Nástupce AH-64 Apache a UH-60 Blackhawk – souboj dvou koncepcí

-
13. 8. 2014
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká armáda vybrala dvojicí firem pro stavbu technologických demonstrátorů nástupce vrtulníků AH-64 Apache a UH-60 Blackhawk. Nejlepší dvojicí firem v programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator) se stal Bell Helicopters a tým složený ze Sikorsky Aircraft a firmy Boeing.
Armádu straší předražené projekty
Americkou armádu přesvědčil Bell s projektem svého konvertoplánu V-280 Valor, Sikorsky a Boeing pak s projektem vrtulníku s koaxiálními rotory SB-1 Defiant. Neuspěly menší firmy AVX a Karem Aicrafts.
V rámci programu JMR (Joint Multi-Role) výherci postaví mezi roky 2017 až 2019 technologické demonstrátory budoucích víceúčelových vrtulníků. Vzniklé stroje ponesou označení „X“ - znak experimentálních strojů Spojených států.
Program JMR slouží především k prozkoumání nejmodernějších technologií a konceptů strojů s kolmým startem a přistáním. V navazujícím programu FVL (Future Vertical Lift) pak americká armáda zašle žádost o návrh RFP (Request For Proposals) nejen účastníkům programu JMR, ale všem zájemcům.
Vítěz programu FVL se může těšit na multimilardový kontrakt s americkou armádou. První nové univerzální vrtulníky vzešlé z programu FVL chce americká armáda zařadit do výzbroje kolem roku 2030.
Foto: SB-1 Defiant. / Sikorsky Aircraft
Zde je záhodno připomenout, že vybraná dvojice firem pro program JMR-TD ukazuje na souboj koncepcí – koaxiálního vrtulníků s tlačnou vrtulí a konvertoplánu. Neúspěšní zájemci přitom nabízejí podobné koncepty. Pokud v JMR-TD jedna koncepce bude zcela dominovat, ani neúspěšné firmy nemusí být v programu FVL bez šance.
Někoho možná udeří do očí doba od zahájení programu až po zavedení prvních strojů do výzbroje. Americká armáda se však chce poučit z chyb projektu stíhaček JSF (Joint Strike Fighter) nebo Future Combat.
První z nich, na jehož konci vznikl stíhač F-35 Lightninig II, má mnoho let zpoždění a téměř násobně překročil rozpočet. Future Combat byl naopak zrušen pro svou technickou a finanční náročnost.
Video: Koaxiální koncepce podle Sikorsky Aircraft. / YouTube
Koaxiální vrtulník SB-1 Defiant vs. konvertoplán V-280 Valor
Projekt vrtulníku SB-1 Defiant navozuje na technologický demonstrátor X2 Sikorsky. Charakteristickým znakem strojem jsou koaxiální rotory a zadní tlačná vrtule.
Vrtulníky s koaxiálním uspořádáním ve velkém používá například ruská vrtulníková firma Kamov. Velkou výhodou je o 13 až 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním.
Výhodou je také úspora místa v hangáru a jednoduché ovládání vrtulníku. To má za následek rychlejší a přesnější cílení. Nevýhodou je větší konstrukční složitost, a díky větší výšce zvýšení aerodynamického odporu a také nižší stabilita na zemi.
Video: Vrtulníková budoucnost podle Bell Helicopter. / YouTube
V-280 Valor navozuje na zkušenosti firmy Bell s vývojem a provozem konvertoplánů V-22 Osprey. Na rozdíl od V-22 se u nového V-280 přetáčejí pouze rotory - motory stroje zůstávají ve stejné pozici. Výhodou je nižší složitost a vyšší spolehlivost.
Předností V-280 Valor je především rychlost letu až 518 km/h, bojový dolet 1000 km a nadmořská výška letu až 6000 m. Ve všech těchto parametrech V-280 téměř dvojnásobně překonává nejlepší současné vrtulníky.
Nevýhodou konvertoplánu jsou velké rozměry a konstrukční složitost překonávající i vrtulníky s koaxiálními rotory. Nevýhodou je také dlouhá prodleva při přechodu mezi jednotlivými fázemi letu (vis ve vzduchu/dopředný let) a obranost menší než u vrtulníků.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Vrtulník nové generace FVL/JMR – časový plán
Program nového víceúčelového transportního vrtulníku FVL (Future Vertical Lift)/JMR (Joint ...
-
01.05.2013
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelské vrtulníky AH-1 Cobra nahrazují bezpilotní letadla
Izrael ke konci minulého roku vyřadil poslední americký bitevní vrtulník AH-1 Cobra. Úkoly vrtulníků ...
-
03.06.2014
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
AVX: Vrtulník budoucnosti pro americkou armádu
Americká armáda v rámci programů JMR (Joint Multi-Role) a navazujícího FVL (Future Vertical Lift) ...
-
11.07.2014
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Bitevní vrtulníky Ka-52K pro lodě Mistral
Ruské námořnictvo se připravuje na zavedení prvních útočných a průzkumných námořních vrtulníků Kamov ...
-
08.08.2014
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
Mozna tech co nemaji o technice sajn. V "utocne" roli to bude mit naprosto zbytecny nakladovy prostor. Pravdepodobne pancerovany, nebo alespon castecne chraneny, ktery s sebou ...Zobrazit celý příspěvek
Mozna tech co nemaji o technice sajn.
V "utocne" roli to bude mit naprosto zbytecny nakladovy prostor. Pravdepodobne pancerovany, nebo alespon castecne chraneny, ktery s sebou bude motor stroje tahnout i ve chvili, kdy bude i jediny mert za sekundu zrychleni predstavovat rozdil mezi navratem a sestrelenim. Naopak u kritickych casti letounu - kokpit, motory, nadrze, avionika potrebuje utocnik vetsi ochranu, nez je u nakladaku bezne, proste proto, ze prubezna vzdusna palebna podpora riskuje odvetnou palbu po delsi dobu a zpravidla na exponovanejsim miste, nez nakladak.
V "nakladni" roli to nepotrebuje odolnost proti munici az do kalibru 20 mm, jako ma Apache, proste proto, aby to nebylo manevrovatelne a hbite jak klavir na snure.
Pokud neplanuji funkci apacu a kober na bojisti zcela nahradit utocnymi drony (ktere by mohly byt klidne o dost lepsi nez "utocna" verze i ten apac, protoze usetri prostor v trupu, vahu dvou pilotu a vahu pancire na kokpitu), poridili si neco, co bude jako zlepseny "huey", ale specializovanym konstrukcim se to nevyrovna.
Mimochodem - taky jsem preferoval verzi s tlacnym rotorem, protoze by u ni slo pouzivat mnoho soucastek z dnesnich stroju a mozna to i zavest jako pouhou konverzi na dnesni vrtulnikovou letku.Skrýt celý příspěvekBudu muset napsat do Pentagonu ,ze se spletli ,ze ja vybiram AVX, je proste nejlepsi :) Jeden stroj na vsechno, prepravu vojaku ,materialu,bojove akce ,vse pouze zmenou vnitrni ...Zobrazit celý příspěvek
Budu muset napsat do Pentagonu ,ze se spletli ,ze ja vybiram AVX, je proste nejlepsi :)
Jeden stroj na vsechno, prepravu vojaku ,materialu,bojove akce ,vse pouze zmenou vnitrni dispozice, rychlejsi a ovladatelnejsi nez Apache, mohutny s velkou nosnosti jako CH54, to je sen vsech generalu.
Vycvik pouze na jeden typ stroje ,servis na jeden typ stroje ,kterym podle potreb pokryjete vsechny akce. Spica :)Skrýt celý příspěvekTak by aspoň mělo být v popisu uvedeno, že jde o model a ne o skutečný stroj. Hlavně ten první obrázek letounu vypadá na první pohled jako opravdový
Tak by aspoň mělo být v popisu uvedeno, že jde o model a ne o skutečný stroj. Hlavně ten první obrázek letounu vypadá na první pohled jako opravdový
popisek foto nemusí být nepřesný, když vyfotím animaci puštěnou na LCD tak mám naprosto autentickou fotku animace spuštěné na LCD Osobně si nemohu vybrat nic jako universální. ...Zobrazit celý příspěvek
popisek foto nemusí být nepřesný, když vyfotím animaci puštěnou na LCD tak mám naprosto autentickou fotku animace spuštěné na LCD
Osobně si nemohu vybrat nic jako universální. Od základu mi přijde koncepce víceúčelových strojů jako obrovský skok zpět. Rozhodně to neřeší nedostatek bitevních strojů na bojišti. Což je jeden z argumentů pro zavedení.
To video od Bell je naprosto strašný.Skrýt celý příspěvekJen bych chtěl upozornit, že se o foto jedná jen z části. Ty letouny jsou očividně počítačové modely, čehož si snad každý všiml. Říkám to jen pro ty, co si toho nevšimli. Takže ...Zobrazit celý příspěvek
Jen bych chtěl upozornit, že se o foto jedná jen z části. Ty letouny jsou očividně počítačové modely, čehož si snad každý všiml. Říkám to jen pro ty, co si toho nevšimli. Takže psát pod obrázek, že je to foto, není zcela přesné.Skrýt celý příspěvek
Taky se mi AVX libil, je bezesporu nejprostornější, ale je otazkou, jestli to není na úkor ovladatelnosti. Navíc neměli asi tak silné loby, protože za nima nestál nikdo jako Bell ...Zobrazit celý příspěvek
Taky se mi AVX libil, je bezesporu nejprostornější, ale je otazkou, jestli to není na úkor ovladatelnosti. Navíc neměli asi tak silné loby, protože za nima nestál nikdo jako Bell nebo boeing (Sikorsky). Z těch dvou variant více fandím SB-1 Defiant, protože nevěřím, že by koncept konvertoplánu obstál jako útočná verze. Ale nechme se překvapit :)Skrýt celý příspěvek
Aby to neskoncilo jako Bradley. Viceucelovost muze byt zabavna, ale jak to ovlivni vykony specializovanych ukolu? Co pancerovani, vyzbroj, atd? Aby z toho nebyl kockopes a ...Zobrazit celý příspěvek
Aby to neskoncilo jako Bradley. Viceucelovost muze byt zabavna, ale jak to ovlivni vykony specializovanych ukolu? Co pancerovani, vyzbroj, atd? Aby z toho nebyl kockopes a nezjistili to az pod palbou.Skrýt celý příspěvek
Skoda me se zrovna nejvice libil projekt AVX, pripadal mi nejvyuzitelnejsi ,do vsech typu akci ,nevypada sice tak sexy jako Sikorsky ,spise takovy hroch ,ale tak design neni ...Zobrazit celý příspěvek
Skoda me se zrovna nejvice libil projekt AVX, pripadal mi nejvyuzitelnejsi ,do vsech typu akci ,nevypada sice tak sexy jako Sikorsky ,spise takovy hroch ,ale tak design neni vse,.Kazdopadne treab AVX do sluzeb nasi armady by byl naprosto uzasny.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...