Ministerstvo obrany: Nasazení A330 MRTT do 48 hodin

-
28. 9. 2020
-
5 komentářů
-
Michal Uher
10. srpna 2020 přistálo na letišti v Eindhovenu druhé letadlo Airbus A330 MRTT programu NATO ‒ Multinational Multi-Role Tanker and Transport Fleet (MMF) s trupovou imatrikulací T-054. Jedná se o sdílenou flotilu víceúčelových transportních a transportních letadel. Do iniciativy jsou zapojeny Belgie, Česká republika, Lucembursko, Německo, Nizozemí a Norsko.
Původně došlo v rámci MMF k objednávce osmi letadel A330 MRTT s opcí na další tři letadla. Pět letadel bude umístěno na základně v Eindhovenu a tři letadla budou v Německu na letišti Kolín/Bonn. Každá ze zastoupených zemí má svou přidělenou kapacitu podle výše svého příspěvku.
24. srpna 2020 pak došlo k dalšímu kroku, kdy poprvé tankovali stíhací letouny Typhoon německého letectva z letounu T-054 MMF.
28. září 2020 agentura NATO Support and Procurement (NSPA) oznámila, že částečně využije opci a pořídí dévatý letoun poté, co se Lucembursko rozhodlo navýšit svůj podíl z 200 letových hodin ročně na 1200 hodin. Dále bylo oznámeno, že třetí letadlo bude k dispozici v období říjen-listopad 2020. Poslední deváté letadlo dorazí do konce roku 2024.
Jelikož jsme součástí inciativy MMF a naše ozbrojené síly mohou také využívat kapacity letadel A330 MRTT, položili jsme kanceláři náčelníka generálního štábu AČR následující otázky:
Čeští piloti se do MMF zapojí v roce 2023. Platí tento termín stále? Jaký je vlastně statut našich pilotů vyčleněných na cizí letecké základně v zahraničí?
Česká republika se od roku 2023 zapojí do struktury MMU (Multinational Multifunction Unit) personálem v počtu 4 osob. Předpokládané pozice jsou směřovány do struktury plánování a logistiky. Nejedná se tak o pozice pilotů, ale pozemního personálu jednotky.
Nácvik přistání a startů letounů A330MRT (T-055 a T-054) na letišti v Lipsku.
Jak rychle je možno přistavit stroj MRTT pro nasazení? V návaznosti zkušenost s vysláním záchranářů do Bejrútu se nabízí otázka toho, zda jsme schopni vyžádat si stroj MRTT urgentně v rámci hodin nebo maximálně jednotlivých dnů.
Nasazení je garantováno v nepřetržitém režimu 24/7 do 48 hodin od vydání požadavku.
Je možné vyžádat si stroj MRTT i na operaci, která neprobíhá v rámci mezinárodního nasazení sil NATO? Příkladem je nouzová evakuace českých občanů nebo vojáků ze země, kde se v rámci občanské války nebo jiného konfliktu rozpadl systém státní správy a naši občané tak nemají možnost jiný bezpečným způsobem opustit zemi, která se dostala do chaosu. Obvykle je potřeba provést tuto operaci velice rychle, v řádu jednotlivých dnů. Zcela určitě nestihne NATO jako celek přijmout nějaké jednotné stanovisko. Jde tedy o to, že když naše země řekne, že to letadlo potřebuje pro provedení evakuace, kterou budou organizovat vlastními silami, tak zda jej může dostat k dispozici? Jelikož nouzovou evakuaci bude mít v popisu práce nově vzniklý výsadkový pluk, tak je to otázka poměrně důležitá.
Ano, požadavky na mise jednotlivých národů budou řešeny dle „Mission List Priority“, který samozřejmě zahrnuje humanitární operace a také národní požadavky.
V návaznosti na minulou zkušenost s leteckou přepravou v rámci COVID-19 se nabízí otázka, zda můžeme letadlo využít i pro tento druh přepravy? Jednak obecně, ale pak také z pohledu, že by se jednalo o let do země mimo NATO.
Ano, stroje můžeme využít pro tento druh přepravy i mimo země NATO.
Parametry a možnosti Airbus A330 MRTT
Související články
STANOVISKO: Servis letounů Airbus A-318-115 CJ
Ve včerejším vydání deníku E15 se objevil článek, který spekuluje o plánech Ministerstva obrany ČR ...
-
24.02.2015
-
8 komentářů
-
Tisková zpráva
Zvětšení transportních kapacit České republiky pomocí civilních dopravních letadel
Během začátku koronavirové krize evropský výrobce dopravních letadel Airbus použil svá civilní ...
-
04.05.2020
-
39 komentářů
-
Michal Uher
Válka proti obchodním lodím a její vliv na Evropu
Zatímco útok na vojenský cíl bereme jako relativně přijatelnou záležitost, vojenský útok na civilní ...
-
03.09.2020
-
20 komentářů
-
Michal Uher
Ministerstvo dopravy: Budoucnost českého přístavu v Hamburku
Od roku 1929 Česká republika využívá přístavní pásmo v přístavu Hamburk. Pozemky byly Československu ...
-
23.09.2020
-
10 komentářů
-
Michal Uher
Komentáře
Konečně někdo veřejně vyslovil disponibilitu. Ještě zveřejnit missions priority list z pohledu stejných misí z různých zemí. Příklad, všichni chtějí letět ve stejný čas pro ...
Zobrazit celý příspěvekKonečně někdo veřejně vyslovil disponibilitu. Ještě zveřejnit missions priority list z pohledu stejných misí z různých zemí. Příklad, všichni chtějí letět ve stejný čas pro respiratory do Číny, kdo má přednost ?
Skrýt celý příspěvekKonečně (!!!) se něčeho účastníme a to dokonce něčeho chytrýho, co má smysl..
Konečně (!!!) se něčeho účastníme a to dokonce něčeho chytrýho, co má smysl..
AČR se účastní několika mezinárodních programů. Některých už docela dlouho.
AČR se účastní několika mezinárodních programů. Některých už docela dlouho.
Třeba SALIS...až odvezeme gumové medvídky z Číny a dopravíme zákazníky, kteří si objednali službu před vámi, tak vám přistavíme letadlo.
Třeba SALIS...až odvezeme gumové medvídky z Číny a dopravíme zákazníky, kteří si objednali službu před vámi, tak vám přistavíme letadlo.