Námořní konvoje ve válce: US Navy dopravní lodě neochrání

Raketový křižník USS Chancellorsville doprovází nákladní loď USNS John P. Bobo; větší foto / US Navy

V případě rozsáhlého válečného konfliktu bude až 90 % materiálu dopravováno ze Spojených států na zámořská bojiště pomocí velkých dopravních lodí. Americké námořnictvo (US Navy) však otevřeně přiznává, že těmto zásobovacím konvojům nedokáže poskytnout potřebnou ochranu.

Velké nákladní lodě slouží jako hlavní logistický nástroj pro dopravu vojáků, techniky, munice a paliva ze Spojených států na případná zámořská bojiště. Bez robustní lodní dopravy nemohou Spojené státy vést rozsáhlý válečný konflikt v Evropě, v Jihočínském moři, Středním východě nebo kdekoliv jinde.

„Americký národ příliš věří tomu, že dokážeme letecky přepravit vše potřebné do Evropy, ale to prostě nejde,“ varuje penzionovaný kapitán a námořní analytik Jerry Hendrix. „Jsme schopni letecky přepravit pouze brigády [zejména pěchoty - pozn. red. ], ale pokud bychom potřebovali reagovat na rozsáhlý konflikt s Ruskem, musíme přesunout dvě nebo tři divize.

Stačí se podívat do nedávné historie ‒ během operace Airborne Dragon v severním Iráku (2003) bylo potřeba 30 letů těžkých dopravních letadel C-17 Globemaster III pro dopravu pěti (!) tanků Abrams, pěti (!) bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley, mobilní velitelství a potřebný personál.

Avšak v jednom praporu americké obrněné brigády (ABCT) slouží 29 tanků Abrams, 32 BVP Bradley a 25 obrněných transportérů M113 (a další technika). K přesunu jednoho praporu ABCT tak je třeba okolo 200 letů dopravních letadel C-17 Globemaster III!

Tak, jako není možné pro Rusko vést rozsáhlý válečný konflikt bez železničního spojení, tak pro USA to není možné bez robustního dopravního loďstva.

Většina zásobovacích, transportních a podpůrných lodí US Navy spadá pod Velitelství námořní dopravy MSC (Military Sealift Command). Velitelství MSC provozuje zhruba 130 lodí, od tankerů, přes speciální lodě (radarové, radioelektronický a oceánografický průzkum), zdravotnické nebo nákladní. Pod MSC také spadá celá vojenská námořní doprava v době války.

Celkově může US Navy využít pro transport techniky, materiálu a lidí v čase krize zhruba 121 velkých nákladních lodí, a to včetně lodí MSC (15 plavidel), rezervních sil (Ready Reserve Force; 46) a komerčních lodích (60), které jsou k dispozici pro období krize nebo války (Maritime Security Program).

Jmenované lodě ke své obsluze potřebují 11 678 námořníků, ale Spojené státy mají pouze 11 768 vhodně vycvičených námořníků, které však nelze v případě ztrát rychle nahradit. Navíc řada lodí je zastaralá a odcházejí také zkušení námořnici, kteří tyto staré lodě umějí obsluhovat.

„Průměrný věk této flotily [Ready Reserve Force - pozn.red. ] je 43 let,“ říká penzionovaný admirál Mark Buzbye, který nyní vede námořní kancelář na americkém ministerstvu dopravy. „Jsou to staré dámy, které ale dobře sloužily. Už nejsou komerčně životaschopné, ale jsou vojensky užitečné z důvodu jejich konfigurace, pevnosti paluby a výšky trupu.“

Buzby dále upozorňuje, že US Navy v případě války nemá jak ochránit své velké dopravní lodě. Důvod je prostý, US Navy je dvakrát menší, než v dobách studené války, kdy muselo bojovat z obrovskou flotilou sovětských ponorek. V dobách studené války (a platí to i dnes) bylo hlavním úkolem sovětských ponorek právě potápět americké dopravní lodě v Atlantském oceánu. Ostatně jak již pochopili Němci během druhé světové války, je snazší potopit nákladní loď se sto tanky na moři, než zničit sto tanků na souši.

„Námořnictvo mi a velitelství námořní dopravy upřímně řeklo, že zřejmě nebudou mít dost lodí, aby nám zajistili doprovod. Řekli:‚Plujete na vlastní pěst; plujte rychle a tiše,‘“ uvedl Buzby. Ve válečném konfliktu se tak komerční dopravní lodě musí naučit fungovat bez navigačních světel, automatického identifikačního systému, radiolokátorů nebo mobilních telefonů, tedy bez jakýchkoliv zařízení, které mohou odhalit prostředky radioelektronického průzkumu nepřítele. US Navy proto nyní pracuje na technice a taktice, která umožní maximálně snížit elektromagnetickou stopu nákladních lodí.


Bez lodní dopravy nemohou Spojené státy podpořit Evropu v případě rozsáhlého bojového střetnutí.

Skutečným strategickým problémem Spojených států je však zaniklý civilní loďařský průmysl, který by dokázal v době krize rychle vyrábět dopravní lodě, jako byly například druhoválečná plavidla třídy Liberty a Victory. Když začala druhá světová válka, Spojené státy měly 1340 nákladních lodí, na konci druhé světové války to už bylo ale 4221 lodí s celkovým výtlakem 44 940 000 tun. Vždyť 18 loděnic (které dnes již neexistují) mezi roky 1941 až 1945 postavilo 2710 lodí třídy Liberty. Takové počty jsou dnes naprosto nemyslitelné. Na začátku války navíc na obchodních lodích sloužilo 55 000 námořníků a na konci války více než 200 000 námořníků.

US Navy má stále na paměti vysoké druhoválečné ztráty, které způsobily německé ponorky. Vždyť během druhé světové války Spojenci v Atlantském oceánu přišli o 3500 obchodních lodí a 36 000 námořníků.

„Operace Overlord [vylodění v Normandii - pozn.red. ]. Podívejte se na všechen ten [přepravený] materiál. Operace by nemohla proběhnout, pokud bychom nevyhráli druhou bitvu o Atlantik. Tahle bitva zuřila několik prvních let války a Němci nás málem dostali na kolena s použitím taktiky vlčí smečky,“ varuje před druhoválečnou zkušeností admirál James Foggo, šéf amerického námořnictva v Evropě.

Otázka je, zda i dnes s vědomím velkých ztrát bude ochotno na obchodních lodích sloužít dostatek námořníků. „Tradice obchodního loďstva velí, že vyplujeme na moře, bez ohledu na torpéda. Většina z nás věří, že naši lidé se nezaleknou. Ale pokud nebudou na velitelském můstku, nikdy si nemůžete být jistý,“ varuje Foggo.

Velkým testem přepravních schopností US Navy bude cvičení Trident Juncture, které proběhne na přelomu října a listopadu v Norsku. Do cvičení se zapojí 45 000 námořníků, vojáků a mariňáků, přes 60 lodí, 120 letadel a 10 000 kusů pozemní techniky. „Takže opravdu otestujeme schopnost naší reakce na aktivaci článku 5 a naší schopnost rychle se přesunout... a co je ještě důležitější, otestujeme naší schopnost provádět operace v ‚šesté doméně válčení, což je logistika, které je opravdu rozhodující,“ říká Foggo.

Ostatně zdá se, že tento logistický handicap Ozbrojených sil Spojených států si plně uvědomuje americký prezident Donald Trump, který požaduje rozšíření flotily bojových lodí US Navy na 355 plavidel. Zvýšit počet plavidel má zejména program nových fregat FFG(X), v rámci kterého US Navy získá minimálně 20 nových fregat.

Americké fregaty mají být levnější a rychleji budované než torpédoborce třídy Arleigh Burke, ale přitom mohu operovat na otevřeném oceánu a doprovázet tak obchodní lodě.

Zdroj: The Drive

 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Páteř ruského námořnictva: Fregata Admirál Gorškov ve službě

V Petrohradě byla dne 28. července slavnostně zařazena do služby ruského námořnictva fregata Admirál ...

Americké námořnictvo testuje konvertoplán MV-22 Osprey

Piloti amerického námořnictva testují jeho nejnovější a nejmodernější letecký dopravní prostředek ...

Námořní tankovací dron MQ-25 Stingray postaví Boeing

Program námořního tankovacího bezpilotního letadla MQ-25 Stingray zná vítěze. Americké námořnictvo ...

Modernizace vrtulníků Apache ve znamení námořního boje

Americká armáda (US ARMY) zveřejnila detaily poslední modernizace bitevních vrtulníků AH-64E Apache. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    21:36 11.10.2018

    Slavo jasně že by mohly přistávat i ve Francii. Jen jsem chtěl akcentovat co nejjižnější trasu. jak jsem psal, že by měli Rusové velký problém kontrolovat subtropickou část ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavo
    jasně že by mohly přistávat i ve Francii. Jen jsem chtěl akcentovat co nejjižnější trasu.

    jak jsem psal, že by měli Rusové velký problém kontrolovat subtropickou část Atlantiku....tím jsem spíš myslel, že by měli vůbec problém tam nějak působit.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    21:35 11.10.2018

    Slavoslav: Přístupová trasa je prakticky jen jedna GUIK. Nicméně tu Rusko těžko může hlídat, protože když tam bude Ruská ponorko ochlendovat moc dlouho, tak se o něj postarají ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav:

    Přístupová trasa je prakticky jen jedna GUIK. Nicméně tu Rusko těžko může hlídat, protože když tam bude Ruská ponorko ochlendovat moc dlouho, tak se o něj postarají Oriony a Poseidony z Islandu a Británie.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:33 11.10.2018

    Domnívám se, že Španělé dokáží převážet své Leopardy po železnici a mají způsoby, jak je jako země NATO dostat třeba do Francie, i kdyby to znamenalo zdržení s překládkou na ...Zobrazit celý příspěvek

    Domnívám se, že Španělé dokáží převážet své Leopardy po železnici a mají způsoby, jak je jako země NATO dostat třeba do Francie, i kdyby to znamenalo zdržení s překládkou na hranicích. Prostě ten železniční přejezd je v řádu dní, stejně tak zdržení plavby jižním obloukem. Mě to nepřijde neřešitelné.
    Kapacita přístavů určitě umožňuje vylodění techniky v řádech stovek a stovek kusů. Ve Španělsku mají Amíci svoji námořní základnu pokud se pamatuju...a Španělsko je např. jedním z mála zahraničních uživatelů Tomahawku (to musí mít sakra důvěru).Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    21:31 11.10.2018

    Luky popri spanielskom / portugalskom pobrezi by mohli pokracovat rovno do Francuzska ci statov Beneluxu. Tam by to ak by bol protivnik Rusko (inak, ja zaujimave, ze skoro kazdy ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky

    popri spanielskom / portugalskom pobrezi by mohli pokracovat rovno do Francuzska ci statov Beneluxu. Tam by to ak by bol protivnik Rusko (inak, ja zaujimave, ze skoro kazdy tu automaticky predopkada konflikt s Ruskom a nie Cinu) tiez nejak extra nekontrolovaloSkrýt celý příspěvek

  • cernakus
    21:30 11.10.2018

    Shania: jenže to jsem počítal přese obě flotily. Samozřejmě když vyloučíš pacifickou, je to půlka. Pacifická se v pohodě přesune do Atlantiku přes severní ledový. ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:

    jenže to jsem počítal přese obě flotily. Samozřejmě když vyloučíš pacifickou, je to půlka.

    Pacifická se v pohodě přesune do Atlantiku přes severní ledový. Nezapomínej, že tam jsou Rusové doma a pokryjí to v pohodě pobřežními loděmi.

    Ano, jsou to lehká torpéda a hlavice. Jenže to zřejmě bude stačit. Nákladní loď naložená palivem nebo municí bouchne i když do ní práskneš kanónem. Obvykle mají jen jeden šroub (až na ty největší, ty mají dva) a když jim ho ustřelí lehké torpédo, tak místo lodi máš naopak přítěž o kterou se musíš postarat.

    Ad Čína, podle mně dost zásadně podceňuješ Čínské námořnictvo. To roste jak sviňa, zatímco před deseti lety to byla lokální neckiáda, tak dnes už se v počtech i modernitě směle vyrovnají Pacifické flotile (americké).V momentě, kdy by USA musela stáhnout maximum letadlovek do Atlantiku, aby drtivě přečíslila ruské ponorky, by se Čína mohla pohodlně roztáhnout v celém Tichém oceánu. Na Japka a Korejce v tomto konfliktu nespoléhej, když jim Čína garantuje záruky, tak budou když ne rovnou na straně Číny, tak nezaujatě čumět do šálku saké.

    Tu-22 s ASM jsou faktorem pro to, aby si Rusko udrželo americké loďstvo od Kamčatských břehů, aniž by k tomu potřebovalo námořní plavidla. Ani mně nenapadlo je použít ka napadání obchodních lodí.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    21:27 11.10.2018

    btw fakt ma prekvapila zivotnost tych betonovych lodi. Necakal som ze vydrzia na hladine viac ako 100 rokov bez nejakej udrzby (ok je to plavajuci vrak, ale aj tak)

    btw fakt ma prekvapila zivotnost tych betonovych lodi. Necakal som ze vydrzia na hladine viac ako 100 rokov bez nejakej udrzby (ok je to plavajuci vrak, ale aj tak)

  • Slavoslav
    21:26 11.10.2018

    cernakus strazia pristupove trasy do oblasti kde operuje ruske SSBN. Ale zrejme si si pri svojej "inteligencii" (nech uz to slovo pri tebe znamena cokolvek) myslel ze plavaju v ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus

    strazia pristupove trasy do oblasti kde operuje ruske SSBN. Ale zrejme si si pri svojej "inteligencii" (nech uz to slovo pri tebe znamena cokolvek) myslel ze plavaju v tandeme vedla seba ruska utocna s ruskou SSBN lebo to je z kontextu tvojho prispevku jediny sposob ako ju ochranitSkrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:25 11.10.2018

    Luky: tak nějak.. přestavba civilních lodí na doprovodné, reaktivace odstavených lodí apod. Prostě klasický scénář každého většího konfliktu. Ale holt někteří z toho budou mít ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: tak nějak.. přestavba civilních lodí na doprovodné, reaktivace odstavených lodí apod. Prostě klasický scénář každého většího konfliktu. Ale holt někteří z toho budou mít poluce.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    21:19 11.10.2018

    cernakus: ok, bral jsem to tak, že ty tři jsou pořad v modernizaci a jednu jsem přehled...ostatní by měli sedět. Stále to máš trochu dalko k těm tvým původním počtům. Ponorky co ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus: ok, bral jsem to tak, že ty tři jsou pořad v modernizaci a jednu jsem přehled...ostatní by měli sedět. Stále to máš trochu dalko k těm tvým původním počtům.

    Ponorky co nejsou na moři a nebo jsou sledované nejsou faktor... když ne přimo zničeny v přístavech, budou mít dost problému dostat se přes SSN do pacifiku...

    Torpeda... Vodopad/Veter jsou lehka torpeda, moc se nehodi pro ničení velkych nákladních lodi, stejně tak kalibr. Počty použitelných zbraní proti nákladním lodím nebude větší než co jsem napsal.

    Čina nebude operovat v severním pacifiku, budou radi když si udrží jihočínské moře.

    Tu-22 s ASM nejsou faktor při utocich na obchodní trasy. Nedoletí tam.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:09 11.10.2018

    já to beru jen jako logistické mentální cvičení

    smysl originálního článku bych si vykládal jako náznak "nespoléhejte moc na nás".

    já to beru jen jako logistické mentální cvičení

    smysl originálního článku bych si vykládal jako náznak "nespoléhejte moc na nás".

  • omacka
    21:07 11.10.2018

    Je úsměvné řešit 3 světovou válku jako konvenční konflikt, i kdyby nějakým úmyslem začala konvenčně, tak z podstaty věci, strana co by tahala za kratší konec provazu sáhne po ...Zobrazit celý příspěvek

    Je úsměvné řešit 3 světovou válku jako konvenční konflikt, i kdyby nějakým úmyslem začala konvenčně, tak z podstaty věci, strana co by tahala za kratší konec provazu sáhne po jaderných zbraních. Takže řešit obranu konvojů vezoucí něco do Evropy je docela lapsus velení, co nad tímhle vůbec uvažuje, ale moc to nepřekvapuje po tom co předvádí poslední léta.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    21:04 11.10.2018

    Luky: Španělsko/portugalsko je nepoužitelné. 1) Na atlantickém pobřeží nemá dost velké (kapacitní) přístavy 2) Má nestandardní rozchod železnice 3) Je to z něj děsně ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:

    Španělsko/portugalsko je nepoužitelné.

    1) Na atlantickém pobřeží nemá dost velké (kapacitní) přístavy
    2) Má nestandardní rozchod železnice
    3) Je to z něj děsně daleko pro přesun po vlastních k frontě.

    Gibraltar se dá průběžně blokovat minami (ideální hloubka).

    To je taky důvod, proč se respektovala neutralita těchto zemí z obou stran za WW2.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    20:58 11.10.2018

    slavoslav: rozumím, přece jenom moje inteligence a vědomosti jsou na průměrného RAŽe hodně ke skousnutí. Ke tvé infantilní představě, že snad nějaké útočné ponorky chrání ...Zobrazit celý příspěvek

    slavoslav:

    rozumím, přece jenom moje inteligence a vědomosti jsou na průměrného RAŽe hodně ke skousnutí.

    Ke tvé infantilní představě, že snad nějaké útočné ponorky chrání balistické. A jak to asi tak dělají, kdy ty balistické si to většinou jen tiše šinou pod ledem aby je nepřátelské ponorky nezachytili? To jako myslíš, že má ruská útočná ponorka nějaký záhzračný supersonar, který ji umožní sledovat ponorku, kterou by američané najít neměli?

    Balistické ponorky se v případě potřeby dokáží ubránit samy, zejména ty ruské.

    Pod vodou je mimochodem opravdu velký problém s identifikací FoF. Vysílat nemůžete nic a identifikace podle knihoven hluků funguje jen na hodně blízko (víceméně kilometry). IMHO si myslím, že právě střelba do vlastních je aktuálně největší problém při ponorkovém a protiponorkovém boji. Hladinové lodě o sobě mohou dát vědět jiným hladinovým lodím přes satelit a tím neprozradit polohu. Ale ponorka v akci to udělat nemůže. Pokud zachytí kontakt a podle předpokladů by to měl být nepřítel, musí víceméně střílet i s rizikem, že to může být přítel.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:51 11.10.2018

    Slavoslav
    to by určitě šlo, ale předpokládám, že LHD by plnily "důležitější úkoly" ve trojici s LPD a LSD, jak mají nadrilováno.

    Slavoslav
    to by určitě šlo, ale předpokládám, že LHD by plnily "důležitější úkoly" ve trojici s LPD a LSD, jak mají nadrilováno.

  • Luky
    20:50 11.10.2018

    Další věc je takové konvoje poslat jižním obloukem s tím, že by přistávaly ve Španělsku a dál by technika pokračovala po železnici. Kontrolovat subtropickou část Atlantiku by byl ...Zobrazit celý příspěvek

    Další věc je takové konvoje poslat jižním obloukem s tím, že by přistávaly ve Španělsku a dál by technika pokračovala po železnici. Kontrolovat subtropickou část Atlantiku by byl pro Rusy velký problém.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    20:49 11.10.2018

    Luky

    a to by sa este ako sprievodne plavidla dali pouzit trieda Wasp, alebo America kde by este nalozili aj slusny naklad a nemuseli by ani pouizt plnotucne lietadlovky

    Luky

    a to by sa este ako sprievodne plavidla dali pouzit trieda Wasp, alebo America kde by este nalozili aj slusny naklad a nemuseli by ani pouizt plnotucne lietadlovky

  • Luky
    20:45 11.10.2018

    technicky - vzhledem k tomu, že existovaly a existují projekty, jak předělat kontejnerové lodě na modulární vojenská plavidla, nebyl by problém v každém konvoji na dvou lodích ...Zobrazit celý příspěvek

    technicky - vzhledem k tomu, že existovaly a existují projekty, jak předělat kontejnerové lodě na modulární vojenská plavidla, nebyl by problém v každém konvoji na dvou lodích provozovat protiponorkové vrtulníky, případně i několik F-35B...Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    20:41 11.10.2018

    cernakus na trolla tvojho kalibru zvycajne nezvyknem reagovat, len by sm ti k tym poctom dodal par vstupnych dat cast utocnych ponoriek sluzi na ochranu SSBN. Tie v tych ich ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus

    na trolla tvojho kalibru zvycajne nezvyknem reagovat, len by sm ti k tym poctom dodal par vstupnych dat

    cast utocnych ponoriek sluzi na ochranu SSBN. Tie v tych ich domovskych rybnikoch kde ckaju na armagedon nemozes nechat napospas americkym utocnym ponorkam

    1/3 bude v operacnej oblasti 1/3 na cesto do nej a 1/3 v pristavoch

    nejake vlcie svorky po vzore nemcov ktore by decimovali americke konvoje by sa nekonali a akonahle by raz zautocila tak USA ma dost zdrojov ktore by mohli nasadit na,ov takej ponorky do uplneho koncaSkrýt celý příspěvek

  • Marthy
    20:37 11.10.2018

    V případě opravdové války NATO vs.Rusko by Rusové při použití konvenčních zbraní dlouhodobě neměli naději na výhru,takže se dá předpokládat že by v takovém případě použily JZ-a to ...Zobrazit celý příspěvek

    V případě opravdové války NATO vs.Rusko by Rusové při použití konvenčních zbraní dlouhodobě neměli naději na výhru,takže se dá předpokládat že by v takovém případě použily JZ-a to logicky jako první daleko na moři,kde by to nemělo takový vliv na civilní obyvatelstvo.V tom případě by stačilo úspěšně napadnout několik málo konvojů aby USA další neposílaly (alespoň do doby než by zcela eliminovali Ruské ponorky,lodě a letouny schopné J.úderů proti konvojům).Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    20:37 11.10.2018

    Shania: Pokud si tu budeme lhát, tak se těžko domluvíme. Takže Akula 12+28 torpéd běžně neboo 12+28+8 torpéd max (obsazení všech pozic v torpédové místnosti i torpédometech se ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:

    Pokud si tu budeme lhát, tak se těžko domluvíme. Takže Akula 12+28 torpéd běžně neboo 12+28+8 torpéd max (obsazení všech pozic v torpédové místnosti i torpédometech se obvykle nedělá).

    Všechny ponorky modernizované po nebo vč. 2007 umí 3M54 a to včetně K verze. Dtto lze Vodopad/Veter považovat za ASM, neboť na ně umí útočit také.

    A teď k počtům v severní flotile.

    K-317 - aktivní, po modernizaci v roce 2007
    K-461 - aktivní, po modernizaci v roce 2017
    K-328 - modernizace probíhá
    K-154 - aktivní, bez potřebné modernizace
    K-157 - aktivní(?), modernizace dokončena letos
    K-335 - aktivní, po modernizaci v roce 2015

    A stejně to je s těmi tvými ostatními čísly.

    A co se týče nasazení - věř mi, že ve válce s USA Rusko pošle všechno co nemá betonem zalitý reaktor. Z Baltu a Černého se sice normálně neproplazí, ale tohle by byla nouzovka. Takže by to zkusili zkraje a s pročištěním cest pomocí letecké převahy.

    Plus Kila neslouží jen na těch rybnících, jsou i v Severním ledovém.
    A o tom, že by do Atlantiku přesunuli z Pacifické všechno, o tom nepochybuj. Na co by jim byly ponorky v lokalitě, kde by dominovali Číňané. Vyhnou se tak případné chybičce není dobré nabourávat vztahy tím, že nějaký Oscar si splete Čínskou eskadru s americkou. Tupolevy to s Migy a Iljušiny v pohodě pokryjí.

    Jako chápu, že z Rusů musíš dělat naprosté nuly, ale když už, tak alespoň u toho používej regulérní čísla. Samozřejmě názor, že provozuschopných bude jen 1/4 ti vyvrátit neodkáži. Data která by to potvrdila nebo vyvrátila patří i v Ruském námořnictvu k tomu nejtajnějšímu co tam mají.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5