Dopravní letadlo A330 pro Armádu ČR? Možná je lepší řešení

-
3. 12. 2021
-
356 komentářů
-
Jan Grohmann
Před pár dny média informovala o případném pořízení staršího dopravního letadla Airbus A330 pro potřeby Vzdušných sil Armády České republiky (VzS AČR). Možný nákup civilního dopravního letadla A330 potvrdil Právu mluvčí obrany Jan Pejšek.
Praha-Kbely
Článek nemá za cíl hodnotit výhodnost / nevýhodnost nákupu A330, ale opět, oponentně se podívat na věc z jiné perspektivy:
První otázkou v případě nákupu A330 je nerudovské: „Kam s ním?“ Historie vojenského letiště Praha-Kbely, domova 24. základny dopravního letectva (24.zDL), se datuje až do roku 1918, kdy na mírně vyvýšené planině vymezené obcemi Kbely, Letňany a krajem Vysočan, vzniklo nové letiště československého letectva. Výhodou byla poloha relativně blízko centru města a celková dispozice pozemků s velmi malým zvlněním terénu a kvalitní únosnou půdou.
Letiště se během 20. let stalo hlavním centrem československého letectví. A to jak vojenského, tak i civilního. S dalším rozvojem letectví ale v podstatě přestalo vyhovovat všem tehdejším nárokům, a proto byla už v roce 1929 odsouhlasena výstavba nového pražského civilního letiště u obce Ruzyně. To bylo otevřeno v roce 1937 a po mnoha desítkách let přestaveb a rozšiřování je dnešní letiště Praha-Ruzyně (Letiště Václava Havla Praha) naším hlavním leteckým přístavem.
Kbelské letiště ale nadále sloužilo vojenskému provozu. Po válce na něm sídlily různé útvary dopravního a vrtulníkového letectva a největšími letouny, které z něj naše letectvo provozovalo, byly proudové Tu-154. Blízkost Prahy a lokalita se nakonec ukázaly jako omezující pro další rozvoj letiště – dnes je letiště v podstatě stavebně obklopeno městkou zástavbou nebo nevhodným terénem. Jediná betonová vzletová a přistávací (VPD) dráha, dokončená v roce 1954, je dlouhá pouze 2000 metrů. Pro srovnání nejbližší letiště – Praha-Ruzyně má VPD dlouhé 3700 metrů a 3200 metrů.
Letiště Pardubice se smíšeným provozem, kam pravidelně létají velké transportní letouny včetně An-124 má VPD dlouhou 2500 metrů, stejně jak tovární letiště Praha-Vodochody. Historicky nejdelší dráhu pro vojenský provoz mělo letiště Ostrava-Mošnov (Letiště Leoše Janáčka Ostrava), kde za časů ČSLA dlouhá léta působil mimo jiné i dopravní výsadkový pluk, má runway dlouhou 3500 metrů. Pochopitelně kromě délky VPD má poloha letiště přímo dopad na omezení leteckého provozu, zejména z důvodů hluku (vyjádřeno jak hlukovými limity, tak v rámci udržování dobrého vztahu s místní veřejností). Plochu základny také „užírají“ další instituce, které zde mají své budovy – například leteckém muzeum, letecké opravny LOM Praha a Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany (VTÚLaPVO).
Vojenské letiště Praha-Kbely
Bohužel na rozdíl od leteckých základen jako je Čáslav nebo Náměšti nad Oslavou došlo jen k omezeným investicím do infrastruktury letiště, která stále vychází z prvorepublikového plánu letiště. To se týká například i hangárů a jejich rozměrů. Například ty železobetonové pocházejí z výstavby letiště ve 20. letech
Není pak divu, že turbovrtulové C-295M CASA se celé do těchto starých hangárů při údržbě nevejdou a skrz otvor ve vratech ven trčí jejich ocasní část. Větší A319CJ se už do původních hangárů vůbec nevejdou. V roce 2011 byl pro údržbu tehdy nových letounů Airbus A319CJ vybudován lehký „demontovatelný“ hangár z ocelových rámů opláštěný textilií. Pochopitelně to stále nebylo ono, a proto byl v roce 2017 pro A319CJ vybudován další hangár tentokráte bytelný, ve kterém lze provádět údržbu obou letounů A319CJ současně. Hangár je podmínkou nejen pro opravárenské práce jako je lepení nebo tmelení, ale slouží i jako ochrana letounů před nepříznivý meteorologickými jevy jakou jsou kroupy nebo námraza. Obecně hangárování letecké techniky prodlužuje její životnost a snižuje náklady na údržbu, zejména v dlouhém časovém období. Jenže podlaha tohoto hangáru má únosnost jen pro letouny do hmotnosti do 70 tun. A prázdná hmotnost A330 je vyšší.
Na tomto příkladu je vidět, že pro zabezpečení provozu, byť jediného letounu A330 by VzS AČR musely investovat nejen do logistiky, výcviku personálu, ale řešit i další investice do letecké základny. A to za situace, kdy všichni zainteresovaní dávno vědí, že letiště Praha-Kbely není perspektivní (moderní letecká základna NATO se tam prostě prostorově udělat nedá), zejména pro provoz velkých a hlučných letadel jako A330.
Navíc jen jedno letadlo nebude mít žádnou zálohu. Drobnosti v provozu, jako chyba obsluhy obslužných automobilů, náraz ptáka nebo jen odstávka kvůli plánované údržbě způsobí, že v případném kritickém okamžiku žádný A330 stejně nebude k dispozici.
Hangár pro A319CJ na letišti Praha-Kbely z roku 2017; větší foto / Firma POLAK CZ s.r.o.
A330 MRTT
Armáda ČR je součástí Mnohonárodní flotily víceúčelových tankovacích a transportních letadel MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet), kde může využívat vojenský víceúčelový letoun Airbus A330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport) pro doplňování paliva za letu a přepravu vojáků a materiálu. Ročně má Armáda ČR k dispozici 100 hodin a poprvé využila program v červenci.
Maximální sedačková kapacita letounu A330-200 je až 400 osob, u verze A330 MRTT až 290 osob.
Česká účast v programu MRTT je ale motivována zejména snadným přístupem k leteckým tankerům kvůli výcviku pilotů stíhaček Gripen. Letoun A330 MRTT je v první řadě letecký tanker a transportní nebo evakuační (MEDEVAC) úkoly jsou koncipovány jako užitečné, ale přesto doplňkové schopnosti. MRTT si lze objednat jako zcela nové, nebo přestavbou staršího civilního letounu A330-200 z druhé ruky.
Verze MRTT má oproti civilní A330 zastavěné tankovací zařízení na konci trupu, pod křídly, nová světla a kamery na trupu a nové řídící konzole v kokpitu. S tím souvisejí zesílení draku a určité změny v aerodynamice letounu.
Vnitřní prostor A330 MRTT
Avionika verze MRTT je vylepšena o vojenské komunikační systémy (například v pásmu UHF, kterou civilní stroje v základní verzi nemají), o vojenské odpovídače vlastní-cizí (IFF) a nové radionavigační systémy jako je systém TACAN (TACtical Air Navigation). TACAN slouží nejen k vlastní radionavigaci vzduch-země, ale v módu vzduch-vzduch tanker sám vysílá jako navigační radiomaják, na který se mohou navést příslušně vybavené letouny NATO.
Kromě dalších radiostanic pro UHF pásmo mohou být součástí výbavy i vojenské radiostanice odolné proti rušení a s utajeným přenosem (skokové změny kmitočtu, šifrováním hlasu a dat). Dnes je již pomalu standardem i civilní nebo vojenská satelitní radiostanice SATCOM (SATellite COMmunication).
„Vojenské“ vnější osvětlení MRTT umožňuje vypnout demaskující běžné civilní osvětlení a provádět nenápadné noční lety ve formaci. A to jak bez použití brýlí pro noční vidění, kdy tzv. formační světla jsou na krátkou vzdálenost vidět očima, tak v módu, který pracuje pouze v infračerveném spektru viditelném pouze v brýlích pro noční vidění.
MRTT lze rovněž vybavit vlastní přípojkou pro doplňování paliva za letu – tak se lze napojit na plovoucí ráhno jiného tankeru. „Naše“ stroje v MMF to nemají, ale KC-30A australského letectva například ano.
Otázkou jsou navigační systémy MRTT. Tedy zda mají vojenské a proti rušení odolné přijímače GPS. Civilní A330 totiž používají jako navigační jádro trojici inerciálních jednotek (s laserovými gyroskopy), které se zpřesňují s použitím dvojice přijímačů satelitní navigace (pouze civilní mód).
Přestavba A330 na nákladní A330P2F
V civilním letectví se pro zpřesnění satelitní navigace používají systémy SBAS (Satellite Based Augmentation Systems), kdy satelity vysílají korekční data platná pro daný region. Přesnost určení polohy je pak řádově v metrech. Tyto systémy ale nepracují celosvětově, ale pouze nad určitými oblastmi. Například systém WAAS (Wide Area Augmentation System) nad Severní Amerikou, EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) nad Evropou. Dále podobné systémy zprovoznilo Rusko, Čína, Indie a Japonsko. Které všechny systémy umí avionika Airbusu A330, kromě WAAS a EGNOS, se nepodařilo do vydání článku ověřit. Nicméně platí, že zbytek planety, například celá Afrika, je bez pokrytí některou z těchto civilních služeb.
Airbus rovněž pro MRTT nabízí datalink Link 16 a na přání lehké pancéřování kritických systémů a kokpitu. Možnost přetlakování palivových nádrží dusíkem (potlačuje explozi v případě zásahu nádrže / potrubí jinak zaplněných palivovými parami). Nabízí také možnost instalace velkých výsuvných schodů, aby byl letoun nezávislý na pozemním vybavení.
Samozřejmostí jsou různé systémy vlastní ochrany proti protiletadlovým řízeným střelám. Například naše A330 MRTT programu MMF mají instalovaný systém izraelský výstražný/rušící systém Elbit J-MUSIC kategorie DIRCM (Directional Infrared Counter Measures).
Druhý C-295MW v Kbelích
Alternativy?
Evakuace z Kábulu skutečně ukázala na potřebu letounu s větší kapacitou než A319CJ nebo C-295M a s mnohem větším doletem. Letouny a posádky A319CJ kábulskou misi zvládly na výbornou, ale jen díky dvěma faktorům:
Výchozí základna pro lety do Kábulu byla v Baku v Ázerbájdžánu. Při prvním civilním pokusu se česká A319 musela otočit a vrátit do Baku, protože afghánské řízení letového provozu a řízení provozu a služeb na letišti Kábulu přestalo existovat.
Američané nakonec ovládli letiště a zprovoznili i základní služby, a tak český A319 mohl na druhý pokus přistát. Kdyby šlo o čistě překvapivé taktické přistání na nespolupracující letiště, tak by se přistání nepovedlo. To platí pro civilní A319 i A330. Ostatně s A319 se to necvičí a ani na to není vybavené, stejně jako na provoz z letiště bez pozemní infrastruktury.
Civilní A330 lze tedy upravit pro potřeby armády. Nabízí se, podobně jako u A319CJ, instalace kolejnic do palubního prostoru pro možnost úpravy interiéru. Tak lze například kotvit nákladní palety. Existuji také projekty přidání velkých nákladových dveří na horní palubu v přední částí (dosud sériově vyrobené A330 MRTT to nemají, tuto schopnost ale tradičně požaduje USAF).
Přestavba A330 na MRTT
Stále však platí, že A330 je civilní letoun, který ke svému fungování potřebuje funkční civilní letový provoz a dobře vybavená letiště. Na záchranné operace, jako byla v Kábulu, se nehodí.
Další možností je zvážit přestavbu civilního A330 s použitím technologií a komponent programu MRTT (bez instalace tankovacího systému), zejména co se týče avioniky tak, aby letoun mohl působit i v letecky nevstřícných oblastech, jako je Afrika.
Další možností je jít cestou navýšení hodin v programu MMF. Ostatně nedávno si Lucembursko zvedlo „předplatné“ ze 100 na 1200 hodin. Armáda ČR může do programu MMF posílat i svoje piloty a jiný personál a nemusíme řešit vlastní proces akvizice, a poté vlastní provoz a údržbu.
Nízký let A400M
MRTT ale není taktický transportní vojenský letoun schopný přepravy vozidel, nadrozměrných nákladů, schopný létat bez podpory civilních systémů a služeb, létat v nízkých výškách nad terénem, v noci s brýlemi pro noční vidění nebo provádět taktický shoz nákladu nebo výsadkářů. Případně provést taktické přistání na letišti s prudkým klesáním.
Skutečný taktický vojenský letoun, plnící výše uvedené, s potřebným doletem a dosahem, který je ověřený je buď evropský Airbus A400M nebo americký Lockheed-Martin C-130J respektive KC-130J. V případě A400M existuje několik možností. Nejambicióznějším řešením je nakoupit minimálně dva A400M a provozovat je vlastními silami. „Nejjednodušší“ je vstoupit do německého programu MNAU (Multinational Air Transport Unit). Další možností je koupit vlastní A400M a využívat servisní a podpůrné služby MNAU.
Operace v Afghánistánu nebo Mali ukazují na potřebu dopravovat větší a rozměrnější náklad (obrněná SUV, taktická vozidla 4×4, těžké MRAP, nákladní auta TATRA, složené vrtulníky, houfnice CAESAR), nárazově více lidí nebo kombinace lidí, aut a materiálu. Navíc díky výstavbě 43. výsadkového pluku Armáda ČR potřebuje čistě výsadkovou kapacitu.
Německý A400M přistává v Kábulu
Nákladní verze A330 nebo A400M nemohou operovat ze zastaralého letiště Praha-Kbely. Jedno z řešení, které opakovaně koluje různými kanály mezi veřejností, je toto neperspektivní letiště zrušit – například jen prodej pozemku developerským firmám by vynesl prodávajícímu miliardy.
Transportní letectvo lze přesunout do Pardubic, kam běžně létají pro náklad všechny zahraniční transportní letouny (vojenské i komerční), je tam vybudován logistický hub a shodou okolností je to i nástupní letiště pro chrudimský výsadkový pluk, který to má na Pardubické letiště jen několik kilometrů. Z Pardubic také s nákladem přilétají nebo odlétají české C-295MW. Letouny a vrtulníky pro přepravu VIP pak lze pravděpodobně přesunout zpátky na Ruzyni, odkud už operují vrtulníky Policie ČR. Dodnes se při zahraničních návštěvách používá starý terminál. Ostatně pro Airbusy je na Ruzyňském letišti vybudované servisní zázemí.
Jednou z možností je tedy ušetřit tři miliardy za nákup staršího A330, vzít miliardy z prodeje pozemků v Kbelích, a nakoupit dva A400M plus vybudovat potřebné zázemí v Pardubicích včetně velkých hangárů. Podmínkou je ale přestěhovat základnu z Prahy-Kbely, včetně personálu, do Pardubic.
Související články
Ministerstvo obrany: Nasazení A330 MRTT do 48 hodin
10. srpna 2020 přistálo na letišti v Eindhovenu druhé letadlo Airbus A330 MRTT programu NATO ‒ ...
-
28.09.2020
-
9 komentářů
-
Michal Uher
První nákladní A400M Atlas pro belgicko-lucemburskou letku
Lucembursko 7. října 2020 převzalo první letadlo Airbus A400M Atlas. Při nákupu těchto letadel se ...
-
08.10.2020
-
58 komentářů
-
Michal Uher
Maďarské letectvo přechází na transportní letadla A400M, C-390 a A330
Maďarsko postoupilo v dalších klíčových zbrojních projektech. Na spadnutí je akvizice středních ...
-
23.10.2020
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
Dopravní letoun C295MW českých vzdušných sil poprvé ve vzduchu
Dne 10. března poprvé vzlétl nový dopravní letoun C295MW Vzdušných sil Armády České republiky (VzS ...
-
17.03.2021
-
70 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Mě přijde A330 příliš velké/drahé pro AČR. Pro vládní letku bych koupil použité (určitě stále velká nabídka)2x ERJ nebo CRJ (většina letů je po Evropě na což 2500km dolet stačí), ...Zobrazit celý příspěvek
Mě přijde A330 příliš velké/drahé pro AČR.
Pro vládní letku bych koupil použité (určitě stále velká nabídka)2x ERJ nebo CRJ (většina letů je po Evropě na což 2500km dolet stačí), vyřadil CL-601. Pro vojáky pak 2ks KC-390 nebo C-130J a klidně nabídnout Slovensku sdílení části/nebo hodin na těchto transportech.
Tím bychom měli vyřešeno pro VIP i vojáky a nabídli sousedům možnost většího transportu.
Pak by se dalo uvažovat o přesunu 8ks armádních transportů do Pardubic. Kbely by zůstali pro vládní letku a vrtulníky.
PavelSkrýt celý příspěvekuž?
ještě v Září 2021 jsem ho viděl letět, dle ADB-S exch. z Rumunska a za půl hodiny za ním Casa se zbytkem delegace:-)už?
ještě v Září 2021 jsem ho viděl letět, dle ADB-S exch. z Rumunska a za půl hodiny za ním Casa se zbytkem delegace:-)
Naše malé dopravně transportní letectvo nemá smysl provozovat na dvou letištích.Žádné výhody to nepřinese,naopak jen řadu problémů a komplikací.
Naše malé dopravně transportní letectvo nemá smysl provozovat na dvou letištích.Žádné výhody to nepřinese,naopak jen řadu problémů a komplikací.
Pardubice mají využití jako civilní letiště a jako výcvikové a záložní. Tam se prakticky na nákladech nepozná, jestli z něj bude startovat o dvě letadla více nebo méně. Pokud jde o ...Zobrazit celý příspěvek
Pardubice mají využití jako civilní letiště a jako výcvikové a záložní. Tam se prakticky na nákladech nepozná, jestli z něj bude startovat o dvě letadla více nebo méně. Pokud jde o Kbely, aktuálně mají 6x CASA, 2xA319 plus nějaké ty L-410, Mi-17, Mi-8S a W3A. Není to mnoho, ale alternativa je Ruzyně, nikoliv Pardubice, protože pasažéři, kteří, ať už daňový poplatník chce nebo nechce létají po světě ve jménu ČR, obvykle míří z Prahy a vrací se do Prahy. Takže řešení je nechat Kbely tak jak jsou a ta dvě případně větší letadla parkovat v Pardubicích.Skrýt celý příspěvek
A330MRTT využijete při globálních letech, když rozhoduje rychlost, schopnost letu bez mezipřistání a nepotřebujete rampu. Rozměr dveří pro letecké kontejnery LD3 nebo vojenské ...Zobrazit celý příspěvek
A330MRTT využijete při globálních letech, když rozhoduje rychlost, schopnost letu bez mezipřistání a nepotřebujete rampu.
Rozměr dveří pro letecké kontejnery LD3 nebo vojenské palety cca 3,5x2,5m. Využijete jej pro evakuace, transporty lidí, medevac, tankování.
A400M budou doménou aeromobilních operací pro potřeby transportu, přistání na nezpevněných plochách, tankování vrtulníků.
Potřebujeme oba typy strojů. Už jsem to tady psal, zkuste si naplánovat lety C130J do Číny pro respirátory a pochopíte proč střední letoun A330MRTT. Vzhledem k vývoji vztahů s Ruskem budeme brzy létat do Asie přes Dohá neb mezipřistání na Sibiři již nebude možné.
Pokud někoho irituje cena za 2+2, tak si otevřete FL24. Ve vzduchu je tolik letadel, že 4 stroje jsou kapkou v moři. Tahle země má navíc. A schopnost cargo letů pro vládu má mnohem větší potenciál než navyšování schopností letectva přechodem na F35.Skrýt celý příspěvekLenže tie stroje na FR sú komerčné stroje ktoré sú viac vo vzduchu ako na zemi lebo si na seba musia zarobiť
Lenže tie stroje na FR sú komerčné stroje ktoré sú viac vo vzduchu ako na zemi lebo si na seba musia zarobiť
Armáda nedostává peníze za účelem zhodnocení. Armáda je dostává za účelem tvoření disponibilních kapacit pro případ krizí.
Armáda nedostává peníze za účelem zhodnocení. Armáda je dostává za účelem tvoření disponibilních kapacit pro případ krizí.
Lenže to má robiť efektívne lebo ČR nie je ropný emirát
Lenže to má robiť efektívne lebo ČR nie je ropný emirát
Chápu, jenže tím popřete disponibilitu. Když budete potřebovat evakuovat ambasádu či bůh ví, co nás čeká a letadla budete mít na druhém konci světa a zasmluvněné lety pod sankcemi, ...Zobrazit celý příspěvek
Chápu, jenže tím popřete disponibilitu. Když budete potřebovat evakuovat ambasádu či bůh ví, co nás čeká a letadla budete mít na druhém konci světa a zasmluvněné lety pod sankcemi, je to pro případ krizí nepoužitelné.Skrýt celý příspěvek
Aby mohla armáda provozovat nákladní dopravu, tak by se musela změnit legislativa. Aby se nemusela měnit legislativa, tak by tyto stroje musela provozovat státní společnost. Která? ...Zobrazit celý příspěvek
Aby mohla armáda provozovat nákladní dopravu, tak by se musela změnit legislativa. Aby se nemusela měnit legislativa, tak by tyto stroje musela provozovat státní společnost. Která? Česká pošta? LOM? Nebo se odkoupí ČSA?
Kdo bude nabízet a prodávat nákladní kapacity? Česká pošta?
Potřebuje armáda civilní nákladní letoun nebo potřebuje letoun s rampou?
Průnik je de facto možný jen u jednoho letounu, respektive dvou. C-2 a Il-76. Jeden je drahý, druhý politický neprůchodný.
Takže se zase vracíme na začátek...Skrýt celý příspěvekTo je úplný nesmysl. Dopravní letadla se v armádě nekupují na to, aby vydělaly peníze.
To je úplný nesmysl. Dopravní letadla se v armádě nekupují na to, aby vydělaly peníze.
Pokud jsi nenarážel na pronájem vojenských nákladních kapacit, tak tvoje věta "Pokud někoho irituje cena za 2+2, tak si otevřete FL24. Ve vzduchu je tolik letadel, že 4 stroje jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud jsi nenarážel na pronájem vojenských nákladních kapacit, tak tvoje věta "Pokud někoho irituje cena za 2+2, tak si otevřete FL24. Ve vzduchu je tolik letadel, že 4 stroje jsou kapkou v moři." je celá nesmyslná.
Náš stát a ani letectvo neupotřebí 2x A330, na tož 2x A330 + 2x A400. Mrzí mě to, ale ne.
Kuvajt to řešil nákupem C-17, které předaly aerolinkám. Stejně tak to řešila lidově demokratická polská armáda se svými An-12 (provozoval LOT) nebo letectvo NDR, kterému jeho An-12 provozoval Interflug.Skrýt celý příspěvek
Pro zajímavost. Letité trápení s tankováním vrtulníků z A400M je snad ...Zobrazit celý příspěvek
Pro zajímavost. Letité trápení s tankováním vrtulníků z A400M je snad ukonce.
https://www.airbus.com/en/news... Skrýt celý příspěvekDobře tak mě tedy vysvětlete na co potřebujeme A400 nebo C-390 - typ misí, jejich frekvence a kdy AČR něco podobného požadovala. A k jakému typu reálného nasazení. Pak si srovnáme ...Zobrazit celý příspěvek
Dobře tak mě tedy vysvětlete na co potřebujeme A400 nebo C-390 - typ misí, jejich frekvence a kdy AČR něco podobného požadovala. A k jakému typu reálného nasazení.
Pak si srovnáme počty misí které zvládne A330MRTT a na co je použitelná KC-390Skrýt celý příspěvekKC-390 všude tak de bylo potřeba převézt náklad v kontejneru. Všude tam kde je výhodné použít letadlo s nákladovou rampou. Tedy všude tam kde není k dispozici vybavení letiště. ...Zobrazit celý příspěvek
KC-390 všude tak de bylo potřeba převézt náklad v kontejneru. Všude tam kde je výhodné použít letadlo s nákladovou rampou. Tedy všude tam kde není k dispozici vybavení letiště. Třeba bez schodů si můžou výsadkáři z A330 leda zaskákat. Také pochopitelně z jakéhokoli dopraváku výsadkáře nevysadíte.
KC-390 zvládne všechno co MRRT, ale MRRT nezvládne všechno co KC-390.Skrýt celý příspěvekTo přece není pravda ani náhodou. Přepravní kapacita KC-390 je zhruba 80 lidí tedy hluboko pod kapacitou současné A-319 a zhruba třetinová oproti A-330MRTT. Totéž se týče ...Zobrazit celý příspěvek
To přece není pravda ani náhodou. Přepravní kapacita KC-390 je zhruba 80 lidí tedy hluboko pod kapacitou současné A-319 a zhruba třetinová oproti A-330MRTT. Totéž se týče objemnosti a hmotnosti nákladu. Jedinou výhodou (a pouze pro specifický druh operací) je sklopná rampa. Potřebujeme ji opravdu? Nestačí na výsadkové mise C-295 který sklopnou rampu má?Skrýt celý příspěvek
80 vyzbrojených vojáků. Samozřejmě že se jich tam vejde v nouzové situaci výrazně víc. Nepřekvapivě má dopravní (mnohem větší) letadlo větší kapacitu pasažérů, ale v převozu ...Zobrazit celý příspěvek
80 vyzbrojených vojáků. Samozřejmě že se jich tam vejde v nouzové situaci výrazně víc. Nepřekvapivě má dopravní (mnohem větší) letadlo větší kapacitu pasažérů, ale v převozu nákladu je na tom mnohem hůř. Ano, sklopnou pampu potřebujeme.
Armáda pořizuje izraelské PVO. Bylo by asi ideální pořídit letadlo schopné přivést náklad raket.Skrýt celý příspěvekA my snad potřebujeme na pravidelné bázi přepravovat stovky lidí? Když pominu ekonomické důvody (koupit a následně živit dvě A-330 MRTT je zcela mimo naše možnosti), tak je KC 390 ...Zobrazit celý příspěvek
A my snad potřebujeme na pravidelné bázi přepravovat stovky lidí? Když pominu ekonomické důvody (koupit a následně živit dvě A-330 MRTT je zcela mimo naše možnosti), tak je KC 390 pro naše potřeby ideální, Gripeny natankovat umí (až se zase poletí na Island), mohou na něm cvičit výsadkáři, nějakou techniku do mise také odveze a až bude zase potřeba z nějaké "díry" ve třetím světě evakuovat ambasádu a občany (v nejbližší době by mohla být na pořadu dne např. Etiopie) , tak i na to je vhodnější (nepotřebuje prakticky žádnou podporu na letišti). A to vše za podstatně nižších nákladů.Skrýt celý příspěvek
Nesher - akú techniku konkrétne a-330 mrtt odvezie .??? ako si na ňom zacvičia výsadkári .??? veľa plusov pre kúpu ktoré sa tu udávajú sú len optimistické predstavy armádnych ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher - akú techniku konkrétne a-330 mrtt odvezie .???
ako si na ňom zacvičia výsadkári .???
veľa plusov pre kúpu ktoré sa tu udávajú sú len optimistické predstavy armádnych fandov...realita môže byť ale iná...
osobne nejdem tvrdiť že ačr napr. a-330 nepotrebuje-neviem,neriešim...iba mi je divné že keby to bolo také horúce,tak by ho ačr asi už aj kúpila...veď financie by sa naškriabali...Skrýt celý příspěvekLépe bych to nenapsal.KC-390 lze využít celoročně jednak pro transport,tak pro výcvik vojáků a výsadků.Navíc má schopnost létat prakticky ze všech letišt oproti obrovské ...Zobrazit celý příspěvek
Lépe bych to nenapsal.KC-390 lze využít celoročně jednak pro transport,tak pro výcvik vojáků a výsadků.Navíc má schopnost létat prakticky ze všech letišt oproti obrovské A-330.Další výhodu je oproti třeba Herculesu vysoká rychlost a má stejné motory jako A-319,což také není špatné pro logistiku.Jediný problém bych viděl v případě nákupu dvou KC-390 v tom,že by pro 6 Strojů CASA nebylo plné využití.Pak by zde byla možnost jeden či dva kusy natrvalo přestavět na dopravní verzi.Skrýt celý příspěvek
Hektor Koukám, že schopnost rozumět češtině za těch 30 let na Slovensku výrazně poklesla. Protože jinak si nedovedu vysvětlit jak si mohl z mého zcela jasného vyjádření vydedukovat ...Zobrazit celý příspěvek
Hektor
Koukám, že schopnost rozumět češtině za těch 30 let na Slovensku výrazně poklesla. Protože jinak si nedovedu vysvětlit jak si mohl z mého zcela jasného vyjádření vydedukovat naprostý opak.Skrýt celý příspěvek
Nechápu tu zdejší obsesi z nutnosti mít schopnost dopravit někam “opancerovany džip” nebo Pandur ( který je dnes dobry tak pro AZ) ačkoliv je většina srozuměna ze plavbyschopnost ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápu tu zdejší obsesi z nutnosti mít schopnost dopravit někam “opancerovany džip” nebo Pandur ( který je dnes dobry tak pro AZ) ačkoliv je většina srozuměna ze plavbyschopnost je passé a budoucí kolové i pásové BVP bude mimo schopnosti C-130J i KC-390 a dost možná i A400 (v plné pancéřové ochraně)
A smířte se s tím ze schopnost provádět aeromobilni výsadkové operace o kterých tady sníte ( a ke kterým neoddiskutovatelne potřebujete pravé vojenské dopravní speciály se schopnosti přistání na nezpevněných plochách) má dnes pouze USA s dostatečným počtem C-17 a schopnosti globální projekce síly a Rusko které ovšem jde cestou vývoje specializovaných druhu obrněné techniky pro výsadková vojska.
To co ACR potřebuje jsou dvě A330 MRTT pro které bude mít 10x víc využitíSkrýt celý příspěvekPásové BVP bude transportovatelné v C-17. O tom nikdo nepochybuje ani to nezpochybňuje. Než bude nové KBVP bude nakoupené střední transportní letadlo ve šrotu. Navíc nikde není ...Zobrazit celý příspěvek
Pásové BVP bude transportovatelné v C-17. O tom nikdo nepochybuje ani to nezpochybňuje. Než bude nové KBVP bude nakoupené střední transportní letadlo ve šrotu. Navíc nikde není psáno že to bude 30 tunový mastodont.
Krom toho že střední transportní letadlo bude moc transportovat techniku výsadkového praporu. Je to nezpochybnitelná výhoda transportu kontejneru. Ten do A330 nenaložíte i kdyby jste se na hlavu postavil.
/To co ACR potřebuje jsou dvě A330 MRTT pro které bude mít 10x víc využití/
Proboha jaké a k čemu?Skrýt celý příspěvekMožno sa na to pozerám zle, ale ak my/vy vieme dodať spojencom expedíčné jednotky, prečo spojenci nezabezpečia export svojími silami? My/vy fakticky také veľké transportné lietadlá ...Zobrazit celý příspěvek
Možno sa na to pozerám zle, ale ak my/vy vieme dodať spojencom expedíčné jednotky, prečo spojenci nezabezpečia export svojími silami? My/vy fakticky také veľké transportné lietadlá v domácom prostredí nepotrebujeme a investovať do niečoho, čo nepotrebujeme toľko zdrojov je podľa mňa celkovo blbosť. Kameňujte ma...Skrýt celý příspěvek
Proč by to měli dělat? Respektive strategická přeprava bude vždy na USA, ale proč být závislí na jiných i v záležitostech které si můžeme zabezpečit sami? OSSR které prakticky ...Zobrazit celý příspěvek
Proč by to měli dělat? Respektive strategická přeprava bude vždy na USA, ale proč být závislí na jiných i v záležitostech které si můžeme zabezpečit sami? OSSR které prakticky žádné vojáky v zahraniční nemají to možná vidí jinak.Skrýt celý příspěvek
Kupovať niečo čo vyslovene nepotrebujeme len aby ste/sme ukázali, že niečo vieme mi pripadá ako kúpiť dodávku len preto, že kamaráti z času na čas potrebujú niečo previezť. V ...Zobrazit celý příspěvek
Kupovať niečo čo vyslovene nepotrebujeme len aby ste/sme ukázali, že niečo vieme mi pripadá ako kúpiť dodávku len preto, že kamaráti z času na čas potrebujú niečo previezť. V súčastnosti máte misiu v Mali. Ok, ale potom musí platiť nejaká zásada reciprocity. Ak pomáhate Francúzsku tým, že tam nasadzujete svoje jednotky, potom nech francúzke letectvo zabezpečí kompletný letecký servis. Majú na to zdroje aj možnosti.Skrýt celý příspěvek
za poslední rok a půl by ČR využila takové letadlo de facto 3x 1) při evakuaci velvyslanectví z Kábulu 2) při dopravě záchranářů do Bejrútu 3) při zahájení leteckého mostu v rámci ...Zobrazit celý příspěvek
za poslední rok a půl by ČR využila takové letadlo de facto 3x
1) při evakuaci velvyslanectví z Kábulu
2) při dopravě záchranářů do Bejrútu
3) při zahájení leteckého mostu v rámci Covid19
a v rámci té rutiny to máme lety v rámci podpory 211.taktické letky v Pobaltí, na Islandu, pak podpora pozemních vojsk v Afghánistánu, Iráku, Mali atd.Skrýt celý příspěvekScotty - napíšte sem konkrétne počty vojakov ačr/ossr v misiách (určite je v misiách viac čechov)...lebo inak tu len štekáte bez nejakého konkrétneho argumentu o počtoch...
Scotty - napíšte sem konkrétne počty vojakov ačr/ossr v misiách (určite je v misiách viac čechov)...lebo inak tu len štekáte bez nejakého konkrétneho argumentu o počtoch...
135 vojáků mise EUTM Mali. 60 vojáků mise Barkhane Mali. 80 vojáků výcviková mise Irák. 290 vojáků Pobaltí. 20 vojáků MFO Sinaj. 95 vojáků Air Policing v Pobaltí 2022. (Jsou to ...Zobrazit celý příspěvek
135 vojáků mise EUTM Mali.
60 vojáků mise Barkhane Mali.
80 vojáků výcviková mise Irák.
290 vojáků Pobaltí.
20 vojáků MFO Sinaj.
95 vojáků Air Policing v Pobaltí 2022.
(Jsou to maximální schválené počty.)Skrýt celý příspěvekScotty - no ossr by malo mať v operáciach cca 430 vojakov + v pláne je možno ďalšia misia ...ačr ako píšete 680 (ak teda berieme že sú tam reálne a nie maximálne počty ktoré majú ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - no ossr by malo mať v operáciach cca 430 vojakov + v pláne je možno ďalšia misia ...ačr ako píšete 680 (ak teda berieme že sú tam reálne a nie maximálne počty ktoré majú mandát)...
vami spomínané počty "na mariáš" sú zrejme pozorovateľské misie - ťahá ich myslím aj ačr...
takže ďalšia oblasť kde si ideme porovnávať.????? má to nejaký význam.????
myslím že nie...Skrýt celý příspěvek
proč by měli spojenci něco zajišťovat ? Nevím, jestli je to zvykem na Slovensku, čekat s nataženou rukou, u nás se to moc nenosí a chceme mít své vybavení.
proč by měli spojenci něco zajišťovat ? Nevím, jestli je to zvykem na Slovensku, čekat s nataženou rukou, u nás se to moc nenosí a chceme mít své vybavení.
Jura99 - no proste len preto že na "všetko" nemáte financie...len si to treba priznať...prečo mali dopravu výsadkárom čsľa zaisťovať lietadlá zo zssr,veď si ich čsľa proste mohla ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - no proste len preto že na "všetko" nemáte financie...len si to treba priznať...prečo mali dopravu výsadkárom čsľa zaisťovať lietadlá zo zssr,veď si ich čsľa proste mohla kúpiť...a napíšem to zase- pokiaľ spojenci vidia v ačr/ossr kúsky ako t-72,bvp-1/2 a ďalšie klenoty,tak je im jasné že zase až tak sebestační nebudeme...Skrýt celý příspěvek
Miroslav: my nic spojencům nedáváme, nežijeme ve vzduchoprázdnu a podílet se na operacích je v našem zájmu. Podobně jsem nikdy nepochopil to "pohoršení", že ČSR musela Angličanům ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: my nic spojencům nedáváme, nežijeme ve vzduchoprázdnu a podílet se na operacích je v našem zájmu. Podobně jsem nikdy nepochopil to "pohoršení", že ČSR musela Angličanům zaplatit za vybavení čs. vojska ve VB. To je snad úplně normální, ne ?Skrýt celý příspěvek
HEKTOR: výsadkáři nebyli prioritou ČSLA. Já zase, když vidím, že Belgie nemá tanky žádné a má dvě bojové brigády, tak bych dal ze svého "pětikorunu" Belgičanům. Stejně, tak když ...Zobrazit celý příspěvek
HEKTOR: výsadkáři nebyli prioritou ČSLA. Já zase, když vidím, že Belgie nemá tanky žádné a má dvě bojové brigády, tak bych dal ze svého "pětikorunu" Belgičanům. Stejně, tak když kupují celých 8 děl nebo když ropná velmoc Norsko má asi čtyřicet tanků, tak bych nad nimi zaplakal.Skrýt celý příspěvek
Miroslav - presne tak ... Jura99 - nalejme si čistého vína ako sa hovorí ... "podílet se na operacích je v našem zájmu" - a aký konkrétne to je záujem.??? ako som tu už x-krát ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav - presne tak ...
Jura99 - nalejme si čistého vína ako sa hovorí ... "podílet se na operacích je v našem zájmu" - a aký konkrétne to je záujem.??? ako som tu už x-krát napísal,teraz sme v pakte s usa,tak spolupracujeme na ich záujmoch/vojnách...v minulosti to boli záujmy zssr...a momentálne zase česi (a aj slováci) podieľajú aj na "obrane" francúzskych záujmov v afrike...myslíte že francúzi by niečo podobné urobili pre česko...?...
tie 2 an-12 by boli vo vojne tak na dve veci...je jedno čo je ,alebo nie je prioritou...podstatné je to,že armáda veľkosti ačr (veľkosti ossr už vôbec nie) si nemôže dovoliť mať vševojskovú armádu v dostatočných počtoch kvalitnej techniky,personálu a hlavne v dostatočných počtoch munície ...Skrýt celý příspěvekano, nalejme si čistého vína. AČR po takovém letounu volá od vyřazení svého An-12 v roce 1994. Dokonce s tím počítala i koncepce vzdušných sil z roku 1993, která počítala se šesti ...Zobrazit celý příspěvek
ano, nalejme si čistého vína. AČR po takovém letounu volá od vyřazení svého An-12 v roce 1994. Dokonce s tím počítala i koncepce vzdušných sil z roku 1993, která počítala se šesti lehkými nákladními letouny a dvěma středními.
Nejblíže jsme ¨k tomu bylo v roce 2004 (Il-76) a 2009 (KC-130R).
Naše armáda byla nasazována všude možně, od Islandu po Afghánistán, a za poslední rok jsme stření nákladní letoun potřebovali minimálně při třech událostech.
Takže otázka nezní jestli ho AČR, respektive ČR potřebuje, ale kdy ho koupí.Skrýt celý příspěvekJura: Ja si myslím, že HEKTOR ti to vysvetlil celkom presne. Vy bojujete v podstate vo francúzskej vojne v Mali, za to cvakáte z vlastného a ešte si myslíš, že treba zacvakať ešte ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: Ja si myslím, že HEKTOR ti to vysvetlil celkom presne. Vy bojujete v podstate vo francúzskej vojne v Mali, za to cvakáte z vlastného a ešte si myslíš, že treba zacvakať ešte viac aby ste ukázali akí ste vy kabrňáci. To je ten jediný záujem o ktorom píšeš. Len či by to fungovalo aj opačneSkrýt celý příspěvek
Pokud někde nasazují vojáky, tak taky musím zaručit i jejich fungování tam. A to jde dvěma způsoby, buď to oklikou domluvím s někým jiným, nebo co jde tak si zařídím sám. Takže je ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud někde nasazují vojáky, tak taky musím zaručit i jejich fungování tam. A to jde dvěma způsoby, buď to oklikou domluvím s někým jiným, nebo co jde tak si zařídím sám. Takže je to furt o ambicích. Rozdíl mezi "já chci" a "když se to po mě chce, tak to udělám".Skrýt celý příspěvek
//To co ACR potřebuje jsou dvě A330 MRTT pro které bude mít 10x víc využití/ Proboha jaké a k čemu?/ Aby AČR náhodou nemohla dopravit techniku nebo materiál kam je potřeba, ...Zobrazit celý příspěvek
//To co ACR potřebuje jsou dvě A330 MRTT pro které bude mít 10x víc využití/
Proboha jaké a k čemu?/
Aby AČR náhodou nemohla dopravit techniku nebo materiál kam je potřeba, případně aby se nedala provést aeromobilní operace. Proč to zlým hochům neusnadnit, ne?Skrýt celý příspěvekaeromobilní operace z pomocí A330MRTT? Jak? Ona je certifikována pro seskoky?
aeromobilní operace z pomocí A330MRTT? Jak? Ona je certifikována pro seskoky?
Samozřejmě že nemá. Nikdo soudný by nechtěl vysazovat vojáky z A330.
Skákat se může ze dveří nebo rampy, ale dveřmi nevysadíte žádný materiál.Samozřejmě že nemá. Nikdo soudný by nechtěl vysazovat vojáky z A330.
Skákat se může ze dveří nebo rampy, ale dveřmi nevysadíte žádný materiál.Miroslav - štandardne sa využívajú zadné dvere...možno rusi a američania (prípadne veľké výsadky iných armád) sa skáču aj z predných dverí... motory sú relatívne ďaleko a obtekanie ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav - štandardne sa využívajú zadné dvere...možno rusi a američania (prípadne veľké výsadky iných armád) sa skáču aj z predných dverí... motory sú relatívne ďaleko a obtekanie vzduchu sa postará aby skokan išiel správnym smerom ...Skrýt celý příspěvek
A330 MRTT "plnotučná" je docela fajn ale dost drahý špás na to co umí (a co neumí)...
A330 MRTT "plnotučná" je docela fajn ale dost drahý špás na to co umí (a co neumí)...
pro naše potřeby by stačila A321 MRTT .)
pro naše potřeby by stačila A321 MRTT .)
Nevím jestli MRTT, ale dřív nebo později budeme mít jak v civilu, tak i v armádě stroje třídy A321neoLR/XLR. Nejpozději tehdy když doslouží současné A319. Tím bude zajištěný velice ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím jestli MRTT, ale dřív nebo později budeme mít jak v civilu, tak i v armádě stroje třídy A321neoLR/XLR. Nejpozději tehdy když doslouží současné A319. Tím bude zajištěný velice slušný dolet a přitom solidní kapacita (lidí). Čímž budeme mít pořešeny (i dálkově) mise typu evakuační případně balíkové přepravy (nic extra, ale pár tun to odveze, v leteckých kontejnerech nebo "volně ložené"). Díky úspornějším motorům i trochu ušetříme oproti současnému stavu. Ano, budeme na to nějakou dobu čekat ale tak co už, to asi dokážeme překousnout, navíc bych nebral jako samozřejmé že ze současných sdílených kapacit nebude dostupné nic (může se stát, ale nebral bych to jako předem daný fakt).
Takže zbývá se zamyslet jestli/jaký stroj chceme "s rampou" - ono už teď je máme že (CASA) což bych tak nějak považoval za důkaz jejich potřebnosti/užitečnosti. Bohužel máme ty nejmenší z dostupných v této třídě, což poněkud limituje jejich dolet a kapacitu, zároveň jsem neslyšel o tom že by byly použitelné jako tankery, byť třeba i jen pro vrtulníky. Takže by to chtělo do budoucna doplnit (a ještě dále v budoucnu asi i nahradit) o něco větším typem který dokáže pokrýt co největší kombinaci rampa/kapacita/dolet/možnost tankování.
Máme na to asi ještě pár let, takže bych viděl šanci počkat jak se vyvine funkčnost/spolehlivost typů C-390 a A400M, případně zda se objeví něco dalšího, a z toho pak vybrat... no a kdyby se naskytl za dobrou cenu KC-130 tak by se taky dalo...Skrýt celý příspěvekC-295 je použitelná pro všechno možné. Včetně tankování za letu. A C-295 rozhodně není nejmenší z ...Zobrazit celý příspěvek
C-295 je použitelná pro všechno možné. Včetně tankování za letu. A C-295 rozhodně není nejmenší z dostupných.
https://mediaassets.airbus.com...
https://www.airbus.com/en/prod... Skrýt celý příspěvekOkay, trochu zarážející je pro mně že v tom letáku nikde nepoužili termín certifikovaný... jinak tankovaní "buddyho" je asi nejjasnější, jsou oba stejně rychlé, tam bych problém ...Zobrazit celý příspěvek
Okay, trochu zarážející je pro mně že v tom letáku nikde nepoužili termín certifikovaný... jinak tankovaní "buddyho" je asi nejjasnější, jsou oba stejně rychlé, tam bych problém nečekal ale až tak moc to nehelfne. S vrtulníky by při jeho pomalosti taky nemusel být problém. Ale co stíhači, nebude tam problém s výrazně rozdílnými rychlostmi?
No a jestli problémy nejsou, proč už to nikdo nekoupil do naší armády??
Jinak max. 6t paliva, to jsou dvě nebo tři stíhačky?
Nejmenší z dostupných... fakt někdo někdy uvažoval o ještě menším? Jako třeba L-610 nebo tak něco?Skrýt celý příspěvekJeště jsem se trochu díval na uváděné počty prodaných/létajících kusů jednotlivých typů: C-130J cirka 400 C-195 necelé 200 A400M těsně přes 100 C-27 Spartan necelých 90 Jinak, ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě jsem se trochu díval na uváděné počty prodaných/létajících kusů jednotlivých typů:
C-130J cirka 400
C-195 necelé 200
A400M těsně přes 100
C-27 Spartan necelých 90
Jinak, bylo by třeba reálné že by nějaký výrobce se pustil do ještě většího douvrtuláku než je Sparťan? Třeba s Europrop TP400? I kdyby jo tak to by bylo nejdřív tak za desetiletí, ale jako myšlenkové cvičení...?Skrýt celý příspěvekDalší údaje - průchozí profil nákladového prostoru (šířka x výška):
C-295: 2.7m x 1.9m
C-27: 3.33m x 2.25m
C-390: 3.45m x 2.95m
C-130J: 3.05m x 2.75m
A400M: 4m x 3.85mDalší údaje - průchozí profil nákladového prostoru (šířka x výška):
C-295: 2.7m x 1.9m
C-27: 3.33m x 2.25m
C-390: 3.45m x 2.95m
C-130J: 3.05m x 2.75m
A400M: 4m x 3.85m
Opouštět Kbely kvůli jedinému dalšímu typu letadla je hloupost. Kbely zvládají vrtulníky a střední letadla a v nastupující éře dronů samozřejmě zvládají i ty. Kromě toho je plocha ...Zobrazit celý příspěvek
Opouštět Kbely kvůli jedinému dalšímu typu letadla je hloupost. Kbely zvládají vrtulníky a střední letadla a v nastupující éře dronů samozřejmě zvládají i ty. Kromě toho je plocha prostranství letiště vhodná na mimořádné situace pro východní oblast Prahy. Lze tam navážet techniku, zásoby, zřídit stanové město atp. Kvůli jednorázovému výdělku několika miliard, které by se stejnak možná rozpustily v jiném než obranném rozpočtu je škoda se Kbel zbavovat. Ta dvě velká letadla mohou působit z Pardubic, které by současně měly posílit svůj civilní provoz, pokud se letecká doprava někdy po covidu vzpamatuje, jsou Pardubice výhodné jako lowcost letiště Prahy, tím spíš že Vodochody nebudou.Skrýt celý příspěvek
Čekal jsem, kdo přijde s letitou myšlenkou nástupní plochy pro Prahu. V nedalekých Letňanech máte výstaviště, kde můžete realizovat cokoliv.
Čekal jsem, kdo přijde s letitou myšlenkou nástupní plochy pro Prahu. V nedalekých Letňanech máte výstaviště, kde můžete realizovat cokoliv.
Presne, nacpeme sto miliard do metra a prazskeho okruhu a na takto zainvestovanem uzemi budeme mit letiste pro politiky. V Pardubicich budem cvicit Afgance a v Mosnove nechame rust ...Zobrazit celý příspěvek
Presne, nacpeme sto miliard do metra a prazskeho okruhu a na takto zainvestovanem uzemi budeme mit letiste pro politiky. V Pardubicich budem cvicit Afgance a v Mosnove nechame rust travu, az kraj prestane bavit to dotovat. Ale budem mit nastupni plochu. A pak se divime ze to tu vypada jak vypada.Skrýt celý příspěvek
Ano, Pražský okruh se bude stavět kvůli pozemkům v Letňanech.... Ano, pro výcvik Afgánců se drží v Pardubicích letiště. To je jediný důvod.... Mošnov nepatří armádě a ať si s tím ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, Pražský okruh se bude stavět kvůli pozemkům v Letňanech....
Ano, pro výcvik Afgánců se drží v Pardubicích letiště. To je jediný důvod....
Mošnov nepatří armádě a ať si s tím dělá kraj co uzná za vhodné. V současné době je návrat AČR do Mošnova tuplovaný nesmysl.Skrýt celý příspěvek
Výstaviště má svého majitele. Dokud nezačne válka nebo vyvlastňování tak jako by nebylo.
Výstaviště má svého majitele. Dokud nezačne válka nebo vyvlastňování tak jako by nebylo.
Vase znalosti prava jsou na urovni obcanske nauky 7 tridy a neustale mate potrebu to zde prezentovat. Nastudujte si napr. vyuziti soukromeho majetku behem povodni 97 a 2002. Pak ...Zobrazit celý příspěvek
Vase znalosti prava jsou na urovni obcanske nauky 7 tridy a neustale mate potrebu to zde prezentovat. Nastudujte si napr. vyuziti soukromeho majetku behem povodni 97 a 2002. Pak sem snad konecne nebudete psat ty svoje nesmysly (s Vasi historii prispevku tomu ale neverim). Mozna je to jen citovy otres kdyz tu hajite genialni nakup H1 bez jakekoli opce, modernizace atd protoze prece USA. Nez sem ty vrtule prijdou, tak vas spojenec "podrazi" pri nakupu C130, ktere se prodaly do desitek zemi. Proste realita je neco jineho nez si predstavujete. Obchod a spojenectvi jsou rozdilne veci, a pravo neni co rika Mana z OPBH.Skrýt celý příspěvek
v Letňanech se plánuje zastavět letiště Letňany (patří PPF) a otázka bude, jestli jej nebude následovat i výstaviště. Prodané jsou Kbely hned, to není žádné umění, jestli se ale za ...Zobrazit celý příspěvek
v Letňanech se plánuje zastavět letiště Letňany (patří PPF) a otázka bude, jestli jej nebude následovat i výstaviště. Prodané jsou Kbely hned, to není žádné umění, jestli se ale za 10let zjistí, že podobná plocha státnímu sektoru chybí, tak už nepůjde nikdy v Praze obstarat.Skrýt celý příspěvek
Pá postřehů k zajímavému článku: 1. Je třeba vědět, o čem se bavíme a nemíchat hrušky s jabkama. Dle NATO - lehký transportní letoun = 6 tun nákladu nebo 20 vyzbrojených vojáků, ...Zobrazit celý příspěvek
Pá postřehů k zajímavému článku:
1. Je třeba vědět, o čem se bavíme a nemíchat hrušky s jabkama. Dle NATO - lehký transportní letoun = 6 tun nákladu nebo 20 vyzbrojených vojáků, střední transportní letoun = 12 tun nákladu nebo 50 plně vyzbrojených vojáků, těžký transportní letoun = 50 tun nákladu nebo 100 plně vyzbrojených vojáků. CASA C-295 je typický představitel lehké kategorie, C-130 Hercules nebo C-390 Milenium jsou typičtí představitelé střední kategorie, C-17 Globemaster je typický představitel těžké kategorie.
A400M Atlas je na samém pomezí střední a těžké kategorie - čemuž odpovídá i cenovka - zhruba trojnásobek oproti C-390 Milenium.
2. Naprostý souhlas s tím, že provozovat typ o jednom jediném kusu je naprostý nesmysl. AČR už s tím má zkušenost, velmi negativní, Cl-601 Challenger. Ať už budeme kupovat cokoliv, vždy minimálně ve dvou kusech.
3. Jedna věc jsou reálná omezení letecké základny Kbely (která se dají částečně mitigovat), druhá reálnost přesunu základny do jiné části republiky, se všemi důsledky...Skrýt celý příspěvekUpotřebíme všechny kategorie? Jaké kategorie mají armády naší velikosti? Co má AČR teď v plánu koupit v další dekádě? Díky za odpovědi
Upotřebíme všechny kategorie? Jaké kategorie mají armády naší velikosti? Co má AČR teď v plánu koupit v další dekádě? Díky za odpovědi
Myslím že si můžeme říct že těžká kategorie je naprosto mimo naše možnosti i potřeby.
Myslím že si můžeme říct že těžká kategorie je naprosto mimo naše možnosti i potřeby.
Na druhé straně se domnívám že lehká kategorie nám řeší jen málo, hlavně kvůli doletu. Takže zůstat výhradně u ní není rozumné. Buď kombinace, nebo aspoň něco na rozhraní lehké a ...Zobrazit celý příspěvek
Na druhé straně se domnívám že lehká kategorie nám řeší jen málo, hlavně kvůli doletu. Takže zůstat výhradně u ní není rozumné. Buď kombinace, nebo aspoň něco na rozhraní lehké a střední (jako Slovenské Spartany)...Skrýt celý příspěvek
Tak samozřejmě. Slovensko šlo cestou mini Herculesů - Spartanů, které celkem pokrývají jejich potřeby díky širšímu trupu atd. ČR jako bohatší stát si může dovolit provozovat jak ...Zobrazit celý příspěvek
Tak samozřejmě. Slovensko šlo cestou mini Herculesů - Spartanů, které celkem pokrývají jejich potřeby díky širšímu trupu atd.
ČR jako bohatší stát si může dovolit provozovat jak lehkou (C-295) a střední (KC-130 nebo KC-390) kategorii. Sice jsou to dva typy, ale zase umožňují efektivnější nasazení.Skrýt celý příspěvekliberal shark: Spartan nepokrývá nic moc navíc, vejde se do něj tak jedno terénní auto. Snažit se cpát do této velikosti letounu kolovou techniku je nouzovka.
liberal shark: Spartan nepokrývá nic moc navíc, vejde se do něj tak jedno terénní auto. Snažit se cpát do této velikosti letounu kolovou techniku je nouzovka.
Jura99 - možno sa mýlim,ale spartan má nákladový priestor lepšie konštruovaný ako podobná váhová kategória c-295 ...a ako písal liberal shark ,myslím že potrebám ossr ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - možno sa mýlim,ale spartan má nákladový priestor lepšie konštruovaný ako podobná váhová kategória c-295 ...a ako písal liberal shark ,myslím že potrebám ossr postačuje...podľa vás má česko globálne záujmy,tak by som odporúčal odkúpenie c-5 ... :)Skrýt celý příspěvek
Jak na co. Na naložení Hummera určitě. Na počet přepravovaných vojáků vede C-295. Jednoduše řečeno Spartan má bachratější trup kdežto Casa je protáhlá.
Jak na co. Na naložení Hummera určitě. Na počet přepravovaných vojáků vede C-295. Jednoduše řečeno Spartan má bachratější trup kdežto Casa je protáhlá.
Umístění transportního letectva v Pardubicích by bylo logické. a) součinnost se 14. logistickým plukem b) součinnost se 43. výsadkovým plukem Kbely jsou z praktického ...Zobrazit celý příspěvek
Umístění transportního letectva v Pardubicích by bylo logické.
a) součinnost se 14. logistickým plukem
b) součinnost se 43. výsadkovým plukem
Kbely jsou z praktického hlediska dobré akorát tak pro odlety sportovců a politiků.
Někdo tu správně zmínil, že Pardubice slouží jako záložní pro Čáslav. To má ovšem snadné řešení - aby se záložním stala Náměšť. Ta je ostatně budována jako hostitelská základna pro jiné útvary NATO.
Na druhou stranu Kbely jsou úzce spjaty s historií československého letectví, konec toho letiště si neumím představit. A většina lidí se teplého místečka ve Kbelích nevzdá, takže co se personálního hlediska týče, tak ve výsledku možná ani nešlo o přesun, ale o zrušení a následné budování.Skrýt celý příspěvekMálokdo si vzpomene,že v roce 1994 už v Pardubicích dopravka byla,ale zdržela se tam pouze rok ,taková přestávka při přesunu z Mošnova do Kbel. Ohledně Pardubic by byl problém ani ...Zobrazit celý příspěvek
Málokdo si vzpomene,že v roce 1994 už v Pardubicích dopravka byla,ale zdržela se tam pouze rok ,taková přestávka při přesunu z Mošnova do Kbel.
Ohledně Pardubic by byl problém ani ne prostorový,ale spíše ohledně hluku,kdy jakýkoliv větší provoz nese okolí letiště velmi nelibě.Přitom před revolucí tam měli dva pluky a 80 bojových letadel.Skrýt celý příspěvektak i Mošnov je teoretická možnost. Na rozdíl od Pardubic vede na letiště i železniční vlečka.. ale to už by byl nutný i přesun Chrudimáků :))
tak i Mošnov je teoretická možnost. Na rozdíl od Pardubic vede na letiště i železniční vlečka.. ale to už by byl nutný i přesun Chrudimáků :))
Ale odkdypak nevede na LKPD vlečka? Pokud vím, tak pořád končí za čtyrkovým hangárem (kdo tam sloužil, ví).
Ale odkdypak nevede na LKPD vlečka? Pokud vím, tak pořád končí za čtyrkovým hangárem (kdo tam sloužil, ví).
Mošnov je nesmysl, jednak už armádě dávno nepatří a navíc to bylo nejhůř vybavené letiště u nás. Teď skoro po třiceti letech by se vše muselo stavět odznova. To už by mělo větší ...Zobrazit celý příspěvek
Mošnov je nesmysl, jednak už armádě dávno nepatří a navíc to bylo nejhůř vybavené letiště u nás. Teď skoro po třiceti letech by se vše muselo stavět odznova. To už by mělo větší smysl se vrátit do Přerova,kde jsou obrovské stojánky a klasická dráha 2.5 km stačí prakticky pro každé letadlo. Ale to sou vše zbytečne teorie. Současná letiště co máme bohate staci a případná A-330 může létat s Pardubic. Vybavení pro tahle velká letadla tam mají, protože tam létají stále. A místa tam pro ni je též dost.Skrýt celý příspěvek
Myslím, že odchod dopravního letectva ze Kbel nutně nemusí znamenat jejich prodej. Nakonec i tento článek zmiňuje některé další tamní subjekty, které by alespoň část existující ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že odchod dopravního letectva ze Kbel nutně nemusí znamenat jejich prodej. Nakonec i tento článek zmiňuje některé další tamní subjekty, které by alespoň část existující infrastruktury mohly používat. Např. Letecké muzeum by určitě využilo ty historické hangáry. Armáda by si toto poměrně strategicky důležité místo nechala ve vlastnictví a ty peníze, které by se v blízké budoucnosti ve Kbelích beztak musely investovat, přesunula na Ruzyň, nebo do Pardubic. U těch Pardubic jsem trochu skeptický, jak by se to tam všechno poskládalo (někdy i s Gripenama). Ta Ruzyně by byla samozřejmě velká jednorázová investice, ale dávalo by to smysl. Vojenské terminály na velkých mezinárodních letištích nejsou nic neobvyklého. Například Norsko přesunulo svoje Herculesy na mezinárodní letiště Gardemoen u Osla. Problém by byl s vrtulníky, které by pravděpodobně musely jít jinam.Skrýt celý příspěvek
V současné době už armáda že Kbel stejně neodejde.Kdyby to chtěla opravdu udělat, tak už tam dávno není. Navíc stejně by do Pardubic šly jen Casy a L-410. Vládní letadla a ...Zobrazit celý příspěvek
V současné době už armáda že Kbel stejně neodejde.Kdyby to chtěla opravdu udělat, tak už tam dávno není. Navíc stejně by do Pardubic šly jen Casy a L-410. Vládní letadla a vrtulníky jsou potřeba v Praze, aby každý jejich let nemusel začínat zbytečným preletem do Prahy pro pasažéry. Ono kbelske letiště má rezervy,.ale zatím do něj nebylo investováno, např. rozšíření pojizdecich ploch, stojánek, nový hangár údržby... Východní část letiště je úplně prázdná nevyužitá.Nejhorši nápad je rozprodat tohle historické letiště developerum. To už by se pak mohlo stát, že by vyhnali i muzeum. Každopádně ten nápad s A-330 opět ukazuje logiku uvažování naší armády. Koupit si letadlo, které se nevejde na naší leteckou základnu. Pokud civilní mašinu, tak už by větší smysl měl A-321LR, který teď kupuje německá luftwafe.Naopak zbytečná mi přišla investice do dalších svou strojů CASA. Vyrazenou flotilu bizjetu nahradit nemůžou a současnou poptávku po větším letadle už vůbec ne.Skrýt celý příspěvek
politikum chybi ten bizjet a vojsku C 390 nebo C 130. A319 maji 15let, takze zhruba za 10-15let objednat misto nich uzkotrupy long range.
politikum chybi ten bizjet a vojsku C 390 nebo C 130. A319 maji 15let, takze zhruba za 10-15let objednat misto nich uzkotrupy long range.
trochu oftopic, ale stále k letecké technice: k té havarované britské F-35, po doražení sondy bylo zjištěno že vrak je prakticky celý pryč, tedy někdo jim ho vyfouknul před nosem. ...Zobrazit celý příspěvek
trochu oftopic, ale stále k letecké technice: k té havarované britské F-35, po doražení sondy bylo zjištěno že vrak je prakticky celý pryč, tedy někdo jim ho vyfouknul před nosem. To už je vážně kus práce. A hlavně shoda náhod, letoun havaruje a poblíž někdo na to už čeká...Skrýt celý příspěvek
tady je odkaz: https://inf.news/en/military/f...
asi se s tím moc chlubit nebudou.tady je odkaz: https://inf.news/en/military/f...
asi se s tím moc chlubit nebudou.Dobře, ale v tom článku jsou pouze spekulace médií, že vrak Rusaci ukradli, protože tam šmejdila ruska ponorka a protože většinu vraku zatím nenasli. Toť vše. To si dokáže vymyslet ...Zobrazit celý příspěvek
Dobře, ale v tom článku jsou pouze spekulace médií, že vrak Rusaci ukradli, protože tam šmejdila ruska ponorka a protože většinu vraku zatím nenasli. Toť vše. To si dokáže vymyslet kdokoliv, sedíc za stolem.Skrýt celý příspěvek
Tak už ho ...Zobrazit celý příspěvek
Tak už ho našli.
https://techsvet.cz/nejnovejsi... Skrýt celý příspěvekV době satelitů a jiných vymožeností by v tomto případě snad měla VB nebo USA zjistit, že na jednom místě se koncentruje určitá zájmová skupina lodí. Vytáhnout vrak letounu z tak ...Zobrazit celý příspěvek
V době satelitů a jiných vymožeností by v tomto případě snad měla VB nebo USA zjistit, že na jednom místě se koncentruje určitá zájmová skupina lodí. Vytáhnout vrak letounu z tak velké hloubky vyžaduje speciální loď a těch na světě zase tolik nebude. Moc tomu tedy nedávám, ale pokud by to byla pravda, v podstatě celý program F-35 se může zrušit, protože (nejspíš) Rusové budou mít většinu stroje a jeho technologie.Skrýt celý příspěvek
Zpětně svá slova beru zpět, samozřejmě rušit program je hloupost. Spíš jsem tím chtěl říci, že při takové ztrátě by Rusové získali komplet vše vybavení (teď nevím, jestli ta F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Zpětně svá slova beru zpět, samozřejmě rušit program je hloupost. Spíš jsem tím chtěl říci, že při takové ztrátě by Rusové získali komplet vše vybavení (teď nevím, jestli ta F-35 nesla výzbroj nebo ne-to by byl další potenciální průšvih) a mohli ho využít k výrobě "protizbraní" nebo vylepšení stávajícího vybavení.Skrýt celý příspěvek
Nebylo by rozumnější a praktičtější koupit raději 3x KC390? Dolet je samozřejmě oproti A330 směšný, ale kolikrát do roku potřebujeme bez mezipřistání letět 11 tisíc kilometrů?
Nebylo by rozumnější a praktičtější koupit raději 3x KC390? Dolet je samozřejmě oproti A330 směšný, ale kolikrát do roku potřebujeme bez mezipřistání letět 11 tisíc kilometrů?
Ano ACR a MO si zase z AFG jako pouceni vzali co nemeli. Vsichni pouzivali zakladny kolem. Kdyby bylo okoli nestabilni a bylo treba letet tech 11 tis. Km. Nikdo by tam nase ...Zobrazit celý příspěvek
Ano ACR a MO si zase z AFG jako pouceni vzali co nemeli. Vsichni pouzivali zakladny kolem. Kdyby bylo okoli nestabilni a bylo treba letet tech 11 tis. Km. Nikdo by tam nase letadlo neposlal i kdyby jsme A330 meli. Pouceni z AFG je nemecky pristup,kdy vzali a400 do toho soupli H145m a litali si nad Kabulem jak chteli. To ale nasi geniove nikdy nepochopi.Skrýt celý příspěvek
Armáda si nedávno oficiálně nemohla vynachválit KC-390, který jim byl předveden. A ani neopomněli zmínit, že se do něj vleze i Pandur. Takže A330 je jeden z minimálně dvou ...Zobrazit celý příspěvek
Armáda si nedávno oficiálně nemohla vynachválit KC-390, který jim byl předveden. A ani neopomněli zmínit, že se do něj vleze i Pandur. Takže A330 je jeden z minimálně dvou názorových proudů na ministerstvu obrany.Skrýt celý příspěvek
Transport Panduru je pouze jeden benefit. Druhým by byla možnost mít vlastní letecký tanker. KC390 se v evropě docela uchytil. Objednáno má Maďarsko a Portugalsko. S tou A330 mi ...Zobrazit celý příspěvek
Transport Panduru je pouze jeden benefit. Druhým by byla možnost mít vlastní letecký tanker. KC390 se v evropě docela uchytil. Objednáno má Maďarsko a Portugalsko.
S tou A330 mi přijde, jako by někdo z honorace vycítil příležitost koupit si důstojné éro na výlety po celém světě. ( pardon chtěl jsem napsat pro služební cesty)Skrýt celý příspěvekBenefit v podobě tankeru se hodí jen v tom případě, že nakoupíme Gripen, Rafale nebo Hornet. Pokud F-16 nebo F-35A, tak je tento benefit k ničemu (pro AČR)
Benefit v podobě tankeru se hodí jen v tom případě, že nakoupíme Gripen, Rafale nebo Hornet. Pokud F-16 nebo F-35A, tak je tento benefit k ničemu (pro AČR)
Skelet
F 35 a F 16 umí také tancovat přes koš. U F 16 to lze přes nástavec z komformní palivové nádrže.
F 35 není problém objednat s tankováním přes koš takéSkelet
F 35 a F 16 umí také tancovat přes koš. U F 16 to lze přes nástavec z komformní palivové nádrže.
F 35 není problém objednat s tankováním přes koš také
Lepší je C-130J-30 - je certifikován na všechno možné. Nevím, jak je to k KC-390, kdy bude certifikován například na výsadky, lety v nízké výšce, v noci, shoz nákladů, tankování ...Zobrazit celý příspěvek
Lepší je C-130J-30 - je certifikován na všechno možné.
Nevím, jak je to k KC-390, kdy bude certifikován například na výsadky, lety v nízké výšce, v noci, shoz nákladů, tankování letounů a vrtulníků NATO. Ale nějaký rok to ještě potrvá. Takže s KC-390 bych určitě nespěchal.Skrýt celý příspěvek
Jen pro porovnání: Indonésie koupila dvě A400M za 1,5 miliardy dolarů (v dnešních cenách). Za zřejmě podobnou cenu dvě A400M koupil Kazachstán. Nový Zéland koupil pět C-130J-30 za ...Zobrazit celý příspěvek
Jen pro porovnání:
Indonésie koupila dvě A400M za 1,5 miliardy dolarů (v dnešních cenách). Za zřejmě podobnou cenu dvě A400M koupil Kazachstán.
Nový Zéland koupil pět C-130J-30 za miliardu dolarů (má ale již provozní zázemí po starých Herculesech).Skrýt celý příspěvekMáte někde odkaz na zdroj na cenu pro Indonesii? Nemají k tomu jako dárek letku EFT? :-) 750 mil dolarů za kus je více než hodně (svého času se velké A 380 prodávaly za 410 mil ...Zobrazit celý příspěvek
Máte někde odkaz na zdroj na cenu pro Indonesii? Nemají k tomu jako dárek letku EFT? :-) 750 mil dolarů za kus je více než hodně (svého času se velké A 380 prodávaly za 410 mil USD)Skrýt celý příspěvek
While figures reported by the Organisation for Joint Armament Cooperation (OCCAR) suggest that each unit is valued at $141 million, this does not align with details provided by ...Zobrazit celý příspěvek
While figures reported by the Organisation for Joint Armament Cooperation (OCCAR) suggest that each unit is valued at $141 million, this does not align with details provided by customer countries.
For instance, the UK reported in 2015 an overall cost of $188 million per aircraft (at the 2015 exchange rate).
Based on those numbers the overall value of the Kazakhstani deal could swing between $282 and 376Skrýt celý příspěvek
Nezapomeňte, každá akvizice je 50 % technika a 50 % věci okolo. Odkazy zde: ...Zobrazit celý příspěvek
Nezapomeňte, každá akvizice je 50 % technika a 50 % věci okolo.
Odkazy zde:
https://www.overtdefense.com/2...
https://www.defensenews.com/20... Skrýt celý příspěvek
Kbelske letiště je sice malé a pro současné využívání má své limity, ale na druhou stranu díky své strategicke poloze se ho armáda nevzdá. Přemístění dopravky do Pardubic už se ...Zobrazit celý příspěvek
Kbelske letiště je sice malé a pro současné využívání má své limity, ale na druhou stranu díky své strategicke poloze se ho armáda nevzdá. Přemístění dopravky do Pardubic už se řešilo v 90 letech, ale ochota Pražáku jit do Pardubic byla mizivá.
Ohledně toho A-330 se bojím, aby nakonec nesuploval chybějící bizjety a jeho největší využití by bylo létání s politiky do Bruselu s dvěma lidmi na palubě. Myslím, že Kc-390 je sice menší, ale využití by měla daleko větší.Skrýt celý příspěvekNaopak si myslím, že využití i pro dopravu delgací na delší vzdálenosti může být výhodné. Jen si vzpomeňme, jak naše delegace musela využít China Airlines (paradoxně taiwanská ...Zobrazit celý příspěvek
Naopak si myslím, že využití i pro dopravu delgací na delší vzdálenosti může být výhodné. Jen si vzpomeňme, jak naše delegace musela využít China Airlines (paradoxně taiwanská společnost, neplést s Čínou), aby se dostali na Taiwan. RAF s tímto využitím počítá u jednoho tankeru.
https://www.raf.mod.uk/news/ar... Skrýt celý příspěvekKlidě mohl letět armádní A319. Cestu na Taiwan by byez problému zvládl. Dohoda byla taková že pošlou letadlo oni.
Klidě mohl letět armádní A319. Cestu na Taiwan by byez problému zvládl. Dohoda byla taková že pošlou letadlo oni.
https://www.distancefromto.net... "Distance from Czech Republic to Taiwan is 9,069 ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.distancefromto.net...
"Distance from Czech Republic to Taiwan is 9,069 kilometers."
https://www.acr.army.cz/techni...
"Dolet se 43 cestujícími: 8890 km"Skrýt celý příspěvekScotty Poplatky a co takhle povolení? Může to znamenat i problém pro dopravu "citlivého" materiálu. Což připomíná budoucnost celé PVO ze 100% závislé na technice izraelského ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Poplatky a co takhle povolení? Může to znamenat i problém pro dopravu "citlivého" materiálu. Což připomíná budoucnost celé PVO ze 100% závislé na technice izraelského původu. Prostě bez C 130 nebo KC 390 se neobejdeme.Skrýt celý příspěvekPokud chce tato země vyhrocené vztahy s Ruskem, musí počítat s tím, že mezipřistání na území Ruska nebudou povoleny. V dalším levelu vzájemných vztahů už nebudou povoleny ani ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud chce tato země vyhrocené vztahy s Ruskem, musí počítat s tím, že mezipřistání na území Ruska nebudou povoleny. V dalším levelu vzájemných vztahů už nebudou povoleny ani přelety.Skrýt celý příspěvek
A330 by pro nás byl bílý slon, navíc se účastníme programu sdílení v NATO. Co nám opravdu chybí je vojenské nákladní letadlo kategorie C-130 / KC-390 které bude naše a operativně k ...Zobrazit celý příspěvek
A330 by pro nás byl bílý slon, navíc se účastníme programu sdílení v NATO. Co nám opravdu chybí je vojenské nákladní letadlo kategorie C-130 / KC-390 které bude naše a operativně k dispozici. Stacily by 2 - 4 kusy. V míru by se daly pronajmout pro civilní cargo.Skrýt celý příspěvek
Není to buď a nebo. Potřebujeme jak A400, tak MRTT. Letiště ve Kbelích měli zrušit už dávno. Místo toho mohly stát vládní budovy s moderními technologiemi. Dva stroje A319ACJ, ...Zobrazit celý příspěvek
Není to buď a nebo. Potřebujeme jak A400, tak MRTT.
Letiště ve Kbelích měli zrušit už dávno. Místo toho mohly stát vládní budovy s moderními technologiemi. Dva stroje A319ACJ, budoucí bizjet na Ruzyni se dvěmi dráhami a všechny nákladní stroje v Pardubicích. Takhle to navrhne každý logicky uvažující člověk.
Mne spíše zajímá, zda AČR žádala o využití sdílených MRTT při evakuaci Kábulu a jak se k tomu postavili Němci.
Filozofie, že armáda musí nakupovat jen stroje, které permanentně využije je nesmysl. To je doménou civilních firem. Armáda naopak musí vytvářet disponibilitu kapacit. Daňoví poplatníci platí za to, že je připravena kapacita pro řešení krizí.
Z výše uvedeného je patrné, že jakékoliv sdílení kapacit naprosto popírá myšlenku armády. To si nechte do civilu.Skrýt celý příspěvek/Není to buď a nebo. Potřebujeme jak A400, tak MRTT./ Nepotřebujeme ani jedno. Respektive MRTT stačí sdílené. /Letiště ve Kbelích měli zrušit už dávno. Místo toho mohly stát ...Zobrazit celý příspěvek
/Není to buď a nebo. Potřebujeme jak A400, tak MRTT./
Nepotřebujeme ani jedno. Respektive MRTT stačí sdílené.
/Letiště ve Kbelích měli zrušit už dávno. Místo toho mohly stát vládní budovy s moderními technologiemi/
Jo to určitě....
/Mne spíše zajímá, zda AČR žádala o využití sdílených MRTT při evakuaci Kábulu a jak se k tomu postavili Němci./
Co s tím mají Němci společného? Navíc letka dosáhne plné operační způsobilosti až v roce 2023.
/Filozofie, že armáda musí nakupovat jen stroje, které permanentně využije je nesmysl. To je doménou civilních firem. Armáda naopak musí vytvářet disponibilitu kapacit. Daňoví poplatníci platí za to, že je připravena kapacita pro řešení krizí./
Ovšem také musí chápat svoje možnosti a potřeby. A400 a A-330 je naprosto nad tím.Skrýt celý příspěvekKonkrétne na čo tak súrne treba pre malé vnútrozemské letectvo také stroje?
Konkrétne na čo tak súrne treba pre malé vnútrozemské letectvo také stroje?
Na co ? Treba az se zase rozhodneme na dva roky ovladnout Sibir ? :-). Rusove se toho urcite musi bat, kdyz posloucham jejich zvasty o agresivnim zapadu.
Na co ? Treba az se zase rozhodneme na dva roky ovladnout Sibir ? :-). Rusove se toho urcite musi bat, kdyz posloucham jejich zvasty o agresivnim zapadu.
Nikdy neobsáhneme seznam, který nás v budoucnu čeká. Pokud vezmu poslední dva roky, tak chyběla přepravní kapacita při evakuaci z Kábulu a chyběla kapacita při rychlém importu ...Zobrazit celý příspěvek
Nikdy neobsáhneme seznam, který nás v budoucnu čeká.
Pokud vezmu poslední dva roky, tak chyběla přepravní kapacita při evakuaci z Kábulu a chyběla kapacita při rychlém importu ochranných respiratorů při nástupu COVIDu.
Mimochodem A330 nepovažuji za velké letadlo. Důvod, proč nešla do výroby nejkratší verze A350 se jmenuje A330neo :-)Skrýt celý příspěvekKategorie widebody je jasná, v ní není A330 ani na okraji ale bezpečně ve středu...
A330neo je stejné éro, jen remotorované (plusmínus maličkost),Kategorie widebody je jasná, v ní není A330 ani na okraji ale bezpečně ve středu...
A330neo je stejné éro, jen remotorované (plusmínus maličkost),
Miroslav Aliance má stále nedostatek cargo kapacity. Nemám obavy o to, že se to letadlo neuživí, může fungovat i v rámci OSN, EU a NATO a v ČR pak pro AČR nebo dopravu materiálu ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
Aliance má stále nedostatek cargo kapacity. Nemám obavy o to, že se to letadlo neuživí, může fungovat i v rámci OSN, EU a NATO a v ČR pak pro AČR nebo dopravu materiálu IZS.Skrýt celý příspěvekA preto Nemecko dáva na zdieľanie svoje nákladné lietadlá lebo ich majú plne vyťažené?
A preto Nemecko dáva na zdieľanie svoje nákladné lietadlá lebo ich majú plne vyťažené?
Ano, existovalo by tak jedno další navíc pro tento alianční systém. Aktuálně Německo pořizuje 6 nových C 130J. Asi protože má hodně A 400 a neví co s nimi.
Ano, existovalo by tak jedno další navíc pro tento alianční systém. Aktuálně Německo pořizuje 6 nových C 130J. Asi protože má hodně A 400 a neví co s nimi.
to Flanker Jirka:
Pokud jsem to správně pochopil, tak Německo kupuje Super Herculesy speciálně pro potřeby svých výsadkových jednotek. Na strategickou přepravu má ty A-400.to Flanker Jirka:
Pokud jsem to správně pochopil, tak Německo kupuje Super Herculesy speciálně pro potřeby svých výsadkových jednotek. Na strategickou přepravu má ty A-400.Německo a Francie kupuje C130J a KC130J pro potřeby speciálních operaci neb kdysi došla trpělivost při řešení problému při tankování vrtulníků z A400M. Problém je již vyřešen, ...Zobrazit celý příspěvek
Německo a Francie kupuje C130J a KC130J pro potřeby speciálních operaci neb kdysi došla trpělivost při řešení problému při tankování vrtulníků z A400M. Problém je již vyřešen, Airbus se pochlubil videem z tankování.Skrýt celý příspěvek
cejkis Pokud existuje možnost sdílení, tak ji využít a soustředit se na menší kategorii. Mně osobně se více líbí C 130J, to už bude asi věc názoru a osobních preferencí. Je to ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis
Pokud existuje možnost sdílení, tak ji využít a soustředit se na menší kategorii. Mně osobně se více líbí C 130J, to už bude asi věc názoru a osobních preferencí. Je to opravdu taktické letadlo, které by se perfektně hodilo i pro výsadkáře díky schopnostem STOL.Skrýt celý příspěvekSdílení v případě krizí nefunguje. Bude fungovat jen v rámci pravidelného výcviku.
Zkuste si naplánovat let C130 pro respirátory do Shangai. A to je odpověď.Sdílení v případě krizí nefunguje. Bude fungovat jen v rámci pravidelného výcviku.
Zkuste si naplánovat let C130 pro respirátory do Shangai. A to je odpověď.Ano, ukazuje se, že sdílení a globalizace ekonomiky v krizových stavech nefunguje. Z toho plyne nutnost stavět vlastní ekonomiku jinak než jen montovnu shitu z Asie, nikoliv být ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, ukazuje se, že sdílení a globalizace ekonomiky v krizových stavech nefunguje.
Z toho plyne nutnost stavět vlastní ekonomiku jinak než jen montovnu shitu z Asie, nikoliv být stále závislý na de facto nepřátelské zemi.Skrýt celý příspěvekStrašně rád bych s toto myšlenkou souhlasil. Jen problém je v tom, že ekonomiku tvoří vlastníci kapitálu. ČR jako stát má mizernou velikost kapitálu a Češi, kteří větší kapitál ...Zobrazit celý příspěvek
Strašně rád bych s toto myšlenkou souhlasil. Jen problém je v tom, že ekonomiku tvoří vlastníci kapitálu. ČR jako stát má mizernou velikost kapitálu a Češi, kteří větší kapitál mají neoplývají národní hrdostí. Většina kapitálu sídlí v daňových rájích nebo zemích s menším daňovým zatížením.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...