Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

AH-1Z Viper a UH-1Y Venom v českých barvách. / Bell Helicopters

Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. Bell nabízí Armádě České republiky víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom a bitevní AH-1Z Viper. Nové bitevní vrtulníky poptává také Polsko. Může Česká republika a Polsko při nákupu vrtulníků postupovat společně?

Nabízí se spolupráce...

Polsko na začátku letošního roku vybralo nový víceúčelový vrtulník H225M Caracal. V první fázi Polsko nakoupí 50 strojů, v polovině příštího desetiletí pak dalších 20 vrtulníků. Náš severní soused v rámci programu Kruk (Havran) rovněž poptává 32 moderních bitevních vrtulníků.

Armáda České republiky plánuje postupně nahradit ruské vrtulníky Mi-8/17 a Mi-24 za nový západní typ. V současné době Armáda ČR definuje požadavky, co vlastně nový vrtulník musí umět. Podle současných plánů se uvažuje v první fázi o nákupu 12 víceúčelových vrtulníků.

V delším časovém horizontu Česká republika plánuje akvizici celkově 30 až 35 vrtulníků, které postupně nahradí celou flotilu ruských vrtulníků. “Jistý” je nákup víceúčelových vrtulníků, o nákupu bitevních vrtulníků se pouze spekuluje. Stav “potřeb a přání” Armády ČR není v současné době jednoduše znám.

Jedním z nejvíce skloňovaných adeptů je americký víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom. Na Dnech NATO firma Bell Helicopter představila v českých barvách jak model vrtulníků UH-1Y Venom, tak bitevního AH-1Z Viper. Americká firma tak jasně ukazuje zájem uspět na českém trhu s oběma typy.

Dvojčata AH-1Z a UH-1Y rodiny vrtulníků U-1

Výhodu UH-1Y a AH-1Z je až 85% shodnost dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a logistické zázemí (přípravky, nářadí, obslužná technika, atd.). Ostatně také předvedený simulátor mohou, díky velmi podobné avionice obou typů, využívat posádky jak vrtulníků UH-1Y, tak i AH-1Z.

Při nákupu amerických vrtulníků vstupuje do hry navíc “faktor Polsko”. Jedním z adeptů na úspěch v polském programu Kruk je právě bitevní stroj AH-1Z Viper. Pokud v Česku uspěje UH-1Y Venom, obě země mohou společně sdílet servisní i výcvikové kapacity. Otázkou však je, zda se politické a ekonomické zájmy obou zemí nebudou rozcházet.

Servis nových vrtulníků dokáže nepochybně zajistit pražská LOM Praha. Česká republika stejně tak může využít své Centrum leteckého výcviku (CLV) sídlící na vojenském letišti v Pardubicích. Servisní a výcvikové kapacity pro vrtulníky má však také Polsko.

Samotné UH-1Y a AH-1Z jsou podle výrobce servisně velmi nenáročné. Oba typy jsou určené pro potřeby námořní pěchoty, která se soustředí na expediční operace, tedy na operace vyžadující velkou samostatnost a nezávislost.

Vrtulníky údajně dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji - např. na palubách výsadkových lodí nebo na předsunutých základnách - až 90 dní. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí. 

Modely UH-1Y a AH-1Z na Dnech NATO. / Defence24

AH-1Z Viper

Bell Helicopter v Polsku i České republice propaguje bitevní vrtulník AH-1Z Viper. Vrtulník Viper má se svými předchůdci (vrtulníky Cobra) společnou pouze aerodnymiku a konfiguraci, prakticky všechno ostatní je nové konstrukce.

Oproti UH-1Y je Viper těžce ozbrojen - organickou výzbroj tvoří trojhlavňový 20mm rychlopalný kanon M197. Na konce křídel lze umístit dvě střely vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder a na čtyři univerzální závěsné body pod křídly laserem řízené střely vzduch-země AGM-114 Hellfire, bloky 70mm neřízených raket nebo 70mm laserem naváděné rakety APKWS.

Do roku 2021 projdou AH-1Z softwarovou modernizací, která vrtulníkům umožní používat nejnovější střely vzduch-vzduch AIM-9X. V případě přání zákazníka lze Viper vybavit i jinými zbraňovými systémy, např. izraelskou střelou vzduch-země Spike. Například verze Spike NLOS dokáže ničit cíle na vzdálenost až 25 km.

Klíčovu součástí AH-1Z je průzkumný, sledovací a zaměřovací systém TSS (Target Sight System) od firmy Lockheed Martin. Hlavními senzory jsou infračervená kamera FLIR (forward-looking infrared), barevná denní kamera, laserový dálkoměr/značkovač a vlastní navigační inerciální systém.

AH-1Z Viper disponuje duálním ovládáním - pilot může převzít úkoly operátora zbraňových systémů a naopak. Toho využívá poslední půl roku americká námořní pěchota, která s Vipery léta v “obracené konfiguraci”. Nově pilot sedí v přední kabině, kde má lepší výhled ve všech fázích letu.

Hlavní pohonnou jednotku tvoří dva turbohřídelové motory General Electric T700‑GE‑401C o výkonu 2×1324 kW (2×1800 koní). Vztlak zajišťují čtyři kompozitní lopatky hlavního rotoru o průměru 14,6 m.

Tanec UH-1Y a AH-1Z. / U.S. Marine Corps

Maximální rychlost vrtulníku AH-1Z je 370 km/h, cestovní 257 km/h. Maximální dostup leží na hranici 6100 m. Viper unese užitečné zatížení až 3000 kg (piloty, palivo, zbraně) - např. 8 raket Hellfire, 14 70mm neřízených raket, 650 nábojů pro kanón a 120 obranných flér (“světlice”).

Dvě externí palivové nádrže pod křídly prodlužují dolet vrtulníku až na 800 km (4,6 hodiny letu) a lze je použít i při bojových misích společně s výzbroji. Čtyř externí nádrže umožňují přelety dlouhé až 1200 km.

Jediným současným uživatelem vrtulníku Viper je americká námořní pěchota. Mariňáci prozatím získali 39 ze 189 objednaných vrtulníků AH-1Z Viper. Dalším uživatelem se stane Pákistán, kde zamíří 19 AH-1Z a 15 víceúčelových UH-1Y Venom. O nákupu Viperů uvažuje také Austrálie.

Spekulace…

Výše uvedené je pouze náčrt možností, kudy se mohou ubírat modernizační snahy Armády ČR. Bell Hellicopter je připravená Armádě ČR dodat jak víceúčelové UH-1Y Venom, tak bitevní AH-1Z Viper.

Zda je možné při modernizaci uvažovat o spolupráci s Polském je doslova a do písmena ve hvězdách. Nejdříve Armáda ČR musí specifikovat, kudy se chce při modernizaci vrtulníkového letectva ubírat.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých ...

NÁZOR: Dohady o vrtulnících odhalují hlubší chaos

Způsob, jakým probíhá obměna vrtulníkového letectva u Armády České republiky, sleduji s obavami a ...

Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...

Revoluční novinka: Robotický podvozek pro vrtulníky

Americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA (Defense Advanced ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Torong
    11:12 26.09.2015

    Petres: S většinou souhlas. Ale... Není v případě nákupu AH 1Z nakonec lepší koupit UH 1Y v takovém počtu, aby nahradily kapacitu Mi 17/171? Podle mě by vyšší nákupní cenu ...Zobrazit celý příspěvek

    Petres: S většinou souhlas. Ale... Není v případě nákupu AH 1Z nakonec lepší koupit UH 1Y v takovém počtu, aby nahradily kapacitu Mi 17/171? Podle mě by vyšší nákupní cenu vyvážila jednotná logistika a servis. Rozdíl v logistice tří různých nebo dvou téměř stejných strojů?Skrýt celý příspěvek

  • petres
    11:02 26.09.2015

    Ještě doplním informací o ceně nabízených 12 ks UH-1Y. Podle E15 první informace byla: "Za tucet nepoužitých kusů, které mariňáci momentálně nepotřebují, požadují v přepočtu 7,8 ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě doplním informací o ceně nabízených 12 ks UH-1Y.
    Podle E15 první informace byla:
    "Za tucet nepoužitých kusů, které mariňáci momentálně nepotřebují, požadují v přepočtu 7,8 miliardy korun. K tomu je nutné připočítat výcvik, technickou asistenci a náhradní díly včetně dvou motorů za další čtyři miliardy. Po uhrazení cla a DPH by rezort obrany zaplatil celkem patnáct miliard korun."
    Rezort očekával, že cena se bude pohybovat mezi pěti až osmi miliardami, navíc s kompletním logistickým balíkem a rovněž výzbrojí.
    A později doplněno (neoficiální informace z denního tisku):
    Dvanáct víceúčelových vrtulníků UH-1Y nabízených vojenským námořnictvem Spojených států by českou armádu zřejmě vyšlo levněji, než se dosud uvádělo. Podle kalkulace, kterou o prázdninách obdrželo ministerstvo obrany, by stroje i s DPH a clem stály 15 miliard korun. „I když nemohu mluvit za americkou vládu, která vývozy zbraňových systémů kontroluje, odhaduji, že cena by byla až o třicet procent nižší,“ řekl deníku E15 Richard Harris, viceprezident společnosti Bell Helicopter.

    Doplním nějaké vlastní úvahy o ceně Bellů. Než se zavrhla varianta počítající i bitevními stroji, uvažovalo se o kombinaci 6x UH-1Y + 6x AH-1Z, který je zhruba o 20 % drazší. Kolik by asi zněla nabídka na pouze 6 ks AH-Z? Za tu sníženou cenu cca 6 mld Kčkompletně? K tomu 12 ks H-145M pro průzkum, SAR, MEDEVAC, lehký transport bez nutnosti plnit úkoly pro podporu čili o něco levnější. Střelím 5 mld Kč. Opravdu nemá tento stát 11 mld na svou obranu?Skrýt celý příspěvek

  • petres
    10:39 26.09.2015

    Jako obvykle v debatách na toto téma pořízení nových vrtulníků AČR (tuším 3 nebo 4 od začátku roku 2015) ukazuje největší smysl pro realitu kazd (předpokládám, že díky svému ...Zobrazit celý příspěvek

    Jako obvykle v debatách na toto téma pořízení nových vrtulníků AČR (tuším 3 nebo 4 od začátku roku 2015) ukazuje největší smysl pro realitu kazd (předpokládám, že díky svému povolání blízkému tomuto tématu). Dovolím si trochu delší příspěvek. Za těch zhruba 3/4 roku, co se zde o tomto tématu diskutuje, jsme měli možnost utřídit si svoje názory. Mimochodem, slovo efektivita se stalo v současné ČR synonymem pro co největší ořezání nákladů se současným snížením výkonů. Ale efektivní může podle mého názoru znamenat, že za stejné nebo i vyšší peníze získáme znatelně vyšší výkony. A při zajištění obrany vlastního státu by přece nemělo být cílem, aby byla co nejlevnější, ale dostatečně účinná, tudíž se musí peníze na dostatečně účinnou obranu najít (naivní, i v době několika procentního růstu HDP a výrazně deficitního státního rozpočtu, že?). To jak plané sliby na zvýšení výdajů na obranu to jsou, hezky ukazuje graf v článku zde na AN ( http://www.armadninoviny.cz/vy... ). Moc nevěřím, že ke konci dekády dojde ke skokovému nárůst. Ale, jak se říká, slibem nezarmoutíš.
    Od roku 2013 existuje KONCEPCE ROZVOJE DOPRAVNÍHO A VRTULNÍKOVÉHO LETECTVA S VÝHLEDEM DO ROKU 2025 ( http://www.mocr.army.cz/assets... , která mj. popisuje, jaké úkoly má vrtulníkové letectvo zajistit, z kterých základech (moje poznámka - přesun Přerov - Náměšť, vzhledem k opravě Přerova a následném opuštění, vhodná/nevhodná strategická poloha obou letišť, to je kapitola sama pro sebe, také jak psal kazd trvání na letišti Kbely) operovat, současný a cílový stav techniky. U cílového stavu vrtulníkového letectva se počítá se 2 letkami, každá o 14 vrtulnících, z toho 8 ks současných Mi-171Š a 6 ks typu v kategorii LMH/MH čili Light/Medium Multi-purpose Helicopter (což je de facto kategorie PZL W-3) a jak všichni víme k vyřazení typu Mi-24/35, což znamená konec bitevních vrtulníků v AČR. U typu Mi-17 je udajně životnost do roku 2022, ty novější Mi-171 do roku 2028, čili zhruba do deseti let musíme uvažovat i o jejich obměně. A při zachování současné přepravní kapacity (na které je závislý např. 43. vpr) to budou náklady násobně vyšší než u typu kategorie LMH/MH. Také nechápu plánovanou opravu Sokolů (to zde již kazd také dostatečně rozvedl).
    Ten dlouhý úvod sloužil k tomu, aby zvýraznil potřebu koncepčnosti ve výběru. Nic proti současné verzi UH-1Y, je to jistě kvalitní vrtulník (viz obliba u našich vrtulníkářů po předvedení Bellů u nás), ale podle mého názoru je z ohledem na potřebu provozovat alespoň dva typy vrtulníků (zjednodušeně menší/větší) zbytečně velký. Na některé úkoly prostě stačí menší typ, na úkoly většího typu prostě z důvodu přepravní kapacity 8 vs 20 (Mi-171) nemůže stačit. Chci tím říct, že bychom měly již rámcově uvažovat nad tím druhým typem, protože nemá smysl, aby byly velikostí podobné. Tudiž vidím řešení v kombinaci H-145 a v budoucnu k tomu NH-90 (ve srovnání s např. H-225, pro které se rozhodlo Polsko, mají zadní rampu, což u vrtulníku jehož hlavním úkolem je transport nejenom lidí, ale i materiálu tj. možnost nákládání palet, považují za důležité). Pokud bychom porovnaly na jedné straně kombinaci 1x H-145/1x NH-90 proti 2 ks UH-1Y domnívám se, že rozdíl ceny za tyto dvojce by nebyl velký, ale ta kombinace může plnit širší spektrum úkolů a provozní náklady, díky úspoře u menšího typu, by byly podobné.
    Má to min. jedno úskalí. Pokud při bojovém nasazení potřebuje transpotní vrtulník (NH-90) doprovod, nebudeme mít vrtulník, který mu je ho schopný zajistit (rychlost, výzbroj). I ta rychlost je důležitá, např. Italové v Afg. měly problémy s doprovodem NH-90, A-129 Mangusty jim nestačily. Jako velká většina diskutujících zde považuji vyřazení bitevního vrtulníku bez náhrady za chybu a jako nevhodnější náhradu bych viděl právě AH-1Z, třeba jen v počtu 6 ks (pro srovnání AW-129 nevhodné min. z důvodů uvedených výše, AH-64 nebude z cenových důvodů pro AČR nikdy realný, zejména poslední verze a Tiger? za tolik peněz, moc málo muziky, zvláště u německé verze UHT, která je pouze protitanková a až nyní se snaží dodatečnou instalací podvěšených kanonů zajistit vzdušnou podporu pozemních vojsk). A mimochodem u AH-1Z Bell již delší dobu plánuje použití radaru také, pouze nemá být na pevno nad rotorem, ale upevněn na závěsu pod "křídlem" tudíž odnímatelný, což bych bral jako výhodu.
    Co se týká nasazení bitevních vrtulníku v současných konfliktech, resp. nemožnosti kvůli vysokým ztrátám. S tím nemohu souhlasit, myslím si, že bitevní vrtulníky mají budoucnost a jejich nákupy do jiných armád to potvrzují. Pokud bychom si vzali např. ztráty tanků ve II. svět. válce, přidali k tomu současný rozvoj ručních zbraní schopných je ničit, mohli bychom dospět k názoru, že jsou nepoužitelné a vyřadit je (ostatně AČR má již touto cestou nakročíno). Prostě ve válce se umíralo a umírat bude, to musíme přijmout jako fakt a dbát na zamezení ZBYTEČNÝCH ztrát.
    Co se týká vhodnosti použití výzbroje námořní pěchoty v AČR (vidím již nějaké reakce ostatních ve stejném duchu). Nevidím žádný problém v použití AH-1Z, ale i další výstroje pro pěchotu, u nákupu obojživelného výsadkového vozidla bych jenom nevěřícně kroutil hlavou.Skrýt celý příspěvek

  • Torong
    08:53 26.09.2015

    Argonaut: Jistě, můžete pořád spokojeně jezdit v Š 1000MB. Jezdí. Stejně tak můžete dělat na starém soustruhu místo CNC. Funguje. Nebo místo motorové pily používat břichatku - ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut: Jistě, můžete pořád spokojeně jezdit v Š 1000MB. Jezdí. Stejně tak můžete dělat na starém soustruhu místo CNC. Funguje. Nebo místo motorové pily používat břichatku - taky pořád řeže a jiné dřevo než to co doteď řezat nebudete... Tomu co jste napsal, se říká dělat z nouze ctnost...

    Gavl: Takže země, která nemá námořní pěchotu nemůže používat výzbroj námořní pěchoty??? Chápal bych tenhle argument, kdyby armáda chtěla nakoupit třeba LVTP, ale vrtulník??? A proč používají marines zrovna AH1Z je popsáno v článku - malé nároky na logistiku a nenáročná údržba - samé argumenty proti nákupu, že? US armáda těžko bude zavádět další vrtulník, když už má zavedený AH 64. Ne proto, že je vyvinutý před AH 64. AH1Z je z hlediska avioniky a výzbroje naprosto srovnatelná s AH 64 (mimo radar...).

    Takže kromě nostalgie po Mi 24, snahy ušetřit desetník, aby se ve finále prodrbaly miliony a odmítání všeho Amerického, není rozumný argument proti AH1/UH1.Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    08:23 26.09.2015

    Argonaut.cz: Nemělo by se při tom výčtu ztrát vrtulníků taky napsat, kolik lidí muselo umřít, aby byly sestřeleny? Pokud vezměte Vietnam a Afghánistán, tak ta paseka, kterou stihly ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut.cz: Nemělo by se při tom výčtu ztrát vrtulníků taky napsat, kolik lidí muselo umřít, aby byly sestřeleny? Pokud vezměte Vietnam a Afghánistán, tak ta paseka, kterou stihly helikoptéry nadělat bude veliká.

    Vzhledem k tomu, kolik máme lidí, kteří by šli bojovat, tak bych řekl, že nám nezbývá než vrtulníky mít a samozřejmě je dobře nasadit, než plýtvat lidskou silou, jak si to mohli dovolit Afghánci a Vietnamci (respektive jim nic jiného nezbylo).

    Takhle, naprosto nic proti pozemním jednotkám se spoustou manpadů a protitankových zbraní. My ale vzhledem k počtům potřebujeme oboje.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    07:27 26.09.2015

    a ještě doplnění ztrát SSSR z Afganistánu, stovky vrtulníků:

    Letouny 118
    Vrtulníky 333

    ZDROJ: http://www.valka.cz/clanek_106...

    a ještě doplnění ztrát SSSR z Afganistánu, stovky vrtulníků:

    Letouny 118
    Vrtulníky 333

    ZDROJ: http://www.valka.cz/clanek_106...

  • Argonaut.CZ
    06:41 26.09.2015

    To Radek3057: Jenom pro zajímavost, čím to, že ty nové stroje budou nesestřelitelné MANPADem? A když už jsme u bitevních vrtulníků, nemusí to být jen MANPAD, ono stačí na blízko i ...Zobrazit celý příspěvek

    To Radek3057:
    Jenom pro zajímavost, čím to, že ty nové stroje budou nesestřelitelné MANPADem? A když už jsme u bitevních vrtulníků, nemusí to být jen MANPAD, ono stačí na blízko i RPG, DŠK a podobně.

    Jenom pro zajímavost se podívejte, kolik vrtulníků bylo zničeno ve Vietnamu - jsou to tisíce (zdroj např.
    842 OH-6A were destroyed
    60 UH-1 were destroyed
    1 UH-1A was destroyed
    357 UH-1B were destroyed
    365 UH-1C were destroyed
    886 UH-1D were destroyed
    90 UH-1E were destroyed
    18 UH-1F were destroyed
    1313 UH-1H were destroyed
    176 UH-34D were destroyed

    link na kompletní čísla:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Pokud se zkrátka pohybuje vrtulník v bojové zóně, v kombinaci nízko a pomalu, stačí málo. Podobné je to v situaci v městech,

    Podle mě by stačilo, kdyby na MNO objevili pojem TCO.Skrýt celý příspěvek

  • radek3057
    23:28 25.09.2015

    GAVL No prostě se potřebujeme zabit těch nepotřebných střepů typu Mi-24 .. snad i nejzarytějším fandům docvaklo co s těmito ( kdysi) obávanými stroji udělá doslova pár ManPads ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL

    No prostě se potřebujeme zabit těch nepotřebných střepů typu Mi-24 .. snad i nejzarytějším fandům docvaklo co s těmito ( kdysi) obávanými stroji udělá doslova pár ManPads v Rukou sedláků na Donbase ... ještě než jim tam Rus poslal sofistikovanější systémy tak z ramete odpalované Strely a snad i Igly poslalo Ukrajinské letectvo do HangáruSkrýt celý příspěvek

  • GAVL
    22:19 25.09.2015

    Není mi zcela jasné , proč by země , která nemá námořní pěchotu měla kupovat stroj ,který v současné době zavádí do výzbroje námořní pěchota USA. Přesněji řečeno zavádějí něco na ...Zobrazit celý příspěvek

    Není mi zcela jasné , proč by země , která nemá námořní pěchotu měla kupovat stroj ,který v současné době zavádí do výzbroje námořní pěchota USA. Přesněji řečeno zavádějí něco na co už jsou dávno zavedeni. Z pohledu USA námořní pěchoty se nejedná o zavedení něčeho zcela nového, ale jen o modernizaci. Pozemní armáda USA tento typ vůbec neprovozuje a ani se zřejmě nechystá začít používat něco co je vyvinuto ještě před AH-64.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    22:10 25.09.2015

    No chybí vám tam : - provozní náklady - nenasaditelnost v rámci NATO mimo modernizované 171 - morální zastarání neodstranitelné na úrovni české modernizace Zejména zde ...Zobrazit celý příspěvek

    No chybí vám tam :
    - provozní náklady
    - nenasaditelnost v rámci NATO mimo modernizované 171
    - morální zastarání neodstranitelné na úrovni české modernizace

    Zejména zde diskutující nedoceňují náklady udržování. LOM má skoro 1000 lidí, kteří mimo AČR a NATEM placených kontraktů skoro nic neprodukují (např. Linet má cca 600 lidí a tržby 4 miliardy na volném trhu)
    Takže tvrdit, že Mi jsou levné je stejné jako tvrzení, že Armáda provozuje leteckou záchranku levněji než soukromníci. Po oznámení ceny udržení sokolů na 5 let už tomu nikdo nevěří.

    Vrtulníky včetně dopravních připomínají naše MIG 21 a SU na přelomu milénia. X letišť, strojů, jednotek. Jediný výsledek, že dva exoti málem zničili sídliště v Budějovicích a další dva muniční sklad.
    Smyslem modernizace je tedy i rozprášit tu historickou strukturu. Nyní máme Gripeny a L159 na jenom letišti a přes všechny nedostatky mají x krát větší význam a smysluplnost než MIG 21 a SU.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    19:02 25.09.2015

    Celou tu srandu bych přirovnal k situaci, kdy Vám doma stojí obyčejné auto (Mi 17 / Mi24), jezdí, znají ho v servisu kam jezdíte a klidně ještě může hromadu let jezdit, protože ...Zobrazit celý příspěvek

    Celou tu srandu bych přirovnal k situaci, kdy Vám doma stojí obyčejné auto (Mi 17 / Mi24), jezdí, znají ho v servisu kam jezdíte a klidně ještě může hromadu let jezdit, protože žádné nové štreky, než jezdíte nyní, v životnosti toho auta jezdit nebudete. Ale kouknete z okna, a soused, co má větší barák, si koupil větší a novější auto. A navíc si pořád utahuje z toho vašeho (ale to Vaše kupuje pro části rodiny, to se nepočítá - viz nákup Mi-17 ze strany USA).

    No a vy s tím sousedem chcete být zadobře, nebo se mu aspoň jako správný maloměšťák ukázat. Co na tom, že se budete muset kvůli novému autu zadlužit, změnit servis a jízda bude sice komfortnější, ale to při těch najetých kilometrech nedoceníte.

    A tak je to s těmi vrtulníky. Normální vláda a armáda by používala to co má a zná až do chvíle, kdy je to na vyhození a za zlomek peněz by to upgradovala. Naše armáda a politici darují co funguje, za těžké peníze nakoupí nové vrtulníky, aby zjistili, že nemají na výzbroj a provoz. Stačí se podívat na počet raket, které má armáda pro Gripeny...Skrýt celý příspěvek

  • Ondras59
    19:01 25.09.2015

    TheCornell: První objednávka byla skutečně vyčíslena na 60mld., ale na za 14, ale za 24 gripenů, poté jak to je u nás běžné z toho sešlo.. a 50 mil. dolarů k dnešnímu kurzu je něco ...Zobrazit celý příspěvek

    TheCornell: První objednávka byla skutečně vyčíslena na 60mld., ale na za 14, ale za 24 gripenů, poté jak to je u nás běžné z toho sešlo.. a 50 mil. dolarů k dnešnímu kurzu je něco přes mld., takže kde jste vzal těch oněch 7mld. za 14 gripenů? :OSkrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    18:03 25.09.2015

    Jedním z hlavních důvodů plánovaného vyřazení Mi-24 jsou vysoké provozní náklady,proto mě překvapuje,že z původně uvažovaného lehkého jedmotorového stroje se zájem přesunul o ...Zobrazit celý příspěvek

    Jedním z hlavních důvodů plánovaného vyřazení Mi-24 jsou vysoké provozní náklady,proto mě překvapuje,že z původně uvažovaného lehkého jedmotorového stroje se zájem přesunul o výkonnější dvoumotorové stroje a nyní již dokonce o zminované Belly,které provozně nebudou jistě o moc levnější než Mi-24.
    Společný kontrakt s Poláky nevidím moc reálně.Polsko nás k ničemu nepotřebuje a navíc mají kolikrát daleko monstroznější plány na pořízení techniky,i když realita je nakonec poněkud odlišná.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:23 25.09.2015

    TheCornell: Tak já nezpochybňoval, že cena je úplně mimo. Ona je spíše zarážející cená pronájmu na dalších 10 let. Sice trochu nižší, ale olétaná letadla a jejich upgrade na to aby ...Zobrazit celý příspěvek

    TheCornell: Tak já nezpochybňoval, že cena je úplně mimo. Ona je spíše zarážející cená pronájmu na dalších 10 let. Sice trochu nižší, ale olétaná letadla a jejich upgrade na to aby mohla být nasazena proti pozemním cílům byl stejně zaplacen z naší strany i když se naši představitelé dušovali, že to bude součástí ceny pronájmu.Skrýt celý příspěvek

  • TheCornell
    17:15 25.09.2015

    @CerVus Ano fungují dobře, ale první objednávka byla vyčíslena na 60 miliard, o rok později (2003) byly pronajaty na 10 let za 20 mld. To je trošku hodně za 14 stíhaček ne? (pozn. ...Zobrazit celý příspěvek

    @CerVus Ano fungují dobře, ale první objednávka byla vyčíslena na 60 miliard, o rok později (2003) byly pronajaty na 10 let za 20 mld. To je trošku hodně za 14 stíhaček ne? (pozn. myslím těch původních 60 mld.) Vezmeme-li v úvahu, že cena 1 gripenu je cca 50 milionů dolarů. Použijeme-li kalkulačku, zjistíme, že 14 stíhaček jsme mohli koupit za 7 mld., samozřejmě nepočítám náklady na zaškolení lidí, zbraňové systémy atd...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5