Námořní pěchota testuje letecké zásobování pomocí robotických kluzáků

Námořní pěchota testuje letecké zásobování pomocí robotických kluzáků
Zásobovací dron LG-1K (Zvětšit)

Americká výzkumná agentura DARPA a výzkumné laboratoře námořní pěchoty (U.S. Marine Corps Warfighting Laboratory) financovaly vývoj a testování pokusných zásobovacích dronů LG-K. Drony pro obě instituce vyvinula a postavila firma Logistic Gliders.

Klasické vzdušné zásobování vzniklo během druhé světové války a i dnes jde o jednoduchý a efektivní způsob leteckého zásobování jednotek na zemi. S použitím klasických padáků ale vzdušné zásobování vyžaduje náročné manévrování letadel i velkou dopadovou zónu. 

Například nákladní letouny C-130 Hercules nebo C-17 Globemaster III odhazují náklad z výšky pouze 120 až 300 metrů. I tak musí být dopadová zóna aspoň 800 metrů dlouhá a často se musí přelety opakovat.

Americké letectvo (USAF) ale používá i systém pro přesné shazování JPAS (Joint Precision Airdrop System), který dokáže teoreticky doručit náklad o hmotnosti až 27 000 kg do kruhu o průměru několika desítek metrů. Zatím jsou ale u letectva zavedeny jen platformy JPAS pro shoz zásob o hmotnosti 900 kg nebo 4500 kg.

Podle oficiálních stránek USAF lze při dosažení požadované přesnosti shazovat náklad pomocí JPAS z výšky 7500 metrů. JPAS z této výšky doklouže na vzdálenost až osmi kilometrů. Ve vývoji jsou i verze JPAS s doletem 25 km.

Námořní pěchota nyní testuje další způsob přesného vzdušného zásobování na dlouhé vzdálenosti. Důvod je nasnadě ‒ námořní pěchota se stejně jako pozemní vojsko připravují na střet s rovnocenným protivníkem, který do boje nasadí vyspělou protivzdušnou obranu (PVO). Námořní pěchota (stejně jako pozemní vojsko) se proto při svých obojživelných operacích nemůže dále spoléhat nejen na luxus absolutní vzdušné nadvlády svého letectva, ale ani na letecké zásobování pomocí konvertoplánů MV-22B Osprey nebo vrtulníků CH-53K King Stallion.

Právě kluzáky LG-K přitom mohou představovat elegantní způsob, jak zajistit letecké zásobování i přes nasazení nepřátelské PVO.


LG-K dopraví náklad na vzdálenost několik desítek kilometrů

„Kluzákový dron“ je určen pro jedno použití a podle toho vypadají použité materiály ‒ drak je vyroben z překližky (resp. kompozitního materiálu s dřevěnými vlákny), plastů a hliníku. Menší verze LG-1K je dlouhá 3,2 metru a má rozpětí skládacích křídel 7,1 metru. Nosnost kluzáku je 320 kg a tato verze je určená pro potřeby námořní pěchoty.

Výroba dronu probíhá ručně, ale při velké objednávce Logistic Gliders hodla postavit automatizovanou výrobní linku, i když podle vlastních slov vývoj a stavba linky zabere „několik let“.

Pro potřeby agentury DARPA firma vyvinula větší dron LG-2K o délce 3,9 metru s rozpětím křídel 9,3 metru a nosností 725 kg. Vnitřní nákladový prostor LG-2K má objem 1,2 m3, při použití volitelného padáku se nákladový prostor zmenšuje na jeden m3. Padák se otevírá ve výšce 61 m.

Drony se navádí na cíl pomocí GPS, ale přesnost přistání nebyla zveřejněna ‒ v ideálních podmínkách dopadová zóna bude mít zřejmě průměr jen několik metrů. Drony se na cíl navádí autonomně nebo dálkově pomocí rádia. Pro řízení i kontrolu letu se v přídi nachází kamera.

Dosah dronu není oficiálně určen (záleží na výšce odhozu a povětrnostních podmínkách). V říjnu 2018 došlo k odhozu LG-2K z letounu SC-7 Skyvan z výšky 2,44 km (8000 stop). Klouzavost LG-2K je 15:1, takže z této výšky mohl dron doletět na vzdálenost přes 36 km. Celkově bylo provedeno 12 odhozů, šest z podvěsu pod vrtulníkem a šest z nákladového prostoru letounu Skywan. Menší LG-1K byl při jednom z testů odhozen z výšky 5170 metrů.

LG-K lze vypouštět prakticky ze všech nákladních letadel a vrtulníků (včetně středních UH-60 Black Hawk), včetně konvertoplánů MV-22B Osprey. Konvertoplán Osprey unese až čtyři zásobovací kluzáky LG-2K, těžký nákladní vrtulník CH-53K King Stallion osm dronů a střední dopravní letoun KC-130J Super Hercules až 18 dronů LG-2K. Cena dronu je 4500 až 11 000 dolarů v závislosti na sériovosti a použití/nepoužití padáku.

Jedná se nepochybně o zajímavou technologii, ale zatím není jisté, zda demonstrační zkoušky vyústí v klasický akviziční program.

Zdroje: Army, USAF, Popular Mechanics

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Drony Perdix: Testování zabijáků ruských systémů protivzdušné obrany S-400

Americké námořnictvo ze stíhaček F/A-18E Super Hornet poprvé zkušebně vypustilo inteligentní roj ...

Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II

Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...

Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate

Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k ...

Bayraktar TB2: Ukrajina nakupuje bitevní drony z Turecka

Podle známého ukrajinského novináře Jurije Butusova ukrajinská vláda s tureckou společností Baykar ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních: