NATO zmatené. Turecko uvažuje o balistických raketách

Foto: Odpal íránské balistické střely Fateh 313 s údajným doletem 500 km; ilustrační foto / Mehr News Agency
Odpal íránské balistické střely Fateh 313 s údajným doletem 500 km; ilustrační foto / Mehr News Agency

Podle Ismaila Demiara, šéfa podvýboru pro obranný průmysl v tureckém parlamentu, Turecko uvažuje o vývoji balistických střel středního doletu MRBM (Medium Range Ballistic Missiles). Diplomati a analytici se však staví k tureckým plánům velmi opatrně - balistické střely středního doletu (1000 až 2500 km) mají údajně pro Turecko pouze malé strategické opodstatněni.

“Pro zemi je obtížné odstrašovat protivníky jen s obrannými raketami… to je důvod, proč vyvinout ofenzivní (raketové - pozn. red.) systémy,” uvedl Ismail Demiar 7. ledna na setkání obranného výboru tureckého parlamentu. “Politické autority jsou rozhodnuty, že Turecko musí mít podobné raketové schopnosti. Jak, za jakou cenu a jak rychle jsou otázky, které je třeba prozkoumat.”

Pokud turecké prohlášení není jen součástí taktiky vyjednávání nebo politického nátlaku (nejen na protivníky), turecká snaha o pořízení balistických raket MRBM staví řadu zemí do komplikované situace.

Turecko se nyní nachází ve složité bezpečnostní situaci. Sunnitské Turecko podporuje v občanské válce v Sýrii tzv. “umírněné” povstalce a bojuje za svržení vlády Bašára Asada. Turecko se svým postojem dostalo do konfliktu se všemi svými jižními a východními sousedy - Sýrii, Irákem a Íránem. Naopak Turecko našlo zastání u Saudské Arábie a sunnitských spojenců.

Bezpečnostní situaci zkomplikovalo sestřelení ruského Su-24 tureckým letectvem. Rusko je v Sýrii spojencem (případně účelovým spojencem) Bašára Assada, irácké vlády a Íránu. Vladimír Putin v reakci na sestřelení Su-24 uvedl, že následky budou “za rámec civilních sankcí.”

Vývoj nových tureckých balistických střel se však neobejde bez zahraniční pomoci, resp. know-how. Demiar nezmiňoval žádnou konkrétní zemi, ale neodmítl například “čínskou možnost”. Bohaté zkušenosti s výrobou balistických střel má Pákistán. Také Jižní Korea, s kterou má Turecko od Korejské války velmi speciální vztahy, vyrábí balistickou raketu Hyunmoo-3  s doletem až 1500 km.

Podle některých zpráv uvažuje Turecko o raketách s doletem až 2500 km. “Cílem je, aby se raketový systém nakonec postupně v průběhu let stal domorodým (tureckým - pozn. red.),” uvedl Demair.

Turecké snahy však nenacházejí příliš pochopení v centrále NATO.

“Z pohledu NATO je záhadou, proč chce spojenec rozvíjet útočné raketové schopnosti,” cituje magazín DefenseNews jednoho z velvyslanců NATO v Ankaře. “Turecko je součástí bezpečnostního deštníku. Nejsem si jistý, zda turecká snaha o útočné rakety dává strategický smysl... navzdory legitimním obavám Turecka ze zvýšené vojenské hrozby v regionu.”

“Podobné ambice mohou podnítit sektářské napětí v regionu. Raketová rivalita mezi členským státem NATO a Íránem není v žádném případě příjemná,” uvedl pro DefenseNews velvyslanec EU v Ankaře.

Také odborníci se stavějí k tureckým snahám skepticky.

“Balistické rakety mají určité nevýhody… jsou nedostatečně přesné. Mohou být také snadno zachyceny (protivzdušnou obranou - pozn. red.). Omezená nosnost je další problém. Moderní stíhačka může nést čtyřikrát až pětkrát více užitečného zatížení a je mnohem agilnějším leteckým prostředkem,” uvedl odborník na Turecko z Londýna, který si nepřál uvést své jméno.

“Turecko není zločinecký stát a je zvláštní, že má ambice rozvíjet útočné systémy,” řekl odborník z Londýna a dodal, že podobné rakety preferují zejména “teroristické státy”, které mohou do raket umístit chemické, biologické nebo jaderné hlavice.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Námořní střela SM-6 proti balistickým raketám

Americké námořnictvo v minulých dnech otestovalo modifikovanou protivzdušnou střelu SM-6 (Standard ...

Americké námořnictvo vyzkoušelo balistické střely Trident

Americké námořnictvo (U.S. Navy) 7. a 9. října otestovalo dvě z ponorky odpalované balistické střely ...

Dělostřelecká a raketová budoucnost Armády ČR

Před pár týdny Ministerstvo obrany ČR zveřejnilo Koncepci výstavby Armády České republiky 2025. ...

Testy ruských jaderných balistických raket v roce 2016

Ruská raketová vojska strategického určení letos připravují 16 ostrých testů mezikontinentálních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jura99
    14:00 26.01.2016

    Sorge-227: legitimní volba občanů ještě negarantuje, že vláda bude demokratická, viz. mnoho příkladů demokraticky zvolených nedemokratických politiků z historie (Hitler, Gottwald, ...). Hitler se tím dokonce netajil, po nepodařeném mnichovském puči, že svou diktaturu nastolí za pomoci možností demokratického systému. Přesto bych se též přikláněl k tomu, že Slovensko i Maďarsko zatím ještě jsou demokratickými státy, pouze z historických důvodů inklinují k oligarchickému způsobu státní správy.

  • Irving
    20:41 25.01.2016

    Skynet - islamsti ucenci a vedci - treba Avicenna (ibn Sina), jehoz lekarske texty byly zakladem evropske mediciny jeste v 17. stoleti, 600 let po jeho smrti nebo al-Khwarizmi (Algoritmi latinsky, hadej co vymyslel). Jen pro tvoji informaci, v dobe kdy v Evrope vladl temny stredovek byl arabsky svet kulturne (a treba i nabozenskou svobodou) uplne nekde jinde, viz treba Spanelsko. Obrozeni Evropy prislo s renesanci, ktera zacala v Italii, v Benatkach a jinych mestskych statech, ktere mely spolecne to, ze cile obchodovaly s arabskym svetem, coz neni nahoda.
    ad Islam a jeho pohled na bezverce - myslim ze treba severo i jihoamericti indiani z tech ilegalnich pristehovalcu , kteri jim tam prisli sirit mirumilovne a laskyplne krestanstvi taky uplne nadseni nebyli. V tomhle si vetsina nabozenstvi muze podat ruce, pohled na "bezverce" maji vsechny stejny.
    Jinak nejvetsi problem soucasneho islamu je dle meho dominantni postaveni Saudske arabie v soucasnem islamskem (sunnitskem svete). Je to zeme bez vyznamne kulturni tradice, kde se vetsina obyvatel jeste pred 100 lety zivila jako kocovni chovatele velbloudu, proto i ten islam tam je hodne konzervativni a fundamentalisticky. A pak nasli ropu, dostali se k penezum a razem z toho byl problem. Snad ale soucasne ceny ropy vydrzi a jejich podpora spratelenym organizacim trochu opadne s tim jak se jim budou rozpoustet dolarove rezervy...

  • Sorge-227
    17:55 25.01.2016

    jj284b : Slovensko je rovnako demokraticke ako USA. Tiez mame korupciu, lobing velkych spolocnosti a atd. To len vy nesledujete politicky vývoj v europe. Orban, Fico su legitimne zvoleni obcanmi svojich krajin. Ja neviem co viac by ste chceli.

  • crusader
    08:06 25.01.2016

    jj284b
    A jak se podle vás pozná demokratický stát?
    Třeba tím, že předsedkyně vlády (kancléřka) pozve milion ekonomických migrantů přesto že většina obyvatelstva je proti?
    Jediný skutečně demokratický stát v Evropě je Švýcarsko, protože o všech (i méně důležitých věcech) rozhodují lidé v referendech a vláda nemá skoro žádné pravomoci.
    Demokracie - z řečtiny vlády lidu
    No a jestli máte něco proti Orbánovi a Ficovi - vyhráli jednoznačně volby a od svých voličů tím k tomu dostali mandát ať si v Bruselu říkají co chtějí, totéž nyní Polsko (je zajímavé, že protiústavní volby soudců polského ústavního soudu za předchozí vlády Bruselu nevadily ale náprava této neústavní volby je ohrožení demokracie v Polsku)
    A k té demokracií a Bruselu. Proč jsou zástupci jednotlivých zemí, především eurokomisaři odpovědní nikým nevoleným strukturám ve vedení EU a nikoli lidem, v zemích, které je tam delegovaly?

  • fenri
    07:46 25.01.2016

    A když jsem v ráži :-) :
    Domnívám se, že jedním z důvodů proč SAA (nepochybně instruovaná Rusy) tolik tlačí v severní Latakiji je snaha odříznout západní povstalecká území od Turecké hranice. Turecko je jejich sponzorem a v hornatém a nepřehledné severní Latakii se nesporně daří dodávkám materiálu i lidí.
    Domnívám se, že se nebudou ani moc zdržovat dobýváním Idlibu (byť by to byl mediální úspěch mnohem větší, než pád Rabie), ale budou se snažit o obklíčení a získání kontroly nad hranicí. Každopádně radikální zkrácení fronty ke kterému teď došlo jim dost uvolňuje ruce.
    A ostatně změnu dynamiky konfliktu už vidí i západ a po východní Sytii teď pobíhají Americké speciální jednotky a honem hledají nějakou vojenskou sílu, se kterou byse svezli a urvali taky kousek vítězství.

    "Tati, ale střílel jsi za války, ne?"
    "Alo na to tak to víš. Taky jsem si vystřelil..."

  • fenri
    07:39 25.01.2016

    Turecko je jako ženská. S ní se žít nedá a bez ní také ne. Problém je, že z Turecka se stala odporná vzteklá babice, které vadí cokoliv uděláme, každý den od nás chce nové šperky a bezuzdně šuká s kdejakou špínou z ulice a nádražní putyky.

    Rozchod s Tureckem by nepochybně byl OBROVSKÝ problém. Jenže mesaliance s nimi, Saudskou Arábií a dalšími šmejdy je prostě naše konečná. Cesta do pekel bezpečnostních, kulturních i mravních. Evropani nakonec dokázali dát Turkovi vždycky přes držku. A dost často dostali z jedné strany od nás, z druhé od Rusáků. A jak nám to šlo.

    Možná více vzpomínat na úspěchy (a ve škole učit) Zdeňka Kaplíře ze Sulevic, Sobieského, prapraSchwarzenberga, Hunyadiho apod. než na radostné pilíře a mety úspěchů multikulturalismu typu implementace vraždy ze cti do českého právní řádu, první halal školka, poslední nehalal školka apod.

  • jj284b
    07:25 25.01.2016

    TECHNIC: Turecko nie je tak demokratickym statom ako nim nie je Madarsko, ci Slovensko.. Orban a Fico si doma robia co chcu, ovladaju vsetky mocenske struktury podobne ako Erdogan...

  • Luky
    21:39 24.01.2016

    Dusane, co kdybychom z kolegiality k našim americkým partnerům přecházeli jedenácté září loajálním mlčením?
     
    Ono totiž na webu zabývajícím se vojenstvím a technikou... na webu, kde se často přeme, kdo má výkonnějšíletadla, radary a elektronické a naváděcí systémy, na webu, kde se vedou mnohastránkové debaty o silách působících na leteckou pumu při prostupu atmosférou atd. - nastává poněkud trapná chvíle pro milovníky US systémů, když trvá stíhačům pod deštníkem NORADU hodinu a půl, než zasáhnou proti unesenému letadlu, které naprosto změní kurz....a tři nejodpovědnější osoby, které mají moc rozhodovat o jejich použití proti civilnímu cíli, přijdou do práce minutu poté, co poslední "airliner" spadne na zem...
     
    Pojďte se dohadovat o efektivitě/neefektivitě ruských náletů, ale tamto nechme plavat, protože jinak bych tu napsal, že Amíkům by měly bohatě stačit v hotovosti Alky...a to klidně vybavené pouze rádiem a ještě by mohly mít druhé křídlo a pár lankových táhel...
     
    Jinak to, že ruská intervence byla určitým bodem obratu v Syrském konfliktu snad musí vidět každý.
     
    Luky, jelikož jste tady dlouho, dám jen důrazné varování, které však myslím smrtelně vážně. Tvoříte pomyslnou hranici, kterou ještě toleruji. Ale pokud tady budete šířit konspirace o 11. záři, nemáte na AN co dělat. Admin.

  • dusan
    18:34 24.01.2016

    Skynet

    Ja viem, že Saudská Arábia je náboženská diktatúra a neviem o tom, že by som ju oslavoval či bránil. Problém je v tom, že to akosi nikomu z našich pohlavárov "vyspelej" západnej civilizácie nevadí keď tam ide vybavovať kšefty. Potom sme prekvapení, že atentátnici 11/9/2001 sú radikáli zo Saudskej Arábie. Oni tiež bojujú proti tejto diktatúre a my sme spojencami tejto diktatúry, takže logicky sme cieľmi ich útokov. Samozrejme, že sú to ešte väčší blázni ako tí "oficiálni" v tomto skorumpovanom režime. To isté platí napr. i pre Egypt. Nech už bolo Moslimské bratstvo akékoľvek, nie je to ospravedlnenie na masové vraždenie ich sympatizantov na uliciach.
    Tu sa pletú následky s příčinami. My podporujeme skorumpované režimy v muslimských krajinách a potom sa čudujeme, že nás ich islamistická opozícia nemá rada.
    Sice tu každý rieši moslimov, ale napr. na Slovensku máme nevypovedateľnú zmluvu s Vatikánom (de facto s katolíckou cirkvou) čo sme povinní zabezpečiť pre katolíkov.

  • dusan
    18:17 24.01.2016

    Skynet

    Nie sú to kresťanské zvyky .. sú to zvyky pohanské : )
    Kresťania si ich len upravili do svojej podoby oslavovali sa i pred príchodom kresťanstva Vianoce boli pôvodne o slnovrate až neskôr k tomu cirkev pripísala narodenie Krista, kedy sa narodil nevie nik, dátom jeho narodenia vznikol až po stanovení roku jeho narodeniam čo vypočítal nejaký mních . netrafil sa myslím o štyri roky a keď už bol rok tak by sa patril i dátum a tak sa prišlo na Vianoce - ktoré sa oslavovali tak či tak.
    Veľká noc bola odjakživa príchod jari a nového života. Takže oslavavali sa tieto sviatky i pred krasťanstvom a zrejme sa budú oslavovať i po ňom.

  • Wenet01
    11:41 24.01.2016

    Věc názoru...mne osobně přijde mnohem větší problém než třeba Ruská základna ve středozemním moři, fakt, že mi za barákem parkují utečenci - které mi sem pro ukojení imperiálních ambic vysílá právě Turecko. Toť pohled soukromý...
    Ale i mimo svou osobu nevidím na obnově studené války žádný klad...po podpisu smlouvy na Nord stream 2, která Rusku uvolňuje ruce v transportu plynu mimo Ukrajinu do Německa se celé sankce ukazují jako kabaretní vystoupení pro nechápavé. Tedy pokud nejsme schopni ani ochotni zavést obchodní sankce tak vskutku potřebujeme proti státu, se kterým nekamarádíme jen mediálně a žvanivě držet spojenectví s islamistickou diktaturou podporující terorismus? Se státem, který nás kdykoliv může zatáhnout do sektářské muslimské války s Iránem, se státem, který masakruje jiné naše spojence a přes který k nám navzdory nějakým hranicím (a třem miliardám eur do začátku) proudí ekonomický problém, nehledě na ten teroristický...to vše tiše trpět, proto, abychom mohli využít islamskou armádu v tažení proti Rusku se kterým podepisujeme obchodní smlouvy a se kterým tím pádem nemáme žádný geopolitický střet? Ukrajinu už raději nikdo nezmiňuje a ti co se odpalují a ještě budou odpalovat po Evropě, vskutku nejsou agenty FSB ani GRU, ale kamarádí s někým úplně jiným - jeden spojenec je platí a druhý vojensky podporuje - ale hlavně, že nám pomůžou v naší cestě na Moskvu

  • triplane
    17:50 23.01.2016

    Myslím že ještě ten den co by Turecko bylo vyškrtnuto z NATO by jim Rus vše odpustil a začal s námluvama. Už jen to je důvod nikoho nevyhazovat.
    Navíc Turecká armáda je v regionu opravdu silný hráč. Možná nejsilnější.

  • TECHNIC
    14:44 23.01.2016

    Turecko už není demokratickým státem. Plně souhlasím stím, že by mělo být co nejdříve vyloučeno z NATO. A pro zajímavost s doletem 2500km by Turci dostřelily na Moskvu, Paříž, Berlín, Prahu, Londýn. Muslimové válčí stím že Aláh je na jejich straně a nehledí na vlastní ztráty, žádný lidský život pro ně nemá hodnotu ani jejich vlastní. To stojí za zamyšlení.

  • Skynet
    11:32 23.01.2016

    Wenet01: Naprosto a bezvýhradně souhlasím.

  • Wenet01
    10:09 23.01.2016
    Oblíbený příspěvek

    Turecko je na prahu války prakticky se všemi svými sousedy, u moci islamista, zavírají se novináři, masakrují Kurdové, podporuje Islámský stát - krom toho hraje o výpalné za migrační krizi.
    Za členstvím v NATO se turci jen schovávají, napříkald při své nepokryté okupaci severního Iráku...turecko není spojenec, čím dřív to pochopíme tím lépe...rakety...to je vážně potřeba, až se jistí v kramflecích pustí do války s Iránem, budeme je podporovat?
    Saudové a Turci...evropští spojenci, čím dál horší vtip

  • Skynet
    09:53 23.01.2016

    Dušan:

    Máš plnou pusu multikulturní,ale zkus si ty na dovolenou do Saúdský Arábie přibalit bibly,tak té rovnou pošlou do vězení. Mají tam dva druhy policie,jedna je ta klasická, druhá je náboženská a dohlíží na dodržování Šárie.Muslimové po nás chtějí vstřícnost (v našich zemích), ale ty když jseš v jejich zemí,tak vyžadují dodržování jejich zvyků.Měli bychom si z nich vzít příklad a stejně tak hájit naše zvyky a kulturu.

  • TheCornell
    09:51 23.01.2016

    Jediný důvod, proč je ještě Turecko členem NATO je strategická pozice vzhledem k Rusku.

  • Skynet
    09:45 23.01.2016

    Dušan:

    Tak mi jmenuj nějaké muslimské objevitele,lékaře, vědce, architekty ... Největší rozvoj Evropy nastal v době protestantství, to je bez debat.Ale ať chceš nebo ne,i ten největší ateista slaví Vánoce, Velikonoce,oslavuje den svých narozenin a někteří lidé věří i na pátek 13. Ale to všechno jsou křesťanské zvyky.Neříkám ať jsou všichni křesťanů,ale ať si vážíme svých zvyků, kultury a hodnot.
    Naše právo vychází z práva Římského, které jasně stanovilo co se nesmí, ale pokud tu chceš zavést právo Šária,slavit Rammadan,tak to řekni rovnou ...

  • DJW_
    22:49 22.01.2016

    Mali sme na skole par studentov z Tr cez Erazmus a to co sa deje v turecku by mozno aj Stalin zavidel - cistokrvna diktatura. O mocenskych chutkach Erdogana nietpochyb, no sposob ich presadzovania do Europy nepatri.

    Naraznikove pasmo v Turecku moze byt aj bez ich clenstva v EU a aj v NATO. Ad EU - staci aby si juzne staty plnili povinnosti vyplyvajucezo Schengenu atd. Ad NATO - chcel by som vidiet toho, co by siel nastavovat krk so zbranou za Erdoganove "demokraticke" principy. To ako cele NATO čušalo počas Cyperskej raketovej krizy je toho len dokazom.

    Syria je dnes tam kde je vdaka tisicom brutalnych zoldnierov, neskryvane podporovach Tureckom a spol. Podla tejto logiky by bolo fer vyzbrojit 20 milionovKurdov Turecku.

    A pod memento Kosova v suvislosti s "utecencami" v znackovom obleceni s dotykovymi mobilmi sa podpisem kedykolvek.

    Nie som veriaci ale nebesa chrante nas od nuklearneho Turecka. Pevne verim ze ak nie Euro-byrokracia, tak minimalne Izrael to nedopusti.

  • JardaBrum
    22:46 22.01.2016

    Něco k Turecku a jejich vztahu k sousedům.
    Jednoduše: turky nemá nikdo rád. Rozhodně nikdy nebudou respektovanými vůdci muslimů. Řeší si své potřeby a za NATO se jen schovávají. Snaží se vytěžit co nejvíc z toho že je "spojenci" "potřebují". Ve skutečnosti není spojenectví s Tureckem z pragmatické pohledu potřebné a z etické omluvitelné.

  • JardaBrum
    22:13 22.01.2016

    Fenri má bohužel pravdu. Dnes jsem na ČT24 viděl kousek tiskovky Erdogana s Andělou M. A neblýská se na lepší časy. To rozhodně ne.

  • fenri
    21:43 22.01.2016

    Turecko jaok nárazníkové pásmo?
    Hmm, Turecko mocně přiživuje válku v Syrii a munici v podobě uprchlíků nám dávkuje jak uzná za vhodné a ještě si to od nás nechá platit.
    Dříve nebo později se Turecka budeme muset zbavit, nebo podlehnout.
    Přijde mi legrační, že přestože Erdogan explicitně prohlásil, že je jeho cílem islamizace Evropy, najdete se pořád dost poblázněných magorů, kteří budou hledat bizardní vysvětlení, že to tak vlastně nemyslel.

  • Rase
    20:47 22.01.2016

    Na to, vyhodit Turecko z NATO by bylo potřeba mít hodně velké koule a výsledek by byl sporný. Přeci jen, Evropa Turecko potřebuje (Američanům je to jedno), kvůli uprchlické krizi - mít Turky jako nárazníkové pásmo. Turkům se hodí být v NATO, protože mají jakous, takous podporu většího celku v zádech (při jednání s okolními státy). Dá se říct, že pokud bude Erdogan chytrý, bude lehce tlačit na EU, oplátkou za finance, různé ústupky a přivírání očí. Krom nátlaku na EU a NATO, můžou využívat i Saudy (+Egypt) a jejich finanční podporu (s Moskvou si vztahy poněkud rozházeli). Turecký vliv teď zažívá velký boom. Přeci jen, není to dávno kdy bylo hlavním sokem Turecka Řecko a i Sýrie... a kde je Řecko a Sýrie teď. Ten posun je neuvěřitelný

  • cejkis
    20:31 22.01.2016

    Vyhodit turecká muslimská prasata z NATO je jediné správné řešení.

    A to honem rychle než bude pozdě.

  • Muhaha
    19:29 22.01.2016

    Když ono je to těžké.

    Pokud špičky NATO spíše zajímá, aby média otiskovala co nejvíce jejich fotek v přemýšlivě chlapáckých pózách, a netuší nic o tom, že naši turečtí přátelé slintají jak Pavlovovi psi při vyslovení slov "Balkán" a "Levanta" (na což si dovolil už v roce 2011 upozornit - dokonce knižně - Friedman ze Stratfordu), potom jsou zákonitě zmateni.

    A nebo z nás dělají hlupáky.

    Ale tomu, při vzpomínce na upřímnou tvář pana generála Pavla, nemůžu věřit.
    Tady k žádným handlům ohledně rozdělování sfér vlivu nemohlo dojít.

  • dusan
    18:06 22.01.2016

    http://www.liveleak.com/view?i...

    Toto mi nedá ... Božena 5, netušil som, že ju vyvážame do Turecka.

  • logik
    17:30 22.01.2016

    Skynet: to nevíš, že největší růst evropské civilizace začal v době, kdy k nám z arabského světa začala proudit antická vzdělanost, kterou oni tam uchovali a rozvíjeli, zatímco v Evropě ji (především) germáni v podstatě zlikvidovali?

    Jinak samozřejmě Islám má problematické partie a je částečně jeho zásluhou, že dosti nadějná arabská kultura začala totálně stagnovat. Ale i křesťanská kultura ještě před necelými dvě stě lety dokázala tvrdit, že černoši nejsou lidé....

    A to, že o nás mluví jako o křížácích? Ono je zas fakt, že se tam tak dlouhá léta chovali (zjistěte si např. historii islámské revoluce v íránu) a často furt chováme. Rozhodně nechci nějak hájit Usámu a spol., to jsou sadistický magoři, ale házet veškerou vinu jen na araby je druhej extrém. Pravda bejvá někde uprostřed.

  • dusan
    16:49 22.01.2016

    Skynet

    Myslím, že "dokazovanie" si primitívnych predsudkov sem nepatrí.Ja osobne nevidím nič pokrokové na kresťanstve .... ale nebudem tu unúvať ostatných svojim videním sveta a hlavne jeho "dokazovaním"
    A už je úplne absurdné "dokazovať" niečo o komunite, ktorá má cez miliardu ľudí a ktorá je strašne heterogénna, cez svoje "osobné skúsenosti".Ja mám len veľmi dobré .... ale nebudem "dokazovať", že muslimovia sú len komunitou úžasných ľudí ....

  • Skynet
    16:09 22.01.2016

    Kvůli výkladu křesťanství se sice evropané vraždili, ale nás to pustilo před stovkami let,ale muslimy to drží dodnes.Je to zpátečnická víra, bez pokroku.Ať mi někdo řekne nějaké významné muslimské objevitele,vědce, lékaře, skladatele,architekty,kteří něčím přispěli lidstvu.Každý zná tak akorát Usamu Bin Ladina a to je taky jediný co oni umí, řezat hlavy a mlátit ženy.Bez západních firem by si nepostavili jedinou rafinérií,mrakodrap,letiště a dodnes by jezdili na velbloudech. Nechápu jak můžou velebit Mohammeda,který když si vzal svou první manželku Ajšu,tak jí bylo pouhých pět let a první pohlavní styk s ní měl v jejích devíti letech.Normální pedofil a nic jiného.S mými zkušenostmi s nimi,kdy s nimi často hovořím si dovolují tvrdit,že je znám velmi dobře i s tou jejich vírou. Mezi sebou o nás mluví jako o křižácích, ne jako o Češích, Slovacích apod. jenže to otevřeně nepřiznaj.

  • m164
    15:17 22.01.2016

    mudry.udrzbar:

    Všetko závisí od dohôd, ktorých je Turecko signatárom. Ak by Irán vystúpil z dohôd, ktoré ho zaväzujú nevyvíjať/nevlastniť jadrové zbrane, nemôžu byť na neho uvalené medzinárodné sankcie (nemýliť si s národnými) pod hlavičkou OSN za porušovanie týchto dohôd. Lenže ak by Irán z týchto dohôd vystúpil, nemohol by tvrdiť, že sa jedna o čisto civilný projekt. Je to klasické byrokraticko-právne politikárčenie na medzinárodnej úrovni.

    Národné sankcie tiež nemožno uvaliť kedykoľvek na kohokoľvek - opäť treba dbať, aby neboli porušené iné dohody, ktorými je daný štát viazaný. Je to komplikované a na dlhú diskusiu.

  • m164
    15:02 22.01.2016

    JirkaM:

    Korán nie je jediný prameň Islamu. Islam nie je tak "jednoduchý" a "prehľadný" ako kresťanstvo. Na tom ale nezáleží. Náboženstvo ako také bolo zriedka pôvodcom konfliktu, vo väčšine prípadov ide práve o interpretáciu, ktorá je nekonečná a o indoktrináciu obyvateľstva, aby bojovalo za cieľ svojho vodcu. I keď sa to mnohým nepáči, IS sa operia o Islam, i keď používa svoju vlastnú interpretáciu a ich nekonečné vzájomné doťahovanie "len moja je správna a tvoja zlá" nie je o nič odlišné od konfliktov medzi kresťanmi, kedy sa navzájom vraždili, pretože každý tvrdil, že iba tá ich interpretácia je správna a tí druhí sa kresťanstvu odcudzili. Dokým sa sami nedohodnú a budú trvať na svojom, že "my sme správni vy ste odpadlíci" a neoddelia náboženstvo od štátu, nič sa nezmení.

    NATO a Juhosláviu by som do toho neťahal. Zverstvá páchali obe strany. Keby neprišlo NATO, tak by sa rezali dodnes. Inak nechápem, prečo toľkí nariekajú za rozpad Juhoslávie, keď bola držaná pokope napriek vôle národov, ktoré ju tvorili - rovnako ako Rakúsko -Uhorsko pred rozpadom. Pravda, Srbi považovali Kosovo za svoju súčasť, ostatne rovnako, ako považovali Maďari Slovensko a zvyšok Uhorska. Podľa Vás nás mali všetkých vyvraždiť alebo vyhnať k Blatu, keď sme sa snažili so zbraňou v ruke získať nezávislosť. Veď to tiež považovali za svoju nedeliteľnú vlasť a zopár ozbrojencov sa opovážilo odtrhnúť.

    To sa nedá porovnávať s ekonomickými migrantmi ani keď sa postavíte na hlavu a to podotýkam, že tiež nie som z nich zrovna nadšený. Slovo genocída sa v posledných rokoch tak sprofanovalo, že už úplne stráca význam.

  • JirkaM
    15:00 22.01.2016

    Skynet: Asi jsem se nechal unést tím, že jsem se bavil se dvěma slušnými, inteligentními lidmi. Možná to nebyl úplně reprezentativní vzorek.

  • Skynet
    14:35 22.01.2016

    jirkoM : v našem městě mám na starosti početnou skupinu muslimů,kteří nás navštěvují hlavně v létě a je jich tu kolem jednoho tisíce.Během léta jsou schopný se každý týden porvat mezi sebou a to jenom proto,že jeden je Šíit a druhém Sunnity a já to mám potom urovnávat.Takže mám na to zcela jiný názor. Korán je sice jen jeden,ale jeho výklad se liší. Pro mě je to všechno stejná pakáž,kterou tady nechci.

  • JirkaM
    14:15 22.01.2016

    Skynet: to že se Šíité a Sunnité v některých oblastech začínají nenávidět je z velké části nová věc, která se někomu moc hodí.

    Korán je jen jeden, prostor na interpretaci nedává v podstatě vůbec, všichni chodí na pouť do Mekky atd. Dělal jsem s jedním Šíitem z Libanonu a Sunnitem z Turecka a o Islámu jsme se vklidu bavili s tím, že jeden druhého zcela výjimečně v nějaké drobnosti opravil. Na otázku, jestli je rozdíl mezi Šítským a Sunnitským Islámem, mi svorně odpověděli, že Islám je jen jeden a liší se jen tradice kolem. To je rozdíl ve srovnání třeba s Katolicismem a Protestanstvím, které se liší v zásadních věcech.

    Jinak, když už se takhle bavíme o těch muslimech, když ekonomičtí muslimští migranti z Albánie zaplavovali Jugoslávské Kosovo, připadalo to komunistovi Titovi OK. Když pak tihle muslimští migranti a jejich děti získaly nadpoloviční většinu, začaly vyvražďovat původní obyvatelstvo, a NATO jim v tom nadšeně pomohlo. Jsem zvědavý kdy začnou ekonomičtní muslimští migranti z Afriky křičet, že na nich páchají genocidu Němci.

  • Skynet
    13:47 22.01.2016

    Turci a Írán se v životě nemůžou spřátelit,maximálně tak na krátkou dobu z pragmatických důvodů. Jelikož Šíité a Sunnité se k smrti nenávidí, proto je muslimský svět dodnes rozdělen a nikdy nemůže vytvořit obdobu EU. Evropa stojí na křesťanských základech a hodnotách, proto jsme byli schopni vytvořit EU.Muslimové jsou fanatikové,kde neustále existuje krevní msta a podobný archaismy,stejně jako sňatky mezi příbuznými. Jediné co je dokáže spojit je nenávist k Izraeli,ale to je tak všechno.

  • marius
    13:47 22.01.2016

    Garret: S tím Německem nemáte pravdu. To že nějaké "Česko" existuje je v podstatě zázrak.

  • Garret
    13:23 22.01.2016
    Oblíbený příspěvek

    JirkaM - Úhlavními nepřáteli s Němci jsme nikdy nebyli, nepřátelské vztahy s Německem v našem podání byly spíše vždy otázkou pár let. Po většinu naší historie jsme spíše byli německý apendix - součást Svaté Říše Římské, R-U. A v ČR bude kumšt najít někoho, kdo nemá žádné německé předky. Vím, jsem hnidopich...

    Jinak souhlasím, že balistické rakety s konvenčními hlavicemi jsou v podstatě nanic, maximálně na pochlubení se a jejich uplatnění je nízké.

  • mudry.udrzbar
    13:09 22.01.2016

    Balistická raketa s konvenčnou hlavicou je absolutne k ničomu. Každému musí byť jasné, že toto vyhlásenie je počiatok tureckých jadrových ambícíí.
    Pravděpodobně sa plánuje vydať v stopách Izraela tj. raketu vyvýjať oficialně a hlavicu na "tajňačku".

    Ak sa tak stané som zvedavý na reakcie západu...

  • mudry.udrzbar
    13:09 22.01.2016

    Balistická raketa s konvenčnou hlavicou je absolutne k ničomu. Každému musí byť jasné, že toto vyhlásenie je počiatok tureckých jadrových ambícíí.
    Pravděpodobně sa plánuje vydať v stopách Izraela tj. raketu vyvýjať oficialně a hlavicu na "tajňačku".

    Ak sa tak stané som zvedavý na reakcie západu...

  • JirkaM
    12:19 22.01.2016

    Rase: My jsme také byli úhlavními nepřáteli s Němci a dneska je všechno jinak. Ono je většinou výhodné mít dobré vztahy se všemi.

    Turkům by se připojením k EU snadno splnil starý sen o dobytí Evropy. Erdogan by dokázal to co se sultánovi Mehmedovi IV nepovedlo.

  • Rase
    12:09 22.01.2016

    JirkaM:
    s Ruskem ? Turci a Rusové byli velkou část historie úhlavními nepřátely. Vztahy s Pesií (Iránem), taky nebyly o moc lepší.
    V NATO jsou jako pozůstatek minulých časů, a vyhodit je asi nejde a sami odejít nepotřebují. Akorát moc nechápu, proč ještě dnes chtějí Turci do EU? To šlo možná dřív, když bylo sekulární, ale dneska? Mají velké ambice a asi si na to budeme muset zvyknout - že jsedou vlastní politiku i v okolních státech

  • JirkaM
    11:53 22.01.2016

    Turci propadli megalomanii a balistické rakety toho jsou hezkým příkladem.

    Kdyby se sověti v 80tých letech zklidnili, omezili podporu spřátelených zemí, vykašlali se na všechny megalomanské projekty od války v Afgánistánu až po raketoplán Buran, nemusel Sovětský svaz nikdy zkolabovat a mohli jít Čínskou cestou.

    Kdyby se Turci soustředili na urovnání problému s 20 milióny svých Kurdských spoluobčanů, s Ruskem a kdyby se spojili s Iránem, měli by jistotu, že se jim bude dařit dobře. Časem by je Sýrie s Irákem prosily o přidružení tak jsme my prosili EU.

  • Argonaut.CZ
    11:45 22.01.2016

    Svět se mění a je chyba posuzovat Turecko starým pohledem. Stává se islamsk vůzou despocii a má velké regionální ambice. Sestřel su-24 byl signál, jak pro Nato, tak Rusko a EU. Otazka, zda to na zapade pochopili.

  • David
    10:11 22.01.2016

    Podle mne ta turecká snaha je celkem pochopitelná. Turecko se čím dál více snaží o svou vlastní svébytnou, mocenskou politiku. Čím dál více se dostává do střetu s Ruskem - více, než ostatní státy NATO. Sousedí s regionem, kde balistické rakety má kdekdo- třeba Írán, ale také Saúdská Arábie atd. Takže je to jen adekvátní odpověď na danou bezpečnostní situaci.
    A nějaký "deštník" nikdy není stoprocentní zárukou, obrana proti balistickým raketám je velice složitá - a zjevně nejlepší je odstrašování podobnou silou

  • Skynet
    09:55 22.01.2016

    Turecko bylo možná tak vítaným spojencem v dobách Sovětského Svazu,v současné době je spíš vší v kožichu NATO.Turecko svými postoji jasně dává najevo,že chce být vůdčím státem muslimského světa, kde mají převahu Sunnité, proto má také podporu u Saúdské Arábie, ale muslimské státy, kde je většina Šíitů (Írán apod.) Turecko vysloveně nenávidí.A obavám se, aby po těchto ambicích Turecka nezačalo kolo zbrojení v muslimských státech. Již dříve Saudská Arábie usilovala o jaderné zbraně, jelikož se cítila ohrožena Íránem. Nyní se bude cítit ohrožený Írán a tak se klidně může stát, že NATO bude zavlečeno do konfliktu o který nikdo z nás nebude stát a přesto budeme muset přispěchat svému "spojenci" na pomoc.Z mého pohledu by bylo nejlepší kdyby Turecko v NATu vůbec nebylo.

  • stetula
    08:56 22.01.2016
    Oblíbený příspěvek

    bohužel Turecko se už řadí k těm ,, teroristickým státům ,,
    díky jejich podpoře teroristických skupin v Sýrii a Iráku

    mezi námi Erdogan se staví do pozice neomezeného vládce Turecka umlčuje násilně opozici omezuje svobodu tisku a uplatňuje genocidu na části svého obyvatelstva

    je mi smutno že Turecko je náš ,, spojenec ,,

  • stetula
    08:56 22.01.2016

    bohužel Turecko se už řadí k těm ,, teroristickým státům ,,
    díky jejich podpoře teroristických skupin v Sýrii a Iráku

    mezi námi Erdogan se staví do pozice neomezeného vládce Turecka umlčuje násilně opozici omezuje svobodu tisku a uplatňuje genocidu na části svého obyvatelstva

    je mi smutno že Turecko je náš ,, spojenec ,,

  • stetula
    08:56 22.01.2016

    bohužel Turecko se už řadí k těm ,, teroristickým státům ,,
    díky jejich podpoře teroristických skupin v Sýrii a Iráku

    mezi námi Erdogan se staví do pozice neomezeného vládce Turecka umlčuje násilně opozici omezuje svobodu tisku a uplatňuje genocidu na části svého obyvatelstva

    je mi smutno že Turecko je náš ,, spojenec ,,