Nákup UH-60 Black Hawk pre Vzdušné sily OS SR

/domains/0023-armadninoviny_cz/useruploads/images/black_hawk_mosr.jpg
Před několika dny cvičily americké speciální jednotky na Slovensku. Američané si přivezli i UH-60 Black Hawk. / MO SR

19. februára 2015 bola na stánkách americkej Agentúry pre obrannú a bezpečnostnú spoluprácu (Defence Securiity Cooperation Agency, ďalej iba DSCA) zverejnená správa obsahujúca podrobnosti ohľadne nákupu viacúčelových vrtuľníkov UH-60M Black Hawk pre Vzdušné sily OSSR. Nižšie sú uvedené niektoré podrobnosti tohto nákupu.

Detaily nákupu

Americké Ministerstvo zahraničných vecí prostredníctvom DSCA predložilo Kongresu potrebné dokumenty v stredu 18. februára 2015. Tieto dokumenty obsahujú detailné informácie tohto kontroverzného nákupu. Nákup sa týka nielen deviatich strojov UH-60M Black Hawk, ale aj následujúceho vybavenia:

  • 20 motorov T700-GE-701D s maximálnym udržateľným výkonom 1,700 koní a maximálnym jednorazovým výkonom 1,994 koní. 18 motorov bude dodaných v rámci objednaných strojov a 2 motory budú dodané ako náhradné,

  • 20 navigačných jednotiek EGPS/INS (Embedded Global Positioning Systems/Inertial Navigation Systems),

  • 2 systémy plánovania leteckých misií (Aviation Mission Planning System),

  • 1 pozemná jednotka dodávania elektrickej energie (Aviation Ground Power Unit),

  • 11 identifikačných transpondérov AN/APX-123 IFF (Identification Friend or Foe),

  • 20 VHF/DSC rádiostaníc AN/ARC-231,

  • 11 jednotiek ARN-147 VOR/ILS (VHF Omni Ranging/Instrument Landing System),

  • 11 taktických vzdušných navigačných systémov AN/ARN-153,

  • 11 rádiostaníc AN/ARC-201D SINCGARS.

Odhadovaná suma kontraktu je 450 miliónov amerických dolárov, čo pri súčasnom kurze USD voči EUR predstavuje sumu približne 398,3 milióna Eur.

Komentáre

Pri porovnaní tohto nákupu vrtuľníkov UH-60M Black Hawk s nákupmi rovnakých strojov pre Mexiko, Brazíliu vychádza nákup týchto strojov značne drahší.

 

Mexiko

Brazília

Slovensko

T700-GE-701D motor

O

X

O

T700-GE-701C motor

X

O

X

Navigačná jednotka EGPS/INS

O

O

O

Guľomety M134

O

O

X

FLIR infračervený senzor

O

X

X

Systém plánovania leteckých misií

O

X

O

Pozemná jednotka dodávania el. energie

O

X

O

Digitálny komunikačný systém AN/ARC-210

O

X

X

Počet objednaných strojov

5

3

9

Celková suma v USD

225 mil

145 mil

450 mil

Suma za jeden stroj

45 mil USD

48,3 mil USD

50 mil USD

Opäť sa teda ukazuje, že vyhlásenia poskytnuté v nedávnej minulosti boli značne prehnané a nepresné. A to sa týka najmä úloh, ktoré by mali tieto stroje plniť.

„Nabízený prodej zlepší slovenskou kapacitu čelit regionálním hrozbám a posílí obranu země, stejně jako podpoří protiteroristické operace. Prodej těchto vrtulníků UH-60 vylepší slovenskou schopnost kontrolovat hranice, rychle provádět zásahy, účelnou kapacitu palebné podpory v poli pro pozemní a vzdušné jednotky v protiteroristických operacích, dále ostrahu hranice a humanitární operace. 

Na základe tohto vyjadrenia nevidím ani jednu navrhovanú úlohu pre nakupované stroje, ktorá by sa viazala na vojenské využitie. Pre porovnanie, Tabuľka organizácie a vybavenia (Table of Organization & Equipment, TO&E) pre rotu vrtuľníkového letectva vybaveného strojmi UH-60 z roku 1995 určuje úlohy následovne:
- letecká preprava roty ľahkej pechoty alebo letecká preprava zosadnutej roty mechanizovanej pechoty;
- letecká doprava kľúčových zásob, vybavenia a materiálu bojovým jednotkám;
- letecká preprava zranených vojakov, ak nie sú k dispozícii určené alebo dedikované prostriedky;
- letecké pokladanie mínových polí.

Je očividné, že organizácia takej veľkosti a rôznorodosti ako je US Army a že ozbrojené a bezpečnostné orgány v tak veľkom štáte ako je USA si môžu dovoliť špecificky vyčleniť letecké prostriedky pre plnenie čisto vojenských úloh a na druhej strane, úloh zameraných na ochranu civilného obyvateľstva.

Slovensko si nemôže dovoliť takéto špecifické rozdelenie prvkov na čisto vojenské (orientované navonok – zahraničné nasadenie v operáciách OSN, EU a NATO alebo dovnútra v prípade obrany územia SR) a na prvky čisto bezpečnostné (orientované dovnútra štátnych hraníc – ochrana štátnej hranice, pomoc Hasičskému a záchrannému zboru pri prírodných katastrofách apod.).

Určité zdieľanie schopností je nepochybne potrebné. Ale nakupovanie vojenských vrtuľníkov pre úlohy plnené zložkami podliehajúcemi ministerstvu vnútra je podľa môjho názoru neefektívne a značne zbytočné.

Každopádne pokladám za potrebné navrhnúť aspoň jeden prístup ako zlepšiť tento neradostný stav, ktorý by som nerád ešte nazýval zúfalým.

  1. Potreba jasnej koncepcie rozvoja vojenských (MO SR & OS SR) a bezpečnostných (MV SR & PZ SR), ktorá jasne definuje cieľový stav, potrebné kroky na dosiahnutie tohto cieľového stavu a akým spôsobom budú využité tieto schopnosti. Taktiež je vhodné a potrebné, aby táto koncepcia bola predstavená odbornej verejnosti a aby k nej bola otvorená diskusia.

  2. Určenie miery zdieľania schopností vojenského vrtuľníkového letectva medzi ministerstvami obrany a vnútra, špecifikovanie úloh a zároveň aj možnosti spoločného financovania prevádzky týchto vrtuľníkov.

Iba kritickým prístupom, diskusiou a snahou nájsť čo najefektívnejší spôsob využitia týchto vrtuľníkov bude možné zabrániť dodatočnému vynakladaniu verejných financií na plnenie z vojenského hľadiska zbytočných úloh.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M

Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní ...

Slovensko plánuje obří nákup pistolí

Slovensko, respektive ministerstvo vnitra, připravuje obří nákup pistolí pro slovenské ozbrojené ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Batalión Azov očami z vnútra. Rozhovor so slovenským dobrovoľníkom

Vojenský blog ON WAR|ON PEACE přinesl zajímavý rozhovor se slovenským občanem, který bojuje na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Hajo
    09:59 31.12.2018
  • mikojan29
    20:55 30.12.2018

    Zatiaľ len toľko k dovyzbrojeniu:

    https://spravy.pravda.sk/domac...

    Ktovie, či nejaké riadené a neriadené strely niekedy budú na našich BH...

    • Flader
      21:36 30.12.2018

      Nie je to zatiaľ žiadna diera do sveta, ale keď neprší aspoň kvapká.

      • mikojan29
        09:18 31.12.2018

        Možno budú viac vyzbrojené LUH, ktoré by sa mali obstarávať neskôr, alebo sa naozaj časom dočkáme nejakých rakiet a iných systémov aj na BH. Všetko je to v rukách politikov.

    • Hajo
      09:50 31.12.2018

      Pozitívna správa pre naše ozbrojené sily. Uvítali by sme k nim aj PTRS.

      • mikojan29
        11:37 31.12.2018

        Ja by som zase privítal čiastočné navýšenie počtov BH a s tým aj ich dovyzbrojenie zbraňovými systémami (ako napr. Tunis) a dovystrojenie všetkých sebeochrannými systémami. Počet 9 ks nie je žiadne veľké číslo, chcelo by to aspoň 16 alebo pôvodne plánovaných 18 ks.

        • Clanek
          12:29 31.12.2018

          Jestli se nepletu tak soucasti obchodu byl nakup 9ks a opce na dalsich 9ks. Takze tahle otazka je jeste otevrena... ?

          • mikojan29
            12:53 31.12.2018

            Áno, 9 objednaných + 9 opcia, ale o tých sa v kuolároch hovorí, že by to mali byť nejaké LUH a nie BH. Informácia priamo od pilotov BH, ale politici sú všemocní, takže sa to môže zmeniť.

      • mikojan29
        14:50 03.01.2019

        Tak predsa aj PTRS, ale nevieme v akom časovom horizonte:

        https://www.aktuality.sk/clano...

  • KOLT
    21:17 07.10.2018

    Minimálně MH-60M by měl zvládat Hellfire. A dokonce i Izraelci dokázali na UH-60 integrovat PTŘS.

    Jinak pěkné všimné :-) Výhodou je, že jde do armády, místo do něčí kapsy (netvrdím, že i do té kapsy něco nenateklo...).

  • KOLT
    21:17 07.10.2018

    Minimálně MH-60M by měl zvládat Hellfire. A dokonce i Izraelci dokázali na UH-60 integrovat PTŘS.

    Jinak pěkné všimné :-) Výhodou je, že jde do armády, místo do něčí kapsy (netvrdím, že i do té kapsy něco nenateklo...).

  • Jara
    20:44 07.10.2018

    Jo Tryskáč ty stíhačky v tom budou;)

  • tryskac
    20:35 07.10.2018

    Uvidíme co to všetko má byť, ta čiastka 50mil USD je len spoluúčasť USA.kazdopadne ak by to boli len guľomety, boli by sakra drahé. Co sa týka PTRS, zachytil som (aj tu), že sú ponúkané rôzne balíčky, tam by som problém nevidel. Rozhodne menší technicky než administratívne.
    Ja mam ale pocit, že ako sa blíži podpis zmluvy na stíhačky, je táto iniciatíva niečo ako všimne, prejav dobrej vôle.. Aby sa lepšie rokovalo :)

  • Jara
    20:05 07.10.2018

    Kulomety(při té sumě 50 mil. USD zřejmě miniguny), a obrané prostředky pro Vaše BH, to asi budou, na PTŘS zapomeňte žádný BH je nenese pokud vím.
    Stejně jako u případného nákupu Venomu pro AČR, kdy se žádná integrace také uskutečňovat nebude a za řízené střely A-G se prohlásí 70mm laserem naváděné rakety, tak jak je to běžné u Marine Corps, a na PTŘS si budem muset počkat do nákupu AH-1.
    Možná, že vaše pozemní síly dostanou jako bonus Javeliny.

    • Gibon
      08:30 23.12.2018

      Kolumbijska AH60L Arpía III zvlada strely Hellfire a Arpia IV strely Spike.

      Americke UH60L tuto moznost mali tiez, akurat sa rozhodli strely hellfire s ostatne vybavenie nedokupit.

      • Hajo
        11:31 23.12.2018

        Zaujímavé riešenie, bolo by dobré pre podporu pozemných síl. Aký by malo vplyv na užitočnú nosnosť resp. neklesol by počet členov výsadku resp. dolet na úkor výzbroje?

        • 15:21 23.12.2018

          Takto obvesany UH60 skor zabezpecuje oblast vysadku, ako ho realne prevaza.
          V podvese moze prevazat 4,1tony, takze nejaka vata tam je.

  • tryskac
    19:52 07.10.2018

    Konkrétne nie, ale je spomínaná potreba do vybaviť guľometmi a obrannými systémami. Ďalej je spomínaná možnosť do vybaviť stroje PTRS.

  • Flader
    19:35 07.10.2018

    Nemám predplatné Nka. Píšu aj na čo konkrétne budú peniaze použité?

  • tryskac
    18:57 07.10.2018
  • Flader
    13:44 18.09.2018

    Možno som si len nevšimol, ale od p. Rajkoviča som tu nevidel článok už dobré 3 roky.

  • PavolR
    10:20 18.09.2018

    A tu je tá informácia obohatená aj vyjadrením zo strany redakcie AN ;-)
    https://domov.sme.sk/c/2091619...

  • Flader
    15:30 16.09.2018

    Slovenské UH-60M budú v najbližšej dobe vyzbrojené guľometmi. Dodatok ku zmluve už bol podpísaný.

    https://www.webnoviny.sk/vrtul...

  • mikojan29
    13:07 26.07.2018

    A dnes opäť :-)

  • mikojan29
    09:09 26.07.2018

    Včera asi o 9,30 mi preletel jeden BH nad prácou smerom do Kuchyne a o 11,00 sa vracal späť tou istou cestou vo výške cca 70 m...krásny to pohľad.

  • Flader
    19:44 20.07.2018

    Minister Gajdoš sa dnes v spravách na STV vyjadril, že sa bude riešiť vyzbrojenie BH. Vyzbrojené majú byť guľometmi a PTRS. Pokiaľ sa len prekecol, tak sa mu to stalo minimálne druhý krát. Takže si začínam myslieť, že to s tými PTRS myslia vážne.

  • Flader
    22:44 12.07.2018

    Dnes pribudli ďalšie dva vrtuľníky Black Hawk.

    http://www.mosr.sk/42295-sk/do...

  • Flader
    20:02 30.10.2017

    Tak nám tých BH na Slovensku pribúda. Nielen armádnych ale dokonca aj civilnom sektore.

    http://www.vlada.gov.sk/v-kosi...

  • RiMr71
    14:44 27.06.2017

    Tak blahopřání, snad bude za co lítat :)

  • Flader
    14:32 27.06.2017

    Tak, prvé dva už sú vo svojom novom domove:

    http://www.mil.sk/71242/?pg=1...

  • counselor83
    12:20 18.03.2015

    The United States Department gave yesterday, March 17, its green light for the delivery of eight "Green" configured (basic version) of the UH-60M Black Hawk helicopter to the Tunisian governement, for a total amount of $93,312,100. The manufacturing of the rotorcrafts will be performed by Sikorsky Aircraft in Stratford, Connecticut. The eight Black Hawk are to be delivered to Tunisia by December 2016.

    11,625M$/kus nieje zly zaciatok. 50M$/ks vratane vyzbroje je trosku viac.

  • absinth
    14:20 16.03.2015

    Odhliadnúc od toho, či takúto výbavu SVK treba/netreba, viete k tomu spraviť niekto hlbšiu analýzu, kto do toho vidi trochu viac? Lebo tá tabuľka sa mi zdá trochu tak no nie veľmi presná na vyhodnotenie...
    Pozrel som si tie dokumenty (Mexiko http://www.dsca.mil/major-arms... , Brazilia http://www.dsca.mil/major-arms... a Slovensko http://www.dsca.mil/major-arms... tak nie vsade je vsetko rovnako rozpisane...Slovensko ma napriklad presne definovane 20 ks. AN/ARC-231, 11x ARN-147 VHF , 11x AN/ARN-153, 11x AN/ARC-201D, 11x AN/APX-123 pri Brazilskych a Mexickych nic take nie je presne definovane. Co ma najviac ale zarazilo, tak Slovensko ma uvedene napr. medzi dalsimi bližšie nešpecifikovaný communication equipment či dokonca aj ammunition! (napr. pri Mexiko/Brazilia nevidím ammunition) a naviac, ze Brazilia v tom dokumente nema uvedene aircraft warranty?!
    Evokuje mi to najskor to, ze tie dokumenty su proste neuplne a tak je diskutabilne vobec nieco na zaklade nich porovnavat...(alebo teda moja tabulka co som si vypisoval vyzera trochu inak, minimalne neviem vsetko s urcitostou ohodnotit ako rovnaka/rozdielna vybava, teda len +/- nieco ma, nieco nema, ale podobne ako s motormy D s vacsim vykonom na hriadeli oproti C moze byt rozdiel aj medzi systémami avioniky, ale mozno sa mýlim...tažko tiež povedať, ktorý systém koľko z ceny zaberá, resp. koľko je jeho jednotková cena - pri mexiku/brazilii je to násobok na 5 resp. 3 BH + rezerva oproti 9tim + rezerva na SVK).

  • hurvo
    15:57 15.03.2015

    To s tymi hasicmi som samozrejme nemyslel ako urazku. Pravdou vsak je ze armada je vyuzivana nepatricne na manualnu pracu kedykolvek mv nema kapacity, pripadne ma ale nechce ich nasadit.
    Bolo by fajn keby mv sr malo taktiez blackhawky. Ale pokial by sa nieco nakupovalo tak by sa pravdepodobne vyclenili prostriedky z rozpoctu mosr, tak ako pri nakupe nissanov pre mv sr. Takyto nakup by zase oslabil ossr.

  • Blake
    15:23 15.03.2015

    Hurvo, ze sa hasicom niekam nechce je velmi zla formulacia a myslim, ze kazdy hasic ju bude brat osobne. To, ze armada vypomaha ma ine dovody, ale samozrejme, mate pravdu, ak hovorite, ze to nie je v ziadnom pripade jej primarny ucel a ze ludia v nej nevidia (nechcu vidiet) to, co ma byt.

    Blakhawk bude podla mna kvalitna nahrada, zaujimalo by ma ale, ci by nebolo vyhodnejsie rovno prikupit zotri dalsie pre ministerstvo vnutra, ktore tie svoje Mi-171 tiez niekedy bude musiet nahradit, nez potom vyhlasovat dalsiu sutaz/dohadovat sa nanovo s niekym na kupe vhodnych SAR strojov so vsetkym, co k tomu treba (servis, vycvik, atd.)

  • hurvo
    23:41 14.03.2015

    Napisal som to sice ako hotentot alebo rusky bot nemo, ale hadam sme sa pochopili.
    Mna osobne by potesil skor nakup pozemnej techniky a vyzbroje ale blackhawk bude tiez solidna nahrada za knedliky. A nakup skrze foreign military sales bude podla mna lacnejsi ako akykolvek nakup karpatskeho typu.
    Najhorsie sme na tom u rucnych zbrani kde sa nakupuje karpatskym sposobom puska karpatskych kvalit ;)

  • hurvo
    23:29 14.03.2015

    Na civilne ucely su len ucelova obhajoba nakupu. Na slovensku panuje totiz predstava ze armada ma byt predovsetkym nieco ako zbor civilnej obrany, lacna pracovna sila tam kde sa poziarnikom a policajtom nechce alebo nemaju kapacity.
    V takejto atmosfere su akekolvek nakupy napadane ako rozhadzovacnost armady a preto sa nakupuju iba hluposti ktore maju politicke krytie a zaujem sponzorov stran.
    Takto sa nakupili tadiramy, veci od magicu atd...
    Normalne vyberove konanie na slovensku nemoze prebehnut pretoze by v takom pripade nikdy nemohli uspiet firmy ako cz alebo msm martin.
    Preto sa nakup vrtulnikov predstavuje v prvom rade ako prinos pre civilov/mvsr.

  • Nemo
    22:46 14.03.2015

    Tady se ukazuje jak po rozdělení jsou vojska obou států neživotaschopná když se nenajdou peníze na nákup ani menšího počtu moderní techniky. Jedině společným postupem lze udržet slušnou bojeschopnost, jinak skončíme s pěším polomechanizovaným vojskem a pár pronajatými letadly na parádu.

  • wlko
    12:13 14.03.2015

    UH-60 má oproti iným helikoptéram výhodu že bol navrhnutý ako čisto vojenský vrtuľník a nie iba militarizovaná verzia civilnej helikoptéry. Aj ked celkom nechápem logiku ich nákupu kedže OSSR ich zrejme plánujú využívať na civilné účely. Armáda má za úlohu chráni územnú celistvosť štátu a nie byť nejakou pomocnou silou pre zložky ministerstva vnútra.

  • Ondrej Rajkovic
    09:25 14.03.2015

    ad Gorn: Váš předpoklad je v tomto případě jak zábavný tak i mylný. A jelikož se Vám očividně nechtělo do googlu zadat už i těch pár informací uvedených v článku (a zdroj by se Vám zobrazil za pár vteřin), tak zde je můj zdroj, dle Vašeho přání - http://www.dsca.mil/major-arms...

  • Raptor15
    19:57 13.03.2015

    Za tých 450 mil mohli radšej kúpiť stíhačky Gripen -_-

  • Matesaax
    19:31 13.03.2015

    V Rakousku francouzký vrtulník prohrál v porovnávání s Blackhawkem.

  • Petr M
    18:25 13.03.2015

    Dle mého názoru předražený nákup za transportní vrtulníky. Chápu, že za současné politické situace nechtějí levné Mi17, které mohli mít od nás skoro zdarma i s Mi24, tak proč nevybrali třeba EC725 Caracal, který stojí je polovinu cca 15 mil euro, a je dle mého názoru lepší než UH-60.

  • SpiritWar
    17:54 13.03.2015

    black hawky su urcite spickove stroje, ale pre SR pridrahe, tiez je nanajvys zarazajuce ze minister kalinak hovori len o blackhawkoch a ich vyhodnom nakupe... velmi napadne je ze americania prisli z blackhawkymi cvicit na lest^^

    vyzera to ze blackhawky to maju dopredu vyhrane bez ferovej sutaze a bez toho aby samotna armada mohla profesionalne porovnat ostatne konkurecne stroje.

  • Garza
    17:12 13.03.2015

    Nikdy nepochopím logiku toho nákupu. Predsa v prípade vojny budú tieto vrtuľníky využité na všetko? Black Hawk je prepravný vrtuľník nie bojový. Oveľa prínosnejšie by bolo nakúpiť z prebytkov americkej armády Lakotu ako nový Black Hawk.

  • Gorn
    17:04 13.03.2015

    Ondrej Rajkovič: poprosil bych uvést zdroj, domnívám se že se nejedná o zmíněné dokumenty předložené kongresu ale článek/výtah nějakého autora který se původním textem příliš nezabýval.

  • flanker.jirka
    16:37 13.03.2015

    to už jsou ti politici tak drazí, že chtějí američané 50 mega za přepravní vrtulník? U Mi 171 se pro letošní rok uvádí cena 14 200 000 USD, loni to bylo pro ruské letectvo 13 600 000 USD, vo vše by do toho museli dát, aby to stálo 50 mega? :-D

    Když to vezmu s nadsázkou, tak se pomalu vyplatí si zaplatit licenci na výrobu vlastních vrtulníků z ruska nebo číny než kupovat něco za takové peníze a pak se nestačit divit kolik bude stát pravidelný servis a náhradní díly.

  • Jura99
    14:44 13.03.2015

    liberal shark: pokud by měl mít vojenský vrtulník trvalou pohotovost pro účely URNA, tak už rovnou může být v majetku resortu MV. Takový vrtulník, který musí být v řádu minut k dispozici URNA, nemá pro vojenské účely žádný smysl (podobně jako se záchranářským Sokolem těžko můžou např. cvičit výsadkáři). Jen k tématu policejních zásahovek, určitě vyjde levněji vybavit pražskou, brněnskou a popř. ostravskou zásahovku vrtulníkem, než stavět nové zásahovky v každém kraji (i tak by např. z Olomouce do Jeseníku jeli autem hodinu).

    K těm slovenským UH-60, přijde mi nad finanční možnosti OSSR koupit tyto vrtulníky za tuto cenu, když v OSSR chybí jiné základní věci. 25let se do OSSR neinvestovalo, nedá se to strhnout za rok a házet tam peníze lopatou (když nejsou a zoufale chybí v zadluženém zdravotnictví, školství, justici atd.). Šel bych ještě tentokrát cestou generálky stávajících Mi-17, pokud už generálkovat nejdou, tak pořízením sice olétaných,, ale generálkovatelných. V cca roce 2009 darovala AČR do Afghánistánu 12ks Mi-17, které LOM generálkoval z peněz NATO a stálo to cca 650mil. Kč. To je cca 26mil USD, tedy cena poloviny jednoho ks (!) nabízeného UH-60. Stav financí SR není dobrý a změny bych neprováděl skokem o několik řádů, ale postupně.

  • Blake
    13:33 13.03.2015

    jj284b, ked uz chceme byt presni, tak ani nocnym videnim by som to nenazyval, FLIR je pouzivany rovnako cez den, ako v noci, na mieste je vyraz termovizia..

  • liberal shark
    13:04 13.03.2015

    Myšlenka koordinace všech státních bezpečnostních a záchranných složek do jednotného systému s cílem sdílení prostředků a prevence duplicit, se mi zamlouvá. Viz nedávný případ střelby v Uherském hradišti, kdy PČR neměla k dispozici vhodný vrtulník pro přepravu zásahové jednotky, zatímco AČR je má.

  • jj284b
    11:40 13.03.2015

    Karlos73: FLIR = Forward looking infra red.. nie je to radar...ale opticky system nocneho videnia.

  • Ondrej Rajkovic
    11:39 13.03.2015

    ad/ Karlos - To s čím nesúhlasím v rámci nákupu nových vrtuľníkov je iba výlučné sústredenie sa na typ UH-60. Grécko nakúpilo v minulom roku 10 vrtuľníkov CH-47D zo skladových zásob US Army za 150 mil USD, čo gréckemu letectvu poskytuje opäť ďalši repertoár schopností. Vzhľadom na deklarované úlohy uvedené v článku nie je vhodný ani UH-60 ani CH-47, ale skôr UH-72 Lakota alebo Bell 412 prípadne iný vrtuľník tejto kategórie.
    V čom s Vami nemôžem absolútne súhlasiť je myšlienka zlúčenia leteckých prostriedkov MO a MV. Netvrdím, že vrtuľníkové jednotky OS SR nemôžu v prípade potreby plniť úlohy v prospech MV SR - ochrana štátnej hranice v prípade masívneho prísunu utečencov zo susedných štátov, pomoc pri vyhľadávaní a záchrane osôb pri živelných katastrofách, pomoc pri hľadaní nebezpečných zločincov alebo väzňov, ktorí utiekli z väzenia. Ale nemôžeme očakávať, že vojenské vrtuľníkové jednotky a posádky budú cvičiť plnenie vojenských úloh i viac-menej policajných/CO úloh v rovnakej miere. To je nezmysel.
    Ak by malo dôjsť ku zdieľaniu schopností vrtuľníkových jednotiek medzi MO a MV potom je možné ísť cestou vyčlenenia jednotlivých strojov (alebo rojov) pre plnenie určitých úloh. Ako príklad môžem uviesť vrtuľníkovú jednotku špeciálnych operácií AČR so základňou v Náměšti nad Oslavou. Táto jednotka je special operations capable, nie special operations dedicated. Do určitej miery cvičí vedenie špeciálnych operácií, ale neobmedzuje sa výlučne na takéto operácie ako napr. 160. letecký pluk špeciálnych operácií (160th SOAR).

  • MarcusMaximusVictus
    11:37 13.03.2015

    Tolko ku 300 milionovemu stropu...

  • Karlos73
    11:09 13.03.2015

    Neviem ci je toto konecna specifikacia, ale kupovat vrtulnik (vhodny aj pre misie) bez FLIR infracerveneho radaru, sa mi nezda spravne...ani ta cena za 9 vrtulnikov+9 dalsich nieje prilis vyhodna oproti tej Mexickej objednavke, ak tam ovsem niesu zapocitane nejake skryte poplatky (ako doprava vrtulnikov z USA na Slovensko cez nejakeho kamosa-speditera, rozdielne naklady na vycvik...)
    MO OSSR, by malo byt otvorene poskytnut udaje o specifikacii a vybeavnei jednotlivych vrtulnikoch, o ich vyzbrojeni (ci to budu naklady navyse, cez nejaku slovensku firmu-zakazku, tym padom financie navyse...V tom sa s panom Rajkovicom nezhodnem, mne zatial tipovo UH-60M Black Hawk vychadza pre Slovensko ako idealny, vzhladom na ulohy, ktore by mal plnit...Suhlasim s autorom, ze by sa uz konecne na Slovensku nemali Min. Obrany a Min. Vnutra hrat kazdy na vlastnom piesocku...a malo by dost k zluceniu vojenskeho letectva s tym z vnutra!

  • hvizdy
    10:56 13.03.2015

    To vazne vo vybave nebude FLIR? A to sa hovorilo o nasadzovani vrtulnikov v misiach. A gulomety pouziju asi nejake stare ruske, vramci zjednocovania vyzbroje s krajinami NATO... :)

  • Lukas
    10:52 13.03.2015

    Za 450 mln USD można kupić

    -120-150 AMV
    lub
    - 8 bateri NASAMS (24 wyrzutnie, 8 radarów MPQ-64, 8 stanowisk dowodzenia)
    lub
    - 24 ASTROS II
    lub
    8 HIMARS + 60 ATACMS + 40 M31A1 GLMRS

    lub
    używane myśliwce - 8-12 sztuk...

    A teraz podatniku - zastanów się - czy to najlepiej wydzne 450 mln USD