Nakoupí polská armáda Tatry?

Foto: MAMUT tahá polské kolové obrněné vozidlo Rosomak. / TATRA TRUCKS
Foto: MAMUT tahá polské kolové obrněné vozidlo Rosomak. / TATRA TRUCKS

Polská armáda poptává 27 těžkých vyprošťovacích a odtahových vozidel a tři obrněné tahače valníků. Jedním z hlavních adeptů jsou vozidla od firmy Szczęśniak . Pro našince je především zajímavé, že vozidla firmy Szczęśniak využívají podvozků a kabin české Tatry. Mezi nejznámější produkty firmy Szczęśniak patří těžké vyprošťovací a odtahové vozidlo MAMUT.

Těžká vyprošťovací a nákladní auta pro polskou armádu

Polský Inspektorát pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) poptává těžká kolová odtahová vozidla. Stroje musí mít schopnost odtáhnout (nadzvednout) vozidla až do hmotnosti 26 tun - nákladní auta, kolové obrněné transportéry/bojová vozidla pěchoty Rosomak nebo samohybná děla Dana.

 

Požaduje se stroj v konfiguraci 8×8 s pohonem všech kol a s obrněnou kabinou chránící čtyřčlennou posádku před střelami 7,62 mm × 39 (Level 2 STANAG 4569). Stejná ochrana je požadována pro palivové nádrže vozidla. Součástí vozidla musí být také hydraulický jeřáb s dosahem sedm metrů a nosností 8 tun.

 

TATRA T815-7 "MAMUT" Foto: TATRA T815-7 "MAMUT" / Szczęśniak

 

Armáda našeho severního souseda poptává také tři tahače valníků v konfiguraci 8×8. Hmotností limit vozidla, valníku a nákladu je požadován minimálně 120 tun. Tahače valníků poslouží pro převoz tanků a další těžké obrněné techniky.

 

Dodávky odtahových vozidel se očekávají mezi roky 2014 až 2018 a tahačů mezi roky 2014 až 2015. Podání nabídek pro oba typy vozidel je možný do 18. února.

 

Firma TATRA TRUCKS a Szczęśniak připraveni

Polská soutěž dokazuje zajímavý trend z poslední doby. Firmy z celého světa využívají čím dál častěji unikátní tarovácké podvozky jako základ pro specializované konstrukce. Zmiňme firmu Avibras v Brazílii, český obrněný transportér VEGA, izraelský Wildcat, francouzský TITUS nebo slovenský TATRAPAN.

 

Video: TATRA T815-7 "MAMUT" / YouTube



Podobnou konstrukcí je i nové polské vozidlo MAMUT od firmy Szczęśniak. Není těžké domyslet, že Szczęśniak bude za svůj výrobek v polské armádě intenzivně lobovat . Nákup vojenské techniky domácí armádou je základní požadavek, aby výrobek uspěl i na zahraničních trzích.

 

Těžké odtahové a vyprošťovací vozidlo MAMUT je postaveno na podvozku T 815 – 7Z0R9T 44 440 8×8.1R. Stroj pohání dieselový motor Deutz TCD 2015 o výkonu 440 kW, který přenáší sílu na kola přes automatickou sedmistupňovou převodovku Allison 4800 SP.

 

Speciální vyprošťovací vozidlo je schopno postarat se o všechny současné a budoucí kolové taktické prostředky. Vyprostit je, zbudovat cestu do nedostupných míst a s pomocí vysoce mobilního přívěsu pro transport zcela nepojízdných kolových vozidlových systémů a jejich variant je dopravit na vybrané místo,“ dočteme se na stránkách Tatry.

 

Foto: Szczęśniak nabízí polské armádě i tahač valníku postaveném na základě Tatry T 815 – 7Z0N9T 44 440 8x8.1R. / Szczęśniak

Foto: Szczęśniak nabízí polské armádě i tahač valníku postaveném na základě Tatry T 815 – 7Z0N9T 44 440 8x8.1R. / Szczęśniak



Součástí 44 tun vážicího vozidla MAMUT je také tažné zařízení - vidlice o nosnosti 16 tun. Pro vyprošťování vozidel je k dispozici naviják s tažnou sílou 24 tun a 100 metrů dlouh é lan o . Sekunduje mu také dvoutunový naviják s délkou lana 240 metrů.

Firma Szczęśniak nabízí také tahač valníku, opět na tatrováckém podvozku. Podvozek, motor i převodovka jsou stejného typu, jako v případě odtahového vozidla MAMUT. S maximální celkovou hmotností 122 tun tahač splňuje podmínky polské armády. Maximální hmotností limit vozidla je 44 tun a valníku 78 tun.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vojenské speciály TATRA na výstavě IDEX 2013

Společnost TATRA, specialista na vozidla pro nejtěžší terénní podmínky, upevňuje své pozice na Středním východě, konkrétně v regionu zemí Golfského zálivu, a účastní se prestižní výstavy obranného ...

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA T-810 slouží v naší armádě ale i tisíce starších vozidel TATRA T-815. Bohužel vozidla již v současné ...

Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container Carrier (CC). Automobil vyvinula firma VYVOJ Martin za úzké spolupráce se slovenskou armádou.

Úspěchy vozů TATRA v Brazílii

Automobilka TATRA TRUCKS úspěšně pokračuje ve spolupráci s brazilským výrobcem raketové techniky a obrněných vozidel Avibras. Brazilský výrobce využívá podvozky TATRA pro širokou rodinu obrněných a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • Flader
    19:31 17.06.2017

    Tak takejto hračke by sa veru potešili asi aj v Seredi.

  • Jura99
    09:46 24.01.2014

    Lukas:
    Těšínsko zdaleka nebylo územím, které by si ČSR bezdůvodně přivlastnila. Od roku 1327 do 1918 bylo součástí Zemí Koruny české a z jejích hranic se při vzniku ČSR vycházelo. Přesto na zákrok Francie Beneš couvnul a Těšínsko nevzal celé (bez Bialska). Stále si ale myslím, že jádro sporu mezi ČSR a tehdejším Polskem nebylo Těšínsko, ale tehdejší česká orientace na Rusko a naopak tehdejší polská orientace na Německo. Jinak v roce 1938 údajně Beneš nabídl tehdejšímu Polsku Těšínsko výměnou za neutralitu a rovněž údajně byla hrozící válka i s Polskem poslední kapkou, proč Beneš po Mnichovu kapituloval. V každém případě je hitlerova strategie učebnicovým příkladem, jak může slabší (Německo) rozhádat a postupně nečekanou drzostí porazit několik států (ČSR, Polsko, Francie), které by společně daly dohromady neporazitelnou koalici a tehdejší Německo by za pár dní porazily, jen kdyby tušily, jak bude Evropa vypadat v roce 1940. Takto "drzé" vítězství mohl zařídit jenom amatér Hitler, profesionálové v německém generálním štábu ani náhodou ve vítězství v roce 1938 nevěřili, protože uvažovali konvenčně.

  • Lukas
    18:20 23.01.2014

    Jakub - ja tylko zwróciłem uwagę że zupełnie inny "charakter" miał konflikt między Polską a Czechosłowacja, niż np. ewentualny udział w rozbiorze Ukrainy...

    Polska akceptowała i szanowala istnienie państwa Czechosłowacja...
    Nie zgadzała sie natomiast z przebiegiem granicy.
    To jest istota różnicy - czym innym siperac sie o granicy, a czym innym zupelnie nie akceptować istnienia państwa. Przykładowo 1919-20 z Rosją nie waliczyliśmy o granice lecz o niepodległość, która nie była akceptowana przez sowietów. Podobnie w 1939 - tu też nie chodziło o Gdańsk, czy Ślązk, lecz o brak akceptacji dla istnienia państwa polskiego

    Inną sprawą że w 1938 mogło to tak wyglądać... (Jakbyśmy faktycznie dybali na niepodległość Czechosłowacji)
    Cóż mogę powiedzieć "okazja czyni złodzieja" - jest takie przysłowie...

    Była "okazja" do władze skorzystały

    Kto wie co by było gdybyście poszli na konfrontacje - i walkę z Niemcami
    A muszę przyznać - militarnie szanse mieliście...

  • Jakub Mareš
    18:04 23.01.2014

    Lukas: Jak píšeš o tom, aby sme rozdělovali anektování celého státu (československa) a "vymáhání ztracených provincií", kdyby každej jako vy bral to, že tahle oblast kdysi patřila našemu státu, tak by to znamenalo že nám dlužíte celé Slezko ;) :D

  • Lukas
    16:55 23.01.2014

    Tak, szczególnie po 11.11. 1918 wpółpraca Polsko-Niemiecka, czy Polsko-Austryjacka była bardzo "realna"...
    Bardzo...

    Piłsudski był przede wszystkim pragmatykiem - i nie zamierzał wiązać się z nikim...
    Ani z Niemcami, ani z Francuzami, ani tym bardziej z Rosją...

    Więc pisanie o "sprzecznych" sojuszach jest nieprawdziwe...

    Ciężko mówić o współpracy gdy w 23-31.01.1919 sasiad zajmuje teren który w 5. XI 1918 został nam przyznany.

    O tym jak wspomagaliście "sojusznika" w 1920 wspominać nie będę...

    Widocznei faktycznie "wybawiciel" był atrakcyjny...

    P.S. Ciężko nie trzymać z Węgrami - oni nigdy nie zawiedli...

  • Jura99
    16:01 23.01.2014

    Lukas:
    Připomínáš genezi konfliktu 1918. Když to zjednoduším, tak spor o Těšínsko nebyl hlavním důvodem neporozumění mezi ČSR a tehdejším Polskem. Polsko se do roku 1918 rozkládalo na území Ruska, Rakouska a Německa. Pokud se chtělo osvobodit, muselo si zvolit proti komu vlastně bojovat. Dominantním se ukázal Pilsudski, který Polsko hodlal obnovit dohodou a spojenectvím s Německem a Rakouskem a bojem proti Rusku. Naproti tomu nepřítelem ČSR bylo výhradně Rakousko-Uhersko a Rusko bylo tradičně považováno za slovanského „zachránce ze spárů Rakušanů“. Není proto nelogické, že tehdejší reprezentace Polska se nehodlala „přátelit“ s tehdejší ČSR, která byla pro-rusky orientovaná, zatímco Pilsudski spíš pro-německy a pro-maďarsky. Ta pro-německá orientace vydržela tehdejšímu Polsku až do roku 1939.

  • Lukas
    15:33 23.01.2014

    Rozpad Ukrainy leży wyłącznie w interesie Rosji...
    Rosja od ponad 20 lat podkopuje Ukrainę - przy wykożystaniu Rosjan mieszkajacych na Ukrainie oraz ludzi związanych z Rosją (od oligarchów robiących interesy po byłych funkcjonariuszy służb bezpieczeństwa ZSRR )

    Już pare lat temu Aleksander Dugin "wieszyczył" rozpad Ukrainy...
    To nie był przypadek...

    FR wie że Europa patrzy na ręce - więc chce wchłonąć Ukraine kawałkami... (Bo to wywoła mniej kontrowersji w Europie - cóz to nie 1 państwo gdzie są ruchy na rzecz podziału - w Wielkiej Brytani - Szkoci, w Hiszpanii Katalińczycy itd)

    Rosja chetnie podizelilaby Ukrainę na dwa państwa... Zachodnia Ukraina robiłaby za zasłonę dla rosyjskich poczyniań na wschodzie...


    Cóż... rosyjskie dążenia do "zjednoczenia" ziemi "ruskich" mają kilkaset lat tradycji...

  • D.i.p
    13:35 23.01.2014

    Pravdou je, že Ukrajina je takovej kvazistát jehož jednotlivé části území si může nárokovat hned několik států. Bývalá polská území, zakarpatsko, Krim.

    Ono je ovšem důležité, co si přeje většina sátů západní Evropy a Rusko a ty rozhodně chtějí Ukrajinu stabilní, tak jak je. Nevím co by se tam muselo stát, aby jednotlivé části dostali možnost nějakého referenda o nezávislosti či přičlenění k jiné zemi.

    To si dovedu představit jen při totální samodestrukci. A již zmíněný mocnosti udělaj nejdříve vše proto, aby k tomu nedošlo.

  • Hrobař
    13:10 23.01.2014

    Myšlenka že Polsko zbrojí v reakci na krizi na Ukrajině je zajímavá. Každý stát znervózní když se v jeho okolí něco takového děje. Ale nesedí mi to v tom že Poláci začali mnohem dřív zbrojit než Urajina propadla do krize. Sice chápu že analytici mohli lecos předvídat ale to co se děje zrovna teď na Ukrajině je přece jenom docela překvapení.

  • Jura99
    12:25 23.01.2014

    to: Muž, co zírá na kozy

    Když se podíváš na mapu Evropy z roku 1938, tak úzký výběžek Německa mezi Polskem a ČSR se dal snadno přetnout vstřícným útokem z Polska a ČSR. Na začátku toho výběžku leží Berlín. Německo nepochybně nemělo sílu v roce 1938 odolat spojené armádě ČSR a Polska.

Stránka 1 z 2