Námořnictvo USA nestíhá stavět útočné ponorky třídy Virginia

Námořnictvo USA nestíhá stavět útočné ponorky třídy Virginia
USS Indiana / US Navy (Zvětšit)

Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) vydala zprávu o programu výstavby ponorek třídy Virginia. Ačkoliv pokračuje bez zádrhelů, americká ponorková flotila bude mít co dělat, aby splnila požadavky na udržování přítomnosti ve světových oceánech.

reklama}

Americkému námořnictvu (US Navy) hrozí na konci příští dekády nedostatek útočných ponorek. Je tomu tak i navzdory faktu, že nakupuje dvě nové ponorky třídy Virginia ročně. Třída Virginia je první typ amerických útočných ponorek vyvinutý po studené válce. 

Útočné ponorky jsou nejuniverzálnější plavidla v americké ponorkové flotile. Jejich hlavním úkolem je boj proti podmořským plavidlům a hladinovým lodím protivníka. Kromě toho mohou i klást miny, dopravovat příslušníky speciálních sil, podnikat raketové útoky na pozemní cíle a shromažďovat zpravodajské informace.

Podle zprávy CRS mělo americké námořnictvo na konci loňského roku 51 útočných ponorek. 31 lodí patří do starší třídy Los Angeles (podle číselného označení první lodě se jí říká také třída 688). Jejich stavba začala v sedmdesátých letech minulého století.

Další tři americké útočné ponorky spadají do třídy Seawolf, která měla původně třídu Los Angeles nahradit. Ponorky třídy Seawolf byly však na svou dobu drahé. Po rozpadu Sovětského svazu se zdálo, že už nebudou potřeba. Proto vznikla levnější alternativa, třída Virginia (774).


Spuštění ponorky USS Delaware (SSN-791) (Blok III) třídy Virginia na vodu (prosinec 2018)

Třída 774

Podle číselného označení první lodě třídy Virginia, spuštěné na vodu v roce 2000, je známá také jako třída 774. Výstavba těchto ponorek pokračuje dodnes. Jsou navržené jako modulární, s ohledem na vylepšování a přestavby v průběhu služby. Vznikají v sériích, označovaných jako bloky. 

V současnosti se staví lodě z Bloku IV. Jeho nejdůležitější výhoda oproti předchozí verzi Blok III je zjednodušená údržba. Umožní lodi absolvovat během plánované doby životnosti o jednu plavbu víc. Stavba prvních dvou lodí z další série Blok V, známých zatím jen podle čísel SSN-802 a 803, začne už letos.

Hlavním vylepšením lodí Blok V bude prodloužení trupu o novou, zhruba 26 metrů dlouhou sekci. Námořnictvo ji označuje jako „Modul s užitečnou zátěží pro třídu Virginia“ VPM (Virginia Payload Module). Vejdou se do něj vertikální odpalovací šachty pro osmadvacet střel Tomahawk, případně jiných zbraní podobných rozměrů.

Ponorky s VPM nahradí přestavěná podmořská plavidla třídy Ohio, které americké námořnictvo plánuje začít brzo vyřazovat. Podmořské čluny třídy Ohio vznikly jako nosiče balistických střel s jadernými hlavicemi. Po rozpadu Sovětského svazu nebyly balistické ponorky potřeba, nebo alespoň ne ve stejném počtu jako během studené války.


USS Connecticut (SSN 22) třídy Sea Wolf; větší foto / US Navy

Trumpův plán

Američané proto přestavěli čtyři nejstarší lodě (Ohio, Michigan, Florida a Georgia) na nosiče Tomahawků. Do každé z těchto ponorek se jich vejde 154, celkem tedy 616. Je to úctyhodná palebná síla. K jejich plnému nahrazení bude potřeba postavit 26 ponorek třídy Virginia s VPM.

Stavba Virginií je součástí amerického plánu zvětšit do roku 2034 válečnou flotilu z dnešních přibližně 250 plavidel na 355. Prezident Trump ho v roce 2016 slíbil ve své volební kampani. Útočných ponorek má být v posíleném námořnictvu 66. Záměr ale vzbuzuje od samých počátků pochybnosti.

Mnoho komentátorů tvrdí, že USA postrádají průmyslovou kapacitu k jeho splnění. Situace s ponorkami je obzvlášť ošemetná. Zpráva CRS obsahuje predikci, podle níž se na konci dvacátých let americká flotila útočných ponorek zmenší na samou hranici počtu nutného k plnění všech úkolů, ne-li pod ní.

Velikost flotily se vedle tempa stavby lodí řídí rychlostí vyřazování starých. Právě v něm je zakopaný pes. Ponorky třídy Los Angeles nezadržitelně stárnou. I při současné rychlosti stavby Virginií tempem dvě lodě ročně bude mít námořnictvo na konci dvacátých let, konkrétně v letech 2027 a 2028, k dispozici jen 42 útočných ponorek.


 

Celosvětová působnost

Podle pesimistického odhadu jich bude dokonce jen čtyřicet. Vypadá to stále jako velká síla. Jenže americké námořnictvo považuje za svůj úkol udržovat svobodu plavby na celém světě. K tomu potřebuje mít aspoň deset ponorek ve stavu neustálé pohotovosti v různých částech světa. V případě války je jich potřeba 35.

Když uvážíme, že každá ponorka musí strávit podstatnou část roku v docích, plavbou z přístavu do operační oblasti a plavbou zpátky, není čtyřicet ponorek moc. Zrychlení stavby Virginií nepřipadá v dohledné době v úvahu.

V USA jsou jen dvě loděnice, schopné postavit atomovou ponorku. První je slavná firma Electric Boat, v současnosti spadající pod kolos General Dynamics. Druhá je Newport News Shipbuilding, patřící pod větší rejdařskou společnost Huntington Ingalls Industries. Obě tyto loděnice už ponorky třídy Virginia staví.

Navzájem se střídají ve výrobě reaktorů. Americké námořnictvo chce navíc od roku 2021 začít současně s Virginiemi nakupovat i nové balistické ponorky třídy Columbia. Proto se dá spíše než zrychlení stavby Virginií očekávat naopak její zpomalení. Program výstavby útočných ponorek ostatně začíná nabírat zpoždění už nyní, byť jen v řádu měsíců. 


Slavnostní zahájení „řezání oceli“ pro první ponorku třídy Columbia

Prodloužení životnosti

Odhad deseti ponorek pro období míru a 35 během války by se mohl v budoucnu změnit směrem nahoru. Projekce také nepočítá s nehodami. Výzkumná služba popisuje v dodatku zprávy opatření, která by mohla zvýšit nejnižší stav flotily útočných ponorek na 44 lodí. Nejdůležitější je prodloužení životnosti člunů třídy Los Angeles v hodnotě 500 milionů dolarů (11,3 miliardy korun). Velmi záleží na technickém stavu lodí, zejména jejich reaktorů. Intenzivnější využívání ponorek životnost zkracuje.

Proto se může stát, že některé z nich bude místo prodloužení služby nutné naopak dřív vyřadit. Další navrhované opatření je mírné prodloužení misí některých ponorek. Místo standardních šesti měsíců se uvažuje o sedm měsíců dlouhém nasazení.

Prodloužení se týká čtyř desítek patrol útočných ponorek mezi roky 2025 a 2032. Je to zhruba čtvrtina z celkového počtu plaveb. Čím víc ponorek námořnictvo získá, tím méně prodloužených misí by bylo potřeba.

Zdroj: CRS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Letadlová loď „chudého bratra“ pro US Navy

Minulý týden se na internetu objevila zpráva, která uvádí, že americké námořnictvo plánuje přestavbu ...

Priority Pentagonu: Nové ponorky a bombardéry

Pentagon zveřejnil finanční výhled amerického obranného rozpočtu pro rok 2016. Na příští rok ...

Fregaty pro US Navy: Pět kandidátů z USA a Evropy

Americké námořnictvo (US Navy) plánuje v rámci programu FFG(X) nakoupit minimálně 20 nových ...

Námořní konvoje ve válce: US Navy dopravní lodě neochrání

V případě rozsáhlého válečného konfliktu bude až 90 % materiálu dopravováno ze Spojených států na ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Packal
    07:01 09.07.2019

    Givi má dovolenou? Když už jsme u těch ponorek, čekal (doufal) jsem, že sem hodí nějaké info o požáru na ruské ponorce minulý týden a nikde nic :( Klingonštinou nevládnu a on to ...Zobrazit celý příspěvek

    Givi má dovolenou? Když už jsme u těch ponorek, čekal (doufal) jsem, že sem hodí nějaké info o požáru na ruské ponorce minulý týden a nikde nic :( Klingonštinou nevládnu a on to alespoň vyhledá a googlem přeloží... Co to bylo skutečně za loď, kolik jich tam zařvalo, k čemu došlo, jak dlouho se bude opravovat atd. Tady u nás se toho člověk moc nedozví a podle předchozích zkušeností, se Givi zaměřuje na ruské zdroje.Skrýt celý příspěvek

  • satai
    12:25 03.07.2019

    Možná zvážit licenci, update, stavbu a forward-deployment nové generace SSK?

    Možná zvážit licenci, update, stavbu a forward-deployment nové generace SSK?

    • truther
      15:00 03.07.2019

      Nebo investovat do výrobních kapacit. Čína dokázala vybudovat většinu kapacit v posledních dvaceti letech. USA od konce studené války nic.

      Nebo investovat do výrobních kapacit. Čína dokázala vybudovat většinu kapacit v posledních dvaceti letech. USA od konce studené války nic.

      • satai
        15:56 03.07.2019

        Podívej se na ten graf.

        Podívej se na ten graf.

    • truther
      15:02 03.07.2019

      Sourabh Gupta - China can’t be stopped, fighting them makes them stronger

      https://www.youtube.com/watch?...

      Sourabh Gupta - China can’t be stopped, fighting them makes them stronger

      https://www.youtube.com/watch?...

      • Poly
        18:07 07.07.2019

        Hm, nečekaně si do debaty pozval Ricka Sancheze, který proti vládě Trampa brojí především z toho důvodu, že zeď je určená proti barevným přistěhovalcům jako je on...

        Hm, nečekaně si do debaty pozval Ricka Sancheze, který proti vládě Trampa brojí především z toho důvodu, že zeď je určená proti barevným přistěhovalcům jako je on...

  • Jirosi
    11:16 03.07.2019

    Ten graf začínající na "40" dost zkresluje situaci.

    Dojde k poklesu z 51 na 42 cca 20%.

    Ten graf začínající na "40" dost zkresluje situaci.

    Dojde k poklesu z 51 na 42 cca 20%.

  • Jara
    15:51 02.07.2019

    Už mi sere pořád Čína versus USA, na to aby udržela obchodní trasy v oceánech v bezpečí není US Navy sama, máme snad NATO. Ano stavba lodí je velice náročná, ale má pro nás velký ...Zobrazit celý příspěvek

    Už mi sere pořád Čína versus USA, na to aby udržela obchodní trasy v oceánech v bezpečí není US Navy sama, máme snad NATO. Ano stavba lodí je velice náročná, ale má pro nás velký význam udržet si nadvládu, a US Navy není jediná která se snaží zase posilovat stejné tendence jsou v UK, Francii atd. A dohromady si stále ty podělaný komanče namažem na chleba a tak to musí zůstat!Skrýt celý příspěvek

    • truther
      17:06 02.07.2019

      USA nejde o udržování obchodních tras v bezpečí, ale možnost jejich přerušení, jako se děje v případě námořní blokády Iránu. Jestli má někdo zájem na udržení bezpečných tras, tak ...Zobrazit celý příspěvek

      USA nejde o udržování obchodních tras v bezpečí, ale možnost jejich přerušení, jako se děje v případě námořní blokády Iránu. Jestli má někdo zájem na udržení bezpečných tras, tak je to Čína. Proto je Čína tolik aktivní v Jihočínském moři, staví průplav přes Malajský poloostrov jako zálohu pro případ blokády Malacké úžiny.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      17:11 02.07.2019

      Teraz je na také debaty ešte priskoro ale príde čas keď sa bude Čína cítiť natoľko silná (ekonomicky aj vojensky), že to bude téma aktuálna. Teraz ešte Čína západný svet potrebuje ...Zobrazit celý příspěvek

      Teraz je na také debaty ešte priskoro ale príde čas keď sa bude Čína cítiť natoľko silná (ekonomicky aj vojensky), že to bude téma aktuálna. Teraz ešte Čína západný svet potrebuje ako učiteľa a obchodného partnera ale jedného dňa príde do bodu kedy bude nevyhnutný stret dvoch civilizácií o trón svetového hegemóna. V tejto bitke sa stretne západná civilizácia reprezentovaná USA a EÚ proti Číne.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        08:03 03.07.2019

        Obávám se, že EU ne.

        Ale je možné, že to bude USA+Japonsko+Británie.

        Obávám se, že EU ne.

        Ale je možné, že to bude USA+Japonsko+Británie.

        • Miroslav
          09:33 03.07.2019

          Kto vie ako bude vyzerať svet dovtedy ale myslím, že to, že USA držia NATO nad vodou nebude zadarmo. Európa roky výrazne zaostáva v oblasti investícií do obrany. Kým väčšina ...Zobrazit celý příspěvek

          Kto vie ako bude vyzerať svet dovtedy ale myslím, že to, že USA držia NATO nad vodou nebude zadarmo. Európa roky výrazne zaostáva v oblasti investícií do obrany. Kým väčšina európskych krajín sa pohybuje s výdavkami od 1-2% HDP, tak v USA je to okolo 4%. To je samozrejme problém ktorý budú chcieť USA splatiť. Oveľa zaujímavejšie bude ako sa k tomu postaví Rusko. Na jednej strane by iste radi videli USA na kolenách ale tiež si iste neprajú aby tu bola Čína ktorá nemá vojenského súpera po prípadnej porážke USASkrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      10:56 03.07.2019

      My sice máme NATO, ale Severoatlantická aliance je určena k ochraně Evropy. NATO nezvyšuje sílu USA, ale snižuje protože musí vydávat výdaje na ochranu Evropanů. Evropská část ...Zobrazit celý příspěvek

      My sice máme NATO, ale Severoatlantická aliance je určena k ochraně Evropy.

      NATO nezvyšuje sílu USA, ale snižuje protože musí vydávat výdaje na ochranu Evropanů.
      Evropská část NATO, případně jen sama EU, by měla být schopna vojenské parity z USA... ale jaká je realita.Skrýt celý příspěvek

      • truther
        16:27 03.07.2019

        Vojenské výdaje jsou daň za budování imperia. Bohatě se to vrací na výpalném, alespoň v případě Evropy.

        Vojenské výdaje jsou daň za budování imperia. Bohatě se to vrací na výpalném, alespoň v případě Evropy.

        • Jirosi
          16:33 03.07.2019

          Jaké výpalné?

          Jaké výpalné?

  • RiMr71
    13:02 02.07.2019

    "Situace dost podobná RF"

    ...ale no tak... :)

    "Situace dost podobná RF"

    ...ale no tak... :)

  • SofF
    12:39 02.07.2019

    taky nijak růžová situace, finance se směřují spíš na letectvo a nenasytný programy F-35 jehož hodnotu ukáže až čas. Dobré je to v tom že se s takovými kapacitami nepočítá s ...Zobrazit celý příspěvek

    taky nijak růžová situace, finance se směřují spíš na letectvo a nenasytný programy F-35 jehož hodnotu ukáže až čas.
    Dobré je to v tom že se s takovými kapacitami nepočítá s velkou válkou. Situace dost podobná RF kde se také stará plavidla raději modernizují protože stavba nových je nedostatečná.
    Jediný kdo má funkční velké kapacity je ovšem ČLR, to vnáší mezi ustálenou dvojici USA x RF velkou míru nepředvídatelných událostí.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:42 02.07.2019

      Nepovedal by som, že Čína má väčšie kapacity ako USA. Akurát má 1,4 miliardy poslušných občanov ktorí nemajú problém (a keď majú tak to aj tak nepovedia) hladovať kvôli strane keď ...Zobrazit celý příspěvek

      Nepovedal by som, že Čína má väčšie kapacity ako USA. Akurát má 1,4 miliardy poslušných občanov ktorí nemajú problém (a keď majú tak to aj tak nepovedia) hladovať kvôli strane keď je treba. A tiež majú vládu bez opozície ktorá si zamyslela, že sa stanú pánmi svetaSkrýt celý příspěvek

      • danny
        16:38 02.07.2019

        Miroslav: hlavně má Čína podstatně menší oblast strategických zájmů, které je možné realizovat s podstatně skromnějšími prostředky.

        Miroslav: hlavně má Čína podstatně menší oblast strategických zájmů, které je možné realizovat s podstatně skromnějšími prostředky.

        • Miroslav
          17:00 02.07.2019

          To je pravda ale Čína má ambíciu stať globálnou veľmocou a nie len regionálnou mocnosťou. K tomu potrebujú ukázať svaly. A ako sa ukazujú svaly? Napríklad tak, že postavia 5 ...Zobrazit celý příspěvek

          To je pravda ale Čína má ambíciu stať globálnou veľmocou a nie len regionálnou mocnosťou. K tomu potrebujú ukázať svaly. A ako sa ukazujú svaly? Napríklad tak, že postavia 5 lietadloviek aj keď doteraz nemali ani jednu a vlastne im ich ani netrebaSkrýt celý příspěvek

          • truther
            17:12 02.07.2019

            oni nestaví 5 letadlovek, tak hloupí nejsou.

            https://www.scmp.com/news/chin...

            oni nestaví 5 letadlovek, tak hloupí nejsou.

            https://www.scmp.com/news/chin...

          • Miroslav
            18:43 02.07.2019

            Citujem AN z roku 2016: ,,Celkově Čína plánuje postavit do roku 2025 šest letadlových lodí, z toho dvě na jaderný pohon. V takovém případě by Čína dokázala nasadit trvale tři až ...Zobrazit celý příspěvek

            Citujem AN z roku 2016: ,,Celkově Čína plánuje postavit do roku 2025 šest letadlových lodí, z toho dvě na jaderný pohon. V takovém případě by Čína dokázala nasadit trvale tři až čtyři svazy letadlových lodí."Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            12:33 03.07.2019

            Postaviť 6(5) lietadlových lodí je jedna vec - mať vycvičenú posádku a odladené lode úplne od detských chorôb druhá.. Čína zo svojho pohľadu stavia lode s úplne novou technológiou ...Zobrazit celý příspěvek

            Postaviť 6(5) lietadlových lodí je jedna vec - mať vycvičenú posádku a odladené lode úplne od detských chorôb druhá..

            Čína zo svojho pohľadu stavia lode s úplne novou technológiou -každá jedna bude vlastne takým polo-prototypom - hlavne tie atómové budú neľahký oriešok.. určite v tom roku nebude vedieť plne nasadiť viac ako 2 naraz a aj to bude rada..
            Reálne rátaj nasadenie po roku 2035 - a vtedy ma mať US Navy 55+ ponoriek..

            Neboj aj plánovači US Navy to vedia, ale treba mať nejaký dôvod prečo pýtať zvyšovanie peňazí..Skrýt celý příspěvek

          • danny
            13:44 03.07.2019

            Miroslav: Z pěti letadlovek jsou vždy dvě až tři v docích. Podívej se na nasazení těch amerických. Navíc globální ambice můžou mít tak akorát jaderky, konvenční pohon a la ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: Z pěti letadlovek jsou vždy dvě až tři v docích. Podívej se na nasazení těch amerických. Navíc globální ambice můžou mít tak akorát jaderky, konvenční pohon a la modernizovaný kuzněcov je fajn na brouzdání po jihočínském moři případně operace v Adenském zálivu. Takže pořád regionální velmoc s možností občas řešit jeden globální zájem.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          10:36 03.07.2019

          Danny: To není pravda. Čína má úplně stejné zájmy jako USA. Zatím je to tak, že USA platí armádu a zjištění volného obchodu a Čína obchoduje. Jenže, pokud z těchto dohod ...Zobrazit celý příspěvek

          Danny: To není pravda. Čína má úplně stejné zájmy jako USA.
          Zatím je to tak, že USA platí armádu a zjištění volného obchodu a Čína obchoduje.
          Jenže, pokud z těchto dohod vycouvají, budou je muset nahradit Čínští vojáci.
          Nebo podstatně poklesne výroba v Číně, a následně celém světě.Skrýt celý příspěvek

          • danny
            13:46 03.07.2019

            Jirosi: a ještě mi řekni, že vlastně USA nezištně zajišťují a chrání tou svou armádou ten volný obchod pro Číňany a kdyby se jejich letadlovky nemotaly po světě, tak by se volný ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi: a ještě mi řekni, že vlastně USA nezištně zajišťují a chrání tou svou armádou ten volný obchod pro Číňany a kdyby se jejich letadlovky nemotaly po světě, tak by se volný obchod zhroutil:-DSkrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:36 03.07.2019

            Danny: nezhroutil.... Stejně jako když se přestali motat bitevní čluny UK, nahradili je LL USA. Pokud by je nikdo nenahradil, pak by to vypadalo v oceánu jako u pobřeží ...Zobrazit celý příspěvek

            Danny: nezhroutil....
            Stejně jako když se přestali motat bitevní čluny UK, nahradili je LL USA.
            Pokud by je nikdo nenahradil, pak by to vypadalo v oceánu jako u pobřeží Somálska.
            Pirátství nezmizelo, jen je potíráno. Když se přestane vrátí se.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:41 03.07.2019

            Pokud si to neumíte představit, tak se podívejte jak rychle dokázal ISIL nahradit původní vládnoucí struktury brutálním náboženským terorem.

            Pokud si to neumíte představit, tak se podívejte jak rychle dokázal ISIL nahradit původní vládnoucí struktury brutálním náboženským terorem.

          • danny
            10:32 04.07.2019

            Jirosi: Somálsko je zhroucený stát, jestli se to tak dá vůbec státem nazvat. Překvapivě tam se US Navy zrovna moc nemotá, ochranu před piráty řeší mezinárodní koalice bez většího ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi: Somálsko je zhroucený stát, jestli se to tak dá vůbec státem nazvat. Překvapivě tam se US Navy zrovna moc nemotá, ochranu před piráty řeší mezinárodní koalice bez většího přispění světového hegemona. Ten má jinou obsesi, vynucovat si právo svobodné plavby kdekoli, kde je aspoň trocha napětí.
            ISIL nabýval na síle právě tam, kde se, často za přispění USA povedlo odstranit státní moc. Suverénní státy jsou obvykle schopny udržet míru bezpečnosti na přijatelné míře. Pokud to není v jejich silách, obvykle přistupují k bilaterálním dohodám se spojenci nebo sousedy. Nikdo nepotřebuje, aby se mu v teritoriálních vodách nebo ve výlučné zóně motala letadlová loď hegemona. Stejně jako atomová ponorka se střelami s plochou dráhou letu fakt není určena pro policejní práci a zajišťování bezpečnosti. Je to jednoznačná projekce síly proti státům, nikoli kriminálním živlům.Skrýt celý příspěvek

          • achi67
            10:46 04.07.2019

            Danny: Tak ono není Somálsko jako Somálsko, to zaprvé. Když už budete mít zájem, najděte si pojem Somaliland, i když tento odtržený, dosud mezinárodně neuznaný "stát" jaksi nebude ...Zobrazit celý příspěvek

            Danny: Tak ono není Somálsko jako Somálsko, to zaprvé. Když už budete mít zájem, najděte si pojem Somaliland, i když tento odtržený, dosud mezinárodně neuznaný "stát" jaksi nebude zapadat do vaší teorie.... Ostatní komentovat netřeba.Skrýt celý příspěvek

          • logik
            15:58 04.07.2019

            dany: ISIL nabral moc tam, kde byla vůle nebezpečnou situaci a vznikající občanskou válku řešit mezinárodní intervencí pod hlavičkou OSN.... ovšem Rusko tuto intervenci kvůli svým ...Zobrazit celý příspěvek

            dany: ISIL nabral moc tam, kde byla vůle nebezpečnou situaci a vznikající občanskou válku řešit mezinárodní intervencí pod hlavičkou OSN.... ovšem Rusko tuto intervenci kvůli svým soukromým mocenským zájmům vetovalo a tím umožnilo IS stát se tím, čím se stalo.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:30 04.07.2019

            Danny: Historie učí jinak. Piráti byli většinou lidé placení nepřátelským státem za účelem napadání obchodních tras konkurence. Východo-Indická společnost(asi první skutečná ...Zobrazit celý příspěvek

            Danny: Historie učí jinak.
            Piráti byli většinou lidé placení nepřátelským státem za účelem napadání obchodních tras konkurence.
            Východo-Indická společnost(asi první skutečná korporace) to dotáhla tak daleko, že měla svou vlastní bitevní flotilu!

            Dnes tu máme "placené kontraktory". Ti zcela běžně vykonávají nadstandarní ochranu v místech kde je to potřeba.

            "Suverénní státy jsou obvykle schopny udržet míru bezpečnosti na přijatelné míře."

            Stačí jeden, pak se to bude sypat jako domeček z karet.Skrýt celý příspěvek

      • UnionPacific
        16:39 02.07.2019

        A ktorá veľmoc nechcela ovládnuť svet ? Vari netreba pripomínať ,kam až siahala Rímska,Osmanská,Britska koloniálna ríša ,Mongoli,Sovieti alebo hoci aj Japonci za Ww2...zhrabli ...Zobrazit celý příspěvek

        A ktorá veľmoc nechcela ovládnuť svet ? Vari netreba pripomínať ,kam až siahala Rímska,Osmanská,Britska koloniálna ríša ,Mongoli,Sovieti alebo hoci aj Japonci za Ww2...zhrabli všetko čo mohli.Skrýt celý příspěvek

      • vojta
        07:57 03.07.2019

        Že má Čína poslušné občany je dáno také tím, že dává více peněz a energie na vnitřní obranu (šmírování a šikanování občanů) než na vnější. Takže to není jen výhoda. (Informace ...Zobrazit celý příspěvek

        Že má Čína poslušné občany je dáno také tím, že dává více peněz a energie na vnitřní obranu (šmírování a šikanování občanů) než na vnější. Takže to není jen výhoda.
        (Informace pochází z rozhovoru se sinologem, berte prosím s rezervou)Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          10:48 03.07.2019

          Čína hlavně platí spoustu peněz a zdrojů, aby šířila názor o své jednotnosti. Případně o jednotnosti i z územími, kde přes 50.let nevládne. Je zajímavé kolik lidí se to už ...Zobrazit celý příspěvek

          Čína hlavně platí spoustu peněz a zdrojů, aby šířila názor o své jednotnosti.
          Případně o jednotnosti i z územími, kde přes 50.let nevládne.

          Je zajímavé kolik lidí se to už naučilo opakovat. Přitom je to politika vládní strany...Skrýt celý příspěvek

          • danny
            13:45 03.07.2019

            jo, jenže lidi jí to věří, protože to tak funguje už tři tisíce let...

            jo, jenže lidi jí to věří, protože to tak funguje už tři tisíce let...

          • Jirosi
            16:55 03.07.2019

            Jednotná Čína je asi jako jednotná Evropa... https://www.youtube.com/watch?... Kolik z těch 3000. let byli jednotní? V hranicích jak je známe dnes se dostali někdy ...Zobrazit celý příspěvek

            Jednotná Čína je asi jako jednotná Evropa...

            https://www.youtube.com/watch?...

            Kolik z těch 3000. let byli jednotní? V hranicích jak je známe dnes se dostali někdy kolem roku 1800.Skrýt celý příspěvek

          • truther
            17:40 03.07.2019

            Jirosi: Čína existovala v současných hranicích už za dynastie Han před 2000 lety. Nebyla vždy politicky jednotná, ale kulturně a etnicky ano.

            Jirosi: Čína existovala v současných hranicích už za dynastie Han před 2000 lety. Nebyla vždy politicky jednotná, ale kulturně a etnicky ano.

          • truther
            17:56 03.07.2019

            Srovnání s Evropou by fungovalo, kdyby všichni Evropané byli potomci starých Řeků, což nejsou. Všichni Číňani jsou potomci vystěhovalců z kolébky čínské civilizace v údolí Žluté ...Zobrazit celý příspěvek

            Srovnání s Evropou by fungovalo, kdyby všichni Evropané byli potomci starých Řeků, což nejsou. Všichni Číňani jsou potomci vystěhovalců z kolébky čínské civilizace v údolí Žluté řeky a oblasti sprašové pánve.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            18:21 03.07.2019

            Dynastie Chan (206 př. n. l. – 220 n. l) https://leporelo.info/pics/pic... Římská říše ( 27 p.n.l.–395 ...Zobrazit celý příspěvek

            Dynastie Chan (206 př. n. l. – 220 n. l)
            https://leporelo.info/pics/pic...

            Římská říše ( 27 p.n.l.–395 n.l.)
            https://cs.wikipedia.org/wiki/...

            Na obrázcích je celkem jasně vidět, že obě říše(Cina-Evropa) zabírají asi 50% dnešního rozlohy.
            Řecko není kolébkou Evropy, tou je Blízký východ....
            Do Existují 3 cesty Španělsko, Blízký východ, z Asie.

            Představa, že tam nežili lidé stejně jako žili v Evropě za Alpami, Karpaty je naivní.Skrýt celý příspěvek

          • truther
            19:00 03.07.2019

            Pravda, říše dynastie Chan odpovídá Římské říši. Klasické Řecko je pro Evropu to co pro Čínu Období Jar a podzimů, doba formování kultury a filozofie, i časově to odpovídá. Blízký ...Zobrazit celý příspěvek

            Pravda, říše dynastie Chan odpovídá Římské říši. Klasické Řecko je pro Evropu to co pro Čínu Období Jar a podzimů, doba formování kultury a filozofie, i časově to odpovídá.

            Blízký východ ovlivnil všechny nejstarší civilizace, i tu Čínskou. Většina plodin pěstovaná ve staré Číně pochází z blízkého východu. Rýži začali pěstovat až po expanzi na jih.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            22:38 03.07.2019

            Podívej se hlavně jak se od sebe po 50-70.letech liší Němci, Korejci, atd. A v Číně se bavíš o staletích oddělení.... Co má dnes společného Francouz a Ital? Přitom Galie byla ...Zobrazit celý příspěvek

            Podívej se hlavně jak se od sebe po 50-70.letech liší Němci, Korejci, atd.

            A v Číně se bavíš o staletích oddělení....
            Co má dnes společného Francouz a Ital? Přitom Galie byla jednou z nejdéle držených provincii Říma.
            I z tou rýží to není, tak jednoduché.Skrýt celý příspěvek

          • truther
            22:57 03.07.2019

            Čína byla po většinu historie jeden velice centralizovaný stát, vždy se dokázala po krátké době nejednoty znovu sjednotit. I v dobách nejednoty o jednotu usilovali a považovali se ...Zobrazit celý příspěvek

            Čína byla po většinu historie jeden velice centralizovaný stát, vždy se dokázala po krátké době nejednoty znovu sjednotit. I v dobách nejednoty o jednotu usilovali a považovali se za jednu Říši středu. Narozdíl od Římské říše, která se už nikdy nesjednotila. Mluvené dialekty se liší hodně, jsou to dnes jiné jazyky, ale psaný jazyk zůstal jednotný. Úřední dialekt byla vždy Mandarínština.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:43 04.07.2019

            Thruter: Dolož to. Na tom videu je jasně vidět, že lžeš. Mandariština vs Latina( v lékařství se udržela) Sice v Číně zůstala úředním jazykem. Ale většina populace ho vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

            Thruter: Dolož to. Na tom videu je jasně vidět, že lžeš.

            Mandariština vs Latina( v lékařství se udržela)
            Sice v Číně zůstala úředním jazykem. Ale většina populace ho vůbec neuměla, a mluvila svým dialektem. Vzájemně se nerozumějí, jazyk se začne rozcházet už po pár letech odloučení. Dnes to sjednocuje rychlost cestování, komunikace...Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      12:17 03.07.2019

      Financie nesmerujú na "spíš" na letectvo.. Ani nenásytným programom F-35 by som ho nenazval -každý jeden program novej stíhačky bol vždy drahší ako ten predtým vo vyjadrení ...Zobrazit celý příspěvek

      Financie nesmerujú na "spíš" na letectvo..
      Ani nenásytným programom F-35 by som ho nenazval -každý jeden program novej stíhačky bol vždy drahší ako ten predtým vo vyjadrení terajších peňazí.. A aj rozpočet US army rastie oveľa rýchlejšie.. Ešte pred pár roki dozadu bol okolo 500 a dnes je 700.. ročne.. realne program F-35 je napočítaný do roku 2050 a v tom roku naň pôjde menej ako 1:30 kumulatívnych rozpočtov dovtedy a dokonca menej ako 1:15 rozpočtov air force.. kľudne sa môže stať, že to bude 2x menšie číslo..

      The Navy and Marine Corps request $205.6 billion
      Air Force calls for $204.8 billion
      toto mas v budget proposal pre 2019..

      Takze tie peniaze smeruju vzacne 50:50 voci zlozkam armady..

      V USA sa skor stavia ako modernizuje..
      Ved preboha stavaju 2 jadrove ponorky rocne a 2 torpodoborce rocne..
      A na modernizaciu sme sa docitali, ze ma ist smiesnych 500 mil..

      1:400 stotina terajšieho rozpoctu.. A ty hovoris, ze je situacia podobna ako pri RF..Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        13:12 03.07.2019

        Počítej % HDP, pak uvidíš zda rozpočet nebo cena stroje roste.

        Počítaní v "UDS" je hloupost. Ale zase se dá psát "nejdražší", atd. I když je to hloupost..noha.

        Počítej % HDP, pak uvidíš zda rozpočet nebo cena stroje roste.

        Počítaní v "UDS" je hloupost. Ale zase se dá psát "nejdražší", atd. I když je to hloupost..noha.

        • darkstyle
          11:24 04.07.2019

          Prečo mám počítať % HDP, nerozumiem.. Kľudne si môžem narátať % HDP od dnes do roku 2050 a rozrátať cenu projektu.. A prídem k tej istej 1:400.. Proste pomerovo k výdavkom ...Zobrazit celý příspěvek

          Prečo mám počítať % HDP, nerozumiem..

          Kľudne si môžem narátať % HDP od dnes do roku 2050 a rozrátať cenu projektu..
          A prídem k tej istej 1:400..

          Proste pomerovo k výdavkom armády, alebo letectva ako najväčšieho nákupcu a prevádzkovateľa F-35 to bude vyzerať dobre..Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:56 04.07.2019

            To bylo vztaženo na cenu kusu, nebo rozpočet složky. Dnes vs třeba za studené války. Výpočet "budoucí ceny Projektu" je kravina tak jako tak. (myšleno ceny projektu F-35, do ...Zobrazit celý příspěvek

            To bylo vztaženo na cenu kusu, nebo rozpočet složky. Dnes vs třeba za studené války.

            Výpočet "budoucí ceny Projektu" je kravina tak jako tak. (myšleno ceny projektu F-35, do vyřazení v roce 2070)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...