Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

-
24. 9. 2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. Bell nabízí Armádě České republiky víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom a bitevní AH-1Z Viper. Nové bitevní vrtulníky poptává také Polsko. Může Česká republika a Polsko při nákupu vrtulníků postupovat společně?
Nabízí se spolupráce...
Polsko na začátku letošního roku vybralo nový víceúčelový vrtulník H225M Caracal. V první fázi Polsko nakoupí 50 strojů, v polovině příštího desetiletí pak dalších 20 vrtulníků. Náš severní soused v rámci programu Kruk (Havran) rovněž poptává 32 moderních bitevních vrtulníků.
Armáda České republiky plánuje postupně nahradit ruské vrtulníky Mi-8/17 a Mi-24 za nový západní typ. V současné době Armáda ČR definuje požadavky, co vlastně nový vrtulník musí umět. Podle současných plánů se uvažuje v první fázi o nákupu 12 víceúčelových vrtulníků.
V delším časovém horizontu Česká republika plánuje akvizici celkově 30 až 35 vrtulníků, které postupně nahradí celou flotilu ruských vrtulníků. “Jistý” je nákup víceúčelových vrtulníků, o nákupu bitevních vrtulníků se pouze spekuluje. Stav “potřeb a přání” Armády ČR není v současné době jednoduše znám.
Jedním z nejvíce skloňovaných adeptů je americký víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom. Na Dnech NATO firma Bell Helicopter představila v českých barvách jak model vrtulníků UH-1Y Venom, tak bitevního AH-1Z Viper. Americká firma tak jasně ukazuje zájem uspět na českém trhu s oběma typy.
Dvojčata AH-1Z a UH-1Y rodiny vrtulníků U-1
Výhodu UH-1Y a AH-1Z je až 85% shodnost dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a logistické zázemí (přípravky, nářadí, obslužná technika, atd.). Ostatně také předvedený simulátor mohou, díky velmi podobné avionice obou typů, využívat posádky jak vrtulníků UH-1Y, tak i AH-1Z.
Při nákupu amerických vrtulníků vstupuje do hry navíc “faktor Polsko”. Jedním z adeptů na úspěch v polském programu Kruk je právě bitevní stroj AH-1Z Viper. Pokud v Česku uspěje UH-1Y Venom, obě země mohou společně sdílet servisní i výcvikové kapacity. Otázkou však je, zda se politické a ekonomické zájmy obou zemí nebudou rozcházet.
Servis nových vrtulníků dokáže nepochybně zajistit pražská LOM Praha. Česká republika stejně tak může využít své Centrum leteckého výcviku (CLV) sídlící na vojenském letišti v Pardubicích. Servisní a výcvikové kapacity pro vrtulníky má však také Polsko.
Samotné UH-1Y a AH-1Z jsou podle výrobce servisně velmi nenáročné. Oba typy jsou určené pro potřeby námořní pěchoty, která se soustředí na expediční operace, tedy na operace vyžadující velkou samostatnost a nezávislost.
Vrtulníky údajně dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji - např. na palubách výsadkových lodí nebo na předsunutých základnách - až 90 dní. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.
Modely UH-1Y a AH-1Z na Dnech NATO. / Defence24
AH-1Z Viper
Bell Helicopter v Polsku i České republice propaguje bitevní vrtulník AH-1Z Viper. Vrtulník Viper má se svými předchůdci (vrtulníky Cobra) společnou pouze aerodnymiku a konfiguraci, prakticky všechno ostatní je nové konstrukce.
Oproti UH-1Y je Viper těžce ozbrojen - organickou výzbroj tvoří trojhlavňový 20mm rychlopalný kanon M197. Na konce křídel lze umístit dvě střely vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder a na čtyři univerzální závěsné body pod křídly laserem řízené střely vzduch-země AGM-114 Hellfire, bloky 70mm neřízených raket nebo 70mm laserem naváděné rakety APKWS.
Do roku 2021 projdou AH-1Z softwarovou modernizací, která vrtulníkům umožní používat nejnovější střely vzduch-vzduch AIM-9X. V případě přání zákazníka lze Viper vybavit i jinými zbraňovými systémy, např. izraelskou střelou vzduch-země Spike. Například verze Spike NLOS dokáže ničit cíle na vzdálenost až 25 km.
Klíčovu součástí AH-1Z je průzkumný, sledovací a zaměřovací systém TSS (Target Sight System) od firmy Lockheed Martin. Hlavními senzory jsou infračervená kamera FLIR (forward-looking infrared), barevná denní kamera, laserový dálkoměr/značkovač a vlastní navigační inerciální systém.
AH-1Z Viper disponuje duálním ovládáním - pilot může převzít úkoly operátora zbraňových systémů a naopak. Toho využívá poslední půl roku americká námořní pěchota, která s Vipery léta v “obracené konfiguraci”. Nově pilot sedí v přední kabině, kde má lepší výhled ve všech fázích letu.
Hlavní pohonnou jednotku tvoří dva turbohřídelové motory General Electric T700‑GE‑401C o výkonu 2×1324 kW (2×1800 koní). Vztlak zajišťují čtyři kompozitní lopatky hlavního rotoru o průměru 14,6 m.
Tanec UH-1Y a AH-1Z. / U.S. Marine Corps
Maximální rychlost vrtulníku AH-1Z je 370 km/h, cestovní 257 km/h. Maximální dostup leží na hranici 6100 m. Viper unese užitečné zatížení až 3000 kg (piloty, palivo, zbraně) - např. 8 raket Hellfire, 14 70mm neřízených raket, 650 nábojů pro kanón a 120 obranných flér (“světlice”).
Dvě externí palivové nádrže pod křídly prodlužují dolet vrtulníku až na 800 km (4,6 hodiny letu) a lze je použít i při bojových misích společně s výzbroji. Čtyř externí nádrže umožňují přelety dlouhé až 1200 km.
Jediným současným uživatelem vrtulníku Viper je americká námořní pěchota. Mariňáci prozatím získali 39 ze 189 objednaných vrtulníků AH-1Z Viper. Dalším uživatelem se stane Pákistán, kde zamíří 19 AH-1Z a 15 víceúčelových UH-1Y Venom. O nákupu Viperů uvažuje také Austrálie.
Spekulace…
Výše uvedené je pouze náčrt možností, kudy se mohou ubírat modernizační snahy Armády ČR. Bell Hellicopter je připravená Armádě ČR dodat jak víceúčelové UH-1Y Venom, tak bitevní AH-1Z Viper.
Zda je možné při modernizaci uvažovat o spolupráci s Polském je doslova a do písmena ve hvězdách. Nejdříve Armáda ČR musí specifikovat, kudy se chce při modernizaci vrtulníkového letectva ubírat.
Zdroj: Defence24
Související články
Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých ...
-
17.07.2015
-
401 komentářů
-
Jan Grohmann
NÁZOR: Dohady o vrtulnících odhalují hlubší chaos
Způsob, jakým probíhá obměna vrtulníkového letectva u Armády České republiky, sleduji s obavami a ...
-
23.08.2015
-
72 komentářů
-
Jana Černochová
Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565
Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...
-
06.09.2015
-
162 komentářů
-
Jan Grohmann
Revoluční novinka: Robotický podvozek pro vrtulníky
Americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA (Defense Advanced ...
-
14.09.2015
-
19 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
For Luky: omlouvám se za sarkasmus, ale tohle může napsat opravdu jen "člověk armádou nepolíbený". Je to jako zpochybňovat smysl MBT nebo kanonů na stíhacích letounech. Jen pro ...Zobrazit celý příspěvek
For Luky: omlouvám se za sarkasmus, ale tohle může napsat opravdu jen "člověk armádou nepolíbený". Je to jako zpochybňovat smysl MBT nebo kanonů na stíhacích letounech.
Jen pro vysvětlenou: pěchota vyzbrojená jak píšeš CarlGustav a AT střelami Javelin a AA Stingery je "nouzové/á řešení/obrana její akutní ochrany" a vyučuje se to i ve Vyškově v prvním ročníku. Primárně je to vždy stroj proti stroji případně stroj proti živé síle.
Srovnávat pěchotu se strojem je jako srovnávat vidličku se šroubovákem oboje držíš v ruce a má to držátko.Skrýt celý příspěvekLuky: na 10 letech to máte 5 mld ročně. Každopádně tak jako u nadzvuku, kde se snad blíží chvíle pochopení, že je smysluplný pouze společně se Slovenskem, tak i u vrtulníků ...Zobrazit celý příspěvek
Luky:
na 10 letech to máte 5 mld ročně.
Každopádně tak jako u nadzvuku, kde se snad blíží chvíle pochopení, že je smysluplný pouze společně se Slovenskem, tak i u vrtulníků je to prostě systém, který přesahuje AČR.
Pár javelinů si může koupit každý. Nadzvuk, vrtulníky, PVO, transportní letectvo schopné nasazení prostě můžem mít pouze jako součást celku nebo vůbec.
Pokud se rozhodneme, že je nechceme tak já to respektuju.
Ale nevymýšlejme třetí cesty, které se v případě nutnosti nasazení ukáží jako vyhozené peníze - viz. L159, ketré jsou nám z hlediska spolupráce s NATO k ničemu.Skrýt celý příspěvekTrinex
To ano, a první co si vyžádali je změna optoelektroniky za sice v Rusku vyrobenou, ale z frqancouzských komponentů. Originální Ka 52 má optoelektroniku čistě ruskou.Trinex
To ano, a první co si vyžádali je změna optoelektroniky za sice v Rusku vyrobenou, ale z frqancouzských komponentů. Originální Ka 52 má optoelektroniku čistě ruskou.Presne tak. Egypt podpisal dohodu na dodavku 50 kusov Ka52 prevazne pre nove Mistraly. Otazkou skor je, ci by ACR skutocne chcela KA 52 vzhladom na celkovu politicku situaciu.
Presne tak. Egypt podpisal dohodu na dodavku 50 kusov Ka52 prevazne pre nove Mistraly. Otazkou skor je, ci by ACR skutocne chcela KA 52 vzhladom na celkovu politicku situaciu.
Nemůžu si trochu pomoci, ale diskuse ohledně bitevníků mi přijde fakt symptomatická k zahr. a bezp. politice ČR a k tomu jak k ní přistupujem. Hlavně se nepokoušet o něco navíc, ...Zobrazit celý příspěvek
Nemůžu si trochu pomoci, ale diskuse ohledně bitevníků mi přijde fakt symptomatická k zahr. a bezp. politice ČR a k tomu jak k ní přistupujem.
Hlavně se nepokoušet o něco navíc, nebo mít nedejbože něco jako ambice. To by znamenalo, že máme třeba i za něco zodpovědnost. Poláci tohle dávno pochopili a proto jsou kde jsou.Odkopnutí plechovky dále po cestě je prostě pohodlnější. Místo toho budeme vymýšlet co je nejlevnější a nejvýhodnější, kupovat civilní vrtulníky s namontovanými raketami atp.
Školy na to nemám, ale jsem jednoznačně pro bitevníky. Holanďani mají v Mali čtyři Apače a nijak velké ohrožení neregistrují. Ale na druhou stranu chápu, že problematika je složitější (klidně mě poučte) a nakonec, rozhodující slovo má min. financí. A ten, jak skvěle ukazuje v posledních dnech, nemá o něčem jiném než schématu "má dáti - dal", páru.Skrýt celý příspěvekCerVus: Tím bych si nebyl jistý, protože Egypt uzavřelo kontrakt na 50 KA-52
Zdroj: http://www.militarybox.cz/news...CerVus: Tím bych si nebyl jistý, protože Egypt uzavřelo kontrakt na 50 KA-52
Zdroj: http://www.militarybox.cz/news...Trinex1: Rusové teď stejně nejsou schopni vyrábět ka-52. Elektronika toho stroje je výrazně zavislá na západních součástkách na které je uvalené embargo. Ostatně nebýt západu, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Trinex1: Rusové teď stejně nejsou schopni vyrábět ka-52. Elektronika toho stroje je výrazně zavislá na západních součástkách na které je uvalené embargo. Ostatně nebýt západu, tak by ten stroj ani nevzniknul.Skrýt celý příspěvek
pro SeaWolf: to je ale potřeba dát na stůl ceny: např.: 12 x UH 25 miliard k tomu 12 x AH dalších 25 miliard + ještě asi doplatky za výzbroj ...Zobrazit celý příspěvek
pro SeaWolf:
to je ale potřeba dát na stůl ceny:
např.: 12 x UH
25 miliard
k tomu
12 x AH
dalších 25 miliard + ještě asi doplatky za výzbroj atd
---------------------------
50 miliard - a kolik za to můžu můžu mít třeba víceúčelových vrtulníků a k nim dobře vyzbrojenou a vycvičenou pěchotu s tarasnicemi CarlGustav a AT střelami Javelin a AA Stingery.
Když půjde do tuhýho, je dobře vyzbrojený lidský ekvivalent se spolehlivým obratným víceúčelovým vrtulníkem (doplněným stávající těžkou flotilou) a modernizovaným dělostřelectvem mnohem užitečnější než pár Viperů...a na tom názory Chrudimáků na "Áčko" změní kulový, protože tyhlety výlety nejsou smyslem naší armády a reálný užitek ani nepřinášejí (můžeme se dohadovat, že je třeba plusem bojová zkušenost). V tomto kontextu je čitý bitevník hračka pro machrování.Skrýt celý příspěvekShodnost dílů, jednotný výcvikový systém, nenáročnost......dejme tomu. Proti AH-1 snad nelze nic říct, ale UH-1 je takový.....prostě kompromis. Za sokol je to velké a drahé, za ...Zobrazit celý příspěvek
Shodnost dílů, jednotný výcvikový systém, nenáročnost......dejme tomu. Proti AH-1 snad nelze nic říct, ale UH-1 je takový.....prostě kompromis. Za sokol je to velké a drahé, za Mi17 naprosto nedostatečné s vnitřním prostorem na pikaču. Jak píše RASE spíše se zde něco jen podsouvá. Zbavme se sokolů místo jejich modernizace - něčím, řekněme nevyzbrojeným. Pro zbytek připravit velký tendr na dva typy vrtulníků, tedy střední a bitevní - bylo by krátkozraké si myslet že je v budoucnu nebudeme potřebovat.Skrýt celý příspěvek
Pokud součástí nákupu vrtulníků nebude optimalizace kapacit letišť, práce pro LOM a výcvikové centrum pro střední Evropu, žádná obnova v počtu 30 - 40 ks není možná. LOM dostává ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud součástí nákupu vrtulníků nebude optimalizace kapacit letišť, práce pro LOM a výcvikové centrum pro střední Evropu, žádná obnova v počtu 30 - 40 ks není možná.
LOM dostává dotace na to, aby hlídal letiště Přerov před rozkradením. To je prázdné, ale oficálně se na něm zřídilo MATC.
Občané Přerova (Dluhonic) odmítají prodat pozemky pro D1 s tím, že dálnice vyžaduje zbourání části jejich domů a při tom může vést přes prázdné letiště.
Starosta Přerova tvrdí, že chce letiště zrušit aby plánovaná průmyslová zóna nebyla letištěm rozpůlená.
Jediný výcvikový prostor ve smyslu využití CLV a MATC v blízkosti letiště dávající smysl pro vrtulníky v ČR je Libavá u Přerova.
Prostě do Přerova se musí převést MATC + CLV a plně využívat Libavou.
Do Pardubic Casy a zbytek z Kbel.
Potentáti můžou lítat z Ruzyně a prodejem Kbel dostane armáda 5 miliard.
Jestli armáda reorganizaci letišť neudělá, tak o Přerov příjde. Jak chcete hájit prázdné letiště uprostřed Průmyslové zóny do které nalije stát miliardu?
Pokud nebudou Vodochody, tak Pardubice budou po Ruzyni letiště číslo 2 a nějaké CLV a MATC v rozsahu skutečného výcviku se tam prostě nemůže vlézt. Navíc tam kromě koleček nad letištěm není co cvičit.
Takže ve výsledku bodu mít MATC poláci, my budem mít 12 ks vrtulníků a tím to hasne.Skrýt celý příspěvekAČR hledala původně jen náhradu za Sokoly, nyní jsou jí podsouvány plány na obnovu celé vrtulníkové flotily (venom beru jako náhradu jak za sokoly tak i Mi-17). Pokud jde jen o ...Zobrazit celý příspěvek
AČR hledala původně jen náhradu za Sokoly, nyní jsou jí podsouvány plány na obnovu celé vrtulníkové flotily (venom beru jako náhradu jak za sokoly tak i Mi-17). Pokud jde jen o Sokoly, byl by lepší nějaký vrtulník z Evropy - přeci jen jsou Venomy velké a drahé. Místo Milů by se pak hodilo koupit nějaký pořádný větší vrtulník (nejlépe od stejného výrobce). Celé mi to přijde že výrobce Venomů rozjel pořádné lobování za své stroje a čeká zda se AČR chytne na návnadu.
Jinak kvůli polským tendrům postavilo BAE celý nový stroj (PL-01), tamní zakázky jsou opravdu někde jinde. Nějaký modylek v naší kamufláži ani nestojí za zmínkuSkrýt celý příspěvekJe zabava cist nazory: Bitevni vrtulnik je zbitecnost nebo pro ČR je bitevni vrtulnik draha hracka. Rad bych vsem pochybovacum zdelil, ze CR ma bitevni vrtulniky uz dnes a pripadne ...Zobrazit celý příspěvek
Je zabava cist nazory: Bitevni vrtulnik je zbitecnost nebo pro ČR je bitevni vrtulnik draha hracka. Rad bych vsem pochybovacum zdelil, ze CR ma bitevni vrtulniky uz dnes a pripadne se doporucuji zeptat treba nejakeho Chrudimaka co se vratil z mise v Acku jesti by bitevni nebo radeji vyceucelovy typ? Vzhledem k podpore jakou delaji AH64 o odpovedi nepochybujte :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...