Napájení bezpilotních letadel pomocí pozemního laseru
- 22. 7. 2012
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Všichni známe laserové protiletadlové systémy, schopné ničit dělostřelecké granáty, rakety nebo malé bezpilotní letadla. Společnosti Lockheed Martin a LaserMotive se rozhodly koncept laserového děla poněkud upravit. V jejich vizích nebude laserový paprsek sloužit k ničení, ale k napájení baterií bezpilotního letadla. Výsledkem tak můžou být stroje, schopné vydržet ve vzduchu po neomezeně dlouhou dobu.
Jak to celé funguje? Jde vlastně o velmi jednoduchý princip známý ze slunečních elektráren, s tím rozdílem, že práci Slunce zastane laser. Jediné co je třeba, je umístit na povrch bezpilotního letadla solární články. Ty pak osvětluje pozemní napájecí laser umístěný na základně, nebo klidně i na vozidlu. Výhodou laseru pak je, že na malou plochu solárního článku dokáže přenést mnohem více energie, než to dokáže Slunce.
Obě společnosti mají za sebou již první úspěšný test na upraveném bezpilotním stroji Stalker UAV od firmy Lockheed Martin. Testovací Stalker UAV byl vybaven baterii schopnou udržet stroj ve vzduchu dvě hodiny a také samozřejmě solárními články. Pomocí pozemního laserového ozařování solárních článků, letadlo vydrželo ve vzduchu plných 48 hodin.
Musíme ale připomenout, že test se odehrával uvnitř budovy v aerodynamickém tunelu. Zástupci obou firem však věří, že technologie je životaschopná a nic nebrání v jejich rozšíření.
Foto: Další příklad použití napájení bezpilotních strojů pomocí laseru / LaserMotive
Hlavní problémy v zavedení napájení letadel pomoci laseru jsou zřejmě dva. V první řádě to je precizní směrování laserového paprsku na malý cíl. Avšak není to nepřekonatelný problém, stačí si vzpomenout na pokusy s laserovými děly a úspěšné sestřelování různých malých vzdušných cílů. Navíc pro pohon stroje není nutný tak velký a výkonný pozemní laser, takže směrování laseru je mnohem jednoduší.
Druhým problémem je přehřívání solárních článků. Inženýři musí velmi pečlivě navrhnout konstrukci solárních článků i nastavení laseru, aby se články nepřehřívaly a tím pádem neztrácely svou účinnost. V extrémním případě může vlivem tepla také dojít k poškození článků nebo stroje.
Někoho napadne, zda takové letadlo nebude omezeno vzdáleností od napájecího laseru. Ve skutečnosti příliš nebude. Zmiňovaný Stalker UAV dokáže létat ve výšce až 4 500 metrů. Laserové napájení pak může být až 250 km daleko, přesto bude mít na stroj přímou viditelnost.
Připomeňme, že firma LaserMotive má bohaté zkušenosti s pohonem strojů pomocí laserového paprsku. V roce 2009 vyhrála například část soutěže Space Elevator Games jejímž úkolem bylo sestrojit zařízení, které dokáže vystoupat po laně zavěšeném z vrtulníku do výšky devíti set metrů. Pořadatelé soutěže doufají, že stejnou technologií budou jednou napájet vesmírné výtahy…
Zdroj: DefenseTech
Související články
Úspěšný test protivzdušného laseru ve Švýcarsku
Laserové zbraně jsou jako stvořené pro obranu vzdušného prostoru. Zasáhnou cíl vzdálený několik ...
- 24.11.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Odstřelovací pušky pro 21. století - laserové měření deformací hlavně při střelbě
Odstřelovači se při střelbě na dlouhé vzdálenosti musí potýkat s řadou proměnných, ať už to jsou ...
- 30.11.2011
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Významný pokrok ve vývoji bojových laserů
Další krok ve vývoji plnohodnotných bojových laserů udělal v posledních týdnech a měsících americký ...
- 16.05.2012
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Technologie zítřka - Zbraň střílející blesky po laserovém paprsku
Je nám jasné, jak bulvárně nadpis článku zní, ale dnes si představíme zbraň, která přesně tohle ...
- 08.07.2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
:)řekl bych velmi složité a drahé zařízení oničem :-( Nikola Tesla nabíjení nadálku používal již v 30tých letech kdy testoval automobil bez baterii dobíjený na dálku na principu ...Zobrazit celý příspěvek
:)řekl bych velmi složité a drahé zařízení oničem :-( Nikola Tesla nabíjení nadálku používal již v 30tých letech kdy testoval automobil bez baterii dobíjený na dálku na principu rádiových vln zjednodušeně řečeno proud převedl na určitý kmitočet zaslal vzduchem auto mělo přijímací zařízení signál přijalo automobil jezdil...takhle by mohli fungovat třebas i gps u vojáků atdSkrýt celý příspěvek
Ano ohledne ciny mate pravdu, tam to spis vypada na namorni konflikt. Ale vzdy je treba pocitat s technologicky rovnocenym, ne-li i s vyspelejsim souperem. A s konflikty vseho ...Zobrazit celý příspěvek
Ano ohledne ciny mate pravdu, tam to spis vypada na namorni konflikt. Ale vzdy je treba pocitat s technologicky rovnocenym, ne-li i s vyspelejsim souperem. A s konflikty vseho druhu v jakemkoliv prostredi. Nadrazenost dnes je, a zitra byt nemusi. A technologie o ktere se bavime (stopovani elektromagnetickeho paprsku, at uz v jakekoliv podobe), toho je dnes schopna kazda podprumerna armada. Ale asi to bude pouzito pouze pro nabijeni nad spratelenym uzemim jak rikate, preci jen i to je velke zlepseni, odpada potreba pristani-startu a treba i polniho letiste (pro neozbrojene prostredky), cely proces muze byt plne automatizovany.Skrýt celý příspěvek
koho mate na mysli? Syrie? Iran? sou to precenovani protivnici , Syrie je rozpadajici se rezim a Iran ma jen vyhodu velke zeme kde bude potreba nasadit velke mnozstvi techniky a ...Zobrazit celý příspěvek
koho mate na mysli? Syrie? Iran? sou to precenovani protivnici , Syrie je rozpadajici se rezim a Iran ma jen vyhodu velke zeme kde bude potreba nasadit velke mnozstvi techniky a lidskych zdroju ale technicky sou to nekonkurence schopne nebo nesrovnatelne armady , tady ani nemuze byt rec o nejakych sofistikovanych prostredcich pro vedeni elektronickeho boje jako je sledovani laserovych paprsku apd. , a pokud narazite na Cinu tak ta podle meho neni na poradu dne ,ikdyz US posiluji svou pritomnost v oblasti vychodni asie a indonesie ,nemyslim ze dojde v blizke budoucnosti k nejakemu konfliktu prave s touto mocnostiSkrýt celý příspěvek
A co vyspělejší protivník? Síly NATO a především US se začínají zaměřovat i na jiné potencionální hrozby, než na ty, které se řeší v rámci ISAF a EF. Které to jsou, to určitě není ...Zobrazit celý příspěvek
A co vyspělejší protivník? Síly NATO a především US se začínají zaměřovat i na jiné potencionální hrozby, než na ty, které se řeší v rámci ISAF a EF. Které to jsou, to určitě není potřeba rozepisovat (http://www.css.ethz.ch/publica... Skrýt celý příspěvek
ono to asi nebudou dobijet nad nepratelskym uzemim , co sem pochopil z toho obrazku tak se ten stroj priletel dobit a ten laser to taky asi nebude cervena cara k nebi s napisem ...Zobrazit celý příspěvek
ono to asi nebudou dobijet nad nepratelskym uzemim , co sem pochopil z toho obrazku tak se ten stroj priletel dobit a ten laser to taky asi nebude cervena cara k nebi s napisem sestrel me :) pouziji treba nejaky infra ,nebo prumer toho laseru bude minimalni a nepujde videt ,Jinak i kdyby ten laser byl viditelny tak by s tim asi talibanci nic moc nenadelali :)Skrýt celý příspěvek
A co se tyka toho vojenskeho vyuziti.... to opravdu nikdo nezvazoval demaskujici efekt pri nabijeni??? Beznymi senzory lze tento paprsek preci detekovat.... a prozradi tak presnou ...Zobrazit celý příspěvek
A co se tyka toho vojenskeho vyuziti.... to opravdu nikdo nezvazoval demaskujici efekt pri nabijeni??? Beznymi senzory lze tento paprsek preci detekovat.... a prozradi tak presnou polohu prostredku (i kdyby jen na par minut pro nabijeni)..... to by mohl rovnou slouzit jako navadeni pro nepratelske AA strely :D No neni to tak?Skrýt celý příspěvek
Re (nad): Ale to je preci hloupost, toto doma mit nemuzete. Stacilo by aby neco/nekdo vstoupilo do drahy laseru a vazne zraneni je na svete, nemluve o poskozeni zraku, na to staci ...Zobrazit celý příspěvek
Re (nad):
Ale to je preci hloupost, toto doma mit nemuzete. Stacilo by aby neco/nekdo vstoupilo do drahy laseru a vazne zraneni je na svete, nemluve o poskozeni zraku, na to staci i vietnamske ukazovatko. Pokud jde o bezdratove napajeni na principu elektromagnetickeho pole, pak jsou tam zase obrovske ztraty protoze zareni slabne s kvadratem (!) vzdalenosti. Existuji ruzne nabijeci podlozky treba na mobil, ke kterym ale vzdy vede KABEL (a mobil musite polozit na podlozku), prave kvuli onomu utlumu, jsou to jen vyhozene penize. Takze si troufnu tvrdit, ze kabely (v te ci one forme) doma s nami budou jeste hezky dlouho (a zaplatpanbuh za ne) at uz metalicke ci opticke. A proc ne, funguji skvele, kde bychom bez nich byli. Ne-li naporad. Minimalne do te doby, nez vymyslime neco na bazi ZPM -- tj prenos energie z jinych dimezni :DSkrýt celý příspěvekUž nekolik let si říkám, nezávisle na okolních informacích, jestli někdo třeba nevymejšlí dobíjení přistrojů bezdrátově. A ono asi jo.. Domácnost bez kabelů už asi nebude jenom sen ...Zobrazit celý příspěvek
Už nekolik let si říkám, nezávisle na okolních informacích, jestli někdo třeba nevymejšlí dobíjení přistrojů bezdrátově. A ono asi jo.. Domácnost bez kabelů už asi nebude jenom sen :) Nehledě na mnohem širší využití - třeba takovéto vojenské.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...