Nasazení L-159 ALCA do bojových akcí

L-159 ALCA
Foto: L-159 Alca se čtveřicí přídavných palivových nádrží / Wikipedia, Chris Lofting

O nasazení lehkých bitevních letounů L-159 ALCA české výroby v Afghánistánu se psalo již mnohokrát, stejně jako o jejich prodeji do Iráku, kde by mohly sloužit k výcviku a podpoře pozemních vojsk. Diskuzi o nasazení L-159 opět rozbouřila nedávná bezletová zóna nad Libyí. Přesto všechno ani jednou k žádnému bojovému nasazená ani exportu nedošlo.

L-159 ALCA pro výcvik i útoky na pozemní cíle

Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je, jak již z názvu vyplývá, lehký bitevní letoun schopný využívat širokou škálu výzbroje. Řadí se mezi podzvukové bitevní letouny, nicméně je poháněn proudovým motorem a určen nejen k výcviku, jako tomu nejčastěji v této kategorii bývá, ale v naší armádě plní také roli přímé letecké podpory.

Vedle toho samozřejmě zajišťuje výcvik pilotů. V tomto se výborně hodí proudový motor pro zjednodušení přechodu na nadzvukové stroje a přítomnost celé řady zbraňových systémů včetně laserem naváděným pum, řízených střel AGM-65 Maverick nebo střel vzduch-vzduch AIM-9P-4. Podporovaná munice je tak z části shodná s americkými stíhacími F-16, které ovšem patří do úplně jiné kategorie.

Video: L-159 ALCA v akci / YouTube

Předchůdcem L-159 ALCA je ve světě známý a rozšířený L-39 Albatros, respektive L-59 Super Albatros. L-159 se i přes výše uvedené výhody se nedokázala od roku 2000, kdy je ve výzbroji, prosadit v exportu a prozatím neprošla skutečným bojovým křestem.

L-159 v Afghánistánu ano, v Libyi ne

L-159 má několik nevýhod, které jí částečně limitují, ale nikoliv nad rámec jejího určení. Jedná se zejména o omezený dolet a neschopnost doplňovat palivo za letu. Pokud nainstalujete pod letoun tři přídavné nádrže dolet je sice slušný, ale už vám zbývají jen čtyři pylony pro výzbroj. Z nich dvě použijete pro řízené střely vzduch-vzduch pro vlastní ochranu a proti pozemním cílům zbývá jen dvojice z nich.

F-16 doplňování paliva za letu Foto: Klíčovou schopností letadel je umět si doplnit palivo za letu. / Wikipedia, U. S. Air Force



L-159 ALCA nicméně byla konstruovaná pro výcvik a blízkou podporu pozemních vojsk, přičemž se počítalo, že bude operovat z letišť poblíž místa nasazení. Z tohoto důvodu má uzpůsobenou konstrukci a podvozek ke startům a přistání z nezpevněných travnatých ploch. Operovat jako letoun určený k přímé letecké podpoře, například v Afghánistánu, by tak ALCA po nejnutnější modernizaci komunikačních prostředků klidně mohla.

Zajišťovat bezletovou zónu nad Libyí ovšem nikoliv. Na druhou stranu k tomuto není ALCA stejně jako všechny letouny své kategorie určena. Proto je nefér snižovat bojovou hodnotu stroje argumentací v souvislosti s typem mise, pro kterou nebyl letoun nikdy konstruován. Bezletové zóny zajišťují zpravidla nadzvukové stíhací letouny schopné doplňovat palivo za letu a v případě potřeby se rychle přesunout do potřebného prostoru.

L-159 ALCA

Foto: L-159 ALCA s dvojicí přídavných palivových nádrží, střelami AIM-9P-4 a AGM-65 Maverick / Michal Polák

Skvělý letoun s americkými systémy

L-159 ALCA je zcela jednoznačně velmi dobrým letoun určeným pro výcvik a blízkou podporu pozemních vojsk, respektive jednotek. V České armádě i v rámci NATO slouží k účelům výcviku předsunutých leteckých návodčích, jelikož mezi podporovanou výzbroj patří také moderní laserem naváděné bomby.

Právě výzbroj je ale také největší nevýhodou L-159. Řada zbraňových systémů je totiž amerických, a proto je zapotřebí k vývozu letounu povolení od Američanů. A ti samozřejmě nemají zájem, aby ALCA sloužila v zemích, se kterými nemají dobré vztahy.

Samozřejmě není třeba dodávat, že případné bojové nasazení L-159 by zásadně zvedl kredit stroje i Armády České republiky. V takovém případě je reálna šance, že zájem ze zahraničí o naše bitevníky poroste.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NATO nad Libyi - technická rekapitulace

Společně se závěrem (doufejme) libyjské občanské války je téměř u konce také vojenská intervence ...

Nechtěný bitevník L-159 ALCA

České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se ...

Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?

Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila ...

Český vzdušný prostor budou střežit Slováci?

Pronájem švédských Gripenů skončí v roce 2014 a dohoda o prodloužení jejich pronájmu stále není ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • skelet
    15:13 24.10.2016

    Osobně mi přišlo, že měly podvěšené pumy typu Mk81 (119kg). ALe na těch záběrech to byly fakt malé výbuchy a nejmenší GBU, co umí Alca, jsou tuším odvozené od Mk82

  • papaHoth
    14:51 24.10.2016

    Zajímavé :-) Ale jestli to není jen slovní propaganda a žádná akce se ještě nekonala. Dá se poměrně silně pochybovat, že na tom videu jsou záběry zrovna z akce AL-159. Na zemi mají podvěšeny hloupé pumy, když rolují tak to vypadá, že nic, pak už jsou na vzletu F-16 a na samotných záběrech jsou jen relativně malé výbuchy, těžko od munice, co nosí. No nevím, chtělo by to více detailů

  • RiMr71
    13:53 24.10.2016

    Eště tady sem našel - trochu nechápu, proč to není zpravodajsky u nás trochu podchycené?
    http://www.harbipress.com/news...
    (nutno přeložit google translátorem)

  • RiMr71
    13:10 24.10.2016

    Hele. Alca u Faludži:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • indezo
    14:29 17.11.2012

    Celý koncept L-159 byl špatný. Neúspěch v zahraničí je dán nákladným provozem, americkými omezeními a idioty na ministerstvu obrany. Kdyby přebytečné letouny prodali za 1 Kč před pár lety, tak dnes republika vydělává na servisu a podpoře. Američani dají spoustě států dary (zbraně, různé systémy atd.) a pak vydělávají na jejich servisu, podpoře a upgrade.

  • Peter
    19:33 11.11.2012

    Je to predražené, za veľké peniaze poskladané lietadlo z dovezených súčiastok ktorých najmenej polovica sa v ČSR vyrábala oveľa lacnejšie. Rozumnejší a slušnejší zákazník si o tomto druhu podnikania pomyslí iba čím ďalej tým lepšie.

  • Dip
    09:58 12.10.2012

    Nevím jak je to přesně s konstrukcí motoru F16 a podvozkem. Moje vyjádření bylo spíše takovou vtipnou tečkou, nijak tím nechci zpochybňovat kvalitu toho stroje. Můj příspěvek byl zejména o něčem jiném. Nicméně ať už důvody byli jakýkoliv, fakt je ten, že kvůli F16 museli té ploše věnovat zvýšenou pozornost, než obvykle. A noha předního podvozku na tom nic nemění.

  • Jarda P.
    07:07 12.10.2012

    cejkis:
    není správné o názoru druhých říkat, že jsou úsměvné, protože to v mysli vyvolává negativní dojmy. Řekněte třeba, že se mýlí a pak napište proč. A nepište v otázkách.

  • cejkis
    23:51 11.10.2012

    4 DIP
    Některá Vaše vyjádření jsou opravdu úsměvná. K násátí nečistot do motoru F16....

    Víte proč konstruktéři General Dynamics umístili nohu předního podvozku za úroveň sacího kanálu ? :-)

  • Dip
    22:14 11.10.2012

    Jak už tu bylo několikrát uvedeno L-159 nikdy ani neměla být pro obranu vzdušného prostoru. Proč se pořád najdou lidi, kteří vyplodí takovu blbost jako Lukáš Králík. ALCA je letadlo určené, a teď čti Králíku pořádně, pro BLÍZKOU PODPORU POZEMNÍCH JEDNOTEK. Vzdušnou nadvládu má zajistit, a od prvního počátku vývoje L-159 se s tím počítalo, jiný letoun. Zkrátka než vzlétne L-159, aby podpořila pozemní jednotky, tak pro ni Gripeny musí zajistit volný vzdůšný prostor. ALCA je v omezeních schopná i vzdušného boje, ale bez většího bráchy to nejde.
    Samozřejmě si můžem položit otázku, proč by nemohli obě funkce plnit Gripeny? No, odpověď je snadná muselo by jich být víc (i tak jich je minimum, resp. nedostatek) a jejich provoz je podstatně dražší. Navíc ALCA je schopná operovat i z nezpevněných ploch nemusí se pořád tak "leštit". Například v Náměšti museli pořádně zametat plochu kvůli Tureckým F-16, aby do motoru nenasála "bobek od křečka".

  • CerVus
    21:06 11.10.2012

    jenže jak tu už několikrát bylo zdůvodněno - Alca není schopna bránit vzdušný prostor - pokud není schopna doletět dopravní letadlo nemůže proti němu zakročit a střílet rakety na 200km jaksi nelze potažmo to nejde obhájit

  • Lukáš Karlík
    20:42 11.10.2012

    Ať už na tom je ALCA po technické stránce jakkoliv (viz. Longsword) fakt, že jich spousta nečinně stojí v hangárech namísto toho, aby byly efektivně využívány k výcviku a ochraně našeho vzdušného prostoru namísto Gripenů, si nenechám vyvrátit.
    Ruku na srdce, kdyby si kdokoliv na světě vzpomněl, že na nás zaútočí, dopadlo by to pokaždé úplně stejně, akorát v případě plného nasazení L-159 bychom na tom tolik neprodělali.

    Možná by někdo argumentoval tím, že je potřeba aby se naši piloti cvičili i na nadzvukových letounech, to nepopírám, ale zrovnatak nechápu, proč naši piloti nemohou v rámci EU a NATO cvičit na strojích jiných států a pro tuzemský vzdušný prostor ALCA postačí ještě hodně dlouho...

    Když jsme chtěli mít nadzvukové letectvo, to jsme potom neměli prodávat Migy 29, to by zrovnatak bohatě stačilo a modernizace je možná vždycky, já jen, že je zajímavé, že Slováci, nebo Poláci si do svojí techniky nikým kecat nenechaj a proto se jim taky nemůže stát, že by najednou nemeli letadla pro ochranu vzdušného prostoru...

  • Left
    18:32 03.10.2012

    A když jsme u těch prezidentů, tak Fishera a Zemana by jste se taky měli vyvarovat. Jednomu platí kampaň Lukoil, potažmo ruská vláda, a za jeho působení se u nás rozmohla korupce a druhý se možná stane prezidentem, protože byl premiér a nic nedělal, když to bylo potřeba a ještě ke všemu byl v KSČ.

  • Dip
    10:09 03.10.2012

    Jentak mimochodem to přímý rozprodávání podniků zahraniční firmám mají na svědomí Dlouhý, vlastně lidovci a ODA, který to rposadili proti Klausovi, který chtěl vše zprivatizovat přes kuponovku. V kuponovce, která šla mezi lidi, tak zbyli jen ohlodaný kosti, podniky bez budoucnosti. To jen, abyjste toho parchanta Dlouhýho nevolili za prezidenta :-D.

  • Longsword
    02:22 03.10.2012

    Jeden muj znamy pracoval ve Vodochodech v dobe kdy se tam Alca davala do kupy a uz tehdy, nez poprve vzletla, mel jasno: pro priklad, drzaky na (ne)rizene strely, v podstate jen kovove haky s jednoduchym zamkem a pantem. Ceska firma by je dodavala za 90Kc/kus, Ruska za cca 300Kc/kus a z USA by byly za 90USD/kus ... hadejte odkud je brali ... Jakze to bylo s tema krabickama sirek?
    Alca se mi nelibi, proti nadhernemu Albatrosu vypada jak kaceni zobak (u nekterych lidi mela prezdivku Ptakopysk), koncepce je zastarala, prestoze Albatros byl nadcasovy, avionika je prekopana F16, orezana o vsechno mozne a naroubovana na konstrukci ke ktere nepatri, i k te, mimochodem, existovala pro prototyp Ceska verze ... Ale holt Aero "patrilo" Boeingu a nikdo si netroufl je poslat do patricnych mist.
    Bohuzel tahle servilita odepsala spoustu skvelych Ceskych firem i vyrobku, stejne jako naprosta nekoncepcnost nasich "ministerskych uredniku". A proto Alca bude (nekdy a cas od casu) brazdit jen nase nebe, jako pripominka toho, co jsme mohli mit, kdybychom meli trochu koule ...

  • cejkis
    21:46 02.10.2012

    Přestavět na T1 a vyměnit za potřebnou techniku v rámci středoevropského regionu, V4.
    Více dělat nelze. Zadání projektu bylo špatné. Nehaňme práci techniků, udělali svou práci dobře.

    Jako občané můžeme tyto informace použít ve volbách, nic více již dělat nelze.

  • Left
    18:18 02.10.2012

    Ještě je dobré pro představu dodat, že vývoj samotného kánónu Plamen přesáhl 2 mld.
    Jinak s Alcou to do budoucna moc dobře nevidím.

  • Dip
    17:49 02.10.2012

    Petr: Plácáš tu a ani nejsi ochotný si něco přečíst, jinak by jsi nemohl napsat takovou blbost. Nebo to děláš úmyslně.

    liberal shark: Armáda by měla být připravena i na invazi "hladových Ukrajinců". Jistě, můžeme mít letectvo jen na air policing, ale s takovouhle rezignací už by bylo ekonomičtější někomu za tuhle službu platit. Možná by se na to dala i najimout nějaká firma. :-)

    Když se zadávali a kupovali L159, tak byl problém, že chyběla jakákoliv koncepce letectva a armády vůbec. Já si dokonce myslím, že těch 70 strojů je i celkem reálnej počet v případě, že by naše letectvo mělo k něčemu vypadat, samozřejmě i s větším počtem nadzvukových strojů. Bohužel, stejně jako většina zemí Evropy trpíme syndromem, kdy odsunujeme původní hlavní úkol státu - zabezpečení obrany - někam do pozadí a zaměřujeme se na velmi nákladné sociální a ekologické inženýrství.

  • Kuba
    16:28 02.10.2012

    Celej program ALCA vypovídá a tehdejších "schopnostech" našich politiků. Oni nechali navyrábět letadla na sklad a pak doufali, že to prodají. Trochu naruby, že ano.

  • Jirka
    14:35 02.10.2012

    Tak vám nevím, když L 159 srovnám s letouny Hawk T1 nebo Alpha Jet tak je Alca skvělá jen v tom, že je o 20 let mladší a tomu odpovídá avionika ve zbývajících parametrech bych ji hodnotil spíše jako průměrnou. Při srovnání vycházím z toho, že jde více méně o upravený Albatros jehož prototyp tuším vzlétnul v roce 1969, prototypy Hawku a Alpha Jetu vzlétly v první polovině 70. let.
    Pokud pak srovnám Alcu - prototyp vzlétnul v roce 1995 s aktuálním konkurentem na trzích v podobě rusko - italského projektu JAK 130 - M 346 (prototyp vzlétnul v roce 1996) tak je ALCA podprůměrná v možnosti nabídky avioniky, motorizace a ostatních parametrech. V aerodynamciké koncepci možnostech řízení FCS je pak zcela zastaralá.
    Navíc doufat v prodej letounu, který se už 9 let de facto nevyrábí v době kdy je tu lepší konkurent pro trhy jak s vlivem Ruska tak s vlivem západních států je spíš skoro utopie.

  • CerVus
    13:33 02.10.2012

    wow vývoj tohohle "zázraku" stál 51miliard Kč, takže cena jednoho vychází zhruba na 30mil USD. Paráda že je armáda chce prodávat Iráku za 0,5mil USD

  • Jarda P.
    12:21 02.10.2012

    to Liberal shark:
    To určitě nejsou, protože množina potenciálních uživatelů je nulová. :)

  • liberal shark
    12:13 02.10.2012

    To: Muerte
    Současní uživatelé L-39(C) a potenciální uživatelé L-159A určitě nejsou jedna a tatáž množina :-).

  • Muerte
    11:21 02.10.2012

    To liberal shark: Cílem bylo jistě zachránit výrobu, ale konflikty nízké intenzity jsou přesně to, co nás v budoucnu čeká, alespoň podle všech strategií a plánů, podle kterých se řídí naše vláda a NATO. Využití letounu tedy rozhodně není pochybné. Uživatelů L39 je víc než 30 a tvrdit, že to jsou vesměs darebácké státy je účelové, na rozdíl od článku. Souhlasím ale s Vaší myšlenkou větší šance na vývoz spíše té spárky než jednomístného stroje.
    To petr: Úkoly Gripenu a L 159 jsou jiné. S L 159 nedohoníte dopravní letadlo, kterým se chce někdo trefit do temelínských reaktorů, s Gripenem ano. Na air policing se L 159 nehodí. Má sloužit k výcviku a CAS (close air support).

  • butters
    10:13 02.10.2012

    Treba si uvedomit, preco vstupoval Boeing do Aera. Hlavny ciel totiz nebolo vyvinut stroj co bude uspesny exportne, ale zlikvidovat konkurenciu v strednej europe. Preto sa tam napchala vsetka ta americka elektronika. Takisto sa presadila myslienka jednomiestneho "lahkeho bitevnika", pricom na zaciatku bola L-159 primarne vyvijana ako dvojmiestne cvicne lietadlo (nastupca za L-39). S touto koncepciou by mala urcite vacsiu sancu presadit sa na trhu, pretoze uz v case vyvoja Alcy bol trend viacucelovych lietadiel.

    to Muerte: radar nie je americky, ale taliansky, americka je hlavne avionika a motor. Vyvinut verziu bez americkych komponentov by prakticky znamenalo vyvinut nove lietadlo, na co nie su peniaze, ani politicka vola.

  • Kassir - Militarybox
    09:17 02.10.2012

    pro liberal shark
    Skvělý komentář, který vystihuje téměř vše, a s kterým se velké míře ztotožňuji.
    L-159A je prostě jak "začarovaná princezna". Vývoj tohoto letadla s použitím amerických komponentů představoval v daném okamžiku záchranu Aera, ale s perspektivou budoucí "cesty do pekla". Pokud se vážně pomýšlelo na export, měl být tento typ letounu už dávno připraven ve verzi s neamerickým vybavením.

  • Martin
    09:13 02.10.2012

    Pro Petra:
    Gripeny nebo jakýkoliv nadzvukový letoun potřebujeme pro situace které nastávají každý měsíc. A to je doprovod nebo nebo zjištění situace u nekomukujícího letadla. ALCA je nedohoní včas.

  • Muerte
    08:57 02.10.2012

    Konečně trocha rozumných slov o L-159. Jejich nasazení by snad pomohlo. Navíc takový kontingent by byl menší a asi i s menším množstvím rizika než výcvikové týmy, které chodí do akce s afghánci. Zdá se, že to ale nezapadá do strategie spojenců v Afghánistánu.

    Je to ale veliká země a nakonec bude muset nějak střežit svůj vzdušný prostor (v dlouhém časovém horizontu), takže bude potřebovat jak supersoniky (nakonec), tak pár strojů na výcvik. Tak proč jim je neukázat.

    Naše diplomacie by v tomhle měla rozhodně být razantnější, zvlášť když piloti s FACy trénují a CAS umí.

    Vlastně by bylo super kdyby vznikla nějaká exportní verze s neamerickými díly, aby to nebránilo exportu. To by český průmysl nezvládl dát dohromady nějaký exportní kit? S jiným radarem, výzbrojí přizpůsobenou zbraním jiné provenience? Nějakým kitem, který udělá z hloupé bomby chytrou? To by byl přece hit, když je půlka světa zvyklá trénovat na strojích naší provenience.

  • petr
    08:54 02.10.2012

    nasadit je na domacim nebi, kdyz jsou tak vychvalovane a usetrime za gripeny

  • Jakub
    08:32 02.10.2012

    Na slovensku sa pre par tizdnami v mediach pisalo ze by ossr ziskat niekolko L-159, vymenou za stare slovenske l39 + nejaku konpenzaciu pre cesko. Mohlo by sa o tom dalej hovorit ak by cesko strazily slovensek migy.

  • liberal shark
    08:29 02.10.2012

    Nezlobte se, ale tento článek je mírně řečeno účelový. Letoun L-159A je primárně lehký útočný letoun pro podmínky konfliktu nízké intenzity. Tvrdím, že hlavním cílem jeho zadavatelů bylo "zachránit" Aero Vodochody, jinak bych musel předpokládat, že očekávali invazi hladových Ukrajinců. Problém při exportu (kromě pochybného využití) představuje americký motor a avionika. USA určitě nebudou dodávat náhradní díly státům, které dnes vedou tento typ konfliktů, protože jsou to vesměs "darebácké státy". Pokud bylo hlavním účelem zakázky zajistit výcvik pilotů AČR, pak nechápu, proč nekoupili 12 L-159B ? To je skutečně cvičné letadlo s možností sekundárního použití jako lehký útočný letoun. Pak by měl autor pravdu a takový letoun by se dal určitě i vyvážet.