Náhrada za legendární AWACS: NATO kupuje letouny E-7A Wedgetail

Náhrada za legendární AWACS: NATO kupuje letouny E-7A Wedgetail
Australský E-7 Wedgetail / U.S. Air Force, Airman 1st Class Makenna Gott (Zvětšit)

NATO kupuje létající střediska včasné výstrahy a řízení letového provozu AEW&C (Airborne Early Warning and Control) E-7A Wedgetail. Letouny nahradí Boeing E-3 Sentry AWACS (Airborne Warning and Control System). NATO tak podle očekávání kopíruje přístup amerického letectva (USAF).

Aliance prozatím nakoupí šest Wedgetailů. Výroba se rozběhne příští rok a letouny převezmou úkoly střežení vzdušného prostoru NATO v roce 2031. Akviziční částka nebyla zveřejněna – půjde ale historicky o jednu z největších investic NATO.

Nyní alianční „letka AWACS“ (NATO Airborne Early Warning and Control Force), podřízená aliančnímu velitelství AIRCOM (Allied Air Command), z německé letecké základny Geilenkirchen provozuje 14 E-3A z původních 18 strojů zavedených do služby v 80. letech minulého století.

Alianční AWACSy se účastnily všech významných operací NATO, včetně boje proti Islámskému státu a působí na východním křídle NATO po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2014.

Letouny od firmy Boeing nakoupí alianční agentura NSPA (NATO Support and Procurement Agency) pomocí obchodní procedury americké vlády FMS (Foreign Military Sales), tedy nikoliv na základě komerčního nákupu.

NSPA označuje Wedgetail jako v současnosti jediný známý systém schopný splnit klíčové operační požadavky strategických velitelství NATO a je k dispozici v požadovaném termínu. Wedgetail porazil několik dalších nabídek, včetně švédského Global Eye (Bombardier Global 6500) a E-2D Advanced Hawkeye od společnosti Northrop Grumman.


E-7 Wedgetail

„Přehledové a kontrolní letouny jsou pro kolektivní obranu NATO klíčové a vítám závazek spojenců investovat do špičkových schopností,“ uvedl generální tajemník NATO Jens Stoltenberg. „Spojenci mohou díky sdružování zdrojů společně nakupovat a provozovat klíčové systémy, jejichž nákup by byl pro jednotlivé země příliš nákladný. Tato investice do nejmodernějších technologií ukazuje sílu transatlantické obranné spolupráce v době, kdy se nadále přizpůsobujeme nestabilnějšímu světu.“

Aliance Wedgetail popisuje jako pokročilý AEW&C zajišťující situační povědomí ve vzdušném prostoru a poskytující schopnosti velení a řízení leteckého provozu. Radar Northrop Grumman MESA (Multi-role Active Electronically Scanned Array) umístěný na hřbetě letounu umí odhalit nepřátelské letouny a střely na vzdálenost až 370 kilometrů a nasměrovat k nim stíhací letouny NATO. Radar zvládá současně detekovat a sledovat více než 3000 cílů.

Integrovaný systém detekce přítel-nepřítel (IFF) se současným režimem Mode 5 identifikuje kontakty až do vzdálenosti 570 kilometrů. Pro vlastní ochranu je letoun vybaven mimo jiné koutovými odražeči a světlicemi.

E-7A vychází z militarizované verze komerčního B737-700ER. Letoun má možnost doplňování paliva za letu. V tom případě se výdrž ve vzduchu prodlouží až na devět hodin a dolet na 6500 kilometrů. Interiér je kompletně přestavěn – obsahuje deset počítačových konzolí ovládající výkonné palubní počítače a rozsáhlé komunikační vybavení. Součástí interiéru je odpočinková zóna.


E-7A se stanou součástí budoucího aliančního systému dohledy a kontroly vzdušného prostoru AFSC. 

Schopnosti E-7A jsou zcela nezbytné pro úkoly protivzdušné obrany NATO, zejména pro boj s nízko letícími cíli, jako jsou nepřátelské vrtulníky, ale zejména střely s plochou dráhou letu. Ostatně po skandálu s průnikem ruské střely Ch-55 na polské území se Varšava rozhodla pořídit švédské stroje GlobalEye.

Aliančním E-3A končí životnost v roce 2035 a prodloužení provozu není reálné. Důvod je prostý – E-3A stojí na platformě B707 ze 60. let minulého století. B707 a příslušné motory TF33 (a tedy potřebné náhradní díly) se několik desítek let nevyrábí. U civilních leteckých společností B707 již dávno přestal létat.

Nákup šesti aliančních E-7A je považován za minimální náhradu. Ve hře tak zůstává pořízení většího počtu letounů. Výběr E-7A byl předurčen obdobným rozhodnutím USAF z února 2023. Američané získají v letech 2027 až 2031 celkově 26 letounů E-7A. První americký E-7A dorazí v roce 2027 a poslední má být ve službě do roku 2032.

USAF pořízení E-7 charakterizuje jako „naléhavé“, protože míra využitelnosti stárnoucích E-3 v posledních letech klesla pod 60 %. Tato naléhavost si vyžádala použití komerčně dostupného řešení. Americké E-7 ale získají jedinečnou sadu vybavení, včetně rozsáhlejších komunikačních funkcí a možnosti použití letounu k řízení bojových dronů.


Společnosti Airbus Defence and Space, Northrop Grumman a sedmi dalších průmyslových subjektů utvořily tým ASPAARO. Jde o jeden ze tří týmů mající za cíl navrhnout technické řešení AFSC.

S letounem Wedgetail létají nebo plánují jeho nasazení také Austrálie, Jižní Korea, Velká Británie a Turecko.

Alianční E-7A budou mít v Geilenkirchenu hlavní základnu. Současně mohou operovat z několika předsunutých základen v Evropě. Wedgetail se stanou klíčovou součástí budoucího aliančního systému dohledu a kontroly vzdušného prostoru AFSC (Alliance Future Surveillance and Control). Kromě pilotovaných E-7A se součástí AFSC stanou také bezpilotní letouny a satelity. Konečná podoba AFSC je předmětem soutěže – konkurenční návrhy předložily konsorcia ASPAARO (Atlantic Strategic Partnership for Advanced All-domain Resilient Operations), Ability a konsorcium vedené General Atomics.

Obdobným aliančním projektem, avšak pro sledování pozemních a námořních cílů, je AGS (Alliance Ground Surveillance) využívající výškové proudové drony RQ-4 Global Hawk.

Zdroj: NSPA, ESUT

Nahlásit chybu v článku


Související články

NATO hledá náhradu za E-3 Sentry AWACS

Severoatlantická aliance na konci roku příjme rozhodnutí o nástupci legendárních letounů včasné ...

Americké letectvo kupuje letouny včasné výstrahy E-7 Wedgetail

Americké letectvo (USAF) postupně stáhne z výzbroje letouny včasné výstrahy a řízení leteckého ...

E-7A Wedgetail pro americké letectvo

Americké letectvo (USAF) udělilo firmě Boeing kontrakt na stavbu dvou prototypů nových letounů ...

Hráz proti ruským střelám: Polsko kupuje švédské awacsy GlobalEye

Polsko se Švédském jedná o nákupu letounů včasné výstrahy, velení a řízení AEW&C (Airborne Early ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • bandurka
    08:33 29.11.2023

    Nieco o tomto lietadle a jeho antene: https://twitter.com/QE1045/sta...

    Nieco o tomto lietadle a jeho antene: https://twitter.com/QE1045/sta...

  • SYN_
    11:32 26.11.2023

    Tak ano, na jedné straně poukazovat na 707 "ze šedesátých let" a nahrazovat to o "celých" 25 let mladší platformou... (737NG "launched in 1993, produced since 1997") Jistěže jde o ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ano, na jedné straně poukazovat na 707 "ze šedesátých let" a nahrazovat to o "celých" 25 let mladší platformou... (737NG "launched in 1993, produced since 1997")
    Jistěže jde o pokrok, ale pořád ještě citelně "pozadu" za současností... leda by dopředu počítali s remotorizací v budoucnu?Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      20:53 26.11.2023

      Boeing 737 se vyrábí stále ve verzi 737 MAX. Aerolinky je budou ještě dlouho používat. Servis motorů tak bude zajištěn. Wedgetaily z novo výroby pro USA a NATO budou zahrnovat ...Zobrazit celý příspěvek

      Boeing 737 se vyrábí stále ve verzi 737 MAX. Aerolinky je budou ještě dlouho používat. Servis motorů tak bude zajištěn. Wedgetaily z novo výroby pro USA a NATO budou zahrnovat generační úpravy jak na platformě, tak na radaru, který vývojově také 25 let starý.
      Zajímavější je na první pohled menší počet objednávaných strojů. Nahradit 14 výkoných letadel i přes jejich stáří bude jen částečná. Možná počítají s tím, že si budou státy některé věci řešit sami díky nákupu Global Eye (Švédsko, Polsko, Řecko) a izraelského Gulf G 550 CAEW do Itálie.Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        20:02 27.11.2023

        Tak jistěžě se vyrábí 737MAX, ten ovšem má motory LEAP-1B, kdežto Wedgetail je postavený na draku 737NG s motory CFM56-7B27A, což je přecejen o jednu generaci zpátky. Jistěže se ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak jistěžě se vyrábí 737MAX, ten ovšem má motory LEAP-1B, kdežto Wedgetail je postavený na draku 737NG s motory CFM56-7B27A, což je přecejen o jednu generaci zpátky. Jistěže se budou ještě docela dlouho vyrábět na ně díly, tipnul bych si tak dvacet let, potom nastane podobná situace jako u Sentry...
        U toho počtu - přece nikdo neřekl že je konečný že...Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          15:44 29.11.2023

          Snad si nemyslíte, že koupí letadla bez smluvního závázání na udržení provozuschopnosti po dobu služby?

          Snad si nemyslíte, že koupí letadla bez smluvního závázání na udržení provozuschopnosti po dobu služby?

    • Mr.Tomas
      09:25 27.11.2023

      Pozeráte sa na to rovnakou optikou ako slovenskí kritici F-16. Oni tiež vidia len to, že F-16 bola zavedená do služby 5 rokov pred MiG-29. Takže MiG je pre nich automaticky mladší, ...Zobrazit celý příspěvek

      Pozeráte sa na to rovnakou optikou ako slovenskí kritici F-16. Oni tiež vidia len to, že F-16 bola zavedená do služby 5 rokov pred MiG-29. Takže MiG je pre nich automaticky mladší, lepší, efektívnejší, perspektívnejší.Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        20:15 27.11.2023

        Ale to přece ne, dívám se na to zhruba stejnou logikou podle které není možno již déle udržet funkční E3 Sentry, protože už dávno skončila dostupnost náhradních dílů pro jejich ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale to přece ne, dívám se na to zhruba stejnou logikou podle které není možno již déle udržet funkční E3 Sentry, protože už dávno skončila dostupnost náhradních dílů pro jejich motory ("B707 a příslušné motory TF33 (a tedy potřebné náhradní díly) se několik desítek let nevyrábí. U civilních leteckých společností B707 již dávno přestal létat.")...
        Takže se aspoň trochu podivuji proč "nový" Wedgetail zakládají na motorech které jsou v tuto chvíli (teprve?) 25 let "staré" ("The CFM56-7 first ran on 21 April 1995") a ne na motorech co jsou "staré" teprve 7 let ("In 2016, the engine was introduced in August on the Airbus A320neo")
        Jako asi to holt "blbě vyšlo" nebo nechtěli riskovat montáž radaru na tehdy zcela nový trup+motory, ale důsledkem bude těch cca. 15 let o které nosná platforma "skončí" dřív. Možná tou dobou bude dávno zastaralý radar a tedy to nebude problém, uvidíme, dnes by E3 ještě nutně nemuseli vyhazovat nebýt těch jejich motorů...

        P.S. V civilní sféře nové motory (generace LEAP/GTF) představovaly oproti předchozí generaci skok o zhruba 20% úspory paliva, což se kromě ceny paliva projevilo pozitivně též růstem doletu (při stejné kapacitě nádrží). Z toho důvodu bych neočekával že si "NGčka" letecké společnosti budou masově hýčkat a udržovat dlouhodobě v chodu, když MAXů přecejen nakonec bude docela dost.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...