Náhrada MiGů-29 a Su-22: Polské letectvo hledí do budoucna

-
30. 11. 2018
-
69 komentářů
-
Jan Grohmann
Během nedávné konference Století polského letectva: Perspektivy rozvoje diskuteři debatovali o budoucnosti polského letectva i o budoucnosti vedení leteckých operací celkově. Jedním z hlavních témat současného polského letectva je nákup několika desítek nových víceúčelových stíhaček, které nahradí zastaralé sovětské stíhací bombardéry Su-22 a frontové stíhačky MiG-29.
Páteř polského letectva tvoří 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Ve výzbroji F-16 najdeme nejmodernější zbraně vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně střel s plochou dráhou letu JASSM / JASSM-ER. Polské F-16 v letectvu doplňuje 29 stíhaček MiG-29 a 18 bombardérů Su-22. O jeden MiG-29 polské letectvo přišlo při nehodě v červenci letošního roku. Pilot se katapultoval ale bohužel nepřežil.
Letouny MiGy-29 a Su-22 prošly dílčí modernizací a byla jim prodloužena životnost. 16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského a izraelského průmyslu novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou. Vylepšenou avioniku dostalo také osm Su-22M4 a šest cvičných Su-22UM3K. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.
Není ale jasné, kolik polských MiGů-29 a Su-22 je skutečně bojeschopných. V případě MiGů-29 je problém především se servisem motorů RD-33. Navíc vzhledem k protiruským sankcím nemá Polsko přístup k ruským náhradním dílům ani pro jeden typ těchto letadel.
Mimo to polské letectvo provozuje osm lehkých cvičně-bojových proudových letounů M-346. Letos Varšava objednala další čtyři stroje s opcí na další čtveřici. Letouny slouží především k pokročilému výcviku pilotů stíhaček F-16. V budoucnu se navíc pro M-346 počítá s doplněním výzbroje vzduch-vzduch i vzduch-země.
Varšava chce v rámci programu Harpyje v roce 2020 vybrat nástupce MiGů-29 a Su-22. Odhady počtů nakupovaných letounů se liší, mluví se o 48 nových letadlech (nejpravděpodobnější varianta), ale také o 64 (preferuje polské letectvo) nebo dokonce 96 stíhačkách.
Penzionovaný generál Jerzy Gotowala na zmíněné konferenci uvedl: „Jestliže uvažujeme o kategorii dalšího letadla pro naší zemi, je třeba uvažovat o kategorii víceúčelového letadla, ale vybaveného zbraňovými systémy s dosahem 150-200-300 km do hloubky postavení nepřítele. Nemá dnes smysl uvažovat o obranném letectvu. Takové užívání letectva [pro obranné účely - pozn. red. ], to je jako válčit s jednou rukou zavázanou za zády a druhou se jen bránit […] Myslím si, že nesmíme také zapomenout na využití dálnic jako letišť, a vůbec dnes, kdy premiér Morawiecki staví dálnice. Je třeba vybudovat dvě až tři dálniční letiště, protože dnešní prostředky dlouhého dosahu nepřítele zničí naše letiště [na leteckých základnách - pozn. red.] již v první den války, nebo možná ještě dříve.“
Také generál Tadeusz Mikutel, zástupce velitele Operačního velitelství ozbrojených sil, souhlasí s tím, že letectvo musí být připraveno útočit: „Letectvo je ten typ ozbrojených sil, který dostane první úder nepřítele a musí ho přežít. Pro letectvo je přežití prvního úderu nejdůležitější, a to je teprve první fáze.“
Na MiGu-29 létá i první polská pilotka, která má krásnou přezdívku.
V další fázi se musí podle Mikutela letectvo soustředit na ničení prostředků protivzdušné obrany (PVO) nepřítele. K tomu nestačí jen vhodné letouny, ale především zbraně vzduch-země dlouhého dosahu a taktické balistické rakety. Polsko může pro tyto účely využít střely JASSM a JASSM-ER.
Generál Mikutel zároveň upozorňuje na finanční náročnost celého procesu. Navrhuje proto nakoupit nová letadla v rámci „strategické zakázky“ státu, mimo rozpočet ministerstva obrany. Stejným způsobem Polsko v roce 2003 nakoupilo 48 stíhaček F-16C/D za 3,2 miliardy dolarů. „Musíme nahradit 48 letadel [MiG-29 a Su-22 - pozn. red.] a pokud se zadaří, tak nakoupíme 64 letadel. To není snadný nákup. Zavedení F-16 do služby si vyžádalo miliardy zlotých do vybudování infrastruktury. Technologie je komplikovaná a nedá se tomu vyhnout [investicím do infrastruktury - pozn. red.].“
Polsko má do budoucna jasně nastavené priority v oblastí letectva a PVO. Jde o nákup bitevních vrtulníků v rámci programu Kruk, „středních“ dronů schopných nést výzbroj vzduch-země, systémů PVO středního dosahu Patriot, nákup raketometů Homar (k ničení postavení PVO nepřítele), nákup střel s plochou dráhou letu JASSM a JASSM-ER a především nákup nových víceúčelových stíhacích letounů v rámci programu Harpyje.
Podle plánů z roku 2015 měly nové víceúčelové stíhačky dorazit do Polska v roce 2022, nyní se mluví o roku 2024. Podle posledních informací ale polský ministr obrany Mariusz Blaszczak instruoval náčelníka generálního štábu Rajmunda Andrzejczaka, aby urychlil práce na programu Harpyje.
Polské F-16
V krátkém sdělení polské ministerstvo obrany uvedlo: „Ministr Mariusz Blaszczak instruoval náčelníka generálního štábu polské armády, aby urychlil realizaci programu [Harpyje - pozn. red.], což povede k získání stíhacích letounů nové generace, které nastaví novou kvalitu v leteckých operacích a v podpoře na bojišti. Stíhací letouny budou působit v provázané počítačové sítí s prostředky pro odepření přístupu [PVO - pozn. red.] a budou spolupracovat se spojeneckými vzdušnými silami.“
O dodávky letounů se utkají čtyři společnosti. Švédská firma SAAB nabízí Gripen E/F, Lockheed Martin stíhačky F-16 (zřejmě F-16E/F Block 70/72) a F-35A Lightning II, Boeing letouny F/A-18E/F Super Hornet a zřejmě také i F-15E Strike Eagle. Italská firma Leonardo nabízí stíhačku Eurofighter Typhoon a bojovou verzi M-346.
Polsko chce pro nové letouny také získat nejmodernější kontejnerové prostředky radioelektronického boje (REB) (viz video níže), aby nové stíhačky mohly účinně bojovat proti PVO nepřítele. Polské ministerstvo obrany v této věci oslovilo firmy Saab AB, Elbit Systems a Elta Systems.
Podle webu Defence24 Varšava vybere vítěze programu Harpyje již ve zmíněném roce 2020 a dodávky prvních letounů proběhnou v roce 2024. Polský web ale upozorňuje, že jde o hodně ambiciózní časový rámec pro tak komplikovaný program.
V současné době stále běží koncepční a analytické práce na programu Harpyje. Pro porovnání ‒ koncepční a analytické práce na programu Visla skončily v roce 2014, k podpisu dohody (nákup systémů Patriot) však došlo až v letošním roce.
Kontejnery pro REB jsou nepostradatelné v boji s nepřátelskou PVO.
V Polsku, a to i na vládní úrovni, existuje lobby propagující nákup stíhaček F-35 Lightning II. Ty by papírově zřejmě nejlépe plnily představy Varšavy o schopnostech nového stíhacího letadla (tedy boj proti PVO nepřítele). Nakoupit „superpokročilé“ stíhačky F-35 je jedna věc, udělat z nich bojeschopný systém je věc zcela jiná.
Hlavní překážkou jsou samozřejmě peníze (a hned za tím nedostatek kvalifikovaného personálu na všech úrovních). Pokud použijeme obecně univerzální vzorec ‒ 25 % za nákup letadel, 25 % za vybudování provozního zázemí a 50 % na provozní náklady po celou dobu životnosti ‒ ceny za nákup F-35 jsou následující:
Při jednotkové ceně 80 milionů dolarů za letadlo (cena po roce 2020) Polsko za 48 stíhaček F-35A zaplatí 3,84 miliardy dolarů a stejnou částku zaplatí za provozní zázemí. Vstupní investice bude tedy minimálně 7 miliard dolarů. Stejnou částku 7 miliard dolarů Polsko zhruba vydá za 40 let provozu F-35, tedy každý rok průměrně 175 milionů dolarů (čtyři miliardy Kč). V této částce jsou zahrnuty veškeré nutné náklady (výcvik, palivo, náhradní díly, servis, modernizace, atd. atd.) spojené se zajištěním provozu 48 stíhaček F-35 po dobu 40 let.
Jako finančně nejlogičtější pro Polsko se zdá tedy nákup nejnovějších verzí F-16 (neustále modernizovaných), spolu se špičkovou výzbrojí a specializovanými kontejnery (pro REB, průzkumné, atd.). Není třeba se bát, že pro F-16 nebudou v budoucnu k dispozici náhradní díly nebo servisní podpora. Celkově vzniklo 4500 letadel a dnes stále létá 3000 F-16 ve 25 zemích světa. Americké letectvo si přitom hodlá ponechat F-16 minimálně do roku 2046.
Mimochodem, pronájem českých stíhaček Gripen končí v roce 2027, nejvyšší čas uvažovat, co dál...
Zdroj: Defence24
Související články
Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku
Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem ...
-
19.09.2018
-
49 komentářů
-
Jan Grohmann
Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?
Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu ...
-
30.10.2018
-
144 komentářů
-
Jan Grohmann
Dodávky střel JASSM a JASSM-ER pro polské stíhačky F-16
V prosinci 2014 Varšava objednala první dávku amerických střel s plochou dráhou letu AGM-158A JASSM ...
-
13.11.2018
-
53 komentářů
-
Jan Grohmann
Odyssea končí: Polská „korveta“ Slazak konečně na moři
Po 17 letech od položení kýlu poprvé vyplula do Gdaňského zálivu nejmodernější bojová loď polského ...
-
20.11.2018
-
55 komentářů
-
Jan Grohmann
Kolego Tecka - ja zawodowo pracuje przy inwestycjach wartych setki milionów a czasem i miliardów złotych. Gdyby sumował całkowity koszt projektów przy których brałem udział w ...Zobrazit celý příspěvek
Kolego Tecka - ja zawodowo pracuje przy inwestycjach wartych setki milionów a czasem i miliardów złotych. Gdyby sumował całkowity koszt projektów przy których brałem udział w ostatnich 8 latach to zapewne na jedną eskadrę by wystarczyło...
Ale ja umiem liczyć i wiem gdzie się mieści nasz budżet...
A nasz budżet to poziom bliższy Holandii niż "niedofinansowanych" Niemców
Za kilka lat po dostawie nowych amerykańskich zabawek % udział kosztów utrzymania w budżecie wzrośnie - i nie ma szans na to by wzrost gospodarczy kompensował wzrost kosztów bieżących oraz inflacje...
Zwłaszcza że wspaniały minister zadbał o to by młodych emerytów nie brakowało...
A jeszcze ciche dofinansowanie innych resortów - jak modernizacja dróg lokalnych za pół miliarda z budżetu MON - fajnie.
24 F-35 i 48 F-16 - ponad 100 pilotów z których każdy powinien wylatać ok. 180 h...
72 maszyny w 3 bazach Świdwin, Krzesiny i Łask...
Oby przy okazji rozbudowano bazy o dodatkowe pasy, bo jakoś nie widzę by Z-5 z generalnej cośkolwiek w tej sprawie "zaradziło"
A SP to nie tylko samoloty myśliwskie...Skrýt celý příspěvekPolaci mají velký problém, že rusové z Kaliningradu mají pokryté prakticky celé Polsko, a než potlačí systémy dlouhého dosahu... dle mého názoru na rozdíl od nás nemají tedy moc na ...Zobrazit celý příspěvek
Polaci mají velký problém, že rusové z Kaliningradu mají pokryté prakticky celé Polsko, a než potlačí systémy dlouhého dosahu... dle mého názoru na rozdíl od nás nemají tedy moc na výběr..
Jen jedna letka F-35 by výrazně zvedlo efektivitu jejich F-16 a dalších jejich systému - min patriot a himars.
Pokud jim přijde cena příliš vysoká, což z dlouhodobého hlediska není, protože cokoliv jiného jim jen těžko vydrží 40let.
Další možnost je nakoupit letku F-35 a doplnit to F-16 a časem jejich nejstarší kusy nahradit za něco jineho.
---
redakce se s 14mil usd docela trefila:)
Tady je to co předpokládá, že zaplatí Belgie.
34 F-35A za 4 miliard euro ($4.55 billion)
Pruměrná cena 117,6 mil euro($133,8 mil)
Flyaway 76 mil euro (cca $86 mil) for one F-35A - *34 = 2,miliard euro
pilot training, hangars and upkeep until 2030 1,42 miliard euro - 7y slow ramp up
První dodávka v 2023, objednáno konec 2018, tedy dodání během 3-4roku.
Celková cena za 40let
12,4 miliard euro
364,7mil euro stroj / 40let
600 million euro ($684 million) pod odhad Belgicke vlady
Provozní náklady 229mil euro ročně za 34 strojů, 54x F-16 je stojí 222mil euro
30% větší cena za letovou hodinu, o cca 38% nižší počty strojů, budou tedy nejspíš lítat víc jak F-16.
The total price of the deal, including the jets, pilot training, hangars and upkeep until 2030 was worth 4 miliard euros, Vandeput said, compared with the original budget of 4.6 miliard euros.
Over the 40-year life of the aircraft, the deal will cost Belgium 12.4 miliard euros, rather than the 15 miliard euros first projected, he said.
Letová hodina USAF je 29k usd, 8,5 je unit level manpower a 5 unit operations
PL - když vyjdu z čísel výše (předpokládám, že zázemí tu bude levnější, rozloží se na na větší počet strojů, ale zase Belgii odpustili náklady za vývoj 375mil usd, což u PL nemusí nastat)
Flyaway 40x76 = 3 miliard euro
117-76=41 41*40=1,6miliard na 7let
364,7*40=14,588 miliard za 40let /16,6miliard usd
Ale letová hodina USAF je 29k usd, z toho 8 je unit level manpower a 5 unit operations
F-16C/D 26k z toho 10 unit level manpower a 6 unit operations
Položky spojené s personálem je 40% částky za provozu F-35, takže se dá předpokládat, že provoz v PL bude levnější než v Belgii.Skrýt celý příspěvekForumowy kolega Lukas , jakiś taki sceptyczny ..a tu piątek ,po całym tygodniu pracy... Wróciłem wczoraj z Lubelskiego i muszę przyznać,ze tam to wieje chłodem od wschodu... a ...Zobrazit celý příspěvek
Forumowy kolega Lukas , jakiś taki sceptyczny ..a tu piątek ,po całym tygodniu pracy... Wróciłem wczoraj z Lubelskiego i muszę przyznać,ze tam to wieje chłodem od wschodu... a miasto Lublin coraz piękniejsze i zadbane
Ps. A kolega to wie ile (tak naprawdę) szwęda się pieniędzy po naszym kraju ? ..i nie mierzmy niżej niż Belgia ;)Skrýt celý příspěvekOmezený počet F 35 bude lepší než cokoliv jiného z té nabídky. Dvoumotoráky nepotřebují.
Clanek: 500 hodin na rok pro jednu mašinu a to se děje v které zemi?Omezený počet F 35 bude lepší než cokoliv jiného z té nabídky. Dvoumotoráky nepotřebují.
Clanek: 500 hodin na rok pro jednu mašinu a to se děje v které zemi?Poláci s mindrákem zneuznalé mocnosti lezou USA do řitě. Nakoupí hromadu letadel a stejně zůstanou vazaly. A kupovat F 35 to je teprve blázinec. USA je potřebují prodávat, ...Zobrazit celý příspěvek
Poláci s mindrákem zneuznalé mocnosti lezou USA do řitě.
Nakoupí hromadu letadel a stejně zůstanou vazaly.
A kupovat F 35 to je teprve blázinec.
USA je potřebují prodávat, aby se jim tahle šílenost zaplatila a zároveň jim vyhovuje, když tyhle přepadové stíhače, které pošlou na Rusko nebudou jejich, až si budou ověřovat, jestli ruská PVO nebo jejich neviditelné letectvo.Skrýt celý příspěvekBez emocji Nie będzie 64 nowych maszyny, ani 48... 32 jest bardzo mało prawdopodobne 24 F-35 to realna liczba.... Tylko trzeba zamówić dziś to dostawy będą - w 2028 - ...Zobrazit celý příspěvek
Bez emocji
Nie będzie 64 nowych maszyny, ani 48...
32 jest bardzo mało prawdopodobne
24 F-35 to realna liczba....
Tylko trzeba zamówić dziś to dostawy będą - w 2028 - akurat MiGi pójdą do...
muzeum
Inna sprawa to ciekawi mnie inny projekt - F-15XSkrýt celý příspěvekRase
To nawigacja może nam się jeszcze trochę poprzesuwać w nieodległej przyszłości ...na przykład,szwedzkie kompasy wskazują południe jako kierunek ;)Rase
To nawigacja może nam się jeszcze trochę poprzesuwać w nieodległej przyszłości ...na przykład,szwedzkie kompasy wskazują południe jako kierunek ;)Výpočet je jen klasická matematiky provozu... U nás jako u kontraktu na SR pláčeme nad malým počtem, což ale jen zvyšuje jednotkovou cenu. Popravdě by získaly jen další stroj ...Zobrazit celý příspěvek
Výpočet je jen klasická matematiky provozu... U nás jako u kontraktu na SR pláčeme nad malým počtem, což ale jen zvyšuje jednotkovou cenu.
Popravdě by získaly jen další stroj co by jim umožnil překlenout dobu, až ty F-16 budou dosluhovat a bude se natahovat nástupce vs přidání náletu hodin.
Celkem by mně zajímalo, co by pak vycházelo ten Kanaďanům... Ovčané to chtěli, občané si to taky zaplatí.Skrýt celý příspěvektaky si myslím, ona F-35 by pro ně byla skvělá, jen nebude hned - nevím zda se obdobně čeká i na jiná letadla, nebo se jen zdá že výroba běží / nabíhá pomalu (?) Pokud jde o F-16, ...Zobrazit celý příspěvek
taky si myslím, ona F-35 by pro ně byla skvělá, jen nebude hned - nevím zda se obdobně čeká i na jiná letadla, nebo se jen zdá že výroba běží / nabíhá pomalu (?) Pokud jde o F-16, tak taková verze block 70/72 je jediná smysluplná. Snad nekoupí nějaké olétané uloženky z pouště, aby ušetřili pár peněz za samotný nákup - víc pak zase vyhodí za údržbu. Je docela sranda, jak se na východě Evropy začíná dařit F-16 a na západě zas F-35.Skrýt celý příspěvek
To ze maji americani lip rozdane karty je u Polaku jasne, ale F-15 nebo F-18 by mi teda v jejich pripade davala smysl ze vseho co se nabizi dalece, dalece nejmin. Cokoliv koupi se ...Zobrazit celý příspěvek
To ze maji americani lip rozdane karty je u Polaku jasne, ale F-15 nebo F-18 by mi teda v jejich pripade davala smysl ze vseho co se nabizi dalece, dalece nejmin. Cokoliv koupi se koupi na 30-40 let a proc se na 40 let zasekat s sice dnes jeste modernim, ale celkove proste prekonanym !dvoumotorakem!? Chapu to v pripade Izraele, ktery uz ma na F-15 zazemi a pekne tak rozlozi zatez mezi dva typy (a nespolehne se slepe jen na jeden), to je ale jina situace nez nasi severni sousede.
Mno uvidime, z pohledu podpory Boeingu to samozrejme smysl dava, jen kvuli polakum doufam, ze se k necemu takovemu nenechaji ukecat.Skrýt celý příspěvekUž se to sice psalo jinde, ale hodí se to i sem. Pro Polsko nemá smysl, kupovat si náklonnost od Švédska, nebo Itálie (s Airbusem se už dřív pohádali kvůli vrtulníkům). Je v celku ...Zobrazit celý příspěvek
Už se to sice psalo jinde, ale hodí se to i sem. Pro Polsko nemá smysl, kupovat si náklonnost od Švédska, nebo Itálie (s Airbusem se už dřív pohádali kvůli vrtulníkům). Je v celku jedno, zda koupí F-16, F-35, F-15 nebo F/A-18, ale myslím že vyberou americkou mašinu. Trumpovi jeho "stíhačková" politika docela funguje a v polsku to nebude jiné. F-35 s eprodávají samy, F-16 mají nasmlouvaných hodně, tak očekávám, že největší podporu od státu dostane Boeing :-)Skrýt celý příspěvek
Myslím že by bylo férové uvést i náklady za nákup, zázemí a provoz u ostatních strojů, než jen u F-35. Taky mi náklady na roční provoz přijdou nízké. Pokud jde o AČR, tak budeme ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že by bylo férové uvést i náklady za nákup, zázemí a provoz u ostatních strojů, než jen u F-35. Taky mi náklady na roční provoz přijdou nízké. Pokud jde o AČR, tak budeme hoblovat Gripeny až do onoho roku 2027 a nikdo nic nebude řešit. Na poslední chvíli se ukáže že by nebylo na čem lítat a vydyndáme od svédů prodloužení pronájmu, ale to už bude za hodně fest přepálenou cenu, případně nám je odprodají za cenu F-35 :-D klasika no.Skrýt celý příspěvek
Je tam tolik promenych, ze to takhle lehce nerozseknete. Provozni naklady se vazou na nalety, pokud budou polaci poptavat 100h / letadlo / rok budou s naklady nekde jinde nez kdyz ...Zobrazit celý příspěvek
Je tam tolik promenych, ze to takhle lehce nerozseknete. Provozni naklady se vazou na nalety, pokud budou polaci poptavat 100h / letadlo / rok budou s naklady nekde jinde nez kdyz si reknou o 500h / letadlo / rok. A tech 160mil pak plati pro co? Netusime.
Docela fajn by bylo pokud toto resila treba Belgie, tak aby sve zjisteni dala v ramci aliance k dispozici.
Jinak pokud by platil (krute zjednoduseny) vzorec z clanku a za predpokladu ze 1) v cene planovaneho slovenskeho kontraktu jsou 2 roky podpory a 2) vime kolik munice se bude porizovat, pak by se z tech 1,6mld E dala odvodit jednotkova cena F-16 ciste za stroj, ktera by se dala konecne trosku lip srovnat s F-35, coz je zdejsi oblibena kratochvile :)). Z tech 115mil Euro za kus, ktere vychazi ted prostym delenim, by to razem spadlo pod polovinu tehle castky, treba nekam k 50-60mil E / kus, coz je furt solidne pod cenou za jakou jde (nebo teprve pujde) F-35.
K Polsku
za me nema smysl kupovat nic moc jineho nez prave F-35. Drzet tandem F-16 + F-35 po nejakou dobu a az se F-16 dolitaji, pak se zamyslet nad tim zda by Polsko nesneslo i nejaky dvoumotorak, klidne z evropy, klidne tu novou generaci na ktere se postupne zacina pracovat. Sam jsem zvedav k cemu se Polsko nakonec rozhoupe, precijen kdyby sli do F-35 nebo do Gripenu E/F v obou pripadech by melo smysl aby se CR pridala.Skrýt celý příspěvekTvrdit, ze prevadzka 48 F-35 bude stat rocne 175 mil. €, cize asi 160 mil. € je velmi optimisticke. V vskutocnosti nerealne. Tolko ich bude stat prevadzka mozno polovice strojov.
Tvrdit, ze prevadzka 48 F-35 bude stat rocne 175 mil. €, cize asi 160 mil. € je velmi optimisticke. V vskutocnosti nerealne. Tolko ich bude stat prevadzka mozno polovice strojov.
Čo sa údržby a súčiastok k Mig-29 týka, tak by sa hádam Poliaci mohli pozrieť, čo ostalo po ich vyradení Maďarom a v akom je to stave. Zhruba takto pred rokom sa tie svoje lietadlá ...Zobrazit celý příspěvek
Čo sa údržby a súčiastok k Mig-29 týka, tak by sa hádam Poliaci mohli pozrieť, čo ostalo po ich vyradení Maďarom a v akom je to stave. Zhruba takto pred rokom sa tie svoje lietadlá i s motormi a iným príslušenstvom Maďari pokúšali vydražiť, no nik sa im na dražbu neprihlásil:
https://www.napi.hu/magyar_gaz... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...