NÁZOR: Dohady o vrtulnících odhalují hlubší chaos

Mi-24 / Zdeněk Koza
Mi-24 Vzdušných sil Armády České republiky; ilustrační foto / Zdeněk Koza

Způsob, jakým probíhá obměna vrtulníkového letectva u Armády České republiky, sleduji s obavami a nejistotou. Obojí ještě prohloubil článek v listu E15 s titulkem Nové vrtulníky se nad očekávání prodraží, může to být až 20 miliard. Než se ovšem dostanu k článku, chtěla bych zabrousit do nedávné historie, která může být možná trochu „úřednická“, ale dle mého soudu je naprosto klíčová.

27. listopadu 2013 schválila vláda premiéra Rusnoka usnesením číslo 888 materiál s názvem Koncepce rozvoje dopravního a vrtulníkového letectva s výhledem do roku 2025 a zároveň ministru obrany uložila „předložit vládě do 31. ledna 2014 návrh dalšího postupu ve věci části obměny letadlového parku dopravního a vrtulníkového letectva.“

Nepamatuji si, že bychom nějaký takový materiál na výboru pro obranu v loňském roce probírali (netrvala bych ani přesně na dodržení data, protože to bylo v době, kdy stávající pan ministr přebíral funkci). Jediná zmínka o tom, že se něco připravuje, se dá nalézt v odpovědi na žádost podle zákona 106/1999 o svobodném přístupu k informacím z 2. června 2014, kde je žadateli ministerstvem obrany sděleno, že nemůže dostat požadované dokumenty , protože se připravují mimo jiné právě dle usnesení vlády číslo 888.

Mohu se jen dohadovat, jestli ministr obrany Martin Stropnický naplnil požadavek vlády a nějaký ucelený materiál, který by reagoval na schválenou koncepci, v daném termínu předložil. Ne, že bychom se s reprezentanty ministerstva obrany jako poslanci o vrtulníkovém a dopravním letectvu nebavili, nicméně v zásadě jsme byli vždy odkazováni na to, že probíhá sondování, nikoli akviziční proces a především na Koncepci výstavby Armády ČR, které se připravuje od přelomu roku 2012/2013 a snad už konečně spatří letos na podzim světlo světa a které má být odpovědí na všechny zvídavé otázky.

Z toho, co se o koncepci dozvídám, ovšem nemám pocit, že dostaneme detailní odpověď na to, jak má vrtulníkové letectvo vypadat. Jestliže slýchám o záměrech znovu zvážit pořízení bitevních vrtulníků, pak by se s tím měl ministr nějakým způsobem koncepčně vypořádat, protože předchozí materiály s něčím takovým nepočítaly.

Abych byla chápána správně, nechci hodnotit operační nasazování a technicko-taktické aspekty pořizovaných vrtulníků. Nepřísluší mi to a nebudu si hrát na to, že protože jsem několikrát vojenským vrtulníkem letěla, můžu rozhodovat o užití. Ani nezastávám názor, že se rozhodnutí nemohou v případě potřeby měnit, ale musí se tak dít holisticky, to znamená nekoukat na dílek, ale na celek.

Jsem politička a mým zájmem je dlouhodobost, promyšlenost a tedy efektivnost jednotlivých kroků státní správy i samosprávy, která je mi – vzhledem k tomu, že jsem starostka - blízká. Právě proto se dělají koncepce, které mají přežívat politické cykly a výměny úředníků či vojáků na funkcích a popisovat jednotlivé dílky skládanky. Koncepce sice mohou být měněny, ale nikoli zapomenuty, jak se obávám, stalo se zmiňovanou koncepcí dopravního a vrtulníkového letectva. Pak totiž hrozí chaos, jehož svědky jsme nyní.

Koncepce z roku 2013 jasně popisovala vizi dopravního a vrtulníkového letectva a zároveň vzájemné doplňování jednotlivých částeček. Dostala první velkou trhlinu letos, když vláda na žádost ministra obrany schválila, že všechny vrtulníky W3-A projdou generální opravou, namísto postupného útlumu a následné náhrady lehkými/středními víceúčelovými vrtulníky, jejichž provoz je efektivnější. W3-A Sokol tak zůstanou minimálně pro dalších deset let zachovány.

Druhou trhlinou je to, co sledujeme nyní s požadavkem na pořízení víceúčelového vrtulníku. Ani si nechci představovat, jak se na Českou republiku dívají zahraniční vlády (a to nemluvím o firmách), které byly osloveny oficiálním dopisem s žádostí o informace, když sledují myšlenkovou ekvilibristiku v této oblasti od schválení koncepce v roce 2013 až po článek v E15, který přijde s konkrétními daty ještě dřív, než – jestli se nemýlím – vyprší termín pro odpověď.

Jestliže požadavek na dodání informací měl být podkladem pro zahájení debaty na úrovni vláda-vláda, pak bych doporučovala opatrnost, protože vzhledem k dosavadnímu vývoji to bude spíš blamáž, než důstojný proces.

Ráda bych viděla ucelený harmonogram, včetně předpokládaného operačního užití a nákladovosti v průběhu životního cyklu u vrtulníkového letectva. Jinými slovy, jsem přesvědčena, že tak obrovské investice si zaslouží ucelený a daty podložený materiál, který (znovu) koncepčně popíše, kam vrtulníkové letectvo směřuje a ukončí nastoupenou salámovou metodu.

Koncepce z roku 2013, kterou připravovali vojáci, předpokládá, že bude měněna, tak nechť je změněna, nebo i zrušena, ale formálním a oficiálním aktem, nikoli pokoutně náhlou amnézií.

V současnosti ona salámová metoda směřuje k následujícímu: k deseti středním vrtulníkům W3-A Sokol přibude dvanáct víceúčelových (středních) vrtulníků, které mohou plnit stejně jako Sokoly transportní a záchranné funkce, ale navíc budou „po zuby“ vyzbrojeny tak, aby „nahradily“ bitevní vrtulníky Mi-24/35 (to, že nahradit bitevní vrtulník může jenom bitevní vrtulník, ponechávám nyní stranou).

Ministerstvo si ovšem nechá otevřená vrátka, takže stále ještě může za pár let rozhodnout o pořízení vrtulníku bitevního. To by ovšem bylo asi lepší rozhodnout hned, ne v blízké budoucnosti, protože pokud by rozhodnutí znělo „ano“, pak je zbytečné za vysoké náklady nyní „po zuby“ ozbrojovat dvanáct víceúčelových vrtulníků a tolik transportních nebude zapotřebí, když bude k dispozici deset Sokolů a zůstává stávající počet Mi-17/171, jejichž obměna by měla být zahájená po roce 2020.

Mimochodem, Mi-17 jsou sice těžší, ale stále se jedná o střední víceúčelový vrtulník (na okraj, doufám, že se již nyní připravuje projektový tým, specifikace a dokumentace, protože výběr bude trvat minimálně sedm let, tak aby se to zase nehonilo na poslední chvíli).

Současný průběh, kdy se neustále mění zadání, žongluje se s typy vrtulníků, jejich operačním určením, výzbrojí a vybavením, je velice nešťastný a pochybuji, že se v něm vyznají i ti, kteří jej mají řídit.

Příkladem je „překvapení“ z ceny Američany nabízených vrtulníků UH-1Y Venom, o kterém dramaticky hovoří text v E15. Za „holý“ vrtulník s dvouletou logistickou podporou (což je u Američanů v podobných případech standard) chtějí necelých osm miliard korun, přičemž dovybavení, které chce české ministerstvo, by mohlo celkem stát až dvacet miliard. Tyto peníze nejsou ovšem v žádných výhledech ministerstva. Zdá se, že se někde stala chyba (a upřímně, divím se překvapení, protože tyto vrtulníky a takto vybavené tolik stojí, což bylo jasné od počátku).

Zkrátka, skládanka, která měla na konci dávat nějaký smysl, se rozpadla obsahově i finančně a akutně hrozí, že dohadování bude trvat tak dlouho, že buď se vše pozdrží, nebo nakonec bude mít vrtulníkové letectvo od různých výrobců trochu, ale ve výsledku to vlastně bude totéž.

Znovu hrozí, že ministerstvo nebude schopné utratit naplánované finance až se – stejně jako v minulosti – ministerstvo financí rozhodne, že když je neutrácí, tak je asi nepotřebuje a sebere je.

Nyní se zdá, že peněz je hodně a že je vůle armádě přidávat, což má mojí naprostou podporu. Je nutné tohoto okna příležitosti využít a konkrétními činy armádu posilovat, nikoli jenom neustále zkoušet různé cestičky, zda to vyjde, či nikoli a v důsledku oddalovat jednotlivé akvizice. Ale hlavně je důležité přijmout rozhodnutí, udržet jej a převzít za něj odpovědnost, což by měl konečně učinit ministr obrany.

Mgr. Jana Černochová, poslankyně Parlamentu České republiky, členka výboru pro obranu

Zdroj: E15, iDnes

Nahlásit chybu v článku


Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Left
    19:25 24.08.2015

    Jana Černochová je jedna z mála lidí ve veřejné funci, které na bezpečnosti ČR záleží. Mohla by se jen flákat v branném výboru a nic nedělat. Ona je naopak aktivní nad rámec svých ...Zobrazit celý příspěvek

    Jana Černochová je jedna z mála lidí ve veřejné funci, které na bezpečnosti ČR záleží. Mohla by se jen flákat v branném výboru a nic nedělat. Ona je naopak aktivní nad rámec svých povinností. Ano, není to člověk, který by se v bezpečnostní politice pohyboval desítky let a znal veškeré technicko-taktické parametry vojenských prostředků. Na drhou stranu se iniciativně snaží rozčeřit stojaté vody okolo pohledu na naší bezpečnost.
    S článkem plně souhlasím. Není co dodat. Na MO vládne tak akorát chaos, nic není připravené, vše se odkládá...Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    19:16 24.08.2015

    V celé té stropnického armádní (ne)koncepci chybí zařazení právě bitvních L159.... sakra nechápu, proč?

    V celé té stropnického armádní (ne)koncepci chybí zařazení právě bitvních L159.... sakra nechápu, proč?

  • flash666
    19:14 24.08.2015

    Luky: co je modernejsiho na AW139 nez na Venomu ? :D a kde ze amici na to prisli ? jediny kde resili AW139 bylo CVLSP asi nevis pro jakej ucel meli byt vymeneny UH-1N

    Luky: co je modernejsiho na AW139 nez na Venomu ? :D a kde ze amici na to prisli ? jediny kde resili AW139 bylo CVLSP asi nevis pro jakej ucel meli byt vymeneny UH-1N

  • Petr M
    19:11 24.08.2015

    oprava.
    50 milionů usd za stroj

    oprava.
    50 milionů usd za stroj

  • Petr M
    19:11 24.08.2015

    oprava.
    50 milionů usd za stroj

    oprava.
    50 milionů usd za stroj

  • Petr M
    19:08 24.08.2015

    Osobně bych s nákupem vrtulníků počkal, Ruské stroje ještě několik let vydrží, několik víceúčelových strojů nás stejně nevytrhne, už vůbec něco jako uh-60 za 50 mlliard za stroj, ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně bych s nákupem vrtulníků počkal, Ruské stroje ještě několik let vydrží, několik víceúčelových strojů nás stejně nevytrhne, už vůbec něco jako uh-60 za 50 mlliard za stroj, jak Slováci., raději by se prostředky měly investovat do další pozemní techniky, tanků, bvp, dělostřelectva, kvalitní výstroje a výzbroje pěchoty, aby armáda trochu nabrala svaly.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:56 24.08.2015

    Je spousta bohatších zemí co bitevní vrtulníky nemají a armáda se jim nehroutí. Navíc co by tak zmohlo 6 strojů bez pořádné letecké podpory. Buď pořídit bitevní v rozumných ...Zobrazit celý příspěvek

    Je spousta bohatších zemí co bitevní vrtulníky nemají a armáda se jim nehroutí. Navíc co by tak zmohlo 6 strojů bez pořádné letecké podpory.
    Buď pořídit bitevní v rozumných počtech nebo je úplně vypustit, vymyslet použitelné nasazení těch ozbrojených a za ušetřené peníze vylepšit jednotky PVO. Ale zas by ty ozbrojené musel být v nějakých rozumných počtech 20-30ks. Ale na to stejně nemáme, takže skončíme s 6ti ozbrojenými, na ostatní (počítám tak 8) výzbroj sice půjde dokoupit, ale za celou dobu jejich životnost k tomu nedojde stejně jako to bylo se zaměřovacími kontajnery pro Alcy.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:40 24.08.2015

    Armáda ve skutečnosti bude potřebovat i bojové typy, ale to by se k obranyschopnosti státu muselo přistupovat seriozně. Česko má dost zkušeností z minulého století, tak nechápu ...Zobrazit celý příspěvek

    Armáda ve skutečnosti bude potřebovat i bojové typy, ale to by se k obranyschopnosti státu muselo přistupovat seriozně.
    Česko má dost zkušeností z minulého století, tak nechápu debaty o univerzálních strojích. Volil bych jak bojové tak dopravní vrtulníky, základním parametrem by měla být co největší autonomie zhlediska servisu a provozu.
    NATO slouží už jen na pořádání konfernecí, EU se neshodne ani na tom zda slunce zítra vyjde na východě a OSN nikomu pomáhat nechce.

    ...Ruské vrtulníky bych tu nehanil, doposud nám získavaly dost kladných "politických" bodů právě v operacích NATO. Do povstání mafiánů na východě to bylo vše OK a pořád jsme se chvástali, jaké máme zánovní mašiny.
    Zkuste to srovnat s krátkozrakou politikou z hlediska protlačení projektu L 159.Skrýt celý příspěvek

  • smítko
    18:22 24.08.2015

    Z rubriky NAZOR je to OK. Ale z mého pohledu je to trochu klasický pláč politika opoziční strany :/ Modernizaci Sokolů taky moc nechápu, ale třeba na to bude od poláků taky ...Zobrazit celý příspěvek

    Z rubriky NAZOR je to OK. Ale z mého pohledu je to trochu klasický pláč politika opoziční strany :/

    Modernizaci Sokolů taky moc nechápu, ale třeba na to bude od poláků taky nějakej fajn úvěr, takže ve výsledku se náklady rozloží.

    Koncept nakoupení víceúčelových vrtulníků je celkem fajn. I když bych u nás rád viděl čistě bojové vrtulníky, ochota je zaplatit tu prostě není. Tudíž řešení, kdy vrtulník zvládne více rolí je supr. Jen by mě zajímalo, jestli budoucí náhrada za M-171 bude ten samý typ, co se vybere teď. Moc si totiž nedokážu představit variantu, kdy nám tu lítají pouze Venomy. Ale to už předbíhám...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:59 24.08.2015

    skelet: Až na to že modernizovaná 24 na úroveň 171 má skoro stejnou bojovou hodnotu jako ta současná. Ten vrtulník potřebuje hlavně vylepšit zbraňové a elektronické systémy. ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: Až na to že modernizovaná 24 na úroveň 171 má skoro stejnou bojovou hodnotu jako ta současná. Ten vrtulník potřebuje hlavně vylepšit zbraňové a elektronické systémy. Nehledě na to, že jeho provoz je strašně drahý, životnost draku se krátí a už několikrát byly problémy s dodávkami náhradních dílů.Skrýt celý příspěvek

  • petr.svetr
    17:59 24.08.2015

    Mno co říci ! Článek komentuje podstatu věci pouze obecně a neukazuje jakým způsobem tento problém řešit detailně a systémově.Bez urážky ,ale naivně-laický pohled politiků typu ...Zobrazit celý příspěvek

    Mno co říci !
    Článek komentuje podstatu věci pouze obecně a neukazuje jakým způsobem tento problém řešit detailně a systémově.Bez urážky ,ale naivně-laický pohled politiků typu -jsem členem výboru a jsem hned odborníkem na danou problematiku je jeden z hlavních a základních problémů armády Čr a bezpečnosti tohoto státu jako takového ,protože takovýchto průměrných až podprůměrných lidí kteří běhají z funkce do funkce je tam mraky,ale málo skutečných odborníků.V podstatě je zde psáno to o čem se veřejně baví kde kdo ,ale doted nikdo nepřišel z řešením.
    tady je kariéra paní Černochové
    http://www.nasipolitici.cz/cs/...

    Jinak nakupovat Ruské vrtulníky-to nebudu komentovat to by byla debata o ničem.

    Myslím,že nám tento nákup ukázal ,že nákupem jakkéhokoliv typu vrtulníků prostě jedna strana neunese a kritika bude tak jako tak.Jo to se maj nákupčí na ministerstvu obrany na co těšit,teda jestli už všichni neodešli.Skrýt celý příspěvek

  • mastodont
    17:42 24.08.2015

    Charlie ku tým K-52 čo si spomínal tak ja ti len pripomeniem, že je to momentálne najlepší vrtulník na svete, nemá obdobu čo do výkonu, zbraňových systémov, avioniky, odolnosti, ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie ku tým K-52 čo si spomínal tak ja ti len pripomeniem, že je to momentálne najlepší vrtulník na svete, nemá obdobu čo do výkonu, zbraňových systémov, avioniky, odolnosti, zdvojenych systemov v pripade porúch, bezpečnosti, proste všetkého.
    Nevýkonné RS ? Tak si preštuduj to že už v roku 1985 mali 9K121 Vikhr
    a to že kľudne možu zavesiť R-73 s dosahom do 40km.
    Možno ešte aj niečo lepšie ale o tom neviem.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    17:11 24.08.2015

    Holt nám nezbude nic jiného, než Mi-24 modernizovat a lá Mi-171 :P

    Holt nám nezbude nic jiného, než Mi-24 modernizovat a lá Mi-171 :P

  • Charlie
    16:06 24.08.2015

    Juj to je mínusek :O to by mě zajímalo, jestli za ten první, nebo druhej odstavec :P

    Ještě sem zapomněl, že má Apache lepší hlavní reduktor... :D

    Juj to je mínusek :O to by mě zajímalo, jestli za ten první, nebo druhej odstavec :P

    Ještě sem zapomněl, že má Apache lepší hlavní reduktor... :D

  • Charlie
    14:05 24.08.2015

    Možná by stálo za zvážení koupit Aligátory, nechat do toho Izraelce šupnout lepší avioniku a pak pronajímat letový hodiny Amíkům jako OPFOR :) Mimochodem s odpovídající ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná by stálo za zvážení koupit Aligátory, nechat do toho Izraelce šupnout lepší avioniku a pak pronajímat letový hodiny Amíkům jako OPFOR :)

    Mimochodem s odpovídající elektronikou (zejména optoelektronická čidla a palubní zbraňový systém) by Ka-52 byl mnohem lepší než Apache (větší odolnost, vyšší výkony, záchranný systém pro posádku, výkonnější ŘS), akorát staré R-8 už nedostačují na Hydry...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5