Dron UCLASS jako námořní vzdušný tanker?

Foto: Technologický demonstrátor X-47B je pravděpodobně věrným předobrazem letounu UCLASS; větší foto / Public domain
Demonstrátor X-47B je pravděpodobně předobrazem letounu UCLASS; větší foto / Public domain

Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje v programu bezpilotního námořního letounu UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike). V minulém roce se vedly bouřlivé diskuze o poslání stroje. Podle posledních zpráv z programu UCLASS nakonec povstane bezpilotní námořní vzdušný tanker.

Program UCLASS odstartoval v roce 2013. V rámci programu námořnictvo plánuje vyvinout a zavést do výzbroje bezpilotní námořní letoun schopný operovat z palub letadlových lodí. Pentagon, resp. americké námořnictvo, a Kongres se však nedokázali shodnout na poslání stroje.

Námořnictvo požadovalo letoun s vynikajícími letovými vlastnostmi, se schopností provádět průzkumné, sledovací a zpravodajské mise, avšak bez možnosti tankování ve vzduchu. Naopak část amerického Kongresu propagovala stealth útočný námořní letoun, se schopností vzdušného tankování - tedy dražší a ve všech směrech náročnější stroj.

Podle informací Defense News je nyní vše jinak. Námořnictvo nyní přistoupilo k vývoji potřebnějšího bezpilotního vzdušného tankeru. Program tankovacího dronu nese označení CBARS (Carrier-Based Aerial-Refueling System).

Námořnictvo se rozhodlo nedívat na UCLASS jako na individuální zbraňový systém, ale jako na novou schopnost útočné skupiny letadlové lodě CSG (Carrier Strike Group). Podle námořníků CSG chybí především schopnost provádět letecké operace velmi dlouhého dosahu - tedy mít schopnost vzdušného tankování.

Hlavním úkolem CBARS se proto stane poskytování paliva pilotovaným bojovým letounům letadlových lodí pří dalekonosných misích. CBARS získá rovněž omezenou schopnost průzkumu, sledování a zpravodajství. K vývoji námořního útočného dronu se přistoupí později.

Foto: F/A-18E/F Super Hornet poskytuje palivo další F/A-18; větší foto / Public domain

F/A-18E/F Super Hornet poskytuje palivo další F/A-18; větší foto / Public domain

V současné době jediný palubní letoun schopný fungovat jako vzdušný tanker je F/A-18E/F Super Hornet vybavený speciálním tankovacím kitem. Ten se skládá z centrální palivové nádrže (1200 l) s tankovacím ráhnem a z čtveřice palivových nádrží (1800 l) pod křídly.

Vývoj CBARS paří mezi jedny z nejdůležitějších programů letecké složky amerického námořnictva. Vedle programu CBARS plánuje námořnictvo nakoupit v roce 2018 dalších 14 stíhaček F/A-18E/F Super Hornet (včetně generální opravy celé flotily F/A-18) a urychlit zavádění stíhaček F-35C Lightning II do výzbroje.

V současné době probíhají v rámci programu UCLASS práce na jednotlivých technologiích, které jsou nezávislé na podobě a úkolech výsledného letadla. Jde například o systémy letadlové lodě nutné k provozu bezpilotních letadel.

Za pozornost však stojí, že v běžícím fiskálním roce 2016 námořnictvo na program UCLASS vyhradilo 135 milionů dolarů, zatímco v minulém fiskálním roce (1. říjen 2014 - 30. záři 2015) 403 milionů dolarů.

Námořnictvo díky programu X-47B získalo neocenitelné know-how.

O podobě budoucího bezpilotního stroje CBARS není příliš známo. Americká armáda ale získala obrovské zkušenosti s provozem bezpilotních letadel díky programu UCAS-D (Unmanned Carrier Air System Demonstrator).

Cílem programu UCAS-D bylo pochopit možnosti a schopnosti provozu bezpilotních letadel na letadlových lodích amerického námořnictva. Dva technologické demonstrátory X-47B provedly řadu úspěšných startů a přistání na palubě letadlové lodě. V rámci testování X-47B také provedl vzdušné tankování.

O účast v programu UCLASS (CBARS) projevují zájem čtyři zájemci. Northrop Grumman nabízí letadla vycházející z X-47B, Lockheed Martin letadla Sea Ghost odvozená od dronu RQ-180 Sentinel, Boeing Phantom Ray odvozený od X-45C a General Atomics námořní a proudovou verzi MQ-9 Reaper označovanou jako Sea Avanger.

Kromě Sea Avanger mají další kandidáti konstrukci podobnou X-47B. O výsledné podobě letounu CBARS však rozhodnou (zatím neznámé) technické požadavky námořnictva na nový bezpilotní letoun. První stroje chce námořnictvo zavést do výzbroje někdy kolem roku 2022 až 2023.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

X-47B poprvé na letadlové lodi

Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné ...

První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana

Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný ...

Program bezpilotního palubního letadla UCLASS startuje

Americké námořnictvo začalo rozpracovávat koncept nového palubního bezpilotního stroje UCLASS. ...

Drony X-47B testují autonomní vzdušné tankování

Program demonstrátoru bezpilotního vzdušného systému letadlové lodě UCAS-D (Unmanned Carrier Air ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • skelet
    19:54 06.02.2016
  • Kozlus
    14:22 05.02.2016

    stirling: Tohle se melo zkouset na V-22, ale nevik kam az se s tim dostali.

  • stirling
    14:12 05.02.2016

    Možná si to představuji moc jednoduše, ale pokud se tenhle koncept osvědčil tak by nebylo od věci udělat univerzální dron s velkou vnitřní šachtou a tu jen osadit nádrží pokud chci mít tanker, či blokem pro průzkum nebo bombou/raketou pokud chci mít zbraňový nosič. Unifikace se vždy hodí a určitě by se zlevnila kusová cena a ideálně pokud by mohl nosit to co má f35.

  • skelet
    14:16 04.02.2016

    Jedna z možností je i nákup V-22, co by tankerů. Zkoušky již probíhají.

  • asdf
    13:58 04.02.2016

    jsk1 > V tej F/A-18 mas kopec veci, ktore sa ti velmi hodia ked potrebujes bojovat, ale su ti trochu nanic, ked potrebujes tankovat.

  • Jan Grohmann
    13:25 04.02.2016

    jsk1 - bezpilotní tanker se dá určitě lépe optimalizovat - velikost letadla /objem palivové nádrže - než F/A-18. Zajímavé bude také porovnání provozních nákladů tankovací dron vs. F/A-18.

  • Shania
    12:18 04.02.2016

    jsk1: samotný tvar a velikost z toho udělají LO. Dost na to aby mohl operovat podstatně bliž než jiné tankery.

  • jsk1
    12:10 04.02.2016

    Jenže UCLASS tanker nemá být stealth, prý to US ANVY nepožaduje už proto, že by vvjvoj byl nákladější a trval by dlouho. Takhle by mohl být do 5ti let první prototyp :)

  • Shania
    09:49 04.02.2016

    jsk1: naopak myslím že stealt UCAV tanker je naprosto parádní nápad a vyřeší to jeden z největších problémů co mají.

    F-35C s jiz tak velkým doletem budou moci operovat na ještě větší vzdálenosti a UCAV tankery mužou být v prostoru, které by byli nedostupné pro staré tankery. Systémy jako S-300 jsou právě stavěné na uzavření prostoru pro tankery, AWAC atd.


    Tankovací F-18 je jen nouzové řešení, s třemi nádržemi nemá dost paliva aby naplnil nádrže druhé f18 (3 přídavné nádrže)... Takže prakticky umožňuje jen to, aby ostatní F-18 nesli méně přídavných nádrží (což samo o sobě prodlužuje dolet, zhruba polovina paliva z těch nádrží je spotřebována na kompenzaci odporu).

    Tak uvidíme jak velký to bude stroj a kolik paliva unese.

  • jsk1
    09:01 04.02.2016

    Tomuto rozhodnutí tak úplně nerozumím, e prý F-18 v tankovací roli omezuje počet bojových strojů. Není pak ale lepší nakoupit další F-18? UCLASS bude přeci také zabírat místo, navíc pokud má předat nějaké významné množství paliva, bude muset být dostatečně velký - na rozídl od utočné verze, které by stačil menší náklad (např. 8-16xGBU-39/53)...