Náhrada MiGů-29 a Su-22: Polské letectvo hledí do budoucna

MiG-29 polského letectva; větší foto / John5199, CC BY 2.0

Během nedávné konference Století polského letectva: Perspektivy rozvoje diskuteři debatovali o budoucnosti polského letectva i o budoucnosti vedení leteckých operací celkově. Jedním z hlavních témat současného polského letectva je nákup několika desítek nových víceúčelových stíhaček, které nahradí zastaralé sovětské stíhací bombardéry Su-22 a frontové stíhačky MiG-29.

Páteř polského letectva tvoří 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Ve výzbroji F-16 najdeme nejmodernější zbraně vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně střel s plochou dráhou letu JASSM / JASSM-ER. Polské F-16 v letectvu doplňuje 29 stíhaček MiG-29 a 18 bombardérů Su-22. O jeden MiG-29 polské letectvo přišlo při nehodě v červenci letošního roku. Pilot se katapultoval ale bohužel nepřežil.

Letouny MiGy-29 a Su-22 prošly dílčí modernizací a byla jim prodloužena životnost. 16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského a izraelského průmyslu novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou. Vylepšenou avioniku dostalo také osm Su-22M4 a šest cvičných Su-22UM3K. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.

Není ale jasné, kolik polských MiGů-29 a Su-22 je skutečně bojeschopných. V případě MiGů-29 je problém především se servisem motorů RD-33. Navíc vzhledem k protiruským sankcím nemá Polsko přístup k ruským náhradním dílům ani pro jeden typ těchto letadel.

Mimo to polské letectvo provozuje osm lehkých cvičně-bojových proudových letounů M-346. Letos Varšava objednala další čtyři stroje s opcí na další čtveřici. Letouny slouží především k pokročilému výcviku pilotů stíhaček F-16. V budoucnu se navíc pro M-346 počítá s doplněním výzbroje vzduch-vzduch i vzduch-země.

Varšava chce v rámci programu Harpyje v roce 2020 vybrat nástupce MiGů-29 a Su-22. Odhady počtů nakupovaných letounů se liší, mluví se o 48 nových letadlech (nejpravděpodobnější varianta), ale také o 64 (preferuje polské letectvo) nebo dokonce 96 stíhačkách.

Penzionovaný generál Jerzy Gotowala na zmíněné konferenci uvedl: „Jestliže uvažujeme o kategorii dalšího letadla pro naší zemi, je třeba uvažovat o kategorii víceúčelového letadla, ale vybaveného zbraňovými systémy s dosahem 150-200-300 km do hloubky postavení nepřítele. Nemá dnes smysl uvažovat o obranném letectvu. Takové užívání letectva [pro obranné účely - pozn. red. ], to je jako válčit s jednou rukou zavázanou za zády a druhou se jen bránit […] Myslím si, že nesmíme také zapomenout na využití dálnic jako letišť, a vůbec dnes, kdy premiér Morawiecki staví dálnice. Je třeba vybudovat dvě až tři dálniční letiště, protože dnešní prostředky dlouhého dosahu nepřítele zničí naše letiště [na leteckých základnách - pozn. red.] již v první den války, nebo možná ještě dříve.“

Také generál Tadeusz Mikutel, zástupce velitele Operačního velitelství ozbrojených sil, souhlasí s tím, že letectvo musí být připraveno útočit: „Letectvo je ten typ ozbrojených sil, který dostane první úder nepřítele a musí ho přežít. Pro letectvo je přežití prvního úderu nejdůležitější, a to je teprve první fáze.“


Na MiGu-29 létá i první polská pilotka, která má krásnou přezdívku.

V další fázi se musí podle Mikutela letectvo soustředit na ničení prostředků protivzdušné obrany (PVO) nepřítele. K tomu nestačí jen vhodné letouny, ale především zbraně vzduch-země dlouhého dosahu a taktické balistické rakety. Polsko může pro tyto účely využít střely JASSM a JASSM-ER.

Generál Mikutel zároveň upozorňuje na finanční náročnost celého procesu. Navrhuje proto nakoupit nová letadla v rámci „strategické zakázky“ státu, mimo rozpočet ministerstva obrany. Stejným způsobem Polsko v roce 2003 nakoupilo 48 stíhaček F-16C/D za 3,2 miliardy dolarů. „Musíme nahradit 48 letadel [MiG-29 a Su-22 - pozn. red.] a pokud se zadaří, tak nakoupíme 64 letadel. To není snadný nákup. Zavedení F-16 do služby si vyžádalo miliardy zlotých do vybudování infrastruktury. Technologie je komplikovaná a nedá se tomu vyhnout [investicím do infrastruktury - pozn. red.].“

Polsko má do budoucna jasně nastavené priority v oblastí letectva a PVO. Jde o nákup bitevních vrtulníků v rámci programu Kruk, „středních“ dronů schopných nést výzbroj vzduch-země, systémů PVO středního dosahu Patriot, nákup raketometů Homar (k ničení postavení PVO nepřítele), nákup střel s plochou dráhou letu JASSM a JASSM-ER a především nákup nových víceúčelových stíhacích letounů v rámci programu Harpyje.

Podle plánů z roku 2015 měly nové víceúčelové stíhačky dorazit do Polska v roce 2022, nyní se mluví o roku 2024. Podle posledních informací ale polský ministr obrany Mariusz Blaszczak instruoval náčelníka generálního štábu Rajmunda Andrzejczaka, aby urychlil práce na programu Harpyje.


Polské F-16

V krátkém sdělení polské ministerstvo obrany uvedlo: „Ministr Mariusz Blaszczak instruoval náčelníka generálního štábu polské armády, aby urychlil realizaci programu [Harpyje - pozn. red.], což povede k získání stíhacích letounů nové generace, které nastaví novou kvalitu v leteckých operacích a v podpoře na bojišti. Stíhací letouny budou působit v provázané počítačové sítí s prostředky pro odepření přístupu [PVO - pozn. red.] a budou spolupracovat se spojeneckými vzdušnými silami.“

O dodávky letounů se utkají čtyři společnosti. Švédská firma SAAB nabízí Gripen E/F, Lockheed Martin stíhačky F-16 (zřejmě F-16E/F Block 70/72) a F-35A Lightning II, Boeing letouny F/A-18E/F Super Hornet a zřejmě také i F-15E Strike Eagle. Italská firma Leonardo nabízí stíhačku Eurofighter Typhoon a bojovou verzi M-346.

Polsko chce pro nové letouny také získat nejmodernější kontejnerové prostředky radioelektronického boje (REB) (viz video níže), aby nové stíhačky mohly účinně bojovat proti PVO nepřítele. Polské ministerstvo obrany v této věci oslovilo firmy Saab AB, Elbit Systems a Elta Systems.

Podle webu Defence24 Varšava vybere vítěze programu Harpyje již ve zmíněném roce 2020 a dodávky prvních letounů proběhnou v roce 2024. Polský web ale upozorňuje, že jde o hodně ambiciózní časový rámec pro tak komplikovaný program.

V současné době stále běží koncepční a analytické práce na programu Harpyje. Pro porovnání ‒ koncepční a analytické práce na programu Visla skončily v roce 2014, k podpisu dohody (nákup systémů Patriot) však došlo až v letošním roce.


Kontejnery pro REB jsou nepostradatelné v boji s nepřátelskou PVO.

V Polsku, a to i na vládní úrovni, existuje lobby propagující nákup stíhaček F-35 Lightning II. Ty by papírově zřejmě nejlépe plnily představy Varšavy o schopnostech nového stíhacího letadla (tedy boj proti PVO nepřítele). Nakoupit „superpokročilé“ stíhačky F-35 je jedna věc, udělat z nich bojeschopný systém je věc zcela jiná.

Hlavní překážkou jsou samozřejmě peníze (a hned za tím nedostatek kvalifikovaného personálu na všech úrovních). Pokud použijeme obecně univerzální vzorec ‒ 25 % za nákup letadel, 25 % za vybudování provozního zázemí a 50 % na provozní náklady po celou dobu životnosti ‒ ceny za nákup F-35 jsou následující:

Při jednotkové ceně 80 milionů dolarů za letadlo (cena po roce 2020) Polsko za 48 stíhaček F-35A zaplatí 3,84 miliardy dolarů a stejnou částku zaplatí za provozní zázemí. Vstupní investice bude tedy minimálně 7 miliard dolarů. Stejnou částku 7 miliard dolarů Polsko zhruba vydá za 40 let provozu F-35, tedy každý rok průměrně 175 milionů dolarů (čtyři miliardy Kč). V této částce jsou zahrnuty veškeré nutné náklady (výcvik, palivo, náhradní díly, servis, modernizace, atd. atd.) spojené se zajištěním provozu 48 stíhaček F-35 po dobu 40 let.

Jako finančně nejlogičtější pro Polsko se zdá tedy nákup nejnovějších verzí F-16 (neustále modernizovaných), spolu se špičkovou výzbrojí a specializovanými kontejnery (pro REB, průzkumné, atd.). Není třeba se bát, že pro F-16 nebudou v budoucnu k dispozici náhradní díly nebo servisní podpora. Celkově vzniklo 4500 letadel a dnes stále létá 3000 F-16 ve 25 zemích světa. Americké letectvo si přitom hodlá ponechat F-16 minimálně do roku 2046.

Mimochodem, pronájem českých stíhaček Gripen končí v roce 2027, nejvyšší čas uvažovat, co dál...

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku

Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem ...

Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?

Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu ...

Dodávky střel JASSM a JASSM-ER pro polské stíhačky F-16

V prosinci 2014 Varšava objednala první dávku amerických střel s plochou dráhou letu AGM-158A JASSM ...

Odyssea končí: Polská „korveta“ Slazak konečně na moři

Po 17 letech od položení kýlu poprvé vyplula do Gdaňského zálivu nejmodernější bojová loď polského ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • skelet
    19:55 01.12.2018

    škoda, že se asi nikdy nedozvíme pravděpodobnost ztrát. Začínám mít trošku z obavy z poměru kvantity vs kvality. Je sice hezké, že 24 letounů páté generace bude mít stejnou ...Zobrazit celý příspěvek

    škoda, že se asi nikdy nedozvíme pravděpodobnost ztrát. Začínám mít trošku z obavy z poměru kvantity vs kvality. Je sice hezké, že 24 letounů páté generace bude mít stejnou efektivitu 48 letounů 4.generace, ale na zemi jsou tak nějak.. na stejno.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:48 01.12.2018

    Lukas: jen poznámku, červená 40 na úvodní fotce je bývalá Česká 4012 :-)

    Lukas: jen poznámku, červená 40 na úvodní fotce je bývalá Česká 4012 :-)

  • Lukas
    19:23 01.12.2018

    Bez przesady... UK - EF-2000 i F-35 Włochy - EF-2000 i F-35 Być może i w Niemczech będzie F-35 obok EF-2000 oraz Hiszpania Francji i Rafale nie można lekceważyć My będziemy ...Zobrazit celý příspěvek

    Bez przesady...
    UK - EF-2000 i F-35
    Włochy - EF-2000 i F-35
    Być może i w Niemczech będzie F-35 obok EF-2000 oraz Hiszpania
    Francji i Rafale nie można lekceważyć

    My będziemy "średniakiem" - silniejsi od małych (Holandia, Dania, Belgia )
    Ale słabsi od dużych (UK, Niemcy, Francja)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:08 01.12.2018

    Tuším o Béčku uvažuje i Izrael – právě protože s ohledem na malé území mají obavu a vyřazení letišť. Ono je hezké, že jde dráha relativně rychle opravit. Jenže v moderních ...Zobrazit celý příspěvek

    Tuším o Béčku uvažuje i Izrael – právě protože s ohledem na malé území mají obavu a vyřazení letišť. Ono je hezké, že jde dráha relativně rychle opravit. Jenže v moderních konfliktech i to malé zdržení může znamenat hodně. Navíc vám ze zničené dráhy letadla neodstartují, takže v případě náhlého úderu stačí protlačit jednu střelu a všechna letadla daného letiště máte uzemněná, a tedy vystavená leteckému úderu nepřítele, proti kterému můžete bojovat pouze pomocí pozemní PVO.

    Ale je fakt, že finančně je to dost náročné, čili to asi není pro Polsko schůdné. I pokud pořídí „jen“ 24 ks F-35A, budou mít v součtu jedno z nejsilnějších letectev Evropy.Skrýt celý příspěvek

  • Repomen
    17:39 01.12.2018

    Toto sú hypotetické možnosti a neviem či to niektoré letectvo takto rieši (tie námorné verzie). Letisko je síce veľký a statický cieľ, ale nie je také jednoduché ho dlhodobo ...Zobrazit celý příspěvek

    Toto sú hypotetické možnosti a neviem či to niektoré letectvo takto rieši (tie námorné verzie). Letisko je síce veľký a statický cieľ, ale nie je také jednoduché ho dlhodobo vyradit z činnosti. Oprava vzletovej dráhy je relatívne ľahká a rýchla. Nebezpečnejšie sú škody na ostatnej infraštruktúre letiska - napríklad zničenie hangarov aj s lietadlami, sklady phm a munície a pod. Ak sa podarí útočníkov zničiť infraštruktúru, vtedy je to citeľne horšie (nie však definitívne), podstata je však v tom ze takto by bolo zničené zázemie aj pre F-35B. Okrem iného je takýto úder aj relatívne náročný, nakoľko je letecká základná náležite chránená PVO.Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    17:23 01.12.2018

    Jasné diky za opravu párkrát som po nej išiel,som si to ani neuvedomil,tam je aj zázemie.Vždy sa mi zdal použiteľný aj úsek diaľnice pri Prešove,preto ten omyl.Tú pri Novom Meste ...Zobrazit celý příspěvek

    Jasné diky za opravu párkrát som po nej išiel,som si to ani neuvedomil,tam je aj zázemie.Vždy sa mi zdal použiteľný aj úsek diaľnice pri Prešove,preto ten omyl.Tú pri Novom Meste mám prejdenu aj na pešo.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:37 01.12.2018

    Lukas: děkuji za upřesnění, máte tak jedno z nejlepších letectev v Evropě.
    Už máte nějaké zkušenosti s novými M 346?

    Lukas: děkuji za upřesnění, máte tak jedno z nejlepších letectev v Evropě.
    Už máte nějaké zkušenosti s novými M 346?

  • Miroslav
    14:12 01.12.2018

    Falko: Stíhačky majú možnosť pristávať na ceste ktorá ide popri leteckej základni v smere od Nižnej Šebastovej do Prešova. Nie na diaľnici PO - KE. Aj keď ide o cestu 1. triedy, je ...Zobrazit celý příspěvek

    Falko: Stíhačky majú možnosť pristávať na ceste ktorá ide popri leteckej základni v smere od Nižnej Šebastovej do Prešova. Nie na diaľnici PO - KE. Aj keď ide o cestu 1. triedy, je neobyčajne široká, rovná, bez stúpaní či klesaní. Popri ceste je voľný priestor. Vraj sú tam pozdĺž cesty zakopané svetlá či čo.Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    11:45 01.12.2018

    Lukas aj to je riešenie nie zlé ,ale tiež nie ideálne.Možno by Vaše F35A mali integrovaný padák ako Nórske.U nás sú také úseky dialnice dva :jeden pri Novom meste nad Vahom a druhý ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas aj to je riešenie nie zlé ,ale tiež nie ideálne.Možno by Vaše F35A mali integrovaný padák ako Nórske.U nás sú také úseky dialnice dva :jeden pri Novom meste nad Vahom a druhý na úseku medzi Košicami a Prešovom....Nie vždy je lacnejšie riešenie lepšie.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    11:21 01.12.2018

    Po co F-35B skoro w ramach modernizacji infrastruktury można wybudować dziesiątki DOL (Drogowe Odcinki Lotniskowe - highway strip ) Niestety - tego nie robią... :/ A to ...Zobrazit celý příspěvek

    Po co F-35B skoro w ramach modernizacji infrastruktury można wybudować dziesiątki DOL (Drogowe Odcinki Lotniskowe - highway strip )

    Niestety - tego nie robią... :/
    A to najtańsza odpowiedź na Iskandery....Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    11:01 01.12.2018

    Podľa mna: Aj keď by to bola drahá alternativa a dolet by bol kratší ,ako u A .Na mieste Polska by som kupoval 35ku v Bčku ,presne kvoli tomu čo popisuju aj generali v texte.Ak by ...Zobrazit celý příspěvek

    Podľa mna: Aj keď by to bola drahá alternativa a dolet by bol kratší ,ako u A .Na mieste Polska by som kupoval 35ku v Bčku ,presne kvoli tomu čo popisuju aj generali v texte.Ak by sa znicil protivnik letiská mohli by mať po krajine desiatky standov z mobilnymi hangarmi a mohli by lietať odkialkolvek skvelá výhoda v realnom boji.Otazka je ,ako to bude s financiami .Keby kupili aj len 24 F-35,tak budú mať väčšiu bojovú hodnotu,ako 48 F16tok.Aj keď ja osobne by som išiel do vyššieho počtu,znizoval by som tým cenu zazemia.A dokupoval by som to mobilné niečo ,ako plánuje US marine.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:15 01.12.2018

    Také si myslím, že pro Polsko je F-35 jasná volba. Stačí, aby jich koupili podstatně menší počet než oněch 48 ks, a posílí letectvo ve skutečnosti víc, než kdyby koupili plný počet ...Zobrazit celý příspěvek

    Také si myslím, že pro Polsko je F-35 jasná volba. Stačí, aby jich koupili podstatně menší počet než oněch 48 ks, a posílí letectvo ve skutečnosti víc, než kdyby koupili plný počet letadel 4. generace. Ne jen protože je to prostě nové éro, ale protože už mají 48 F-16, které budou ze schopností F-35 také těžit.

    Napadá mě spíš jiná kacířská myšlenka – když je Polsko „pokryto“ ruskými Iskandery ap., nestálo by za úvahu koupit třeba i jednu letku F-35B? Aby měl kdo létat, až budou letiště napadrť. Finančně je to ovšem asi zcela mimo...Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    08:51 01.12.2018

    F-35 je zatím dražší a měla by mít technologickou převahu nad letouny předešlé generace, tak proto ty nižší počty třeba v Belgii. V Evropě se v minulosti vyráběly F-16 pro několik ...Zobrazit celý příspěvek

    F-35 je zatím dražší a měla by mít technologickou převahu nad letouny předešlé generace, tak proto ty nižší počty třeba v Belgii. V Evropě se v minulosti vyráběly F-16 pro několik států, tak tam jsou nasnadě vyšší počty pro jednotlivé státy, byla taky studená válka, teď je relativně pohoda.Skrýt celý příspěvek

  • gangut
    08:43 01.12.2018

    Jura99
    Sokoly na rozdiel od migov odviedli hromadu práce tak isto ako by odviedli hromadu práce transportné lietadlá alebo vrtulníky miesto Saabov.

    Jura99
    Sokoly na rozdiel od migov odviedli hromadu práce tak isto ako by odviedli hromadu práce transportné lietadlá alebo vrtulníky miesto Saabov.

  • astor
    08:35 01.12.2018

    Jura 99 Když došlo k té slavné výměně Migů za Sokoly, tak poté Sokoly stály dva roky na ploše kbelského letiště a armáda pro ně hledala uplatnění. Po dvou letech stání pak ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura 99
    Když došlo k té slavné výměně Migů za Sokoly, tak poté Sokoly stály dva roky na ploše kbelského letiště a armáda pro ně hledala uplatnění. Po dvou letech stání pak provedeny opravy na úrovni GO, s totální výměnou všech gumových těsnění a ostatních dílů podléhajích stanoveným a zavedeným postupům. Následné přestavby dle různých zadání taky nebyly tak docela gratis.. A ano, Sokoly slouží relativně spolehlivě, ale o celkové úspěšnosti typu lze k exportům daného typu s úspěchem pochybovat. Výměna byla především politickým aktem, ne nepodobném šlapání na kříž při přestupu k z křesťanství na islám ( jak se traduje).Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    07:57 01.12.2018

    Pro flanker.jirka - Niekoniecznie - F-16 block 50/52/52+ i nowsze też mogą wykonywać operacje SEAD/DEAD Jest ADIEWS, a rozmowy ( ramach FMS) na temat AGM-88E AARGM ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro flanker.jirka - Niekoniecznie - F-16 block 50/52/52+ i nowsze też mogą wykonywać operacje SEAD/DEAD
    Jest ADIEWS, a rozmowy ( ramach FMS) na temat AGM-88E AARGM trwają...
    https://www.janes.com/article/...
    Przypominam że w USA "Wild Weasel" wyposażone są właśnie w F-16.

    JASSM też w pewnym sensie może być środkiem do niszczenia obrony przeciwlotniczej przeciwnika...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    07:56 01.12.2018

    flanker.jirka: výměna Mig-29A za Sokoly se zpětně neukazuje jako zcela špatný nápad. Sokoly odvedly za těch 25let moře práce. Migy by jen stály moře peněz a jejich výkony by tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: výměna Mig-29A za Sokoly se zpětně neukazuje jako zcela špatný nápad. Sokoly odvedly za těch 25let moře práce. Migy by jen stály moře peněz a jejich výkony by tomu neodpovídaly.

    Polákům bych přál F-35A, nejde také porovnávat cenu 1ks F-35A s cenou 1ks jiného stroje (např. F-16 nebo JAS-39), protože F-35A zmákne víc práce. Státy co nahrazují F-16 nákupem F-35A často berou menší počet než dosud měly, nikoliv asi náhodou (třeba v Belgii nahrazují 52ks F-16 počtem 34ks F-35A).

    Clanek: nejsem si jist, jestli do toho "krutě zjednodušeného" výpočtu jednotkové ceny slovenských F-16V nepatří místo ceny 1,6mld.€ ta cena 2,5mld€ za kompletní spektrum výbavy, pak jednotková cena stroje vyjde na 89mil.€/ks.Skrýt celý příspěvek

  • astor
    07:22 01.12.2018

    Polski kluci mají jako vždy velké oči a nahý zadek. Ale alespoň se nestydí, i když veřejně potenciálního nepřítele neoznačí, definovat hypotetického nepřítele. Na rozdíl od naší ...Zobrazit celý příspěvek

    Polski kluci mají jako vždy velké oči a nahý zadek. Ale alespoň se nestydí, i když veřejně potenciálního nepřítele neoznačí, definovat hypotetického nepřítele. Na rozdíl od naší vojenské doktríny, která ve své podlézavosti k Severoatlantickému paktu není schopna definovat státní a národní zájem a podle toho buduje české ozbrojené síly jako nájemní žoldnéřskou armádu, která nemá s českými zájmy dávno nic společného. Jinak přeji Polákům hodně úspěchů a dostatečný výkon národní ekonomiky, aby dokázali své zbrojní programy ufinancovat a nemuseli si na ně půjčovat tak,aby zadlužili několik dalších generací Poláků.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:21 30.11.2018

    Clanek: to už můžeme rovnou říct, ať zkusí Poláci českou cestu. Migy 29 vyměnit za W3A Sokol a SU 22 za Alcy :-) Ale jsou na tom s myšlením jinde než u nás a předpokládám, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: to už můžeme rovnou říct, ať zkusí Poláci českou cestu. Migy 29 vyměnit za W3A Sokol a SU 22 za Alcy :-)

    Ale jsou na tom s myšlením jinde než u nás a předpokládám, že náhradou SU 22 hudební něco, co bude schopné operací SEAD. Mají pro ně stále střely CH58. Žádný pro F 16 nemají, možná nějak žádnou ani ve verzi CJ.Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    21:31 30.11.2018

    Pokud to půjde, ať si koupí nějaké F-35, pokud ne, tak ty nejlepší F-16 minimálně z důvodu unifikace.

    Pokud to půjde, ať si koupí nějaké F-35, pokud ne, tak ty nejlepší F-16 minimálně z důvodu unifikace.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3