NATO hledá náhradu za E-3 Sentry AWACS

-
29. 5. 2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Severoatlantická aliance na konci roku příjme rozhodnutí o nástupci legendárních letounů včasné výstrahy Boeing E-3 Sentry AWACS (Airborne Warning and Control System). Nové stroje převezmou po E-3 Sentry AWACS ochranu vzdušného prostoru členských zemí NATO.
V současné době NATO připravuje modernizaci všech svých 17 letounů E-3 Sentry AWACS umístěných na letecké základně Geilenkirchen v Německu. Schválená modernizace prodlouží životnost flotily až do roku 2024.
Letouny AWACS dostanou novou digitální avioniku a „skleněný kokpit“. Konec modernizace je naplánován na rok 2015.
Avšak již nyní se uvažuje o další modernizaci posouvající životnost letounů E-3 Sentry AWACS až do roku 2035. „Tato modernizace nás vezme do roku 2024. To co bychom chtěli je, aby se národy dohodly na další modernizaci posouvající AWACS do roku 2035, abychom získali čas pro naplánování a náhradu kapacit (sledování a řízení vzdušného prostoru – pozn. redakce),“ řekl vojenský úředník NATO magazínu IHS Janes.
Ač je na první pohled dost času, rozhodnutí o nástupci musí být přijato brzo. Vždyť vývoj nemodernější vojenské techniky běžně trvá bez mála dvě dekády.
„Rozhodnutí o době po letounech AWACS musí být přijato do konce tohoto roku,“ cituje dále IHS Janes úředníka NATO. „Pokud bude přijato rozhodnutí o nahrazení letounů něčím po roce 2035 – ať to bude cokoliv – musí být přijato brzy.“
Podle všeho bude nástupce AWACS víceúčelovým letounem. Pryč jsou doby, kdy si mohly armády dovolit konstruovat jednoúčelové letouny. Trendem je univerzálnost použití.
Ve vojenský kruzích NATO se diskutuje například o instalaci infračervené detekce raket nebo o radarech se syntetickou aparaturou SAR (Synthetic Aperture Radar) pro sledování cílů na zemi. Otázkou také je, zda nové stroje budou pilotované nebo nepilotované.
Ostatně NATO již brzy posílí výkonné bezpilotní průzkumné letouny Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk. Celkově 6 strojů má od roku 2017 operovat na základně Sigorella v Sicílii. Na palubě RQ-4 Global Hawk je také radar typu SAR.
Boeing E-3 Sentry AWACS hraje při ostraze vzdušného prostoru a řízení leteckých operacích klíčovou roli. Letoun je vybaven typickým kruhovým radomem s ukrytým radarem. Díky vysoké výšce letu dokáže radar kontrolovat vzdušný prostor až do vzdálenosti přibližně 650 kilometrů.
AWACS navíc dokáže řídit operace vlastních letadel. Při bojové akci mohou mít spojenecká letadla vypnutou „veškerou“ elektroniku (především radar) a přijímat radarové a další informace přímo od letounu AWACS. Letadla jsou tak velmi těžce odhalitelná jednotkami elektronického boje protivníka.
Zdroj: IHS Janes
Související články
ERA podepsala smlouvu s NATO na dodávku dvou vojenských systémů VERA-NG
Dnes 12. května byla v sídle Severoatlantické aliance v Bruselu slavnostně podepsána smlouva mezi ...
-
13.05.2014
-
3 komentářů
-
Redakce AN
NÁZOR: Federální armáda Evropské unie
V poslední době evropské země ztrácejí ve zbrojení dech. Ekonomická krize započala etapu snižování ...
-
26.05.2014
-
27 komentářů
-
Michal Uher
Námořní pěchota piluje taktiku nasazení F-35B Lightning II
Jedna stránka věci je získat nejmodernější vojenskou techniku, druhou stránkou je ji dokázat plně ...
-
28.05.2014
-
2 komentářů
-
Jan Grohmann
Českému výrobci radarů RETIA a.s. se daří
Pardubická společnost RETIA působící v oblasti radarů, vojenské elektroniky a záznamových systémů ...
-
28.05.2014
-
0 komentářů
-
Redakce AN