku projekt od společnosti Lockheed Martin. / Lockheed Martin

Již v roce 2025 bychom se mohli dočkat nového nástupce legendárních nadzvukových letounů Concorde. Na projektu intenzivně praccuje NASA, která v aerodynamickém tunelu hledá nejlepší uspořádaní budoucího letounu.



Concorde: Rychlý ale drahý a hlučný

Cesta na druhý konec světa zabere mnoho hodin, i když letíte dopravním letadlem rychlostí 800 – 900 km/h. Z Prahy do New Yorku to je vzdušnou čarou 6500 kilometrů a dopravní letadlo více než 900 kilometrů za jednu hodinu jednoduše neuletí.

Naproti tomu legendární Concorde dokázal létat rychlostí až Mach 2, tedy 2 352 km/h u hladiny moře. Přelet přes Atlantik trval podle proudění vzduchu v atmosféře 3 až 3,5 hodiny.

Bohužel provoz Concorde byl velmi drahý, což nakonec vedlo v roce 2003 k ukončení provozu flotily. Provozovatelé ani výrobce přitom neplánovali žádnou náhradu.

Celý článek si můžete přečíst na HYBRID.CZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

Úspěšný let hypersonického letounu X-51A Waverider

Firma Boeing má důvod k velké oslavě. Čtvrtá letová zkouška hypersonického stroje X-51A Waverider ...

Hypersonické zbraně: Budoucnost válčení v 21. století

Rusko a Spojené státy intenzivně pracují na hypersonických zbraních. Americké letectvo US Air Force ...

F-35 Lightning II: Letoun za dvě a půl miliardy

Stíhačku F-35 v posledních letech stíhají technické i rozpočtové problémy, ostatně jako každý nový ...

Hypersonický bombardér SR-72

Lockheed Martin potvrdila svůj záměr vyvinout hypersonický dálkový průzkumný a bombardovací letoun. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    09:34 05.07.2014

    Rim: Znám spoustu těch, co jsou zelení profesionálně (a nejsou to vojáci :-) ). A ať vzpomínám jak vzpomínám, žádný z nich rudý není, dokonce i oranžová je ve výrazné menšině ;-) ...Zobrazit celý příspěvek

    Rim: Znám spoustu těch, co jsou zelení profesionálně (a nejsou to vojáci :-) ). A ať vzpomínám jak vzpomínám, žádný z nich rudý není, dokonce i oranžová je ve výrazné menšině ;-) Ale je pravda, že na spoustu těch nejukřičenějších aktivistů to bude platit. Jenže soudit podle nich všechny, je jako soudit všechny pravičáky podle Hájka :-DSkrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:41 04.07.2014

    ...Tak o zelených (a nemyslím vojenskou zelenou :) ) se říká, že jsou jak melouni... Zvenku zelení, uvnitř rudí. :)

    ...Tak o zelených (a nemyslím vojenskou zelenou :) ) se říká, že jsou jak melouni... Zvenku zelení, uvnitř rudí. :)

  • KOLT
    09:51 04.07.2014

    Tak, nebo rudý.

    Tak, nebo rudý.

  • Ultramarinus
    17:20 03.07.2014

    Lepsi zeleny nez zadny.

    Lepsi zeleny nez zadny.

  • nevertemediam
    12:11 03.07.2014

    A co ma byt? Vsak zeleny mozog nie :D

    A co ma byt? Vsak zeleny mozog nie :D

  • Magister_Peditum
    07:42 02.07.2014

    nevertemediam: Voják - ekolog? :-D

    nevertemediam: Voják - ekolog? :-D

  • RiMr71
    16:31 01.07.2014

    to nevertemediam: ...neboj, za pár milionů let (v životě planety pidiprdík) nikdo ani nepozná, že jsme tu někdy byli... :)

    to nevertemediam: ...neboj, za pár milionů let (v životě planety pidiprdík) nikdo ani nepozná, že jsme tu někdy byli... :)

  • Vrata
    14:45 01.07.2014

    RiMr: jsem to ale nedovtipa. Dik.

    RiMr: jsem to ale nedovtipa. Dik.

  • nevertemediam
    13:15 01.07.2014

    No uz len to ludstvu chyba aby sa rozsirili masovo, uz dost zasieral atmosferu a zral neskutocne mnozstvo vzduchu a paliva, pochybujem ze ten novy bude dako radikalne setrnejsi

    No uz len to ludstvu chyba aby sa rozsirili masovo, uz dost zasieral atmosferu a zral neskutocne mnozstvo vzduchu a paliva, pochybujem ze ten novy bude dako radikalne setrnejsi

  • RiMr71
    12:51 01.07.2014

    JO, ještě proč ten dáraz na rychlost M2 tolik a tolik a hladiny moře - no páč se rychlost zvuku (a tím i hranice jejího překonání) s výškou mění. Ono je to vlastně tlakem, ...Zobrazit celý příspěvek

    JO, ještě proč ten dáraz na rychlost M2 tolik a tolik a hladiny moře - no páč se rychlost zvuku (a tím i hranice jejího překonání) s výškou mění. Ono je to vlastně tlakem, teplotou, atd, ale výška bude "stačit" .)Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:48 01.07.2014

    Autor tím pravděpodobně spíše myslel, vlastně to co napsal :) Tedy že "Mach 2, tedy 2 352 km/h u hladiny moře" - tedy že rychlost Mach2 (kterou COncorde létal) je u hladiny moře ...Zobrazit celý příspěvek

    Autor tím pravděpodobně spíše myslel, vlastně to co napsal :)
    Tedy že "Mach 2, tedy 2 352 km/h u hladiny moře" - tedy že rychlost Mach2 (kterou COncorde létal) je u hladiny moře cca tolik kolik napsal.
    Ale on té rychlosti skutečně dosahoval ve výškách cca 15-18km. "Dole", pokud "dole" bereme cca 9km létal podzvukově. Kdyby překonal rychlost zvuku ještě někde nad pevninou a nízko, to by moc populární nebyl :)Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    12:28 01.07.2014

    Concorde letal rychlosti 2352 km/h u hladiny more? Cekal bych ze naopak, ve velke vysce, tak 10 - 20 km.

    Concorde letal rychlosti 2352 km/h u hladiny more? Cekal bych ze naopak, ve velke vysce, tak 10 - 20 km.

Načítám diskuzi...