Námořní tankovací dron MQ-25 Stingray postaví Boeing

Prototyp Boeing MQ-25 Stingray; větší foto / Boeing 

Program námořního tankovacího bezpilotního letadla MQ-25 Stingray zná vítěze. Americké námořnictvo udělilo počáteční kontrakt firmě Boeing na vývoj, výrobu, testování a dodávku prvních čtyř předsériových dronů Stingray. Úvodní kontrakt má hodnotu 805 milionů dolarů.

„Jako společnost jsme investovali do našeho týmu i do bezpilotních letadel, které splňují požadavky námořnictva na letecké doplňování paliva,“ uvedla v tiskovém prohlášení Leanne Caretová, generální ředitelka divize Boeing Defense, Space & Security. „Skutečnost, že se již chystáme na první let, je zásluhou našeho skvělého týmu, který chápe potřeby námořnictva a jeho potřebu získat na paluby letadlových lodích tuto výhodu [tankovací dron - pozn. red.].“

Firma Boeing v programu soupeřila s konkurenčními společnostmi Lockheed Martin a General Atomics. Boeing ale jako jediný soutěžící ukázal reálný letuschopný prototyp bezpilotního tankeru Stingray. Dron od Boeingu vychází z konceptu Sea Ghost (upravená verze dronu RQ-170 Sentinel).

Pro Boeing jde o významné vítězství, protože na poli bojových letounů v posledních letech se stíhačkami F-22A Raptor a F-35 Lightning II dominovala firma Lockheed Martin, a v oblasti bojových bezpilotních letounů (Predator, Reaper) General Atomics.

Celkově námořnictvo poptává 72 bezpilotních tankerů Stingray v hodnotě (včetně komplexního provozního zázemí na letadlové lodi, výcvikových kapacit, servisní podpory, náhradní díly, atd.) za 13 miliard dolarů. Drony Stingray nahradí v provozu stíhačky F/A-18 upravené pro letecké tankování (s palivovými tanky a tankovací hadicí) a uvolní je pro bojové mise. Na letadlové lodi slouží čtyři letky F/A-18E/F Super Hornet (4×12 letadel), a přitom 20 až 30 % F/A-18 je vždy vyhrazeno pro letecké tankování. Oproti F/A-18 se u tankeru Stingray dále očekávají nižší provozní náklady, nižší nároky na servis a větší operační tempo.

Počátečních operačních schopností (IOC) tankery Stingray na palubách letadlových lodích dosáhnou v roce 2024 (původně 2026). Boeing počítá s prvním letem svého prototypu dronu Stingray ještě v letošním roce. První předsériový Stingray vzlétne v roce 2021 a před dosažením IOC námořnictvo provede testování dronů Stingray na palubách letadlových lodí, modernizuje lodě pro provoz dronů (stanice operátorů, tankovací systémy, obslužné zařízení atd.), vyškolí palubní a letecký personál nebo připraví robustní a udržitelný logistický řetězec.

„Je to historický den,“ uvedl k výběru dodavatele dronů Stingray šéf námořních operací (Chief of Naval Operations) admiral John Richardson. „Když se v budoucnu podíváme na tento den, uvědomíme si, že tato událost představuje dramatický posun v tom, jak definujeme potřeby válečníků, jak pracujeme s průmyslem, jak zavádíme bezpilotní a pilotovaná letadla, a jak zvyšujeme ničivost leteckého křídla ‒ vše s odpovídající rychlostí.“

Podle Richardsona je celý program ukázkou skvělé spolupráce mezi námořnictvem a průmyslem ‒ oproti klasickým programům je program Stingray od zadání zakázky do začátku IOC urychlen o několik let. Klíčem bylo udržet na uzdě požadavky námořnictva na to, co musí tankovací dron umět. Průmysl tak mohl rychle přijít s konstrukčním návrhem pro jasně definovaný úkol, tedy tankování ve vzduchu.

Hlavním úkolem dronů Stingray je zvýšení dosahu leteckého křídla letadlové lodě. Jeden MQ-25 Stingray ve vzdálenosti 800 km od letadlové lodě, resp. útočného svazu letadlové lodě CSG (Carrier Strike Group), poskytne letounům 8328 l (2200 galonů) paliva. Díky MQ-25 se tak zdvojnásobí bojový dolet stíhaček F/A-18E Super Hornet.

Podle americké nevládní organizace Federace amerických vědců FAS (Federation of American Scientists) je bojový dolet F/A-18E Super Hornet (v útočné konfiguraci) se čtveřicí bomb o hmotnosti 460 kg, dvojicí střel vzduch-vzduch Sidewinder a dvojicí přídavných nádrží o objemu 1800 litrů (480 galonů) více než 620 km. 


Boeing dodává americkému námořnictvu letouny již 90 let.

Stingray ale prodlouží dolet i letounům radioelektronického boje EA-18G Growler a námořním stíhačkám páté generace F-35C Lightning II. Bojový dolet F-35C je 965 km – není ale známo, zda v čisté aerodynamické konfiguraci se zbraněmi uvnitř zbraňové šachty nebo i se zbraněmi na pylonech pod křídly.

Velký dolet je kritický především v případě nasazení CSG v Tichém oceánu a v Jihočínském moři, kde musí americké lodě čelit čínským protilodním zbraním velmi dlouhého dosahu. Čím dále se CSG drží od hrozby, tím více mají posádky lodí čas reagovat na hrozbu.

Výhodou Boeingu MQ-25 je především objemný nákladový prostor, který se ukázal vhodný pro instalaci palivové nádrže podle poadavků námořnictva. Stingray od Boeingu navazuje (resp. využívá jejich technologie) na demonstrátory X-45A a X-45C, které firma Boeing testovala po roce 2000. Nicméně Boeing MQ-25 se konstrukčně zásadně liší – trup je podobný X-45A, ale s tím rozdílem, že Boeing MQ-25 má štíhlá křídla a také dvě svislé ocasní plochy tvarované do velmi širokého “V”.

V budoucnu námořnictvo počítá s úpravou dronů Stingray pro průzkumné, sledovací a zpravodajské (ISR) operace. K celému programu se navíc přistupuje tak, že provozní a obslužné zázemí, včetně řídících a kontrolních systémů a klíčových konstrukčních uzlů lze využít pro jiné (větší) námořní bezpilotní platformy. Námořnictvo tak může velmi rychle získat drony pro ISR operace i pro provádění leteckých úderů.

Zdroj: USNI NewsDefense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

MQ-25 Stingray: Bezpilotní tanker od General Atomics?

Americká firma General Atomics (GA) před dvěma týdny představila vizualizaci bezpilotního tankeru ...

Válka dronů: MQ-9 Reaper získá zbraně vzduch-vzduch

Americké letectvo (USAF) letos vyřadí z výzbroje ikonická bezpilotní letadla MQ-1 Predator. ...

Bezpilotní tanker MQ-25 Stingray od firmy Boeing

Reportéři Defense News si mohli poprvé ve vývojovém závodě Boeing Phantom Works v St. Louis ...

Námořní dron MQ-25 Stingray od firmy Lockheed Martin

Americká firma Lockheed Martin představila svůj koncept víceúčelového námořního bezpilotního tankeru ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan
    15:12 31.08.2018

    petr.svetr Dôvod sania z hora je jednoduchý. Morská voda je mimoriadne agresívna na konštrukcie draku lietadla a preto je lepšie mať sanie motora tam, kde je najmenšia ...Zobrazit celý příspěvek

    petr.svetr

    Dôvod sania z hora je jednoduchý. Morská voda je mimoriadne agresívna na konštrukcie draku lietadla a preto je lepšie mať sanie motora tam, kde je najmenšia pravdepodonosť nasania vodnej triešte či vlhkosti a do stroja sa dostane čo najmenej soľných zlúčenín.

    I celý stoj musí byť chránený, ale najhoršia je morská voda vo vnútri ronu.Skrýt celý příspěvek

  • peto150
    14:04 31.08.2018

    logik: nemyslel som presne takyto ale aj velky povedzme tie co maju len bez osadky z môjho pohladu musia zaskolit pilotov obsluhu atd velmi vela personalu len k jednemu tankeru ak ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: nemyslel som presne takyto ale aj velky povedzme tie co maju len bez osadky z môjho pohladu musia zaskolit pilotov obsluhu atd velmi vela personalu len k jednemu tankeru ak by to bol dron pripadne roboticky bolo by to minimalne uvolnenie pilotov....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:52 31.08.2018

    logik, jasný, jsou to jen spekulace, ale je zajímavé se nad tím zamýšlet. Mně třeba nenapadlo, že NG možná nechtělo jít s cenou až tak dolů.

    logik, jasný, jsou to jen spekulace, ale je zajímavé se nad tím zamýšlet. Mně třeba nenapadlo, že NG možná nechtělo jít s cenou až tak dolů.

  • logik
    13:42 31.08.2018

    petr svec: Neni tam kokpit, to se to pak konstruuje.... peto150: Pro USAF mají pořád největší smysl "velké tankery", kde není problém s místem pro posádku. Na LL, kde je třeba ...Zobrazit celý příspěvek

    petr svec: Neni tam kokpit, to se to pak konstruuje....

    peto150: Pro USAF mají pořád největší smysl "velké tankery", kde není problém s místem pro posádku. Na LL, kde je třeba šetřit každej metr, dává takovejdle dron daleko větší smysl.

    Pla-men: To nevím, ale vzhledem k tomu, že když je nahoře tanker, je nahoře stíhací krytí tak jako tak, tak bych řekl, že zas až tak není důvod dávat další stíhací krytí tankeru.
    Navíc stingray bude mít alespoň částečně VLO vlastnost (byť pravděpodobně bude jen LO a ne VLO), takže potencionální útočník se k němu bude muset dostat relativně blízko.
    Z toho, co píšu Koltovy pak IMHO plyne, že bude s největší pravděpodobností neozbrojenej.

    Kolt: Námořnictvu to IMHO byla konstrukce jedno, je zajímají vlastnosti. Jeden z názorů, proč X-47B odstoupil bylo právě to, že z UCLASS se nakonec stalo jen CBARS - tedy námořnictvo nechce útočný dron, ale jen tanker, takže s největší pravděpodobností (RFP jsem ale nečetl, jen hádám) neozbrojený a s nižšími požadavky na stealth.
    Pravděpodobně to byla reakce na odhadovanou "příliš velkou" cenu X-47B. A Northroop pravděpodobně zas nechce jít s cenou "bojového drona" dolů jen na cenu tankeru - ať už proto, že by to bylo pod náklady, nebo proto, že doufá, že ten stroj někomu prodá jako bojový dron.

    Ale také je to možná úplně jinak, jen "fabuluju" :-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:27 31.08.2018

    Zajímavý byl odchod NG s jejich X-47B. Buď proto, že Námořnictvo preferovalo "klasickou" konstrukci trupu s křídly, nikoliv celokřídlo, nebo to mělo souvislost s vítězstvím NG v ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavý byl odchod NG s jejich X-47B. Buď proto, že Námořnictvo preferovalo "klasickou" konstrukci trupu s křídly, nikoliv celokřídlo, nebo to mělo souvislost s vítězstvím NG v programu B-21 – ať už skutečně proto, že by nestihli připravit letoun s požadovanými vlastnostmi v termínu (jak zněla oficiální verse) nebo jim bylo natvrdo řečeno, že dostanou výrobu B-21 za předpokladu, že odstoupí z UCLASS, čímž dají šanci právě Boeingu. Po odstoupení X-47B, který byl hodně daleko v konstrukci a byl testován na LL, takže byl považován za horkého kandidáta, měl Boeing slušnou šanci vyhrát. A Boeing už dlouho nevyhrál žádný tendr na vojenské éro... tedy krom tankerů, jenže to a) jsou v podstatě překopané civilní stroje, nikoliv nová konstrukce; b) ten tendr nevyhrál, ale po prohře s Airbusem byl tendr zrušen a znovu vysoutěžen – teprve tehdy Boeing "vyhrál" :-)Skrýt celý příspěvek

  • petr.svetr
    11:43 31.08.2018

    To sání vzduchu k motoru ze shora mě velmi překvapuje ,zajímavé řešení.

    To sání vzduchu k motoru ze shora mě velmi překvapuje ,zajímavé řešení.

  • Pla-men
    11:08 31.08.2018

    Má to nějak vyřešeno vlastní obranu a sledování okolí? Aby se nemusely vyčleňovat stíhačky k jejich obraně. A co třeba nějakým způsobem to zkusit sledovat zpět k LL..

    Má to nějak vyřešeno vlastní obranu a sledování okolí? Aby se nemusely vyčleňovat stíhačky k jejich obraně. A co třeba nějakým způsobem to zkusit sledovat zpět k LL..

  • Superme
    10:48 31.08.2018

    dusan - Tak na vodě se s vyhledáváním ponorek do budoucna nejspíš počítá se Sea Hunter, ve vzduchu evidentně s MQ-25. Byl k tomu nedávno testován i Reaper.

    dusan - Tak na vodě se s vyhledáváním ponorek do budoucna nejspíš počítá se Sea Hunter, ve vzduchu evidentně s MQ-25. Byl k tomu nedávno testován i Reaper.

  • peto150
    10:18 31.08.2018

    Plánuje zaviesť tankovacie drony aj USAF prípadne v EU? bol by to velký skok v pred a možno aj šetrenie nákladov. Možno skôr ďalšie drony by mohli byť nákladné i ked zrovna zacali ...Zobrazit celý příspěvek

    Plánuje zaviesť tankovacie drony aj USAF prípadne v EU? bol by to velký skok v pred a možno aj šetrenie nákladov. Možno skôr ďalšie drony by mohli byť nákladné i ked zrovna zacali s namornymi CV-22.... Možno blbá otázka ale jedná sa stále o pilotovaný dron alebo už robotický s umelou inteligenciou?Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    10:01 31.08.2018

    X-krát tu boli preberané nové ruské protilodné strely či ich nosiče. Dron-tanker umožní zväčšiť odstup operačného zväzu lietadlových lodí od bráneného na vzdialenosť, kedy ho bude ...Zobrazit celý příspěvek

    X-krát tu boli preberané nové ruské protilodné strely či ich nosiče. Dron-tanker umožní zväčšiť odstup operačného zväzu lietadlových lodí od bráneného na vzdialenosť, kedy ho bude možné napadnúť maximálne z ponoriek, alebo letectvom. Hladinové plavidlá či pozemné raketové systémy budú pre veľkú vzdialenosť nepoužiteľné. Ponorky ostanú najväčším problémom a zrejme ďaľšími dronmi na palubách lietadlových lodí budú hliadkové, hlavne protiponorkové drony, ktoré budú vykonávať túto zúfalo nudnú, ale zároveň zúfalo potrebnú službu. V kombináci s tankovacími dronmi budú schopné "prečesávať" oceány vo veľkých množstvách na veľké vzdialenosti.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2