Námořní pěchota vyřadí pětinu vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom
- 26. 3. 2021
- 77 komentářů
- Jan Grohmann
Podle amerického portálu The Drive:War Zone americká námořní pěchota (USMC) v rámci reformy Force Design 2030 sníží o pětinu flotilu útočných vrtulníků AH-1Z Viper a víceúčelových UH-1Y Venom. Důvodem je přesun americké pozornosti do oblasti Indo-Pacifiku.
Reforma Force Design 2030 umožní USMC přesunout svou pozornost z vedení suchozemských operací na Středním východě na „ostrovní blitzkrieg“ v Indo-Pacifiku. Současně pro USMC nejsou již hlavními protivníky „teroristé“, ale vyspělí protivníci – Čína.
„Naše současná struktura, vyladěná pro obří útočné obojživelné operace a následné trvalé působení na pobřeží, prakticky beze změny přetrvává od 50. let,“ píše v dokumentu Force Design 2030 generál David Berger, velitel USMC.
Podle Bergera musí USMC zcela změnit tradiční modely organizace, výcviku a vybavení. Jen tak může působit v Indo-Pacifiku jako hlavní pozemní bojová síla Spojených států. Vzhledem k omezeným zdrojům ale USMC čeká hluboká transformace výzbroje.
„Nejlogičtějším způsobem zbavení se nepotřebného majetku je zaujmout systémovou perspektivu a úměrně zmenšit pěchotní prapory a jednotky věnující se podpoře těchto praporů – dělostřelectvo pro přímou palebnou podporu, pozemní mobilní systémy, letecké systémy přímé podpory, lehké útočné letectvo a bojová podpora, jejíž kapacita závisí na velikosti pozemních a vzdušných komponentů,“ píše Berger. Celkově transformace do roku 2030 má ušetřit 12 miliard dolarů, které USMC použije na nákup nového vybavení.
USMC hodlá získat zejména menší a nenápadnější výsadková plavidla, zbraně velmi dlouhého dosahu, pozemní protivzdušnou obranu krátkého, středního a dlouhého dosahu, bezpilotní vzdušné systémy s velmi dlouhou výdrží, prostředky elektronického boje, útočné prostředky, ale i nesmrtící zbraně pro boj s aktéry pohybujícími se v „šedé zóně“ (například nelegální rybolov).
Z důvodů úspor financí a personálu USMC již minulý rok oznámila vyřazení všech svých tanků Abrams – ty určitě nebudou pro ostrovní války v Indo-Pacifiku potřeba. USMC dále sníží počty letadel, konvertoplánů a vrtulníků. Ve hře je menší počet F-35B a F-35C, ale finální rozhodnutí ještě nepadlo. Počet letek s F-35B/C zůstane zachován, ale ve hře je snížení počtu letadel v letce ze 16 až na deset.
V rámci transformace celkově dojde ke snížení počtu mariňáků ze 189 000 na 179 000, ke zrušení sedmi rot tanků Abrams a tří rot mostních tanků. Počet dělostřeleckých baterií (s taženými houfnicemi M777A2) klesne na pět (-16), letek konvertoplánů Osprey na 14 (-3) a letek těžkých vrtulníků CH-53K King Stallion na pět (-3).
Naopak USMC v roce 2020 bude provozovat šest letek bezpilotních letadel (+3) – za tímto účelem dojde k nákupu dronů MQ-9 Reaper a nových dronů s kolmým startem a přistáním (program MUX). Dále USMC v roce 2030 získá 21 raketových baterií (+14) a čtyři letky tankovacích letounů KC-130J Super Hercules (+1).
V případě letek lehkých útočných vrtulníků HMLA (Marine Light Attack Helicopter Squadron) si USMC ponechá pět letek (-2) – alespoň jak uvádí dokument Force Design 2030. V současné době už dochází k deaktivaci havajské letky HMLA-367.
Škrty v HMLA se dotknou 27 Viperů a 26 Venomů. Podle údajů z roku 2019 USMC provozuje 145 Viperů a 116 Venomů. Flotila Viperů se tak poníží o 18 %, Venomů o 22 %.
Ve všech případech jde o relativně nové stroje. První Viper vstoupil do služby v roce 2005 a počáteční provozní připravenost byla oznámena v roce 2011. První Venom mariňáci převzali v roce 2008. Zajímavé je, že zatímco Venomy v USMC plně nahradily UH-1N, v USMC stále slouží starší vrtulníky AH-1W Super Cobra.
O osudu vyřazených Viperů a Venomů nebylo rozhodnuto. Pochopitelně ze služby odejdou ty nejvíce olétané stroje. USMC si možná část vrtulníků ponechá jako zdroj náhradních dílů, uloží je jako strategickou rezervu nebo je nabídne spojencům.
Vyřazování Viperů a Venomů je tedy zajímavou (pochopitelně automaticky ne nutně výhodnou) příležitostí pro Armádu ČR. Česká armáda prozatím získá čtyři Vipery a osm Venomů. Do kýženého počtu 12+12 je potřeba získat stejný počet vrtulníků, ale v opačném gardu.
Zdroj: The Drive
Související články
Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom
Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...
- 26.08.2019
- 323 komentářů
- Jan Grohmann
Jak si poradí vrtulníky Venom a Viper s námrazou?
Jeden z hlavních argumentů kritiky nákupu AH-1Z Viper a UH-1Y Venom je údajně slabá protinámrazová ...
- 04.09.2019
- 101 komentářů
- Jan Grohmann
Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?
Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů ...
- 16.10.2019
- 226 komentářů
- Jan Grohmann
Podepsáno! Armáda ČR získá americké vrtulníky Viper a Venom
Ministr obrany Lubomír Metnar ve čtvrtek večer společně s americkým ministrem obrany Markem Esperem ...
- 16.12.2019
- 229 komentářů
- Jan Grohmann
Já se obávám,že ten zminovaný počet 12+12 už je v dnešní době nedostižný sen.Byl by skoro zázrak kdyby jsme se dostali aspon na 18 strojů.Ale myslím,že pokud nám USA nedají nějakou ...Zobrazit celý příspěvek
Já se obávám,že ten zminovaný počet 12+12 už je v dnešní době nedostižný sen.Byl by skoro zázrak kdyby jsme se dostali aspon na 18 strojů.Ale myslím,že pokud nám USA nedají nějakou zajímavou nabídku,tak to vyšumí to ztracena.Nákup dalších vrtulníků by se dnes dost těžko obhajoval,navíc je potřeba peníze i na jinou výzbroj a hlavně i použitá americká technika bývá hodně drahá.Skrýt celý příspěvek
Tak tylko taki układ (minimum 12 maszyn) ma sens... Zakładając, że ACR chce mieć zdolność do "wydzielania grupy śmigłowców" - na potrzeby na przykład działań sojuszniczych (znane ...Zobrazit celý příspěvek
Tak tylko taki układ (minimum 12 maszyn) ma sens...
Zakładając, że ACR chce mieć zdolność do "wydzielania grupy śmigłowców" - na potrzeby na przykład działań sojuszniczych (znane kontyngenty wojskowe jak Afganistan czy Mali ) to taka ilość to minimum.
12 sztuk to 3 zepóły po 4 maszyny - 1 zespół prowadzi działania w ramach "wydzielonego kontyngentu", 1 zespól - szykuje się do zmiany kolegów... A trzeci stanowi rezerwę - realizując inne zadania...
4 maszyny bo przy 75% ogólnej sprawności (dostępności) maszyn (bo jest b. dobrym wynikiem) masz w praktyce 3 maszyny "sprawne"
Słowem - trzeba być konsekwentnym. skoro podjęto decyzje o zakupie AH-1 to trzeba ja zrealizować w docelowej formie - 12 maszyn.
Analogicznie z UH-1.Skrýt celý příspěvekNe, je to jinak. Když někomu dají rozpočet "kup si auto do milionu" a jemu se děsně líbí řekněme Jaguár ale stojí 1,1M... takže si ho koupí bez kol a volantu aby se do mega vešel, ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, je to jinak. Když někomu dají rozpočet "kup si auto do milionu" a jemu se děsně líbí řekněme Jaguár ale stojí 1,1M... takže si ho koupí bez kol a volantu aby se do mega vešel, s tím že mu to stejně nakonec někdo potom dokoupí, jinak by to nejezdilo...
Ale ne, tak to nebude, nesmí být. Na vrtulníky bylo vyhraženo peněz poměrně dost, vybralo se co se vybralo, kdekdo upozorňoval že je to drahé jak prase ale ne, "my víme co chceme" tak OK, bude to tedy takto a snít o dokupu můžeme hnedka potom co se koupí další kriticky důležité programy - PVO, AFV, co s tanky (že by se inspirovaly v tomto programu a koupilo se tak 12 nejnovějších Leošů v plné palbě - aby byla zachována schopnost??)...
Takže důsledný? Ano, ale asi jinak než to myslíte vy...Skrýt celý příspěvekPanie SYN_ - ja nie chcę dyskutować na temat zasadności zakupu takich lub innych śmigłówców przez ACR. Mogę powiedzieć tylko co myślę o polskich programach modernizacyjnych. - ...Zobrazit celý příspěvek
Panie SYN_ - ja nie chcę dyskutować na temat zasadności zakupu takich lub innych śmigłówców przez ACR.
Mogę powiedzieć tylko co myślę o polskich programach modernizacyjnych. - Moim zdaniem należy zrezygnować z programu Kruk (zakupu śmigłowców szturmowych), oraz ograniczyć flotę śmigłowców do 80-90 maszyn wszystkich typów (od szkolnych po maszyny morskie jak ASW )Skrýt celý příspěvek
Jestli si správně pamatuji, tak před cca rokem až rokem a půl došlo k uzavření smlouvy USA s Řeckem na asi 50 BVP Bradley a 100 APC Dragoon (samozřejmě opotřebovaných) v rámci ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli si správně pamatuji, tak před cca rokem až rokem a půl došlo k uzavření smlouvy USA s Řeckem na asi 50 BVP Bradley a 100 APC Dragoon (samozřejmě opotřebovaných) v rámci vojenské pomoci. Myslím, že je tehdy Řecko dostalo zadarmo a že si bude hradit pouze výcvik a modernizaci. Přijde mi docela reálné, že by i AČR mohla zažádat o tento program vojenské pomoci na doplnění stavů našich vrtulníků na úroveň jedné HMLASkrýt celý příspěvek
Remont i modernizacja - to nie jest za darmo... ACR i OSSR potrzebują sprzętu dla 1 ciężkiej brygady. Przy takiej ilości nie ma oszczędności... Zupełnie innym tematem jest ...Zobrazit celý příspěvek
Remont i modernizacja - to nie jest za darmo...
ACR i OSSR potrzebują sprzętu dla 1 ciężkiej brygady.
Przy takiej ilości nie ma oszczędności...
Zupełnie innym tematem jest struktura cieżkich brygad zmechanizowanych.
Tu moim zdaniem powinna być przeprowadzona analiza, gdyż układ 2 bataliony zmechanizowane (z 53-58 wozami) i batalion czogłów (53-58 wozów) nie jest optymalny (moim zdaniem)Skrýt celý příspěvekNo, úplně zadarmo to není, ale ty stroje se dají provozovat i nemodernizované s cennou pouze za výcvik osádek. Pořád je lehčí získat stroje, na které máme infrastrukturu místo ...Zobrazit celý příspěvek
No, úplně zadarmo to není, ale ty stroje se dají provozovat i nemodernizované s cennou pouze za výcvik osádek. Pořád je lehčí získat stroje, na které máme infrastrukturu místo těch, které zatím vybíráme
Obecně je pak modernizace 7. mechanizované brigády dlouhodobý projekt a to se vsadím, že nebude ani disponovat vším tím co má. Vezměte si třeba, jak daleko jsme zatím s výběrem pásových BVP teď a kde jsme měli být s výběrem původně.Skrýt celý příspěvek
Nie wiem w czym zdziwienie? USMC w Azji będzie bronić wys przed desantem. Czyli w pierwszej kolejności - niszczone będą barki desantowe - na morzu. Stąd w miejsce śmigłowców i ...Zobrazit celý příspěvek
Nie wiem w czym zdziwienie?
USMC w Azji będzie bronić wys przed desantem.
Czyli w pierwszej kolejności - niszczone będą barki desantowe - na morzu.
Stąd w miejsce śmigłowców i haubic M777 pojawi się HIMARS - który będzie robił jako system przeciwokrętowy oraz "klasyczną" artylerie.
Jednocześnie 16 tonową wyrzutnie M-142 łatwo przetransportować...
(Podczas bazowania nie potrzebuje też dużo logistyki)
Pamiętacie tekst o Reconnaissance Strike Group?
Tam był też taki ciekawy slajd kubaturze i tonażu koniecznym do przerzutu sił.
W tych kategoriach musi myśleć USMC.Skrýt celý příspěvekMinimálně 58 Viperů by mělo být nově vyrobených https://en.wikipedia.org/wiki/... A alespoň 48 Venomů ...Zobrazit celý příspěvek
Minimálně 58 Viperů by mělo být nově vyrobených
https://en.wikipedia.org/wiki/...
A alespoň 48 Venomů upgradovaných
https://military.wikia.org/wik...
S určitostí jsou všechny vyřazené stroje původní předělané N a W.
Nevíte někdo jestli jsou předělané stroje, vybavením naprosto identické s nově vyrobenými?
Možná by se v budoucnu, spolu s olétanými stroji mohli přikoupit i kontejnery elektronického boje Intrepid Tiger pro Venomy.
https://foxtrotalpha.jalopnik.... Skrýt celý příspěvekU Venomů se nakonec cestou úprav verze N nešlo. Respektive takovou úpravou prošlo jen několik prototypů. Poté zjistili že rozsah úprav je tak velký že je lepší vyrobit kompletně ...Zobrazit celý příspěvek
U Venomů se nakonec cestou úprav verze N nešlo. Respektive takovou úpravou prošlo jen několik prototypů. Poté zjistili že rozsah úprav je tak velký že je lepší vyrobit kompletně nový vrtulník.Skrýt celý příspěvek
Vrtulníky byly podmínkou pro cestu Zemana do Bílého domu. Nakonec ani to nestačilo a letěl Babiš. Politické zadání bylo koupit něco od Američanů. A pak už se jen MO snažilo ...Zobrazit celý příspěvek
Vrtulníky byly podmínkou pro cestu Zemana do Bílého domu. Nakonec ani to nestačilo a letěl Babiš. Politické zadání bylo koupit něco od Američanů.
A pak už se jen MO snažilo vytěžit maximum z této politické situace.
Přichází jaderné bloky, čas na další karty :-)Skrýt celý příspěvekTak to určitě ne. Na to aby pozvali Mlhoše do Bílého domu by musel zařídit nákup minimálně brigády Abramsů.
Tak to určitě ne. Na to aby pozvali Mlhoše do Bílého domu by musel zařídit nákup minimálně brigády Abramsů.
Snaha byla
https://www.seznamzpravy.cz/cl...Snaha byla
https://www.seznamzpravy.cz/cl...
Každý odpůrce této akvizice musí tuto zprávu využít :-) Třeba a čistě jen teoreticky, až vyhrají jaderné bloky Francouzi s ruským reaktorem mohou Američané dostat cenu útěchy v ...Zobrazit celý příspěvek
Každý odpůrce této akvizice musí tuto zprávu využít :-)
Třeba a čistě jen teoreticky, až vyhrají jaderné bloky Francouzi s ruským reaktorem mohou Američané dostat cenu útěchy v podobě další české akvizice - tohoto second handu.Skrýt celý příspěvekJak to chápu, s Venom/Viper se nepočítá pro moderní bojiště, tak to je fajn že jsme si dobře vybrali. Doufám že v otázce modernizace tankového vojska se bude vybírat stejně a ...Zobrazit celý příspěvek
Jak to chápu, s Venom/Viper se nepočítá pro moderní bojiště, tak to je fajn že jsme si dobře vybrali. Doufám že v otázce modernizace tankového vojska se bude vybírat stejně a nakoupí se třeba M60, nebo lépe M47, aby se z toho mohlo udělat M47M4CZ.Skrýt celý příspěvek
To že chtějí vyřadit jednu pětinu znamená, že čtyři petiny budou nadále používat.
To že chtějí vyřadit jednu pětinu znamená, že čtyři petiny budou nadále používat.
Ano, a už s tím vyřazováním začali... v době kdy "naše" ještě nejsou ani vyrobené. Tuhle jsem četl taky něco o projednávání smlouvy o údržbě mezi Bell a polským střediskem. ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, a už s tím vyřazováním začali... v době kdy "naše" ještě nejsou ani vyrobené.
Tuhle jsem četl taky něco o projednávání smlouvy o údržbě mezi Bell a polským střediskem. Evidentně hodlají "přenést" závazek servisu pro exportní kousky... jako nemusí to nutně být špatně, ale taky může.
Obecně, jakékoliv zmenšení počtu sloužících kusů tohoto typu z už tak malého kamkoliv směrem níž je hodně rizikové, hrozí "spirála smrti" - bude jich míň, údržba se dále prodraží, výhled (upgrade) mizerný až žádný, navíc změna strategie = silný motiv ve vyřazování dále pokračovat...Skrýt celý příspěvekSYN_ Oni ale začali s vyřazováním kvůli celkové reformě USMC. Ne kvůli tomu že by byli s vrtulníkem nespokojeni. Ostatně naprostá většina kusů ve službě zůstane. S Poláky ...Zobrazit celý příspěvek
SYN_
Oni ale začali s vyřazováním kvůli celkové reformě USMC. Ne kvůli tomu že by byli s vrtulníkem nespokojeni. Ostatně naprostá většina kusů ve službě zůstane.
S Poláky vyjednávají kvůli případnému prodeji do Polska v rámci programu Kruk.
Vyřadí/uloží se 53 vrtulníků H-1 ze 261. To je spirála smrti jako prase.... V tom případě krom raketového dělostřelectva míří k vyřazení veškerá technika USMC.Skrýt celý příspěvekZda jsou s nimi spokoení nebo ne je prakticky irelevantní. Důležité je kolik jich bude v provozu. Toto číslo se ZATÍM snižuje "jen" o 25%... ale hlavně, už teď (ještě je ani ...Zobrazit celý příspěvek
Zda jsou s nimi spokoení nebo ne je prakticky irelevantní. Důležité je kolik jich bude v provozu. Toto číslo se ZATÍM snižuje "jen" o 25%... ale hlavně, už teď (ještě je ani nemáme) se snižuje. A jsem ochoten dát si s vámi sázku že do 5ti let se bude snižovat dále (oproti nyní ohlášenému počtu). Pojďte, ukažte že svému názoru věříte a vsaďte se se mnou...Skrýt celý příspěvek
Čísla se snižují u téměř veškeré techniky USMC. Takže pokud si nemyslíte že do budoucna vyřadí všechny VM-22, CH-53K nebo F-35, tak není jediný důvod předpokládat že u H-1 to bude ...Zobrazit celý příspěvek
Čísla se snižují u téměř veškeré techniky USMC. Takže pokud si nemyslíte že do budoucna vyřadí všechny VM-22, CH-53K nebo F-35, tak není jediný důvod předpokládat že u H-1 to bude jiné. Naopak proti ostatním letkám vrtulníků/konvertoplánů projdou letky H-1 nejmenší redukcí.Skrýt celý příspěvek
Scotty Máme to štěstí, že nemusíme nutně utratit všechny peníze za vrtulníky, ale spíše se rozhlédnout kolem sebe jak to na bojišti vypadá a pořizovat jiné platformy pro podobnou ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Máme to štěstí, že nemusíme nutně utratit všechny peníze za vrtulníky, ale spíše se rozhlédnout kolem sebe jak to na bojišti vypadá a pořizovat jiné platformy pro podobnou činnost.
UAV, vyčkávací munice, řízené střely a pumy. Toho se dá dnes místo jednoho vrtulníku nakoupit mnohem více. Pokud je pravdou, to co jsme rozebírali jinde, totiž, že problémy s náhradními díly z ruska budou přetrvávat i z politických důvodů, tak nás nejvíce bude trápit ztráta přepravní kapacity.
I v oblasti UAV by se mohlo najít více třeba AERO Vodochody, nemuseli by řešit problémy s nekvalitními překryty kabiny. ;-)
Pokud si tedy někdo pohrává s myšlenkou koupit olétané AH 1, tak ať se zkusí podívat i na to, co vše by se pro stejný účel dalo pořídit a vyrábět přímo v ČR. Asi netřeba připomínat rozdíl v účinnosti PVO proti klasickému vrtulníku a proti malým řízeným střelám a dronům. Ta efektivita je hodně jinde. ...opravdu malý mikrodron s náloží jakou mají ruční granáty dnes pořídite levněji než munici do kanonu AH 1Z.Skrýt celý příspěvek
Miki.h2o: narozdil od kolegu zcasti souhlasim, zkraceni poctu techniky bez nahrady obecne znamena, ze bud ji mam hodne a nebo jeji ucel budu resit jinak. Bitevni vrtulnik je urcite ...Zobrazit celý příspěvek
Miki.h2o: narozdil od kolegu zcasti souhlasim, zkraceni poctu techniky bez nahrady obecne znamena, ze bud ji mam hodne a nebo jeji ucel budu resit jinak. Bitevni vrtulnik je urcite kandidat na nahradu dronem, ovsem rekneme za 15-20let. My mame ve zvyku kupovat techniku na 30-40let. Amici nemaji problem sesrotovat zanovni techniku, obcas jini nechapou proc, ale Amici hloupi nejsou.Skrýt celý příspěvek
Zvyk kupovat techniku na 30 let je novým trendem. Doba od roku 1918 až 1989 byla mnohem dynamičtější. Drony na bojištích nahrazují bitevní vrtulníky minimálně posledních 6 let a ...Zobrazit celý příspěvek
Zvyk kupovat techniku na 30 let je novým trendem. Doba od roku 1918 až 1989 byla mnohem dynamičtější.
Drony na bojištích nahrazují bitevní vrtulníky minimálně posledních 6 let a velmi úspěšně, i modernizační programy pro současné bitevni vrtulníky nyní zahrnují používání UAV a loitering vehicle, na co tedy čekat 15-20 let?Skrýt celý příspěvekTaké věřím, že se dočkáme bitevního bezpilotního vrtulníku značky LIAZ o něco dříve než za 20let :-). Zkrátka a dobře, každá technika, která nepotřebuje lidskou ruku např. k ...Zobrazit celý příspěvek
Také věřím, že se dočkáme bitevního bezpilotního vrtulníku značky LIAZ o něco dříve než za 20let :-). Zkrátka a dobře, každá technika, která nepotřebuje lidskou ruku např. k nabíjení nebo lidi nedopravuje, je kandidátem na náhradu bezosádkovým řešením. Hlavní podmínka je spolehlivý datalink a pak už je to videohra.Skrýt celý příspěvek
Stačí sa pozrieť na paralelu s pred cca 6 rokov s F16. Tiež sa s ňou nepočítalo a je znovu ťahún na bojisku. A to sa to lietadlo malo vyrábať tak dva tri roky a je s toho za chvíľu ...Zobrazit celý příspěvek
Stačí sa pozrieť na paralelu s pred cca 6 rokov s F16. Tiež sa s ňou nepočítalo a je znovu ťahún na bojisku. A to sa to lietadlo malo vyrábať tak dva tri roky a je s toho za chvíľu 60.Takže H systém má dobre našliapnute a ešte to vždy bude jednoduchá alternatíva voči konverzoplánom.Skrýt celý příspěvek
Jaké mají být konkrétní výhody té nové mariňácké strategie? Nákup raketometů na úkor dělostřelectva chápu, jejich výhoda při ostrovní válce je nesporná, taky bych ještě pochopil ...Zobrazit celý příspěvek
Jaké mají být konkrétní výhody té nové mariňácké strategie? Nákup raketometů na úkor dělostřelectva chápu, jejich výhoda při ostrovní válce je nesporná, taky bych ještě pochopil vyřazení M1A2 protože je náročné ho převážet mezi ostrovy, ale vyzařování vrtulníku, konvertoplánů a letounů mi smysl absolutně nedává. Nemáte o tomto někdo detailnější informace?Skrýt celý příspěvek
Úplný súhlas. Ja nechápem aj to že sa chystajú na potencionálny stret s Čínou a chcú znížiť počty F-35 a aj počty vojakov čo mi príde trochu opačné. A keď už vyraďujú tanky tak ...Zobrazit celý příspěvek
Úplný súhlas. Ja nechápem aj to že sa chystajú na potencionálny stret s Čínou a chcú znížiť počty F-35 a aj počty vojakov čo mi príde trochu opačné. A keď už vyraďujú tanky tak schopnosti boja proti tankom nepriateľa (tj. aj Viper) by boli vítané.Skrýt celý příspěvek
Vyraďujú ich USMC - mariňáci a nie armáda.. Mariňaci sa chystajú na boj na ostrovčekoch v Tichom oceáne.. Keď tam nedostanú tanky oni tak ani Čína, a keď tam Čína dostane nejaký ...Zobrazit celý příspěvek
Vyraďujú ich USMC - mariňáci a nie armáda..
Mariňaci sa chystajú na boj na ostrovčekoch v Tichom oceáne..
Keď tam nedostanú tanky oni tak ani Čína, a keď tam Čína dostane nejaký tank - jedine nejaký ľahký s minimom panciera..
Takže načo tanky? A vrtúlniky?
Veď zničiť tank dokáže rovnako aj raketomet či dron - pred salvou z raketometu sa na malom ostrovčeku ani nemáš kde skryť..
F-35 by sa im aj celkom zišlo, len jaksi na tie výsadkové lode nedostaneš o toľko viac zbraní dlhého dosahu len vyradením tankov a pár vrtuľníkov - potrebuješ na ne miesto a preto musia ísť aj F-35 bokom..
Totižto marináci majú použiť F-35 na ovládanie dronov a CAS primarne - nie na boj s Čínskym letectvom - s ním má predsa bojovať USAF a Navy.. a tie F-35 znižovať neplánujú..
Len USMC má iné úlohy ako vybudovať vzdušnú nadvládu či viesť protitankový boj na miestach kde tanky asi ani nebudú..
Takže všetko je práveže veľmi logické, len mám pocit, že ste si myslel, že proti Číne budú Mariňaci bojovať samy..
Ich úlohou je tie ostrovčeky obsadzovať a brániť proti iným mariňakom..
Neviem koľko FC-35 budú mať Čínsky mariňáci? 0??Skrýt celý příspěvek" pred salvou z raketometu sa na malom ostrovčeku ani nemáš kde skryť.."
Zkuste si zjistit před čím vším se dokázali Japonci na těch malých ostrovech schovat během WW2." pred salvou z raketometu sa na malom ostrovčeku ani nemáš kde skryť.."
Zkuste si zjistit před čím vším se dokázali Japonci na těch malých ostrovech schovat během WW2.
Tak redukce (případná, zatím) F-35 určitě není o tom že by ho považovali za zbytečný, ale že nějak potřebují ušetřit na jiné věci... třeba ty drony a tak.
Tak redukce (případná, zatím) F-35 určitě není o tom že by ho považovali za zbytečný, ale že nějak potřebují ušetřit na jiné věci... třeba ty drony a tak.
Předpokládají, že ve střetu s Čínou půjde více o rychlost operací, dosah zbraní a překvapení. Naopak nepředpokládají velké a dlouhé operace typu bitva o Guadalcanal. Proto zmenšují ...Zobrazit celý příspěvek
Předpokládají, že ve střetu s Čínou půjde více o rychlost operací, dosah zbraní a překvapení. Naopak nepředpokládají velké a dlouhé operace typu bitva o Guadalcanal. Proto zmenšují pozemní jednotky USMC i taktickou leteckou podporu.Skrýt celý příspěvek
Tato reforma je známá již nějaký ten pátek. Je škoda, že jsme chvilku nepočkali a nezačali jednat s US Marines třeba jen k nákupu použitých AH-1Z. Poté by předčasná náhrada Mi-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Tato reforma je známá již nějaký ten pátek.
Je škoda, že jsme chvilku nepočkali a nezačali jednat s US Marines třeba jen k nákupu použitých AH-1Z. Poté by předčasná náhrada Mi-35 měla smysl.
Ale musim smeknout před těmi, kteří prolobovaˇli H1. Nikde jinde se jim to nepovedlo (komplet H1) a navíc v době nutné náhrady strategických zbraní je to opravdu husarský kousek.Skrýt celý příspěvekKrásně to dokazuje: "Jsme armáda, víme co chceme" Rozpadají se BVP, tanky, L-39, ale my si nakoupíme bitevní vrtulníky. Jestli se ANO udrží u moci, tak bych se ani nedivil, ...Zobrazit celý příspěvek
Krásně to dokazuje: "Jsme armáda, víme co chceme" Rozpadají se BVP, tanky, L-39, ale my si nakoupíme bitevní vrtulníky. Jestli se ANO udrží u moci, tak bych se ani nedivil, kdybychom odkoupili Zumwalt a používali ho na Lipně.Skrýt celý příspěvek
Taky kdy se s obměnou vrtulníků začalo. O "trošku" dřív než se začali soutěžit BVP, že.
Taky kdy se s obměnou vrtulníků začalo. O "trošku" dřív než se začali soutěžit BVP, že.
Vzhledem k tomu, že primární typ, co měli víceúčelové vrtulníky nahradit byl zachován (W-3A Sokol). Tak je to opravdu husarský kousek, že se od nákupu neopustilo.
Vzhledem k tomu, že primární typ, co měli víceúčelové vrtulníky nahradit byl zachován (W-3A Sokol). Tak je to opravdu husarský kousek, že se od nákupu neopustilo.
Primární typ který měli nahradit, tedy Mi-24, dolétá v roce 2025. Takže opravdu zbavení se další závislosti na Rusku opravdu husarský kousek je.
Primární typ který měli nahradit, tedy Mi-24, dolétá v roce 2025. Takže opravdu zbavení se další závislosti na Rusku opravdu husarský kousek je.
Scotty
Jak můžete mluvit o konci závislosti na Rusku, když stěžejním typem pro přepravní kapacitu budou Mi 171, které se mají modernizovat? Osm kusů UH1 to nevytrhne.Scotty
Jak můžete mluvit o konci závislosti na Rusku, když stěžejním typem pro přepravní kapacitu budou Mi 171, které se mají modernizovat? Osm kusů UH1 to nevytrhne.Scotty To ale není pravda, víceúčelový vrtulník měl nahradit Sokoly a spolu s nimi i MI-24. A to do roku cca 2020. Vzhledem k tomu, že typ nebyl vybrán podstoupili GO Sokoly a poté ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
To ale není pravda, víceúčelový vrtulník měl nahradit Sokoly a spolu s nimi i MI-24. A to do roku cca 2020. Vzhledem k tomu, že typ nebyl vybrán podstoupili GO Sokoly a poté i MI-24. Životnost MI-24 je cca do roku 2035, datum které zmiňujete je jen konec cyklické GO.Skrýt celý příspěvekRazem Tak to možná někdy v pradávných dobách prvních úvah o nákupu vrtulníků. S tím se přestalo počítat poměrně rychle po tom co se nechala Sokolům prodlužovat životnost. Tenhle ...Zobrazit celý příspěvek
Razem
Tak to možná někdy v pradávných dobách prvních úvah o nákupu vrtulníků. S tím se přestalo počítat poměrně rychle po tom co se nechala Sokolům prodlužovat životnost. Tenhle nákup 12 vrtulníků je od začátku uváděn pouze jako náhrada Mi-24. Se Sokolem se počítá minimálně do roku 2028.Skrýt celý příspěvekA právě proto je to husarský kousek. Dva roky zpět začali Sokoly podstupovat GO a akvizice nových vrtulníků přestávala mít smysl, nato byl bývalou ministriní výběrko zrušeno a poté ...Zobrazit celý příspěvek
A právě proto je to husarský kousek. Dva roky zpět začali Sokoly podstupovat GO a akvizice nových vrtulníků přestávala mít smysl, nato byl bývalou ministriní výběrko zrušeno a poté se byli osliveni jen výrobci z USA. Myslím, že úspěch americké lobby je významný.Skrýt celý příspěvek
Razem
Hlavní záměr byl od začátku vyřadit Mi-24 a to se povedlo. Že si kbelská lobby chtěla prosadil typ který by mohl nahradit i Sokol je úplně jiný příběh.Razem
Hlavní záměr byl od začátku vyřadit Mi-24 a to se povedlo. Že si kbelská lobby chtěla prosadil typ který by mohl nahradit i Sokol je úplně jiný příběh.Mi-24 měl být de-facto nahrazen tím víceúčelovým vrtulníkem. To že se k tomu "náhodou" připletl Sokol bylo dáno vysokou částkou kterou jejich výrobce požadoval za prodloužení ...Zobrazit celý příspěvek
Mi-24 měl být de-facto nahrazen tím víceúčelovým vrtulníkem. To že se k tomu "náhodou" připletl Sokol bylo dáno vysokou částkou kterou jejich výrobce požadoval za prodloužení životnosti. To se ovšem nikdy nedostalo ze stádia úvah.Skrýt celý příspěvek
Tak asi je to všechno o ceně. Pokud by to stálo z ato, tak proč narychlo nedoplnit stav i těmito staršími kusy, zázemí už jsme si zaplatili :-) Problém vidím spíš v tom, že nemáme ...Zobrazit celý příspěvek
Tak asi je to všechno o ceně. Pokud by to stálo z ato, tak proč narychlo nedoplnit stav i těmito staršími kusy, zázemí už jsme si zaplatili :-) Problém vidím spíš v tom, že nemáme piloty vrtulníků už nyní a což pak když nám tu najednou přistane dalších "dvacet" kusů. Navíc. Strategicky jsme zrušili vrtulníkovou základnu v Přerově a obávám se, že na ty naše dva super chodník v Náměšti se toho pomalu moc nevejde. To že bude půlka starší a půlka nová mi i z pohledu průběžného obnovování dává smysl. nebude to v budoucnu taková jednorázová finanční rána najednou.Skrýt celý příspěvek
Otázkou je, zda vrtulníky skutečně potřebují pro svůj provoz letiště stavěné pro proudové letadla? Podle mně ne. Stačí mít smontovanou halu, travnatou plochu, pár vypanelovaných ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je, zda vrtulníky skutečně potřebují pro svůj provoz letiště stavěné pro proudové letadla? Podle mně ne. Stačí mít smontovanou halu, travnatou plochu, pár vypanelovaných ploch a radionavigační vybavení jako pro heliporty.Skrýt celý příspěvek
No já odborník na letiště taky nejsem :-) Ale asi to není jen o tom stání pro vrtulníky. Jde i o servis, pojezdy, přepravu na GO, dopravu dílů, PHM, munice atd. Přerov byl ideální, ...Zobrazit celý příspěvek
No já odborník na letiště taky nejsem :-) Ale asi to není jen o tom stání pro vrtulníky. Jde i o servis, pojezdy, přepravu na GO, dopravu dílů, PHM, munice atd. Přerov byl ideální, protože k tomu účelu byl předurčen. Osobně nesu nelibě chátrání letiště Plzeň-Líně. Nejen proto, že bydlím přes kopec, ale hlavně díky jeho nevyužitém potenciálu. Leží kus od Velkého města, na D5 kudy pravidelně jezdí "spojenci" do Pobaltí, je tu hodně strojních podniků, letecká záchranka.. Jsou tam velké pozemky v lese. dá se sem nacpat početná spojenecká předsunutá armáda.. Skoro škoda, že se logistická základna buduje v Rakovníku a ne tady. Tam neni letiště. Ale asi kasárna v Rakovníku jsou v lepším stavu.Skrýt celý příspěvek
Za ten obrat "v opačném gardu" bych měl účtovat autorské poplatky :-). Jinak nevíme, kolik těch Cober hodlá AČR koupit. Letecký prapor USMC jich má 15, Mi-35 máme taky 15. Určitě ...Zobrazit celý příspěvek
Za ten obrat "v opačném gardu" bych měl účtovat autorské poplatky :-). Jinak nevíme, kolik těch Cober hodlá AČR koupit. Letecký prapor USMC jich má 15, Mi-35 máme taky 15. Určitě by stálo za to popadnout příležitost za pačesy.Skrýt celý příspěvek
/Na konci roku 2019 uzavřelo smlouvu na pořízení tuctu amerických helikoptér H-1 z továrny Bell Helicopter za 17,5 miliardy korun, které by v Česku měly přistát v roce 2023. Dle ...Zobrazit celý příspěvek
/Na konci roku 2019 uzavřelo smlouvu na pořízení tuctu amerických helikoptér H-1 z továrny Bell Helicopter za 17,5 miliardy korun, které by v Česku měly přistát v roce 2023. Dle posledního vyjádření Aleše Opaty, náčelníka generálního štábu, by vzdušné síly mohly celkově provozovat až dvacítku těchto vrtulníků./
https://cnn.iprima.cz/neposlus... Skrýt celý příspěvekHmm, tak to není mnoho :-(. 12 UH + 8 AH to je tak na potřeby výsadkového pluku a nic vic. Žádný velký boj proti tankům ani dronům.
Hmm, tak to není mnoho :-(. 12 UH + 8 AH to je tak na potřeby výsadkového pluku a nic vic. Žádný velký boj proti tankům ani dronům.
vážně by stačilo 8 kusů UH 1 pro výsadkový pluk? I kdyby to bylo se 100% provozuschopností, tak je to málo.
vážně by stačilo 8 kusů UH 1 pro výsadkový pluk? I kdyby to bylo se 100% provozuschopností, tak je to málo.
liberal shark S tím co vše se "maluje" pro činnost výsadkového pluku brzy padne argument, že má jít o levnější druh vojska :-) Vrtulníky jsou nakoupené, brzy bude třeba řešit ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark
S tím co vše se "maluje" pro činnost výsadkového pluku brzy padne argument, že má jít o levnější druh vojska :-)
Vrtulníky jsou nakoupené, brzy bude třeba řešit nadzvukové letectvo, peněz na zbyt asi moc nebude.Skrýt celý příspěvek
Kupovať najolietanejšie mašiny z USA je ako kupovať M113 na výmenu za BVP-2. Dá sa, ale na čo vlastne?
Kupovať najolietanejšie mašiny z USA je ako kupovať M113 na výmenu za BVP-2. Dá sa, ale na čo vlastne?
Jistě, kdo by chtěl zánovní Porsche, když může mít Žigula :-) .
Jistě, kdo by chtěl zánovní Porsche, když může mít Žigula :-) .
Minimálně ty Vipery dobrá koupě určitě nebude. Nepochybně to budou ty kusy které se přestavovaly z AH-1W a jejich drak už bude mít něco za sebou.
Minimálně ty Vipery dobrá koupě určitě nebude. Nepochybně to budou ty kusy které se přestavovaly z AH-1W a jejich drak už bude mít něco za sebou.
Ja hovorím, že radšej si kúpim novú Octaviu ako keby som mal investovať do jazdeného Mercedesu
Ja hovorím, že radšej si kúpim novú Octaviu ako keby som mal investovať do jazdeného Mercedesu
Skôr som mal na mysli, že kúpiť jazdenku ktorú musíš zrenovovať a ešte sa bojíš, aby sa to aj tak nepokazilo, je riziko a mrhanie zdrojmi.
Skôr som mal na mysli, že kúpiť jazdenku ktorú musíš zrenovovať a ešte sa bojíš, aby sa to aj tak nepokazilo, je riziko a mrhanie zdrojmi.
Tak nejoletanejsi... Nevime jakou ma zivotnost drak a kolik to ma nalitano. Mechanicke soucastky lze vymenit a nejdrazsi bude stejne avionika. Verim, ze i vcetne ceny pripadne GO, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nejoletanejsi... Nevime jakou ma zivotnost drak a kolik to ma nalitano. Mechanicke soucastky lze vymenit a nejdrazsi bude stejne avionika. Verim, ze i vcetne ceny pripadne GO, by to mohla byt vyhodna koupe. Teda pokud je nabidnou vubec k prodeji...Skrýt celý příspěvek
Bohuzel tomu tak neni. Avionika je sice draha ale nema zadne zivotnostni omezeni a snadno se meni. Nejdrazsi je rozhodne cele pohone ustroji kde napr motor ma zivotnost 2400FH nez ...Zobrazit celý příspěvek
Bohuzel tomu tak neni. Avionika je sice draha ale nema zadne zivotnostni omezeni a snadno se meni. Nejdrazsi je rozhodne cele pohone ustroji kde napr motor ma zivotnost 2400FH nez musi do generalky ktera je u takhle velkeho motoru 1-2mil USD.Skrýt celý příspěvek
Jako příležitost pro nákup ve výprodeji hodně zajímavé. Pokud se objeví smysluplná šance, měli bychom po ní hned skočit. Co jsem úplně nepochopil, tak snižování počtu ...Zobrazit celý příspěvek
Jako příležitost pro nákup ve výprodeji hodně zajímavé. Pokud se objeví smysluplná šance, měli bychom po ní hned skočit.
Co jsem úplně nepochopil, tak snižování počtu konvertoplánů. Není to v rozporu s nastíněnou strategií?Skrýt celý příspěvekVeľké rozmery, pomerne malá nosnosť, nie malá nehodovosť... Ale hlavne v Indickom oceáne či západnom Pacifiku veľmi nie je čo prevážať z pevniny na lode a naopak.
Veľké rozmery, pomerne malá nosnosť, nie malá nehodovosť... Ale hlavne v Indickom oceáne či západnom Pacifiku veľmi nie je čo prevážať z pevniny na lode a naopak.
Taliban je poražen (haha) , teroristi v severní Africe a na Blízkém východě už ani nevadí, tak teď hurá na Čínu :D
Taliban je poražen (haha) , teroristi v severní Africe a na Blízkém východě už ani nevadí, tak teď hurá na Čínu :D
Spíš USA v tom nevidí žádný zisk/státní zájem. V obraně Taiwanu třeba zájem vidí. Ostatně teroristi v severní Africe jsou teďka prostě problém Francouzů potažmo nás.
Spíš USA v tom nevidí žádný zisk/státní zájem. V obraně Taiwanu třeba zájem vidí. Ostatně teroristi v severní Africe jsou teďka prostě problém Francouzů potažmo nás.
Já píšu spíš o Lybii, která je v jejich režiji a tím spojený dominoefekt...zdroj zbraní pro teroristy od Somálska, až po Alžír, nebo Sinaj. A samozřejmě Saddámovi jaderné a ...Zobrazit celý příspěvek
Já píšu spíš o Lybii, která je v jejich režiji a tím spojený dominoefekt...zdroj zbraní pro teroristy od Somálska, až po Alžír, nebo Sinaj. A samozřejmě Saddámovi jaderné a chemické zbraně, díky čemuž mohl vzniknout ten bordel a války co planou dodnesSkrýt celý příspěvek
Tak USA jaksi nemužou řešit celý svět. Zvlášť, když jim v mnoha případech jejich spojenci hazej klacky pod nohy, viz Zahradiluv článek zde.
Tak USA jaksi nemužou řešit celý svět. Zvlášť, když jim v mnoha případech jejich spojenci hazej klacky pod nohy, viz Zahradiluv článek zde.
Načítám diskuzi...