AURA: Nástupce vrtulníků Venom a Viper u americké námořní pěchoty

AURA: Nástupce vrtulníků Venom a Viper u americké námořní pěchoty
Demonstrátor konvertoplánu V-280 Valor / Bell (Zvětšit)

Americká námořní pěchota (USMC) spouští nový program AURA (Attack Utility Replacement Aircraft). Program AURA poslouží k vývoji nových strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing), které v USMC nahradí víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom a útočné AH-1Z Viper.

Všech 214 objednaných vrtulníků AH-1Z Viper (25 vrtulníků bylo objednáno letos) americká námořní pěchota převezme do konce roku 2022. V případě sesterského víceúčelového vrtulníku UH-1Y Venom (společně s vrtulníkem AH-1Z tvoří jeden letecký systém H-1 od „Helicopter-1“). USMC převzalo poslední ze 160 objednaných Venomů na začátku letošního roku.

Po dokončení výroby AH-1Z pro USMC se rozběhne výroba pro rumunskou a českou armádu. Další potenciální zákazníci se nabízejí ze zemí střední a východní Evropy, zejména Polska, dále z Bahrajnu, Pákistánu, Austrálie, Thajska, Filipín nebo Nového Zélandu. Desítky nových vrtulníků hledá ale i Japonsko a Jižní Korea, které je chtějí nasadit na svých výsadkových lodích.

Jak dlouho si ponechá USMC vrtulníky AH-1Z / UH-1Y v provozu není jasné. Ale americká armáda si své AH-64E Guardian udrží v provozu minimálně do roku 2060. Poté budou Guardiany nahrazeny novým útočným strojem kategorie VTOL, který vzejde ze zastřešujícího programu FVL (Future Vertical Lift)

Rovněž USMC začala v rámci programu AURA hledat náhradu za své stroje Venom / Viper. Víceúčelová a útočná verze AURA tedy bude sdílet mnoho společných dílů, podobně jako v případě vrtulníků Venom a Viper.

USMC požaduje nové VTOL stroje především s mnohem větším doletem a cestovní rychlostí, jak jinak, pro případné dalekonosné mise v případném střetu s Čínou nad vodami Tichého oceánu. Navíc v případě obojživelných operací začne letecký výsadek USMC z výsadkových lodí (třídy Wasp a America), které se budou nepochybně nacházet daleko za horizontem.


Vrtulníky Viper a Venom jsou součástí letecké techniky operující z výsadkových lodí třídy Wasp a America.

Prvním krokem v programu AURA je zaslání žádosti o informace RfI (Request for Information) s cílem získat přehled o možnostech průmyslu. USMC bude zřejmě koordinovat své kroky (či využívat zkušeností a závěrů) s programem FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) americké armády. FLRAA je podprogramem FVL a má nahradit víceúčelové vrtulníky UH-60 Black Hawk.

Hlavními adepty na vítezství v programu FLRAA je konvertoplán Bell V-280 Valor a vrtulník s protiběžnými rotory SB>1 Defiant od tandemu firem Boeing a Lockheed Martin.

Do roku 2023 USMC finančně podpoří rozvoj konceptů strojů AURA od různých firem, aby mohla porovnat různé koncepce a přístupy. Po roce 2023 USMC zřejmě vybere jednoho nebo dva výrobce, kterým poskytne finance na stavbu letuschopných prototypů. Ačkoliv USMC v případě AURA nezveřejnila výkonnostní požadavky, svou představu již přiložila k RfI americké armády pro program FLRAA.


V-280 Valor

První vrtulníky FLRAA americká armáda získá v roce 2030, USMC vrtulníky programu AURA získá (podle dřívějších prohlášení) o dva roky později, tedy nejdříve v roce 2032. Počátečních operačních schopností (IOC) dosáhnou stroje AURA v USMC tedy za další rok nebo dva. Je však možné s klidem říct, že železným pravidlem u takto složitých zbrojních projektů jsou několikaletá zpoždění.

USMC požaduje stroj s bojovým rádiusem (bez doplňování paliva) 833 km (450 mil) s rezervou pro 30 minut působení v cílové zóně. Letoun AURA musí mít udržitelnou rychlost 546 km/h (295 uzlů za hodinu) s motory běžícími trvale maximálně na 90 % výkonu. Stroj ale musí také dosáhnout „průnikovou“ rychlost minimálně 611 km/h při 100 % výkonu motorů.

Posádku stroje AURA musí tvořit dva piloti a dva členové posádky. Požadavkem je schopnost přepravit osm mariňáků. Kromě toho USMC požaduje schopnost tankování ve vzduchu a také integrované zbraňové systémy, ať už jde o automatické kanóny nebo řízené střely.

Nové stroje jednoduše musí držet krok s konvertoplány Bell Boeing V-22 Osprey. Z tohoto pohledu je zřejmě pro USMC nejvhodnější konvertoplán V-280 Valor, který nad svým konkurentem SB>1 Defiant dominuje právě v doletu a rychlostech. I tak zřejmě V-280 nebude plnit požadavky USMC, dokud nezíská nové turbohřídelové motory General Electric T901-GE-900 (tovární označení GE3000) o výkonu 2200 kW.

Zdroj: Flight Global

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...

V-247 Vigilant: Bitevní dron pro americkou námořní pěchotu

Americká firma Bell minulý týden představila koncept bitevního dronu V-247 Vigilant. Koncept vznikl ...

Revoluční vrtulník SB>1 Defiant se poprvé ukázal veřejnosti

Firmy Sikorsky (součást Lockheed Martin) a Boeing poprvé veřejnosti ukázaly fotografie nejnovějšího ...

Konvertoplán V-280 Valor testuje 360° senzorové pole

Konvertoplán V-280 Valor poprvé za letu vyzkoušel multispektrální senzorové pole PDAS (Pilotage ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Scotty
    22:34 27.09.2019

    Alespoň bude mít AČR platformu na kterou po dolétání H-1 bude moct plynule přejít. Tedy zhruba v letech 2050-2060 ;)

    • flanker.jirka
      10:22 29.09.2019

      Pokud jde o takové letopočty, tak v tom případě jsme ještě nic nekoupili a už víme, že v roce 2060 budeme zaostávat za US Army o 30 let :-D Na můj vkus špatné vyhlídky.
      Stále si myslím, že by bylo lepší využít životnost stávajících strojů, případné pořízení něčeho levného a počítat s tím, že po roce 2035 bude možnost pořídit mnohem novější technologii.

      • Scotty
        12:18 29.09.2019

        Vzhledem k tomu že USMC dostalo poslední Venom loni a dodávky Viperů stále probíhají, tak je celkem pravděpodobné že i mariňáci začnou přecházet na nové stroje nejdřív v roce 2040. Upřímně má, nebo bude mít naše, armáda na to kupovat naprostou technologickou novinku ihned po zařazení do služby v Americe? To ani nemluvím o tom že kapacity výrobce nepochybně v prvních letech vytíží samotní Američani.
        Pokud by jsme teď pořídily nějaký laciný zeleně natřený civilní vrtulník, zůstane u nás ve službě stejně dlouho Venom a Viper. Nebuďte naivní.

        • flanker.jirka
          15:52 29.09.2019

          No tak bude i USMC pozadu za US Army :-)
          Samozřejmě, finanční stránka věci je důležitá, ale berte to tak, že s takovými parametry, s jakými počítá Valor, to můžete používat pro přepravui místo letadel Casa. Počítejte s tím, že z USA bude vše dražší, při porovnání vlastnosti/cena bude rozhodně větší nepoměr ve prospěch nové technologie oproti klasickým vrtulníkům v té době vyráběným. Poměr vlastnosti/cena mezi tím co je dnes k mání není tak výhodný. Stačí se podívat do Polska, k tomu aby jste mělí bojový vrtulník, i lepší než AH 1Z, stačí modernizovat Mi 24.
          A pokud by jste hrál opravdu na cenu, tak jsme mohli mít 12 přepravních august a ještě by zbylo na 6 AH 1Z :-).

          Beru to tak, že v rámci FVL vznikají projekty, které posunou letadla s vlastnostmi VTOL dále, právě díky vyšší cestovní rychlosti a doletu. Zbytek světa v tomto směru zaostává.

          • CerVus
            16:50 29.09.2019

            UH-1 není stroj na kterém stojí jejich operace, takže je mohou jednoduše za pár let všechny přeřadit na výcvik a službu v týlu nebo je rovnou předat národní gardě. Beztak Venomy mají čistě jako náhradu starších strojů před generační obměnou.

          • Scotty
            18:15 29.09.2019

            flanker.jirka
            USMC byli vždy poněkud konzervativnější než US Army. Colse projektu náhrady UH-60 a AH-64 týká jestě se ani nerozhodly jestli půjdou cestou Valoru nebo Defiantu. Navíc se zatím vybírá opravdu jen varianta kapacitně shodná s UH-60, o tem jestli se projekt rozvine i do větších strojů ještě není rozhodnuto.
            Poláci se ještě nerozhodli jek budou pokračovat s vrtulníky. Je klidně možné že taky pořídí AH-1Z nebo AH-64. To co bylo přestaveno jako polská modernizace Mi-24, je jen koncept možné rekonstrukce přestavené soukromou firmou. Osobně považuji modernizaci Mi-24 a prodloužení závislosti na Rusku jako špatné řešení. Nebo je tu polská cesta kdyby LOM vypověděl smlouvu s ruským výrobcem a začal Mily opravovat stejně divoce jako to dělají právě v Polsku. Osobně to ale považuji spíš za zoufalost než jako příklad k následování.
            K čemu by bylo mít 12 August a 6 Viperů když by AW149 stejně nemohl operovat v bojových zónách společně s Viperem. Navíc oba stroje mají naprosto rozdílnou logistiku. Navíc přesnou cenu konečné italské nabídky neznáme.

            CerVus
            Ani Američani nejsou tak bohatí aby v dohledné době vyřadili stroje které ještě nemají ani kompletně dodané. AH-1Z je jejich jediný bitevní vrtulník, dokud bude létat on bude létat i UH-1Y. Navíc je to doplněk k větším transportním vrtulníkům, pro úkoly ke kterým se MV-22 nebo CH-53 nehodí.

          • Badysak
            18:24 29.09.2019

            Poláci budou modernizovat jen 18 strojů ostatní mají na náhradní díly. Což mi si nemůžeme dovolit už teď si stěžujeme na nedostatek náhradních dílů. Kolik našich Mi 24 je letuschopných? Jsme v NATO takže Rusové budou s radostí zásobovat nepřítele součástkami pro bitevní helikoptéry.

          • Torong
            21:07 29.09.2019
            Oblíbený příspěvek

            Flankere, Uže se s tím prosím smiř. Ty argumenty jsou zoufalost sama. Akorát ze sebe děláš čím dál většího blba. Obvykle jsi z rudých nejchytřejší, tak si to nekaž...

          • flanker.jirka
            08:38 30.09.2019

            Scoty
            Ano, FVL teprve čeká na rozhodnutí. Polsko je jiný případ, tam se nebojí jít do dražších věcí a nejspíše to bude AH64.

          • flanker.jirka
            09:39 30.09.2019

            Torong
            Protože se mi líbí valor a uh60 tak mam mít sklony k rudé barvě?

          • Torong
            17:41 30.09.2019

            Ne. To podle obsahu komentářů v diskuzi. Ovšem na rozdíl od soudruhů Palo Satko, Danny, Sofv či jak se jmenuje a podobných Tvé názory respektuji, ačkoli ne se všemi souhlasím. Mají většinou hlavu a patu. Proto mě mrzí, když tu píšeš takové zoufalé pitomosti...

          • skelet
            17:50 30.09.2019

            to je zase breku.. ještěže tou dobou budeme hledat náhradu za Mi-171š :)

          • Storm
            08:55 01.10.2019

            flanker.Jirka píše:
            A pokud by jste hrál opravdu na cenu, tak jsme mohli mít 12 přepravních august a ještě by zbylo na 6 AH 1Z :-).

            Takže by bylo lepší pořizovat celé dvě nové platformy, se dvěma výcvikovými systém, se dvěmi systémy údržby, se dvěmi sklady dílů, se dvěmi simulátory, a s dalšími dvěmi, dvěmi a dvěmi... Joooo, to by bylo určitě levnější ;)

          • Brakant
            17:33 02.10.2019

            Chlape, vy píšete stále větší a větší hlouposti. Kde se to jenom zastaví? Ta Vaše kombinace naivity a neznalosti je úchvatná!

        • Storm
          10:00 01.10.2019

          CeRvus:

          nebo je rovnou předat národní gardě.

          To by mě teda zajímala ta mechanika přeřazení od USMC která spadá pod US Navy k The Air National Guard of the United States, která spadá nejspíš pod USAF... A jako taková je každá Národní Garda ať už pozemní nebo letecká vlastně armádou jednotlivých států USA...
          Proto mi není jasné proč by si TANGotUS najednou chtěla převzít nějaké Venomy, když si vybrala do výzbroje jiný typ...
          Můžeš mi tvůj nápad nějak rozvézt?

          CervUs:

          Beztak Venomy mají čistě jako náhradu starších strojů před generační obměnou.

          Ano s tímto takzvaným "prdem do prázdna" se dá souhlasit... Venom je (podle tebe "jen", podle mě ale né) náhrada za Iroquies známějším pod přezdívkou podle zvuku rotoru za letu jako Huey... A tady ze sebe děláš klauna, protože je to vlastně na chlup sejně tak jak si US Army za Huey vybrala BlackHawk, US Navy za Seasprite vybrala SeaHawk, nebo USCG za SeaGuarda JayHawk nebo Dolphin... Prostě normální obměna techniky do doby než bude k dispozici nový typ... Takže tvé rádoby rýpnutí je vlasně je zoufalý výkřik...

      • Storm
        08:47 01.10.2019

        A mohl by jsi mi prosim prozradit čím by ta stávající platforma střílela třeba na tanky?

      • TF_HU
        22:02 03.11.2019

        ...životnosti současných strojů už využíváme...přesluhujeme...posledních 20 let. Koncept H1 je to levné...za uvedených podmínek...a dle KVAČR budeme hledat v 2030 nové nástupce.