Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

AH-1Z Viper a UH-1Y Venom v českých barvách. / Bell Helicopters

Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. Bell nabízí Armádě České republiky víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom a bitevní AH-1Z Viper. Nové bitevní vrtulníky poptává také Polsko. Může Česká republika a Polsko při nákupu vrtulníků postupovat společně?

Nabízí se spolupráce...

Polsko na začátku letošního roku vybralo nový víceúčelový vrtulník H225M Caracal. V první fázi Polsko nakoupí 50 strojů, v polovině příštího desetiletí pak dalších 20 vrtulníků. Náš severní soused v rámci programu Kruk (Havran) rovněž poptává 32 moderních bitevních vrtulníků.

Armáda České republiky plánuje postupně nahradit ruské vrtulníky Mi-8/17 a Mi-24 za nový západní typ. V současné době Armáda ČR definuje požadavky, co vlastně nový vrtulník musí umět. Podle současných plánů se uvažuje v první fázi o nákupu 12 víceúčelových vrtulníků.

V delším časovém horizontu Česká republika plánuje akvizici celkově 30 až 35 vrtulníků, které postupně nahradí celou flotilu ruských vrtulníků. “Jistý” je nákup víceúčelových vrtulníků, o nákupu bitevních vrtulníků se pouze spekuluje. Stav “potřeb a přání” Armády ČR není v současné době jednoduše znám.

Jedním z nejvíce skloňovaných adeptů je americký víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom. Na Dnech NATO firma Bell Helicopter představila v českých barvách jak model vrtulníků UH-1Y Venom, tak bitevního AH-1Z Viper. Americká firma tak jasně ukazuje zájem uspět na českém trhu s oběma typy.

Dvojčata AH-1Z a UH-1Y rodiny vrtulníků U-1

Výhodu UH-1Y a AH-1Z je až 85% shodnost dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a logistické zázemí (přípravky, nářadí, obslužná technika, atd.). Ostatně také předvedený simulátor mohou, díky velmi podobné avionice obou typů, využívat posádky jak vrtulníků UH-1Y, tak i AH-1Z.

Při nákupu amerických vrtulníků vstupuje do hry navíc “faktor Polsko”. Jedním z adeptů na úspěch v polském programu Kruk je právě bitevní stroj AH-1Z Viper. Pokud v Česku uspěje UH-1Y Venom, obě země mohou společně sdílet servisní i výcvikové kapacity. Otázkou však je, zda se politické a ekonomické zájmy obou zemí nebudou rozcházet.

Servis nových vrtulníků dokáže nepochybně zajistit pražská LOM Praha. Česká republika stejně tak může využít své Centrum leteckého výcviku (CLV) sídlící na vojenském letišti v Pardubicích. Servisní a výcvikové kapacity pro vrtulníky má však také Polsko.

Samotné UH-1Y a AH-1Z jsou podle výrobce servisně velmi nenáročné. Oba typy jsou určené pro potřeby námořní pěchoty, která se soustředí na expediční operace, tedy na operace vyžadující velkou samostatnost a nezávislost.

Vrtulníky údajně dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji - např. na palubách výsadkových lodí nebo na předsunutých základnách - až 90 dní. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí. 

Modely UH-1Y a AH-1Z na Dnech NATO. / Defence24

AH-1Z Viper

Bell Helicopter v Polsku i České republice propaguje bitevní vrtulník AH-1Z Viper. Vrtulník Viper má se svými předchůdci (vrtulníky Cobra) společnou pouze aerodnymiku a konfiguraci, prakticky všechno ostatní je nové konstrukce.

Oproti UH-1Y je Viper těžce ozbrojen - organickou výzbroj tvoří trojhlavňový 20mm rychlopalný kanon M197. Na konce křídel lze umístit dvě střely vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder a na čtyři univerzální závěsné body pod křídly laserem řízené střely vzduch-země AGM-114 Hellfire, bloky 70mm neřízených raket nebo 70mm laserem naváděné rakety APKWS.

Do roku 2021 projdou AH-1Z softwarovou modernizací, která vrtulníkům umožní používat nejnovější střely vzduch-vzduch AIM-9X. V případě přání zákazníka lze Viper vybavit i jinými zbraňovými systémy, např. izraelskou střelou vzduch-země Spike. Například verze Spike NLOS dokáže ničit cíle na vzdálenost až 25 km.

Klíčovu součástí AH-1Z je průzkumný, sledovací a zaměřovací systém TSS (Target Sight System) od firmy Lockheed Martin. Hlavními senzory jsou infračervená kamera FLIR (forward-looking infrared), barevná denní kamera, laserový dálkoměr/značkovač a vlastní navigační inerciální systém.

AH-1Z Viper disponuje duálním ovládáním - pilot může převzít úkoly operátora zbraňových systémů a naopak. Toho využívá poslední půl roku americká námořní pěchota, která s Vipery léta v “obracené konfiguraci”. Nově pilot sedí v přední kabině, kde má lepší výhled ve všech fázích letu.

Hlavní pohonnou jednotku tvoří dva turbohřídelové motory General Electric T700‑GE‑401C o výkonu 2×1324 kW (2×1800 koní). Vztlak zajišťují čtyři kompozitní lopatky hlavního rotoru o průměru 14,6 m.

Tanec UH-1Y a AH-1Z. / U.S. Marine Corps

Maximální rychlost vrtulníku AH-1Z je 370 km/h, cestovní 257 km/h. Maximální dostup leží na hranici 6100 m. Viper unese užitečné zatížení až 3000 kg (piloty, palivo, zbraně) - např. 8 raket Hellfire, 14 70mm neřízených raket, 650 nábojů pro kanón a 120 obranných flér (“světlice”).

Dvě externí palivové nádrže pod křídly prodlužují dolet vrtulníku až na 800 km (4,6 hodiny letu) a lze je použít i při bojových misích společně s výzbroji. Čtyř externí nádrže umožňují přelety dlouhé až 1200 km.

Jediným současným uživatelem vrtulníku Viper je americká námořní pěchota. Mariňáci prozatím získali 39 ze 189 objednaných vrtulníků AH-1Z Viper. Dalším uživatelem se stane Pákistán, kde zamíří 19 AH-1Z a 15 víceúčelových UH-1Y Venom. O nákupu Viperů uvažuje také Austrálie.

Spekulace…

Výše uvedené je pouze náčrt možností, kudy se mohou ubírat modernizační snahy Armády ČR. Bell Hellicopter je připravená Armádě ČR dodat jak víceúčelové UH-1Y Venom, tak bitevní AH-1Z Viper.

Zda je možné při modernizaci uvažovat o spolupráci s Polském je doslova a do písmena ve hvězdách. Nejdříve Armáda ČR musí specifikovat, kudy se chce při modernizaci vrtulníkového letectva ubírat.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých ...

NÁZOR: Dohady o vrtulnících odhalují hlubší chaos

Způsob, jakým probíhá obměna vrtulníkového letectva u Armády České republiky, sleduji s obavami a ...

Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...

Revoluční novinka: Robotický podvozek pro vrtulníky

Americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA (Defense Advanced ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • matu
    09:52 25.09.2015

    Za mě jednoznačně palec nahoru. Tenhle nákup by dával smysl. Na poláky se neohlížet, jedou si podle sebe a nejsou ochotný uhnout ani o milimetr. Pro nás vyřešené dvě mouchy jednou ...Zobrazit celý příspěvek

    Za mě jednoznačně palec nahoru. Tenhle nákup by dával smysl. Na poláky se neohlížet, jedou si podle sebe a nejsou ochotný uhnout ani o milimetr. Pro nás vyřešené dvě mouchy jednou ranou, bitevní i víceúčelový vrtulník, přitom oboje špička a navíc vyzkoušené řešení. Za sokoly neutrácet peníze a vrazit je sem. Ať koupí ročně třeba jenom po 4 ks, dodávky na pár let a na závěr opci, když bude potřeba a prachy tak se dá přikoupit bez dalšího zbytečného výběrka. Zároveň z toho vytřískat servisní centrum do LOMu a výcvik do CLV pro střední evropu.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    09:50 25.09.2015

    Osobne si myslim, ze pre ACR je najpravdepodobnejsi nakup multifunkcneho vrtulniku kategorie Venom. Kupovat par kusov cisto bitevneho vrtulnika pre taky maly stat sa mi zda ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobne si myslim, ze pre ACR je najpravdepodobnejsi nakup multifunkcneho vrtulniku kategorie Venom. Kupovat par kusov cisto bitevneho vrtulnika pre taky maly stat sa mi zda pritiahnute za vlasy. Koniec koncov je v dnesnej dobe Manpadov skutocne otazne, ci multifunkcny vrtulnik vybaveny dobrymi raketami vzduch -zem (dostrel 20 km) nie je rozumnejsim riesenim, ako cisto bojovy stroj. Predsa, jeho moznost penetrovat obranu protivnika sa da vyuzit aj na napr. specialne operacie, zachranne alebo evakuacne operacie atd. Pricom svoju robotu sis napr. SPIKE si spravi rovnako ako bitevnik.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    09:35 25.09.2015

    ta kamufláž je k sežrání

    ta kamufláž je k sežrání

  • CerVus
    09:34 25.09.2015

    Když AW nabízela Polsku AW149m, tak nevystavovala malý plastový model za pár korun, ale celý vrtulník v Polských barvách. Tím se ukazuje seriozní zájem. Co se spolupráce popřípadě ...Zobrazit celý příspěvek

    Když AW nabízela Polsku AW149m, tak nevystavovala malý plastový model za pár korun, ale celý vrtulník v Polských barvách. Tím se ukazuje seriozní zájem.
    Co se spolupráce popřípadě nákupu společně s Polskem týče , tak bych se vrátil na zem. AČR nedělá nikdy logické nákupy.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    09:16 25.09.2015

    Otázka je kdo to zaplatí...pro nás je prostě tenhle vrtulník nedostupný.

    Otázka je kdo to zaplatí...pro nás je prostě tenhle vrtulník nedostupný.

  • Takeda
    09:06 25.09.2015

    Obrázky jsou pěkný!

    Obrázky jsou pěkný!

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5