Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje

MQ-4C Triton
Foto: MQ-4C Triton v představách grafiků / U.S. Navy

Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C Triton. Posláním stroje je provádět dlouhodobé dohledové, průzkumné a komunikační operace. K tomuto účelu je stroj vybaven odpovídající technikou.



MQ-4C Triton je námořní variantou známého bezpilotního průzkumného letounu RQ-4B Global Hawk. Rozměry a výkony mají obě varianty podobné – rozpětí 40 metrů, délku 14 metrů a výškový dostup 18 kilometrů.

Stroj vydrží ve vzduchu úctyhodných 30 hodin. Jde o klíčový parametr pro komunikační mise, kdy MQ-4C Triton slouží de facto jako nízkoletící komunikační satelit. Nejenže letoun může zprostředkovávat rychlou komunikaci mezi loděmi a letadly, ale také může sloužit k řízení dalších bezpilotních letadel nebo bezosádkových lodí. Z výšky 18 kilometrů není problém zprostředkovat komunikaci mezi místy vzdálenými až 1000 kilometrů.

Námořní verze MQ-4C Triton má na rozdíl od svého "suchozemského" kolegy posílené trup a křídla, což je nezbytné v provozu na letadlových lodích. Letoun MQ-4C byl rovněž vybaven ochranou proti námraze a před střetem s ptáky. Vzhledem k tomu, že Triton musí identifikovat malá námořní plavidla, např. malé čluny, ba dokonce skútry, je stroj navržen tak, aby mohl rychle klesnout na nižší letovou hladinu a prozkoumat cíl z menší výšky.

Video: Northrop Grumman představuje MQ-4C Triton. / YouTube



První let stroje Triton je součástí fáze Systémového vývoje a demonstrace SDD (System Development and Demonstration) v hodnotě 1,6 miliardy dolarů. V rámci programu SDD má firma Northrop Grumman pro americké námořnictvo vyvíjet, testovat a vylepšovat konstrukci letounu MQ-4C Triton před spuštěním ostré sériové výroby.

"První letadlo MQ-4C Triton SDD neboli SDD-1 bude provádět letové zkoušky na konci tohoto měsíce v kalifornské továrně Palmdale Northrop Grumman," oznámil námořní kapitán Jim Hoke, manažer programu MQ-4C Triton.

V současné době má firma Northrop Grumman k dispozici tři letadla. Námořníci chtějí postavit ještě další stroje, aby mohli od roku 2015 začít s Počátečním operačním testováním a hodnocením (Initial Operational Test and Evaluation), což je nezbytný předpoklad pro zahájení sériové výroby.

Zdroj: Naval-Technology

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ACTUV – robotický lovec ponorek

ACTUV je robotická loď bez osádky určena k boji proti rozšiřující se flotile tichých ...

Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu

Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední ...

ARGUS-IS – první skutečná vojenská křišťálová koule

V současné době asymetrických konfliktů je smrtelně důležité mít dokonalé povědomí o situaci na ...

Boeing pokračuje v testování vodíkového letadla Phantom Eye

Na letecké základně Edward Air Force Base v Kalifornii pokračuje Boeing v testování vodíkového ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Sunakashi
    20:01 08.04.2013

    Seb: zcela jiste to bude autonomni system navedeni....

  • Seb...
    16:24 08.04.2013

    Nechtěl bych s ním přistávat na letadlové lodi. Už tak mě příde dost naročný tam přistát s normálním letadlem.

  • courage
    17:16 07.04.2013

    aby mohl klesnout na nižší letovou hladinu...opravte si to v v clanku.jinak zajimave